2019-10-08 23:30:08
«ΔΗΜΗΤΡΙΑ 2019» 3η ΜΕΡΑ
ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΑΡΧΟΝΤΑΡΙΚΙ ΜΕ ΤΟΝ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟ π. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ ΤΟΝ ΚΟΥΤΛΟΥΜΟΥΣΙΑΝΟ
Τον Ιερομόναχο π. Χρυσόστομο από την Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου Αγίου Όρους φιλοξένησε ο Ιερός Ναός μας, όπου λαμβάνουν χώρα οι ενοριακές εορταστικές εκδηλώσεις “ΔΗΜΗΤΡΙΑ 2019”. Ο π. Χρυσόστομος ανέπτυξε το θέμα «Η ωραιότερη μουσική του κόσμου» στο πολυπληθές ακροατήριο εντός του Ιερού Ναού.
Ο ομιλητής αρχικά είπε: “Τι χαρακτηρίζει το κάλλος της μουσικής; Η αρμονία, η μελωδία, ο ρυθμός, η ισορροπία και η λαμπρότητα της μορφής, μα και κάτι πέρα από αυτά, κάτι που υπερβαίνει τις αισθητικές κατηγορίες και ελκύει προς το εκείθεν του κόσμου. Αντίστοιχα, στις αποσκευές της στιγμής υπάρχει αλληλουχία και ενότητα, αρμονία, μελωδία, ρυθμός, αντίστιξη, μέτρο, άπειρο. Κάθε στιγμή κομίζει ένα μήνυμα από τον κόσμο τούτο ή τον άλλο κόσμο. Είναι ένας μυστικός πλούτος. Τα γεγονότα, όσα φαίνονται και όσα δεν φαίνονται, είναι σαν χορδές που πάλλονται σε αναρίθμητες συχνότητες. Και το άμεσο δεδομένο οδηγεί σε μια πραγματικότητα υψηλότερη. Τίποτα δεν είναι ασήμαντο, τίποτε δεν στερείται εσωτερικού φωτός. Αρκεί να μπορεί κάποιος να ακούσει. Και πώς μπορείς να ακούσεις; Πως μπορείς να συλλάβεις τη στιγμή ως την ωραιότερη μουσική του κόσμου;”
Στη συνέχεια είπε χαρακτηριστικά: “Λέει ο Εκκλησιαστής, Καιρός λοιπόν τους σιγάν και καιρός του λαλείν. Προτάσσεται η σιγή του λόγου. Μόνο σωπαίνοντας μπορείς να δεις και να ακούσεις. Σαν τη θάλασσα που μόνο όταν είναι ήρεμη, μπορείς να δεις το βάθος της. Μόνο στη σιωπή θα ακούσεις και τη φωνή του Θεού, σύμφωνα με το ψαλμικό στίχο: «Σχολάσατε και γνώτε ότι εγώ ειμί ο Θεός». Όταν μείνεις σιωπηλός ενώπιον του Θεού, τότε μαθαίνεις να τον ζητάς πραγματικά. Πόθοι και πάθη και επιθυμίες κάνουν στην άκρη, εξανεμίζονται, δεν μένει τίποτε παρά μόνο ο Θεός Λόγος. Για αυτό και ο αββάς Ισαάκ ο Σύρος λέει: «Υπέρ πάντα την σιωπήν αγάπησον». Είναι ασκητική προετοιμασία. Ταυτόχρονα όμως είναι και η αρχική φυσική αντίδραση του ανθρώπου που αισθάνεται το μεγαλείο και την αγαθοδωρία του Θεού. Με αυτόν τον τρόπο η στιγμή, και ολόκληρη η ζωή μας γίνεται ΚΑΙΡΟΣ. Ο καιρός είναι μία βαθιά θεολογική έννοια που διατυπώνεται αρχικά από τον Απόστολο Παύλο: ιδού νυν καιρός ευπρόσδεκτος, νυν ημέρα σωτηρίας. Τον ΝΥΝ είναι ο καιρός που η αιωνιότητα κάνει μία έφοδο στο χρόνο, σαν να διαχέεται μέσα του, για να τον εμπλουτίσει, να τον μεταμορφώσει. Η αιωνιότητα έρχεται και κάνει τη στιγμή «καιρό» αξιοποιώντας όλες τις δυνατότητες της”.
Σε άλλο σημείο τόνισε: “Τα πάντα έγιναν και διακοσμήθηκαν και συγκρατούνται μέσα στη δύναμη και Σοφία του Θεού, δηλαδή μέσα στον Χριστό. Αν κάθε στιγμή είναι πεπραγμένα της αγάπης του Θεού, σταλαγματιά της αγάπης του, τότε γίνεται η ωραιότερη μουσική. Καμία ανθρώπινη κακία δεν μπορεί να την αναίρεση. Αυτό δεν ήταν το βίωμα του οικοδεσπότη μας Αγίου Δημητρίου και όλων των μαρτύρων; Αυτά δεν είναι απόδραση από την πραγματικότητα. Αντιθέτως. Είναι εμβάθυνση στην πραγματικότητα. Ο Χριστός δεν μας βοηθά να αποδράσουμε από τη φύση μας. Εμείς αγνοούμε το πραγματικό εαυτό μας, γι’αυτό και βρισκόμαστε στο σκοτάδι".
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο π. Χρυσόστομος είπε: “Όταν η διορατική και θεωρητική δύναμις της ψυχής ασχολείται μόνο με τα αισθητά, τότε και τα μάτια παύουν να λειτουργούν σωστά, βλέπουν μόνο τα κάτω, κι αυτά επιλεκτικά και παραμορφωτικά, ενώ τα υψηλά μένουν τελείως αθέατα.
Τι χρειάζεται λοιπόν από μας;
Πρώτον, συγκέντρωση και σιωπή. Όταν τα μάτια παύουν να διαχέονται σε ακατάπαυστες εικόνες και συγκεντρωθούν σε ένα αντικείμενο τότε μπορούν να το δουν πραγματικά. Και όταν η γλώσσα παύει να παράγει μάταιες και ανούσιες κουβέντες, όταν πάψει να μιλά ακατάπαυστα, τότε ο νους θα μπορεί να συλλαμβάνει και να ερμηνεύει σωστά όσα κρύβονται στη δημιουργία αλλά και σε κάθε γεγονός που φέρνει η στιγμή.
Δεύτερον, χρειάζεται ακρόαση και προσοχή στη συνείδησή μας αφού αυτή μάς υπαγορεύει την ευθύνη μας και τη στάση μας έναντι της ζωής.
Τρίτον, χρειάζεται αγαθή προαίρεση σ' αυτό που κάνουμε. Διότι η προαίρεση είναι το μέτρο που μετρά την απόστασή μας από τον Θεό αλλά και από την ίδια τη ζωή μας.
Τέταρτον, χρειάζεται καλλιέργεια των καλών λογισμών, γιατί πολύ συχνά οι σκέψεις, οι λογισμοί μας είναι αυτοί που διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό την πραγματικότητα”.
Ακολούθησε το καθιερωμένο “Eνοριακό Αρχονταρίκι” στον ισόγειο χώρο του Ιερού Ναού στο οποίο ο π. Χρυσόστομος απάντησε στα ερωτήματα που του υπέβαλαν οι ακροατές.
Η 3η μέρα των εορταστικών εκδηλώσεων ολοκληρώθηκε με κατανυκτική αγρυπνία της οποίας λειτουργός και ομιλητής ήταν ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Βασίλειος, Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Παναχράντου Ηρακλείου Αττικής.
Έψαλε βυζαντινός χορός υπό τη διεύθυνση του Πρωτοψάλτου κ.κ. Νικόλαο Νικολάου.
http://www.in-ad.gr
ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΑΡΧΟΝΤΑΡΙΚΙ ΜΕ ΤΟΝ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟ π. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ ΤΟΝ ΚΟΥΤΛΟΥΜΟΥΣΙΑΝΟ
Τον Ιερομόναχο π. Χρυσόστομο από την Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου Αγίου Όρους φιλοξένησε ο Ιερός Ναός μας, όπου λαμβάνουν χώρα οι ενοριακές εορταστικές εκδηλώσεις “ΔΗΜΗΤΡΙΑ 2019”. Ο π. Χρυσόστομος ανέπτυξε το θέμα «Η ωραιότερη μουσική του κόσμου» στο πολυπληθές ακροατήριο εντός του Ιερού Ναού.
Ο ομιλητής αρχικά είπε: “Τι χαρακτηρίζει το κάλλος της μουσικής; Η αρμονία, η μελωδία, ο ρυθμός, η ισορροπία και η λαμπρότητα της μορφής, μα και κάτι πέρα από αυτά, κάτι που υπερβαίνει τις αισθητικές κατηγορίες και ελκύει προς το εκείθεν του κόσμου. Αντίστοιχα, στις αποσκευές της στιγμής υπάρχει αλληλουχία και ενότητα, αρμονία, μελωδία, ρυθμός, αντίστιξη, μέτρο, άπειρο. Κάθε στιγμή κομίζει ένα μήνυμα από τον κόσμο τούτο ή τον άλλο κόσμο. Είναι ένας μυστικός πλούτος. Τα γεγονότα, όσα φαίνονται και όσα δεν φαίνονται, είναι σαν χορδές που πάλλονται σε αναρίθμητες συχνότητες. Και το άμεσο δεδομένο οδηγεί σε μια πραγματικότητα υψηλότερη. Τίποτα δεν είναι ασήμαντο, τίποτε δεν στερείται εσωτερικού φωτός. Αρκεί να μπορεί κάποιος να ακούσει. Και πώς μπορείς να ακούσεις; Πως μπορείς να συλλάβεις τη στιγμή ως την ωραιότερη μουσική του κόσμου;”
Στη συνέχεια είπε χαρακτηριστικά: “Λέει ο Εκκλησιαστής, Καιρός λοιπόν τους σιγάν και καιρός του λαλείν. Προτάσσεται η σιγή του λόγου. Μόνο σωπαίνοντας μπορείς να δεις και να ακούσεις. Σαν τη θάλασσα που μόνο όταν είναι ήρεμη, μπορείς να δεις το βάθος της. Μόνο στη σιωπή θα ακούσεις και τη φωνή του Θεού, σύμφωνα με το ψαλμικό στίχο: «Σχολάσατε και γνώτε ότι εγώ ειμί ο Θεός». Όταν μείνεις σιωπηλός ενώπιον του Θεού, τότε μαθαίνεις να τον ζητάς πραγματικά. Πόθοι και πάθη και επιθυμίες κάνουν στην άκρη, εξανεμίζονται, δεν μένει τίποτε παρά μόνο ο Θεός Λόγος. Για αυτό και ο αββάς Ισαάκ ο Σύρος λέει: «Υπέρ πάντα την σιωπήν αγάπησον». Είναι ασκητική προετοιμασία. Ταυτόχρονα όμως είναι και η αρχική φυσική αντίδραση του ανθρώπου που αισθάνεται το μεγαλείο και την αγαθοδωρία του Θεού. Με αυτόν τον τρόπο η στιγμή, και ολόκληρη η ζωή μας γίνεται ΚΑΙΡΟΣ. Ο καιρός είναι μία βαθιά θεολογική έννοια που διατυπώνεται αρχικά από τον Απόστολο Παύλο: ιδού νυν καιρός ευπρόσδεκτος, νυν ημέρα σωτηρίας. Τον ΝΥΝ είναι ο καιρός που η αιωνιότητα κάνει μία έφοδο στο χρόνο, σαν να διαχέεται μέσα του, για να τον εμπλουτίσει, να τον μεταμορφώσει. Η αιωνιότητα έρχεται και κάνει τη στιγμή «καιρό» αξιοποιώντας όλες τις δυνατότητες της”.
Σε άλλο σημείο τόνισε: “Τα πάντα έγιναν και διακοσμήθηκαν και συγκρατούνται μέσα στη δύναμη και Σοφία του Θεού, δηλαδή μέσα στον Χριστό. Αν κάθε στιγμή είναι πεπραγμένα της αγάπης του Θεού, σταλαγματιά της αγάπης του, τότε γίνεται η ωραιότερη μουσική. Καμία ανθρώπινη κακία δεν μπορεί να την αναίρεση. Αυτό δεν ήταν το βίωμα του οικοδεσπότη μας Αγίου Δημητρίου και όλων των μαρτύρων; Αυτά δεν είναι απόδραση από την πραγματικότητα. Αντιθέτως. Είναι εμβάθυνση στην πραγματικότητα. Ο Χριστός δεν μας βοηθά να αποδράσουμε από τη φύση μας. Εμείς αγνοούμε το πραγματικό εαυτό μας, γι’αυτό και βρισκόμαστε στο σκοτάδι".
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο π. Χρυσόστομος είπε: “Όταν η διορατική και θεωρητική δύναμις της ψυχής ασχολείται μόνο με τα αισθητά, τότε και τα μάτια παύουν να λειτουργούν σωστά, βλέπουν μόνο τα κάτω, κι αυτά επιλεκτικά και παραμορφωτικά, ενώ τα υψηλά μένουν τελείως αθέατα.
Τι χρειάζεται λοιπόν από μας;
Πρώτον, συγκέντρωση και σιωπή. Όταν τα μάτια παύουν να διαχέονται σε ακατάπαυστες εικόνες και συγκεντρωθούν σε ένα αντικείμενο τότε μπορούν να το δουν πραγματικά. Και όταν η γλώσσα παύει να παράγει μάταιες και ανούσιες κουβέντες, όταν πάψει να μιλά ακατάπαυστα, τότε ο νους θα μπορεί να συλλαμβάνει και να ερμηνεύει σωστά όσα κρύβονται στη δημιουργία αλλά και σε κάθε γεγονός που φέρνει η στιγμή.
Δεύτερον, χρειάζεται ακρόαση και προσοχή στη συνείδησή μας αφού αυτή μάς υπαγορεύει την ευθύνη μας και τη στάση μας έναντι της ζωής.
Τρίτον, χρειάζεται αγαθή προαίρεση σ' αυτό που κάνουμε. Διότι η προαίρεση είναι το μέτρο που μετρά την απόστασή μας από τον Θεό αλλά και από την ίδια τη ζωή μας.
Τέταρτον, χρειάζεται καλλιέργεια των καλών λογισμών, γιατί πολύ συχνά οι σκέψεις, οι λογισμοί μας είναι αυτοί που διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό την πραγματικότητα”.
Ακολούθησε το καθιερωμένο “Eνοριακό Αρχονταρίκι” στον ισόγειο χώρο του Ιερού Ναού στο οποίο ο π. Χρυσόστομος απάντησε στα ερωτήματα που του υπέβαλαν οι ακροατές.
Η 3η μέρα των εορταστικών εκδηλώσεων ολοκληρώθηκε με κατανυκτική αγρυπνία της οποίας λειτουργός και ομιλητής ήταν ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Βασίλειος, Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Παναχράντου Ηρακλείου Αττικής.
Έψαλε βυζαντινός χορός υπό τη διεύθυνση του Πρωτοψάλτου κ.κ. Νικόλαο Νικολάου.
http://www.in-ad.gr
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ