2018-02-16 12:50:13
«Η δημοκρατία μέσα στο σχολείο, οι εκλογές, η φαινομενική συμμετοχή των μαθητών, όλες αυτές οι έκδηλα φιλελεύθερες πτυχές που συναντώνται στη σχολική διαδικασία, δεν απειλούν διόλου την τήρηση της τάξης ούτε αντιστρέφουν τα αποτελέσματά της, ίσως μάλιστα την καθιστούν πιο αποτελεσματική, καθώς οι μαθητές γίνονται οι φορείς της και εν μέρει οι παράγοντές της.»
Ιωσήφ Σολομών, Εξουσία και Τάξη στο Νεοελληνικό Σχολείο.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που δηλώνουν την ικανοποίησή τους για τον χαρακτήρα της δημόσιας εκπαίδευσης.
Δεν είναι λίγοι και εκείνοι που είτε καιροσκοπικά είτε ιδεοληπτικά επιμένουν να μιλούν για ένα δημοκρατικό δημόσιο σχολειό με ίσες ευκαιρίες για όλους.
Άλλοι τόσοι μιλούν για το νερό που έχει μπει στο αυλάκι, με τις αλλαγές που κατακτήθηκαν μετά από τόσους δημοκρατικούς αγώνες και πρέπει να διαφυλαχτούν, για τα δικαιώματα δασκάλων και μαθητών και άλλα παρόμοια.
Μια συνηθισμένη φράση από παλαιότερους για να δικαιολογήσουν τις βελτιώσεις είναι: «Ε, ρε βούρδουλας που έπεφτε παλαιότερα, τώρα σας έχουν ασύδοτους και να τα αποτελέσματα». Πράγματι έπεφτε κυριολεκτικά βούρδουλας. Με ένα διάταγμα της 18ης Δεκεμβρίου 1884 απολυόταν ένας δάσκαλος επειδή «[…] έπέβαλλε τρισί τῶν μαθητῶν τῆς τάξεως, έν ἥ διδάσκει, τήν ποινήν τοῦ ἐμπτυσμοῦ ὑπό τῶν μαθητῶν αὐτῶν». Μια εγκύκλιος της ίδιας χρονιάς «απαγόρευσε» τις πρακτικές αυτές και προέβλεψε σοβαρές κυρώσεις. Στα σχολεία, παρ’ όλα αυτά, επικρατούσε το ξύλο με την βέργα, αλλά ακόμα και με το μαστίγιο. Άλλες ποινές που επιβάλλονταν μέχρι και το 1940 ήταν η υποχρεωτική νηστεία, η απλή γονυκλισία ή αυτή με τα χέρια ψηλά, η κράτηση στην αίθουσα ή το σχολείο μετά το σχόλασμα κλπ.
Και όμως σε πόσα και πόσα πράγματα, ακόμα και σε επίπεδο απλών αλλαγών, ακόμα και σε μια επιδερμικά προοδευτική κατεύθυνση, τόσο η πρωτοβάθμια όσο και η δευτεροβάθμια εκπαίδευση βρίσκονται στο ίδιο σημείο που ήταν το 1930 και σε πολλά θέματα εκεί που ήταν το 1880.
Καταρχήν οι λέξεις «Έθνος», «Πατρίδα», «Ελευθερία», «Ανεξαρτησία», αλλά και «Πεφωτισμένη Ευρώπη» ήταν αλληλένδετες με την λέξη εκπαίδευση σ’ όλα σχεδόν τα κείμενα της δεκαετίας του 1820.
«Ἡ ἀμάθεια ἐπερικράτει τὸ γένος εἰς τὰ δεσμά τῆς δουλείας, […] ἡ ἀμάθεια μᾶς κατέστησεν εἰς ἐκείνην τὴν φρικιώδη κτηνωδίαν καὶ βαρβαρότητα, ἐξ αἰτίας τῆς ὁποίας ἐδοκιμάσαμεν τοσαύτας δυστυχίας καὶ ἀθλιότητας […]. Μόλις δε ἔλαμψαν ὁπωσοῦν τὰ φῶτα εἰς τὴν πατρίδαν μας, […] ἀρχίσαμεν νὰ κάμωμεν χρῆσιν τοῦ λογικοῦ […] ἐγνωρίσαμεν τὴν ἀξίαν μας, ἐκαταλάβαμεν τὰ δίκαιά μας, ὑψώθημεν εἰς τὴν ἀληθῆ κατάστασιν ποὺ ἀπεφασίσαμεν νὰ ἀποθάνωμεν ἤ νὰ ζήσωμεν ἐλεύθεροι καὶ αὐτόνομοι […]. Ἀλλά πόσον δυσκολώτερον εἶναι ἀγαπητοί ἀδελφοί, τὸ νὰ φυλάξωμεν τὴν ἀνεξαρτησίαν μας! […] χρειάζεται σχολεῖον, διδασκάλους, βιβλία, ἐκ τούτων δε πηγάζουν τὰ φῶτα καὶ ἀπολαμβάνοντες τὰ φῶτα ἠμποροῦμεν νὰ εὐδωκιμήσωμεν, καὶ νὰ διατηρήσωμεν τὴν ἀνεξαρτησίαν τῆς ἑλληνικῆς ἐπικράτειας μας…».1
Tα στοιχεία ακόμη, που φαίνεται φυλάγονται ως κόρην οφθαλμού ανά τους αιώνες, είναι το μοναδικό βιβλίο, οι σχολικές ιεραρχικές διακρίσεις και διαιρέσεις, οι πειθαρχικές κυρώσεις, η εν σειρά και μετωπική διάταξη των θρανίων, οι μεγάλοι διάδρομοι, το βάθρο του δάσκαλου-επόπτη, η πλέον πρόσφορη για την εποπτεία θέση του γραφείου του διευθυντή και των διδασκόντων κ.ο.κ. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τις άπειρες προσπάθειες που, όπως οι περισσότεροι, θα έχει κάνει για να κρυφθεί πίσω από τον μπροστινό του, να ευθυγραμμιστεί με όλη του τη σειρά, για να χαθεί από τα μάτια του δασκάλου, για να μιλήσει, να αντιγράψει, να διασκεδάσει την ανία του, να δώσει ένα μήνυμα α-ταξίας στους υπόλοιπους Ας επιμείνουμε όμως στην σχολική αρχιτεκτονική, γιατί και η εξουσία δεν επέμεινε τυχαία. Και η εξήγηση είναι απλή.
Ο σχολικός χώρος είναι πολύ πιο ζωτικός από ένα απλό «φυσικό κάδρο», δεν διευκολύνει απλά την επιβολή της τάξης μέσα στο σχολείο, αλλά τη συγκροτεί.
Ας δούμε ένα παράδειγμα.
Ο βαθμός εγκλεισμού σε κάθε σχολείο θα μπορούσε να υπολογιστεί λόγου χάρη από το αν είναι υψηλοί ή χαμηλοί οι τοίχοι που το περιβάλλουν, από τις συνθήκες ορατότητας και επιτήρησης των εκπαιδευόμενων. Αν έχει μια ή περισσότερες πόρτες ή κάγκελα που προσδιορίζουν ένα «σύνορο», λιγότερο ή περισσότερο αξεπέραστο…
Το «σύνορο» όμως αυτό είναι διαρκώς παρόν και οι ασκήσεις πειθαρχίας εκτελούνται εξίσου και με την οριοθέτηση ζωνών-περιοχών στο εσωτερικό του σχολικού χώρου, οι οποίες εισάγουν και συνηθίζουν τους εκπαιδευόμενους για τις μετέπειτα κατηγοριοποιήσεις, διακρίσεις και απαγορεύσεις.
Ο εγκλεισμός των παιδιών έχει διπλό στόχο: να «προφυλάξει» τα παιδιά από τους κινδύνους κάθε εξωσχολικής δραστηριότητας που κρύβει την ανηθικότητα και αφ’ ετέρου να προφυλάξει τον υπόλοιπο κόσμο από την «αταξία» και την «καταστροφή» που θα προέκυπτε από την «απελευθέρωση στους δρόμους μιας μάζας παιδιών». Άλλωστε την ίδια περίοδο, δηλαδή κατά τον 18ο και 19ο αιώνα, η πρακτική του εγκλεισμού γενικεύεται στην Ευρώπη για όσους αποτελούν «κίνδυνο»: οι τρελοί στα άσυλα, οι ασθενείς στα νοσοκομεία, οι εγκληματίες στις φυλακές.
Ένας επίσης χρήσιμος μύθος για την κυριαρχία υποστηρίζει ότι το σχολείο απλά μεταβιβάζει «γνώση». Ένας μύθος που επιβεβαιώνεται και από μια φτηνή επίδειξη προοδευτικότητας που «αντιπαραθέτει» ότι η «γνώση» αυτή είναι λίγη ή κακή.
Η ουσία, όμως, είναι ότι δεν νοείται στο σχολείο εξουσία δίχως «γνώση» και «γνώση» δίχως εξουσία.
Ο διαχωρισμός υπάκουων και ανυπάκουων, η διευθέτηση του σχολικού χρόνου, οι εξεταζόμενοι που αποσπώνται από τους υπόλοιπους εκπαιδευόμενους κατά την εξέτασή τους και την εξαναγκαστική μετακίνησή τους στο εδώλιο εμπρός στον πίνακα ήταν, είναι και θα είναι αναπόσπαστο μέρος της εκπαίδευσης.
Νεόφυτος Νικητόπλος (1795-1846), δάσκαλος στην Τριπολιτσά, φοβερός και τρομερός παιδονόμος, είχε εφαρμόσει το 1825 σε σχολείο θηλέων που γίνονταν δεκτά και μικρά αγόρια ένα σύστημα που φόρτωνε με χρέη και υπηρεσίες τους μαθητές, λειτουργώντας ως ένας μηχανισμός γενικευμένης επιτήρησης γρανάζια του οποίου ήταν οι ίδιοι οι μαθητές, που συμμετείχαν στην επιβολή της σχολικής εξουσίας, υποτάσσοντας τους εαυτούς τους σ’ αυτή… π.χ. καθήκον του «Γενικού Παιδονόμου» ήταν να φυσά την σφυρίχτρα για να αρχίσει η προσευχή, ενώ χρέος του «Γενικού Ευταξία» κάτι σαν υπουργείο Δημόσιας τάξης ήταν να φροντίζει για την καθαριότητα του σχολείου, ενώ φρόντιζε κάθε ημέρα δύο ή τρία φρόνιμα παιδιά για να τηρείται η «ευταξία», ενώ ο «Γενικός Επιθεωρητής» και ο «Γενικός Επιστάτης» είχαν το αποκλειστικό δικαίωμα να κρεμούν στο λαιμό των ενόχων τα «παράσημα» (σύμβολα της ποινής), αλλά μόνο με την συμφωνία των συμμαθητών του «ενόχου»… Δημοσιεύθηκε στην ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, φ. 65, Οκτώβριος 2007
https://anarchypress.wordpress.com/2018/02/14/%ce%b5%ce%ba%cf%80%ce%b1%ce%b9%ce%b4%ce%b5%cf%85%cf%83%ce%b7-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%ba%ce%b1%ce%b8%cf%85%cf%80%ce%bf%cf%84%ce%b1%ce%be%ce%b7-%ce%bc%ce%b9%ce%b1-%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%81%ce%b9/
olalathos
Ιωσήφ Σολομών, Εξουσία και Τάξη στο Νεοελληνικό Σχολείο.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που δηλώνουν την ικανοποίησή τους για τον χαρακτήρα της δημόσιας εκπαίδευσης.
Δεν είναι λίγοι και εκείνοι που είτε καιροσκοπικά είτε ιδεοληπτικά επιμένουν να μιλούν για ένα δημοκρατικό δημόσιο σχολειό με ίσες ευκαιρίες για όλους.
Άλλοι τόσοι μιλούν για το νερό που έχει μπει στο αυλάκι, με τις αλλαγές που κατακτήθηκαν μετά από τόσους δημοκρατικούς αγώνες και πρέπει να διαφυλαχτούν, για τα δικαιώματα δασκάλων και μαθητών και άλλα παρόμοια.
Μια συνηθισμένη φράση από παλαιότερους για να δικαιολογήσουν τις βελτιώσεις είναι: «Ε, ρε βούρδουλας που έπεφτε παλαιότερα, τώρα σας έχουν ασύδοτους και να τα αποτελέσματα». Πράγματι έπεφτε κυριολεκτικά βούρδουλας. Με ένα διάταγμα της 18ης Δεκεμβρίου 1884 απολυόταν ένας δάσκαλος επειδή «[…] έπέβαλλε τρισί τῶν μαθητῶν τῆς τάξεως, έν ἥ διδάσκει, τήν ποινήν τοῦ ἐμπτυσμοῦ ὑπό τῶν μαθητῶν αὐτῶν». Μια εγκύκλιος της ίδιας χρονιάς «απαγόρευσε» τις πρακτικές αυτές και προέβλεψε σοβαρές κυρώσεις. Στα σχολεία, παρ’ όλα αυτά, επικρατούσε το ξύλο με την βέργα, αλλά ακόμα και με το μαστίγιο. Άλλες ποινές που επιβάλλονταν μέχρι και το 1940 ήταν η υποχρεωτική νηστεία, η απλή γονυκλισία ή αυτή με τα χέρια ψηλά, η κράτηση στην αίθουσα ή το σχολείο μετά το σχόλασμα κλπ.
Και όμως σε πόσα και πόσα πράγματα, ακόμα και σε επίπεδο απλών αλλαγών, ακόμα και σε μια επιδερμικά προοδευτική κατεύθυνση, τόσο η πρωτοβάθμια όσο και η δευτεροβάθμια εκπαίδευση βρίσκονται στο ίδιο σημείο που ήταν το 1930 και σε πολλά θέματα εκεί που ήταν το 1880.
Καταρχήν οι λέξεις «Έθνος», «Πατρίδα», «Ελευθερία», «Ανεξαρτησία», αλλά και «Πεφωτισμένη Ευρώπη» ήταν αλληλένδετες με την λέξη εκπαίδευση σ’ όλα σχεδόν τα κείμενα της δεκαετίας του 1820.
«Ἡ ἀμάθεια ἐπερικράτει τὸ γένος εἰς τὰ δεσμά τῆς δουλείας, […] ἡ ἀμάθεια μᾶς κατέστησεν εἰς ἐκείνην τὴν φρικιώδη κτηνωδίαν καὶ βαρβαρότητα, ἐξ αἰτίας τῆς ὁποίας ἐδοκιμάσαμεν τοσαύτας δυστυχίας καὶ ἀθλιότητας […]. Μόλις δε ἔλαμψαν ὁπωσοῦν τὰ φῶτα εἰς τὴν πατρίδαν μας, […] ἀρχίσαμεν νὰ κάμωμεν χρῆσιν τοῦ λογικοῦ […] ἐγνωρίσαμεν τὴν ἀξίαν μας, ἐκαταλάβαμεν τὰ δίκαιά μας, ὑψώθημεν εἰς τὴν ἀληθῆ κατάστασιν ποὺ ἀπεφασίσαμεν νὰ ἀποθάνωμεν ἤ νὰ ζήσωμεν ἐλεύθεροι καὶ αὐτόνομοι […]. Ἀλλά πόσον δυσκολώτερον εἶναι ἀγαπητοί ἀδελφοί, τὸ νὰ φυλάξωμεν τὴν ἀνεξαρτησίαν μας! […] χρειάζεται σχολεῖον, διδασκάλους, βιβλία, ἐκ τούτων δε πηγάζουν τὰ φῶτα καὶ ἀπολαμβάνοντες τὰ φῶτα ἠμποροῦμεν νὰ εὐδωκιμήσωμεν, καὶ νὰ διατηρήσωμεν τὴν ἀνεξαρτησίαν τῆς ἑλληνικῆς ἐπικράτειας μας…».1
Tα στοιχεία ακόμη, που φαίνεται φυλάγονται ως κόρην οφθαλμού ανά τους αιώνες, είναι το μοναδικό βιβλίο, οι σχολικές ιεραρχικές διακρίσεις και διαιρέσεις, οι πειθαρχικές κυρώσεις, η εν σειρά και μετωπική διάταξη των θρανίων, οι μεγάλοι διάδρομοι, το βάθρο του δάσκαλου-επόπτη, η πλέον πρόσφορη για την εποπτεία θέση του γραφείου του διευθυντή και των διδασκόντων κ.ο.κ. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τις άπειρες προσπάθειες που, όπως οι περισσότεροι, θα έχει κάνει για να κρυφθεί πίσω από τον μπροστινό του, να ευθυγραμμιστεί με όλη του τη σειρά, για να χαθεί από τα μάτια του δασκάλου, για να μιλήσει, να αντιγράψει, να διασκεδάσει την ανία του, να δώσει ένα μήνυμα α-ταξίας στους υπόλοιπους Ας επιμείνουμε όμως στην σχολική αρχιτεκτονική, γιατί και η εξουσία δεν επέμεινε τυχαία. Και η εξήγηση είναι απλή.
Ο σχολικός χώρος είναι πολύ πιο ζωτικός από ένα απλό «φυσικό κάδρο», δεν διευκολύνει απλά την επιβολή της τάξης μέσα στο σχολείο, αλλά τη συγκροτεί.
Ας δούμε ένα παράδειγμα.
Ο βαθμός εγκλεισμού σε κάθε σχολείο θα μπορούσε να υπολογιστεί λόγου χάρη από το αν είναι υψηλοί ή χαμηλοί οι τοίχοι που το περιβάλλουν, από τις συνθήκες ορατότητας και επιτήρησης των εκπαιδευόμενων. Αν έχει μια ή περισσότερες πόρτες ή κάγκελα που προσδιορίζουν ένα «σύνορο», λιγότερο ή περισσότερο αξεπέραστο…
Το «σύνορο» όμως αυτό είναι διαρκώς παρόν και οι ασκήσεις πειθαρχίας εκτελούνται εξίσου και με την οριοθέτηση ζωνών-περιοχών στο εσωτερικό του σχολικού χώρου, οι οποίες εισάγουν και συνηθίζουν τους εκπαιδευόμενους για τις μετέπειτα κατηγοριοποιήσεις, διακρίσεις και απαγορεύσεις.
Ο εγκλεισμός των παιδιών έχει διπλό στόχο: να «προφυλάξει» τα παιδιά από τους κινδύνους κάθε εξωσχολικής δραστηριότητας που κρύβει την ανηθικότητα και αφ’ ετέρου να προφυλάξει τον υπόλοιπο κόσμο από την «αταξία» και την «καταστροφή» που θα προέκυπτε από την «απελευθέρωση στους δρόμους μιας μάζας παιδιών». Άλλωστε την ίδια περίοδο, δηλαδή κατά τον 18ο και 19ο αιώνα, η πρακτική του εγκλεισμού γενικεύεται στην Ευρώπη για όσους αποτελούν «κίνδυνο»: οι τρελοί στα άσυλα, οι ασθενείς στα νοσοκομεία, οι εγκληματίες στις φυλακές.
Ένας επίσης χρήσιμος μύθος για την κυριαρχία υποστηρίζει ότι το σχολείο απλά μεταβιβάζει «γνώση». Ένας μύθος που επιβεβαιώνεται και από μια φτηνή επίδειξη προοδευτικότητας που «αντιπαραθέτει» ότι η «γνώση» αυτή είναι λίγη ή κακή.
Η ουσία, όμως, είναι ότι δεν νοείται στο σχολείο εξουσία δίχως «γνώση» και «γνώση» δίχως εξουσία.
Ο διαχωρισμός υπάκουων και ανυπάκουων, η διευθέτηση του σχολικού χρόνου, οι εξεταζόμενοι που αποσπώνται από τους υπόλοιπους εκπαιδευόμενους κατά την εξέτασή τους και την εξαναγκαστική μετακίνησή τους στο εδώλιο εμπρός στον πίνακα ήταν, είναι και θα είναι αναπόσπαστο μέρος της εκπαίδευσης.
Νεόφυτος Νικητόπλος (1795-1846), δάσκαλος στην Τριπολιτσά, φοβερός και τρομερός παιδονόμος, είχε εφαρμόσει το 1825 σε σχολείο θηλέων που γίνονταν δεκτά και μικρά αγόρια ένα σύστημα που φόρτωνε με χρέη και υπηρεσίες τους μαθητές, λειτουργώντας ως ένας μηχανισμός γενικευμένης επιτήρησης γρανάζια του οποίου ήταν οι ίδιοι οι μαθητές, που συμμετείχαν στην επιβολή της σχολικής εξουσίας, υποτάσσοντας τους εαυτούς τους σ’ αυτή… π.χ. καθήκον του «Γενικού Παιδονόμου» ήταν να φυσά την σφυρίχτρα για να αρχίσει η προσευχή, ενώ χρέος του «Γενικού Ευταξία» κάτι σαν υπουργείο Δημόσιας τάξης ήταν να φροντίζει για την καθαριότητα του σχολείου, ενώ φρόντιζε κάθε ημέρα δύο ή τρία φρόνιμα παιδιά για να τηρείται η «ευταξία», ενώ ο «Γενικός Επιθεωρητής» και ο «Γενικός Επιστάτης» είχαν το αποκλειστικό δικαίωμα να κρεμούν στο λαιμό των ενόχων τα «παράσημα» (σύμβολα της ποινής), αλλά μόνο με την συμφωνία των συμμαθητών του «ενόχου»… Δημοσιεύθηκε στην ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, φ. 65, Οκτώβριος 2007
https://anarchypress.wordpress.com/2018/02/14/%ce%b5%ce%ba%cf%80%ce%b1%ce%b9%ce%b4%ce%b5%cf%85%cf%83%ce%b7-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%ba%ce%b1%ce%b8%cf%85%cf%80%ce%bf%cf%84%ce%b1%ce%be%ce%b7-%ce%bc%ce%b9%ce%b1-%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%81%ce%b9/
olalathos
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ