2012-10-08 11:28:02
Δια χειρός Τίνας Μεσσαροπούλου Τα τούρκικα σήριαλ έχουν κερδίσει πολλούς τηλεθεατές, δεν είναι λίγες οι φορές που έχουν κάνει θραύση και η απόδειξη; Τα μηχανάκια της AGB που χτυπάνε κόκκινο! Πόσο κοστίζουν όμως; Την απάντηση έρχεται να δώσει η τηλεκριτικός Τίνα Μεσσαροπούλου...
μέσα από την στήλη της στο περιοδικό TV24.
Δεν υπάρχει Έλληνας ηθοποιός που να δώσει συνέντευξη και να μην ερωτηθεί για τα τουρκικά σίριαλ και ποια είναι η άποψή του γι’ αυτά. Κάποτε στη θέση τους βρίσκονταν τα μεξικάνικα, τα βραζιλιάνικα και πιο πρόσφατα οι διασκευές και τα ισπανικά. Το τι είχε ακούσει αυτή η δόλια «Η Μαρία η άσχημη» δεν λέγεται κι όχι άδικα φυσικά, μιας και το επίπεδο της παραγωγής ήταν πολύ χαμηλό.
Σήμερα, οι διασκευασμένες σειρές δεν μας ενοχλούν καθόλου. Τα αντίθετο, μάλιστα, το σύνδρομο αυτό όχι μόνο το ξεπεράσαμε αλλά περάσαμε και στο αντίθετο ρεύμα να εξυμνούμε δηλαδή τους «Βασιλιάδες», την «Κλινική Περίπτωση» κι ό,τι σχετίζεται με σειρές που βασίζονται σε αντίστοιχες ξένες
. Αυτό το διάστημα στο επίκεντρο της διαμάχης βρίσκονται οι τουρκικές σειρές. Με τη μόνη διαφορά ότι εδώ δεν είναι μόνο θέμα σo σοβινιστικό γιατί τα ξένα κι όχι τα ελληνικά σίριαλ, αλλά η ιστορία έχει να κάνει με το σχεδόν αιώνιο μίσος των Ελλήνων για τους Τούρκους, ένα μίσος που ενώ καλλιεργείται τόσα χρόνια με επιτυχία, φαίνεται πως καταρρέει μέσα από την τηλεόραση.
Το φαινόμενο «τουρκικά σίριαλ» δεν είναι μόνο ελληνικό. Οι «γείτονες» έχουν κατακτήσει τόσο τα Αραβικά κράτη, τη Συρία κι εκεί να είστε σίγουροι ότι γίνεται η ίδια συζήτηση με μας. Κι αν εδώ το θέμα είναι τα νησιά και η υφαλοκρηπίδα, εκεί τίθεται θέμα διπλωματικό. Σύμφωνα μάλιστα με την εφημερίδα Χουρριέτ, τα τελευταία χρόνια τα τουρκικά σίριαλ αποτελούν ένα από τα πιο δυνατά εξαγώγιμα προϊόντα της Τουρκίας με έσοδα εκατομμυρίων τουρκικών λιρών.
Σημασία έχει ότι πρόκειται για άρτιες και πλουσιοπάροχες παραγωγές καθώς το κόστος του κάθε επεισοδίου για μια απλή παραγωγή κυμαίνεται από 200.000 ευρώ το επεισόδιο και φτάνει μέχρι 600.000 ευρώ, ενώ αυτή του «Σουλεϊμάν» ξεπερνάει κατά πολύ τα παραπάνω ποσά, καθώς η παραγωγή κυμαίνεται στα 1,7 εκατομμύρια ευρώ. Δεδομένου ότι αυτά τα χρήματα δεν μπορεί πλέον να τα δώσει η ελληνική αγορά, τα κανάλια κατέφυγαν στη φθηνή λύση των τουρκικών σειρών. Και λέω φθηνή γιατί εδώ συμβαίνει το εξής παράδοξο: ναι μεν οι παραγωγές είναι αντίστοιχες αυτών που βλέπαμε μια 5ετία πριν στην ελληνική τηλεόραση, το κόστος δε για τα ελληνικά κανάλια αυτή τη στιγμή είναι σχεδόν μηδαμινό και οι τηλεθεάσεις στα ύψη. Άρα ένας επιχειρηματίας τι θα προτιμήσει; Τα τουρκικά που κοστίζουν από 2.500 μέχρι 5.000 ευρώ το ελληνικό επεισόδιο (το αντίστοιχο τουρκικό είναι διπλό σε διάρκεια άρα και κόστος) ή μια ελληνική που στοιχίζει 40.000 ευρώ στη φθηνή της εκδοχή;
Ακόμα και οι αμερικανικές σειρές που πλέον έχουν περάσει στη σφαίρα της ωραιοποίησης και του εξαγνισμού και έχουν πλέον καθιερωθεί στην ελληνική τηλεόραση σε αρκετές περιπτώσεις όπως είναι για παράδειγμα το «Grey’s Anatomy» όχι μόνο κοστίζουν πολύ ακριβότερα, αλλά και η απήχηση που έχουν στο ελληνικό κοινό δεν είναι καθόλου η ίδια. Στη μεν πρώτη περίπτωση μιλάμε για τηλεθεατές που ξεπερνούν καθημερινά κατά μέσο όρο το 1 εκατομμύριο, στη δε δεύτερη για μερικές χιλιάδες κι αυτό στην καλύτερη περίπτωση. Στην Ελλάδα πλέον κανένα κανάλι δεν έρχεται σε επαφή με τουρκικές εταιρείες παραγωγής. Υπάρχει μια ελληνική εταιρεία που φέρνει τις παραγωγές και με αυτή συνομιλούν κανάλια και περιοδικά που πουλούν τις σειρές που προβάλλει η τηλεόραση. Γι’ αυτό και κανείς δεν μπορεί να προσδιορίσει το κόστος στην ελληνική τηλεόραση των τουρκικών σειρών. Η κάθε συμφωνία είναι ξεχωριστή, ενώ υπήρξαν και περιπτώσεις που μια σειρά πουλήθηκε σχεδόν κοψοχρονιά επειδή ήδη κατείχε πρώτα τα δικαιώματα προβολής της κάποιο ελληνικό περιοδικό.
Η τελευταία φορά που υπήρχε κατευθείαν επαφή με την Τουρκία ήταν επί εποχής «Χίλιες και μια Νύχτες» όταν ο ΑΝΤ1 ήρθε σε διαπραγματεύσεις για την εν λόγω σειρά και ακόμα υπάρχουν χρωστούμενα στο τουρκικό δίκτυο «Show TV». Αντιθέτως, στα τηλεοπτικά περιοδικά το κάθε επεισόδιο στοιχίζει 1.500 ευρώ, καθώς δεν είναι επιβαρυμένο με τα τηλεοπτικά δικαιώματα.
Πώς φτάσαμε στην επιλογή των τουρκικών σίριαλ
Κάποτε ακόμα και οι σεναριογράφοι ήταν σταρ… Ναι, πολύ καλά ακούσατε! Για να μετεγγραφεί η Άννα Αδριανού από τον ΑΝΤ1 στο MEGA λέγεται ότι πήρε περί τα 250.000 ευρώ ως προίκα από το Μεγάλο Κανάλι, ενώ αντίστοιχο ποσό πήρε και η Μιρέλλα Παπαοικονόμου για να κάνει το αντίθετο δρομολόγιο.
Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης, από την άλλη, μπορεί να μην έφυγε από το MEGA, όσο κι αν όλα τα κανάλια ανεξαιρέτως έκαναν όρεξη για να τον αποκτήσουν, αλλά σίγουρα το ποσό που πήρε για να παραμείνει στο κανάλι δεν ήταν καθόλου μικρό, όπως άλλωστε και οι απαιτήσεις του. Μάλιστα, το ποσό αυτό αυξήθηκε και πάλι από το Μεγάλο Κανάλι, όταν κάπου εκεί το 2008 δέχθηκε νέα πρόταση από την Ena productions, προκειμένου ο δημοφιλής δημιουργός να πάει στον ΑΝΤ1. Εξίσου ακριβοπληρωμένοι και πολλοί Έλληνες ηθοποιοί, τουλάχιστον με τα τότε πρότυπα γιατί τη σήμερον ημέρα δεν αξίζει τον κόπο να έχεις την ταμπέλα του ακριβοπληρωμένου.
Πρέπει παράλληλα να είσαι και πληρωμένος γιατί από αέρα κοπανιστό άλλο τίποτα… ειδικά στον χώρο της μυθοπλασίας. Γιάννης Μπέζος, Σπύρος Παπαδόπουλος, Πέτρος Φιλιππίδης υπολογίζεται ότι αμείβονταν με 10.000 ευρώ το επεισόδιο, ενώ με τα σημερινά δεδομένα τα ποσά αυτά έχουν περικοπεί περί το 50%. Εξίσου, ψηλά στη λίστα των ηθοποιών η Ελένη Ράντου, η Σμαράγδα Καρύδη και η Ζέτα Μακρυπούλια.
Από τα πιο ακριβά σίριαλ που έχουν περάσει ποτέ από την ελληνική τηλεόραση οι σειρές του Χριστόφορου Παπακαλιάτη που υπολογίζεται ότι κόστιζαν γύρω στα 120.000 ευρώ το επεισόδιο, ενώ τα «Ματωμένα Χώματα» του ALPHA ανέρχονται γύρω στα 200.000 ευρώ το επεισόδιο, την ώρα που με τα επίπεδα του 2007 μια μέση σειρά κοστίζει γύρω στα 30.000 ευρώ και ένας μέσος καλός μισθός ανέρχεται στα 4.000 ευρώ για την ίδια πάλι χρονιά.
Το «Νησί» που θεωρήθηκε από τις πιο ακριβές παραγωγές στην ελληνική τηλεόραση είχε κόστος παραγωγής γύρω στα 4 εκατομμύρια ευρώ συμβάλλοντας κατά πολύ στο έλλειμμα που παρουσίασε εκ των υστέρων το MEGA. Από τις ακριβές παραγωγές θεωρείται και η «Πολυκατοικία» του MEGA. Εκεί επιβαρυντικός παράγοντας δεν ήταν τόσο τα εξωτερικά γυρίσματα αφού εξ ολοκλήρου η σειρά ήταν μέσα σε στούντιο αλλά το γεγονός ότι έπαιζαν πρωτοκλασάτα ονόματα και προβαλλόταν δυο φορές την εβδομάδα. Όσο για τα καθημερινά, εκεί οι μισθοί των ηθοποιών δεν είναι με το επεισόδιο αλλά με το μήνα. Κι εκεί η κατάσταση είναι πολύ χάλια σε σχέση με άλλες χρονιές.
Για παράδειγμα στο «Κλεμμένα Όνειρα» δεν υπάρχει ηθοποιός που να παίρνει –όταν με το καλό συμβεί αυτό- περισσότερα από 1.800 ευρώ το μήνα την ίδια στιγμή που στη «Ζωή της Άλλης» έπαιζαν σχεδόν οι διπλάσιες αμοιβές. Σήμερα, όπως καταλαβαίνετε ο κανόνας που έλεγε ότι «όποιοι τα φέρνουν, πρέπει και να τα παίρνουν» δεν ισχύει πια… Οι εποχές άλλαξαν και το ζητούμενο τώρα είναι να πληρώνεσαι και μάλιστα στην ώρα σου όσα λεφτά κι αν παίρνεις… Και τα λίγα πάντα πληρώνονται ευκολότερα!
entertv.gr
μέσα από την στήλη της στο περιοδικό TV24.
Δεν υπάρχει Έλληνας ηθοποιός που να δώσει συνέντευξη και να μην ερωτηθεί για τα τουρκικά σίριαλ και ποια είναι η άποψή του γι’ αυτά. Κάποτε στη θέση τους βρίσκονταν τα μεξικάνικα, τα βραζιλιάνικα και πιο πρόσφατα οι διασκευές και τα ισπανικά. Το τι είχε ακούσει αυτή η δόλια «Η Μαρία η άσχημη» δεν λέγεται κι όχι άδικα φυσικά, μιας και το επίπεδο της παραγωγής ήταν πολύ χαμηλό.
Σήμερα, οι διασκευασμένες σειρές δεν μας ενοχλούν καθόλου. Τα αντίθετο, μάλιστα, το σύνδρομο αυτό όχι μόνο το ξεπεράσαμε αλλά περάσαμε και στο αντίθετο ρεύμα να εξυμνούμε δηλαδή τους «Βασιλιάδες», την «Κλινική Περίπτωση» κι ό,τι σχετίζεται με σειρές που βασίζονται σε αντίστοιχες ξένες
Το φαινόμενο «τουρκικά σίριαλ» δεν είναι μόνο ελληνικό. Οι «γείτονες» έχουν κατακτήσει τόσο τα Αραβικά κράτη, τη Συρία κι εκεί να είστε σίγουροι ότι γίνεται η ίδια συζήτηση με μας. Κι αν εδώ το θέμα είναι τα νησιά και η υφαλοκρηπίδα, εκεί τίθεται θέμα διπλωματικό. Σύμφωνα μάλιστα με την εφημερίδα Χουρριέτ, τα τελευταία χρόνια τα τουρκικά σίριαλ αποτελούν ένα από τα πιο δυνατά εξαγώγιμα προϊόντα της Τουρκίας με έσοδα εκατομμυρίων τουρκικών λιρών.
Σημασία έχει ότι πρόκειται για άρτιες και πλουσιοπάροχες παραγωγές καθώς το κόστος του κάθε επεισοδίου για μια απλή παραγωγή κυμαίνεται από 200.000 ευρώ το επεισόδιο και φτάνει μέχρι 600.000 ευρώ, ενώ αυτή του «Σουλεϊμάν» ξεπερνάει κατά πολύ τα παραπάνω ποσά, καθώς η παραγωγή κυμαίνεται στα 1,7 εκατομμύρια ευρώ. Δεδομένου ότι αυτά τα χρήματα δεν μπορεί πλέον να τα δώσει η ελληνική αγορά, τα κανάλια κατέφυγαν στη φθηνή λύση των τουρκικών σειρών. Και λέω φθηνή γιατί εδώ συμβαίνει το εξής παράδοξο: ναι μεν οι παραγωγές είναι αντίστοιχες αυτών που βλέπαμε μια 5ετία πριν στην ελληνική τηλεόραση, το κόστος δε για τα ελληνικά κανάλια αυτή τη στιγμή είναι σχεδόν μηδαμινό και οι τηλεθεάσεις στα ύψη. Άρα ένας επιχειρηματίας τι θα προτιμήσει; Τα τουρκικά που κοστίζουν από 2.500 μέχρι 5.000 ευρώ το ελληνικό επεισόδιο (το αντίστοιχο τουρκικό είναι διπλό σε διάρκεια άρα και κόστος) ή μια ελληνική που στοιχίζει 40.000 ευρώ στη φθηνή της εκδοχή;
Ακόμα και οι αμερικανικές σειρές που πλέον έχουν περάσει στη σφαίρα της ωραιοποίησης και του εξαγνισμού και έχουν πλέον καθιερωθεί στην ελληνική τηλεόραση σε αρκετές περιπτώσεις όπως είναι για παράδειγμα το «Grey’s Anatomy» όχι μόνο κοστίζουν πολύ ακριβότερα, αλλά και η απήχηση που έχουν στο ελληνικό κοινό δεν είναι καθόλου η ίδια. Στη μεν πρώτη περίπτωση μιλάμε για τηλεθεατές που ξεπερνούν καθημερινά κατά μέσο όρο το 1 εκατομμύριο, στη δε δεύτερη για μερικές χιλιάδες κι αυτό στην καλύτερη περίπτωση. Στην Ελλάδα πλέον κανένα κανάλι δεν έρχεται σε επαφή με τουρκικές εταιρείες παραγωγής. Υπάρχει μια ελληνική εταιρεία που φέρνει τις παραγωγές και με αυτή συνομιλούν κανάλια και περιοδικά που πουλούν τις σειρές που προβάλλει η τηλεόραση. Γι’ αυτό και κανείς δεν μπορεί να προσδιορίσει το κόστος στην ελληνική τηλεόραση των τουρκικών σειρών. Η κάθε συμφωνία είναι ξεχωριστή, ενώ υπήρξαν και περιπτώσεις που μια σειρά πουλήθηκε σχεδόν κοψοχρονιά επειδή ήδη κατείχε πρώτα τα δικαιώματα προβολής της κάποιο ελληνικό περιοδικό.
Η τελευταία φορά που υπήρχε κατευθείαν επαφή με την Τουρκία ήταν επί εποχής «Χίλιες και μια Νύχτες» όταν ο ΑΝΤ1 ήρθε σε διαπραγματεύσεις για την εν λόγω σειρά και ακόμα υπάρχουν χρωστούμενα στο τουρκικό δίκτυο «Show TV». Αντιθέτως, στα τηλεοπτικά περιοδικά το κάθε επεισόδιο στοιχίζει 1.500 ευρώ, καθώς δεν είναι επιβαρυμένο με τα τηλεοπτικά δικαιώματα.
Πώς φτάσαμε στην επιλογή των τουρκικών σίριαλ
Κάποτε ακόμα και οι σεναριογράφοι ήταν σταρ… Ναι, πολύ καλά ακούσατε! Για να μετεγγραφεί η Άννα Αδριανού από τον ΑΝΤ1 στο MEGA λέγεται ότι πήρε περί τα 250.000 ευρώ ως προίκα από το Μεγάλο Κανάλι, ενώ αντίστοιχο ποσό πήρε και η Μιρέλλα Παπαοικονόμου για να κάνει το αντίθετο δρομολόγιο.
Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης, από την άλλη, μπορεί να μην έφυγε από το MEGA, όσο κι αν όλα τα κανάλια ανεξαιρέτως έκαναν όρεξη για να τον αποκτήσουν, αλλά σίγουρα το ποσό που πήρε για να παραμείνει στο κανάλι δεν ήταν καθόλου μικρό, όπως άλλωστε και οι απαιτήσεις του. Μάλιστα, το ποσό αυτό αυξήθηκε και πάλι από το Μεγάλο Κανάλι, όταν κάπου εκεί το 2008 δέχθηκε νέα πρόταση από την Ena productions, προκειμένου ο δημοφιλής δημιουργός να πάει στον ΑΝΤ1. Εξίσου ακριβοπληρωμένοι και πολλοί Έλληνες ηθοποιοί, τουλάχιστον με τα τότε πρότυπα γιατί τη σήμερον ημέρα δεν αξίζει τον κόπο να έχεις την ταμπέλα του ακριβοπληρωμένου.
Πρέπει παράλληλα να είσαι και πληρωμένος γιατί από αέρα κοπανιστό άλλο τίποτα… ειδικά στον χώρο της μυθοπλασίας. Γιάννης Μπέζος, Σπύρος Παπαδόπουλος, Πέτρος Φιλιππίδης υπολογίζεται ότι αμείβονταν με 10.000 ευρώ το επεισόδιο, ενώ με τα σημερινά δεδομένα τα ποσά αυτά έχουν περικοπεί περί το 50%. Εξίσου, ψηλά στη λίστα των ηθοποιών η Ελένη Ράντου, η Σμαράγδα Καρύδη και η Ζέτα Μακρυπούλια.
Από τα πιο ακριβά σίριαλ που έχουν περάσει ποτέ από την ελληνική τηλεόραση οι σειρές του Χριστόφορου Παπακαλιάτη που υπολογίζεται ότι κόστιζαν γύρω στα 120.000 ευρώ το επεισόδιο, ενώ τα «Ματωμένα Χώματα» του ALPHA ανέρχονται γύρω στα 200.000 ευρώ το επεισόδιο, την ώρα που με τα επίπεδα του 2007 μια μέση σειρά κοστίζει γύρω στα 30.000 ευρώ και ένας μέσος καλός μισθός ανέρχεται στα 4.000 ευρώ για την ίδια πάλι χρονιά.
Το «Νησί» που θεωρήθηκε από τις πιο ακριβές παραγωγές στην ελληνική τηλεόραση είχε κόστος παραγωγής γύρω στα 4 εκατομμύρια ευρώ συμβάλλοντας κατά πολύ στο έλλειμμα που παρουσίασε εκ των υστέρων το MEGA. Από τις ακριβές παραγωγές θεωρείται και η «Πολυκατοικία» του MEGA. Εκεί επιβαρυντικός παράγοντας δεν ήταν τόσο τα εξωτερικά γυρίσματα αφού εξ ολοκλήρου η σειρά ήταν μέσα σε στούντιο αλλά το γεγονός ότι έπαιζαν πρωτοκλασάτα ονόματα και προβαλλόταν δυο φορές την εβδομάδα. Όσο για τα καθημερινά, εκεί οι μισθοί των ηθοποιών δεν είναι με το επεισόδιο αλλά με το μήνα. Κι εκεί η κατάσταση είναι πολύ χάλια σε σχέση με άλλες χρονιές.
Για παράδειγμα στο «Κλεμμένα Όνειρα» δεν υπάρχει ηθοποιός που να παίρνει –όταν με το καλό συμβεί αυτό- περισσότερα από 1.800 ευρώ το μήνα την ίδια στιγμή που στη «Ζωή της Άλλης» έπαιζαν σχεδόν οι διπλάσιες αμοιβές. Σήμερα, όπως καταλαβαίνετε ο κανόνας που έλεγε ότι «όποιοι τα φέρνουν, πρέπει και να τα παίρνουν» δεν ισχύει πια… Οι εποχές άλλαξαν και το ζητούμενο τώρα είναι να πληρώνεσαι και μάλιστα στην ώρα σου όσα λεφτά κι αν παίρνεις… Και τα λίγα πάντα πληρώνονται ευκολότερα!
entertv.gr
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ