2012-06-21 14:20:12
Χαμός γινόταν σαν σήμερα στην Ελλάδα , πριν 12 χρόνια, καθώς στις 21 Ιουνίου του 2000 είχε ξέσπασε η «φωτιά» της παράνομης αναγραφής του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες και στην πλατεία Συντάγματος οργανώθηκε η λαοσύναξη του Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου.
Τη συνέντευξη πήρε ο πολιτικός συντάκτης της εφημερίδας «Έθνος» Κώστας Μαρδάς από τον τότε υπουργό Δικαιοσύνης . Ο …δράστης κατάφερε , στο τέλος της συνέντευξης και αφού είχαν προηγηθεί αθώες ερωτήσεις, να αποσπάσει ,με τις κατάλληλες ερωτήσεις, τις εκρηκτικές απόψεις του υπουργού της κυβέρνησης Σημίτη Μιχάλη Σταθόπουλου, καθηγητή Νομικής. Η εφημερίδα τις πρόβαλε με τον πρωτοσέλιδο τίτλο: ΡΙΧΝΕΙ ΤΟ ΓΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ και υπότιτλο «Ταυτότητες χωρίς θρήσκευμα, καθιέρωση πολιτικού όρκου, αλλά και κοσμική κηδεία», ενώ στο εσωτερικό δισέλιδο ο τίτλος είναι: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: «Υπερπροστατεύεται η θρησκεία μας».
Οι θέσεις αυτές, που απηχούσαν τις απόψεις του τότε Πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη, οδήγησαν στις λαοσυνάξεις της εκκλησίας, που δια στόματος Χριστοδούλου κατήγγειλε το Σημίτη για επιχείρηση αποχριστιανισμού του κράτους. Για λόγους ιστορικούς ,και επειδή είναι η μοναδική συνέντευξη στα χρονικά του νεοελληνικού τύπου που προκάλεσε τέτοια εκρηκτική σύγκρουση Κυβέρνησης – Εκκλησίας, αναρτάται σήμερα για πρώτη φορά στο διαδίκτυο .
Το πλήρες κείμενο έχει ως εξής:
Αντίθετα με το νόμο περί προσωπικών δεδομένων θεωρεί ο νέος υπουργός Δικαιοσύνης κύριος Μιχάλης Σταθόπουλος την υποχρεωτική αναγραφή του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες, γιατί, όπως τονίζει, «πρόκειται για ευαίσθητο δεδομένο», που αφορά θρησκευτικές και φιλοσοφικές απόψεις. Ο γνωστός για την ευαισθησία του υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών και πρώην πρύτανης στη συνέντευξή του στο Έθνος δηλώνει ευθέως: «Ναι, υπάρχει ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες». Με βάση την αρχή ότι τα δικαιώματα αφορούν και τις τυχόν μειονότητες, ο υπουργός τάσσεται υπέρ της πολιτικής («κοσμικής») κηδείας και της επιλογής πολιτικού ή θρησκευτικού όρκου: «Τα ανθρώπινα δικαιώματα υπάρχουν και για τους λίγους», επισημαίνει. Παρακάμπτοντας το «φορτισμένο» όρο «χωρισμός Εκκλησίας - κράτους», ο νέος υπουργός Δικαιοσύνης μιλάει για «σαφέστατο καθορισμό των αρμοδιοτήτων των δύο μερών», ενώ, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, αποδέχεται πως «υπάρχει υπερπροστατευτικότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας από το κράτος –κάτι που δεν έχει ανάγκη η Εκκλησία».
-Συμμετέχετε σε μια κυβέρνηση που επαγγέλλεται τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής κοινωνίας. Τι είναι για σας «εκσυγχρονισμός»
-Εκλογίκευση με παράλληλη τήρηση ηθικών αξιών. Απλούστευση διαδικασιών. Παραμερισμός του λαϊκισμού, επικράτηση γενικού συμφέροντος έναντι ατομικισμού ή επιμέρους συμφερόντων.
-Ποια έννοια δίνετε στον όρο «σοσιαλισμός»
-Είναι ιδέα ευρύτερη από τις συγκεκριμένες ομώνυμες διδασκαλίες. Ο όρος εκφράζει για μένα την κοινωνική δικαιοσύνη, τη συνείδηση της κοινωνικής ευθύνης, δηλαδή το να σκεπτόμαστε εμπράκτως και τους άλλους και όχι μόνο το «εγώ» μας. Τη συμμετοχή στον κοινωνικό πλούτο με βάση την αρχή της συμβολής του καθενός στην παραγωγή του, το σεβασμό ηθικών και όχι μόνο οικονομικών αξιών.
-Τι είναι αυτό που σας έκανε να μεταβείτε από το πανεπιστήμιο στο χώρο της κυβερνητικής εξουσίας
-Παρά τις προτάσεις που από παλαιά μου γίνονταν, δεν ήθελα να φύγω από την πανεπιστημιακή μου θέση πριν συμπληρώσω εκεί εικοσιπενταετία προσφοράς, δεύτερον, δε θα έφευγα αν δε μου δινόταν η ευκαιρία να αναλάβω την ευθύνη για τον τομέα είτε της Παιδείας είτε της Δικαιοσύνης. Αποφάσισα τη μετάβασή μου στο Υπουργείο Δικαιοσύνης επειδή πληρώθηκαν οι δύο παραπάνω προϋποθέσεις. Παρά ταύτα έφυγα, για όσο χρόνο έφυγα, με πόνο από το πανεπιστήμιο. Αλλά όχι πλήρως. Θα διατηρήσω διδακτικό και ερευνητικό έργο όσο μου το επιτρέπει ο νόμος.
-Το ότι είστε εξωκοινοβουλευτικός σας δημιουργεί κάποια… «αμηχανία»
-Καθόλου. Αφενός, υπάρχει η δημοκρατική νομιμοποίηση με την, σύμφωνα με το σύνταγμα, ανάθεση από τον εκλεγμένο πρωθυπουργό και με την ψήφο εμπιστοσύνης της βουλής. Αφετέρου, ως εξωκοινοβουλευτικός, αισθάνομαι πιο αδέσμευτος. Φυσικά αναγνωρίζω ότι η νομοθετική εξουσία είναι η ύπατη εξουσία της πολιτείας και επομένως η βουλή το ύπατο όργανό της, μετά το εκλογικό σώμα.
-Η καθυστέρηση στην απονομή της δικαιοσύνης έχει επισύρει ακόμα και καταδίκες της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Τι αλλαγές βλέπετε, ειδικά στις αστικές και περιουσιακές διαφορές, όπου οι τελικές αποφάσεις απαιτούν μία… δεκαετία
-Η καθυστέρηση αυτή είναι το πιο αρνητικό φαινόμενο στον τομέα της απονομής της δικαιοσύνης. Τα μέτρα για την αντιμετώπισή της θα εξαγγελθούν εν καιρώ.
-Πιστεύετε ότι πρέπει να αυξηθεί το λαϊκό στοιχείο στην απονομή της δικαιοσύνης και να διευρυνθεί το εύρος των κακουργημάτων στα οποία αποφαίνονται οι ένορκοι;
-Θα πάρω θέση, αφού μελετηθεί το θέμα και αφού ακούσω τις εκατέρωθεν απόψεις.
-Στο ζήτημα των γερμανικών αποζημιώσεων θεωρείτε ότι οι δίκες πρέπει να γίνουν στην Ελλάδα; Η Γερμανία οφείλει να εκτελέσει τις αποφάσεις του Αρείου Πάγου ;Ποια είναι η συνεργασία σας με το Υπουργείο Εξωτερικών;
-Το θέμα είναι περισσότερο πολιτικό παρά νομικό. Πάντως πρέπει πρώτα να μελετηθεί η απόφαση του Αρείου Πάγου. Η συνεργασία του Υπουργείου Δικαιοσύνης με το Υπουργείο Εξωτερικών πιστεύω ότι θα είναι αρμονική.
-Πού βρίσκεται το θέμα της λεγόμενης «βασιλικής περιουσίας» Ποια είναι η πολιτική απάντηση του Υπουργείου στους νομικούς ισχυρισμούς του τέως βασιλιά στο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
-Το Υπουργείο συμφωνεί με τις θέσεις της υπεράσπισης της Ελληνικής Δημοκρατίας στο δικαστήριο, τις οποίες άλλωστε συνδιαμόρφωσε ως δικηγόρος.
-Υπάρχει ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ελλάδα;
-Ναι, όπως άλλωστε υπάρχει και σε άλλες χώρες.
-Μήπως θρησκευτικές μειονότητες νιώθουν υποδεέστερα, καθώς το κράτος έχει μια υπερπροστατευτικότητα σε καθετί το ορθόδοξο;
-Ναι, αυτό που λέτε δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Υπάρχει μια υπερπροστασία της επικρατούσας θρησκείας, κάτι που νομίζω ότι δεν το έχει ανάγκη η Εκκλησία μας, η οποία κάλλιστα μπορεί να αναπτύξει την πνευματική της δραστηριότητα αυτοδυνάμως. Δεν νομίζω ότι πρέπει να λείπει από την Ορθόδοξη Εκκλησία η αυτοπεποίθηση.
-Είναι ώριμες οι συνθήκες για το διαχωρισμό κράτους – Εκκλησίας;
-Ο όρος διαχωρισμός ή χωρισμός Εκκλησίας και κράτους είναι φορτισμένος αρνητικά. Πρόκειται για το σαφέστερο καθορισμό των αρμοδιοτήτων των δύο μερών και για μη ανάμειξη του ενός στην αρμοδιότητα του άλλου, πέρα από την απλή έκφραση γνώμης, που φυσικά είναι ελεύθερη. Το ερώτημα αν είναι ώριμες οι συνθήκες δεν μπορεί να απαντηθεί παρά μόνο με αναφορά στα επιμέρους προς λύση ζητήματα καθορισμού αρμοδιοτήτων.
- Λέτε «ναι» στην υποχρεωτική καθιέρωση του πολιτικού γάμου;
-Ο όρος «υποχρεωτικός» πολιτικός γάμος είναι κάπως παραπλανητικός. Το νόημά τους είναι το εξής: Οι έννομες συνέπειες του γάμου, που προβλέπει ο Αστικός Κώδικας –όπως τα δικαιώματα των συζύγων για τη διατροφή, την περιουσία και άλλα- είναι θέμα της πολιτείας. Οι θρησκευτικές συνέπειες είναι θέμα της Εκκλησίας. Όποιος επιθυμεί τις πρώτες ή και τις πρώτες δε θα έπρεπε να αγνοεί τον πολιτικό τύπο τέλεσης του γάμου, όποιος θέλει να επέλθουν και οι δεύτερες ή μόνο οι δεύτερες πρέπει να τελέσει και θρησκευτικό γάμο ή μόνο θρησκευτικό γάμο, αντίστοιχα. Για το θέμα έχω εκφράσει και στο παρελθόν επανειλημμένα τη γνώμη μου σε διάφορες μελέτες μου.
-Είχατε ταχθεί υπέρ του πολιτικού όρκου. Με ποιο σκεπτικό;
-Είναι ο μόνος κοινός όρκος για όλους τους Έλληνες πολίτες. Δε θα απέκλεια πάντως, ενόψει του σκοπού του όρκου, πολλούς τύπους όρκων (θρησκευτικό, πολιτικό) προς επιλογή από τον ορκιζόμενο, ανάλογα με τη συνείδησή του.
-Συμφωνείτε στην πρόταση για καθιέρωση της «κοσμικής» κηδείας;
-Το επιβάλλει η ελευθερία θρησκευτικής συνείδησης, έστω και για τους λίγους που τυχόν επιλέγουν τη μη θρησκευτική κηδεία. Τα ανθρώπινα δικαιώματα υπάρχουν και για τους λίγους.
-Η υποχρεωτική αναγραφή του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες αντιβαίνει στο δικαίωμα διασφάλισης των προσωπικών δεδομένων και φιλοσοφικών απόψεων
-Είναι ήδη, χωρίς συγκατάθεση του προσώπου, αντίθετη προς το νόμο 2472/1997 για την προστασία του ατόμου από την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων, επειδή πρόκειται για ευαίσθητο δεδομένο.
(Εφημερίδα ΕΘΝΟΣ, 8 Μαΐου 2000, Κώστας Μαρδάς ).
I-Reporter
Τη συνέντευξη πήρε ο πολιτικός συντάκτης της εφημερίδας «Έθνος» Κώστας Μαρδάς από τον τότε υπουργό Δικαιοσύνης . Ο …δράστης κατάφερε , στο τέλος της συνέντευξης και αφού είχαν προηγηθεί αθώες ερωτήσεις, να αποσπάσει ,με τις κατάλληλες ερωτήσεις, τις εκρηκτικές απόψεις του υπουργού της κυβέρνησης Σημίτη Μιχάλη Σταθόπουλου, καθηγητή Νομικής. Η εφημερίδα τις πρόβαλε με τον πρωτοσέλιδο τίτλο: ΡΙΧΝΕΙ ΤΟ ΓΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ και υπότιτλο «Ταυτότητες χωρίς θρήσκευμα, καθιέρωση πολιτικού όρκου, αλλά και κοσμική κηδεία», ενώ στο εσωτερικό δισέλιδο ο τίτλος είναι: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: «Υπερπροστατεύεται η θρησκεία μας».
Οι θέσεις αυτές, που απηχούσαν τις απόψεις του τότε Πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη, οδήγησαν στις λαοσυνάξεις της εκκλησίας, που δια στόματος Χριστοδούλου κατήγγειλε το Σημίτη για επιχείρηση αποχριστιανισμού του κράτους. Για λόγους ιστορικούς ,και επειδή είναι η μοναδική συνέντευξη στα χρονικά του νεοελληνικού τύπου που προκάλεσε τέτοια εκρηκτική σύγκρουση Κυβέρνησης – Εκκλησίας, αναρτάται σήμερα για πρώτη φορά στο διαδίκτυο .
Το πλήρες κείμενο έχει ως εξής:
Αντίθετα με το νόμο περί προσωπικών δεδομένων θεωρεί ο νέος υπουργός Δικαιοσύνης κύριος Μιχάλης Σταθόπουλος την υποχρεωτική αναγραφή του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες, γιατί, όπως τονίζει, «πρόκειται για ευαίσθητο δεδομένο», που αφορά θρησκευτικές και φιλοσοφικές απόψεις. Ο γνωστός για την ευαισθησία του υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών και πρώην πρύτανης στη συνέντευξή του στο Έθνος δηλώνει ευθέως: «Ναι, υπάρχει ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες». Με βάση την αρχή ότι τα δικαιώματα αφορούν και τις τυχόν μειονότητες, ο υπουργός τάσσεται υπέρ της πολιτικής («κοσμικής») κηδείας και της επιλογής πολιτικού ή θρησκευτικού όρκου: «Τα ανθρώπινα δικαιώματα υπάρχουν και για τους λίγους», επισημαίνει. Παρακάμπτοντας το «φορτισμένο» όρο «χωρισμός Εκκλησίας - κράτους», ο νέος υπουργός Δικαιοσύνης μιλάει για «σαφέστατο καθορισμό των αρμοδιοτήτων των δύο μερών», ενώ, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, αποδέχεται πως «υπάρχει υπερπροστατευτικότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας από το κράτος –κάτι που δεν έχει ανάγκη η Εκκλησία».
-Συμμετέχετε σε μια κυβέρνηση που επαγγέλλεται τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής κοινωνίας. Τι είναι για σας «εκσυγχρονισμός»
-Εκλογίκευση με παράλληλη τήρηση ηθικών αξιών. Απλούστευση διαδικασιών. Παραμερισμός του λαϊκισμού, επικράτηση γενικού συμφέροντος έναντι ατομικισμού ή επιμέρους συμφερόντων.
-Ποια έννοια δίνετε στον όρο «σοσιαλισμός»
-Είναι ιδέα ευρύτερη από τις συγκεκριμένες ομώνυμες διδασκαλίες. Ο όρος εκφράζει για μένα την κοινωνική δικαιοσύνη, τη συνείδηση της κοινωνικής ευθύνης, δηλαδή το να σκεπτόμαστε εμπράκτως και τους άλλους και όχι μόνο το «εγώ» μας. Τη συμμετοχή στον κοινωνικό πλούτο με βάση την αρχή της συμβολής του καθενός στην παραγωγή του, το σεβασμό ηθικών και όχι μόνο οικονομικών αξιών.
-Τι είναι αυτό που σας έκανε να μεταβείτε από το πανεπιστήμιο στο χώρο της κυβερνητικής εξουσίας
-Παρά τις προτάσεις που από παλαιά μου γίνονταν, δεν ήθελα να φύγω από την πανεπιστημιακή μου θέση πριν συμπληρώσω εκεί εικοσιπενταετία προσφοράς, δεύτερον, δε θα έφευγα αν δε μου δινόταν η ευκαιρία να αναλάβω την ευθύνη για τον τομέα είτε της Παιδείας είτε της Δικαιοσύνης. Αποφάσισα τη μετάβασή μου στο Υπουργείο Δικαιοσύνης επειδή πληρώθηκαν οι δύο παραπάνω προϋποθέσεις. Παρά ταύτα έφυγα, για όσο χρόνο έφυγα, με πόνο από το πανεπιστήμιο. Αλλά όχι πλήρως. Θα διατηρήσω διδακτικό και ερευνητικό έργο όσο μου το επιτρέπει ο νόμος.
-Το ότι είστε εξωκοινοβουλευτικός σας δημιουργεί κάποια… «αμηχανία»
-Καθόλου. Αφενός, υπάρχει η δημοκρατική νομιμοποίηση με την, σύμφωνα με το σύνταγμα, ανάθεση από τον εκλεγμένο πρωθυπουργό και με την ψήφο εμπιστοσύνης της βουλής. Αφετέρου, ως εξωκοινοβουλευτικός, αισθάνομαι πιο αδέσμευτος. Φυσικά αναγνωρίζω ότι η νομοθετική εξουσία είναι η ύπατη εξουσία της πολιτείας και επομένως η βουλή το ύπατο όργανό της, μετά το εκλογικό σώμα.
-Η καθυστέρηση στην απονομή της δικαιοσύνης έχει επισύρει ακόμα και καταδίκες της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Τι αλλαγές βλέπετε, ειδικά στις αστικές και περιουσιακές διαφορές, όπου οι τελικές αποφάσεις απαιτούν μία… δεκαετία
-Η καθυστέρηση αυτή είναι το πιο αρνητικό φαινόμενο στον τομέα της απονομής της δικαιοσύνης. Τα μέτρα για την αντιμετώπισή της θα εξαγγελθούν εν καιρώ.
-Πιστεύετε ότι πρέπει να αυξηθεί το λαϊκό στοιχείο στην απονομή της δικαιοσύνης και να διευρυνθεί το εύρος των κακουργημάτων στα οποία αποφαίνονται οι ένορκοι;
-Θα πάρω θέση, αφού μελετηθεί το θέμα και αφού ακούσω τις εκατέρωθεν απόψεις.
-Στο ζήτημα των γερμανικών αποζημιώσεων θεωρείτε ότι οι δίκες πρέπει να γίνουν στην Ελλάδα; Η Γερμανία οφείλει να εκτελέσει τις αποφάσεις του Αρείου Πάγου ;Ποια είναι η συνεργασία σας με το Υπουργείο Εξωτερικών;
-Το θέμα είναι περισσότερο πολιτικό παρά νομικό. Πάντως πρέπει πρώτα να μελετηθεί η απόφαση του Αρείου Πάγου. Η συνεργασία του Υπουργείου Δικαιοσύνης με το Υπουργείο Εξωτερικών πιστεύω ότι θα είναι αρμονική.
-Πού βρίσκεται το θέμα της λεγόμενης «βασιλικής περιουσίας» Ποια είναι η πολιτική απάντηση του Υπουργείου στους νομικούς ισχυρισμούς του τέως βασιλιά στο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
-Το Υπουργείο συμφωνεί με τις θέσεις της υπεράσπισης της Ελληνικής Δημοκρατίας στο δικαστήριο, τις οποίες άλλωστε συνδιαμόρφωσε ως δικηγόρος.
-Υπάρχει ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ελλάδα;
-Ναι, όπως άλλωστε υπάρχει και σε άλλες χώρες.
-Μήπως θρησκευτικές μειονότητες νιώθουν υποδεέστερα, καθώς το κράτος έχει μια υπερπροστατευτικότητα σε καθετί το ορθόδοξο;
-Ναι, αυτό που λέτε δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Υπάρχει μια υπερπροστασία της επικρατούσας θρησκείας, κάτι που νομίζω ότι δεν το έχει ανάγκη η Εκκλησία μας, η οποία κάλλιστα μπορεί να αναπτύξει την πνευματική της δραστηριότητα αυτοδυνάμως. Δεν νομίζω ότι πρέπει να λείπει από την Ορθόδοξη Εκκλησία η αυτοπεποίθηση.
-Είναι ώριμες οι συνθήκες για το διαχωρισμό κράτους – Εκκλησίας;
-Ο όρος διαχωρισμός ή χωρισμός Εκκλησίας και κράτους είναι φορτισμένος αρνητικά. Πρόκειται για το σαφέστερο καθορισμό των αρμοδιοτήτων των δύο μερών και για μη ανάμειξη του ενός στην αρμοδιότητα του άλλου, πέρα από την απλή έκφραση γνώμης, που φυσικά είναι ελεύθερη. Το ερώτημα αν είναι ώριμες οι συνθήκες δεν μπορεί να απαντηθεί παρά μόνο με αναφορά στα επιμέρους προς λύση ζητήματα καθορισμού αρμοδιοτήτων.
- Λέτε «ναι» στην υποχρεωτική καθιέρωση του πολιτικού γάμου;
-Ο όρος «υποχρεωτικός» πολιτικός γάμος είναι κάπως παραπλανητικός. Το νόημά τους είναι το εξής: Οι έννομες συνέπειες του γάμου, που προβλέπει ο Αστικός Κώδικας –όπως τα δικαιώματα των συζύγων για τη διατροφή, την περιουσία και άλλα- είναι θέμα της πολιτείας. Οι θρησκευτικές συνέπειες είναι θέμα της Εκκλησίας. Όποιος επιθυμεί τις πρώτες ή και τις πρώτες δε θα έπρεπε να αγνοεί τον πολιτικό τύπο τέλεσης του γάμου, όποιος θέλει να επέλθουν και οι δεύτερες ή μόνο οι δεύτερες πρέπει να τελέσει και θρησκευτικό γάμο ή μόνο θρησκευτικό γάμο, αντίστοιχα. Για το θέμα έχω εκφράσει και στο παρελθόν επανειλημμένα τη γνώμη μου σε διάφορες μελέτες μου.
-Είχατε ταχθεί υπέρ του πολιτικού όρκου. Με ποιο σκεπτικό;
-Είναι ο μόνος κοινός όρκος για όλους τους Έλληνες πολίτες. Δε θα απέκλεια πάντως, ενόψει του σκοπού του όρκου, πολλούς τύπους όρκων (θρησκευτικό, πολιτικό) προς επιλογή από τον ορκιζόμενο, ανάλογα με τη συνείδησή του.
-Συμφωνείτε στην πρόταση για καθιέρωση της «κοσμικής» κηδείας;
-Το επιβάλλει η ελευθερία θρησκευτικής συνείδησης, έστω και για τους λίγους που τυχόν επιλέγουν τη μη θρησκευτική κηδεία. Τα ανθρώπινα δικαιώματα υπάρχουν και για τους λίγους.
-Η υποχρεωτική αναγραφή του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες αντιβαίνει στο δικαίωμα διασφάλισης των προσωπικών δεδομένων και φιλοσοφικών απόψεων
-Είναι ήδη, χωρίς συγκατάθεση του προσώπου, αντίθετη προς το νόμο 2472/1997 για την προστασία του ατόμου από την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων, επειδή πρόκειται για ευαίσθητο δεδομένο.
(Εφημερίδα ΕΘΝΟΣ, 8 Μαΐου 2000, Κώστας Μαρδάς ).
I-Reporter
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Bild: Η Ελλάδα έχει μόνο άγονα βουνά, ξερές ελιές και αδέσποτες γάτες…
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ