2012-11-08 11:27:30
«Τασάκι έχετε;» Αδιαφορώντας για την απαγόρευση ο φινλανδός σκηνοθέτης Aκι Καουρισμάκι άναψε το τσιγάρο του στην συνέντευξη Τύπου που έδωσε στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης,
Αποστολή: ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ
Ο φινλανδός σκηνοθέτης μίλησε με το κοινό και τους δημοσιογράφους,
Υπέροχος! Αλέγκρος! Αστείος! Αλλά και «βαρύς», δύσθυμος, λιγάκι παράξενος. Ακριβώς όπως θα τον περίμενες έχοντας δει ταινίες του όπως ο «Ανθρωπος χωρίς παρελθόν» και το πρόσφατο, μικρό αριστούργημά του «Το λιμάνι της Χάβρης», ο φινλανδός σκηνοθέτης Ακι Καουρισμάκι «αγκάλιασε» το κοινό του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στην συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε το μεσημέρι της Τετάρτης στην Αποθήκη Γ του Λιμανιού.
Ο αντισυμβατικός του χαρακτήρας φάνηκε αμέσως. Ο άνθρωπος ήθελε να καπνίσει αλλά στον χώρο απαγορεύεται. Κάποιος ζήτησε να του δώσουν ένα ηλεκτρονικό τσιγάρο. Εν τέλει άναψε από μόνος του κανονικό. «Το μεγάλο ερώτημα τώρα είναι αν έχετε τασάκι» είπε και ο κόσμος, πολύ φυσικά, έσκασε στα γέλια.
Η βαθιά ανθρώπινη φύση των ταινιών του έχει φανεί από την αρχή της καριέρας του Ακι Καουρισμάκι. Οι μοναχικοί ήρωες των ταινιών του ζουν σε ένα δικό τους «αφελές» σύμπαν, ενταγμένοι σε ένα περιβάλλον εχθρικό και απειλητικό. Περιέργως επιβιώνουν συνήθως γιατί έχουν επιλέξει να είναι συνεπείς με τον εαυτό τους.
Αρκεί να θυμηθούμε κινηματογραφικά ταξίδια του Καουρισμάκι σε ταινίες όπως το «Εγκλημα και τιμωρία» (μια εκσυγχρονισμένη εκδοχή του μυθιστορήματος του Φ. Ντοστογιέφσκι τοποθετημένη στο Ελσίνκι), την «Γυναίκα με τα σπίρτα», το «Μακριά πετούν τα σύννεφα» και τα «Φώτα στο σούρουπο». Μελαγχολικές ιστορίες ανθρώπων που προσπαθούν να κρατηθούν από κάπου, από κάτι και εν τέλει τα καταφέρνουν, παρά στις δυσκολίες.
Ο ίδιος ο Καουρισμάκι βέβαια, δεν συνηθίζει να «ανοίγεται», ίσως επειδή κατά βάθος είναι ένας μάλλον ντροπαλός άνθρωπος. «Εχετε αισθήματα;» τον ρώτησαν. «Είναι καλά» ήταν η ξερή απάντηση. Για τον Καουρισμάκι το σινεμά είναι ένα «νομιμοποιημένο ψέμα» αλλά η απόφασή του να ακολουθήσει τον δρόμο του κινηματογράφου υπήρξε μια «μορφή επανάστασης» όταν είδε τις προοπτικές να κάνει σινεμά Τέχνης μακριά από το καταναλωτικό μοντέλο του Χόλιγουντ. «Μια ζωή ηλίθιος» είπε αυτοσαρκαζόμενος.
Και η κρίση; Τι έχει να πει για την οικονομική κρίση της εποχής μας; «Στη Φινλανδία την μεγάλη κρίση την ζήσαμε στην δεκαετία του 1990 και κράτησε πέντε χρόνια» είπε. «Τα μπαρ ήταν γεμάτα από πελάτες που δεν είχαν λεφτά για να πληρώσουν το ποτό τους. Αλλά τελικά βγήκαμε. Εν τέλει, ο καπιταλισμός δίνει λεφτά για να αγοράζεις τα προϊόντα του»
Τον αποκάλεσαν πεσιμιστή αν και ο ίδιος ο Καουρισμάκι δεν συμφωνεί θεωρώντας τον εαυτό περισσότερο ρεαλιστή από οτιδήποτε άλλο. Ωστόσο, για τον φινλανδό σκηνοθέτη το μέλλον της ανθρωπότητας είναι τελειωμένο. «Αν δεν υπάρχουν ψάρια στον ωκεανό» όπως είπε, «δεν θα υπάρχουμε και εμείς».
Αναδημοσιευσα Από Βημα
molibixarti
Αποστολή: ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ
Ο φινλανδός σκηνοθέτης μίλησε με το κοινό και τους δημοσιογράφους,
Υπέροχος! Αλέγκρος! Αστείος! Αλλά και «βαρύς», δύσθυμος, λιγάκι παράξενος. Ακριβώς όπως θα τον περίμενες έχοντας δει ταινίες του όπως ο «Ανθρωπος χωρίς παρελθόν» και το πρόσφατο, μικρό αριστούργημά του «Το λιμάνι της Χάβρης», ο φινλανδός σκηνοθέτης Ακι Καουρισμάκι «αγκάλιασε» το κοινό του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στην συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε το μεσημέρι της Τετάρτης στην Αποθήκη Γ του Λιμανιού.
Ο αντισυμβατικός του χαρακτήρας φάνηκε αμέσως. Ο άνθρωπος ήθελε να καπνίσει αλλά στον χώρο απαγορεύεται. Κάποιος ζήτησε να του δώσουν ένα ηλεκτρονικό τσιγάρο. Εν τέλει άναψε από μόνος του κανονικό. «Το μεγάλο ερώτημα τώρα είναι αν έχετε τασάκι» είπε και ο κόσμος, πολύ φυσικά, έσκασε στα γέλια.
Η βαθιά ανθρώπινη φύση των ταινιών του έχει φανεί από την αρχή της καριέρας του Ακι Καουρισμάκι. Οι μοναχικοί ήρωες των ταινιών του ζουν σε ένα δικό τους «αφελές» σύμπαν, ενταγμένοι σε ένα περιβάλλον εχθρικό και απειλητικό. Περιέργως επιβιώνουν συνήθως γιατί έχουν επιλέξει να είναι συνεπείς με τον εαυτό τους.
Αρκεί να θυμηθούμε κινηματογραφικά ταξίδια του Καουρισμάκι σε ταινίες όπως το «Εγκλημα και τιμωρία» (μια εκσυγχρονισμένη εκδοχή του μυθιστορήματος του Φ. Ντοστογιέφσκι τοποθετημένη στο Ελσίνκι), την «Γυναίκα με τα σπίρτα», το «Μακριά πετούν τα σύννεφα» και τα «Φώτα στο σούρουπο». Μελαγχολικές ιστορίες ανθρώπων που προσπαθούν να κρατηθούν από κάπου, από κάτι και εν τέλει τα καταφέρνουν, παρά στις δυσκολίες.
Ο ίδιος ο Καουρισμάκι βέβαια, δεν συνηθίζει να «ανοίγεται», ίσως επειδή κατά βάθος είναι ένας μάλλον ντροπαλός άνθρωπος. «Εχετε αισθήματα;» τον ρώτησαν. «Είναι καλά» ήταν η ξερή απάντηση. Για τον Καουρισμάκι το σινεμά είναι ένα «νομιμοποιημένο ψέμα» αλλά η απόφασή του να ακολουθήσει τον δρόμο του κινηματογράφου υπήρξε μια «μορφή επανάστασης» όταν είδε τις προοπτικές να κάνει σινεμά Τέχνης μακριά από το καταναλωτικό μοντέλο του Χόλιγουντ. «Μια ζωή ηλίθιος» είπε αυτοσαρκαζόμενος.
Και η κρίση; Τι έχει να πει για την οικονομική κρίση της εποχής μας; «Στη Φινλανδία την μεγάλη κρίση την ζήσαμε στην δεκαετία του 1990 και κράτησε πέντε χρόνια» είπε. «Τα μπαρ ήταν γεμάτα από πελάτες που δεν είχαν λεφτά για να πληρώσουν το ποτό τους. Αλλά τελικά βγήκαμε. Εν τέλει, ο καπιταλισμός δίνει λεφτά για να αγοράζεις τα προϊόντα του»
Τον αποκάλεσαν πεσιμιστή αν και ο ίδιος ο Καουρισμάκι δεν συμφωνεί θεωρώντας τον εαυτό περισσότερο ρεαλιστή από οτιδήποτε άλλο. Ωστόσο, για τον φινλανδό σκηνοθέτη το μέλλον της ανθρωπότητας είναι τελειωμένο. «Αν δεν υπάρχουν ψάρια στον ωκεανό» όπως είπε, «δεν θα υπάρχουμε και εμείς».
Αναδημοσιευσα Από Βημα
molibixarti
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Σκέψεις για Τριανταφυλλάκο
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ