2012-09-19 14:49:05
από το Γραφείο Τύπου
Μια πρωτοποριακή μελέτη της ανθρώπινης μορφής και της εικαστικής απόδοσής της θα παρουσιαστεί στο 1ο Διεθνές Διεπιστημονικό Συνέδριο «Εν Γορτύνη και Αρκαδία εγένετο», που γίνεται στη Μεσαρά της Κρήτης από 20 έως 23 Σεπτεμβρίου 2012. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ Κρήτης, μαζί με εικαστικούς καλλιτέχνες, ανάπλασαν τη μορφή του Αγίου Ευτυχίου βασισμένοι στην κάρα του που φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Οδηγητρίας.
Ο άγιος Ευτύχιος υπήρξε επίσκοπος Γορτύνης και αναφέρεται από μια σημαντική ιστορική πηγή των μεσοβυζαντινών χρόνων, την περίφημη «διαθήκη» του Αγίου Ιωάννη του Ξένου ή Ερημίτη, που γράφτηκε στις αρχές του 11ου αιώνα. Ο Ιωάννης ο Ξένος ήταν εκείνος που ανακάλυψε τα λείψανα του Ευτυχίου, μαζί με τα λείψανα του αδελφού του Ευτυχιανού, σε ένα ερημικό σπήλαιο της νότιας Κρήτης. Από τότε οι δυο κάρες φυλάσσονται σε μοναστήρια της περιοχής, αρχικά στη Μονή των Ευτυχιανών στη θέση «Αγιούς» και στη συνέχεια στο μεγάλο μοναστήρι της Παναγιάς της Οδηγήτριας.
Η επιστημονική ομάδα δεν αρκέστηκε μόνο στη δημιουργία μιας γλυπτικής σύνθεσης που προσεγγίζει με τη μεγαλύτερη δυνατή πιστότητα τη μορφή του αγίου αλλά προχώρησε στη μελέτη του τρόπου με τον οποίο αποδίδεται ένα ιερό πρόσωπο από τη βυζαντινή αγιογραφία!
Η αρχική πρόταση διατυπώθηκε από το Τμήμα Ιατροδικαστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης, που ακολούθησε μια επιστημονική μέθοδο ανάπλασης. Η ομάδα προχώρησε αρχικά στη δημιουργία ενός ψηφιακού και στη συνέχεια ενός στερεοσκοπικού αντιγράφου της κάρας με συνθετικό υλικό, εργασία που πραγματοποιήθηκε στο ΤΕΙ Κρήτης. Ειδικοί από το Τμήμα Πλαστικής Χειρουργικής και το Οδοντιατρικό Τμήμα προχώρησαν σε παραπέρα μελέτη αναπλάθοντας τη μορφή του Αγίου. Στη συνέχεια οι εικαστικοί καλλιτέχνες μελέτησαν την τελική μορφή και τον τρόπο με τον οποία αποδίδεται από τη βυζαντινή αγιογραφία.
Η βυζαντινή τέχνη είναι μια τέχνη καθαρά θεολογική και συμπληρώνει την διά των αισθήσεων πρόσληψη του θείου λόγου. Όπως αναφέρεται από τους πατέρες της Εκκλησίας η εικόνα είναι «μίμημα του αρχετύπου» και ο ρόλος της στην ορθόδοξη πίστη είναι πολυσύνθετος. Η επιστημονική ομάδα συνεργάστηκε αρμονικά με την τοπική εκκλησία, τόσο με τον Σεβ. Μητροπολίτη Γορτύνης και Αρκαδίας κ.κ. Μακάριο όσο και με τον Ηγούμενο της Μονής Οδηγητρίας κ.κ. Παρθένιο (Χημικό Μηχανικό) και την αδελφότητα της ιεράς μονής.
Η ομάδα μελέτης αποτελείται από τους κ.κ.
Μαν. Μιχαλοδημητράκη, Δέσπ. Νάθενα (ιατροδικαστική τεκμηρίωση)
Ανδρ. Μανιό (Μονάδα Πλαστικής Χειρουργικής)
Κ. Σπανάκη, Α. Καραντάνα (Εργαστήριο Ακτινολογίας ΠΑΓΝΗ),
Μάρκο Πετούση, Νεκτ. Βιδάκη (Εργαστήριο Μηχανολογίας Τ.Ε.Ι. Κρήτης)
Μάριο Φραγκάκη (Οδοντιατρικό Τμήμα ΠΑΓΝΗ)
Γιώργο Νικολακάκη, Έφη Ψιλάκη (Εργαστήριο Οπτικής Ανθρωπολογίας Παν/μίου Κρήτης για την ιστορική, ανθρωπολογική, εικονολογική τεκμηρίωση)
Γ. Ζαχαρόπουλο, Μάριο Παπαδάκη (Ιατρικοί συνεργάτες)
Η γνωστή γλύπτρια κ. Ασπ. Παπαδοπεράκη είχε τη γλυπτική εποπτεία και την τελική απόδοση της μορφής και ο αγιογράφος και ο φιλόλογος κ. Δ. Δασκαλάκης τη μελέτη της ζωγραφικής απόδοσης.
Η μεθοδολογία της επιστημονικής μελέτης θα προβληθεί σε ντοκιμαντέρ κατά τη διάρκεια των εργασιών του συνεδρίου, το απόγευμα της Παρασκευής 21 Σεπτεμβρίου, στις Μοίρες. Συνδιοργανωτές του Συνεδρίου είναι:
η Ιερά Μητρόπολη Γορτύνης και Αρκαδίας
η Ιατρική Σχολή του Παν/μίου Κρήτης
το ΤΕΙ Κρήτης
η Βαλκανική Ακαδημία Ιατροδικαστικών Επιστημών και
η Περιφέρεια Κρήτης
Tromaktiko
Μια πρωτοποριακή μελέτη της ανθρώπινης μορφής και της εικαστικής απόδοσής της θα παρουσιαστεί στο 1ο Διεθνές Διεπιστημονικό Συνέδριο «Εν Γορτύνη και Αρκαδία εγένετο», που γίνεται στη Μεσαρά της Κρήτης από 20 έως 23 Σεπτεμβρίου 2012. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ Κρήτης, μαζί με εικαστικούς καλλιτέχνες, ανάπλασαν τη μορφή του Αγίου Ευτυχίου βασισμένοι στην κάρα του που φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Οδηγητρίας.
Ο άγιος Ευτύχιος υπήρξε επίσκοπος Γορτύνης και αναφέρεται από μια σημαντική ιστορική πηγή των μεσοβυζαντινών χρόνων, την περίφημη «διαθήκη» του Αγίου Ιωάννη του Ξένου ή Ερημίτη, που γράφτηκε στις αρχές του 11ου αιώνα. Ο Ιωάννης ο Ξένος ήταν εκείνος που ανακάλυψε τα λείψανα του Ευτυχίου, μαζί με τα λείψανα του αδελφού του Ευτυχιανού, σε ένα ερημικό σπήλαιο της νότιας Κρήτης. Από τότε οι δυο κάρες φυλάσσονται σε μοναστήρια της περιοχής, αρχικά στη Μονή των Ευτυχιανών στη θέση «Αγιούς» και στη συνέχεια στο μεγάλο μοναστήρι της Παναγιάς της Οδηγήτριας.
Η επιστημονική ομάδα δεν αρκέστηκε μόνο στη δημιουργία μιας γλυπτικής σύνθεσης που προσεγγίζει με τη μεγαλύτερη δυνατή πιστότητα τη μορφή του αγίου αλλά προχώρησε στη μελέτη του τρόπου με τον οποίο αποδίδεται ένα ιερό πρόσωπο από τη βυζαντινή αγιογραφία!
Η αρχική πρόταση διατυπώθηκε από το Τμήμα Ιατροδικαστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης, που ακολούθησε μια επιστημονική μέθοδο ανάπλασης. Η ομάδα προχώρησε αρχικά στη δημιουργία ενός ψηφιακού και στη συνέχεια ενός στερεοσκοπικού αντιγράφου της κάρας με συνθετικό υλικό, εργασία που πραγματοποιήθηκε στο ΤΕΙ Κρήτης. Ειδικοί από το Τμήμα Πλαστικής Χειρουργικής και το Οδοντιατρικό Τμήμα προχώρησαν σε παραπέρα μελέτη αναπλάθοντας τη μορφή του Αγίου. Στη συνέχεια οι εικαστικοί καλλιτέχνες μελέτησαν την τελική μορφή και τον τρόπο με τον οποία αποδίδεται από τη βυζαντινή αγιογραφία.
Η βυζαντινή τέχνη είναι μια τέχνη καθαρά θεολογική και συμπληρώνει την διά των αισθήσεων πρόσληψη του θείου λόγου. Όπως αναφέρεται από τους πατέρες της Εκκλησίας η εικόνα είναι «μίμημα του αρχετύπου» και ο ρόλος της στην ορθόδοξη πίστη είναι πολυσύνθετος. Η επιστημονική ομάδα συνεργάστηκε αρμονικά με την τοπική εκκλησία, τόσο με τον Σεβ. Μητροπολίτη Γορτύνης και Αρκαδίας κ.κ. Μακάριο όσο και με τον Ηγούμενο της Μονής Οδηγητρίας κ.κ. Παρθένιο (Χημικό Μηχανικό) και την αδελφότητα της ιεράς μονής.
Η ομάδα μελέτης αποτελείται από τους κ.κ.
Μαν. Μιχαλοδημητράκη, Δέσπ. Νάθενα (ιατροδικαστική τεκμηρίωση)
Ανδρ. Μανιό (Μονάδα Πλαστικής Χειρουργικής)
Κ. Σπανάκη, Α. Καραντάνα (Εργαστήριο Ακτινολογίας ΠΑΓΝΗ),
Μάρκο Πετούση, Νεκτ. Βιδάκη (Εργαστήριο Μηχανολογίας Τ.Ε.Ι. Κρήτης)
Μάριο Φραγκάκη (Οδοντιατρικό Τμήμα ΠΑΓΝΗ)
Γιώργο Νικολακάκη, Έφη Ψιλάκη (Εργαστήριο Οπτικής Ανθρωπολογίας Παν/μίου Κρήτης για την ιστορική, ανθρωπολογική, εικονολογική τεκμηρίωση)
Γ. Ζαχαρόπουλο, Μάριο Παπαδάκη (Ιατρικοί συνεργάτες)
Η γνωστή γλύπτρια κ. Ασπ. Παπαδοπεράκη είχε τη γλυπτική εποπτεία και την τελική απόδοση της μορφής και ο αγιογράφος και ο φιλόλογος κ. Δ. Δασκαλάκης τη μελέτη της ζωγραφικής απόδοσης.
Η μεθοδολογία της επιστημονικής μελέτης θα προβληθεί σε ντοκιμαντέρ κατά τη διάρκεια των εργασιών του συνεδρίου, το απόγευμα της Παρασκευής 21 Σεπτεμβρίου, στις Μοίρες. Συνδιοργανωτές του Συνεδρίου είναι:
η Ιερά Μητρόπολη Γορτύνης και Αρκαδίας
η Ιατρική Σχολή του Παν/μίου Κρήτης
το ΤΕΙ Κρήτης
η Βαλκανική Ακαδημία Ιατροδικαστικών Επιστημών και
η Περιφέρεια Κρήτης
Tromaktiko
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
VIDEO | Γιάννης Μπέζος: Η κόρη μου είναι άνεργη!
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
ΣΤΟ ΣΕΦ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΠΑΟΚ Η 1η ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΤΗΣ Α1 ΜΠΑΣΚΕΤ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ