2013-02-10 04:30:03
Yπάρχουν Βλάχοι στην Ελλάδα, που δηλώνουν ότι δεν είναι Έλληνες. Ωστόσο αναμφισβήτητη είναι η ελληνικότητα των Βλάχων και στέρεο το ορθόδοξο φρόνημά τους λέει ο καθηγητής Μιχάλης Τρίτος, κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με συνέντευξη, που έχει δημοσιευθεί παλαιότερα στο διαδικτυακό περιοδικό "Ελεύθερη Έρευνα", γέροντας Βλάχος, από χωριό της Πίνδου, ο Γ. Μ., δηλώνει πως "Δεν μπορεί κάποιος να ισχυριστεί, ότι οι βλάχοι είμαστε έλληνες, ενώ μιλάμε λατινικά. Την ελληνική γλώσσα μάς την επέβαλε δια της βίας ο νεοελληνικός εθνικισμός. Στο χωριό μου, όταν ήμουν μικρός, είχε στείλει ένα δάσκαλο ο Μεταξάς, που μάς κτυπούσε, όποτε μάς ξέφευγε και μιλούσαμε στη μητρική μας γλώσσα, τα βλάχικα. Αναγνωρίζω όμως, το ότι το νεοελληνικό κράτος με έκανε έλληνα, παρά τού ότι δεν είμαι, και νοιώθω την Ελλάδα ως θετή μου πατρίδα". Η καταγωγή των Βλάχων, σαφώς είναι ελληνική, τονίζει ο κ. Τρίτος και αυτό είναι ιστορικά και επιστημονικά αποδεδειγμένο. Και προσθέτει: "
Η ορθοδοξία ως γνήσια προέκταση της Εκκλησίας του Χριστού, αποτελεί βασικό και αναπόσπαστο στοιχείο της πολιτιστικής ταυτότητας και πνευματικής αυτοσυνειδησίας του βλαχόφωνου Ελληνισμού. Η προσήλωση των βλαχόφωνων στο ιστορικό και μεταφυσικό μέγεθος της Ορθοδοξίας συνιστά αναντίρρητη ιστορική πραγματικότητα, η οποία εκφράσθηκε διαχρονικά με τη δυναμική αντίθεση τους σε κάθε μορφής θρησκευτικής και εθνικής προπαγάνδας, με την ανάσχεση του κύματος του εξισλαμισμού, με την ανάδειξη Αγίων της Εκκλησίας και άλλων σημαντικών εκκλησιαστικών προσωπικοτήτων και κυρίως με τον πλούσιο λαϊκό τους πολιτισμό, ο οποίος είναι έντονα διαποτισμένος από την ορθόδοξη πίστη και ζωή.
Το ορθόδοξο φρόνημα των βλαχοφώνων δοκιμάστηκε στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, όταν οι εξισλαμισμοί αποτέλεσαν διαρκή αφαίμαξη των Ελλήνων και σοβαρή απειλή εξαφανίσεως τους. Εξαιρουμένων ολίγων περιπτώσεων Φαρσαριωτών (Αρβανιτοβλάχων), η συντριπτική πλειοψηφία των βλαχοφώνων έμεινε σταθερή στην ορθόδοξη πίστη και αγωνίστηκε δυναμικά στην ανάσχεση του κύματος του εξισλαμισμού, που ήταν ταυτόχρονα ανάσχεση του εκτουρκισμού.
Από τους βλαχόφωνους που πρωτοστάτησαν εναντίον του εξισλαμισμού αναφέρουμε τον εκ Μοσχοπόλεως της Βορείου Ηπείρου Μιχαήλ Τέρπο, ηγούμενο της Μονής Αρδενίτσας και Διδάσκαλο του Γένους.Η εμμονή των Βλαχοφώνων στην ορθοδοξία αποτελεί τον κυριότερο λόγο που παλαιότερα και σήμερα βρίσκονται διαρκώς στο στόχαστρο του παπισμού και της Ουνίας. Η ρωμαιοκαθολική εκκλησία, πρωτοστατούντων του ηγουμένου των Λαζαριστών Faverial, του Bonneti και του μίσθαρνου οργάνου της ρουμανικής προπαγάνδας Απόστολου Μαργαρίτη, αγωνίσθηκε να προσεταιριστεί θρησκευτικά και εθνικά τους Βλαχοφώνους των μητροπόλεων Πελαγονίας, Βελεγράδων, Ιωαννίνων, Γρεβενών και της Πατριαρχικής Εξαρχίας Μετσόβου.
Τα αποτελέσματα όμως ήσαν μηδαμινά, γιατί οι Βλαχόφωνοι έμειναν σταθεροί στην Ορθόδοξη πίστη και πάντοτε αναφέρονταν στο Σεπτό Οικουμενικό Πατριαρχείο, ως τη μόνη πνευματική και εθνική τους Αρχή. Tromaktiko
Σύμφωνα με συνέντευξη, που έχει δημοσιευθεί παλαιότερα στο διαδικτυακό περιοδικό "Ελεύθερη Έρευνα", γέροντας Βλάχος, από χωριό της Πίνδου, ο Γ. Μ., δηλώνει πως "Δεν μπορεί κάποιος να ισχυριστεί, ότι οι βλάχοι είμαστε έλληνες, ενώ μιλάμε λατινικά. Την ελληνική γλώσσα μάς την επέβαλε δια της βίας ο νεοελληνικός εθνικισμός. Στο χωριό μου, όταν ήμουν μικρός, είχε στείλει ένα δάσκαλο ο Μεταξάς, που μάς κτυπούσε, όποτε μάς ξέφευγε και μιλούσαμε στη μητρική μας γλώσσα, τα βλάχικα. Αναγνωρίζω όμως, το ότι το νεοελληνικό κράτος με έκανε έλληνα, παρά τού ότι δεν είμαι, και νοιώθω την Ελλάδα ως θετή μου πατρίδα". Η καταγωγή των Βλάχων, σαφώς είναι ελληνική, τονίζει ο κ. Τρίτος και αυτό είναι ιστορικά και επιστημονικά αποδεδειγμένο. Και προσθέτει: "
Η ορθοδοξία ως γνήσια προέκταση της Εκκλησίας του Χριστού, αποτελεί βασικό και αναπόσπαστο στοιχείο της πολιτιστικής ταυτότητας και πνευματικής αυτοσυνειδησίας του βλαχόφωνου Ελληνισμού. Η προσήλωση των βλαχόφωνων στο ιστορικό και μεταφυσικό μέγεθος της Ορθοδοξίας συνιστά αναντίρρητη ιστορική πραγματικότητα, η οποία εκφράσθηκε διαχρονικά με τη δυναμική αντίθεση τους σε κάθε μορφής θρησκευτικής και εθνικής προπαγάνδας, με την ανάσχεση του κύματος του εξισλαμισμού, με την ανάδειξη Αγίων της Εκκλησίας και άλλων σημαντικών εκκλησιαστικών προσωπικοτήτων και κυρίως με τον πλούσιο λαϊκό τους πολιτισμό, ο οποίος είναι έντονα διαποτισμένος από την ορθόδοξη πίστη και ζωή.
Το ορθόδοξο φρόνημα των βλαχοφώνων δοκιμάστηκε στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, όταν οι εξισλαμισμοί αποτέλεσαν διαρκή αφαίμαξη των Ελλήνων και σοβαρή απειλή εξαφανίσεως τους. Εξαιρουμένων ολίγων περιπτώσεων Φαρσαριωτών (Αρβανιτοβλάχων), η συντριπτική πλειοψηφία των βλαχοφώνων έμεινε σταθερή στην ορθόδοξη πίστη και αγωνίστηκε δυναμικά στην ανάσχεση του κύματος του εξισλαμισμού, που ήταν ταυτόχρονα ανάσχεση του εκτουρκισμού.
Από τους βλαχόφωνους που πρωτοστάτησαν εναντίον του εξισλαμισμού αναφέρουμε τον εκ Μοσχοπόλεως της Βορείου Ηπείρου Μιχαήλ Τέρπο, ηγούμενο της Μονής Αρδενίτσας και Διδάσκαλο του Γένους.Η εμμονή των Βλαχοφώνων στην ορθοδοξία αποτελεί τον κυριότερο λόγο που παλαιότερα και σήμερα βρίσκονται διαρκώς στο στόχαστρο του παπισμού και της Ουνίας. Η ρωμαιοκαθολική εκκλησία, πρωτοστατούντων του ηγουμένου των Λαζαριστών Faverial, του Bonneti και του μίσθαρνου οργάνου της ρουμανικής προπαγάνδας Απόστολου Μαργαρίτη, αγωνίσθηκε να προσεταιριστεί θρησκευτικά και εθνικά τους Βλαχοφώνους των μητροπόλεων Πελαγονίας, Βελεγράδων, Ιωαννίνων, Γρεβενών και της Πατριαρχικής Εξαρχίας Μετσόβου.
Τα αποτελέσματα όμως ήσαν μηδαμινά, γιατί οι Βλαχόφωνοι έμειναν σταθεροί στην Ορθόδοξη πίστη και πάντοτε αναφέρονταν στο Σεπτό Οικουμενικό Πατριαρχείο, ως τη μόνη πνευματική και εθνική τους Αρχή. Tromaktiko
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
«Όποιος χτυπήσει συλληφθέντες δεν έχει θέση στην ΕΛ.ΑΣ.»
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ