2012-10-29 10:01:37
Η σπηλιά του Κύκλωπα, όπως την εμπνεύστηκε ο Μπομπ Ουίλσον στην «Οδύσσεια» που ανεβαίνει απόψε στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου,
ΜΠΟΜΠ ΟΥΙΛΣΟΝ,
Ο «ροκ σταρ» της θεατρικής σκηνής σκηνοθετεί μια πρωτότυπη παράσταση στα Ελληνικά, βασισμένη στο ομηρικό έπος, που κάνει πρεμιέρα απόψε στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου
«Βρέθηκα στο Βερολίνο και το απόγευμα αποφάσισα να πάω στον ζωολογικό κήπο. Εμεινα εκεί για δέκα λεπτά, καθώς θα έκλεινε για το κοινό. Κοιτούσα μια αγέλη γκρίζων λύκων με τα πανέμορφα, μπλε μάτια τους. Δεν κουνήθηκαν στιγμή, το ίδιο κι εγώ. Κοιταζόμασταν. Ενιωσα ότι υπήρχε επικοινωνία μεταξύ μας. Για εκείνα τα δέκα λεπτά ήμασταν ένα. Αυτό είναι το θέατρο: Να γίνουμε όλοι ένα...». Ο Μπομπ Ουίλσον, ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του κόσμου, περιγράφει την εμπειρία του στον ζωολογικό κήπο, για να μιλήσει για το θέατρο.
Ετσι είναι και οι παραστάσεις του: μια εμπειρία, όχι αποκλειστικά θεατρική, αλλά και οπτικοακουστική, όπου ο θεατής γίνεται κοινωνός ενός συνολικού έργου τέχνης
. Ο διάσημος Αμερικανός θεατράνθρωπος εμπνέεται από την «Οδύσσεια» του Ομήρου και δημιουργεί με Ελληνες ηθοποιούς μια πρωτότυπη παράσταση στην ελληνική γλώσσα για το Εθνικό Θέατρο (συμπαραγωγή με το Piccolo Teatro του Μιλάνου), η οποία κάνει πρεμιέρα απόψε στην Κεντρική Σκηνή της Αγίου Κωνσταντίνου (έως τις 16 Μαρτίου 2013). Η παραγωγή θα μεταφερθεί στη συνέχεια για τρεις εβδομάδες στο Piccolo Teatro του Μιλάνου αλλά και σε άλλους προορισμούς του εξωτερικού ταξιδεύοντας τη χώρα μας και τον πολιτισμό μας σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η ιστορία του Οδυσσέα που αντανακλά τον πανανθρώπινο πόθο για επιστροφή στην πατρίδα και παρουσιάζεται σε σύλληψη, σκηνοθεσία, σχεδιασμό σκηνικού και φωτισμών του «ροκ σταρ» της θεατρικής σκηνής. Με την εξαιρετική του ικανότητα να διεισδύει στα κείμενα με τρόπο ριζοσπαστικό, φωτίζοντας όλες τις διαστάσεις τους, συνδυάζοντας μύθο και πραγματικότητα και αποκαλύπτοντας απρόσμενες πλευρές τους, ο Μπομπ Ουίλσον εικονοποιεί με απαράμιλλο τρόπο το μοναδικό αυτό έπος σε μία συνεχή ροή σκηνών και μαγικών εικόνων μύθου, πραγματικότητας και ιστορίας. «Είναι ένας σπουδαίος μύθος που μας αφορά όλους...Δεν υπάρχει ένας συγκεκριμένος Οδυσσέας. Είμαστε όλοι σαν τον Οδυσσέα.Και για αυτό μπορούμε να βρούμε παραλληλισμούς και κοινά στοιχεία. Είμαστε συγγενείς του και μπορούμε να δούμε τον εαυτό μας στη θέση του» σημειώνει αναφερόμενος στον ομηρικό ήρωα.
«Η συνεργασία είναι αποκαλυπτική γιατί έχουμε να κάνουμε με έναν σπουδαίο καλλιτέχνη», λέει για τον Μπομπ Ουίλσον ο Νικήτας Τσακίρογλου
«Το θέατρο που προσπαθώ να δημιουργήσω είναι φορμαλιστικό και όχι νατουραλιστικό» τονίζει ο σκηνοθέτης. «Θα ήταν, πιστεύω, παράλογο να αντιμετωπίσω ένα θέμα όπως η Οδύσσεια, που ανήκει σε έναν άλλο κόσμο, με τους τρόπους του νατουραλιστικού ή του ψυχολογικού θεάτρου. Η Οδύσσεια είναι ένα φανταστικό ταξίδι, ένα ταξίδι του νου...». Ενθυμούμενος μια «τραυματική» εμπειρία του ως θεατή του έπους («ένα ανέβασμα βαρύ, σοβαρό, βαρετό. Ηταν απαίσιο.
Σκέφτηκα τι θα έλεγε ένα παιδί για αυτή την παράσταση. Μάλλον θα βαριόταν όσο κι εγώ...») δηλώνει ότι η «Οδύσσεια» είναι «ένας μύθος, μια ιστορία». Γι' αυτό και η δική του «Οδύσσεια» αφορά σε όλη την οικογένεια. «Φέρτε μαζί και τα παιδιά σας» παροτρύνει. Αλλωστε «η δουλειά μου είναι οπτική. Ετσι ο κόσμος που δεν γνωρίζει ελληνικά θα μπορεί να παρακολουθήσει την παράσταση ακολουθώντας τις εικόνες».
«ΣΑΝ ΝΑ ΦΤΙΑΧΝΩ ΜΙΑ ΒΩΒΗ ΤΑΙΝΙΑ»
«Οπως και στο επικό θέατρο, έτσι και στο δικό μου θέατρο κάθε στοιχείο είναι εξίσου σημαντικό, από τη χειρονομία έως την καρέκλα στη σκηνή». Ο Μπομπ Ουίλσον εξηγεί ότι πρώτα ανεβάζει τα κείμενα σε απόλυτη σιωπή και αργότερα βάζει τα λόγια στις εικόνες. «Στο δικό μου θέατρο αυτό που βλέπουμε και αυτό που ακούμε είναι εξίσου σημαντικά. Οταν σκηνοθετώ είναι σαν να φτιάχνω μια βωβή ταινία. Αλλά είναι και σαν να παρακολουθώ θέατρο στο ραδιόφωνο: ακούω το κείμενο και φαντάζομαι τις σκηνές. Πρώτα λοιπόν δουλεύω με την κίνηση, τα φώτα, τα αντικείμενα, όλα τα οπτικά στοιχεία. Στη συνέχεια ακούω το κείμενο, συχνά με κλειστά μάτια, χωρίς να βλέπω τους ηθοποιούς. Κατανοείς περισσότερα πράγματα όταν κλείνεις τη φωνή στην τηλεόραση, για παράδειγμα, και βλέπεις την αμηχανία του εκφωνητή των ειδήσεων».
TI ΛΕΝΕ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ
«Δουλεύουμε με έναν ποιητή»
«Ο ηθοποιός πρέπει να μιλάει μαζί σου, όχι να μιλάει απέναντί σου» λέει ο Μπομπ Ουίλσον «Μέσα σε ένα λεπτό μπορώ να καταλάβω αν ένας ηθοποιός είναι κατάλληλος για την παράσταση... Το πιο δύσκολο είναι να σταθεί στη σκηνή... Στα 45 χρόνια που δουλεύω στο θέατρο έχω γνωρίσει μόνο λίγους ηθοποιούς που μπορούν να περπατήσουν στη σκηνή και να κάνουν το κοινό να ανατριχιάσει» προσθέτει.
«Η συνεργασία είναι αποκαλυπτική γιατί έχουμε να κάνουμε με έναν σκηνοθέτη - ποιητή κι έναν σπουδαίο καλλιτέχνη. Σπουδαίο γιατί την τέχνη την κάνει λεπτομέρεια. Εκεί λοιπόν επιμένει ο Ουίλσον. Στη λεπτομέρεια, στη σκηνική παρουσία κυρίως, στο εικαστικό μέρος αλλά και στο υποκριτικό. Υποδεικνύει άλλους δρόμους για να μπορέσεις να εκφέρεις αυτό το έπος του Ομήρου, το οποίο είναι μια παγκόσμια περιουσία που χαρίζεται από την Ελλάδα» λέει ο Νικήτας Τσακίρογλου.
Σέρτζιο Εσκομπάρ
«Ο Ουίλσον αντιμετωπίζει το θέατρο καθολικά. Ο τρόπος που πλησιάζει το κείμενο του δίνει μία -θα τολμούσα να πω- υπερβατική, μεταφυσική διάσταση και ταυτόχρονα ένα παιγνιώδες χιούμορ, κάνοντας το αποτέλεσμα χαριτωμένο, με μια αλαφράδα... Είναι σαν να αιωρείται στο σύμπαν ο πυρήνας του έπους, σαν η ιστορία να ταξιδεύει μαζί με άλλους πλανήτες» τονίζει η Λυδία Κονιόρδου. «Ο Ουίλσον ερευνά την ουσία της σκηνής κι όχι την περιγραφή της. Αναζητά αυτό που είναι πίσω από τον λόγο, πίσω από την εικόνα, πίσω από αυτό που φαίνεται. Αναζητά τον εσωτερικό ουσιαστικό πυρήνα που τροφοδοτεί και το ίδιο το έπος».
«Εσωτερική ελευθερία»
Λένα Παπαληγούρα
Οσο για τη σχέση του με τους ηθοποιούς... «Δεν με ενδιαφέρει μόνον πόσο καλός ηθοποιός είναι κάποιος, αλλά και ποιος είναι ως άνθρωπος...». σχολιάζει ο πολυσχιδής καλλιτέχνης. «Ο τρόπος που δουλεύει σου δίνει ένα τεράστιο εύρος εκφραστικών δυνατοτήτων όσο κι αν είναι πολύ συγκεκριμένη η φόρμα του. Μέσα στον συγκεκριμένο θεατρικό του κώδικα αισθάνομαι διεύρυνση κι εσωτερική ελευθερία. Αποκαλύπτομαι» εξηγεί η Λυδία Κονιόρδου. «Είναι μια μαγική διαδικασία. Αντλεί από την προσωπικότητα των συνεργατών του, δεν τους αγνοεί. Το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι κάτι που σε βιάζει ή σε εξαναγκάζει. Σε συμπεριλαμβάνει».
«Ο τρόπος που δουλεύει ο Ουίλσον διαφέρει κατά πολύ συγκριτικά με άλλους σκηνοθέτες. Είναι πολύ γοητευτικός και με τρομερή πρόκληση για δημιουργία» υπερθεματίζει ο Θοδωρής Οικονόμου που υπογράφει τη μουσική της παράστασης αλλά και την ερμηνεύει ζωντανά, κάθε βράδυ, στο πιάνο. «Δουλέψαμε κάθε σκηνή μεμονωμένα. Αυτός είναι ο τρόπος του. Υστερα φτιάχνει όλη τη δομή του έργου». Πρόκειται για έναν «πολύ ανοιχτό καλλιτέχνη», στον οποίο δεν «χρειάζεται να μιλάς με όρους μουσικούς αλλά με την αίσθηση». Η μουσική υποστηρίζει «100% το έργο που είναι σαν παραμύθι». Γι' αυτό και θα μπορούσε να την «ακούσει από ένα παιδάκι έως ένας άνθρωπος 85 ετών».
ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Ποιοι «βαδίζουν» στα ίχνη του μύθου
«Οδύσσεια» του Ομήρου. Σύλληψη, σκηνοθεσία, σχεδιασμός σκηνικού, σχεδιασμός φωτισμών: Μπομπ Ουίλσον. Κείμενο: Simon Armitage. Δραματουργία: Wolfgang Wiens. Συνεργάτες σκηνοθέτες: Ann-Christin Rommen / Tilman Hecker.
Σχεδιασμός κοστουμιών: Yashi Tabassomi. Μετάφραση κειμένου στα Ελληνικά ? δραματολογική υποστήριξη: Γιώργος Δεπάστας. Μουσική ? πιάνο: Θοδωρής Οικονόμου. Φωνητική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου. Παίζουν: Σταύρος Ζαλμάς (Οδυσσέας), Νικήτας Τσακίρογλου (Ομηρος, Τειρεσίας), Λυδία Κονιόρδου (Αντίκλεια, Αρήτη, Ευρύκλεια), Μαρία Ναυπλιώτου (Καλυψώ, Κίρκη, Σειρήνα, Πηνελόπη), Αλέξανδρος Μυλωνάς (Ζευς, Αλκίνοος, Εύμαιος), Ακης Σακελλαρίου (Ευρύλοχος, Αντίνοος), Ζέτα Δούκα (Αθηνά, Σειρήνα), Αποστόλης Τότσικας (Ερμής, Τηλέμαχος, Αλκμαίων), Κοσμάς Φοντούκης (Ελπήνωρ), Βίκυ Παπαδοπούλου (Ναυσικά), Γιωργής Τσαμπουράκης (Ευρυβάτης, Ευρύμαχος), Γιώργος Γλάστρας (Περιμήδης, Αμφίνομος), Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης (Πολίτης), Λένα Παπαληγούρα (Σειρήνα, υπηρέτρια της Κίρκης), Μαριάνα Καβαλιεράτου (Σειρήνα, υπηρέτρια της Κίρκης), Γιώργος Τζαβάρας (ναύτης), Θανάσης Ακοκκαλίδης (Αντιφος, Αγέλαος). Στον ρόλο του Κύκλωπα ακούγεται η φωνή του Δημήτρη Πιατά.
Γιάννης Χουβαρδάς: Χαρά και τιμή
Kαλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου
Χαρά, τιμή και κέρδος για το ελληνικό θέατρο αποτελεί το γεγονός ότι ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του σήμερα, ο Μπομπ Ουίλσον, ασχολείται με ένα μεγάλο έργο της ελληνικής γραμματείας, την «Οδύσσεια», το κατεξοχήν συμβολικό κείμενο για τον Ελληνισμό πάντοτε και τώρα. Η παράσταση δεν αποκλείει κανέναν θεατή (από πλευράς μόρφωσης, γούστου και ηλικίας). Στη δύσκολη περίοδο που βρισκόμαστε έχει σημασία να υπάρχουν τέτοιας πνοής παραγωγές, που να ξεπερνούν τα ελληνικά σύνορα. Που να σημάνουν ότι η Ελλάδα είναι παρούσα, στέκεται στα πόδια της.
Σέρτζιο Εσκομπάρ: Τολμήσαμε
Διευθυντής του Θεάτρου Πίκολο Ο Ομηρος είναι πιο σημαντικός από τα σπρεντ! Υπάρχουν πολλοί ταξιδιώτες σαν τον Οδυσσέα. Ετσι η «Οδύσσεια» μετατρέπεται σε κομμάτι τού σήμερα.Είναι σημαντικό σε εποχές κρίσης, να υπογραμμίζεται η σημασία της σύγχρονης Ελλάδας. Αυτό που έχει σημασία είναι το ίδιο το ταξίδι, όπως λέει ο Καβάφης. Η υπογραφή του συμβολαίου τον Νοέμβριο του 2011 συνέπεσε με μια περίοδο αμφισβήτησης της Ελλάδας. Ηταν μια κίνηση σημαντική, καθώς έτσι διεκδικείται η αναγνώριση του παρελθόντος της. Τότε κάποιοι έλεγαν πως ήμουν τρελός που προχώρησα σε τέτοια συνεργασία. Πίστευα όμως βαθιά σε αυτό.
Λένα Παπαληγούρα: Συγκινητική συγκυρία
(Σειρήνα, υπηρέτρια της Κίρκης)
Η συνεργασία μου με τον Μπομπ Ουίλσον δεν περιγράφεται απλά. Πρόκειται για έναν σπουδαίο καλλιτέχνη, μια γοητευτική προσωπικότητα, που διαθέτει πολύ χιούμορ, είναι ευγενής, απαιτεί μεγάλη ακρίβεια, πολλή συγκέντρωση, να είσαι απόλυτα παρών την ώρα που γίνονται τα πράγματα... Είναι «μάγος» της εικόνας, αλλά όχι μόνο της εικόνας. Είναι «μάγος»... γενικά. Σου ανοίγει την πόρτα σε έναν άλλον κόσμο... Είναι τρομερή εμπειρία η συνεργασία μαζί του. Νιώθω πολύ τυχερή γι' αυτό που μου συμβαίνει. Δεν ξέρω εάν αυτή τη στιγμή μπορούμε να μεταδώσουμε αυτό που έχουμε ζήσει. Οταν ανέβει η παράσταση και ζώντας το κάθε μέρα, θα είμαστε πιο έτοιμοι να μιλήσουμε για αυτό... Θεωρώ πολύ συγκινητικό ότι σε αυτήν τη δεδομένη χρονική συγκυρία για τη χώρα κάνουμε παράσταση το υπέροχο αυτό κείμενο.
ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Περιμένουν 657.000€ από τα εισιτήρια
Πολλή κουβέντα έχει γίνει, από πέρυσι που ανακοινώθηκε η παράσταση, για την αμοιβή του Μπομπ Ουίλσον και το κόστος παραγωγής, η οποία υπολογίζεται ότι θα κοστίσει συνολικά περί τις 800.000 ευρώ. Αναλυτικά, τα έξοδα παραγωγής ανέρχονται σε 298.830 ευρώ για το Εθνικό. Το κόστος του 18μελούς θιάσου στα 288.342 ευρώ, ενώ ο Ουίλσον θα αμειφθεί με εφάπαξ ποσό (δεν ανακοινώθηκε) χωρίς δικαίωμα σε ποσοστά. Εκτιμάται επίσης ότι από τις χορηγίες θα συγκεντρωθούν περί τα 160.000 ευρώ, ενώ το Piccolo Teatro συμμετέχει στην κατασκευή σκηνικών, φροντιστηρίου, ειδικών εφέ, κοστουμιών, μασκών και περουκών, με πάνω από 200.000 ευρώ. Μέχρι στιγμής υπάρχει εξασφαλισμένη πληρότητα εισιτηρίων σε ποσοστό 64% μέχρι και τα μέσα Νοεμβρίου (μέχρι τότε έχει ανοίξει το ταμείο). Ο προϋπολογισμός εσόδων από τα εισιτήρια υπολογίζεται σε 657.000 ευρώ.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ
Αναδημοσιευσα Από Eθνος
molibixarti
ΜΠΟΜΠ ΟΥΙΛΣΟΝ,
Ο «ροκ σταρ» της θεατρικής σκηνής σκηνοθετεί μια πρωτότυπη παράσταση στα Ελληνικά, βασισμένη στο ομηρικό έπος, που κάνει πρεμιέρα απόψε στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου
«Βρέθηκα στο Βερολίνο και το απόγευμα αποφάσισα να πάω στον ζωολογικό κήπο. Εμεινα εκεί για δέκα λεπτά, καθώς θα έκλεινε για το κοινό. Κοιτούσα μια αγέλη γκρίζων λύκων με τα πανέμορφα, μπλε μάτια τους. Δεν κουνήθηκαν στιγμή, το ίδιο κι εγώ. Κοιταζόμασταν. Ενιωσα ότι υπήρχε επικοινωνία μεταξύ μας. Για εκείνα τα δέκα λεπτά ήμασταν ένα. Αυτό είναι το θέατρο: Να γίνουμε όλοι ένα...». Ο Μπομπ Ουίλσον, ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του κόσμου, περιγράφει την εμπειρία του στον ζωολογικό κήπο, για να μιλήσει για το θέατρο.
Ετσι είναι και οι παραστάσεις του: μια εμπειρία, όχι αποκλειστικά θεατρική, αλλά και οπτικοακουστική, όπου ο θεατής γίνεται κοινωνός ενός συνολικού έργου τέχνης
Η ιστορία του Οδυσσέα που αντανακλά τον πανανθρώπινο πόθο για επιστροφή στην πατρίδα και παρουσιάζεται σε σύλληψη, σκηνοθεσία, σχεδιασμό σκηνικού και φωτισμών του «ροκ σταρ» της θεατρικής σκηνής. Με την εξαιρετική του ικανότητα να διεισδύει στα κείμενα με τρόπο ριζοσπαστικό, φωτίζοντας όλες τις διαστάσεις τους, συνδυάζοντας μύθο και πραγματικότητα και αποκαλύπτοντας απρόσμενες πλευρές τους, ο Μπομπ Ουίλσον εικονοποιεί με απαράμιλλο τρόπο το μοναδικό αυτό έπος σε μία συνεχή ροή σκηνών και μαγικών εικόνων μύθου, πραγματικότητας και ιστορίας. «Είναι ένας σπουδαίος μύθος που μας αφορά όλους...Δεν υπάρχει ένας συγκεκριμένος Οδυσσέας. Είμαστε όλοι σαν τον Οδυσσέα.Και για αυτό μπορούμε να βρούμε παραλληλισμούς και κοινά στοιχεία. Είμαστε συγγενείς του και μπορούμε να δούμε τον εαυτό μας στη θέση του» σημειώνει αναφερόμενος στον ομηρικό ήρωα.
«Η συνεργασία είναι αποκαλυπτική γιατί έχουμε να κάνουμε με έναν σπουδαίο καλλιτέχνη», λέει για τον Μπομπ Ουίλσον ο Νικήτας Τσακίρογλου
«Το θέατρο που προσπαθώ να δημιουργήσω είναι φορμαλιστικό και όχι νατουραλιστικό» τονίζει ο σκηνοθέτης. «Θα ήταν, πιστεύω, παράλογο να αντιμετωπίσω ένα θέμα όπως η Οδύσσεια, που ανήκει σε έναν άλλο κόσμο, με τους τρόπους του νατουραλιστικού ή του ψυχολογικού θεάτρου. Η Οδύσσεια είναι ένα φανταστικό ταξίδι, ένα ταξίδι του νου...». Ενθυμούμενος μια «τραυματική» εμπειρία του ως θεατή του έπους («ένα ανέβασμα βαρύ, σοβαρό, βαρετό. Ηταν απαίσιο.
Σκέφτηκα τι θα έλεγε ένα παιδί για αυτή την παράσταση. Μάλλον θα βαριόταν όσο κι εγώ...») δηλώνει ότι η «Οδύσσεια» είναι «ένας μύθος, μια ιστορία». Γι' αυτό και η δική του «Οδύσσεια» αφορά σε όλη την οικογένεια. «Φέρτε μαζί και τα παιδιά σας» παροτρύνει. Αλλωστε «η δουλειά μου είναι οπτική. Ετσι ο κόσμος που δεν γνωρίζει ελληνικά θα μπορεί να παρακολουθήσει την παράσταση ακολουθώντας τις εικόνες».
«ΣΑΝ ΝΑ ΦΤΙΑΧΝΩ ΜΙΑ ΒΩΒΗ ΤΑΙΝΙΑ»
«Οπως και στο επικό θέατρο, έτσι και στο δικό μου θέατρο κάθε στοιχείο είναι εξίσου σημαντικό, από τη χειρονομία έως την καρέκλα στη σκηνή». Ο Μπομπ Ουίλσον εξηγεί ότι πρώτα ανεβάζει τα κείμενα σε απόλυτη σιωπή και αργότερα βάζει τα λόγια στις εικόνες. «Στο δικό μου θέατρο αυτό που βλέπουμε και αυτό που ακούμε είναι εξίσου σημαντικά. Οταν σκηνοθετώ είναι σαν να φτιάχνω μια βωβή ταινία. Αλλά είναι και σαν να παρακολουθώ θέατρο στο ραδιόφωνο: ακούω το κείμενο και φαντάζομαι τις σκηνές. Πρώτα λοιπόν δουλεύω με την κίνηση, τα φώτα, τα αντικείμενα, όλα τα οπτικά στοιχεία. Στη συνέχεια ακούω το κείμενο, συχνά με κλειστά μάτια, χωρίς να βλέπω τους ηθοποιούς. Κατανοείς περισσότερα πράγματα όταν κλείνεις τη φωνή στην τηλεόραση, για παράδειγμα, και βλέπεις την αμηχανία του εκφωνητή των ειδήσεων».
TI ΛΕΝΕ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ
«Δουλεύουμε με έναν ποιητή»
«Ο ηθοποιός πρέπει να μιλάει μαζί σου, όχι να μιλάει απέναντί σου» λέει ο Μπομπ Ουίλσον «Μέσα σε ένα λεπτό μπορώ να καταλάβω αν ένας ηθοποιός είναι κατάλληλος για την παράσταση... Το πιο δύσκολο είναι να σταθεί στη σκηνή... Στα 45 χρόνια που δουλεύω στο θέατρο έχω γνωρίσει μόνο λίγους ηθοποιούς που μπορούν να περπατήσουν στη σκηνή και να κάνουν το κοινό να ανατριχιάσει» προσθέτει.
«Η συνεργασία είναι αποκαλυπτική γιατί έχουμε να κάνουμε με έναν σκηνοθέτη - ποιητή κι έναν σπουδαίο καλλιτέχνη. Σπουδαίο γιατί την τέχνη την κάνει λεπτομέρεια. Εκεί λοιπόν επιμένει ο Ουίλσον. Στη λεπτομέρεια, στη σκηνική παρουσία κυρίως, στο εικαστικό μέρος αλλά και στο υποκριτικό. Υποδεικνύει άλλους δρόμους για να μπορέσεις να εκφέρεις αυτό το έπος του Ομήρου, το οποίο είναι μια παγκόσμια περιουσία που χαρίζεται από την Ελλάδα» λέει ο Νικήτας Τσακίρογλου.
Σέρτζιο Εσκομπάρ
«Ο Ουίλσον αντιμετωπίζει το θέατρο καθολικά. Ο τρόπος που πλησιάζει το κείμενο του δίνει μία -θα τολμούσα να πω- υπερβατική, μεταφυσική διάσταση και ταυτόχρονα ένα παιγνιώδες χιούμορ, κάνοντας το αποτέλεσμα χαριτωμένο, με μια αλαφράδα... Είναι σαν να αιωρείται στο σύμπαν ο πυρήνας του έπους, σαν η ιστορία να ταξιδεύει μαζί με άλλους πλανήτες» τονίζει η Λυδία Κονιόρδου. «Ο Ουίλσον ερευνά την ουσία της σκηνής κι όχι την περιγραφή της. Αναζητά αυτό που είναι πίσω από τον λόγο, πίσω από την εικόνα, πίσω από αυτό που φαίνεται. Αναζητά τον εσωτερικό ουσιαστικό πυρήνα που τροφοδοτεί και το ίδιο το έπος».
«Εσωτερική ελευθερία»
Λένα Παπαληγούρα
Οσο για τη σχέση του με τους ηθοποιούς... «Δεν με ενδιαφέρει μόνον πόσο καλός ηθοποιός είναι κάποιος, αλλά και ποιος είναι ως άνθρωπος...». σχολιάζει ο πολυσχιδής καλλιτέχνης. «Ο τρόπος που δουλεύει σου δίνει ένα τεράστιο εύρος εκφραστικών δυνατοτήτων όσο κι αν είναι πολύ συγκεκριμένη η φόρμα του. Μέσα στον συγκεκριμένο θεατρικό του κώδικα αισθάνομαι διεύρυνση κι εσωτερική ελευθερία. Αποκαλύπτομαι» εξηγεί η Λυδία Κονιόρδου. «Είναι μια μαγική διαδικασία. Αντλεί από την προσωπικότητα των συνεργατών του, δεν τους αγνοεί. Το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι κάτι που σε βιάζει ή σε εξαναγκάζει. Σε συμπεριλαμβάνει».
«Ο τρόπος που δουλεύει ο Ουίλσον διαφέρει κατά πολύ συγκριτικά με άλλους σκηνοθέτες. Είναι πολύ γοητευτικός και με τρομερή πρόκληση για δημιουργία» υπερθεματίζει ο Θοδωρής Οικονόμου που υπογράφει τη μουσική της παράστασης αλλά και την ερμηνεύει ζωντανά, κάθε βράδυ, στο πιάνο. «Δουλέψαμε κάθε σκηνή μεμονωμένα. Αυτός είναι ο τρόπος του. Υστερα φτιάχνει όλη τη δομή του έργου». Πρόκειται για έναν «πολύ ανοιχτό καλλιτέχνη», στον οποίο δεν «χρειάζεται να μιλάς με όρους μουσικούς αλλά με την αίσθηση». Η μουσική υποστηρίζει «100% το έργο που είναι σαν παραμύθι». Γι' αυτό και θα μπορούσε να την «ακούσει από ένα παιδάκι έως ένας άνθρωπος 85 ετών».
ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Ποιοι «βαδίζουν» στα ίχνη του μύθου
«Οδύσσεια» του Ομήρου. Σύλληψη, σκηνοθεσία, σχεδιασμός σκηνικού, σχεδιασμός φωτισμών: Μπομπ Ουίλσον. Κείμενο: Simon Armitage. Δραματουργία: Wolfgang Wiens. Συνεργάτες σκηνοθέτες: Ann-Christin Rommen / Tilman Hecker.
Σχεδιασμός κοστουμιών: Yashi Tabassomi. Μετάφραση κειμένου στα Ελληνικά ? δραματολογική υποστήριξη: Γιώργος Δεπάστας. Μουσική ? πιάνο: Θοδωρής Οικονόμου. Φωνητική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου. Παίζουν: Σταύρος Ζαλμάς (Οδυσσέας), Νικήτας Τσακίρογλου (Ομηρος, Τειρεσίας), Λυδία Κονιόρδου (Αντίκλεια, Αρήτη, Ευρύκλεια), Μαρία Ναυπλιώτου (Καλυψώ, Κίρκη, Σειρήνα, Πηνελόπη), Αλέξανδρος Μυλωνάς (Ζευς, Αλκίνοος, Εύμαιος), Ακης Σακελλαρίου (Ευρύλοχος, Αντίνοος), Ζέτα Δούκα (Αθηνά, Σειρήνα), Αποστόλης Τότσικας (Ερμής, Τηλέμαχος, Αλκμαίων), Κοσμάς Φοντούκης (Ελπήνωρ), Βίκυ Παπαδοπούλου (Ναυσικά), Γιωργής Τσαμπουράκης (Ευρυβάτης, Ευρύμαχος), Γιώργος Γλάστρας (Περιμήδης, Αμφίνομος), Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης (Πολίτης), Λένα Παπαληγούρα (Σειρήνα, υπηρέτρια της Κίρκης), Μαριάνα Καβαλιεράτου (Σειρήνα, υπηρέτρια της Κίρκης), Γιώργος Τζαβάρας (ναύτης), Θανάσης Ακοκκαλίδης (Αντιφος, Αγέλαος). Στον ρόλο του Κύκλωπα ακούγεται η φωνή του Δημήτρη Πιατά.
Γιάννης Χουβαρδάς: Χαρά και τιμή
Kαλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου
Χαρά, τιμή και κέρδος για το ελληνικό θέατρο αποτελεί το γεγονός ότι ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του σήμερα, ο Μπομπ Ουίλσον, ασχολείται με ένα μεγάλο έργο της ελληνικής γραμματείας, την «Οδύσσεια», το κατεξοχήν συμβολικό κείμενο για τον Ελληνισμό πάντοτε και τώρα. Η παράσταση δεν αποκλείει κανέναν θεατή (από πλευράς μόρφωσης, γούστου και ηλικίας). Στη δύσκολη περίοδο που βρισκόμαστε έχει σημασία να υπάρχουν τέτοιας πνοής παραγωγές, που να ξεπερνούν τα ελληνικά σύνορα. Που να σημάνουν ότι η Ελλάδα είναι παρούσα, στέκεται στα πόδια της.
Σέρτζιο Εσκομπάρ: Τολμήσαμε
Διευθυντής του Θεάτρου Πίκολο Ο Ομηρος είναι πιο σημαντικός από τα σπρεντ! Υπάρχουν πολλοί ταξιδιώτες σαν τον Οδυσσέα. Ετσι η «Οδύσσεια» μετατρέπεται σε κομμάτι τού σήμερα.Είναι σημαντικό σε εποχές κρίσης, να υπογραμμίζεται η σημασία της σύγχρονης Ελλάδας. Αυτό που έχει σημασία είναι το ίδιο το ταξίδι, όπως λέει ο Καβάφης. Η υπογραφή του συμβολαίου τον Νοέμβριο του 2011 συνέπεσε με μια περίοδο αμφισβήτησης της Ελλάδας. Ηταν μια κίνηση σημαντική, καθώς έτσι διεκδικείται η αναγνώριση του παρελθόντος της. Τότε κάποιοι έλεγαν πως ήμουν τρελός που προχώρησα σε τέτοια συνεργασία. Πίστευα όμως βαθιά σε αυτό.
Λένα Παπαληγούρα: Συγκινητική συγκυρία
(Σειρήνα, υπηρέτρια της Κίρκης)
Η συνεργασία μου με τον Μπομπ Ουίλσον δεν περιγράφεται απλά. Πρόκειται για έναν σπουδαίο καλλιτέχνη, μια γοητευτική προσωπικότητα, που διαθέτει πολύ χιούμορ, είναι ευγενής, απαιτεί μεγάλη ακρίβεια, πολλή συγκέντρωση, να είσαι απόλυτα παρών την ώρα που γίνονται τα πράγματα... Είναι «μάγος» της εικόνας, αλλά όχι μόνο της εικόνας. Είναι «μάγος»... γενικά. Σου ανοίγει την πόρτα σε έναν άλλον κόσμο... Είναι τρομερή εμπειρία η συνεργασία μαζί του. Νιώθω πολύ τυχερή γι' αυτό που μου συμβαίνει. Δεν ξέρω εάν αυτή τη στιγμή μπορούμε να μεταδώσουμε αυτό που έχουμε ζήσει. Οταν ανέβει η παράσταση και ζώντας το κάθε μέρα, θα είμαστε πιο έτοιμοι να μιλήσουμε για αυτό... Θεωρώ πολύ συγκινητικό ότι σε αυτήν τη δεδομένη χρονική συγκυρία για τη χώρα κάνουμε παράσταση το υπέροχο αυτό κείμενο.
ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Περιμένουν 657.000€ από τα εισιτήρια
Πολλή κουβέντα έχει γίνει, από πέρυσι που ανακοινώθηκε η παράσταση, για την αμοιβή του Μπομπ Ουίλσον και το κόστος παραγωγής, η οποία υπολογίζεται ότι θα κοστίσει συνολικά περί τις 800.000 ευρώ. Αναλυτικά, τα έξοδα παραγωγής ανέρχονται σε 298.830 ευρώ για το Εθνικό. Το κόστος του 18μελούς θιάσου στα 288.342 ευρώ, ενώ ο Ουίλσον θα αμειφθεί με εφάπαξ ποσό (δεν ανακοινώθηκε) χωρίς δικαίωμα σε ποσοστά. Εκτιμάται επίσης ότι από τις χορηγίες θα συγκεντρωθούν περί τα 160.000 ευρώ, ενώ το Piccolo Teatro συμμετέχει στην κατασκευή σκηνικών, φροντιστηρίου, ειδικών εφέ, κοστουμιών, μασκών και περουκών, με πάνω από 200.000 ευρώ. Μέχρι στιγμής υπάρχει εξασφαλισμένη πληρότητα εισιτηρίων σε ποσοστό 64% μέχρι και τα μέσα Νοεμβρίου (μέχρι τότε έχει ανοίξει το ταμείο). Ο προϋπολογισμός εσόδων από τα εισιτήρια υπολογίζεται σε 657.000 ευρώ.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ
Αναδημοσιευσα Από Eθνος
molibixarti
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ