2012-12-24 11:24:50
Η Φιλαρμονική των Βρυξελλών είναι η πρώτη ορχήστρα που έκανε το ψηφιακό «άλμα» από τις παρτιτούρες στις ταμπλέτες,
Βενιού Ειρήνη
Τα χέρια των μουσικών αναμένεται να λύσουν οι ταμπλέτες, γλιτώνοντάς τους από τον «μπελά» της παρτιτούρας,
Οσοι έχουν ασχοληθεί με την κλασική μουσική γνωρίζουν καλά ότι οι ατελείωτες σελίδες από παρτιτούρες και τα αμέτρητα βιβλία γεμάτα βαριά ονόματα αποτελούν έναν από τους μελωδικούς «πονοκεφάλους» που τη συνοδεύουν. Τι θα λέγατε όμως αν θα μπορούσατε όχι μόνο να «φορτώσετε» αλλά και να επεξεργαστείτε τις παρτιτούρες σε μια ελαφριά ταμπλέτα; Ο λόγος για το neoScores ή αλλιώς για τη νέα γενιά ψηφιοποιημένης παρτιτούρας που οραματίστηκαν δύο Βέλγοι, υπό τη μορφή μιας ιστοσελίδας HTML5 και της συνοδευτικής εφαρμογής της για ταμπλέτες, και συγκεκριμένα για λειτουργικά προγράμματα iOS, Android και Windows.
«Βουτιά» σε ψηφιοποιημένες νότες
Το «έξυπνο» λογισμικό επιτρέπει την ψηφιακή ανάγνωση μιας κλασικής παρτιτούρας, την επεξεργασία της αλλά και τη διάδοσή της ανάμεσα σε πολλαπλούς χρήστες.
«Ολα ξεκίνησαν πριν από περίπου τέσσερα χρόνια σε ένα μπαρ» λέει μιλώντας στο «Βήμα» ένας εκ των κύριων επινοητών του neoScores, ο Μπομπ Χάμπλοκ. «Εκεί καθόμασταν παρέα με τον Γιόνας Κούμανς και είχαμε αρχίσει έναν "βομβαρδισμό" από ιδέες γύρω από την ψηφιοποίηση της παρτιτούρας. Στην πορεία αρχίσαμε να αναπτύσσουμε την ιδέα σαν χόμπι στον ελεύθερο χρόνο μας. Τους τελευταίους έξι μήνες όμως τα πράγματα έχουν σοβαρέψει και πλέον το neoScores αποτελεί την κύρια εργασία μας».
«Ως επαγγελματίες μουσικοί κι εμείς, είδαμε το όλο εγχείρημα ως ευκαιρία για τη μεταφορά μιας κλασικής παρτιτούρας, η οποία π.χ. δεν έχει δεχθεί οποιαδήποτε αλλαγή κατά τη διάρκεια των τελευταίων 400 ετών, στον ψηφιακό κόσμο» περιγράφει με ενθουσιασμό ο Χάμπλοκ.
Μετά την ολοκλήρωση των βασικών σπουδών του στην Πληροφορική, ο ίδιος αποφάσισε να σπουδάσει κλασικό πιάνο στη Βασιλική Μουσική Ακαδημία της Αμβέρσας. Στην ίδια Ακαδημία σπούδασε και ο Κούμανς μπάσο και κοντραμπάσο, ο οποίος σήμερα εκτός από μέλος της Φιλαρμονικής των Βρυξελλών είναι και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας που δημιούργησαν οι δύο φίλοι.
Η επαναστατική εφαρμογή έχει αρχίσει ήδη να δοκιμάζεται από αρκετούς επαγγελματίες, ανάμεσα στους οποίους συγκαταλέγονται και τα μέλη της Φιλαρμονικής των Βρυξελλών. Το μεγάλο τεστ ξεκίνησε με τη βοήθεια της εταιρείας Samsung, η οποία δώρισε 100 ταμπλέτες Galaxy Note 10.1 στους μουσικούς της βελγικής ορχήστρας.
Η πλοήγηση στις ψηφιοποιημένες παρτιτούρες είναι «παιχνιδάκι» αφού επιτρέπει στους μουσικούς εύκολα να αλλάζουν σελίδα ή να απομονώνουν μια μουσική φράση. Οι σημειώσεις και προσθήκες πραγματοποιούνται με τη βοήθεια μιας ηλεκτρονικής γραφίδας (S-Pen). Η εφαρμογή «επικοινωνεί» ακόμη μέσω Bluetooth με το ηλεκτρονικό πεντάλ AirTurn.
«Το neoScores επικοινωνεί με την ομώνυμη ιστοσελίδα και ουσιαστικά ανανεώνεται κάθε φορά που το χρησιμοποιεί ο χρήστης. Ολες οι ψηφιοποιημένες παρτιτούρες, οι προτιμήσεις, οι επιλογές και οι σημειώσεις του χρήστη αποθηκεύονται στο ψηφιακό "σύννεφο" (Cloud), με αποτέλεσμα ο ίδιος να έχει πρόσβαση σε αυτές από οποιαδήποτε συσκευή και αν μπαίνει στο σύστημα» εξηγεί ο Χάμπλοκ. «Παρ' όλα αυτά υπάρχει και η δυνατότητα τοπικής αποθήκευσης εκτός διαδικτυακής σύνδεσης (offline). Το λογισμικό υποστηρίζει τη μορφή PDF και επιτρέπει στον χρήστη τον συγχρονισμό του με υπηρεσίες όπως το Google Drive, το Microsoft Skydrive και το Dropbox».
Τεχνολογία και οικονομία
Ο χρήστης του neoScores μπορεί να μεγεθύνει συγκεκρι-μένα σημεία μιας μουσικής φράσης και να προσθέσει τις προσωπικές του παρεμβάσεις.
Σύμφωνα με τον νοτιοκορεατικό τεχνολογικό κολοσσό, αντικαθιστώντας τις κλασικές παρτιτούρες με ταμπλέτες η ορχήστρα υπολογίζεται ότι θα γλιτώνει περί τα 25.000 ευρώ τον χρόνο, τα οποία ως σήμερα επενδύονταν σε χαρτί και έξοδα φωτοτυπιών. Οι «μουσικές» ταμπλέτες της ορχήστρας είναι εξοπλισμένες - μεταξύ άλλων - με τη λειτουργία «concert mode», η οποία όπως το «airplane mode» αποσιωπά τους ψηφιακούς αντιπερισπασμούς κατά τη διάρκεια του κονσέρτου.
«Η Φιλαρμονική των Βρυξελλών αποτελείται από μια ομάδα μουσικών που αναζητούν διαρκώς νέες προκλήσεις» εξηγεί ο γενικός διευθυντής της ορχήστρας Γκίντερ Μπρούκε. «Το μέλλον είναι ψηφιακό, άρα το επόμενο βήμα για τη μουσική είναι η ψηφιοποίηση της παρτιτούρας. Ο πολιτισμός, μια μικρή επιχείρηση και η τεχνολογία βαδίζουν χέρι-χέρι, και είμαστε πεπεισμένοι ότι σύντομα θα μας επιτρέψουν να λειτουργήσουμε ακόμη πιο οικονομικά και αποδοτικά». Η ορχήστρα θα συνεχίσει να ενημερώνει την εταιρεία γύρω από τη λειτουργικότητα του neoScores, ώστε εκείνη να προχωρεί σε αλλαγές που να βελτιώνουν τις υπηρεσίες του.
Το φιλόμουσο κοινό που επιθυμεί να «βουτήξει» στις ψηφιακές νότες θα έχει την ευκαιρία να δοκιμάσει την ανοιχτή έκδοση του λογισμικού από τις 15 Ιανουαρίου του 2013.
Αναδημοσιευσα Από Βημα
molibixarti
Βενιού Ειρήνη
Τα χέρια των μουσικών αναμένεται να λύσουν οι ταμπλέτες, γλιτώνοντάς τους από τον «μπελά» της παρτιτούρας,
Οσοι έχουν ασχοληθεί με την κλασική μουσική γνωρίζουν καλά ότι οι ατελείωτες σελίδες από παρτιτούρες και τα αμέτρητα βιβλία γεμάτα βαριά ονόματα αποτελούν έναν από τους μελωδικούς «πονοκεφάλους» που τη συνοδεύουν. Τι θα λέγατε όμως αν θα μπορούσατε όχι μόνο να «φορτώσετε» αλλά και να επεξεργαστείτε τις παρτιτούρες σε μια ελαφριά ταμπλέτα; Ο λόγος για το neoScores ή αλλιώς για τη νέα γενιά ψηφιοποιημένης παρτιτούρας που οραματίστηκαν δύο Βέλγοι, υπό τη μορφή μιας ιστοσελίδας HTML5 και της συνοδευτικής εφαρμογής της για ταμπλέτες, και συγκεκριμένα για λειτουργικά προγράμματα iOS, Android και Windows.
«Βουτιά» σε ψηφιοποιημένες νότες
Το «έξυπνο» λογισμικό επιτρέπει την ψηφιακή ανάγνωση μιας κλασικής παρτιτούρας, την επεξεργασία της αλλά και τη διάδοσή της ανάμεσα σε πολλαπλούς χρήστες.
«Ολα ξεκίνησαν πριν από περίπου τέσσερα χρόνια σε ένα μπαρ» λέει μιλώντας στο «Βήμα» ένας εκ των κύριων επινοητών του neoScores, ο Μπομπ Χάμπλοκ. «Εκεί καθόμασταν παρέα με τον Γιόνας Κούμανς και είχαμε αρχίσει έναν "βομβαρδισμό" από ιδέες γύρω από την ψηφιοποίηση της παρτιτούρας. Στην πορεία αρχίσαμε να αναπτύσσουμε την ιδέα σαν χόμπι στον ελεύθερο χρόνο μας. Τους τελευταίους έξι μήνες όμως τα πράγματα έχουν σοβαρέψει και πλέον το neoScores αποτελεί την κύρια εργασία μας».
«Ως επαγγελματίες μουσικοί κι εμείς, είδαμε το όλο εγχείρημα ως ευκαιρία για τη μεταφορά μιας κλασικής παρτιτούρας, η οποία π.χ. δεν έχει δεχθεί οποιαδήποτε αλλαγή κατά τη διάρκεια των τελευταίων 400 ετών, στον ψηφιακό κόσμο» περιγράφει με ενθουσιασμό ο Χάμπλοκ.
Μετά την ολοκλήρωση των βασικών σπουδών του στην Πληροφορική, ο ίδιος αποφάσισε να σπουδάσει κλασικό πιάνο στη Βασιλική Μουσική Ακαδημία της Αμβέρσας. Στην ίδια Ακαδημία σπούδασε και ο Κούμανς μπάσο και κοντραμπάσο, ο οποίος σήμερα εκτός από μέλος της Φιλαρμονικής των Βρυξελλών είναι και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας που δημιούργησαν οι δύο φίλοι.
Η επαναστατική εφαρμογή έχει αρχίσει ήδη να δοκιμάζεται από αρκετούς επαγγελματίες, ανάμεσα στους οποίους συγκαταλέγονται και τα μέλη της Φιλαρμονικής των Βρυξελλών. Το μεγάλο τεστ ξεκίνησε με τη βοήθεια της εταιρείας Samsung, η οποία δώρισε 100 ταμπλέτες Galaxy Note 10.1 στους μουσικούς της βελγικής ορχήστρας.
Η πλοήγηση στις ψηφιοποιημένες παρτιτούρες είναι «παιχνιδάκι» αφού επιτρέπει στους μουσικούς εύκολα να αλλάζουν σελίδα ή να απομονώνουν μια μουσική φράση. Οι σημειώσεις και προσθήκες πραγματοποιούνται με τη βοήθεια μιας ηλεκτρονικής γραφίδας (S-Pen). Η εφαρμογή «επικοινωνεί» ακόμη μέσω Bluetooth με το ηλεκτρονικό πεντάλ AirTurn.
«Το neoScores επικοινωνεί με την ομώνυμη ιστοσελίδα και ουσιαστικά ανανεώνεται κάθε φορά που το χρησιμοποιεί ο χρήστης. Ολες οι ψηφιοποιημένες παρτιτούρες, οι προτιμήσεις, οι επιλογές και οι σημειώσεις του χρήστη αποθηκεύονται στο ψηφιακό "σύννεφο" (Cloud), με αποτέλεσμα ο ίδιος να έχει πρόσβαση σε αυτές από οποιαδήποτε συσκευή και αν μπαίνει στο σύστημα» εξηγεί ο Χάμπλοκ. «Παρ' όλα αυτά υπάρχει και η δυνατότητα τοπικής αποθήκευσης εκτός διαδικτυακής σύνδεσης (offline). Το λογισμικό υποστηρίζει τη μορφή PDF και επιτρέπει στον χρήστη τον συγχρονισμό του με υπηρεσίες όπως το Google Drive, το Microsoft Skydrive και το Dropbox».
Τεχνολογία και οικονομία
Ο χρήστης του neoScores μπορεί να μεγεθύνει συγκεκρι-μένα σημεία μιας μουσικής φράσης και να προσθέσει τις προσωπικές του παρεμβάσεις.
Σύμφωνα με τον νοτιοκορεατικό τεχνολογικό κολοσσό, αντικαθιστώντας τις κλασικές παρτιτούρες με ταμπλέτες η ορχήστρα υπολογίζεται ότι θα γλιτώνει περί τα 25.000 ευρώ τον χρόνο, τα οποία ως σήμερα επενδύονταν σε χαρτί και έξοδα φωτοτυπιών. Οι «μουσικές» ταμπλέτες της ορχήστρας είναι εξοπλισμένες - μεταξύ άλλων - με τη λειτουργία «concert mode», η οποία όπως το «airplane mode» αποσιωπά τους ψηφιακούς αντιπερισπασμούς κατά τη διάρκεια του κονσέρτου.
«Η Φιλαρμονική των Βρυξελλών αποτελείται από μια ομάδα μουσικών που αναζητούν διαρκώς νέες προκλήσεις» εξηγεί ο γενικός διευθυντής της ορχήστρας Γκίντερ Μπρούκε. «Το μέλλον είναι ψηφιακό, άρα το επόμενο βήμα για τη μουσική είναι η ψηφιοποίηση της παρτιτούρας. Ο πολιτισμός, μια μικρή επιχείρηση και η τεχνολογία βαδίζουν χέρι-χέρι, και είμαστε πεπεισμένοι ότι σύντομα θα μας επιτρέψουν να λειτουργήσουμε ακόμη πιο οικονομικά και αποδοτικά». Η ορχήστρα θα συνεχίσει να ενημερώνει την εταιρεία γύρω από τη λειτουργικότητα του neoScores, ώστε εκείνη να προχωρεί σε αλλαγές που να βελτιώνουν τις υπηρεσίες του.
Το φιλόμουσο κοινό που επιθυμεί να «βουτήξει» στις ψηφιακές νότες θα έχει την ευκαιρία να δοκιμάσει την ανοιχτή έκδοση του λογισμικού από τις 15 Ιανουαρίου του 2013.
Αναδημοσιευσα Από Βημα
molibixarti
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Συμφώνησε με Σερμαντίνι ο Ολυμπιακός
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Αρνήθηκε την μείωση 50% ο Βύντρα
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ