2018-06-13 18:00:34
Εδώ και δυόμιση χιλιάδες χρόνια οι Καρυάτιδες ατενίζουν τον Παρθενώνα και την Αθήνα από τη νότια πλευρά του Ερεχθείου.
Ξεχωριστά δουλεμένες με Παριανό μάρμαρο και προσαρμοσμένες σε πλάκες από γκρίζο Εελευσινιακό λίθο, οι 5 Κόρες που - κατά την πιο αποδεκτή εξήγηση - απέδιδαν τιμές στον ένδοξο νεκρό Βασιλιά Κέκροπα της Αθήνας παρουσιάζουν και διαφορετικό χτένισμα.
Υπήρξαν ή όχι τα χτενίσματα των Καρυάτιδων;
Και είναι τα περίτεχνα χτενίσματα των Καρυάτιδων του Ερεχθείου που παρουσιάζονται μέχρι τις 26 Ιουνίου στην ελληνική πρεσβεία της Ουάσινγκτον σε μια έκθεση με τίτλο «The Caryatid Hairstyling Project» βασισμένη σε μια ιδέα της καθηγήτριας του πανεπιστημίου Φέρφιλντ, στο Κονέκτικατ των Ηνωμένων Πολιτειών και ειδικό στην ελληνική και ρωμαϊκή τέχνη και αρχαιολογία Κάθριν Σουάμπ.
Τα χτενίσματα των Καρυάτιδων τους ήταν έμπνευση του γλύπτη που τις δημιούργησε ή προέρχονταν από πραγματικές γυναίκες της εποχής; Αυτή ήταν η ερώτηση που γεννήθηκε στην Κ
. Σουάμπ όταν είδε το 2007 σε μια έκθεση φωτογραφίες που απεικόνιζαν τις Καρυάτιδες. Κάπως έτσι, λοιπόν, αποφάσισε να οργανώσει ένα πείραμα για να δοκιμάσει τα χτενίσματα, σε συνεργασία με την κομμώτρια Μιλέξι Τόρρες και έξι φοιτήτριες από το Πανεπιστήμιο του Φέρφιλντ με μακριά και πυκνά μαλλιά οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν ως μοντέλα.
Η «απάντηση» της έρευνας
Μετά από προσεκτική παρατήρηση, η δρ. Σουάμπ συνειδητοποίησε ότι τα χτενίσματα διέφεραν το ένα από το άλλο, ωστόσο, βασίζονταν σε ένα βασικό πρότυπο. Το αποτέλεσμα στα μαλλιά των κοριτσιών απέδειξε ότι τα χτενίσματα που κοσμούσαν την κόμη των Καρυάτιδων είχαν και αυτά με τη σειρά τους προέλθει από πραγματικές γυναίκες της εποχής. Για κάθε κόμμωση χρειάστηκε περίπου μία ώρα και σίγουρα στην αρχαία εποχή η κάθε Κόρη θα είχε τη βοήθεια θεραπαινίδων.
«Αν και είναι πολύ απλά, μοιάζουν περίπλοκα», ανέφερε η Σουάμπ σχετικά με τα χτενίσματα των Καρυάτιδων. Οι έξι φοιτήτριες που συμμετείχαν στο πείραμα ένιωσαν ένα διαφορετικό είδος σύνδεσης με τον αρχαίο κόσμο. «Κατάλαβα ότι υπήρχαν ζωντανοί άνθρωποι εκείνη την εποχή. Δεν ήταν πια μια περίοδος της αρχαίας ιστορίας», είπε μία από αυτές, η Άμπερ Νόβακ.
Χτενίσματα που μαρτυρούν κοινωνική θέση
Στην αρχαία Αθήνα, τα χτενίσματα ήταν ένα σύμβολο υψηλής κοινωνικής θέσης και ευμάρειας.
Οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου ήταν αρχικά έξι. Οι πέντε από αυτές βρίσκονται στο Μουσείο της Ακρόπολης ενώ η έκτη, που αφαιρέθηκε από το λόρδο Ελγιν το 1801, στο Βρετανικό Μουσείο. Η θέση της, δεύτερης από Δυτικά Κόρης παραμένει κενή.
hellas-inhabitants.tumblr.com
Ξεχωριστά δουλεμένες με Παριανό μάρμαρο και προσαρμοσμένες σε πλάκες από γκρίζο Εελευσινιακό λίθο, οι 5 Κόρες που - κατά την πιο αποδεκτή εξήγηση - απέδιδαν τιμές στον ένδοξο νεκρό Βασιλιά Κέκροπα της Αθήνας παρουσιάζουν και διαφορετικό χτένισμα.
Υπήρξαν ή όχι τα χτενίσματα των Καρυάτιδων;
Και είναι τα περίτεχνα χτενίσματα των Καρυάτιδων του Ερεχθείου που παρουσιάζονται μέχρι τις 26 Ιουνίου στην ελληνική πρεσβεία της Ουάσινγκτον σε μια έκθεση με τίτλο «The Caryatid Hairstyling Project» βασισμένη σε μια ιδέα της καθηγήτριας του πανεπιστημίου Φέρφιλντ, στο Κονέκτικατ των Ηνωμένων Πολιτειών και ειδικό στην ελληνική και ρωμαϊκή τέχνη και αρχαιολογία Κάθριν Σουάμπ.
Τα χτενίσματα των Καρυάτιδων τους ήταν έμπνευση του γλύπτη που τις δημιούργησε ή προέρχονταν από πραγματικές γυναίκες της εποχής; Αυτή ήταν η ερώτηση που γεννήθηκε στην Κ
Η «απάντηση» της έρευνας
Μετά από προσεκτική παρατήρηση, η δρ. Σουάμπ συνειδητοποίησε ότι τα χτενίσματα διέφεραν το ένα από το άλλο, ωστόσο, βασίζονταν σε ένα βασικό πρότυπο. Το αποτέλεσμα στα μαλλιά των κοριτσιών απέδειξε ότι τα χτενίσματα που κοσμούσαν την κόμη των Καρυάτιδων είχαν και αυτά με τη σειρά τους προέλθει από πραγματικές γυναίκες της εποχής. Για κάθε κόμμωση χρειάστηκε περίπου μία ώρα και σίγουρα στην αρχαία εποχή η κάθε Κόρη θα είχε τη βοήθεια θεραπαινίδων.
«Αν και είναι πολύ απλά, μοιάζουν περίπλοκα», ανέφερε η Σουάμπ σχετικά με τα χτενίσματα των Καρυάτιδων. Οι έξι φοιτήτριες που συμμετείχαν στο πείραμα ένιωσαν ένα διαφορετικό είδος σύνδεσης με τον αρχαίο κόσμο. «Κατάλαβα ότι υπήρχαν ζωντανοί άνθρωποι εκείνη την εποχή. Δεν ήταν πια μια περίοδος της αρχαίας ιστορίας», είπε μία από αυτές, η Άμπερ Νόβακ.
Χτενίσματα που μαρτυρούν κοινωνική θέση
Στην αρχαία Αθήνα, τα χτενίσματα ήταν ένα σύμβολο υψηλής κοινωνικής θέσης και ευμάρειας.
Οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου ήταν αρχικά έξι. Οι πέντε από αυτές βρίσκονται στο Μουσείο της Ακρόπολης ενώ η έκτη, που αφαιρέθηκε από το λόρδο Ελγιν το 1801, στο Βρετανικό Μουσείο. Η θέση της, δεύτερης από Δυτικά Κόρης παραμένει κενή.
hellas-inhabitants.tumblr.com
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Πώς η Τέιλορ Σουίφτ αναδείχθηκε στην πιο stylish τραγουδίστρια…
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ