Η θεραπεία του δαιμονισμένου Γερασηνού.
Όταν λοιπόν αυτός εξήλθε στη ξηρά, τον συνάντησε κάποιος άντρας από την πόλη που είχε δαιμόνια. Και για αρκετό χρόνο δεν ντύθηκε ρούχο και δεν έμενε σε οικία αλλά στα μνήματα.
Σκέφτηκα να ταξιδέψουμε νοερά στο τόπο που έγινε το Θαύμα του Χριστού με τον άρρωστο δηλ. στα Γάδαρα της Παλαιστίνης προς Βορράν στο Γκολάν , σύνορα με την Συρία .
Θα δούμε το σημείο ψηλά στο λοφίσκο που θεωρείται Ιερός όταν το 1980, πραγματοποιήθηκε ανασκαφή γύρω από την πλαγιά του λόφου στα ανατολικά της εκκλησίας και βρέθηκε ένα μικρό εκκλησάκι, η αψίδα του ενσωματωμενη σε μια σπηλιά.
Η Χριστιανική παράδοση συνδέει το σπήλαιο με τον τόπο όπου ο Ιησούς συνάντησε τον άνδρα που κατέλαβαν οι διάβολοι που ο Κύριός μας συνάντησε τον νέο και που οι Βυζαντινοί είχαν χτίσει ένα μικρό παρεκκκλήσι. Κάτω στη πεδιάδα είχαν χτίσει ένα τεράστιο Μοναστήρι που μέχρι σήμερα σώζονται τα δάπεδα με τα Βυζαντινά σχέδια , το βαπτιστήριο , ελαιοτριβείο η τρίκλητη Βασιλική που ο μακαριστός Έλληνας αρχαιολόγος Β. Τζαφέρης αποκάλυψε τα ερείπια του μοναστηριού από τη Βυζαντινή περίοδο, ένα από τα μεγαλύτερα μοναστήρια του Ισραήλ .
Η Εκκλησία (45 x 23 μ.) , μια βασιλική, με δύο σειρές από έξι κίονες που χωρίζουν τον κεντρικό χώρο της εκκλησίας στο σηκό και δύο κλίτη. Οι πέτρινες κολώνες και οι μαρμάρινες Κορινθιακού Ρυθμού ήσαν διακοσμημένες με σκαλιστούς Σταυρούς. Οι ανασκαφές αποκάλυψαν ένα μικρό πέτρινο δοχείο κάτω από τη θέση του Ιερού , που προοριζόταν για τα λείψανα των Αγίων .
Η εκκλησία είχε μια ενιαία αψίδα, με δωμάτια και στις δύο πλευρές. Στο κατώφλι του νότιου δωματίου, βρέθηκε μια επιγραφή μωσαϊκού, που δηλώνει ότι το ψηφιδωτό δάπεδο τοποθετήθηκε στις ημέρες του Αυτοκράτορα Μαυρίκιου, το έτος 585. Το παρεκκλήσιο ήταν για το βάπτισμα μωρών παιδιών. Κάτω από ένα από τα δωμάτια στο πλάι του ναού, βρέθηκε ένα ταφικό σπήλαιο, που περιείχε 30 αρσενικούς σκελετούς.
Όπως μπορείτε να δείτε και στις φωτογραφίες, υπάρχουν πολλά ψηφιδωτά στην εκκλησία ( ειδικά στα κλίτη ) .
Τα ψηφιδωτά δεν απεικονίζουν ούτε υπαινίσσονται την ιστορία του Θαύματος των Χοίρων, αν και ένα τέτοιο μωσαϊκό μπορεί να υπήρχε και να καταστράφηκε , ή να μην έχει βρεθεί ακόμη. Τα ψηφιδωτά απεικονίζουν εκπληκτικά όμορφες ζωικές και φυτικές διακοσμήσεις: χήνες, περιστέρια, κορμοράνους και όλα τα είδη ψαριών.
Πολλές από τις φιγούρες των ζώων έχουν παραμορφωθεί από το χρόνο . Τα φυτά έχουν καλές επιδόσεις και είναι εύκολο να αναγνωρίσουμε οπωροφόρα δέντρα όπως εσπεριδοειδή, σύκα , ρόδια και τσαμπιά σταφυλιών. Ένα από τα ψηφιδωτά δείχνει ένα ζευγάρι περιστέρια με ένα καλάθι μεταξύ τους. Το περιστέρι στον Χριστιανισμό είναι σύμβολο του Αγίου Πνεύματος και την Αειπάρθενο Υπεραγία Θεοτόκο .
Στο δρόμο μας προς το παρεκκλήσι όπως σας προανέφερα , περνάμε κοντά στην άμμο και παρατηρούμε ένα αποτύπωμα μέσα σε πλαίσιο επάνω στην άμμο και μαντέψατε τι γράφει .Αποτυπώνει στην άμμο την ιστορία του Θαύματος των χοίρων, όπως εμφανίζεται στη Νέα Διαθήκη, σε πολλές διαφορετικές γλώσσες
Το μοναστήρι, που πιστεύεται ότι χτίστηκε τον 5ο αιώνα, καταστράφηκε από τους Πέρσες το 614 και τελικά καταστράφηκε από πυρκαγιά στις αρχές του όγδοου αιώνα. Τον ένατο αιώνα, οι Άραβες χρησιμοποίησαν τα ερείπια ως κατοικία. Είναι λογικό να υποθέσουμε ότι το μοναστήρι δεν είναι χτισμένο στην πρώτη θέση. Αν προσθέσουμε ότι λίγο προς τα νότια στην ακτή της Τιβεριάδος , μπορείτε να δείτε ένα γκρεμό, και ότι το αραβικό όνομα του καθορισμένου τόπου των Γαδάρων ή Γέρασα , ονομάζεται στα Αραβικά "kursi" ( "καρέκλα" ) .
Sophia G.Kouna