2017-07-13 18:53:08
«Όταν πουλάς σε μία τιμή διπλάσια ή τριπλάσια από τα καθαρά κέρδη ενός οργανισμού, μιας εταιρείας, τότε δεν πουλάς, χαρίζεις»..
Με αυτό τον τρόπο είχε περιγράψει τυχόν ξεπούλημα του ΟΠΑΠ, τον Οκτώβριο του 2011, ο Αντώνης Σαμαράς. Δύο χρόνια μετά, ακριβώς αυτό έκανε ο ίδιος Το ντοκιμαντέρ του Λευτέρη Χαραλαμπόπουλου ΟΠΑΠ:
Από το μεγάλο ξεπούλημα στα καζίνο της γειτονιάς, μια παραγωγή του UNFOLLOW, μιλά για το πώς ξεπουλήθηκε ο ΟΠΑΠ, μία από τις μεγαλύτερες και πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις του ελληνικού δημοσίου με σημαντική συνεισφορά στον αθλητισμό και τον πολιτισμό. Πώς «προικίστηκε» πρώτα με τις άδειες για τις παιχνιδομηχανές VLTs (τα γνωστά «φρουτάκια») και την αποκλειστική άδεια για τα υπόλοιπα παιχνίδια και μετά εκποιήθηκε. Πώς η πώληση του ΟΠΑΠ άνοιξε τον δρόμο για την καζινοποίηση της χώρας. Πώς περάσαμε από το δημόσιο στο ιδιωτικό μονοπώλιο. Πώς μεθοδεύτηκε η πώληση της ΟΠΑΠ ΑΕ σε μια κοινοπραξία ανάμεσα σε τσέχους επιχειρηματίες και τον Δ
. Μελισσανίδη. Πώς η ΟΠΑΠ ΑΕ συνέχισε να εκβιάζει κυβερνήσεις, αλλά και να εξασφαλίζει τη σιωπή των ΜΜΕ μέσω της διαφημιστικής δαπάνης. Πώς η κυβέρνηση Τσίπρα όχι μόνο εγκατέλειψε τις θέσεις που είχε προτού αναλάβει την εξουσία, υπονομεύοντας τον άνθρωπο που αυτή είχε τοποθετήσει στην Ανεξάρτητη Αρχή που επιβλέπει τον τζόγο, αλλά και πώς ικανοποίησε πλήρως τις απαιτήσεις της ΟΠΑΠ ΑΕ τόσο σε σχέση με τη φορολόγηση ανά στήλη, θέμα που εντέλει αναγκάστηκε να αποσύρει, όσο και για τη δυνατότητα λειτουργίας μικρών καζίνο σε κάθε γειτονιά.
Στο ντοκιμαντέρ θα δείτε τον πρώην γενικό γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού επί Μελίνας Μερκούρη, Γιάννη Θωμά, να μιλά για τη συνεισφορά του ΟΠΑΠ στον πολιτισμό. Τον πρώην πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΠΑΠ Χρήστο Χατζηεμμανουήλ να υποστηρίζει ότι «η συνεισφορά του Οργανισμού μέσα από μεγάλης κλίμακας χορηγίες ήταν ουσιώδης για τη λειτουργία και του ποδόσφαιρου και άλλων αθλημάτων», αλλά και να αναγνωρίζει ότι τα «φρουτάκια» είναι ένα προϊόν «το όποιο δεν χρειαζόταν κατ’ ανάγκη να υπάρχει». Τον επίσης πρώην πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΠΑΠ Γιάννη Σπανουδάκη να εξηγεί πώς η απόκτηση των αδειών για τα «φρουτάκια» και του αποκλειστικού δικαιώματος για τα παιχνίδια μέχρι το 2030,από τον ΟΠΑΠ, ήταν προίκα για τον μελλοντικό αγοραστή. Τον τέως υπουργό Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη να επιμένει ότι η «πώληση του ΟΠΑΠ είναι το χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς δεν πρέπει να γίνει μια ιδιωτικοποίηση». Τον Παναγιώτη Λαφαζάνη να θεωρεί ότι επρόκειτο για «στημένο διαγωνισμό, φωτογραφικό, για έναν παίκτη με χαριστικό τίμημα», αλλά και τον Άδωνι Γεωργιάδη να δηλώνει «πάρα πολύ χαρούμενος που πωλήθηκε ο ΟΠΑΠ».
Στο ντοκιμαντέρ θα δείτε ακόμη τον πρώην πρόεδρο των πρακτόρων του ΟΠΑΠ Κίμωνα Κλωνάρη να περιγράφει πώς ικανοποιήθηκαν οι απαιτήσεις των αγοραστών του Οργανισμού προτού καλά-καλά ολοκληρωθεί η πώληση. Τον τέως πρόεδρο της Δημοκρατικής Αριστεράς Φώτη Κουβέλη να παραδέχεται ότι η άποψή του ήταν «ότι ο ΟΠΑΠ δεν πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί, πρέπει να παραμείνει τουλάχιστον κατά πλειοψηφία στον έλεγχο του ελληνικού δημοσίου». Τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ και τέως υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη να αναγνωρίζει ότι μετά τον επώδυνο συμβιβασμό του 2015 ο ΣΥΡΙΖΑ«έχει αλλάξει σε πολλά ζητήματα την πολιτική του στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων», αλλά και να επιβεβαιώνει τα ρεπορτάζ της Αυγής, της οποίας τότε ήταν διευθυντής, για τις διευκολύνσεις που έκανε ο τότε υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας προκειμένου ο Δ. Μελισσανίδης να ξεπεράσει τον σκόπελο των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων. Τον σημερινό υφυπουργό Αθλητισμού Γιώργο Βασιλειάδη να παραδέχεται ότι είναι «παράδοξο» το φαινόμενο του ιδιωτικού μονοπωλίου στον τζόγο και να αναγνωρίζει ότι χρειάζεται «αυστηροποίηση» του θεσμικού πλαισίου και των περιορισμών στα τυχερά παιχνίδια. Αλλά και τον εξειδικευμένο ψυχολόγο Γιάννη Μαλλιάρη να εξηγεί τους μηχανισμούς του εθισμού σε αυτά.
Ξεχωριστή πλευρά του ντοκιμαντέρ είναι η περιγραφή της μάχης που έδωσε ο Αντώνης Στεργιώτης, πρώτη επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ για τη θέση του προέδρου της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ), με τη στήριξη του τότε υπουργού Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη, για να μπουν όρια στον ανεξέλεγκτο τζόγο. Ο Στεργιώτης δέχτηκε πόλεμο όχι μόνο από την ΟΠΑΠ αλλά και από την ίδια την κυβέρνηση, με τον εκπρόσωπο του Γ. Δραγασάκη να του καταθέτει ως προτάσεις τις απόψεις της ΟΠΑΠ ΑΕ, σε χαρτί με το όνομα του υπευθύνου Δημοσίων Σχέσεων της ΟΠΑΠ ΑΕ: «Ο άνθρωπος του κ. Δραγασάκη στην επιτροπή μού έφερε ένα ραβασάκι, δισέλιδο, το οποίο ήταν ενυπόγραφο και το οποίο ήταν όλες οι θέσεις του ΟΠΑΠ ενάντια στον κανονισμό». Ο Στεργιώτης αποκαλύπτει πώς όταν έμαθε για το σχέδιο “Cloud” των μετόχων του ΟΠΑΠ (σε σχέση την παραχώρηση αδειών VLTs σε ιδιοκτήτες παράνομων λεσχών και «ανθρώπους της νύχτας») και προσπάθησε να ενημερώσει το γραφείο του Ευκλείδη Τσακαλώτου, του αρνήθηκαν ακόμη και να παραλάβουν το σχετικό στικάκι USB με τα δεδομένα της υπόθεσης: «Τους έδωσα και το σχετικό στικάκι. […] Δεν το παρέλαβαν». Από τη μεριά του, ο τότε αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δ. Μάρδας χαρακτηρίζει «σπάταλο» το πρόγραμμα του Στεργιώτη κατά του τζόγου και αναγνωρίζει ότι όντως το μέλος της ΕΕΕΠ και διάδοχος του Στεργιώτη στη θέση του προέδρου, Β. Καραγρηγορίου, που ανέλαβε και την αλλαγή του κανονισμού για να τον προσαρμόσει στις απαιτήσεις της ΟΠΑΠ ΑΕ, ήταν παράλληλα και στο δικό του γραφείο.
Η εικόνα που βγαίνει από το ντοκιμαντέρ για το μέλλον του ιδιωτικοποιημένου πλέον τζόγου είναι ανησυχητική. Το ενδεχόμενο της καζινοποίησης της χώρας είναι πραγματικό, όπως και ο κίνδυνος κακοπληρωμένοι εργαζόμενοι και συνταξιούχοι, στα όρια της απελπισίας και μες στην απογοήτευσή τους, να ποντάρουν τα λιγοστά εισοδήματά τους στα ιδιαίτερα εθιστικά «φρουτάκια».
Την ίδια στιγμή ανησυχία προκαλεί και η πολύ μεγάλη ισχύς που αποκτά η ΟΠΑΠ ΑΕ ως ιδιωτικό μονοπώλιο με τεράστια δυνατότητα άσκησης επιρροής στα ΜΜΕ. Κατά μία έννοια, κινδυνεύει η ίδια η δημοκρατία. Με τα λόγια του Αντώνη Στεργιώτη:«Αν ο ΟΠΑΠ μπορεί να τοποθετεί ή να βγάζει πρόεδρο Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής, μπορεί να κάνει τα πάντα».
«ΟΠΑΠ: Από το μεγάλο ξεπούλημα στα καζίνο της γειτονιάς»
Ένα ντοκιμαντέρ του Λευτέρη Χαραλαμπόπουλου
Διεύθυνση σύνταξης: Αυγουστίνος Ζενάκος
Επιστημονική έρευνα: Παναγιώτης Σωτήρης
Αρχισυνταξία: Γιάννης Ορέστης Παπαδημητρίου
Παραγωγή: Μάνος Φραγκιουδάκης
Δημοσιογραφική έρευνα: Χρήστος Νάτσης
Δημοσιογραφική έρευνα: Γεράσιμος Λιβιτσάνος
Δημοσιογραφική Έρευνα: Πάνος Θεοδωρόπουλος
Κάμερα-Φωτογραφία: Δημήτρης Μιχαλάκης
Κάμερα-Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη
Ηχοληψία: Νιόβη Παναγιωτάτου
Μιξάζ: Ανδρέας Γκόβας
Σκηνοθετική επιμέλεια: Στέλλα Χριστοφόρου
Μοντάζ-Post Productrion: Αλεξάνδρα Μασμανίδη
Μοντάζ-Post Productrion: Ισμήνη Ιγγλέση
Μοντάζ-Post Productrion: Δάφνη Λάζου
Μουσική: «Money money money» (Benny Anderson και Bjorn Ulvaeus)
Διασκευή: Κέλλυ Καλτσή, ELIOT
Studio/mix: ELIOT
Οργάνωση μουσικής παραγωγής: Κέλλυ Καλτσή
Φωνητικά: Κέλλυ Καλτσή.
Το ντοκιμαντέρ «ΟΠΑΠ: Από το μεγάλο ξεπούλημα στα καζίνο της γειτονιάς» του Λευτέρη Χαραλαμπόπουλου είναι μια παραγωγή του UNFOLLOW.
Tromaktiko
Με αυτό τον τρόπο είχε περιγράψει τυχόν ξεπούλημα του ΟΠΑΠ, τον Οκτώβριο του 2011, ο Αντώνης Σαμαράς. Δύο χρόνια μετά, ακριβώς αυτό έκανε ο ίδιος Το ντοκιμαντέρ του Λευτέρη Χαραλαμπόπουλου ΟΠΑΠ:
Από το μεγάλο ξεπούλημα στα καζίνο της γειτονιάς, μια παραγωγή του UNFOLLOW, μιλά για το πώς ξεπουλήθηκε ο ΟΠΑΠ, μία από τις μεγαλύτερες και πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις του ελληνικού δημοσίου με σημαντική συνεισφορά στον αθλητισμό και τον πολιτισμό. Πώς «προικίστηκε» πρώτα με τις άδειες για τις παιχνιδομηχανές VLTs (τα γνωστά «φρουτάκια») και την αποκλειστική άδεια για τα υπόλοιπα παιχνίδια και μετά εκποιήθηκε. Πώς η πώληση του ΟΠΑΠ άνοιξε τον δρόμο για την καζινοποίηση της χώρας. Πώς περάσαμε από το δημόσιο στο ιδιωτικό μονοπώλιο. Πώς μεθοδεύτηκε η πώληση της ΟΠΑΠ ΑΕ σε μια κοινοπραξία ανάμεσα σε τσέχους επιχειρηματίες και τον Δ
Στο ντοκιμαντέρ θα δείτε τον πρώην γενικό γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού επί Μελίνας Μερκούρη, Γιάννη Θωμά, να μιλά για τη συνεισφορά του ΟΠΑΠ στον πολιτισμό. Τον πρώην πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΠΑΠ Χρήστο Χατζηεμμανουήλ να υποστηρίζει ότι «η συνεισφορά του Οργανισμού μέσα από μεγάλης κλίμακας χορηγίες ήταν ουσιώδης για τη λειτουργία και του ποδόσφαιρου και άλλων αθλημάτων», αλλά και να αναγνωρίζει ότι τα «φρουτάκια» είναι ένα προϊόν «το όποιο δεν χρειαζόταν κατ’ ανάγκη να υπάρχει». Τον επίσης πρώην πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΠΑΠ Γιάννη Σπανουδάκη να εξηγεί πώς η απόκτηση των αδειών για τα «φρουτάκια» και του αποκλειστικού δικαιώματος για τα παιχνίδια μέχρι το 2030,από τον ΟΠΑΠ, ήταν προίκα για τον μελλοντικό αγοραστή. Τον τέως υπουργό Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη να επιμένει ότι η «πώληση του ΟΠΑΠ είναι το χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς δεν πρέπει να γίνει μια ιδιωτικοποίηση». Τον Παναγιώτη Λαφαζάνη να θεωρεί ότι επρόκειτο για «στημένο διαγωνισμό, φωτογραφικό, για έναν παίκτη με χαριστικό τίμημα», αλλά και τον Άδωνι Γεωργιάδη να δηλώνει «πάρα πολύ χαρούμενος που πωλήθηκε ο ΟΠΑΠ».
Στο ντοκιμαντέρ θα δείτε ακόμη τον πρώην πρόεδρο των πρακτόρων του ΟΠΑΠ Κίμωνα Κλωνάρη να περιγράφει πώς ικανοποιήθηκαν οι απαιτήσεις των αγοραστών του Οργανισμού προτού καλά-καλά ολοκληρωθεί η πώληση. Τον τέως πρόεδρο της Δημοκρατικής Αριστεράς Φώτη Κουβέλη να παραδέχεται ότι η άποψή του ήταν «ότι ο ΟΠΑΠ δεν πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί, πρέπει να παραμείνει τουλάχιστον κατά πλειοψηφία στον έλεγχο του ελληνικού δημοσίου». Τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ και τέως υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη να αναγνωρίζει ότι μετά τον επώδυνο συμβιβασμό του 2015 ο ΣΥΡΙΖΑ«έχει αλλάξει σε πολλά ζητήματα την πολιτική του στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων», αλλά και να επιβεβαιώνει τα ρεπορτάζ της Αυγής, της οποίας τότε ήταν διευθυντής, για τις διευκολύνσεις που έκανε ο τότε υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας προκειμένου ο Δ. Μελισσανίδης να ξεπεράσει τον σκόπελο των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων. Τον σημερινό υφυπουργό Αθλητισμού Γιώργο Βασιλειάδη να παραδέχεται ότι είναι «παράδοξο» το φαινόμενο του ιδιωτικού μονοπωλίου στον τζόγο και να αναγνωρίζει ότι χρειάζεται «αυστηροποίηση» του θεσμικού πλαισίου και των περιορισμών στα τυχερά παιχνίδια. Αλλά και τον εξειδικευμένο ψυχολόγο Γιάννη Μαλλιάρη να εξηγεί τους μηχανισμούς του εθισμού σε αυτά.
Ξεχωριστή πλευρά του ντοκιμαντέρ είναι η περιγραφή της μάχης που έδωσε ο Αντώνης Στεργιώτης, πρώτη επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ για τη θέση του προέδρου της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ), με τη στήριξη του τότε υπουργού Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη, για να μπουν όρια στον ανεξέλεγκτο τζόγο. Ο Στεργιώτης δέχτηκε πόλεμο όχι μόνο από την ΟΠΑΠ αλλά και από την ίδια την κυβέρνηση, με τον εκπρόσωπο του Γ. Δραγασάκη να του καταθέτει ως προτάσεις τις απόψεις της ΟΠΑΠ ΑΕ, σε χαρτί με το όνομα του υπευθύνου Δημοσίων Σχέσεων της ΟΠΑΠ ΑΕ: «Ο άνθρωπος του κ. Δραγασάκη στην επιτροπή μού έφερε ένα ραβασάκι, δισέλιδο, το οποίο ήταν ενυπόγραφο και το οποίο ήταν όλες οι θέσεις του ΟΠΑΠ ενάντια στον κανονισμό». Ο Στεργιώτης αποκαλύπτει πώς όταν έμαθε για το σχέδιο “Cloud” των μετόχων του ΟΠΑΠ (σε σχέση την παραχώρηση αδειών VLTs σε ιδιοκτήτες παράνομων λεσχών και «ανθρώπους της νύχτας») και προσπάθησε να ενημερώσει το γραφείο του Ευκλείδη Τσακαλώτου, του αρνήθηκαν ακόμη και να παραλάβουν το σχετικό στικάκι USB με τα δεδομένα της υπόθεσης: «Τους έδωσα και το σχετικό στικάκι. […] Δεν το παρέλαβαν». Από τη μεριά του, ο τότε αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δ. Μάρδας χαρακτηρίζει «σπάταλο» το πρόγραμμα του Στεργιώτη κατά του τζόγου και αναγνωρίζει ότι όντως το μέλος της ΕΕΕΠ και διάδοχος του Στεργιώτη στη θέση του προέδρου, Β. Καραγρηγορίου, που ανέλαβε και την αλλαγή του κανονισμού για να τον προσαρμόσει στις απαιτήσεις της ΟΠΑΠ ΑΕ, ήταν παράλληλα και στο δικό του γραφείο.
Η εικόνα που βγαίνει από το ντοκιμαντέρ για το μέλλον του ιδιωτικοποιημένου πλέον τζόγου είναι ανησυχητική. Το ενδεχόμενο της καζινοποίησης της χώρας είναι πραγματικό, όπως και ο κίνδυνος κακοπληρωμένοι εργαζόμενοι και συνταξιούχοι, στα όρια της απελπισίας και μες στην απογοήτευσή τους, να ποντάρουν τα λιγοστά εισοδήματά τους στα ιδιαίτερα εθιστικά «φρουτάκια».
Την ίδια στιγμή ανησυχία προκαλεί και η πολύ μεγάλη ισχύς που αποκτά η ΟΠΑΠ ΑΕ ως ιδιωτικό μονοπώλιο με τεράστια δυνατότητα άσκησης επιρροής στα ΜΜΕ. Κατά μία έννοια, κινδυνεύει η ίδια η δημοκρατία. Με τα λόγια του Αντώνη Στεργιώτη:«Αν ο ΟΠΑΠ μπορεί να τοποθετεί ή να βγάζει πρόεδρο Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής, μπορεί να κάνει τα πάντα».
«ΟΠΑΠ: Από το μεγάλο ξεπούλημα στα καζίνο της γειτονιάς»
Ένα ντοκιμαντέρ του Λευτέρη Χαραλαμπόπουλου
Διεύθυνση σύνταξης: Αυγουστίνος Ζενάκος
Επιστημονική έρευνα: Παναγιώτης Σωτήρης
Αρχισυνταξία: Γιάννης Ορέστης Παπαδημητρίου
Παραγωγή: Μάνος Φραγκιουδάκης
Δημοσιογραφική έρευνα: Χρήστος Νάτσης
Δημοσιογραφική έρευνα: Γεράσιμος Λιβιτσάνος
Δημοσιογραφική Έρευνα: Πάνος Θεοδωρόπουλος
Κάμερα-Φωτογραφία: Δημήτρης Μιχαλάκης
Κάμερα-Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη
Ηχοληψία: Νιόβη Παναγιωτάτου
Μιξάζ: Ανδρέας Γκόβας
Σκηνοθετική επιμέλεια: Στέλλα Χριστοφόρου
Μοντάζ-Post Productrion: Αλεξάνδρα Μασμανίδη
Μοντάζ-Post Productrion: Ισμήνη Ιγγλέση
Μοντάζ-Post Productrion: Δάφνη Λάζου
Μουσική: «Money money money» (Benny Anderson και Bjorn Ulvaeus)
Διασκευή: Κέλλυ Καλτσή, ELIOT
Studio/mix: ELIOT
Οργάνωση μουσικής παραγωγής: Κέλλυ Καλτσή
Φωνητικά: Κέλλυ Καλτσή.
Το ντοκιμαντέρ «ΟΠΑΠ: Από το μεγάλο ξεπούλημα στα καζίνο της γειτονιάς» του Λευτέρη Χαραλαμπόπουλου είναι μια παραγωγή του UNFOLLOW.
Tromaktiko
VIDEO
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ