2018-09-01 18:19:35
Του Αρχιμανδρίτου Παϊσίου Λαρεντζάκη
Κυριακή ΙΔ´ Ματθαίου. Η τελευταία Κυριακή κατά την οποία διαβάζεται απόσπασμα από το Ευαγγέλιο του Ματθαίου. Μετά από δύο Κυριακές ξεκινάει η ανάγνωση του Ευαγγελίου του Λουκά.
Ο Κύριος μίλησε ξανά με παραβολή. Την παραβολή των βασιλικών γάμων, όπως ονομάζεται. Η ευαγγελική αυτή περικοπή αναφέρεται στη Βασιλεία των ουρανών, την οποία ο Κύριος παρομοιάζει με την τελετή μεγαλόπρεπων βασιλικών γάμων.
Στους γάμους αυτούς έχουν προσκληθεί πολλοί. Όμως δεν προσέρχονται, αφού προφασίζονται διάφορες προφάσεις. Για το όλογ αυτό απορρίπτονται από τον βασιλιά και τους αντικαθιστά από άλλους.
Καθημερινά όλοι μας προσευχόμαστε και παρακαλούμε να έρθει η Βασιλεία του Θεού. Ποια είναι όμως η Βασιλεία του Θεού; Πως μπορούμε κι εμείς να γίνουμε μέτοχοι αυτής της βασιλείας;
Η Βασιλεία του Θεού υπάρχει στον κόσμο από την στιγμή της δημιουργίας του κόσμου και ιδιαίτερα από την δημιουργία των λογικών όντων.
Η βασιλεία όμως αυτή του Θεού διαταράχθηκε από τους Πρωτοπλάστους με την αθέτηση του θελήματός Του και από τους απογόνους τους με το να συνεχίζουν την αμαρτία και την ανταρσία, παραγνωρίζοντας την βασιλική εξουσία Του.
Ο Θεός όμως δεν άφησε τον κόσμο στην εξουσία του διαβόλου. Έλαβε όλα τα απαιτούμενα μέτρα για να επαναφέρει τον πλανηθέντα και εκτροχιασθέντα άνθρωπο στην υποταγή και τη νόμιμη οδό.
Για την πραγματοποίηση του σκοπού αυτού έκανε συμφωνία με τους Πατριάρχες και τους απογόνους τους, κατά την εποχή της Παλαιάς Διαθήκης. Η περίοδος αυτή αποτελεί την πρώτη φάση της Βασιλείας του Θεού, η οποία προτυπώνει, προλέγει και προπαρασκευάζει την δεύτερη περίοδο.
Η δεύτερη αυτή περίοδος ξεκινάει από την έλευση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού στον κόσμο. Το πρώτο δημόσιο κήρυγμα του Κυρίου ήταν «μετανοεῖτε· ἢγγικε γάρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν», η οποία από την στιγμή εκείνη άρχισε να πραγματοποιείται, εκτοπίζοντας από τον κόσμο την αντίθετη βασιλεία του σατανά. «Εἰ δέ δακτύλῳ Θεοῦ ἐκβάλλω τά δαιμόνια, ἂρα ἒφθασεν ἐφ᾽ ὑμᾶς ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ».
Η εγκατάσταση της Βασιλείας του Θεού κατορθώνεται σταδιακά με τον λόγο του Θεού και προοδεύει μέχρι να βρει την ολοκλήρωσή της σε ένα κόσμο διαφορετικό του παρόντος. Κι αυτή είναι η τρίτη περίοδος της Βασιλείας του Θεού που θα εγκαινιασθεί με την Δευτέρα Παρουσία και αποτελεί την τέλεια, ανόθευτη και πραγματική βασιλεία του Θεού με το όνομα «Βασιλεία τῶν οὐρανῶν». Τότε η αντίθετη βασιλεία του σατανά θα εκλείψει από ολόκληρο τον κόσμο.
Η Βασιλεία του Θεού σε όλη αυτή την εξέλιξη παρουσιάζει δύο όψεις και μορφές, την εσωτερική ή πνευματική και την εξωτερική ή κοινωνική. Για την εσωτερική μορφή της Βασιλείας μιλώντας ο Κύριος είπε: «ἡ βασιλεία ἡ ἐμή οὐκ ἒστιν ἐκ τοῦ κόσμου τούτου» και «ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐντός ὑμῶν ἐστίν». Η Βασιλεία του Θεού παρουσιάζεται ως ψυχική αναγέννηση, ως καθαρισμός της ψυχής από την αμαρτία, ως αναγνώριση από τον άνθρωπο της θείας πατρότητας και εξουσίας, ως υποταγή στο θέλημα του Θεού και αποδοχή της θείας χάριτος. Αποτέλεσμα των οποίων είναιη σωτηρία και η αιώνια ζωή.
Από εξωτερικής μορφής η Βασιλεία του Θεού παρουσιάζεται ως μια οργανωμένη κοινωνία, η οποία αποτελείται από όλους τους ανθρώπους, οι οποίοι πιστεύουν στον Υιό του Θεού και ονομάζεται Εκκλησία. Η Εκκλησία συμπεριλαμβάνει στους κόλπους της, υγιή και άρρωστα μέλη, και αγωνίζεται να τα αγιάσει, προσφέροντάς τους όλα εκείνα τα απαραίτητα εφόδια.
Η Βασιλεία του Θεού είναι η επικράτηση του αγαθού και η πραγματοποίηση της βασιλικής εξουσίας του Θεού στις ψυχές μας. Αφ᾽ ενός με την ελεύθερη υποταγή στο νόμο του Θεού και αφ᾽ ετέρου στον κόσμο με την εγκαθίδρυση, την βαθμιαία ανάπτυξη της κοινωνίας των πιστών, δηλαδή της Εκκλησίας. Και τέλος στον ουρανό με την τελική ένωση των εκλεκτών με τον Θεό, με την πλήρη συμμετοχή τους στην αιώνια ζωή και την θριαμβεύουσα Εκκλησία.
Στην κύρια και ουσιαστική της έννοια η Βασιλεία του Θεού είναι βασιλεία πνευματική. Είναι η κυριαρχία του Θεού στα λογικά και ελεύθερα πλάσματα και η επικράτηση του πάνω στις ανθρώπινες ψυχές, η οποία κατορθώνεται και επιτυγχάνεται μόνον όταν οι άνθρωποι, ελεύθερα και αυτόβουλα υποταχθούν στο θείο νόμο και θέλημα.
Η αρχή, ο σκοπός και τα μέσα της Βασιλείας αυτής είναι πνευματικά και ηθικά. Αποβλέπει στη σωτηρία της ψυχής, η οποία λόγω της αμαρτίας έχει υποδουλωθεί σε μια άλλη αντίθετη βασιλεία. Τα μέσα με τα οποία κατορθώνεται η απελευθέρωση και η σωτηρία της ανθρώπινης ψυχής είναι αφ᾽ ενός η αλήθεια, την οποία αποκάλυψε και δίδαξε ο Χριστός και αφ᾽ ετέρου η χάρη, η οποία πήγασε άφθονη από το Σταυρό του Σωτήρος.
Με άλλες λέξεις η Βασιλεία του Θεού είναι δώρο ουράνιο, το οποίο χαρίζει ο Θεός στον άνθρωπο και ο οποίος έχοντας την ελευθερία μπορεί να το δεχθεί ή να το απορρίψει. Αυτό είναι το ιδιαίτερο προνόμοιο του λογικού ανθρώπου, να μπορεί να απειθήσει και να επαναστατήσει κατά του νόμου και της θέλησης του Θεού. Εδώ ακριβώς βρίσκεται ο λόγος για τον οποίο ευχόμαστε να έρθει η βασιλεία του Θεού και όχι βεβαίως απότομα αλλά σταδιακά και να συμβαδίζει με τις ιστορικές συνθήκες της ανθρώπινης ζωής και να τελειοποιηθεί φθάνοντας στην πληρότητά της κατά την αιωνιότητα.
Αν θέλουμε λοιπόν, να γίνουμε μέτοχοι της Βασιλείας του Θεού τώρα και στην αιωνιότητα και να συμβασιλεύσουμε με τον Υιό του Θεού στη βασιλεία της αιώνιας ζωής και αθανασίας, οφείλουμε να υποταχθούμε πλήρως στο θέλημα του Θεού. Κι από τη στιγμή που θα αποδεχθούμε αβίαστα και ελεύθερα την θεία πρόσκληση και λάβουμε την δωρεά του Θεού οφείλουμε να καταπολεμήσουμε το κακό και την αμαρτία. Οφείλουμε να αποφεύγουμε κάθε ανυποταξία στη ζωή μας και να αποτάσσουμε κάθε ανταρσία κατά του θελήματος του Θεού. Οφείλουμε με όλη μας την καρδιά να αφοσιωθούμε απερίσπαστα στον ουράνιο Βασιλέα, τον Κύριό μας Ιησού Χριστό, να είμαστε ενωμένοι εσωτερικά και ουσιαστικά με την Εκκλησία Του, να περιβάλλουμε την ψυχή μας με το «ἒνδυμα τοῦ γάμου». Και να ευχόμαστε ειλικρινά και μέσα από την καρδιά μας να έρθει η Βασιλεία Του. «Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς....ἐλθέτω ἡ βασιλεία Σου». Αμήν.
Πηγή
paraklisi
Κυριακή ΙΔ´ Ματθαίου. Η τελευταία Κυριακή κατά την οποία διαβάζεται απόσπασμα από το Ευαγγέλιο του Ματθαίου. Μετά από δύο Κυριακές ξεκινάει η ανάγνωση του Ευαγγελίου του Λουκά.
Ο Κύριος μίλησε ξανά με παραβολή. Την παραβολή των βασιλικών γάμων, όπως ονομάζεται. Η ευαγγελική αυτή περικοπή αναφέρεται στη Βασιλεία των ουρανών, την οποία ο Κύριος παρομοιάζει με την τελετή μεγαλόπρεπων βασιλικών γάμων.
Στους γάμους αυτούς έχουν προσκληθεί πολλοί. Όμως δεν προσέρχονται, αφού προφασίζονται διάφορες προφάσεις. Για το όλογ αυτό απορρίπτονται από τον βασιλιά και τους αντικαθιστά από άλλους.
Καθημερινά όλοι μας προσευχόμαστε και παρακαλούμε να έρθει η Βασιλεία του Θεού. Ποια είναι όμως η Βασιλεία του Θεού; Πως μπορούμε κι εμείς να γίνουμε μέτοχοι αυτής της βασιλείας;
Η Βασιλεία του Θεού υπάρχει στον κόσμο από την στιγμή της δημιουργίας του κόσμου και ιδιαίτερα από την δημιουργία των λογικών όντων.
Η βασιλεία όμως αυτή του Θεού διαταράχθηκε από τους Πρωτοπλάστους με την αθέτηση του θελήματός Του και από τους απογόνους τους με το να συνεχίζουν την αμαρτία και την ανταρσία, παραγνωρίζοντας την βασιλική εξουσία Του.
Ο Θεός όμως δεν άφησε τον κόσμο στην εξουσία του διαβόλου. Έλαβε όλα τα απαιτούμενα μέτρα για να επαναφέρει τον πλανηθέντα και εκτροχιασθέντα άνθρωπο στην υποταγή και τη νόμιμη οδό.
Για την πραγματοποίηση του σκοπού αυτού έκανε συμφωνία με τους Πατριάρχες και τους απογόνους τους, κατά την εποχή της Παλαιάς Διαθήκης. Η περίοδος αυτή αποτελεί την πρώτη φάση της Βασιλείας του Θεού, η οποία προτυπώνει, προλέγει και προπαρασκευάζει την δεύτερη περίοδο.
Η δεύτερη αυτή περίοδος ξεκινάει από την έλευση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού στον κόσμο. Το πρώτο δημόσιο κήρυγμα του Κυρίου ήταν «μετανοεῖτε· ἢγγικε γάρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν», η οποία από την στιγμή εκείνη άρχισε να πραγματοποιείται, εκτοπίζοντας από τον κόσμο την αντίθετη βασιλεία του σατανά. «Εἰ δέ δακτύλῳ Θεοῦ ἐκβάλλω τά δαιμόνια, ἂρα ἒφθασεν ἐφ᾽ ὑμᾶς ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ».
Η εγκατάσταση της Βασιλείας του Θεού κατορθώνεται σταδιακά με τον λόγο του Θεού και προοδεύει μέχρι να βρει την ολοκλήρωσή της σε ένα κόσμο διαφορετικό του παρόντος. Κι αυτή είναι η τρίτη περίοδος της Βασιλείας του Θεού που θα εγκαινιασθεί με την Δευτέρα Παρουσία και αποτελεί την τέλεια, ανόθευτη και πραγματική βασιλεία του Θεού με το όνομα «Βασιλεία τῶν οὐρανῶν». Τότε η αντίθετη βασιλεία του σατανά θα εκλείψει από ολόκληρο τον κόσμο.
Η Βασιλεία του Θεού σε όλη αυτή την εξέλιξη παρουσιάζει δύο όψεις και μορφές, την εσωτερική ή πνευματική και την εξωτερική ή κοινωνική. Για την εσωτερική μορφή της Βασιλείας μιλώντας ο Κύριος είπε: «ἡ βασιλεία ἡ ἐμή οὐκ ἒστιν ἐκ τοῦ κόσμου τούτου» και «ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐντός ὑμῶν ἐστίν». Η Βασιλεία του Θεού παρουσιάζεται ως ψυχική αναγέννηση, ως καθαρισμός της ψυχής από την αμαρτία, ως αναγνώριση από τον άνθρωπο της θείας πατρότητας και εξουσίας, ως υποταγή στο θέλημα του Θεού και αποδοχή της θείας χάριτος. Αποτέλεσμα των οποίων είναιη σωτηρία και η αιώνια ζωή.
Από εξωτερικής μορφής η Βασιλεία του Θεού παρουσιάζεται ως μια οργανωμένη κοινωνία, η οποία αποτελείται από όλους τους ανθρώπους, οι οποίοι πιστεύουν στον Υιό του Θεού και ονομάζεται Εκκλησία. Η Εκκλησία συμπεριλαμβάνει στους κόλπους της, υγιή και άρρωστα μέλη, και αγωνίζεται να τα αγιάσει, προσφέροντάς τους όλα εκείνα τα απαραίτητα εφόδια.
Η Βασιλεία του Θεού είναι η επικράτηση του αγαθού και η πραγματοποίηση της βασιλικής εξουσίας του Θεού στις ψυχές μας. Αφ᾽ ενός με την ελεύθερη υποταγή στο νόμο του Θεού και αφ᾽ ετέρου στον κόσμο με την εγκαθίδρυση, την βαθμιαία ανάπτυξη της κοινωνίας των πιστών, δηλαδή της Εκκλησίας. Και τέλος στον ουρανό με την τελική ένωση των εκλεκτών με τον Θεό, με την πλήρη συμμετοχή τους στην αιώνια ζωή και την θριαμβεύουσα Εκκλησία.
Στην κύρια και ουσιαστική της έννοια η Βασιλεία του Θεού είναι βασιλεία πνευματική. Είναι η κυριαρχία του Θεού στα λογικά και ελεύθερα πλάσματα και η επικράτηση του πάνω στις ανθρώπινες ψυχές, η οποία κατορθώνεται και επιτυγχάνεται μόνον όταν οι άνθρωποι, ελεύθερα και αυτόβουλα υποταχθούν στο θείο νόμο και θέλημα.
Η αρχή, ο σκοπός και τα μέσα της Βασιλείας αυτής είναι πνευματικά και ηθικά. Αποβλέπει στη σωτηρία της ψυχής, η οποία λόγω της αμαρτίας έχει υποδουλωθεί σε μια άλλη αντίθετη βασιλεία. Τα μέσα με τα οποία κατορθώνεται η απελευθέρωση και η σωτηρία της ανθρώπινης ψυχής είναι αφ᾽ ενός η αλήθεια, την οποία αποκάλυψε και δίδαξε ο Χριστός και αφ᾽ ετέρου η χάρη, η οποία πήγασε άφθονη από το Σταυρό του Σωτήρος.
Με άλλες λέξεις η Βασιλεία του Θεού είναι δώρο ουράνιο, το οποίο χαρίζει ο Θεός στον άνθρωπο και ο οποίος έχοντας την ελευθερία μπορεί να το δεχθεί ή να το απορρίψει. Αυτό είναι το ιδιαίτερο προνόμοιο του λογικού ανθρώπου, να μπορεί να απειθήσει και να επαναστατήσει κατά του νόμου και της θέλησης του Θεού. Εδώ ακριβώς βρίσκεται ο λόγος για τον οποίο ευχόμαστε να έρθει η βασιλεία του Θεού και όχι βεβαίως απότομα αλλά σταδιακά και να συμβαδίζει με τις ιστορικές συνθήκες της ανθρώπινης ζωής και να τελειοποιηθεί φθάνοντας στην πληρότητά της κατά την αιωνιότητα.
Αν θέλουμε λοιπόν, να γίνουμε μέτοχοι της Βασιλείας του Θεού τώρα και στην αιωνιότητα και να συμβασιλεύσουμε με τον Υιό του Θεού στη βασιλεία της αιώνιας ζωής και αθανασίας, οφείλουμε να υποταχθούμε πλήρως στο θέλημα του Θεού. Κι από τη στιγμή που θα αποδεχθούμε αβίαστα και ελεύθερα την θεία πρόσκληση και λάβουμε την δωρεά του Θεού οφείλουμε να καταπολεμήσουμε το κακό και την αμαρτία. Οφείλουμε να αποφεύγουμε κάθε ανυποταξία στη ζωή μας και να αποτάσσουμε κάθε ανταρσία κατά του θελήματος του Θεού. Οφείλουμε με όλη μας την καρδιά να αφοσιωθούμε απερίσπαστα στον ουράνιο Βασιλέα, τον Κύριό μας Ιησού Χριστό, να είμαστε ενωμένοι εσωτερικά και ουσιαστικά με την Εκκλησία Του, να περιβάλλουμε την ψυχή μας με το «ἒνδυμα τοῦ γάμου». Και να ευχόμαστε ειλικρινά και μέσα από την καρδιά μας να έρθει η Βασιλεία Του. «Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς....ἐλθέτω ἡ βασιλεία Σου». Αμήν.
Πηγή
paraklisi
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ