2020-10-03 19:04:31
Ιδρυτής του αγιογραφικού οίκου τη Αδελφότητας των Δανιηλαίων, που βρίσκεται στο Άγιο Όρος, υπήρξε ο αείμνηστος Γέρων Δανιήλ Κατουνακιώτης.
Βορειοδυτική άποψη του κελλίου του Δανιηλαίων.
Στις 11 Μαίου 1881 ήρθε στο ησυχαστήριο και στη συνέχεια άρχισε την αγιογραφία εικόνων με τους πρώτους υποτακτικούς του.
Την αγιογραφία τη διδάχθηκε στην Ι.Μ. του Αγίου Παντελεήμονος του Αγίου Όρους (Ρωσικό). Οι τότε Ρώσοι μοναχοί που είχαν οργανωμένο αγιογραφείο και χρησιμοποιούσαν την τεχνική αγιογραφίας της Αναγεννήσεως, του παραχώρησαν κάποια μαθήματα αγιογραφίας (μαθήματα πάνω σε επιφάνειες ξύλου ή σε χαρτόνι) . Ο αείμνηστος Γέρων Δανιήλ αγιογραφούσε με τους υποτακτικούς του και έπαιρνε παραγγελίες για αγιογραφίες του Αγίου όρους, από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο Όσιος Γέρων Δανιήλ Κατουνακιώτης,
έργο του αγιογράφου Κωνσταντίνου Ξενόπουλου, αυγοτέμπερα.
Ο Όσιος Γέρων Δανιήλ καταγόταν από την αξέχαστη Σμύρνη όπου γεννήθηκε το 1844 και φοίτησε στην τότε Ευαγγελική Σχολή. Κοιμήθηκε το 1929 σε ηλικία 86 ετών.
Τον γέροντα διαδέχθηκε ο υποτακτικός του, ο μοναχός Γερόντιος (κατά κόσμον Μαργαρίτης Κοτζαδαμίδης). Γεννηθήκε στο Φρένελι, Αδραμίτιου – Αϊβαλίου της Μ. Ασίας το 1894. Σε ηλικία 18 ετών ήρθε ως υποτακτικός στον Γέροντα Δανιήλ. Δέχτηκε μαθήματα αγιογραφίας κοντά στον αείμνηστο γέροντα.
Ο Γέρων Γερόντιος (1894- 1973)
Την περίοδο αυτή στις Καρυές διακρίνεται ο αγιογράφος κύριος Χριστόδουλος Ματθαίου, από τη Νάουσα, ο οποίος μαζί με τους άξιους μαθητές του εργαζόταν για τους Ρώσους. Δίπλα σε αυτούς μαθήτευσε ο γέρων Γερόντιος και έγινε άριστος αγιογράφος.
Οι υποτακτικοί, πατήρ Νήφων και ιερομόναχος Μόδεστος, έμαθαν την ιερή τέχνη της αγιογραφίας της εικόνας από το γέροντα Γερόντιο. Και οι τρεις Πατέρες αγιογραφούσαν, αόκνως συνεχίζοντας έτσι την παράδοση του ησυχαστηρίου.
Η Γέννησις του Χριστού, έργο της αδελφότητας.
Ο πατήρ Νήφων καταγόταν από το Νεροκούρον Χανίων Κρήτης. Γεννήθηκε το 1909 και πήγε στο ησυχαστήριο το 1924. Κοιμήθηκε το 1977.
Ο Ιερομόναχος πατήρ Μόδεστος γεννήθηκε το 1916 στην Ατάλεια της Μ. Ασίας. Πήγε στην Αδελφότητα σε ηλικία 20 ετών, το 1936. Κοιμήθηκε το 2001.
Εώς το 1955, η τεχνική αγιογραφίας που χρησιμοποιούσε το ιερό ησυχαστήριο ήταν αυτή της Αναγεννήσεως, όπως είχαν διδαχθεί εξ αρχής από τους Ρώσους καλλιτέχνες του Αγίου Όρους. Τα αποτελέσματα της εργασίας τους ήταν άριστα. Κρεμασμένα στους γύρω τοίχους βρίσκονται εικόνες αγιογραφίας που διακρίνονται σε αυτά η λεπτομέρεια και η απόδοση των χρωμάτων από τους προαναφερθέντες Πατέρες.
Η Βάπτισις του Ιησού, έργο της αδελφότητας.
Η τεχνική αγιογραφίας τους, όμως, άλλαξε με την άφιξη άλλων τριών πατέρων από το Παλαιοχώρι Καβάλας. Του Ιερομ. Γρηγορίου, μοναχού Δανιήλ και μοναχού Ακακίου. Τώρα πια οι αγιοραφίες των εκκλησιών γίνονταν σύμφωνα με την αγιορείτικη τέχνη. Αφορμή για την αλλαγή αυτή ήταν τα δημοσιεύματα του αείμνηστου Φώτη Κόντογλου εναντίον της Αναγεννήσεως και υπέρ της υψώσεως της Βυζαντινή τέχνης.
Ο Γέρων Δανιήλ,
έργο του αγιογράφου Κώνσταντίνου Ξενόπουλου, κάρβουνο.
Ο Γέρων Ακάκιος,
έργο του αγιογράφου Κωνσταντίνου Ξενόπουλου, μονοχρωμία.
Μετά την κοίμηση του γέροντα Γεροντίου το 1973, συνέχισαν και συνεχίζουν την αγιογραφική παράδοση οι Πατέρες με ιερό ζήλο. Έχουν επιμεληθεί την αγιογράφηση πάρα πολλών ναών, κυρίως εκτός των ορίων του Αγίου Όρους. Επίσης, έργα τους υπάρχουν και σε ιδιωτικές συλλογές εντός και εκτός Ελλάδος.
Σήμερα γέροντας του κελλίου είναι ο ιερομόναχος Γρηγόριος.
Ο Γέρων Γρηγόριος ο γέροντας του αγιογραφικού οίκου των Δανιηλαίων,
έργο του αγιογράφου Κωνσταντίνου Ξενόπουλου, μολύβι.
Οι Πατέρες της Αδελφότητος των Δανιηλαίων πέρα από την παράδοση που έχουν στην αγιογραφία έχουν και μεγάλη μουσική παράδοση καθώς επίσης και συγγραφικό έργο.
Ο τρούλος του κελλιού των Δανιηλαίων.
Πηγή: Περιοδικό ο Πανσέληνος, τεύχος 1, Σεπτέμβριος 1997. Έκδοση Καραπιπερείου Σχολής Βυζαντινής Αγιογραφίας.
Πηγή: konxenopoulosagiografos
paraklisi
Βορειοδυτική άποψη του κελλίου του Δανιηλαίων.
Στις 11 Μαίου 1881 ήρθε στο ησυχαστήριο και στη συνέχεια άρχισε την αγιογραφία εικόνων με τους πρώτους υποτακτικούς του.
Την αγιογραφία τη διδάχθηκε στην Ι.Μ. του Αγίου Παντελεήμονος του Αγίου Όρους (Ρωσικό). Οι τότε Ρώσοι μοναχοί που είχαν οργανωμένο αγιογραφείο και χρησιμοποιούσαν την τεχνική αγιογραφίας της Αναγεννήσεως, του παραχώρησαν κάποια μαθήματα αγιογραφίας (μαθήματα πάνω σε επιφάνειες ξύλου ή σε χαρτόνι) . Ο αείμνηστος Γέρων Δανιήλ αγιογραφούσε με τους υποτακτικούς του και έπαιρνε παραγγελίες για αγιογραφίες του Αγίου όρους, από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο Όσιος Γέρων Δανιήλ Κατουνακιώτης,
έργο του αγιογράφου Κωνσταντίνου Ξενόπουλου, αυγοτέμπερα.
Ο Όσιος Γέρων Δανιήλ καταγόταν από την αξέχαστη Σμύρνη όπου γεννήθηκε το 1844 και φοίτησε στην τότε Ευαγγελική Σχολή. Κοιμήθηκε το 1929 σε ηλικία 86 ετών.
Τον γέροντα διαδέχθηκε ο υποτακτικός του, ο μοναχός Γερόντιος (κατά κόσμον Μαργαρίτης Κοτζαδαμίδης). Γεννηθήκε στο Φρένελι, Αδραμίτιου – Αϊβαλίου της Μ. Ασίας το 1894. Σε ηλικία 18 ετών ήρθε ως υποτακτικός στον Γέροντα Δανιήλ. Δέχτηκε μαθήματα αγιογραφίας κοντά στον αείμνηστο γέροντα.
Ο Γέρων Γερόντιος (1894- 1973)
Την περίοδο αυτή στις Καρυές διακρίνεται ο αγιογράφος κύριος Χριστόδουλος Ματθαίου, από τη Νάουσα, ο οποίος μαζί με τους άξιους μαθητές του εργαζόταν για τους Ρώσους. Δίπλα σε αυτούς μαθήτευσε ο γέρων Γερόντιος και έγινε άριστος αγιογράφος.
Οι υποτακτικοί, πατήρ Νήφων και ιερομόναχος Μόδεστος, έμαθαν την ιερή τέχνη της αγιογραφίας της εικόνας από το γέροντα Γερόντιο. Και οι τρεις Πατέρες αγιογραφούσαν, αόκνως συνεχίζοντας έτσι την παράδοση του ησυχαστηρίου.
Η Γέννησις του Χριστού, έργο της αδελφότητας.
Ο πατήρ Νήφων καταγόταν από το Νεροκούρον Χανίων Κρήτης. Γεννήθηκε το 1909 και πήγε στο ησυχαστήριο το 1924. Κοιμήθηκε το 1977.
Ο Ιερομόναχος πατήρ Μόδεστος γεννήθηκε το 1916 στην Ατάλεια της Μ. Ασίας. Πήγε στην Αδελφότητα σε ηλικία 20 ετών, το 1936. Κοιμήθηκε το 2001.
Εώς το 1955, η τεχνική αγιογραφίας που χρησιμοποιούσε το ιερό ησυχαστήριο ήταν αυτή της Αναγεννήσεως, όπως είχαν διδαχθεί εξ αρχής από τους Ρώσους καλλιτέχνες του Αγίου Όρους. Τα αποτελέσματα της εργασίας τους ήταν άριστα. Κρεμασμένα στους γύρω τοίχους βρίσκονται εικόνες αγιογραφίας που διακρίνονται σε αυτά η λεπτομέρεια και η απόδοση των χρωμάτων από τους προαναφερθέντες Πατέρες.
Η Βάπτισις του Ιησού, έργο της αδελφότητας.
Η τεχνική αγιογραφίας τους, όμως, άλλαξε με την άφιξη άλλων τριών πατέρων από το Παλαιοχώρι Καβάλας. Του Ιερομ. Γρηγορίου, μοναχού Δανιήλ και μοναχού Ακακίου. Τώρα πια οι αγιοραφίες των εκκλησιών γίνονταν σύμφωνα με την αγιορείτικη τέχνη. Αφορμή για την αλλαγή αυτή ήταν τα δημοσιεύματα του αείμνηστου Φώτη Κόντογλου εναντίον της Αναγεννήσεως και υπέρ της υψώσεως της Βυζαντινή τέχνης.
Ο Γέρων Δανιήλ,
έργο του αγιογράφου Κώνσταντίνου Ξενόπουλου, κάρβουνο.
Ο Γέρων Ακάκιος,
έργο του αγιογράφου Κωνσταντίνου Ξενόπουλου, μονοχρωμία.
Μετά την κοίμηση του γέροντα Γεροντίου το 1973, συνέχισαν και συνεχίζουν την αγιογραφική παράδοση οι Πατέρες με ιερό ζήλο. Έχουν επιμεληθεί την αγιογράφηση πάρα πολλών ναών, κυρίως εκτός των ορίων του Αγίου Όρους. Επίσης, έργα τους υπάρχουν και σε ιδιωτικές συλλογές εντός και εκτός Ελλάδος.
Σήμερα γέροντας του κελλίου είναι ο ιερομόναχος Γρηγόριος.
Ο Γέρων Γρηγόριος ο γέροντας του αγιογραφικού οίκου των Δανιηλαίων,
έργο του αγιογράφου Κωνσταντίνου Ξενόπουλου, μολύβι.
Οι Πατέρες της Αδελφότητος των Δανιηλαίων πέρα από την παράδοση που έχουν στην αγιογραφία έχουν και μεγάλη μουσική παράδοση καθώς επίσης και συγγραφικό έργο.
Ο τρούλος του κελλιού των Δανιηλαίων.
Πηγή: Περιοδικό ο Πανσέληνος, τεύχος 1, Σεπτέμβριος 1997. Έκδοση Καραπιπερείου Σχολής Βυζαντινής Αγιογραφίας.
Πηγή: konxenopoulosagiografos
paraklisi
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ