2019-12-03 12:26:33
Lee Sedol
Ένας κορυφαίος παίκτης του κινεζικού επιτραπεζίου παιχνιδιού στρατηγικής Go αποφάσισε να αποσυρθεί, εξαιτίας της ανόδου της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), η οποία «δεν μπορεί να νικηθεί». Όπως αναφέρει το BBC, o Λι Σεντόλ (Lee Sedonl) είναι ο μόνος άνθρωπος που κέρδισε ποτέ το λογισμικό AlphaGo της Deepmind (Google). Το 2016 είχε αντιμετωπίσει το AlphaGo σε μια αναμέτρηση πέντε παιχνιδιών, όπου είχε τέσσερις ήττες και μία νίκη.
Ο Νοτιοκορεάτης πρωταθλητής είπε ότι αποφάσισε να αποσυρθεί επειδή συνειδητοποίησε ότι «δεν θα είμαι στην κορυφή, ακόμα και αν γίνω ο νούμερο ένα». «Πρόκειται για μια οντότητα που δεν μπορεί να νικηθεί» είπε ο 18 φορές πρωταθλητής του Go, μιλώντας στο νοτιοκορεατικό πρακτορείο Yonhap.
Το AlphaGo είναι το πιο προηγμένο παιχνιδο-πρόγραμμα που αναπτύχθηκε ποτέ. Στο σκάκι, υπάρχουν κατά μέσο όρο περίπου 20 με 30 κινήσεις που μπορεί ένας παίκτης να κάνει ανά πάσα στιγμή, ενώ στο Go οι πιθανές κινήσεις φτάνουν τις 250
. Το Go δημιουργήθηκε στην Κίνα πριν από 3.000 χρόνια και παίζεται εδώ και αιώνες. Δύο παίκτες τοποθετούν μαύρες ή άσπρες ψηφίδες σε ένα ταμπλό 19×19 τετραγώνων, και κερδίζει όποιος ελέγχει τη μεγαλύτερη συνολική περιοχή στο ταμπλό. Πρόκειται για ένα παιχνίδι που θεωρείται πολύ πιο μεγάλη πρόκληση για έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή από το σκάκι, καθώς ένας παίκτης έχει μεγαλύτερη επιλογή κινήσεων από ό,τι στο σκάκι, και, σύμφωνα με ερευνητές, υπάρχουν ποιο πολλές πιθανές θέσεις στο Go από ό,τι άτομα στο σύμπαν. Μπορεί να αποδειχθεί πολύ δύσκολο να διαπιστωθεί ποιος κερδίζει, και πολλοί κορυφαίοι άνθρωποι παίκτες βασίζονται στο ένστικτο. Κάποτε θεωρούσαμε υπερβολικά δύσκολο να μετρήσει ένας υπολογιστής όλες τις δυνατές κινήσεις – έτσι, όταν το AlphaGo κατάφερε να νικήσει τον Σεντόλ, έγινε αμέσως πρώτη είδηση στα μέσα ενημέρωσης.
Ο Λι Σεντόλ θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες «Γκο» της σύγχρονης εποχής. Ο 36χρονος πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής άρχισε να παίζει σε ηλικία πέντε ετών και έγινε επαγγελματίας επτά χρόνια μετά. Η ήττα του από το AlphaGo εκλήφθη από πολλούς ως μια κομβική στιγμή για την τεχνητή νοημοσύνη. Πολλοί πίστευαν ότι ένας τέτοιος άθλος απαιτούσε αρκετές ακόμα δεκαετίες. Άρθρα στις εφημερίδες άρχισαν να μοιρολογούν ότι επρόκειτο για την αναγγελία θανάτου του ανθρώπινου είδους. Οι μηχανές είχαν πια διαβεί τον Ρουβίκωνα και σύντομα θα έπαιρναν τον έλεγχο. Δεν υπήρχε πλέον επιστροφή.
Σύντομα, όμως, αναδύθηκε στην επιφάνεια το προφανές: το AlphaGo, όσο προηγμένο κι αν ήταν, ήξερε μόνο ένα κόλπο – να κερδίζει στο Go. Όπως το έθεσε ο Όρεν Ετζιόνι, διευθύνων σύμβουλος του Ινστιτούτου Άλεν για την Τεχνητή Νοημοσύνη, το «AlphaGo» δεν μπορεί καν να παίξει σκάκι. Και δεν μπορεί να μιλήσει για το παιχνίδι. Το εξάχρονό παιδί μου είναι πιο έξυπνο από το AlphaGo. Όσο ισχυρό κι αν είναι το hardware , δεν μπορείς απλώς να πας στο μηχάνημα, να του χτυπήσεις φιλικά στην πλάτη, να το συγχαρείς που κέρδισε έναν άνθρωπό και να περιμένεις μια απάντηση με νόημα. Το μηχάνημα δεν έχει ιδέα ότι έγραψε ιστορία στην επιστήμη. Το μηχάνημα δεν γνωρίζει καν ότι είναι μηχάνημα. Έχουμε την τάση να ξεχνάμε ότι τα σημερινά ρομπότ είναι εξειδικευμένες μηχανές πρόσθεσης, χωρίς επίγνωση του εαυτού τους, δημιουργικότητα, κοινή λογική,, ή αισθήματα. Μπορούν να αριστεύουν σε συγκεκριμένους, επαναλαμβανόμενους, περιορισμένους στόχους, αποτυγχάνουν όμως στους πιο περίπλοκους που απαιτούν γενικές γνώσεις.
Μολονότι το πεδίο της Τεχνητής Νοημοσύνης προσφέρει ήδη πραγματικά επαναστατικά επιτεύγματα, πρέπει να δούμε την εικόνα στις σωστές διαστάσεις της. Αν συγκρίνουμε την εξέλιξη των ρομπότ με αυτή των πυραύλων, βλέπουμε πως η ρομποτική βρίσκεται πέρα από το σημείο όπου βρισκόταν ο Τσιολκόφσκι – δηλαδή, πέρα από τη φάση της εικασίας και της θεωρίας. Άνετα βρισκόμαστε στο στάδιο στο οποίο μας εκτόξευσε ο Γκόνταρντ – κατασκευάζουμε πρωτότυπα, πρωτόγονα αλλά ικανά να δείξουν πως οι βασικές μας αρχές είναι σωστές. Ωστόσο, δεν έχουμε περάσει ακόμα στην επόμενη φάση, στο βασίλειο του φον Μπράουν, όπου καινοτόμα και δυνατά ρομπότ θα βγαίνουν από τη γραμμή παραγωγής και θα χτίζουν πόλεις σε άλλους πλανήτες.
Παρά την ανακοίνωση περί απόσυρσής του, ο Λι Σεντόλ πρόκειται να παίξει εναντίον ενός άλλου συστήματος τεχνητής νοημοσύνης τον Δεκέμβριο, εναντίον του HanDol, ενός προγράμματος που αναπτύχθηκε από την NHN Entertainment Corp στη Νότια Κορέα και έχει ήδη νικήσει τους κορυφαίους πέντε παίκτες της χώρας. Aλλά κι αυτό το πρόγραμμα δεν μπορεί να κάνει τίποτε άλλο πέρα από το συγκεκριμένο παιχνίδι. Γι αυτό η Deepmind επιχειρεί ένα επιπλέον βήμα, ελπίζοντας πως η ανάπτυξη του AlphaGo θα οδηγήσει σε «παρόμοιες τεχνικές», που μπορεί να εφαρμοστούν και σε άλλα προβλήματα.
πηγές:
1. Michio Kaku, «To μέλλον της ανθρωπότητας», 2019, εκδόσεις Τραυλός, Μετάφραση: Βαγγέλης Πρατικάκης
2. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να νικηθεί
https://physicsgg.me/
Ένας κορυφαίος παίκτης του κινεζικού επιτραπεζίου παιχνιδιού στρατηγικής Go αποφάσισε να αποσυρθεί, εξαιτίας της ανόδου της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), η οποία «δεν μπορεί να νικηθεί». Όπως αναφέρει το BBC, o Λι Σεντόλ (Lee Sedonl) είναι ο μόνος άνθρωπος που κέρδισε ποτέ το λογισμικό AlphaGo της Deepmind (Google). Το 2016 είχε αντιμετωπίσει το AlphaGo σε μια αναμέτρηση πέντε παιχνιδιών, όπου είχε τέσσερις ήττες και μία νίκη.
Ο Νοτιοκορεάτης πρωταθλητής είπε ότι αποφάσισε να αποσυρθεί επειδή συνειδητοποίησε ότι «δεν θα είμαι στην κορυφή, ακόμα και αν γίνω ο νούμερο ένα». «Πρόκειται για μια οντότητα που δεν μπορεί να νικηθεί» είπε ο 18 φορές πρωταθλητής του Go, μιλώντας στο νοτιοκορεατικό πρακτορείο Yonhap.
Το AlphaGo είναι το πιο προηγμένο παιχνιδο-πρόγραμμα που αναπτύχθηκε ποτέ. Στο σκάκι, υπάρχουν κατά μέσο όρο περίπου 20 με 30 κινήσεις που μπορεί ένας παίκτης να κάνει ανά πάσα στιγμή, ενώ στο Go οι πιθανές κινήσεις φτάνουν τις 250
Ο Λι Σεντόλ θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες «Γκο» της σύγχρονης εποχής. Ο 36χρονος πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής άρχισε να παίζει σε ηλικία πέντε ετών και έγινε επαγγελματίας επτά χρόνια μετά. Η ήττα του από το AlphaGo εκλήφθη από πολλούς ως μια κομβική στιγμή για την τεχνητή νοημοσύνη. Πολλοί πίστευαν ότι ένας τέτοιος άθλος απαιτούσε αρκετές ακόμα δεκαετίες. Άρθρα στις εφημερίδες άρχισαν να μοιρολογούν ότι επρόκειτο για την αναγγελία θανάτου του ανθρώπινου είδους. Οι μηχανές είχαν πια διαβεί τον Ρουβίκωνα και σύντομα θα έπαιρναν τον έλεγχο. Δεν υπήρχε πλέον επιστροφή.
Σύντομα, όμως, αναδύθηκε στην επιφάνεια το προφανές: το AlphaGo, όσο προηγμένο κι αν ήταν, ήξερε μόνο ένα κόλπο – να κερδίζει στο Go. Όπως το έθεσε ο Όρεν Ετζιόνι, διευθύνων σύμβουλος του Ινστιτούτου Άλεν για την Τεχνητή Νοημοσύνη, το «AlphaGo» δεν μπορεί καν να παίξει σκάκι. Και δεν μπορεί να μιλήσει για το παιχνίδι. Το εξάχρονό παιδί μου είναι πιο έξυπνο από το AlphaGo. Όσο ισχυρό κι αν είναι το hardware , δεν μπορείς απλώς να πας στο μηχάνημα, να του χτυπήσεις φιλικά στην πλάτη, να το συγχαρείς που κέρδισε έναν άνθρωπό και να περιμένεις μια απάντηση με νόημα. Το μηχάνημα δεν έχει ιδέα ότι έγραψε ιστορία στην επιστήμη. Το μηχάνημα δεν γνωρίζει καν ότι είναι μηχάνημα. Έχουμε την τάση να ξεχνάμε ότι τα σημερινά ρομπότ είναι εξειδικευμένες μηχανές πρόσθεσης, χωρίς επίγνωση του εαυτού τους, δημιουργικότητα, κοινή λογική,, ή αισθήματα. Μπορούν να αριστεύουν σε συγκεκριμένους, επαναλαμβανόμενους, περιορισμένους στόχους, αποτυγχάνουν όμως στους πιο περίπλοκους που απαιτούν γενικές γνώσεις.
Μολονότι το πεδίο της Τεχνητής Νοημοσύνης προσφέρει ήδη πραγματικά επαναστατικά επιτεύγματα, πρέπει να δούμε την εικόνα στις σωστές διαστάσεις της. Αν συγκρίνουμε την εξέλιξη των ρομπότ με αυτή των πυραύλων, βλέπουμε πως η ρομποτική βρίσκεται πέρα από το σημείο όπου βρισκόταν ο Τσιολκόφσκι – δηλαδή, πέρα από τη φάση της εικασίας και της θεωρίας. Άνετα βρισκόμαστε στο στάδιο στο οποίο μας εκτόξευσε ο Γκόνταρντ – κατασκευάζουμε πρωτότυπα, πρωτόγονα αλλά ικανά να δείξουν πως οι βασικές μας αρχές είναι σωστές. Ωστόσο, δεν έχουμε περάσει ακόμα στην επόμενη φάση, στο βασίλειο του φον Μπράουν, όπου καινοτόμα και δυνατά ρομπότ θα βγαίνουν από τη γραμμή παραγωγής και θα χτίζουν πόλεις σε άλλους πλανήτες.
Παρά την ανακοίνωση περί απόσυρσής του, ο Λι Σεντόλ πρόκειται να παίξει εναντίον ενός άλλου συστήματος τεχνητής νοημοσύνης τον Δεκέμβριο, εναντίον του HanDol, ενός προγράμματος που αναπτύχθηκε από την NHN Entertainment Corp στη Νότια Κορέα και έχει ήδη νικήσει τους κορυφαίους πέντε παίκτες της χώρας. Aλλά κι αυτό το πρόγραμμα δεν μπορεί να κάνει τίποτε άλλο πέρα από το συγκεκριμένο παιχνίδι. Γι αυτό η Deepmind επιχειρεί ένα επιπλέον βήμα, ελπίζοντας πως η ανάπτυξη του AlphaGo θα οδηγήσει σε «παρόμοιες τεχνικές», που μπορεί να εφαρμοστούν και σε άλλα προβλήματα.
πηγές:
1. Michio Kaku, «To μέλλον της ανθρωπότητας», 2019, εκδόσεις Τραυλός, Μετάφραση: Βαγγέλης Πρατικάκης
2. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να νικηθεί
https://physicsgg.me/
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Star: Πρώτο το δελτίο ειδήσεων με τη Μάρα Ζαχαρέα
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ