2017-07-08 17:14:17
Το νέο κέντρο τεχνών της οικογένειας Μποτίν στην πόλη Σανταντέρ της Ισπανίας, διά χειρός του αρχιτέκτονα Ρέντσο Πιάνο, αποτελεί εσχάτως δημοφιλές αντικείμενο συζήτησης. Η τοποθεσία συμβολίζει τις δύο οπτικές γωνίες όσων σχολιάζουν το νέο αυτό μουσείο. Από τη μία πλευρά το κέντρο αντικρίζει τον όμορφο κόλπο της πόλης με τις βάρκες και τα πλοία, ενώ από την άλλη γειτονεύει με τη μεγαλύτερη τράπεζα της χώρας, ιδιοκτησία, επίσης, της οικογένειας Μποτίν. Ο Ρέντσο Πιάνο άντλησε την έμπνευσή του για το σχέδιο από τη θάλασσα. «Το νερό κάνει τα πάντα όμορφα και γι’ αυτό το κτίριο φλερτάρει με το νερό», εξηγεί χαρακτηριστικά.
Η Ισπανία δεν είναι συνηθισμένη σε δωρεές ύψους 80 εκατ. ευρώ από ιδιώτες, πόσο μάλλον όταν αφορούν πολιτιστικά έργα. Η πόλη ευελπιστεί πως το κέντρο αυτό θα την ωφελήσει, όπως συνέβη με το μουσείο Γκούγκενχαϊμ στο Μπιλμπάο. Βέβαια, η τραπεζική κρίση στην Ισπανία δημιουργεί το ερώτημα εάν η οικογένεια Μποτίν θα καταφέρει να ολοκληρώσει το σχέδιο. Αλλά ο Βιτσέντε Τοντόλι, πρώην διευθυντής της Τέιτ Μόντερν στο Λονδίνο, απαντά με σιγουριά πως το κέντρο θα ολοκληρωθεί, καθώς «δεν επενδύεις σε ένα αυτοκίνητο της Φόρμουλα 1, εάν δεν σκοπεύεις να το κατεβάσεις σε αγώνα», όπως χαρακτηριστικά λέει.
Εκτός από εκείνους που στηρίζουν το μουσείο και «κοιτούν προς τον κόλπο με τα καράβια», υπάρχουν και αυτοί που έχουν μια πιο απαισιόδοξη άποψη για το έργο. Κάποιοι ντόπιοι επικριτές πιστεύουν ότι το έργο παραβιάζει τον αρχιτεκτονικό χαρακτήρα της πόλης και διατείνονται ότι συνιστά επίδειξη της οικονομικής δύναμης του κ. Μποτίν.
Οικολόγοι αλλά και κάποιοι απλοί πολίτες προσέφυγαν στο ανώτατο δικαστήριο της Ισπανίας σε μια προσπάθεια να ματαιώσουν την κατασκευή του μουσείου. Το επιχείρημά τους βασιζόταν στην παράνομη εκχώρηση δημόσιας γης σε ιδιώτες από τις Αρχές της πόλης, χωρίς να ερωτηθούν οι δημότες. Ο Φερνάντο Μερόδιο, δικηγόρος από τη Σανταντέρ, δήλωσε πως ήταν έτοιμος να προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εναντίον ενός υποτιθέμενου μαικήνα που προτάσσει «την κουλτούρα των χρημάτων έναντι εκείνης της τέχνης».
Παρά τις προαναφερθείσες αντιδράσεις, οι περισσότεροι πολίτες έχουν μαγευτεί από το επιβλητικό κτίριο στο κέντρο της πόλης, καθώς και από τις γενναιόδωρες πρωτοβουλίες της οικογένειας Μποτίν. Το ένα πέμπτο της επένδυσης τοποθετήθηκε στην ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής, όπου βρίσκεται το μουσείο. Επιπλέον, ο κ. Μποτίν προσέφερε στους κατοίκους είσοδο στο μουσείο με 2 ευρώ αντί για το εισιτήριο των 8 ευρώ. Ενας από τους πολίτες σχολίασε, κρατώντας το εισιτήριό του, πως «είτε συμπαθεί κανείς τους Μποτίν είτε όχι, πρέπει να παραδεχθεί πως τα πάντα στον κόσμο περιστρέφονται γύρω από το χρήμα».
Το κέντρο εγκαινιάστηκε από τον βασιλιά Φίλιππο και φιλοξενεί ήδη δύο πολύ διαφορετικές εκθέσεις. Η μία περιλαμβάνει 81 έργα του Γκόγια, δάνεια από το μουσείο Πράδο της Μαδρίτης. Τα έργα του 18ου αιώνα εκτίθενται σε ένα σκοτεινό δωμάτιο για να προστατεύονται από το φως. Αντίθετα, η άλλη έκθεση βρίσκεται σε έναν πολύ φωτεινό όροφο και περιλαμβάνει έργα του σύγχρονου καλλιτέχνη Κάρστεν Χόλερ.
Το μουσείο παρουσιάζει εξάλλου και τη δική του μόνιμη συλλογή έργων από διάφορους καλοπληρωμένους καλλιτέχνες. Ο κ. Τοντόλι σχολίασε πως το μουσείο θα επικεντρωθεί σε σύγχρονους καλλιτέχνες, φιλοξενώντας, όμως, σταδιακά και κλασικούς, όπως ο Γκόγια. Η πόλη Σανταντέρ ήταν μέχρι τώρα κατάμεστη από τράπεζες και εφοπλιστές. Το κέντρο των Μποτίν «θα αλλάξει την οπτική των ανθρώπων απέναντι στην τέχνη αλλά και στη θάλασσα», είπε η καλλιτέχνις Χριστίνα Ιγκλέσιας, η οποία δημιούργησε τα υδάτινα γλυπτά έξω από το μουσείο και θα έχει τη δική της ατομική έκθεση εκεί του χρόνου. «Σε μια τόσο συντηρητική πόλη, αυτό το άνοιγμα του μυαλού αποτελεί σημαντική συμβολή», συμπλήρωσε.
Πηγή Tromaktiko
Η Ισπανία δεν είναι συνηθισμένη σε δωρεές ύψους 80 εκατ. ευρώ από ιδιώτες, πόσο μάλλον όταν αφορούν πολιτιστικά έργα. Η πόλη ευελπιστεί πως το κέντρο αυτό θα την ωφελήσει, όπως συνέβη με το μουσείο Γκούγκενχαϊμ στο Μπιλμπάο. Βέβαια, η τραπεζική κρίση στην Ισπανία δημιουργεί το ερώτημα εάν η οικογένεια Μποτίν θα καταφέρει να ολοκληρώσει το σχέδιο. Αλλά ο Βιτσέντε Τοντόλι, πρώην διευθυντής της Τέιτ Μόντερν στο Λονδίνο, απαντά με σιγουριά πως το κέντρο θα ολοκληρωθεί, καθώς «δεν επενδύεις σε ένα αυτοκίνητο της Φόρμουλα 1, εάν δεν σκοπεύεις να το κατεβάσεις σε αγώνα», όπως χαρακτηριστικά λέει.
Εκτός από εκείνους που στηρίζουν το μουσείο και «κοιτούν προς τον κόλπο με τα καράβια», υπάρχουν και αυτοί που έχουν μια πιο απαισιόδοξη άποψη για το έργο. Κάποιοι ντόπιοι επικριτές πιστεύουν ότι το έργο παραβιάζει τον αρχιτεκτονικό χαρακτήρα της πόλης και διατείνονται ότι συνιστά επίδειξη της οικονομικής δύναμης του κ. Μποτίν.
Οικολόγοι αλλά και κάποιοι απλοί πολίτες προσέφυγαν στο ανώτατο δικαστήριο της Ισπανίας σε μια προσπάθεια να ματαιώσουν την κατασκευή του μουσείου. Το επιχείρημά τους βασιζόταν στην παράνομη εκχώρηση δημόσιας γης σε ιδιώτες από τις Αρχές της πόλης, χωρίς να ερωτηθούν οι δημότες. Ο Φερνάντο Μερόδιο, δικηγόρος από τη Σανταντέρ, δήλωσε πως ήταν έτοιμος να προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εναντίον ενός υποτιθέμενου μαικήνα που προτάσσει «την κουλτούρα των χρημάτων έναντι εκείνης της τέχνης».
Παρά τις προαναφερθείσες αντιδράσεις, οι περισσότεροι πολίτες έχουν μαγευτεί από το επιβλητικό κτίριο στο κέντρο της πόλης, καθώς και από τις γενναιόδωρες πρωτοβουλίες της οικογένειας Μποτίν. Το ένα πέμπτο της επένδυσης τοποθετήθηκε στην ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής, όπου βρίσκεται το μουσείο. Επιπλέον, ο κ. Μποτίν προσέφερε στους κατοίκους είσοδο στο μουσείο με 2 ευρώ αντί για το εισιτήριο των 8 ευρώ. Ενας από τους πολίτες σχολίασε, κρατώντας το εισιτήριό του, πως «είτε συμπαθεί κανείς τους Μποτίν είτε όχι, πρέπει να παραδεχθεί πως τα πάντα στον κόσμο περιστρέφονται γύρω από το χρήμα».
Το κέντρο εγκαινιάστηκε από τον βασιλιά Φίλιππο και φιλοξενεί ήδη δύο πολύ διαφορετικές εκθέσεις. Η μία περιλαμβάνει 81 έργα του Γκόγια, δάνεια από το μουσείο Πράδο της Μαδρίτης. Τα έργα του 18ου αιώνα εκτίθενται σε ένα σκοτεινό δωμάτιο για να προστατεύονται από το φως. Αντίθετα, η άλλη έκθεση βρίσκεται σε έναν πολύ φωτεινό όροφο και περιλαμβάνει έργα του σύγχρονου καλλιτέχνη Κάρστεν Χόλερ.
Το μουσείο παρουσιάζει εξάλλου και τη δική του μόνιμη συλλογή έργων από διάφορους καλοπληρωμένους καλλιτέχνες. Ο κ. Τοντόλι σχολίασε πως το μουσείο θα επικεντρωθεί σε σύγχρονους καλλιτέχνες, φιλοξενώντας, όμως, σταδιακά και κλασικούς, όπως ο Γκόγια. Η πόλη Σανταντέρ ήταν μέχρι τώρα κατάμεστη από τράπεζες και εφοπλιστές. Το κέντρο των Μποτίν «θα αλλάξει την οπτική των ανθρώπων απέναντι στην τέχνη αλλά και στη θάλασσα», είπε η καλλιτέχνις Χριστίνα Ιγκλέσιας, η οποία δημιούργησε τα υδάτινα γλυπτά έξω από το μουσείο και θα έχει τη δική της ατομική έκθεση εκεί του χρόνου. «Σε μια τόσο συντηρητική πόλη, αυτό το άνοιγμα του μυαλού αποτελεί σημαντική συμβολή», συμπλήρωσε.
Πηγή Tromaktiko
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Ο πρωθυπουργός βγήκε από το Ευγενίδειο Θεραπευτήριο
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Το είπαν και το έκαναν .. "Κόλαση- "Φλέγεται το Αμβούργο
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ