2013-05-16 16:07:03
«Μπαλάκι» οι ευθύνες μεταξύ του δήμαρχου Χιμάρας και του διευθυντή του υπουργείου Τουρισμού! Την καταστροφή του προϊστορικού σπηλαίου της Χιμάρας φαίνεται πως επιθυμεί το υπουργείο Πολιτισμού της Αλβανίας.
Αυτό συμπεραίνει κανείς από την άδεια που παραχώρησε -σύμφωνα με δήλωση του δημάρχου Χιμάρας- για την μετατροπή του αρχαιοελληνικού μνημείου με τουλάχιστον 3000 χρόνια ζωής σε εστιατόριο.
Η είδηση έχει προκαλέσει αντιδράσεις τόσο στην τοπική κοινότητα αλλά και ευρύτερα. Μάλιστα και ο πρώην πρόεδρος του Ινστιτούτου Πολιτιστικών Μνημείων, Lorenc Bejko, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την καταστροφή ενός εκ των σημαντικότερων μνημείων της χώρας, όπως δηλώνει χαρακτηριστικά και ο ίδιος.
Δυο μέρες μετά την δημοσίευση της είδησης ο Arber Kadia, διευθυντής της Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Τουρισμού, δήλωσε πως η περιοχή γύρω από την σπηλιά δεν έχει κηρυχθεί «προστατευόμενη». Παράλληλα τόνισε πως έχουν σταλεί στην περιοχή ειδικοί εμπειρογνώμονες του υπουργείου για την επίβλεψη από κοντά των έργων ενώ νίπτει τας χείρας του επιρρίπτοντας τις ευθύνες στον Δήμαρχο της Χιμάρας κ. Γκέργκι Γκόρο.
Επιπροσθέτως υποστήριξε ότι η εν λόγο επιχείρηση που πραγματοποιεί τις εκσκαφές και την απομάκρυνση μπαζών από την περιοχή της προϊστορικής σπηλιάς έχει λάβει άδεια από τον δήμαρχο Χιμάρας.
Σε δήλωση του στην ανθελληνική εφημερίδα «Gazeta Shqiptare» ο κ. Γκόρος παρουσίασε μια άλλη εκδοχή για το περιστατικό ενώ αρνήθηκε κατηγορηματικά την παραχώρηση άδειας για εργασίες στην περιοχή. Σύμφωνα με τον δήμαρχο οι εργασίες για την αφαίρεση μπαζών απ’ την συγκεκριμένη περιοχή έγιναν από κάτοικο το σπίτι του οποίου βρίσκεται λίγα μέτρα από την σπηλιά.
Σχολίαζοντας τις δηλώσεις του διευθυντής της Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Τουρισμού ο Γκόρος δηλωσε πως: «Όντως το υπουργείο είχε στείλει ειδικούς εμπειρογνώμονες στην περιοχή, ωστόσο αυτό που πρέπει να γίνει γνωστό είναι ότι το υπουργείο έχει δώσει άδεια ανέγερσης εστιατορίου στο εσωτερικό της σπηλιάς».
Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό το μέγεθος της ζημιάς που έχει υποστεί η προϊστορική σπηλιά, η οποία σύμφωνα με τον θρυλικό μύθο είναι η σπηλιά όπου ο πολυμήχανος Οδυσσέας μαζί με τους συντρόφους του στον πηγαιμό για την Ιθάκη αναζήτησε μέσα σε αυτή καταφύγιο κι έτσι ήρθε αντιμέτωπος με τον Κύκλωπα Πολύφημο.
Η Σπηλιά των Σπηλαίων: Τα αρχαιολογικά ευρήματα και η ιστορική τους αξία
Είναι η μεγαλύτερη από μια σειρά σπηλαίων που δικαιολογούν άριστα και την ονομασία του ομώνυμου όρμου αλλά και του κέντρου της περιοχής. Βρίσκονται στη βάση ενός χαμηλού λόφου 100 μ. από τη σημερινή ακτογραμμή των Σπηλαίων. Το σπήλαιο εκτείνεται σε ένα βάθος άνω των 30 μ. με ακανόνιστο άνοιγμα εισόδου 8 m πλάτος και 7 m ύψος, 3,6 m πάνω από το σημερινό επίπεδο της Θάλασσας. Το σπήλαιο έχει διαμορφωθεί ως αποτέλεσμα των καρστικών διεργασιών του ασβεστόλιθου. Τα τοιχώματα του είναι τεκτονικά παραμορφωμένα, και υπάρχει μια μεγάλη ρωγμή στην οροφή. Αρκετά καλά αναπτυγμένοι σταλακτίτες υπάρχουν προς το πίσω μέρος του σπηλαίου. Οι έρευνες αποκάλυψαν στρωματογραφημένες ενδείξεις προϊστορικής δραστηριότητας, που χρονολογούνται από το μέσο Ολόκαινο, περίοδο που έλαβε χώρα η κορύφωση της Θερμής περιόδου. Αυτό είναι ατυχές, λένε οι αρχαιολόγοι δεδομένου ότι οι αποδείξεις της Ανω Παλαιολιθικής περιόδου στα παράκτια σπήλαια της πόλης μπορεί να έχουν χαθεί κι να έχουν ξεπλυθεί από την άνοδο της Θάλασσας.
Στο σπήλαιο της Χιμάρας μία σειρά από αδιάσπαστες, στο μεγαλύτερο μέρος τους, αποθέσεις και η ιζηματολογική έρευνα στο εσωτερικό του, τεκμηριώνει προϊστορική ανθρώπινη δραστηριότητα από τη Μεσολιθική εποχή 8000 π.Χ. Τα πεδία γύρω από τα Σπήλαια επίσης κατοικούνται κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, το οποίο αποδεικνύεται από τα κεραμικά, επιτύμβιες στήλες και αγγεία. Η χρήση του σπηλαίου ήταν αδιάκοπη σε όλες τις προϊστορικές και ιστορικές περιόδους με πιο έντονη ανθρώπινη δραστηριότητα από την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού. Η κατοίκηση συνεχίζεται στην Εποχή του Σιδήρου και κατά τους ιστορικούς χρόνους, Κλασική Ελληνιστική Περίοδο, Ρωμαϊκή περίοδο, ακόμα και μέχρι το Μεσαίωνα. Τα ευρήματα από όλες αυτές τις περιόδους είναι μοναδικά. Ξεχωρίζουν τα λίθινα εργαλεία, οι μικρόλιθοι καθώς και οι πολυάριθμες φολίδες από πυριτόλιθο και ίασπη, οι λεπίδες, ξέστρες, καλέμια, εργαλεία, κλπ. Η κεραμική της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού φανερώνει την επικράτηση τοπικών υλικών με έντονες επιρροές και ομοιότητες με τα Δωδωναία κεραμικά ευρήματα. Μια σειρά από υψηλής ποιότητας κεραμικά που χρονολογούνται από τον 5ο αιώνα π.Χ. ανακτήθηκαν συμπεριλαμβανομένων πολυάριθμων από την Ελληνιστική περίοδο όπως κούπες, σκύφους, κύλικες, αμφορείς, κοτύλες και άλλα οικιακά σκεύη σε μελανόμορφη Κορινθιακή τεχνική.
aftonomi.gr
Αυτό συμπεραίνει κανείς από την άδεια που παραχώρησε -σύμφωνα με δήλωση του δημάρχου Χιμάρας- για την μετατροπή του αρχαιοελληνικού μνημείου με τουλάχιστον 3000 χρόνια ζωής σε εστιατόριο.
Η είδηση έχει προκαλέσει αντιδράσεις τόσο στην τοπική κοινότητα αλλά και ευρύτερα. Μάλιστα και ο πρώην πρόεδρος του Ινστιτούτου Πολιτιστικών Μνημείων, Lorenc Bejko, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την καταστροφή ενός εκ των σημαντικότερων μνημείων της χώρας, όπως δηλώνει χαρακτηριστικά και ο ίδιος.
Δυο μέρες μετά την δημοσίευση της είδησης ο Arber Kadia, διευθυντής της Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Τουρισμού, δήλωσε πως η περιοχή γύρω από την σπηλιά δεν έχει κηρυχθεί «προστατευόμενη». Παράλληλα τόνισε πως έχουν σταλεί στην περιοχή ειδικοί εμπειρογνώμονες του υπουργείου για την επίβλεψη από κοντά των έργων ενώ νίπτει τας χείρας του επιρρίπτοντας τις ευθύνες στον Δήμαρχο της Χιμάρας κ. Γκέργκι Γκόρο.
Επιπροσθέτως υποστήριξε ότι η εν λόγο επιχείρηση που πραγματοποιεί τις εκσκαφές και την απομάκρυνση μπαζών από την περιοχή της προϊστορικής σπηλιάς έχει λάβει άδεια από τον δήμαρχο Χιμάρας.
Σε δήλωση του στην ανθελληνική εφημερίδα «Gazeta Shqiptare» ο κ. Γκόρος παρουσίασε μια άλλη εκδοχή για το περιστατικό ενώ αρνήθηκε κατηγορηματικά την παραχώρηση άδειας για εργασίες στην περιοχή. Σύμφωνα με τον δήμαρχο οι εργασίες για την αφαίρεση μπαζών απ’ την συγκεκριμένη περιοχή έγιναν από κάτοικο το σπίτι του οποίου βρίσκεται λίγα μέτρα από την σπηλιά.
Σχολίαζοντας τις δηλώσεις του διευθυντής της Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Τουρισμού ο Γκόρος δηλωσε πως: «Όντως το υπουργείο είχε στείλει ειδικούς εμπειρογνώμονες στην περιοχή, ωστόσο αυτό που πρέπει να γίνει γνωστό είναι ότι το υπουργείο έχει δώσει άδεια ανέγερσης εστιατορίου στο εσωτερικό της σπηλιάς».
Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό το μέγεθος της ζημιάς που έχει υποστεί η προϊστορική σπηλιά, η οποία σύμφωνα με τον θρυλικό μύθο είναι η σπηλιά όπου ο πολυμήχανος Οδυσσέας μαζί με τους συντρόφους του στον πηγαιμό για την Ιθάκη αναζήτησε μέσα σε αυτή καταφύγιο κι έτσι ήρθε αντιμέτωπος με τον Κύκλωπα Πολύφημο.
Η Σπηλιά των Σπηλαίων: Τα αρχαιολογικά ευρήματα και η ιστορική τους αξία
Είναι η μεγαλύτερη από μια σειρά σπηλαίων που δικαιολογούν άριστα και την ονομασία του ομώνυμου όρμου αλλά και του κέντρου της περιοχής. Βρίσκονται στη βάση ενός χαμηλού λόφου 100 μ. από τη σημερινή ακτογραμμή των Σπηλαίων. Το σπήλαιο εκτείνεται σε ένα βάθος άνω των 30 μ. με ακανόνιστο άνοιγμα εισόδου 8 m πλάτος και 7 m ύψος, 3,6 m πάνω από το σημερινό επίπεδο της Θάλασσας. Το σπήλαιο έχει διαμορφωθεί ως αποτέλεσμα των καρστικών διεργασιών του ασβεστόλιθου. Τα τοιχώματα του είναι τεκτονικά παραμορφωμένα, και υπάρχει μια μεγάλη ρωγμή στην οροφή. Αρκετά καλά αναπτυγμένοι σταλακτίτες υπάρχουν προς το πίσω μέρος του σπηλαίου. Οι έρευνες αποκάλυψαν στρωματογραφημένες ενδείξεις προϊστορικής δραστηριότητας, που χρονολογούνται από το μέσο Ολόκαινο, περίοδο που έλαβε χώρα η κορύφωση της Θερμής περιόδου. Αυτό είναι ατυχές, λένε οι αρχαιολόγοι δεδομένου ότι οι αποδείξεις της Ανω Παλαιολιθικής περιόδου στα παράκτια σπήλαια της πόλης μπορεί να έχουν χαθεί κι να έχουν ξεπλυθεί από την άνοδο της Θάλασσας.
Στο σπήλαιο της Χιμάρας μία σειρά από αδιάσπαστες, στο μεγαλύτερο μέρος τους, αποθέσεις και η ιζηματολογική έρευνα στο εσωτερικό του, τεκμηριώνει προϊστορική ανθρώπινη δραστηριότητα από τη Μεσολιθική εποχή 8000 π.Χ. Τα πεδία γύρω από τα Σπήλαια επίσης κατοικούνται κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, το οποίο αποδεικνύεται από τα κεραμικά, επιτύμβιες στήλες και αγγεία. Η χρήση του σπηλαίου ήταν αδιάκοπη σε όλες τις προϊστορικές και ιστορικές περιόδους με πιο έντονη ανθρώπινη δραστηριότητα από την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού. Η κατοίκηση συνεχίζεται στην Εποχή του Σιδήρου και κατά τους ιστορικούς χρόνους, Κλασική Ελληνιστική Περίοδο, Ρωμαϊκή περίοδο, ακόμα και μέχρι το Μεσαίωνα. Τα ευρήματα από όλες αυτές τις περιόδους είναι μοναδικά. Ξεχωρίζουν τα λίθινα εργαλεία, οι μικρόλιθοι καθώς και οι πολυάριθμες φολίδες από πυριτόλιθο και ίασπη, οι λεπίδες, ξέστρες, καλέμια, εργαλεία, κλπ. Η κεραμική της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού φανερώνει την επικράτηση τοπικών υλικών με έντονες επιρροές και ομοιότητες με τα Δωδωναία κεραμικά ευρήματα. Μια σειρά από υψηλής ποιότητας κεραμικά που χρονολογούνται από τον 5ο αιώνα π.Χ. ανακτήθηκαν συμπεριλαμβανομένων πολυάριθμων από την Ελληνιστική περίοδο όπως κούπες, σκύφους, κύλικες, αμφορείς, κοτύλες και άλλα οικιακά σκεύη σε μελανόμορφη Κορινθιακή τεχνική.
aftonomi.gr
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΝΙΚΗΣΕΙ ΤΟΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ Η ΡΕΑΛ ...ΛΕΝΕ ΟΙ ΙΣΠΑΝΟΙ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ