2012-08-20 22:41:04
Οι μισοί Ρώσοι θεωρούν ότι η Εκκλησία επηρεάζει την πολιτική ζωή της χώρας. Γεγονός που κάθε άλλο παρά το βλέπουν αρνητικά.
Μάλιστα, το ένα τέταρτο επιθυμεί την πιο ενεργό εμπλοκή της Εκκλησίας. Ναι, στην ενεργό συμμετοχή της Εκκλησίας στην πολιτική
Η πολιτική επιρροή της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, όπως γράφει το rbth.gr διευρύνεται, αλλά και οι σχέσεις της με το κράτος παραμένουν αρμονικές. Σ' αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν ερευνητές του Ρωσικού Κέντρου Έρευνας Κοινής Γνώμης. Όπως επισημαίνουν οι κοινωνιολόγοι, ένας στους δύο ερωτηθέντες κατά τη διάρκεια δημοσκόπησης που έγινε, δέχεται την παρουσία της Εκκλησίας στην εσωτερική πολιτική, που τα δύο τελευταία χρόνια η επιρροή της αυξήθηκε. Εάν το 2010 την αποδεχόταν το 44%, τώρα το ποσοστό αυτό ανέβηκε στο 50%. Επιπλέον, το 12% αξιολογεί θετικά την επιρροή της.
Επίσης, το 43% πιστεύει ότι η Εκκλησία “οικοδομεί σήμερα την σχέση της με την κοινωνία και το κράτος με τον δέοντα τρόπο, εκφράζει την θέση της όταν προκύπτει πραγματική ανάγκη, και δεν παρεμβαίνει σε ζητήματα που δεν την αφορούν”
. Ένα τέταρτο των πολιτών πιστεύει ότι η Εκκλησία “έχει μικρή επιρροή στη ζωή της κοινωνίας και του κράτους” και θα έπρεπε να αναλάβει ενεργότερο ρόλο στον διάλογο και στην επίλυση “σημαντικών για την χώρα ζητημάτων”. Και μόνο ένα μικρό μέρος των ερωτηθέντων (19%) θεωρεί πως η Εκκλησία συμμετέχει σήμερα “σε δυσανάλογο βαθμό” στην κοινωνική ζωή και στις δημόσιες υποθέσεις, ενώ θα έπρεπε να εστιάσει σε “πνευματικά και ηθικά ζητήματα”.
Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία βρέθηκε αρκετές φορές στο επίκεντρο αντιφατικών πολιτικών συμβάντων. Για παράδειγμα, στις 26 Φεβρουαρίου ο Πατριάρχης Κύριλλος παρέστη στο συνέδριο του εθελοντικού κινήματος “Πανρωσικό Λαϊκό Μέτωπο”, του οποίου άτυπος ηγέτης είναι ο Βλαντίμιρ Πούτιν. Ενώ στις 21 Φεβρουαρίου στον Ναό του Σωτήρος συνέβη το επεισόδιο της “punk προσευχής” του συγκροτήματος Pussy Riot με τίτλο “Θεοτόκε, εκδίωξε τον Πούτιν”. Στις 17 Αυγούστου τα μέλη του συγκροτήματος καταδικάστηκαν για “χουλιγκανισμό υποκινούμενο από θρησκευτικό μίσος”. Τέλος, ο Πρωθυπουργός και Πρόεδρος του κόμματος “Ενωμένη Ρωσία”, Ντμίτρι Μεντβέντεφ, κατά την συνεδρίαση του Γενικού Συμβουλίου του κόμματος στις 16 Ιουνίου, μίλησε για την ανάγκη στήριξης στις “παραδοσιακές για το κράτος μας κοινωνικές αξίες, στήριξη στην ηθική, στήριξη στην Εκκλησία”.
Σοβιετικό μοντέλο
Κατά της Εκκλησίας συνήθως δηλώνουν εκείνοι που “δεν συμφωνούν με τις πολιτικές του προέδρου και της κυβέρνησης”, οι περισσότεροι απ' αυτούς δεν εκφράζουν την “φιλελεύθερη αντιπολίτευση”, αλλά είναι οπαδοί του Κομμουνιστικού Κόμματος και του κόμματος “Δίκαια Ρωσία”. Την ενίσχυση του ρόλου της Εκκλησίας, αντίθετα, υποστηρίζουν πολίτες με παραδοσιακές απόψεις. Εκείνοι που πιστεύουν ότι το κράτος πρέπει να είναι Ορθόδοξο. “Πρόκειται γι' εκείνους που θεωρούν ότι η ηθική πρέπει να ενισχυθεί, ότι πρέπει να επικρατεί συμφωνία ανάμεσα στο κράτος και την κοινωνία”, εξηγεί ο Φιόντοροφ. Παρά τα αντιεκκλησιαστικά κινήματα, το κοινό διαπιστώνει την ανάγκη για “θεσμούς που ενώνουν και συσπειρώνουν την κοινωνία”, δήλωσε στην εφημερίδα ο Καθηγητής του Κρατικού Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων Βαλέρι Σολοβέι. “Η πολιτική ηγεσία ακολουθεί το σοβιετικό δόγμα, κατά το οποίο η εκκλησία οφείλει να λειτουργεί ως εξάρτημα κινητήρα για το Κρεμλίνο”, θεωρεί ο αναλυτής.
Κατά την διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας παρατηρήθηκε στενότατη συνεργασία ανάμεσα στην Εκκλησία και την πολιτική εξουσία. Ωστόσο, δεν αναμένεται περαιτέρω διόγκωση αυτής της τάσης, υποστηρίζει ο πολιτειολόγος και μέλος του Επιμελητηρίου Κοινωνιολογίας, Ντμίτρι Ορλόφ.
Tromaktiko
Μάλιστα, το ένα τέταρτο επιθυμεί την πιο ενεργό εμπλοκή της Εκκλησίας. Ναι, στην ενεργό συμμετοχή της Εκκλησίας στην πολιτική
Η πολιτική επιρροή της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, όπως γράφει το rbth.gr διευρύνεται, αλλά και οι σχέσεις της με το κράτος παραμένουν αρμονικές. Σ' αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν ερευνητές του Ρωσικού Κέντρου Έρευνας Κοινής Γνώμης. Όπως επισημαίνουν οι κοινωνιολόγοι, ένας στους δύο ερωτηθέντες κατά τη διάρκεια δημοσκόπησης που έγινε, δέχεται την παρουσία της Εκκλησίας στην εσωτερική πολιτική, που τα δύο τελευταία χρόνια η επιρροή της αυξήθηκε. Εάν το 2010 την αποδεχόταν το 44%, τώρα το ποσοστό αυτό ανέβηκε στο 50%. Επιπλέον, το 12% αξιολογεί θετικά την επιρροή της.
Επίσης, το 43% πιστεύει ότι η Εκκλησία “οικοδομεί σήμερα την σχέση της με την κοινωνία και το κράτος με τον δέοντα τρόπο, εκφράζει την θέση της όταν προκύπτει πραγματική ανάγκη, και δεν παρεμβαίνει σε ζητήματα που δεν την αφορούν”
Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία βρέθηκε αρκετές φορές στο επίκεντρο αντιφατικών πολιτικών συμβάντων. Για παράδειγμα, στις 26 Φεβρουαρίου ο Πατριάρχης Κύριλλος παρέστη στο συνέδριο του εθελοντικού κινήματος “Πανρωσικό Λαϊκό Μέτωπο”, του οποίου άτυπος ηγέτης είναι ο Βλαντίμιρ Πούτιν. Ενώ στις 21 Φεβρουαρίου στον Ναό του Σωτήρος συνέβη το επεισόδιο της “punk προσευχής” του συγκροτήματος Pussy Riot με τίτλο “Θεοτόκε, εκδίωξε τον Πούτιν”. Στις 17 Αυγούστου τα μέλη του συγκροτήματος καταδικάστηκαν για “χουλιγκανισμό υποκινούμενο από θρησκευτικό μίσος”. Τέλος, ο Πρωθυπουργός και Πρόεδρος του κόμματος “Ενωμένη Ρωσία”, Ντμίτρι Μεντβέντεφ, κατά την συνεδρίαση του Γενικού Συμβουλίου του κόμματος στις 16 Ιουνίου, μίλησε για την ανάγκη στήριξης στις “παραδοσιακές για το κράτος μας κοινωνικές αξίες, στήριξη στην ηθική, στήριξη στην Εκκλησία”.
Σοβιετικό μοντέλο
Κατά της Εκκλησίας συνήθως δηλώνουν εκείνοι που “δεν συμφωνούν με τις πολιτικές του προέδρου και της κυβέρνησης”, οι περισσότεροι απ' αυτούς δεν εκφράζουν την “φιλελεύθερη αντιπολίτευση”, αλλά είναι οπαδοί του Κομμουνιστικού Κόμματος και του κόμματος “Δίκαια Ρωσία”. Την ενίσχυση του ρόλου της Εκκλησίας, αντίθετα, υποστηρίζουν πολίτες με παραδοσιακές απόψεις. Εκείνοι που πιστεύουν ότι το κράτος πρέπει να είναι Ορθόδοξο. “Πρόκειται γι' εκείνους που θεωρούν ότι η ηθική πρέπει να ενισχυθεί, ότι πρέπει να επικρατεί συμφωνία ανάμεσα στο κράτος και την κοινωνία”, εξηγεί ο Φιόντοροφ. Παρά τα αντιεκκλησιαστικά κινήματα, το κοινό διαπιστώνει την ανάγκη για “θεσμούς που ενώνουν και συσπειρώνουν την κοινωνία”, δήλωσε στην εφημερίδα ο Καθηγητής του Κρατικού Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων Βαλέρι Σολοβέι. “Η πολιτική ηγεσία ακολουθεί το σοβιετικό δόγμα, κατά το οποίο η εκκλησία οφείλει να λειτουργεί ως εξάρτημα κινητήρα για το Κρεμλίνο”, θεωρεί ο αναλυτής.
Κατά την διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας παρατηρήθηκε στενότατη συνεργασία ανάμεσα στην Εκκλησία και την πολιτική εξουσία. Ωστόσο, δεν αναμένεται περαιτέρω διόγκωση αυτής της τάσης, υποστηρίζει ο πολιτειολόγος και μέλος του Επιμελητηρίου Κοινωνιολογίας, Ντμίτρι Ορλόφ.
Tromaktiko
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Aίτημα ιστορικής ευθανασίας
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ