2019-03-29 16:52:20
Η εταιρεία που διοργάνωσε στην Τεχνόπολη την έκθεση με αντίγραφα του Banksy παραδέχεται σε ανακοίνωσή της ότι δεν είχε λάβει καμία σχετική άδεια του καλλιτέχνη.
Τη μη ύπαρξη σχετικής άδειας ή συμφωνίας την αποδίδει στην... ανωνυμία του καλλιτέχνη και το ότι δεν μπορεί κανείς να τον βρει, ενώ λίγο πολύ υποστηρίζει ότι «νομιμοποιείται» η πράξη της από τη διεθνή πρακτική: δηλαδή ότι και σε άλλες χώρες γίνονται αντίστοιχες εκθέσεις χωρίς την άδεια του καλλιτέχνη.
Την περίπτωση να μην επιθυμεί ο Banksy -μέσω της ανωνυμίας του- τη διοργάνωση τέτοιου είδους εκθέσεων προφανώς δεν την υπολόγισαν ως ενδεχόμενο οι ανά τον κόσμο διοργανωτές. Και φυσικά, αν αποφασίσει ο Banksy αύριο το πρωί να τρέξει στα δικαστήρια της Ευελπίδων τους Έλληνες διοργανωτές, είναι βέβαιο -από νομικής άποψης- ότι θα κέρδιζε το δικαστήριο από τη στιγμή που δεν υπήρχε η άδειά του.
Έτσι λοιπόν, αφού δεν μπορεί να εντοπιστεί ο Banksy για να του αποδοθεί αμοιβή για τη χρήση των έργων του, η People Entertainment Group, η ελληνική εταιρεία που διοργάνωσε την έκθεση στην Τεχνόπολη, «νομιμοποιεί» εκ νέου την πράξη της λέγοντας ότι τα κέρδη θα αποδοθούν στη Διεθνή Αμνηστία.
Εδώ όμως ξεκινούν και τίθενται άλλα καίρια ερωτήματα, όπως ποια ήταν συνολικά τα έσοδα από την έκθεση, πώς κοστολογήθηκαν τα λειτουργικά της έξοδα αλλά και οι αναπαραστάσεις των έργων του; Από αυτά θα κριθεί ποια είναι τελικά τα κέρδη που θα αποδοθούν στην Διεθνή Αμνηστία. Η δημοσιοποίηση λοιπόν των συνολικών εσόδων από την έκθεση (λέμε έσοδα και όχι αριθμό εισιτηρίων, καθώς υπήρχαν διακυμάνσεις στις τιμές τους από 10 έως 15 ευρώ) αλλά και των εξόδων κρίνεται αναγκαία για να έχει το κοινό τη δυνατότητα να κρίνει αν υπερτιμολογήθηκε η έκθεση ή όχι.
Και ναι μεν η People Entertainment Group (σ.σ. που δραστηριοποιείται επίσης στο χώρο της διοργάνωσης συναυλιών και φεστιβάλ καθώς και στην παροχή υπηρεσιών «μάνατζερ» σε καλλιτέχνες και τηλεπερσόνες) ως ιδιωτική επιχείρηση δεν έχει καμία νομική υποχρέωση να τα δημοσιοποιήσει όλα αυτά, όμως ως εταιρεία που δραστηριοποιείται στον τομέα της επικοινωνίας καλό θα ήταν να το πράξει λόγω των ειδικών συνθηκών, δηλαδή της χρήσης των έργων του καλλιτέχνη χωρίς την άδειά του.
Διαφορετικά μπορούμε και εμείς να διατυπώσουμε την άποψη ότι αν ήθελε η People να κάνει φιλανθρωπικό έργο, θα μπορούσε κάλλιστα να βγάλει και να δώσει -ως ιδιωτική επιχείρηση- ποσό από τα εταιρικά της κέρδη στη Διεθνή Αμνηστία και να μην μπλέξει τον Banksy.
Επικοινωνήσαμε με την διοργανώτρια εταιρεία και διατυπώσαμε όλα αυτά τα εύλογα ερωτήματα και τους προβληματισμούς προσδοκώντας σε διαφωτιστικές απαντήσεις. Και τους επισημάναμε ότι παλαιότερες περιπτώσεις μας έχουν κάνει να είμαστε καχύποπτοι, όπως η προ αρκετών ετών φιλανθρωπική συναυλία στη μνήμη του Στέλιου Καζαντζίδη στο Καλλιμάρμαρο με περίπου 50.000 θεατές και με την αφιλοκερδή συμμετοχή γνωστών τραγουδιστών, στην οποία οι διοργανωτές εμφάνισαν τιμολόγια ύψους 1 εκατ. ευρώ, αποδίδοντας στο τέλος ποσό της τάξης των 20 χιλ. ευρώ στο ίδρυμα που είχαν επιλέξει για την φιλανθρωπία.
Δημοσιεύουμε ολόκληρη τη σχετική ανακοίνωση της εταιρείας όπως αυτή αναρτήθηκε στα social media στις 23 Μαρτίου, μετά την ανάρτηση του ίδιου του Banksy που έλεγε ότι είναι... fake τόσο η έκθεση στην Αθήνα, όσο και σε άλλες πόλεις του εξωτερικού:
Προς αποκατάσταση της αλήθειας,
Η People Entertainment Group διοργανώνει από τις 27 Φεβρουαρίου έως και τις 26 Μαρτίου μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Banksy, με αναπαραστάσεις κάποιων εκ των γνωστότερων έργων του.
Αντίστοιχες εκθέσεις διοργανώνονται αυτή τη στιγμή υπό την αιγίδα μουσείων, πολιτιστικών χώρων και μεγάλων εταιριών διοργάνωσης, σε περισσότερες από 14 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο, με τον αριθμό να πολλαπλασιάζεται αν κανείς προσθέσει αυτές που ολοκληρώθηκαν ή δεν έχουν ανοίξει ακόμη για το κοινό.
Ο Banksy, έχει καταφέρει να απασχολεί -χωρίς κανένας να γνωρίζει το πραγματικό του πρόσωπο- τα media σε ολόκληρο τον πλανήτη τόσο για την τέχνη του όσο και για την επικοινωνιακή πολιτική του.
Η έκθεση «The World of Banksy» έχει σκοπό να παρουσιάσει την ιδιοφυή και προκλητική περσόνα ενός εκ των σπουδαιότερων καλλιτεχνών της εποχής μας και να δώσει τη δυνατότητα στο κοινό της Αθήνας, που φτάνοντας στο τέλος της έχουμε την χαρά να πούμε ότι την αγκάλιασε με ενθουσιασμό, να βρεθεί όσο πιο κοντά γίνεται στον τρόπο που ο Banksy ήθελε να επικοινωνήσει τις τοιχογραφίες του. Με σκηνικές απεικονίσεις των χώρων που έγιναν τα graffiti και τα stencils κι όχι απλώς με εκτυπώσεις σε μουσαμάδες μέσα σε ένα κάδρο, όπως παρουσιάζονται στις υπόλοιπες εκθέσεις ανά τον κόσμο.
Εκτός του καλλιτεχνικού μέρους όμως, υπάρχει και το ηθικό. Με δεδομένο ότι ο καλλιτέχνης δεν μπορεί να λάβει αμοιβή (καθώς κανένας δεν γνωρίζει καν ποιος είναι), δεν θεωρήσαμε σωστό να εισπράξουμε και εμείς ως εταιρία διοργάνωσης κανένα κέρδος. Για αυτό το λόγο αποφασίσαμε από την αρχή να διαθέσουμε το σύνολο των κερδών της έκθεσης στη Διεθνή Αμνηστία, έναν οργανισμό που δεν χρειάζεται παραπάνω συστάσεις και που ο σκοπός του είναι ότι πιο κοντινό στα μηνύματα που επικοινωνούν τα έργα του Banksy.
Με λύπη μας παρατηρήσαμε, ένα κύμα ανυπόστατης επίθεσης και ανθρωποφαγίας απέναντι στην έκθεση, στον βωμό κάποιων κλικς, αποκρύπτοντας ταυτόχρονα ότι στην ιστοσελίδα του ο Banksy αναφέρεται σε όλες τις εκθέσεις (με καμία εξαίρεση) που γίνονται σε όλο τον κόσμο και όχι μόνο στην Αθήνα όπως σκοπίμως το παρουσιάζουν στους τίτλους τους.
Από την πρώτη στιγμή και την αρχική ανακοίνωση της έκθεσης, έγινε λόγος για "έκθεση αφιερωμένη στον Banksy", χωρίς ουδέποτε να ισχυριστούμε ότι υπήρξε άδεια ή συμμετοχή του Banksy σε αυτή, ούτε ότι προβάλλονται αυθεντικά έργα του καλλιτέχνη.
Η έκθεση "The World Of Banksy" είχε από τη γέννησή της δυο στόχους και τους εχει επιτύχει και τους δύο. Έφερε κοντά στο ελληνικό κοινό έργα του σπουδαιότερου street artist της εποχής μας, πολλά από αυτά σε ακριβή αναπαραγωγή, τα οποία για να τα δει κανείς θα έπρεπε να ταξιδέψει σε πολλές χώρες και κυρίως, συνέβαλλε στο έργο της Διεθνούς Αμνηστίας, τόσο με την προβολή της όσο και με την επερχόμενη οικονομική συνεισφορά της.
Ευχαριστούμε πολύ...
Μπάμπης Πολυχρονιάδης
e-tetradio.gr
Τη μη ύπαρξη σχετικής άδειας ή συμφωνίας την αποδίδει στην... ανωνυμία του καλλιτέχνη και το ότι δεν μπορεί κανείς να τον βρει, ενώ λίγο πολύ υποστηρίζει ότι «νομιμοποιείται» η πράξη της από τη διεθνή πρακτική: δηλαδή ότι και σε άλλες χώρες γίνονται αντίστοιχες εκθέσεις χωρίς την άδεια του καλλιτέχνη.
Την περίπτωση να μην επιθυμεί ο Banksy -μέσω της ανωνυμίας του- τη διοργάνωση τέτοιου είδους εκθέσεων προφανώς δεν την υπολόγισαν ως ενδεχόμενο οι ανά τον κόσμο διοργανωτές. Και φυσικά, αν αποφασίσει ο Banksy αύριο το πρωί να τρέξει στα δικαστήρια της Ευελπίδων τους Έλληνες διοργανωτές, είναι βέβαιο -από νομικής άποψης- ότι θα κέρδιζε το δικαστήριο από τη στιγμή που δεν υπήρχε η άδειά του.
Έτσι λοιπόν, αφού δεν μπορεί να εντοπιστεί ο Banksy για να του αποδοθεί αμοιβή για τη χρήση των έργων του, η People Entertainment Group, η ελληνική εταιρεία που διοργάνωσε την έκθεση στην Τεχνόπολη, «νομιμοποιεί» εκ νέου την πράξη της λέγοντας ότι τα κέρδη θα αποδοθούν στη Διεθνή Αμνηστία.
Εδώ όμως ξεκινούν και τίθενται άλλα καίρια ερωτήματα, όπως ποια ήταν συνολικά τα έσοδα από την έκθεση, πώς κοστολογήθηκαν τα λειτουργικά της έξοδα αλλά και οι αναπαραστάσεις των έργων του; Από αυτά θα κριθεί ποια είναι τελικά τα κέρδη που θα αποδοθούν στην Διεθνή Αμνηστία. Η δημοσιοποίηση λοιπόν των συνολικών εσόδων από την έκθεση (λέμε έσοδα και όχι αριθμό εισιτηρίων, καθώς υπήρχαν διακυμάνσεις στις τιμές τους από 10 έως 15 ευρώ) αλλά και των εξόδων κρίνεται αναγκαία για να έχει το κοινό τη δυνατότητα να κρίνει αν υπερτιμολογήθηκε η έκθεση ή όχι.
Και ναι μεν η People Entertainment Group (σ.σ. που δραστηριοποιείται επίσης στο χώρο της διοργάνωσης συναυλιών και φεστιβάλ καθώς και στην παροχή υπηρεσιών «μάνατζερ» σε καλλιτέχνες και τηλεπερσόνες) ως ιδιωτική επιχείρηση δεν έχει καμία νομική υποχρέωση να τα δημοσιοποιήσει όλα αυτά, όμως ως εταιρεία που δραστηριοποιείται στον τομέα της επικοινωνίας καλό θα ήταν να το πράξει λόγω των ειδικών συνθηκών, δηλαδή της χρήσης των έργων του καλλιτέχνη χωρίς την άδειά του.
Διαφορετικά μπορούμε και εμείς να διατυπώσουμε την άποψη ότι αν ήθελε η People να κάνει φιλανθρωπικό έργο, θα μπορούσε κάλλιστα να βγάλει και να δώσει -ως ιδιωτική επιχείρηση- ποσό από τα εταιρικά της κέρδη στη Διεθνή Αμνηστία και να μην μπλέξει τον Banksy.
Επικοινωνήσαμε με την διοργανώτρια εταιρεία και διατυπώσαμε όλα αυτά τα εύλογα ερωτήματα και τους προβληματισμούς προσδοκώντας σε διαφωτιστικές απαντήσεις. Και τους επισημάναμε ότι παλαιότερες περιπτώσεις μας έχουν κάνει να είμαστε καχύποπτοι, όπως η προ αρκετών ετών φιλανθρωπική συναυλία στη μνήμη του Στέλιου Καζαντζίδη στο Καλλιμάρμαρο με περίπου 50.000 θεατές και με την αφιλοκερδή συμμετοχή γνωστών τραγουδιστών, στην οποία οι διοργανωτές εμφάνισαν τιμολόγια ύψους 1 εκατ. ευρώ, αποδίδοντας στο τέλος ποσό της τάξης των 20 χιλ. ευρώ στο ίδρυμα που είχαν επιλέξει για την φιλανθρωπία.
Δημοσιεύουμε ολόκληρη τη σχετική ανακοίνωση της εταιρείας όπως αυτή αναρτήθηκε στα social media στις 23 Μαρτίου, μετά την ανάρτηση του ίδιου του Banksy που έλεγε ότι είναι... fake τόσο η έκθεση στην Αθήνα, όσο και σε άλλες πόλεις του εξωτερικού:
Προς αποκατάσταση της αλήθειας,
Η People Entertainment Group διοργανώνει από τις 27 Φεβρουαρίου έως και τις 26 Μαρτίου μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Banksy, με αναπαραστάσεις κάποιων εκ των γνωστότερων έργων του.
Αντίστοιχες εκθέσεις διοργανώνονται αυτή τη στιγμή υπό την αιγίδα μουσείων, πολιτιστικών χώρων και μεγάλων εταιριών διοργάνωσης, σε περισσότερες από 14 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο, με τον αριθμό να πολλαπλασιάζεται αν κανείς προσθέσει αυτές που ολοκληρώθηκαν ή δεν έχουν ανοίξει ακόμη για το κοινό.
Ο Banksy, έχει καταφέρει να απασχολεί -χωρίς κανένας να γνωρίζει το πραγματικό του πρόσωπο- τα media σε ολόκληρο τον πλανήτη τόσο για την τέχνη του όσο και για την επικοινωνιακή πολιτική του.
Η έκθεση «The World of Banksy» έχει σκοπό να παρουσιάσει την ιδιοφυή και προκλητική περσόνα ενός εκ των σπουδαιότερων καλλιτεχνών της εποχής μας και να δώσει τη δυνατότητα στο κοινό της Αθήνας, που φτάνοντας στο τέλος της έχουμε την χαρά να πούμε ότι την αγκάλιασε με ενθουσιασμό, να βρεθεί όσο πιο κοντά γίνεται στον τρόπο που ο Banksy ήθελε να επικοινωνήσει τις τοιχογραφίες του. Με σκηνικές απεικονίσεις των χώρων που έγιναν τα graffiti και τα stencils κι όχι απλώς με εκτυπώσεις σε μουσαμάδες μέσα σε ένα κάδρο, όπως παρουσιάζονται στις υπόλοιπες εκθέσεις ανά τον κόσμο.
Εκτός του καλλιτεχνικού μέρους όμως, υπάρχει και το ηθικό. Με δεδομένο ότι ο καλλιτέχνης δεν μπορεί να λάβει αμοιβή (καθώς κανένας δεν γνωρίζει καν ποιος είναι), δεν θεωρήσαμε σωστό να εισπράξουμε και εμείς ως εταιρία διοργάνωσης κανένα κέρδος. Για αυτό το λόγο αποφασίσαμε από την αρχή να διαθέσουμε το σύνολο των κερδών της έκθεσης στη Διεθνή Αμνηστία, έναν οργανισμό που δεν χρειάζεται παραπάνω συστάσεις και που ο σκοπός του είναι ότι πιο κοντινό στα μηνύματα που επικοινωνούν τα έργα του Banksy.
Με λύπη μας παρατηρήσαμε, ένα κύμα ανυπόστατης επίθεσης και ανθρωποφαγίας απέναντι στην έκθεση, στον βωμό κάποιων κλικς, αποκρύπτοντας ταυτόχρονα ότι στην ιστοσελίδα του ο Banksy αναφέρεται σε όλες τις εκθέσεις (με καμία εξαίρεση) που γίνονται σε όλο τον κόσμο και όχι μόνο στην Αθήνα όπως σκοπίμως το παρουσιάζουν στους τίτλους τους.
Από την πρώτη στιγμή και την αρχική ανακοίνωση της έκθεσης, έγινε λόγος για "έκθεση αφιερωμένη στον Banksy", χωρίς ουδέποτε να ισχυριστούμε ότι υπήρξε άδεια ή συμμετοχή του Banksy σε αυτή, ούτε ότι προβάλλονται αυθεντικά έργα του καλλιτέχνη.
Η έκθεση "The World Of Banksy" είχε από τη γέννησή της δυο στόχους και τους εχει επιτύχει και τους δύο. Έφερε κοντά στο ελληνικό κοινό έργα του σπουδαιότερου street artist της εποχής μας, πολλά από αυτά σε ακριβή αναπαραγωγή, τα οποία για να τα δει κανείς θα έπρεπε να ταξιδέψει σε πολλές χώρες και κυρίως, συνέβαλλε στο έργο της Διεθνούς Αμνηστίας, τόσο με την προβολή της όσο και με την επερχόμενη οικονομική συνεισφορά της.
Ευχαριστούμε πολύ...
Μπάμπης Πολυχρονιάδης
e-tetradio.gr
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ