2012-11-12 20:05:11
Σήμερα αναφορά κάνουμε σε μια από τις από τις πιο σημαντικές σύγχρονες Eλληνίδες τραγουδίστριες.
Η Χάρις Αλεξίου (πραγματικό όνομα Χαρίκλεια Ρουπάκα) είναι Γεννήθηκε στη Θήβα
Είναι μία από τις δημοφιλέστερες Ελληνίδες τραγουδίστριες και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του ελληνικού τραγουδιού από τη δεκαετία του '70. Έχει συνεργαστεί με όλους σχεδόν τους μεγάλους τραγουδιστές, μουσικοσυνθέτες και στιχουργούς, παλαιότερους και νεότερους, είτε δισκογραφικά είτε σε μουσικές σκήνες, πίστες και συναυλίες: Μάνο Λοΐζο, Μανώλη Ρασούλη,Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Γιάννη Πάριο, Δήμητρα Γαλάνη, Γιώργο Νταλάρα, Άννα Βίσση, Άλκηστη Πρωτοψάλτη, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Μίκη Θεοδωράκη, Μάνο Χατζιδάκι, Νικόλα Άσιμο, Γιώργο Ζαμπέτα, Γιάννη Σπανό, Θάνο Μικρούτσικο, Λευτέρη Παπαδόπουλο, Μάνο Ελευθερίου, Λίνα Νικολακοπούλου, Σωκράτη Μάλαμα, Αλκίνοο Ιωαννίδη, Γιάννη Σπάθα, Νίκο Πορτοκάλογλου, Αφροδίτη Μάνου, Λαρεύντη Μαχαιρίτσα, Γιάννη Κότσιρα και πολλούς άλλους. Έχει εμφανιστεί στις κορυφαίες αίθουσες του κόσμου και έχει τιμηθεί με σημαντικές διακρίσεις.
Έχει ηχογραφήσει πάνω από 30 προσωπικούς δίσκους. Παρότι η ίδια δε συνηθίζει να αναφέρεται στις πωλήσεις των δίσκων της, σύμφωνα με την έρευνα του Πέτρου Δραγουμάνου (2009) η Χάρις Αλεξίου είναι στην πρώτη θέση μεταξύ των τραγουδιστριών και συνολικά στην τρίτη πίσω από τους Γιώργο Νταλάρα και Γιάννη Πάριο στην κατάταξη με τις περισσότερες πωλήσεις προσωπικών δίσκων που έχουν γίνει χρυσοί ή πλατινένιοι από το 1970 έως το 2009. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, οκτώ από τους προσωπικούς της δίσκους έχουν ξεπεράσει τις 100000 πωλήσεις, όντας η μόνη γυναίκα τραγουδίστρια που το έχει καταφέρει στην ελληνική δισκογραφία. Το γεγονός ότι οι προαναφερόμενοι προσωπικοί δίσκοι χαρακτηρίζονται από διαφορετικά μουσικά στυλ (δημοτικά, ρεμπέτικα, παλιά, σύγχρονα και έντεχνα λαϊκά, μπαλάντες), εμπεριέχουν τραγούδια διαφόρων συνθετών και έχουν εκδοθεί μεταξύ σχεδόν σταθερών χρονικών διαστημάτων από το 1977 έως το 2003 αποδεικνύει αφενός την αδιαμφισβήτητη προσφορά της Χάριτος Αλεξίου στα μουσικά πράγματα του τόπου και αφετέρου τη συνεπή και αδιάλειπτη επαφή της με τον κόσμο όλα αυτά τα χρόνια. Καθολική είναι και η αποδοχή της από τους συναδέλφους της στο χώρο του ελληνικού τραγουδιού. Ο Στέλιος Καζαντζίδης στη συνέντευξή του στον Θανάση Λάλα στην εκπομπή "Φάρμα των Ανθρώπων" στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ το 1993 είχε χαρακτηρίσει τη φωνή της Αλεξίου ως μεγάλη φωνή, ό,τι καλύτερο έχει βγάλει αυτός ο τόπος [2].
Δεκαετία '70
Το 1968 είναι η χρονιά που η 19χρονη Χάρις Αλεξίου παρουσιάζεται στη δισκογραφία με δίσκο 45 στροφών και το τραγούδι "ο Μαρμαρωμένος βασιλιάς".
Το 1971 και 1972 ηχογραφεί, πάντα σε δίσκους 45 στροφών, τραγούδια των Απόστολου Καλδάρα, Γ. Χατζηνάσιου, Τ. Βοσκόπουλου και Μάνου Χατζιδάκι.
Το 1972 έρχεται ο πρώτος σημαντικός σταθμός στη δισκογραφία της με τη συμμετοχή της στον δίσκο "ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ" των Α. Καλδάρα και Πυθαγόρα, με τον Γ. Νταλάρα. Μουσικό έργο ιστορικής αξίας που τη δεκαετία του '70 θα μπει σε κάθε ελληνική δισκοθήκη, θα σημειώσει ρεκόρ πωλήσεων και αυτοδίκαια θα ενταχθεί στις "100 Μεγαλύτερες Ηχογραφήσεις του Αιώνα" της MINOS - EMI. Για το δίσκο αυτό ερμηνεύει τρία τραγούδια, τα "Δυο παλικάρια απ' το Αϊβαλί", "Μαρμαρωμένος βασιλιάς" και "Πήρε φωτιά το Κορδελιό". Την ίδια χρονιά κάνει και τη μία και μοναδική εμφάνισή της στον κινηματογράφο, στην ταινία "Ο άγνωστος εκείνης της νύχτας" του Οδυσσέα Κωστελέτου, ερμηνεύοντας το τραγούδι "Ήτανε τ' όνειρο μικρό (Δυο καημοί)" των Μίμη Πλέσσα και Λευτέρη Παπαδόπουλου.
Το 1973 συμμετέχει στον δίσκο "ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ" των Α. Καλδάρα και Λ. Παπαδόπουλου, ξανά με τον Γ.Νταλάρα, με τραγούδια όπως τα "Καμπάνα του εσπερινού" και "Βάρα νταγιερέ".
Το 1974 έρχεται η πρώτη δισκογραφική συνεργασία με τον Μάνο Λοΐζο με τη συμμετοχή της Χάριτος Αλεξίου στο δίσκο "ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΗΛΙΕ" των Μ. Λοΐζου, Δ. Χριστοδούλου, με τέσσερα τραγούδια, μεταξύ των οποίων τα "Μια καλημέρα" και "Ποιος το ξέρει". Η συνάντηση με τον Μάνο Λοΐζο αποτελεί την αρχή μιας ουσιαστικής φιλίας και μιας σπουδαίας συνεργασίας. Την ίδια χρονιά συμμετέχει στο δίσκο "ΟΔΟΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ" των Γ. Σπανού και Λ. Παπαδόπουλου, με τους Γ. Πάριο και Γ. Καλατζή, με τέσσερα τραγούδια. Από αυτά θα ξεχωρίσει το ομώνυμο με το δίσκο τραγούδι "Οδός Αριστοτέλους", το οποίο θα αποτελέσει και ορόσημο για την πορεία της Χάριτος Αλεξίου, καθώς, όπως θα δηλώσει η ίδια αργότερα, σε αυτό το τραγούδι αισθάνθηκε ότι "βρήκε" τη φωνή της, στους τόνους του κοντράλτο. Επίσης, τη χρονιά αυτή συμμετέχει στους δίσκους "ΠΡΟΔΟΜΕΝΟΣ ΛΑΟΣ" του Μίκη Θεοδωράκη, "Ω! Τι κόσμος μπαμπά" του Βασίλη Δημητρίου και "Άσπρο-Μαύρο" του Γ. Χατζηνάσιου. Τέλος, συμμετέχει και στους δίσκους "ΓΙΑ ΡΕΜΠΕΤΕΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΦΙΛΟΥΣ" και "ΡΟΒΙΝΣΩΝΕΣ" του Α. Καλδάρα, με τραγούδια όπως τα "Μια στεναχώρια" και "Δυο ποτήρια".
Το 1975 ηχογραφεί τον πρώτο προσωπικό της δίσκο "12 ΛΑΪΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ", με τραγούδια διαφόρων συνθετών, όπως τα "Δημητρούλα μου", "Η Ρόζα", "Ελενίτσα", "Λένγκω-Λένγκω", ενώ συμπεριλαμβάνεται και το "Όταν πίνει μια γυναίκα", που ήταν και το πρώτο δισκογραφημένο της από το 1970 σε δίσκο 45 στροφών. Επίσης συμμετέχει στο δίσκο "ΠΑΝΟΣ ΤΖΑΒΕΛΛΑΣ: ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΠ' ΤΟ ΑΝΤΑΡΤΙΚΟ ΛΗΜΕΡΙ ΤΟΥ" του Πάνου Τζαβέλλα, με το τραγούδι "Μάη Μάη".
Το 1976 ηχογραφεί τον προσωπικό δίσκο "ΛΑΪΚΕΣ ΚΥΡΙΑΚΕΣ" με τραγούδια αποκλειστικά του Κουγιουμτζή, όπως τα "Μάτια μου μάτια μου", "Θά 'ταν 12 του Μάρτη", "Χρόνια σαν βροχή", "Τα σκούρα μάτια". Την ίδια χρονιά ηχογραφεί τον προσωπικό δίσκο "ΧΑΡΙΣ ΑΛΕΞΙΟΥ 2" με τραγούδια διαφόρων συνθετών, όπως "Η Γκαρσόνα", "Κίτρινη πόλη", "Ένα παλιό ζεϊμπέκικο", "Πώς να σε λησμονήσω". Επίσης συμμετέχει στον δίσκο "ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ" του Κ. Μουντάκη.
Το 1977 ηχογραφεί τον διπλό προσωπικό δίσκο "24 ΚΑΙ 1 ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ", με τραγούδια διαφόρων συνθετών, όπως τα "Τι γλυκό να σ' αγαπούν", "Χρόνια χελιδόνια", "Οι Κυριακές στην Κατερίνη", "Όλες του κόσμου οι Κυριακές", "Χάθηκα", "Το Ανεστάκι", "Μη χαράζεις, βλέφαρό μου", "Μανταλιώ", "Μινόρε της αυγής", "Ούζο όταν πιεις", "Πουλάκι ξένο", "Όμορφη που 'ναι η Λειβαδιά", ενώ συμπεριλαμβάνεται και το "Οδός Αριστοτέλους", που είχε ηχογραφηθεί για τον ομώνυμο δίσκο των Γ. Σπανού και Λ. Παπαδόπουλου το 1974.
Το 1979 έρχεται η στιγμή που ηχογραφεί προσωπικό δίσκο με τον Μάνο Λοΐζο σε στίχους Μανώλη Ρασούλη και Πυθαγόρα. Είναι "ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΧΑΡΟΥΛΑΣ". Το τραγούδι "Ο φαντάρος" ξεχωρίζει αμέσως, ενώ το "Όλα σε θυμίζουν" θα καταγραφεί με το πέρασμα του χρόνου ως μία από τις κλασικές ελληνικές μπαλάντες. Άλλα τραγούδια του δίσκου είναι τα "Τίποτα δεν πάει χαμένο", "Πες μου πώς γίνεται", "Τέλι τέλι", "Σε πέντε ώρες ξημερώνει Κυριακή", "Την όγδοη μέρα", "Γύφτισσα τον εβύζαξε". Ο δίσκος αυτός θα αποτελέσει ορόσημο για την πορεία της Χάριτος Αλεξίου. Την ίδια χρονιά συμμετέχει στο δίσκο "ΟΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΣ" του Θωμά Μπακαλάκου με χαρακτηριστικό τραγούδι "Το γράμμα".
Κατά τη δεκαετία του '70 η Χάρις Αλεξίου εμφανίζεται σε μπουάτ στην Πλάκα ανοίγοντας τον δρόμο σε έναν νέο τρόπο παρουσίασης των τραγουδιών, τελείως διαφορετικό από τη συμβατική λογική των νυχτερινών κέντρων. Συμπίπτει με την περίοδο της μεταπολίτευσης, του πολιτικού τραγουδιού και της αναβίωσης του ρεμπέτικου, που βρίσκει τη Χάρι Αλεξίου να τραγουδά μπαλάντες, λαϊκά και έντεχνα, δημοτικά και ρεμπέτικα. Τραγουδά για μεγάλο διάστημα με τον Γιώργο Νταλάρα. Τραγουδά επίσης με τους Δήμητρα Γαλάνη, Αντώνη Καλογιάννη, Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Γιάννη Πάριο. Οι συναυλίες που δίνει σε στάδια και θέατρα με τραγούδια των Μάνου Λοΐζου, Λευτέρη Παπαδόπουλου, Μανώλη Ρασούλη, Χρήστου Νικολόπουλου, Γιάννη Σπανού, Μίκη Θεοδωράκη, Σταύρου Κουγιουμτζή σημειώνουν μεγάλη επιτυχία.
Δεκαετία '80
Κατά τη δεκαετία του '80 ανέδειξε ίσως περισσότερο από πριν το "λαϊκό της προφίλ" μέσα από συνεργασίες με συνθέτες όπως ο Αντώνης Βαρδής, ο Χρήστος Νικολόπουλος, ο Θάνος Μικρούτσικος κ.ά.. Δεν παραλείπει όμως να χαρίσει ιδιαίτερα ευαίσθητες ερμηνείες στον δίσκο «Τα τραγούδια της χτεσινής μέρας» με τη Δήμητρα Γαλάνη, επιστρέφει στις "ρίζες" της(δημοτικό τραγούδι) με το δίσκο «Τα τραγούδια της γης μου», αλλά και με τα «Τσίλικα», κάνει μια ζωντανή συνεργασία-έκπληξη με τον Ιταλό τροβαδούρο Πάολο Κόντε και συνεργάζεται με τον Μάνο Χατζιδάκι στην παραγωγή ενός από τους πιο αξιόλογους δίσκους στην καριέρα της, στο «Η Χάρις Αλεξίου σε απρόβλεπτα τραγούδια». Τα τραγούδια: «Φεύγω», «Πόλη τουρκεμένη», «Οι μάγκες δεν υπάρχουν πια», «Αν πεθάνει μια αγάπη», «Ζήλεια μου», «Μία είναι η ουσία», «Η διαθήκη», «Η μπαλάντα της Ιφιγένειας» (αυτοβιογραφικό τραγούδι σε μουσική και στίχους της ίδιας), «Ελένη», «Ερωτικό», «Η αγάπη είναι ζάλη», «Όποια και να 'σαι», «Μ' έμπλεξε ένας μόρτης», «Η νύχτα θέλει έρωτα», «Τηλεφωνητής», «Μια πίστα απο φώσφορο» είναι μερικά μόνο από εκείνα που θεωρούνται πλέον κλασσικά.
Δεκαετία '90
Στις αρχές της δεκαετίας του '90 βγάζει το δίσκο «Δι' ευχών» [3] σε μουσική του Νίκου Αντύπα, πρώην μέλους του συγκροτήματος Socrates, και στίχους -κυριως- της Λίνας Νικολακοπούλου, εγκαινιάζοντας την ενασχόλησή της με ένα διαφορετικό ύφος μουσικής, με σαφείς τις ροκ, έντεχνες, αλλά και έθνικ επιρροές. Ο δίσκος αυτός συζητήθηκε, επικρίθηκε και εν τέλει αγαπήθηκε όσο λίγοι στην καριέρα της. Επόμενος μεγάλος σταθμός αυτής της δεκαετίας είναι ο δίσκος «Οδός Νεφέλης '88», όπου η Αλεξίου μάς συστήνεται πλέον ως ολοκληρωμένη δημιουργός, αφού έχει γράψει η ίδια τη μουσική και τους στίχους σε δέκα από τα δώδεκα κομμάτια του άλμπουμ: «Το μινοράκι», «Οι φίλοι», οι «Δεκατρείς φωτιές», το «Ψυχές και σώματα», η «Πανσέληνος», το «Στις δώδεκα» (δισκογραφημένο ήδη απο την Άλκηστη Πρωτοψάλτη στο δίσκο «Δικαίωμα»), ο «Άνθρωπος του κάβου» ξεχωρίζουν και "συντροφεύουν" την περιοδία-μαμούθ που κάνει η Αλεξίου τα επόμενα χρόνια. Ακολουθούν τα CD των ζωντανών ηχογραφήσεων και η δεκατία κλείνει με έναν ακόμη δίσκο με δικά της κομμάτια, «Το παιχνίδι της αγάπης», ο οποίος δεν είχε όμως την ίδια εμπορική επιτυχία (ίσως ούτε την ίδια καλλιτεχνική αρτιότητα) με τον προηγούμενο. Το τραγούδι «Οι δικοί μου ξένοι» μάλλον αντέχει στο χρόνο.
Δεκαετία του 2000
Το 2000 ένας πολυσυλλεκτικός δίσκος («Παράξενο φως») και ένας με επανεκτελέσεις σε απέριττες ενορχηστρώσεις («Ψίθυροι») αποτελούν τις πρώτες παραγωγές της Εστίας, της εταιρείας που συστήνει η ίδια η Αλεξίου, μέσω της οποίας πρόκειται να εκδίδει τους δίσκους της από εδω και πέρα. Το «Ως την άκρη του ουρανού σου» (2003) γίνεται δις πλατινένιο, ενώ σε καινούργια τραγούδια την ακούμε πάλι το 2006 με το νεο-δημοτικού ύφους άλμπουμ «Βύσσινο και νεράντζι». Το 2005 αναλαμβάνει την παραγωγή του πρώτου προσωπικού CD της νέας τραγουδίστριας Ζωής Παπαδοπούλου και το 2008 κάνει το ίδιο για τον τραγουδοποιό Μάκη Σεβίλογλου. Το καλοκαίρι του 2008 η Χάρις Αλεξίου δίνει τη μεγαλύτερη συναυλία των τελευταίων χρόνων στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο με περισσότερους από 20000 θεατές.Το καλοκαίρι του 2009 περιοδεύει σε όλη την Ελλάδα. Την ίδια χρονιά επιστρέφει στη δισκογραφία με τον νέο δίσκο " Η αγάπη θα σε βριει όπου και να 'σαι" με πωλήσεις άνω των 70000 αντιτύπων.
Δεκαετία του 2010
Το 2010 εμφανίζεται απο τον Ιανουάριο μέχρι τέλη Μαρτίου στο Παλλάς και τον Απρίλιο στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Το καλοκαίρι περιοδεύει μαζί με τη Μάρθα Φριντζήλα σε όλη την Ελλάδα και δυο συναυλίες στη Κύπρο. Τον Μάιο του 2011 βραβεύεται με το βραβείο «Una vita per la musica - Giglio d’Oro» («Μια ζωή για τη μουσική») από το Ίδρυμα «Premio Galileo 2000» και πραγματοποιεί ευρωπαϊκή περιοδεία [4]. Τον Οκτώβριο του ίδιου έτους παρουσιάζει ενα αφιέρωμα στον Nino Rota με τίτλο "Η Χάρις Αλεξίου στο Σινεμα του Νίνο Ρότα" στο "ΘΕΑΤΡΟΝ" του Κέντρου Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος" για πέντε παραστάσεις [5] και τον Νοέμβριο επισκέπτεται τους έλληνες ομογενείς στην Αυστραλία για τρεις συναυλίες στην Αδελαΐδα, τη Μελβούρνη και το Σίδνεϋ [6]. Τον Ιανουάριο του 2012, έπειτα απο τριάντα χρόνια από τα "Τραγούδια της χθεσινής μέρας", ξανασυνεργάζεται με τη Δήμητρα Γαλάνη, με επιτυχημένες κοινές τους εμφανίσεις στο θέατρο Παλλάς και στη Θεσσαλονίκη στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης για τέσσερις παραστάσεις [7].Οι μουσικές αυτές βραδιές ηχογραφούνται και τον Ιούλιο του 2012 βγαίνουν σε διπλό CD, το οποίο περιλαμβάνει 36 τραγούδια [8]. Ταυτόχρονα οι δυο ερμηνεύτριες, το καλοκαίρι, ξεκινούν περιοδεία στην Ελλάδα και την Κύπρο με πρώτο σταθμό την Αθήνα στο θέατρο Βράχων με δύο συναυλίες. Την ίδια στιγμή, εμφανίζεται στο Φεστιβάλ Sete της Γαλλίας, με τίτλο "Kalispera" [9]
Προσωπική Δισκογραφία 1975: 12 Λαϊκά Τραγούδια1976: Χάρις Αλεξίου 21976: Λαϊκές Κυριακές1977: 24 Τραγούδια1979: Τα τραγούδια της Χαρούλας1980: Ξημερώνει1981: Τα τραγούδια της γης μου1981: Τα τραγούδια της χθεσινής μέρας1982: Η ζωή μου κύκλους κάνει1983: Τα τσίλικα1984: Εμφύλιος έρωτας1986: Η αγάπη είναι ζάλη1987: Η Χάρις Αλεξίου σε απρόβλεπτα τραγούδια1988: Η νύχτα θέλει έρωτα1988: Χάρις Αλεξίου (Best)1990: Κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια1991: Η δική μας νύχτα (Live)1991: Η Αλεξίου τραγουδά Χατζή1992: Δι' ευχών1993: Οι μπαλάντες της Χαρούλας1994: Εϊ1995: Οδός Νεφέλης '881996: Γυρίζοντας τον κόσμο (Live '92-'96)1997: Ένα φιλί του κόσμου (Live)1997: Γυρίζοντας τον κόσμο & Ένα φιλί του κόσμου (Live)1998: Το παιχνίδι της αγάπης2000: Ψίθυροι2000: Παράξενο Φως2002: Cine Κεραμικός (Live)2003: Ως την άκρη του ουρανού σου2004: Ανθολόγιο2006: Βύσσινο και νεράντζι2007: Αλεξίου - Μάλαμας - Ιωαννίδης: Ζωντανή ηχογράφηση στο Λυκαβηττό2007: Ωδείο Ηρώδου Αττικού - Αφιέρωμα στο Μάνο Λοΐζο2009: Η αγαπη θα σε βρει οπου και να 'σαι2012: Live Παλλάς 2012 (με τη Δήμητρα Γαλάνη απο τις κοινές τους εμφανίσεις)
Καλλιτέχνης: Χάρις Αλεξίου
Δίσκος: ΓΥΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ (1997)Vdlcp: Το ταγκό της Νεφέλης
Απολαύστε το...
tosokaki.blogspot.gr
Η Χάρις Αλεξίου (πραγματικό όνομα Χαρίκλεια Ρουπάκα) είναι Γεννήθηκε στη Θήβα
Είναι μία από τις δημοφιλέστερες Ελληνίδες τραγουδίστριες και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του ελληνικού τραγουδιού από τη δεκαετία του '70. Έχει συνεργαστεί με όλους σχεδόν τους μεγάλους τραγουδιστές, μουσικοσυνθέτες και στιχουργούς, παλαιότερους και νεότερους, είτε δισκογραφικά είτε σε μουσικές σκήνες, πίστες και συναυλίες: Μάνο Λοΐζο, Μανώλη Ρασούλη,Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Γιάννη Πάριο, Δήμητρα Γαλάνη, Γιώργο Νταλάρα, Άννα Βίσση, Άλκηστη Πρωτοψάλτη, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Μίκη Θεοδωράκη, Μάνο Χατζιδάκι, Νικόλα Άσιμο, Γιώργο Ζαμπέτα, Γιάννη Σπανό, Θάνο Μικρούτσικο, Λευτέρη Παπαδόπουλο, Μάνο Ελευθερίου, Λίνα Νικολακοπούλου, Σωκράτη Μάλαμα, Αλκίνοο Ιωαννίδη, Γιάννη Σπάθα, Νίκο Πορτοκάλογλου, Αφροδίτη Μάνου, Λαρεύντη Μαχαιρίτσα, Γιάννη Κότσιρα και πολλούς άλλους. Έχει εμφανιστεί στις κορυφαίες αίθουσες του κόσμου και έχει τιμηθεί με σημαντικές διακρίσεις.
Έχει ηχογραφήσει πάνω από 30 προσωπικούς δίσκους. Παρότι η ίδια δε συνηθίζει να αναφέρεται στις πωλήσεις των δίσκων της, σύμφωνα με την έρευνα του Πέτρου Δραγουμάνου (2009) η Χάρις Αλεξίου είναι στην πρώτη θέση μεταξύ των τραγουδιστριών και συνολικά στην τρίτη πίσω από τους Γιώργο Νταλάρα και Γιάννη Πάριο στην κατάταξη με τις περισσότερες πωλήσεις προσωπικών δίσκων που έχουν γίνει χρυσοί ή πλατινένιοι από το 1970 έως το 2009. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, οκτώ από τους προσωπικούς της δίσκους έχουν ξεπεράσει τις 100000 πωλήσεις, όντας η μόνη γυναίκα τραγουδίστρια που το έχει καταφέρει στην ελληνική δισκογραφία. Το γεγονός ότι οι προαναφερόμενοι προσωπικοί δίσκοι χαρακτηρίζονται από διαφορετικά μουσικά στυλ (δημοτικά, ρεμπέτικα, παλιά, σύγχρονα και έντεχνα λαϊκά, μπαλάντες), εμπεριέχουν τραγούδια διαφόρων συνθετών και έχουν εκδοθεί μεταξύ σχεδόν σταθερών χρονικών διαστημάτων από το 1977 έως το 2003 αποδεικνύει αφενός την αδιαμφισβήτητη προσφορά της Χάριτος Αλεξίου στα μουσικά πράγματα του τόπου και αφετέρου τη συνεπή και αδιάλειπτη επαφή της με τον κόσμο όλα αυτά τα χρόνια. Καθολική είναι και η αποδοχή της από τους συναδέλφους της στο χώρο του ελληνικού τραγουδιού. Ο Στέλιος Καζαντζίδης στη συνέντευξή του στον Θανάση Λάλα στην εκπομπή "Φάρμα των Ανθρώπων" στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ το 1993 είχε χαρακτηρίσει τη φωνή της Αλεξίου ως μεγάλη φωνή, ό,τι καλύτερο έχει βγάλει αυτός ο τόπος [2].
Δεκαετία '70
Το 1968 είναι η χρονιά που η 19χρονη Χάρις Αλεξίου παρουσιάζεται στη δισκογραφία με δίσκο 45 στροφών και το τραγούδι "ο Μαρμαρωμένος βασιλιάς".
Το 1971 και 1972 ηχογραφεί, πάντα σε δίσκους 45 στροφών, τραγούδια των Απόστολου Καλδάρα, Γ. Χατζηνάσιου, Τ. Βοσκόπουλου και Μάνου Χατζιδάκι.
Το 1972 έρχεται ο πρώτος σημαντικός σταθμός στη δισκογραφία της με τη συμμετοχή της στον δίσκο "ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ" των Α. Καλδάρα και Πυθαγόρα, με τον Γ. Νταλάρα. Μουσικό έργο ιστορικής αξίας που τη δεκαετία του '70 θα μπει σε κάθε ελληνική δισκοθήκη, θα σημειώσει ρεκόρ πωλήσεων και αυτοδίκαια θα ενταχθεί στις "100 Μεγαλύτερες Ηχογραφήσεις του Αιώνα" της MINOS - EMI. Για το δίσκο αυτό ερμηνεύει τρία τραγούδια, τα "Δυο παλικάρια απ' το Αϊβαλί", "Μαρμαρωμένος βασιλιάς" και "Πήρε φωτιά το Κορδελιό". Την ίδια χρονιά κάνει και τη μία και μοναδική εμφάνισή της στον κινηματογράφο, στην ταινία "Ο άγνωστος εκείνης της νύχτας" του Οδυσσέα Κωστελέτου, ερμηνεύοντας το τραγούδι "Ήτανε τ' όνειρο μικρό (Δυο καημοί)" των Μίμη Πλέσσα και Λευτέρη Παπαδόπουλου.
Το 1973 συμμετέχει στον δίσκο "ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ" των Α. Καλδάρα και Λ. Παπαδόπουλου, ξανά με τον Γ.Νταλάρα, με τραγούδια όπως τα "Καμπάνα του εσπερινού" και "Βάρα νταγιερέ".
Το 1974 έρχεται η πρώτη δισκογραφική συνεργασία με τον Μάνο Λοΐζο με τη συμμετοχή της Χάριτος Αλεξίου στο δίσκο "ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΗΛΙΕ" των Μ. Λοΐζου, Δ. Χριστοδούλου, με τέσσερα τραγούδια, μεταξύ των οποίων τα "Μια καλημέρα" και "Ποιος το ξέρει". Η συνάντηση με τον Μάνο Λοΐζο αποτελεί την αρχή μιας ουσιαστικής φιλίας και μιας σπουδαίας συνεργασίας. Την ίδια χρονιά συμμετέχει στο δίσκο "ΟΔΟΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ" των Γ. Σπανού και Λ. Παπαδόπουλου, με τους Γ. Πάριο και Γ. Καλατζή, με τέσσερα τραγούδια. Από αυτά θα ξεχωρίσει το ομώνυμο με το δίσκο τραγούδι "Οδός Αριστοτέλους", το οποίο θα αποτελέσει και ορόσημο για την πορεία της Χάριτος Αλεξίου, καθώς, όπως θα δηλώσει η ίδια αργότερα, σε αυτό το τραγούδι αισθάνθηκε ότι "βρήκε" τη φωνή της, στους τόνους του κοντράλτο. Επίσης, τη χρονιά αυτή συμμετέχει στους δίσκους "ΠΡΟΔΟΜΕΝΟΣ ΛΑΟΣ" του Μίκη Θεοδωράκη, "Ω! Τι κόσμος μπαμπά" του Βασίλη Δημητρίου και "Άσπρο-Μαύρο" του Γ. Χατζηνάσιου. Τέλος, συμμετέχει και στους δίσκους "ΓΙΑ ΡΕΜΠΕΤΕΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΦΙΛΟΥΣ" και "ΡΟΒΙΝΣΩΝΕΣ" του Α. Καλδάρα, με τραγούδια όπως τα "Μια στεναχώρια" και "Δυο ποτήρια".
Το 1975 ηχογραφεί τον πρώτο προσωπικό της δίσκο "12 ΛΑΪΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ", με τραγούδια διαφόρων συνθετών, όπως τα "Δημητρούλα μου", "Η Ρόζα", "Ελενίτσα", "Λένγκω-Λένγκω", ενώ συμπεριλαμβάνεται και το "Όταν πίνει μια γυναίκα", που ήταν και το πρώτο δισκογραφημένο της από το 1970 σε δίσκο 45 στροφών. Επίσης συμμετέχει στο δίσκο "ΠΑΝΟΣ ΤΖΑΒΕΛΛΑΣ: ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΠ' ΤΟ ΑΝΤΑΡΤΙΚΟ ΛΗΜΕΡΙ ΤΟΥ" του Πάνου Τζαβέλλα, με το τραγούδι "Μάη Μάη".
Το 1976 ηχογραφεί τον προσωπικό δίσκο "ΛΑΪΚΕΣ ΚΥΡΙΑΚΕΣ" με τραγούδια αποκλειστικά του Κουγιουμτζή, όπως τα "Μάτια μου μάτια μου", "Θά 'ταν 12 του Μάρτη", "Χρόνια σαν βροχή", "Τα σκούρα μάτια". Την ίδια χρονιά ηχογραφεί τον προσωπικό δίσκο "ΧΑΡΙΣ ΑΛΕΞΙΟΥ 2" με τραγούδια διαφόρων συνθετών, όπως "Η Γκαρσόνα", "Κίτρινη πόλη", "Ένα παλιό ζεϊμπέκικο", "Πώς να σε λησμονήσω". Επίσης συμμετέχει στον δίσκο "ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ" του Κ. Μουντάκη.
Το 1977 ηχογραφεί τον διπλό προσωπικό δίσκο "24 ΚΑΙ 1 ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ", με τραγούδια διαφόρων συνθετών, όπως τα "Τι γλυκό να σ' αγαπούν", "Χρόνια χελιδόνια", "Οι Κυριακές στην Κατερίνη", "Όλες του κόσμου οι Κυριακές", "Χάθηκα", "Το Ανεστάκι", "Μη χαράζεις, βλέφαρό μου", "Μανταλιώ", "Μινόρε της αυγής", "Ούζο όταν πιεις", "Πουλάκι ξένο", "Όμορφη που 'ναι η Λειβαδιά", ενώ συμπεριλαμβάνεται και το "Οδός Αριστοτέλους", που είχε ηχογραφηθεί για τον ομώνυμο δίσκο των Γ. Σπανού και Λ. Παπαδόπουλου το 1974.
Το 1979 έρχεται η στιγμή που ηχογραφεί προσωπικό δίσκο με τον Μάνο Λοΐζο σε στίχους Μανώλη Ρασούλη και Πυθαγόρα. Είναι "ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΧΑΡΟΥΛΑΣ". Το τραγούδι "Ο φαντάρος" ξεχωρίζει αμέσως, ενώ το "Όλα σε θυμίζουν" θα καταγραφεί με το πέρασμα του χρόνου ως μία από τις κλασικές ελληνικές μπαλάντες. Άλλα τραγούδια του δίσκου είναι τα "Τίποτα δεν πάει χαμένο", "Πες μου πώς γίνεται", "Τέλι τέλι", "Σε πέντε ώρες ξημερώνει Κυριακή", "Την όγδοη μέρα", "Γύφτισσα τον εβύζαξε". Ο δίσκος αυτός θα αποτελέσει ορόσημο για την πορεία της Χάριτος Αλεξίου. Την ίδια χρονιά συμμετέχει στο δίσκο "ΟΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΣ" του Θωμά Μπακαλάκου με χαρακτηριστικό τραγούδι "Το γράμμα".
Κατά τη δεκαετία του '70 η Χάρις Αλεξίου εμφανίζεται σε μπουάτ στην Πλάκα ανοίγοντας τον δρόμο σε έναν νέο τρόπο παρουσίασης των τραγουδιών, τελείως διαφορετικό από τη συμβατική λογική των νυχτερινών κέντρων. Συμπίπτει με την περίοδο της μεταπολίτευσης, του πολιτικού τραγουδιού και της αναβίωσης του ρεμπέτικου, που βρίσκει τη Χάρι Αλεξίου να τραγουδά μπαλάντες, λαϊκά και έντεχνα, δημοτικά και ρεμπέτικα. Τραγουδά για μεγάλο διάστημα με τον Γιώργο Νταλάρα. Τραγουδά επίσης με τους Δήμητρα Γαλάνη, Αντώνη Καλογιάννη, Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Γιάννη Πάριο. Οι συναυλίες που δίνει σε στάδια και θέατρα με τραγούδια των Μάνου Λοΐζου, Λευτέρη Παπαδόπουλου, Μανώλη Ρασούλη, Χρήστου Νικολόπουλου, Γιάννη Σπανού, Μίκη Θεοδωράκη, Σταύρου Κουγιουμτζή σημειώνουν μεγάλη επιτυχία.
Δεκαετία '80
Κατά τη δεκαετία του '80 ανέδειξε ίσως περισσότερο από πριν το "λαϊκό της προφίλ" μέσα από συνεργασίες με συνθέτες όπως ο Αντώνης Βαρδής, ο Χρήστος Νικολόπουλος, ο Θάνος Μικρούτσικος κ.ά.. Δεν παραλείπει όμως να χαρίσει ιδιαίτερα ευαίσθητες ερμηνείες στον δίσκο «Τα τραγούδια της χτεσινής μέρας» με τη Δήμητρα Γαλάνη, επιστρέφει στις "ρίζες" της(δημοτικό τραγούδι) με το δίσκο «Τα τραγούδια της γης μου», αλλά και με τα «Τσίλικα», κάνει μια ζωντανή συνεργασία-έκπληξη με τον Ιταλό τροβαδούρο Πάολο Κόντε και συνεργάζεται με τον Μάνο Χατζιδάκι στην παραγωγή ενός από τους πιο αξιόλογους δίσκους στην καριέρα της, στο «Η Χάρις Αλεξίου σε απρόβλεπτα τραγούδια». Τα τραγούδια: «Φεύγω», «Πόλη τουρκεμένη», «Οι μάγκες δεν υπάρχουν πια», «Αν πεθάνει μια αγάπη», «Ζήλεια μου», «Μία είναι η ουσία», «Η διαθήκη», «Η μπαλάντα της Ιφιγένειας» (αυτοβιογραφικό τραγούδι σε μουσική και στίχους της ίδιας), «Ελένη», «Ερωτικό», «Η αγάπη είναι ζάλη», «Όποια και να 'σαι», «Μ' έμπλεξε ένας μόρτης», «Η νύχτα θέλει έρωτα», «Τηλεφωνητής», «Μια πίστα απο φώσφορο» είναι μερικά μόνο από εκείνα που θεωρούνται πλέον κλασσικά.
Δεκαετία '90
Στις αρχές της δεκαετίας του '90 βγάζει το δίσκο «Δι' ευχών» [3] σε μουσική του Νίκου Αντύπα, πρώην μέλους του συγκροτήματος Socrates, και στίχους -κυριως- της Λίνας Νικολακοπούλου, εγκαινιάζοντας την ενασχόλησή της με ένα διαφορετικό ύφος μουσικής, με σαφείς τις ροκ, έντεχνες, αλλά και έθνικ επιρροές. Ο δίσκος αυτός συζητήθηκε, επικρίθηκε και εν τέλει αγαπήθηκε όσο λίγοι στην καριέρα της. Επόμενος μεγάλος σταθμός αυτής της δεκαετίας είναι ο δίσκος «Οδός Νεφέλης '88», όπου η Αλεξίου μάς συστήνεται πλέον ως ολοκληρωμένη δημιουργός, αφού έχει γράψει η ίδια τη μουσική και τους στίχους σε δέκα από τα δώδεκα κομμάτια του άλμπουμ: «Το μινοράκι», «Οι φίλοι», οι «Δεκατρείς φωτιές», το «Ψυχές και σώματα», η «Πανσέληνος», το «Στις δώδεκα» (δισκογραφημένο ήδη απο την Άλκηστη Πρωτοψάλτη στο δίσκο «Δικαίωμα»), ο «Άνθρωπος του κάβου» ξεχωρίζουν και "συντροφεύουν" την περιοδία-μαμούθ που κάνει η Αλεξίου τα επόμενα χρόνια. Ακολουθούν τα CD των ζωντανών ηχογραφήσεων και η δεκατία κλείνει με έναν ακόμη δίσκο με δικά της κομμάτια, «Το παιχνίδι της αγάπης», ο οποίος δεν είχε όμως την ίδια εμπορική επιτυχία (ίσως ούτε την ίδια καλλιτεχνική αρτιότητα) με τον προηγούμενο. Το τραγούδι «Οι δικοί μου ξένοι» μάλλον αντέχει στο χρόνο.
Δεκαετία του 2000
Το 2000 ένας πολυσυλλεκτικός δίσκος («Παράξενο φως») και ένας με επανεκτελέσεις σε απέριττες ενορχηστρώσεις («Ψίθυροι») αποτελούν τις πρώτες παραγωγές της Εστίας, της εταιρείας που συστήνει η ίδια η Αλεξίου, μέσω της οποίας πρόκειται να εκδίδει τους δίσκους της από εδω και πέρα. Το «Ως την άκρη του ουρανού σου» (2003) γίνεται δις πλατινένιο, ενώ σε καινούργια τραγούδια την ακούμε πάλι το 2006 με το νεο-δημοτικού ύφους άλμπουμ «Βύσσινο και νεράντζι». Το 2005 αναλαμβάνει την παραγωγή του πρώτου προσωπικού CD της νέας τραγουδίστριας Ζωής Παπαδοπούλου και το 2008 κάνει το ίδιο για τον τραγουδοποιό Μάκη Σεβίλογλου. Το καλοκαίρι του 2008 η Χάρις Αλεξίου δίνει τη μεγαλύτερη συναυλία των τελευταίων χρόνων στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο με περισσότερους από 20000 θεατές.Το καλοκαίρι του 2009 περιοδεύει σε όλη την Ελλάδα. Την ίδια χρονιά επιστρέφει στη δισκογραφία με τον νέο δίσκο " Η αγάπη θα σε βριει όπου και να 'σαι" με πωλήσεις άνω των 70000 αντιτύπων.
Δεκαετία του 2010
Το 2010 εμφανίζεται απο τον Ιανουάριο μέχρι τέλη Μαρτίου στο Παλλάς και τον Απρίλιο στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Το καλοκαίρι περιοδεύει μαζί με τη Μάρθα Φριντζήλα σε όλη την Ελλάδα και δυο συναυλίες στη Κύπρο. Τον Μάιο του 2011 βραβεύεται με το βραβείο «Una vita per la musica - Giglio d’Oro» («Μια ζωή για τη μουσική») από το Ίδρυμα «Premio Galileo 2000» και πραγματοποιεί ευρωπαϊκή περιοδεία [4]. Τον Οκτώβριο του ίδιου έτους παρουσιάζει ενα αφιέρωμα στον Nino Rota με τίτλο "Η Χάρις Αλεξίου στο Σινεμα του Νίνο Ρότα" στο "ΘΕΑΤΡΟΝ" του Κέντρου Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος" για πέντε παραστάσεις [5] και τον Νοέμβριο επισκέπτεται τους έλληνες ομογενείς στην Αυστραλία για τρεις συναυλίες στην Αδελαΐδα, τη Μελβούρνη και το Σίδνεϋ [6]. Τον Ιανουάριο του 2012, έπειτα απο τριάντα χρόνια από τα "Τραγούδια της χθεσινής μέρας", ξανασυνεργάζεται με τη Δήμητρα Γαλάνη, με επιτυχημένες κοινές τους εμφανίσεις στο θέατρο Παλλάς και στη Θεσσαλονίκη στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης για τέσσερις παραστάσεις [7].Οι μουσικές αυτές βραδιές ηχογραφούνται και τον Ιούλιο του 2012 βγαίνουν σε διπλό CD, το οποίο περιλαμβάνει 36 τραγούδια [8]. Ταυτόχρονα οι δυο ερμηνεύτριες, το καλοκαίρι, ξεκινούν περιοδεία στην Ελλάδα και την Κύπρο με πρώτο σταθμό την Αθήνα στο θέατρο Βράχων με δύο συναυλίες. Την ίδια στιγμή, εμφανίζεται στο Φεστιβάλ Sete της Γαλλίας, με τίτλο "Kalispera" [9]
Προσωπική Δισκογραφία 1975: 12 Λαϊκά Τραγούδια1976: Χάρις Αλεξίου 21976: Λαϊκές Κυριακές1977: 24 Τραγούδια1979: Τα τραγούδια της Χαρούλας1980: Ξημερώνει1981: Τα τραγούδια της γης μου1981: Τα τραγούδια της χθεσινής μέρας1982: Η ζωή μου κύκλους κάνει1983: Τα τσίλικα1984: Εμφύλιος έρωτας1986: Η αγάπη είναι ζάλη1987: Η Χάρις Αλεξίου σε απρόβλεπτα τραγούδια1988: Η νύχτα θέλει έρωτα1988: Χάρις Αλεξίου (Best)1990: Κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια1991: Η δική μας νύχτα (Live)1991: Η Αλεξίου τραγουδά Χατζή1992: Δι' ευχών1993: Οι μπαλάντες της Χαρούλας1994: Εϊ1995: Οδός Νεφέλης '881996: Γυρίζοντας τον κόσμο (Live '92-'96)1997: Ένα φιλί του κόσμου (Live)1997: Γυρίζοντας τον κόσμο & Ένα φιλί του κόσμου (Live)1998: Το παιχνίδι της αγάπης2000: Ψίθυροι2000: Παράξενο Φως2002: Cine Κεραμικός (Live)2003: Ως την άκρη του ουρανού σου2004: Ανθολόγιο2006: Βύσσινο και νεράντζι2007: Αλεξίου - Μάλαμας - Ιωαννίδης: Ζωντανή ηχογράφηση στο Λυκαβηττό2007: Ωδείο Ηρώδου Αττικού - Αφιέρωμα στο Μάνο Λοΐζο2009: Η αγαπη θα σε βρει οπου και να 'σαι2012: Live Παλλάς 2012 (με τη Δήμητρα Γαλάνη απο τις κοινές τους εμφανίσεις)
Καλλιτέχνης: Χάρις Αλεξίου
Δίσκος: ΓΥΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ (1997)Vdlcp: Το ταγκό της Νεφέλης
Απολαύστε το...
tosokaki.blogspot.gr
VIDEO
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
ΠΡΟΣΤΙΜΟ ΣΤΟΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Κραυγή κατά του νεοναζισμού στο Μόναχο
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ