2012-12-09 08:34:08
Στα πομακοχώρια της Ξάνθης 150 χορευτές του πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πάτρας έσμιξαν με τους κατοίκους, γλέντησαν με την φωνή της Εμινέ Μπουρουτζή και εκλεκτού μουσικού σχήματος Ξεναγήθηκαν και στην Ξάνθη, ενώ προσκύνησαν στο μετόχι του Βατοπαιδίου στον Άγιο Νικόλαο Πόρτο Λάγους και δοκίμασαν τοπικά ζυμαρικά της Σύναξις που παράγονται στην Μαρώνεια και γεύθηκαν θρακιώτικη κουζίνα στην ταβέρνα Καπέλας στον Πολύσιτο
Μια άλλη Ελλάδα, πολύ μακρινή από τα μέρη τους, αποφάσισαν να γνωρίσουν τα μέλη του πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων, (του χορευτικού τμήματος) συμμετέχοντας στο ταξίδι με προορισμό τα πομακοχώρια της Ξάνθης, αξιοποιώντας το τριήμερο που δημιουργείτο από τον πολιούχο τους Άγιο Ανδρέα.
Η αποστολή έφθασε με την χαρακτηριστική διάθεση και νεανική ορμή να ζήσει όσα περισσότερα γινόταν, να αποτυπώσει με κάμερες και φωτογραφικές μηχανές, τοπία, ανθρώπους, κτήρια, την άλλη πραγματικότητα της συνύπαρξης που μοναδικά βιώνεται στην ελληνική Θράκη, ενώ άνθρωποι που ξέρουν τον χώρο ανέλαβαν να είναι δίπλα τους σε ότι χρειαζόταν η Μαριάννα Φωτιάδου, ο Γιάννης Καναργέλλης και άλλοι.
Έτσι σ’ ένα άμεσο επίπεδο ακολουθώντας τα μονοπάτια της ορεινής Ροδόπης σένα τοπίο φανταστικό με όλες τις αποχρώσεις των καφεπορτοκαλί αποχρώσεων έζησαν από κοντά την κουλτούρα των ορεσείβιων πομάκων, τις συνήθειες, άκουσαν την γλώσσα τους, τα τραγούδια τους, αλλά και χόρεψαν τους χορούς τους.
«Θεωρούμε πολύ σπουδαία την επίσκεψή μας στα Πομακοχώρια και την επαφή μας με τους Πομάκους που με απανωτά λάθη της πολιτείας στέλνει τον πληθυσμό αυτό κατευθείαν στο στόμα του νεοτουρκικού εθνικισμού καθώς βρίσκονται στο στόχαστρο της τούρκικης προπαγάνδας» θα ακούσουμε να μας λένε έκπληκτοι νέα παιδιά που έχουν μελετήσει και γνωρίζουν το θέμα.
Μην ξεχνάμε ότι μόλις το 1996 καταργήθηκε η περιβόητη «μπάρα» (φυλάκιο για έλεγχο χαρτιών και άδειας από την Αστυνομική Διεύθυνση Ξάνθης) για να πας από την πόλη της Ξάνθης στα Πομακοχώρια, γινόταν συνοριακός έλεγχος μέσα στην Ελλάδα!
Έτσι οι Πομάκοι περιφρονημένοι και αβοήθητοι από το επίσημο ελληνικό κράτος που επιμένει μέχρι και σήμερα στην ορθόδοξη χριστιανική καθαρότητα ως βασικότατο εθνικό μας χαρακτηριστικό, έτειναν δυστυχώς μέχρι τις τελευταίες δεκαετίες να διαμορφώνουν τουρκική συνείδηση όταν πάνω τους πέφτει και μια μεθοδευμένη προπαγάνδα ενώ δαπανούνται και τεράστια ποσά από την γείτονα για το σκοπό αυτό.
Με οδηγό την Εμινέ Μπουρουτζή πρόεδρο του συλλόγου των Πομάκων περπάτησαν στα πομακοχώρια Σμίνθη, Δημάριο, Κοτύλη, Έχινο κ.λ.π., ενώ είχαν την ευκαιρία να γλεντήσουν ορχήστρα του Τρύφωνα Πασαρέντζη, με την γκάιντα του Βαγγέλη Δωρόπουλου, με τον Γιάννη Καναργιέλη στο νταούλι – τουμπερλέκι και να ακούσουν πομάκικα τραγούδια από την Εμινέ που έχει κυκλοφορήσει και cd για την διατήρηση της παράδοσης, αλλά και θρακιώτικα από τον Γιώργο Ζιώγα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο λαϊκός μας χορός ως ασπίδα αντίστασης σε κάθε μορφή υποκουλτούρας
Το χορευτικό τμήμα του πνευματικού καλλιτεχνικού Κέντρου Δήμου Πατρέων (Π.Κ.Κ.Δ.Π.) ιδρύθηκε το 1976 κλείνοντας φέτος 37 χρόνια προσφοράς στα πλαίσια του λαϊκού χορού και του λαϊκού πολιτισμού γενικότερα. Προσπάθειά του όλα αυτά τα χρόνια είναι η μελέτη, έρευνα και η μεταφορά του στο σήμερα, εξυπηρετώντας ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου.
Συνάντηση με την αποστολή από την Πάτρα είχε η αρχισυντάκτρια του «Χ» Μελαχροινή Μαρτίδου που τους μίλησε εν ολίγοις για τον χώρο και τις ιδιαιτερότητές του, λέγοντας ότι η Νότιος Ελλάδα έχει χρέος να γνωρίσει από κοντά και να υπερασπίζεται τα αιτήματα της Θράκης, για ανάπτυξη, συνύπαρξη, υποδομές, στο στρατηγικό σημείο που βρίσκεται γειτνιάζοντας με την Βουλγαρία και την Τουρκίας ως απώτατο όριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«…Μακριά από τα βέλη του εθνικισμού προσεγγίζουμε το λαϊκό μας χορό επιδιώκοντας να αντλήσουμε από αυτόν τις πανανθρώπινες αξίες, που κάθε βήμα του κουβαλάει, σφυρηλατημένες έτσι που μόνο η λαϊκή μας ψυχή ξέρει να κάνει. Αξίες που τόσο ανάγκη έχουμε σήμερα, μέσα σε μια κοινωνία στείρας αμφισβήτησης, αλλοτρίωσης και αποχαυνωτισμού.
Κάτω από αυτό το πρίσμα τα παιδιά του χορευτικού προσφέρουν χωρίς υλική αμοιβή όλο τον ελεύθερο χρόνο τους (και αυτό είναι το σπουδαίο) χρησιμοποιώντας το λαϊκό μας χορό ως ασπίδα αντίστασης σε κάθε μορφή υποκουλτούρας από όπου και αν αυτή προέρχεται» θα πει ο Χρήστος Γιαννόπουλος, χοροδιδάσκαλος η ψυχή της όλης προσπάθειας και των επιδόσεων του πολυάνθρωπου χορευτικού τμήματος.
Οι 150 χορευτές που έχουν συμμετάσχει σε δεκάδες φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Ουγγαρία, Πορτογαλία, Ιαπωνία, κλπ) με μεγάλη επιτυχία και πολλές διακρίσεις ρουφούσαν γουλιά - γουλιά τις εμπειρίες τους από την επίσκεψη στην Ξάνθη, στην Βιστωνίδα και το μετόχι του Αγίου Νικολάου αλλά και στα Πομακοχώρια, ενώ έδειξαν την λεβεντιά και την ψυχή τους στα όμορφα παραδοσιακά γλέντια που στηθήκαν.
Όπως πληροφορούμαστε εκτός από τις παραστάσεις των δημοτικών και λαϊκών χορών μπορούν να παρουσιάσουν και χορογραφίες σε έντεχνη μουσική, Θεοδωράκη, Χατζιδάκη, Μαρκόπουλου, Ξαρχάκου και άλλων και θα έπρεπε κάποια στιγμή και ο Δήμος Κομοτηνής να ανοιχτεί και να τους προσκαλέσει.
Πάρα πολλοί εκδρομείς απέκτησαν τα ζυμαρικά της «Σύναξις», της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρίας που δραστηριοποιείται στην Ομηρική Μαρώνεια βασισμένα σε αυθεντικές παραδοσιακές συνταγές, τα γλυκίσματα αλλά και τις κεραλοιφές κι άλλα προϊόντα που δημιουργούν, διαφημίζοντας την περιοχή παντού.
Πηγή: Εφημερίδα της Κομοτηνής « ΧΡΟΝΟΣ»
xespao
Μια άλλη Ελλάδα, πολύ μακρινή από τα μέρη τους, αποφάσισαν να γνωρίσουν τα μέλη του πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων, (του χορευτικού τμήματος) συμμετέχοντας στο ταξίδι με προορισμό τα πομακοχώρια της Ξάνθης, αξιοποιώντας το τριήμερο που δημιουργείτο από τον πολιούχο τους Άγιο Ανδρέα.
Η αποστολή έφθασε με την χαρακτηριστική διάθεση και νεανική ορμή να ζήσει όσα περισσότερα γινόταν, να αποτυπώσει με κάμερες και φωτογραφικές μηχανές, τοπία, ανθρώπους, κτήρια, την άλλη πραγματικότητα της συνύπαρξης που μοναδικά βιώνεται στην ελληνική Θράκη, ενώ άνθρωποι που ξέρουν τον χώρο ανέλαβαν να είναι δίπλα τους σε ότι χρειαζόταν η Μαριάννα Φωτιάδου, ο Γιάννης Καναργέλλης και άλλοι.
Έτσι σ’ ένα άμεσο επίπεδο ακολουθώντας τα μονοπάτια της ορεινής Ροδόπης σένα τοπίο φανταστικό με όλες τις αποχρώσεις των καφεπορτοκαλί αποχρώσεων έζησαν από κοντά την κουλτούρα των ορεσείβιων πομάκων, τις συνήθειες, άκουσαν την γλώσσα τους, τα τραγούδια τους, αλλά και χόρεψαν τους χορούς τους.
«Θεωρούμε πολύ σπουδαία την επίσκεψή μας στα Πομακοχώρια και την επαφή μας με τους Πομάκους που με απανωτά λάθη της πολιτείας στέλνει τον πληθυσμό αυτό κατευθείαν στο στόμα του νεοτουρκικού εθνικισμού καθώς βρίσκονται στο στόχαστρο της τούρκικης προπαγάνδας» θα ακούσουμε να μας λένε έκπληκτοι νέα παιδιά που έχουν μελετήσει και γνωρίζουν το θέμα.
Μην ξεχνάμε ότι μόλις το 1996 καταργήθηκε η περιβόητη «μπάρα» (φυλάκιο για έλεγχο χαρτιών και άδειας από την Αστυνομική Διεύθυνση Ξάνθης) για να πας από την πόλη της Ξάνθης στα Πομακοχώρια, γινόταν συνοριακός έλεγχος μέσα στην Ελλάδα!
Έτσι οι Πομάκοι περιφρονημένοι και αβοήθητοι από το επίσημο ελληνικό κράτος που επιμένει μέχρι και σήμερα στην ορθόδοξη χριστιανική καθαρότητα ως βασικότατο εθνικό μας χαρακτηριστικό, έτειναν δυστυχώς μέχρι τις τελευταίες δεκαετίες να διαμορφώνουν τουρκική συνείδηση όταν πάνω τους πέφτει και μια μεθοδευμένη προπαγάνδα ενώ δαπανούνται και τεράστια ποσά από την γείτονα για το σκοπό αυτό.
Με οδηγό την Εμινέ Μπουρουτζή πρόεδρο του συλλόγου των Πομάκων περπάτησαν στα πομακοχώρια Σμίνθη, Δημάριο, Κοτύλη, Έχινο κ.λ.π., ενώ είχαν την ευκαιρία να γλεντήσουν ορχήστρα του Τρύφωνα Πασαρέντζη, με την γκάιντα του Βαγγέλη Δωρόπουλου, με τον Γιάννη Καναργιέλη στο νταούλι – τουμπερλέκι και να ακούσουν πομάκικα τραγούδια από την Εμινέ που έχει κυκλοφορήσει και cd για την διατήρηση της παράδοσης, αλλά και θρακιώτικα από τον Γιώργο Ζιώγα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο λαϊκός μας χορός ως ασπίδα αντίστασης σε κάθε μορφή υποκουλτούρας
Το χορευτικό τμήμα του πνευματικού καλλιτεχνικού Κέντρου Δήμου Πατρέων (Π.Κ.Κ.Δ.Π.) ιδρύθηκε το 1976 κλείνοντας φέτος 37 χρόνια προσφοράς στα πλαίσια του λαϊκού χορού και του λαϊκού πολιτισμού γενικότερα. Προσπάθειά του όλα αυτά τα χρόνια είναι η μελέτη, έρευνα και η μεταφορά του στο σήμερα, εξυπηρετώντας ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου.
Συνάντηση με την αποστολή από την Πάτρα είχε η αρχισυντάκτρια του «Χ» Μελαχροινή Μαρτίδου που τους μίλησε εν ολίγοις για τον χώρο και τις ιδιαιτερότητές του, λέγοντας ότι η Νότιος Ελλάδα έχει χρέος να γνωρίσει από κοντά και να υπερασπίζεται τα αιτήματα της Θράκης, για ανάπτυξη, συνύπαρξη, υποδομές, στο στρατηγικό σημείο που βρίσκεται γειτνιάζοντας με την Βουλγαρία και την Τουρκίας ως απώτατο όριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«…Μακριά από τα βέλη του εθνικισμού προσεγγίζουμε το λαϊκό μας χορό επιδιώκοντας να αντλήσουμε από αυτόν τις πανανθρώπινες αξίες, που κάθε βήμα του κουβαλάει, σφυρηλατημένες έτσι που μόνο η λαϊκή μας ψυχή ξέρει να κάνει. Αξίες που τόσο ανάγκη έχουμε σήμερα, μέσα σε μια κοινωνία στείρας αμφισβήτησης, αλλοτρίωσης και αποχαυνωτισμού.
Κάτω από αυτό το πρίσμα τα παιδιά του χορευτικού προσφέρουν χωρίς υλική αμοιβή όλο τον ελεύθερο χρόνο τους (και αυτό είναι το σπουδαίο) χρησιμοποιώντας το λαϊκό μας χορό ως ασπίδα αντίστασης σε κάθε μορφή υποκουλτούρας από όπου και αν αυτή προέρχεται» θα πει ο Χρήστος Γιαννόπουλος, χοροδιδάσκαλος η ψυχή της όλης προσπάθειας και των επιδόσεων του πολυάνθρωπου χορευτικού τμήματος.
Οι 150 χορευτές που έχουν συμμετάσχει σε δεκάδες φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Ουγγαρία, Πορτογαλία, Ιαπωνία, κλπ) με μεγάλη επιτυχία και πολλές διακρίσεις ρουφούσαν γουλιά - γουλιά τις εμπειρίες τους από την επίσκεψη στην Ξάνθη, στην Βιστωνίδα και το μετόχι του Αγίου Νικολάου αλλά και στα Πομακοχώρια, ενώ έδειξαν την λεβεντιά και την ψυχή τους στα όμορφα παραδοσιακά γλέντια που στηθήκαν.
Όπως πληροφορούμαστε εκτός από τις παραστάσεις των δημοτικών και λαϊκών χορών μπορούν να παρουσιάσουν και χορογραφίες σε έντεχνη μουσική, Θεοδωράκη, Χατζιδάκη, Μαρκόπουλου, Ξαρχάκου και άλλων και θα έπρεπε κάποια στιγμή και ο Δήμος Κομοτηνής να ανοιχτεί και να τους προσκαλέσει.
Πάρα πολλοί εκδρομείς απέκτησαν τα ζυμαρικά της «Σύναξις», της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρίας που δραστηριοποιείται στην Ομηρική Μαρώνεια βασισμένα σε αυθεντικές παραδοσιακές συνταγές, τα γλυκίσματα αλλά και τις κεραλοιφές κι άλλα προϊόντα που δημιουργούν, διαφημίζοντας την περιοχή παντού.
Πηγή: Εφημερίδα της Κομοτηνής « ΧΡΟΝΟΣ»
xespao
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Που "γεννήθηκαν" οι χριστουγεννιάτικες μπάλες;
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ