2012-11-06 09:07:56
Η Μόνικα Μπελούτσι σε σκηνή από την ταινία «Η εποχή του ρινόκερου» - δεξιά, ο θρυλικός ιρανός ηθοποιός Μπεχρούζ Βοσουγκί που τιμήθηκε από το φεστιβάλ,
Ζουμπουλάκης Γιάννης
Η νέα ταινία του «Η εποχή του ρινόκερου», στο 53ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης,
Αφιερωμένη στον Θόδωρο Αγγελόπουλο ήταν η προβολή της ιρανικής ταινίας του Μπαχμάν Γκομπαντί «Η εποχή του ρινόκερου» που έγινε στο κατάμεστο Ολύμπιον της πλατείας Αριστοτέλους την Κυριακή 4 Νοεμβρίου στις 20:00.
«Ο Αγγελόπουλος ήταν ο πρώτος σκηνοθέτης, που τουλάχιστον γνωρίζω εγώ, ο οποίος χρησιμοποίησε κουρδόφωνους χαρακτήρες στις ταινίες του» είπε ο Γκομπαντί στο κοινό της Θεσσαλονίκης (στη φωτογραφία αριστερά ο σκηνοθέτης, από τη βραδιά της προβολής). «Σε ταινία του άκουσα για πρώτη φορά τη μητρική μου γλώσσα στη μεγάλη οθόνη. Αυτό με έκανε να πιστέψω ότι ως Κούρδος δεν είμαι άνθρωπος δεύτερης κατηγορίας, ότι η φωνή μου μπορεί να ακουστεί και να μετρήσει. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος μου έδωσε την ελπίδα και την ενέργεια για να γίνω κινηματογραφιστής».
Μετά την τελευταία ταινία του, το «Ποιος φοβάται τους γάτους της Περσίας», ο Μπαχμάν Γκομπαντί, γνωστός από τη σπουδαία ταινία «Μεθυσμένα άλογα» που πρωτοπροβλήθηκε στην Ελλάδα στο ίδιο φεστιβάλ πριν από 12 χρόνια, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το Ιράν. Μετά το Παρίσι, το Βερολίνο και τη Νέα Υόρκη εγκαταστάθηκε την Κωνσταντινούπολη την οποία αποφάσισε να αντιμετωπίσει σαν μια καινούργια πατρίδα. Δυο εβδομάδες πριν από τον θάνατο του Αγγελόπουλου, ο Γκομπαντί τον είχε συναντήσει στην Πόλη. «Ομως ο πόνος του ξεριζωμού από την πατρίδα είναι σαν δηλητήριο, σε αφυδατώνει σε μυαλό και σώμα» όπως είπε ο ίδιος στην παρουσίαση της «Εποχής του ρινόκερου».
Ενιωσε μόνος και το ίδιο ακριβώς συναίσθημα ήταν που είχε νιώσει ο Μπεχρούζ Βοσουγκί, ο πρωταγωνιστής της «Εποχής του ρινόκερου», ο οποίος ενώ με 90 ταινίες στο ενεργητικό του έχει γράψει το δικό του, ξεχωριστό κεφάλαιο στην ιστορία του ιρανικού κινηματογράφου, επί 30 ολόκληρα χρόνια δεν μπορούσε να παίξει γιατί είχε προβλήματα με τη λογοκρισία του καθεστώτος. Η ταινία είναι αφιερώμένη στον Βοσουγκί τον οποίο το εφετινό φεστιβάλ βράβευσε για την προσφορά του στον κινηματογράφο. Το βραβείο παρέλαβε ο Μπαχμάν Γκομπαντί καθώς ο Βεσουγκί ήταν απών λόγω ατυχήματος που έκανε απαγορευτική την επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη. Εστειλε ωστόσο ένα πολύ γλυκό μήνυμα ευχαριστώντας το φεστιβάλ για την τιμή που του έκανε.
Η ιστορία της «Εποχής του ρινόκερου», στην οποία τον βασικό γυναικείο ρόλο κρατά η Μόνικα Μπελούτσι, είναι εμπνευσμένη από τη ζωή του ποιητή Σαντέγκ Κομανγκάρ ο οποίος επί τρεις δεκαετίες ήταν φυλακισμένος για πολιτικούς λόγους στο Ιράν.
«Κατά τον ίδιο τρόπο αισθανόμουν και εγώ φυλακισμένος» είπε ο Γκομπαντί. «Μέσα από την "Εποχή του ρινόκερου" και ακολουθώντας την ποίηση του Κομανγκάρ, θέλησα να εκφράσω τη μοναξιά που ένιωσα. Η ταινία μου αφορά σε κάθε είδους φυλάκιση, όποια μορφή μπορεί να πάρει. Με έκανε να κοιτάξω την αιχμαλωσία και το θάνατο στα μάτια, και τελικά ξαναγεννήθηκα».
Αναδημοσιευσα Από Βημα
molibixarti
Ζουμπουλάκης Γιάννης
Η νέα ταινία του «Η εποχή του ρινόκερου», στο 53ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης,
Αφιερωμένη στον Θόδωρο Αγγελόπουλο ήταν η προβολή της ιρανικής ταινίας του Μπαχμάν Γκομπαντί «Η εποχή του ρινόκερου» που έγινε στο κατάμεστο Ολύμπιον της πλατείας Αριστοτέλους την Κυριακή 4 Νοεμβρίου στις 20:00.
«Ο Αγγελόπουλος ήταν ο πρώτος σκηνοθέτης, που τουλάχιστον γνωρίζω εγώ, ο οποίος χρησιμοποίησε κουρδόφωνους χαρακτήρες στις ταινίες του» είπε ο Γκομπαντί στο κοινό της Θεσσαλονίκης (στη φωτογραφία αριστερά ο σκηνοθέτης, από τη βραδιά της προβολής). «Σε ταινία του άκουσα για πρώτη φορά τη μητρική μου γλώσσα στη μεγάλη οθόνη. Αυτό με έκανε να πιστέψω ότι ως Κούρδος δεν είμαι άνθρωπος δεύτερης κατηγορίας, ότι η φωνή μου μπορεί να ακουστεί και να μετρήσει. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος μου έδωσε την ελπίδα και την ενέργεια για να γίνω κινηματογραφιστής».
Μετά την τελευταία ταινία του, το «Ποιος φοβάται τους γάτους της Περσίας», ο Μπαχμάν Γκομπαντί, γνωστός από τη σπουδαία ταινία «Μεθυσμένα άλογα» που πρωτοπροβλήθηκε στην Ελλάδα στο ίδιο φεστιβάλ πριν από 12 χρόνια, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το Ιράν. Μετά το Παρίσι, το Βερολίνο και τη Νέα Υόρκη εγκαταστάθηκε την Κωνσταντινούπολη την οποία αποφάσισε να αντιμετωπίσει σαν μια καινούργια πατρίδα. Δυο εβδομάδες πριν από τον θάνατο του Αγγελόπουλου, ο Γκομπαντί τον είχε συναντήσει στην Πόλη. «Ομως ο πόνος του ξεριζωμού από την πατρίδα είναι σαν δηλητήριο, σε αφυδατώνει σε μυαλό και σώμα» όπως είπε ο ίδιος στην παρουσίαση της «Εποχής του ρινόκερου».
Ενιωσε μόνος και το ίδιο ακριβώς συναίσθημα ήταν που είχε νιώσει ο Μπεχρούζ Βοσουγκί, ο πρωταγωνιστής της «Εποχής του ρινόκερου», ο οποίος ενώ με 90 ταινίες στο ενεργητικό του έχει γράψει το δικό του, ξεχωριστό κεφάλαιο στην ιστορία του ιρανικού κινηματογράφου, επί 30 ολόκληρα χρόνια δεν μπορούσε να παίξει γιατί είχε προβλήματα με τη λογοκρισία του καθεστώτος. Η ταινία είναι αφιερώμένη στον Βοσουγκί τον οποίο το εφετινό φεστιβάλ βράβευσε για την προσφορά του στον κινηματογράφο. Το βραβείο παρέλαβε ο Μπαχμάν Γκομπαντί καθώς ο Βεσουγκί ήταν απών λόγω ατυχήματος που έκανε απαγορευτική την επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη. Εστειλε ωστόσο ένα πολύ γλυκό μήνυμα ευχαριστώντας το φεστιβάλ για την τιμή που του έκανε.
Η ιστορία της «Εποχής του ρινόκερου», στην οποία τον βασικό γυναικείο ρόλο κρατά η Μόνικα Μπελούτσι, είναι εμπνευσμένη από τη ζωή του ποιητή Σαντέγκ Κομανγκάρ ο οποίος επί τρεις δεκαετίες ήταν φυλακισμένος για πολιτικούς λόγους στο Ιράν.
«Κατά τον ίδιο τρόπο αισθανόμουν και εγώ φυλακισμένος» είπε ο Γκομπαντί. «Μέσα από την "Εποχή του ρινόκερου" και ακολουθώντας την ποίηση του Κομανγκάρ, θέλησα να εκφράσω τη μοναξιά που ένιωσα. Η ταινία μου αφορά σε κάθε είδους φυλάκιση, όποια μορφή μπορεί να πάρει. Με έκανε να κοιτάξω την αιχμαλωσία και το θάνατο στα μάτια, και τελικά ξαναγεννήθηκα».
Αναδημοσιευσα Από Βημα
molibixarti
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
ΣΙΟΒΑΣ : ΚΟΜΒΙΚΟ ΤΟ ΜΑΤΣ ΜΕ ΤΗ ΜΟΝΠΕΛΙΕ
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Τέσσερα αδιέξοδα και μία (δι)έξοδος
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ