2018-05-20 18:52:05
Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΨΥΧΟΚΤΟΝΟΣ ΟΥΤΕ ΣΩΜΑΤΟΚΤΟΝΟΣ, ΑΛΛΑ ΠΑΘΟΚΤΟΝΟΣ
Η ερχόμενη εβδομάδα (21/5-27/5) είναι η έβδομη και τελευταία εβδομάδα του πεντηκοσταρίου. Είναι μια φυσιολογική εβδομάδα με την έννοια ότι όλες τις ημέρες πλην Τετάρτης και Παρασκευής καταλύουμε τα πάντα.
Δευτέρα, Τρίτη, Πέμπτη, Σάββατο, Κυριακή: κατάλυση εις πάντα
Τετάρτη, Παρασκευή: νηστεία (άλαδο ή λαδερό φαγητό)
Υπάρχουν δύο εκδοχές:
1. Η πρώτη είναι ότι πλέον κάνουμε άλαδο τις Τετάρτες και τις Παρασκευές, μετά την εορτή της Αποδόσεως του Πάσχα (Παρασκευή μετά την Ανάληψη, και Τετάρτη και Παρασκευή προ της Κυριακής της Πεντηκοστής), οπότε έχουμε σταματήσει να λέμε το "Χριστός ανέστη".
2. Η πιο χαλαρή εκδοχή λέει ότι καταλύουμε οίνο-έλαιο σε όλη τη διάρκεια του πεντηκοσταρίου. Αυτή η εκδοχή αναγράφεται στο Νηστειοδρόμιο του π. Βασιλείου Βολουδάκη (Δ΄ Έκδοση, σελ. 117-118), όπου και δίνεται και αναφορά στο πηδάλιο και σε σχόλιο του Αγ. Νικοδήμου του Αγιορείτου.
Ακολουθήστε την εκδοχή που θα σας υποδείξει ο πνευματικός σας!
Παρατηρήσεις:
1. Το πόσο αυστηρά τηρούμε τη νηστεία (π.χ. το αλάδωτο ή τον αριθμό των γευμάτων ανά ημέρα) καλό είναι να το συζητάμε με τον πνευματικό μας. Αυτός είναι ο αρμόδιος για να μας καθοδηγήσει λαμβάνοντας υπ' όψιν τόσο την σωματική μας κατάσταση (υγεία, ηλικία, επάγγελμα, οικογενειακό περιβάλλον κ.α.), καθώς και την πνευματική-ψυχική μας κατάσταση!!! Ο σκοπός της νηστείας της σάρκας δεν είναι να σκοτώσουμε το σώμα μας, να εξασθενήσουμε και να μην μπορούμε να φέρουμε σε πέρας τις επαγγελματικές, τις οικογενειακές και τις υπόλοιπες θρησκευτικές υποχρεώσεις μας... Ο σκοπός είναι μέσω της νηστείας του σώματος να σκοτώσουμε τα πάθη μας και να πλησιάσουμε περισσότερο το Θεό σε συνδυασμό με την προσευχή, την μελέτη της Αγίας Γραφής και άλλων πνευματικών βιβλίων, την ελεημοσύνη, την ειλικρινή μετάνοια, τον εκκλησιασμό, τη θεία κοινωνία και γενικά ακολουθώντας όσο το δυνατό τον χριστιανικό τρόπο ζωής, όπως μας τον έχουν διδάξει οι πατέρες και οι Άγιοι της εκκλησίας μας.
2. Επίσης, να τονίσω ότι η γενικότερη λογική της νηστείας είναι να στερηθούμε και όχι να τρώμε σε τεράστιες ποσότητες άλλα προϊόντα όπως π.χ. ψωμί, γλυκά του κουταλιού, υποκατάστατα γάλακτος, τυριού ή κρέατος κ.α. Να τρώμε με μέτρο.
3. Η νηστεία δεν αναφέρεται μόνο στον περιορισμό συγκεκριμένων τροφών (π.χ. γαλακτοκομικά, αυγά, κρέας), αλλά και στην εγκράτεια ως προς τις σαρκικές απολαύσεις, τη "νηστεία" του ματιού, τη "νηστεία" της γλώσσας (καταλαλιά, ψεύδος, επιορκία, βλασφημία), τον έλεγχο του θυμού και των κακών λογισμών και επιθυμιών.
4. Την Παρασκευή νηστεύουμε, επειδή Παρασκευή σταυρώθηκε ο Κύριος. Σταυρώνουμε με τη νηστεία μας τον κακό εαυτό μας, για να μας ελεήσει τους ανάξιους, όπως ελέησε τον εσταυρωμένο ευγνώμονα ληστή.
5. Την Τετάρτη νηστεύουμε, για να ενθυμούμαστε ότι ένας από τους μαθητές του, ο Ιούδας ο Ισκαριώτης, Τον πρόδωσε ημέρα Τετάρτη.
6. Η Κυριακή θεωρείται αναστάσιμη ημέρα και γι αυτό δεν επιτρέπεται η αυστηρή νηστεία, δηλ. το άλαδο φαγητό ή η ξηροφαγία, παρά μόνο σε ασκητές!
7. Μόνο ένα Σάββατο επιβάλλεται η αυστηρή νηστεία, το Μεγάλο Σάββατο. Όλα τα άλλα Σάββατα ακόμα και σε αυστηρή περίοδο νηστείας γίνεται υποχρεωτικά κατάλυση οίνου-ελαίου (με εξαίρεση και πάλι τους ασκητές).
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΣ
paraklisi
Η ερχόμενη εβδομάδα (21/5-27/5) είναι η έβδομη και τελευταία εβδομάδα του πεντηκοσταρίου. Είναι μια φυσιολογική εβδομάδα με την έννοια ότι όλες τις ημέρες πλην Τετάρτης και Παρασκευής καταλύουμε τα πάντα.
Δευτέρα, Τρίτη, Πέμπτη, Σάββατο, Κυριακή: κατάλυση εις πάντα
Τετάρτη, Παρασκευή: νηστεία (άλαδο ή λαδερό φαγητό)
Υπάρχουν δύο εκδοχές:
1. Η πρώτη είναι ότι πλέον κάνουμε άλαδο τις Τετάρτες και τις Παρασκευές, μετά την εορτή της Αποδόσεως του Πάσχα (Παρασκευή μετά την Ανάληψη, και Τετάρτη και Παρασκευή προ της Κυριακής της Πεντηκοστής), οπότε έχουμε σταματήσει να λέμε το "Χριστός ανέστη".
2. Η πιο χαλαρή εκδοχή λέει ότι καταλύουμε οίνο-έλαιο σε όλη τη διάρκεια του πεντηκοσταρίου. Αυτή η εκδοχή αναγράφεται στο Νηστειοδρόμιο του π. Βασιλείου Βολουδάκη (Δ΄ Έκδοση, σελ. 117-118), όπου και δίνεται και αναφορά στο πηδάλιο και σε σχόλιο του Αγ. Νικοδήμου του Αγιορείτου.
Ακολουθήστε την εκδοχή που θα σας υποδείξει ο πνευματικός σας!
Παρατηρήσεις:
1. Το πόσο αυστηρά τηρούμε τη νηστεία (π.χ. το αλάδωτο ή τον αριθμό των γευμάτων ανά ημέρα) καλό είναι να το συζητάμε με τον πνευματικό μας. Αυτός είναι ο αρμόδιος για να μας καθοδηγήσει λαμβάνοντας υπ' όψιν τόσο την σωματική μας κατάσταση (υγεία, ηλικία, επάγγελμα, οικογενειακό περιβάλλον κ.α.), καθώς και την πνευματική-ψυχική μας κατάσταση!!! Ο σκοπός της νηστείας της σάρκας δεν είναι να σκοτώσουμε το σώμα μας, να εξασθενήσουμε και να μην μπορούμε να φέρουμε σε πέρας τις επαγγελματικές, τις οικογενειακές και τις υπόλοιπες θρησκευτικές υποχρεώσεις μας... Ο σκοπός είναι μέσω της νηστείας του σώματος να σκοτώσουμε τα πάθη μας και να πλησιάσουμε περισσότερο το Θεό σε συνδυασμό με την προσευχή, την μελέτη της Αγίας Γραφής και άλλων πνευματικών βιβλίων, την ελεημοσύνη, την ειλικρινή μετάνοια, τον εκκλησιασμό, τη θεία κοινωνία και γενικά ακολουθώντας όσο το δυνατό τον χριστιανικό τρόπο ζωής, όπως μας τον έχουν διδάξει οι πατέρες και οι Άγιοι της εκκλησίας μας.
2. Επίσης, να τονίσω ότι η γενικότερη λογική της νηστείας είναι να στερηθούμε και όχι να τρώμε σε τεράστιες ποσότητες άλλα προϊόντα όπως π.χ. ψωμί, γλυκά του κουταλιού, υποκατάστατα γάλακτος, τυριού ή κρέατος κ.α. Να τρώμε με μέτρο.
3. Η νηστεία δεν αναφέρεται μόνο στον περιορισμό συγκεκριμένων τροφών (π.χ. γαλακτοκομικά, αυγά, κρέας), αλλά και στην εγκράτεια ως προς τις σαρκικές απολαύσεις, τη "νηστεία" του ματιού, τη "νηστεία" της γλώσσας (καταλαλιά, ψεύδος, επιορκία, βλασφημία), τον έλεγχο του θυμού και των κακών λογισμών και επιθυμιών.
4. Την Παρασκευή νηστεύουμε, επειδή Παρασκευή σταυρώθηκε ο Κύριος. Σταυρώνουμε με τη νηστεία μας τον κακό εαυτό μας, για να μας ελεήσει τους ανάξιους, όπως ελέησε τον εσταυρωμένο ευγνώμονα ληστή.
5. Την Τετάρτη νηστεύουμε, για να ενθυμούμαστε ότι ένας από τους μαθητές του, ο Ιούδας ο Ισκαριώτης, Τον πρόδωσε ημέρα Τετάρτη.
6. Η Κυριακή θεωρείται αναστάσιμη ημέρα και γι αυτό δεν επιτρέπεται η αυστηρή νηστεία, δηλ. το άλαδο φαγητό ή η ξηροφαγία, παρά μόνο σε ασκητές!
7. Μόνο ένα Σάββατο επιβάλλεται η αυστηρή νηστεία, το Μεγάλο Σάββατο. Όλα τα άλλα Σάββατα ακόμα και σε αυστηρή περίοδο νηστείας γίνεται υποχρεωτικά κατάλυση οίνου-ελαίου (με εξαίρεση και πάλι τους ασκητές).
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΣ
paraklisi
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Οι γιατροί δεν είναι θεοί !
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Σαν σήμερα σκοτώθηκε ο Νικόλαος Μαρκάκης
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ