2013-03-27 23:29:03
Το πρώτο Σάββατο μετά από την καθαρά Δευτέρα η Ορθόδοξος εκκλησία τιμά την μνήμη των...Αγίων Θεοδώρων, του Τήρωνος και του Στρατηλάτου.
Η παραμονή της εορτής τους στην Θράκη αποκαλείται “του κλεφτοθόδωρου” και σε αρκετά χωριά αναβιώνει ακόμη και στις μέρες μας ένα παράξενο έθιμο.
Τα αγόρια των χωριών μαζεύονται το βράδυ της Παρασκευής στις πλατείες και αφού χωριστούν σε ομάδες, πηγαίνουν στα σπίτια των ανύπαντρων κοριτσιών του χωριού με την πρόθεση να κλέψουν κάτι από τα σπίτια τους.
Τα “κλοπιμαία” είναι συνήθως αγροτικά εργαλεία, εξώπορτες, γλάστρες με λουλούδια, τραπέζια και ότι άλλο βρεθεί αφύλακτο και μπορεί να μεταφερθεί εύκολα. Όλα τα αντικείμενα συγκεντρώνονται στην πλατεία του χωριού και την επόμενη μέρα μεταφέρονται πίσω από τους ιδιοκτήτες τους.
Τα παλαιότερα χρόνια, που ο πληθυσμός των χωριών ήταν μεγαλύτερος, αυτό το έθιμο αποτελούσε μέσω συναγωνισμού διπλανών χωριών για το ποιοι θα κλέψουν τα περισσότερα μέσα σε μία νύχτα.
Το αγαπημένο “ κλοπιμαίο” ήταν πάντα οι αγροτικές πλατφόρμες που τοποθετούνταν με τεχνική η μία πάνω στην άλλη. Πράγμα πολύ δύσκολο και επίπονο. Το ρεκόρ που έχει καταγραφεί ως τώρα είναι έξι (6) πλατφόρμες και το έχουν καταφέρει σχεδόν σε όλα τα χωριά.
Στις μέρες μας τα περισσότερα χωριά που τιμούν ακόμη των “κλεφτοθόδωρο” βρίσκονται στον νομό Ξάνθης και είναι η Μέλισσα, τα Μάγγανα, το Νέο Εράσμιο, το Όλβιο και το Αυξέντιο. Στον νομό Ροδόπης το έθιμο αναβιώνει στο χωριό Αίγειρος.
Το έθιμο μεταφέρθηκε στην Θράκη από τους πρόσφυγες της Ανατολικής Ρωμυλίας και οι ρίζες του δεν είναι ιδιαίτερα γνωστές. Η μία εκδοχή του εθίμου θέλει των άγιο Θεόδωρο, των Τύρωνα, να ήταν κλέφτης πριν να γίνει άγιος, ενώ η δεύτερη θέλει τους αγίους να κλέβουν τα τάματα που κάνουν σε αυτούς οι πιστοί όταν ξεχνούν να τους τα προσφέρουν.
xanthipress.gr
Η παραμονή της εορτής τους στην Θράκη αποκαλείται “του κλεφτοθόδωρου” και σε αρκετά χωριά αναβιώνει ακόμη και στις μέρες μας ένα παράξενο έθιμο.
Τα αγόρια των χωριών μαζεύονται το βράδυ της Παρασκευής στις πλατείες και αφού χωριστούν σε ομάδες, πηγαίνουν στα σπίτια των ανύπαντρων κοριτσιών του χωριού με την πρόθεση να κλέψουν κάτι από τα σπίτια τους.
Τα “κλοπιμαία” είναι συνήθως αγροτικά εργαλεία, εξώπορτες, γλάστρες με λουλούδια, τραπέζια και ότι άλλο βρεθεί αφύλακτο και μπορεί να μεταφερθεί εύκολα. Όλα τα αντικείμενα συγκεντρώνονται στην πλατεία του χωριού και την επόμενη μέρα μεταφέρονται πίσω από τους ιδιοκτήτες τους.
Τα παλαιότερα χρόνια, που ο πληθυσμός των χωριών ήταν μεγαλύτερος, αυτό το έθιμο αποτελούσε μέσω συναγωνισμού διπλανών χωριών για το ποιοι θα κλέψουν τα περισσότερα μέσα σε μία νύχτα.
Το αγαπημένο “ κλοπιμαίο” ήταν πάντα οι αγροτικές πλατφόρμες που τοποθετούνταν με τεχνική η μία πάνω στην άλλη. Πράγμα πολύ δύσκολο και επίπονο. Το ρεκόρ που έχει καταγραφεί ως τώρα είναι έξι (6) πλατφόρμες και το έχουν καταφέρει σχεδόν σε όλα τα χωριά.
Στις μέρες μας τα περισσότερα χωριά που τιμούν ακόμη των “κλεφτοθόδωρο” βρίσκονται στον νομό Ξάνθης και είναι η Μέλισσα, τα Μάγγανα, το Νέο Εράσμιο, το Όλβιο και το Αυξέντιο. Στον νομό Ροδόπης το έθιμο αναβιώνει στο χωριό Αίγειρος.
Το έθιμο μεταφέρθηκε στην Θράκη από τους πρόσφυγες της Ανατολικής Ρωμυλίας και οι ρίζες του δεν είναι ιδιαίτερα γνωστές. Η μία εκδοχή του εθίμου θέλει των άγιο Θεόδωρο, των Τύρωνα, να ήταν κλέφτης πριν να γίνει άγιος, ενώ η δεύτερη θέλει τους αγίους να κλέβουν τα τάματα που κάνουν σε αυτούς οι πιστοί όταν ξεχνούν να τους τα προσφέρουν.
xanthipress.gr
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Γιατί δεν πήγε ποτέ ο Κυριάκος Παπαδόπουλος στον ΠΑΟΚ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ