2018-07-07 17:11:46
Μεγάλη έρευνα της εταιρείας QED καταγράφει τις κοινωνικές μετατοπίσεις από το 2009 έως σήμερα
Η ελληνική κοινωνία άντεξε τη δοκιμασία της κρίσης, φαίνεται όμως ότι άλλαξε σε μεγάλο βαθμό. Η ισχύς μετατοπίστηκε από τους άνδρες προς τις γυναίκες, οι νεώτερες ηλικίες πήραν τη σκυτάλη από τις μεγαλύτερες, ενώ άλλαξε και το νόημα της εργασίας: Πολλοί πλέον δεν μιλάνε για «επάγγελμα», αλλά για «πρότζεκτ» που αλλάζουν κατά περίπτωση.
Τα συμπεράσματα προκύπτουν από την έρευνα «People of Greece» την οποία διεξάγει η εταιρεία ερευνών QED από το 2009 καταγράφοντας τα αντανακλαστικά της ελληνικής κοινωνίας από το 2009 μέχρι σήμερα. Η έρευνα αποτελεί μια μοναδική καταγραφή της κοινωνικής πραγματικότητας, καθώς δεν περιορίζεται σε επιδερμικές μετρήσεις, αλλά καταγράφει με λεπτομέρεια συναισθήματα και τρόπους διαχείρισης της καθημερινότητας.
Η ελληνική κοινωνία διαπραγματεύτηκε το φόβο της περιθωριοποίησης μάλλον με επιτυχία, υπογραμμίζουν οι ερευνητές, ενώ επισημαίνουν ότι όταν λένε ότι η κοινωνία άντεξε τη δοκιμασία της κρίσης αυτό δεν σημαίνει ότι η ευημερία επέστρεψε, αλλά ότι βρίσκει μια νέα συνοχή και προχωρά στο επόμενο βήμα της.
Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από την έρευνα είναι:
1. Οι κύριες μετατοπίσεις που καταγράφονται αφορούν στις έμφυλες ταυτότητες και στον τρόπο με τον οποίο εντασσόμαστε κοινωνικά.
Ως προς τις έμφυλες ταυτότητες είναι εμφανής η μετατόπιση ισχύος από τους άνδρες στις γυναίκες.
Ως προς τους τρόπους κοινωνικής ένταξης, όχι μόνο διαπιστώνεται σαφής απαξίωση παραδοσιακών τρόπων ένταξης αλλά και θετική νοηματοδότηση των αντιθέτων τους:
Από τον/την σύντροφο για οικογένεια στον/στην έμπιστο/η φίλο/φίλη ως significant other, από το επάγγελμα/καριέρα στο project, από το ενδιαφέρον για την πολιτική στον ενεργό πολίτη εκτός πολιτικής. 2. Την περίοδο 2010 - 2016 το 50% της Ελληνικής κοινωνίας απειλήθηκε από το φόβο της περιθωριοποίησης. Σήμερα, ο δείκτης κοινωνικής ενσωμάτωσης (75%) έχει ξεπεράσει τα επίπεδα του 2009 (66%) πράγμα που σημαίνει ότι η Ελληνική κοινωνία άντεξε τη μεγάλη δοκιμασία. Δεν ισχυριζόμαστε ότι η ευημερία επέστρεψε, το αντίθετο, αυτό που ισχυριζόμαστε είναι ότι η κοινωνία βρίσκει μια νέα συνοχή και προχωρά στο επόμενο βήμα της.
3. Συγκρίνοντας το 2009 με το 2018 οι μεγαλύτερες μετατοπίσεις στο δείκτη κοινωνικής ενσωμάτωσης γίνονται στις γενιές των νεότερων (στο πλαίσιο της έρευνας γεννημένοι 1985-2000) και των μεγαλύτερων (γεννημένοι 1945-1955): Οι μεν πρώτοι (νέοι) το 2009 είχαν τον χαμηλότερο δείκτη κοινωνικής ενσωμάτωσης και τώρα εμφανίζουν τον υψηλότερο. Οι δε δεύτεροι (μεγάλοι) το 2009 είχαν παρόμοιο με τις άλλες γενιές δείκτη κοινωνικής ενσωμάτωσης και τώρα οπισθοχωρούν σημαντικά κρατώντας την τελευταία θέση στο δείκτη. Η αυτοπεποίθηση του «ανήκειν» φαίνεται να αλλάζει χέρια.
4. Η έρευνα κατέγραψε εμφανή τα στοιχεία της παραδοσιακότητας και της μετανεωτερικότητας και μάλιστα χωρίς να συγκρούονται μεταξύ τους: Βρέθηκαν να συνυπάρχουν ως εναλλακτικές δεξαμενές τρόπων διαχείρισης της καθημερινότητας. Μια πιθανή γενίκευση μάλλον θα ήταν πως είμαστε in process, σε διαδικασία ένταξης στη μετανεωτερικότητα. Επιδιδόμαστε σε μετανεωτερικές πρακτικές, μιλάμε όμως ακόμα ιδίωμα παραδοσιακό. Alea iacta est… αλλά οι συμβολισμοί και το περιεχόμενο της νέας μας αφήγησης δεν φαίνονται να έχουν αποκρυσταλλωθεί.
5. Η Ελληνική κοινωνία από το 2009 έως σήμερα διαπραγματεύτηκε το φόβο της περιθωριοποίησης μάλλον με επιτυχία. Επίσης, διαπραγματεύτηκε και συνεχίζει να διαπραγματεύεται την ένταξή της στη μετανεωτερικότητα. Οι δύο διαπραγματεύσεις είναι ένα έργο απαιτητικό. Μιλάμε για ένα διπλό άλμα.
6. Σε αυτή τη διαδρομή που συνεχίζεται, η παράδοση και τα σταθερά σημεία λειτούργησαν και λειτουργούν όχι ως προορισμός αλλά ως παρηγορητική παρακαταθήκη, ως δίχτυ ασφαλείας.
Όπως επισημαίνει η QED, τα χαρακτηριστικά της έρευνας που την κάνουν μοναδική είναι:
• Μετράει εκ του σύνεγγυς: Δηλαδή, με επισκέψεις σε νοικοκυριά και συνεντεύξεις πρόσωπο με πρόσωπο.
• Επικαιροποιείται: Παρότι κρατά έναν βασικό κορμό, προσαρμόζει την ύλη των ερωτήσεών του από κύμα σε κύμα.
• Πέρα από γενικές απόψεις / συνθήματα: Καταγράφει με λεπτομέρεια συναισθήματα και τρόπους διαχείρισης της καθημερινότητας.
anatakti
Η ελληνική κοινωνία άντεξε τη δοκιμασία της κρίσης, φαίνεται όμως ότι άλλαξε σε μεγάλο βαθμό. Η ισχύς μετατοπίστηκε από τους άνδρες προς τις γυναίκες, οι νεώτερες ηλικίες πήραν τη σκυτάλη από τις μεγαλύτερες, ενώ άλλαξε και το νόημα της εργασίας: Πολλοί πλέον δεν μιλάνε για «επάγγελμα», αλλά για «πρότζεκτ» που αλλάζουν κατά περίπτωση.
Τα συμπεράσματα προκύπτουν από την έρευνα «People of Greece» την οποία διεξάγει η εταιρεία ερευνών QED από το 2009 καταγράφοντας τα αντανακλαστικά της ελληνικής κοινωνίας από το 2009 μέχρι σήμερα. Η έρευνα αποτελεί μια μοναδική καταγραφή της κοινωνικής πραγματικότητας, καθώς δεν περιορίζεται σε επιδερμικές μετρήσεις, αλλά καταγράφει με λεπτομέρεια συναισθήματα και τρόπους διαχείρισης της καθημερινότητας.
Η ελληνική κοινωνία διαπραγματεύτηκε το φόβο της περιθωριοποίησης μάλλον με επιτυχία, υπογραμμίζουν οι ερευνητές, ενώ επισημαίνουν ότι όταν λένε ότι η κοινωνία άντεξε τη δοκιμασία της κρίσης αυτό δεν σημαίνει ότι η ευημερία επέστρεψε, αλλά ότι βρίσκει μια νέα συνοχή και προχωρά στο επόμενο βήμα της.
Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από την έρευνα είναι:
1. Οι κύριες μετατοπίσεις που καταγράφονται αφορούν στις έμφυλες ταυτότητες και στον τρόπο με τον οποίο εντασσόμαστε κοινωνικά.
Ως προς τις έμφυλες ταυτότητες είναι εμφανής η μετατόπιση ισχύος από τους άνδρες στις γυναίκες.
Ως προς τους τρόπους κοινωνικής ένταξης, όχι μόνο διαπιστώνεται σαφής απαξίωση παραδοσιακών τρόπων ένταξης αλλά και θετική νοηματοδότηση των αντιθέτων τους:
Από τον/την σύντροφο για οικογένεια στον/στην έμπιστο/η φίλο/φίλη ως significant other, από το επάγγελμα/καριέρα στο project, από το ενδιαφέρον για την πολιτική στον ενεργό πολίτη εκτός πολιτικής. 2. Την περίοδο 2010 - 2016 το 50% της Ελληνικής κοινωνίας απειλήθηκε από το φόβο της περιθωριοποίησης. Σήμερα, ο δείκτης κοινωνικής ενσωμάτωσης (75%) έχει ξεπεράσει τα επίπεδα του 2009 (66%) πράγμα που σημαίνει ότι η Ελληνική κοινωνία άντεξε τη μεγάλη δοκιμασία. Δεν ισχυριζόμαστε ότι η ευημερία επέστρεψε, το αντίθετο, αυτό που ισχυριζόμαστε είναι ότι η κοινωνία βρίσκει μια νέα συνοχή και προχωρά στο επόμενο βήμα της.
3. Συγκρίνοντας το 2009 με το 2018 οι μεγαλύτερες μετατοπίσεις στο δείκτη κοινωνικής ενσωμάτωσης γίνονται στις γενιές των νεότερων (στο πλαίσιο της έρευνας γεννημένοι 1985-2000) και των μεγαλύτερων (γεννημένοι 1945-1955): Οι μεν πρώτοι (νέοι) το 2009 είχαν τον χαμηλότερο δείκτη κοινωνικής ενσωμάτωσης και τώρα εμφανίζουν τον υψηλότερο. Οι δε δεύτεροι (μεγάλοι) το 2009 είχαν παρόμοιο με τις άλλες γενιές δείκτη κοινωνικής ενσωμάτωσης και τώρα οπισθοχωρούν σημαντικά κρατώντας την τελευταία θέση στο δείκτη. Η αυτοπεποίθηση του «ανήκειν» φαίνεται να αλλάζει χέρια.
4. Η έρευνα κατέγραψε εμφανή τα στοιχεία της παραδοσιακότητας και της μετανεωτερικότητας και μάλιστα χωρίς να συγκρούονται μεταξύ τους: Βρέθηκαν να συνυπάρχουν ως εναλλακτικές δεξαμενές τρόπων διαχείρισης της καθημερινότητας. Μια πιθανή γενίκευση μάλλον θα ήταν πως είμαστε in process, σε διαδικασία ένταξης στη μετανεωτερικότητα. Επιδιδόμαστε σε μετανεωτερικές πρακτικές, μιλάμε όμως ακόμα ιδίωμα παραδοσιακό. Alea iacta est… αλλά οι συμβολισμοί και το περιεχόμενο της νέας μας αφήγησης δεν φαίνονται να έχουν αποκρυσταλλωθεί.
5. Η Ελληνική κοινωνία από το 2009 έως σήμερα διαπραγματεύτηκε το φόβο της περιθωριοποίησης μάλλον με επιτυχία. Επίσης, διαπραγματεύτηκε και συνεχίζει να διαπραγματεύεται την ένταξή της στη μετανεωτερικότητα. Οι δύο διαπραγματεύσεις είναι ένα έργο απαιτητικό. Μιλάμε για ένα διπλό άλμα.
6. Σε αυτή τη διαδρομή που συνεχίζεται, η παράδοση και τα σταθερά σημεία λειτούργησαν και λειτουργούν όχι ως προορισμός αλλά ως παρηγορητική παρακαταθήκη, ως δίχτυ ασφαλείας.
Όπως επισημαίνει η QED, τα χαρακτηριστικά της έρευνας που την κάνουν μοναδική είναι:
• Μετράει εκ του σύνεγγυς: Δηλαδή, με επισκέψεις σε νοικοκυριά και συνεντεύξεις πρόσωπο με πρόσωπο.
• Επικαιροποιείται: Παρότι κρατά έναν βασικό κορμό, προσαρμόζει την ύλη των ερωτήσεών του από κύμα σε κύμα.
• Πέρα από γενικές απόψεις / συνθήματα: Καταγράφει με λεπτομέρεια συναισθήματα και τρόπους διαχείρισης της καθημερινότητας.
anatakti
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Τυνησία: Γυναίκα δήμαρχος θα υπερασπιστεί τις γυναίκες...
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ