2013-07-22 06:22:24
Ἀρχιμ. Κυρίλλου
Τὸ συγγραφικό του ἔργο ἐκπλήσσει μὲ τὴν ἔκταση καὶ τὴν ποικιλία τῶν θεμάτων, τὴν πολυμέρεια καὶ τὸ θεολογικό τους βάθος. ”Ὁ ἅγιος Νικόδημος κατατάσσεται μεταξὺ τῶν λογιωτάτων τοῦ καιροῦ του, πάντων ὑπέρτερος κατὰ τὴν φιλοπονίαν καὶ χαλκέντερος ἀναδειχθείς, τὰ πολυάριθμα αὐτοῦ συγγράμματα οὐκ ὀλίγον συνετέλεσαν εἰς τὴν κραταίωσιν τῆς Ὀρθοδοξίας, ὠφελείας ἀνυπολογίστου τοῦ ἡμετέρου Ἔθνους πρόξενα γενόμενα” (Κ. Σάθας, στὸ ”Νεοελληνική Φιλολογία”, βιογραφίαι τῶν ἐν τοῖς γράμμασι διαλαμψάντων Ἑλλήνων (1453-18210, ἐν Ἀθήναις 1868, σελ. 626). Πραγματικά, ὁμιλοῦμε γιὰ μία μοναδικὰ μελετηρὴ καὶ εὐρυμαθέστατη μορφὴ ἑνὸς Ἁγιορείτου ἀσκητικοῦ μοναχοῦ.
Τὰ ἔργα του διακρίνονται σὲ θεωρητικά, μυστικά, ἠθικὸ-ἀσκητικά, πατρολογικά, δογματικά, ἀπολογητικά, ἑρμηνευτικά, ἁγιολογικά, ποιμαντικά, ὑμνολογικά, ὁμιλητικά, κανονολογικά
. Ὁ ἅγιος Νικόδημος ἀναδείχθηκε μέσα ἀπὸ τὸ ἔργο του σὲ κορυφαῖο κανονολόγο, λειτουργιολόγο. Ἁγιογράφο, ἐκδότη βιβλίων, διορθωτῆ καὶ ἐπεξεργαστῆ ἀρχαίων χειρογράφων, τὰ ὁποῖα ἀφοῦ συνέλεγε, συνέκρινε μεταξύ τους, ἔκανε τὶς ἀπαραίτητες διορθώσεις, συμπληρώσεις, σχολιασμούς, θεολογικὲς ἑρμηνεῖες προτοῦ νὰ τὰ ἐκδώσει. Ἐκπλήσσει τὸ γεγονὸς ὅτι ὅλο αὐτὸ τὸ ἔργο συνετελέσθη ὑπὸ δύσκολες συνθῆκες, μέσα σὲ βιβλιοθῆκες μονῶν καὶ κελλιὰ τοῦ Ἁγίου Ὄρους, δίχως τὶς ἀνέσεις καὶ εὐκολίες πού διαθέτει ἕνας σύγχρονος ἐρευνητὴς-μελετητής.
Ἡ ἐπιθυμία καὶ ἡ ἐπιδίωξή του ἦταν νὰ συμβάλλει στὴν διαφώτιση καὶ πνευματικὴ οἰκοδομὴ τῶν ὑπόδουλων χριστιανῶν, πολλὲς φορὲς μεταφέροντας ἐκλεκτὰ ἔργα ἁγίων Πατέρων καὶ ἐκκλησιαστικῶν συγγραφέων σὲ ἁπλοελληνικὴ γλῶσσα τῆς ἐποχῆς του ὥστε νὰ γίνουν κατανοητὰ στοὺς πολλοὺς καὶ ὀλιγογράμματους. Ἔτσι, μὲ ἁπλὸ καὶ ἀνεπιτήδευτο λαϊκὸ γλωσσικὸ ὕφος ἀνέπτυσσε ὑψηλὰ θεολογικὰ καὶ πνευματικὰ θέματα πίστεως καὶ ζωῆς, ἀναδεικνυόμενος ὄχι μόνον βαθὺς πνευματικὸς συγγραφέας καὶ σοφὸς θεολόγος, ἀλλὰ καὶ ἱκανὸς χειριστὴς τῆς ἀρχαίας καὶ νεοελληνικῆς γλώσσας, μίας γραφίδας πού χαρακτηρίζεται ἀπὸ καλλιέπεια, ἁπλότητα, γλαφυρότητα. Πέρα ἀπὸ τὴν ἑρμηνευτικὴ καὶ θεολογικὴ ἀκρίβεια διαπραγματεύσεως τῶν θεμάτων του, μὲ ἀπόλυτη προσήλωση στὴν πατερικὴ παράδοση τῆς Ὀρθοδοξίας, τὸ ἔργο του διακρίνεται ἐπίσης ἀπὸ πρακτικότητα. Γράφει μὲ ἀγάπη γιὰ τὸ βασανιζόμενο ὑπόδουλο Γένος, κυρίως γιὰ νὰ τὸ βοηθήσει σὲ πρακτικὰ πνευματικὰ καὶ ἠθικὰ ζητήματα τῆς χριστιανικῆς ζωῆς. Ὡς ἄξιος συνεχιστὴς τῶν μεγάλων πατέρων τῆς Ἐκκλησίας, μὲ τὸ συγγραφικό του ἔργο ἐπαναφέρει καὶ προβάλλει τὴν διδασκαλία τῶν ἁγίων Πατέρων στὴν νεώτερη ἐποχή, ἑρμηνεύοντάς τους Ὀρθόδοξα, παραδοσιακά, ἀλλὰ καὶ μιμούμενος τὸν ἀσκητικό τους βίο.
Ἐν συνεχείᾳ θὰ παρουσιάσουμε σύντομα τὸ περιεχόμενο τῶν ἔργων τοῦ ἁγίου Νικοδήμου, γιὰ τὰ γνωρίσουμε καὶ νὰ ἐκτιμήσουμε τὴν σημαντική του προσφορὰ στὸν νεώτερο Ἑλληνισμὸ καὶ τὴν σύγχρονη Ὀρθοδοξία.
1. ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΝΗΠΤΙΚΩΝ. Συλλογὴ πατερικῶν καὶ ἀσκητικῶν κειμένων γιὰ θέματα πνευματικά, περὶ νοερᾶς προσευχῆς, ὁδηγὸς τῶν πιστῶν γιὰ τὴν καθαρότητα τῆς καρδιᾶς, τὴν νήψη καὶ τὴν κάθαρση τοῦ νοῦ ἀπὸ τοὺς λογισμούς. Συμπυκνώνει τὴν ἀσκητικὴ καὶ πνευματικὴ παράδοση τῆς ὀρθοδόξου ἀνατολῆς, καὶ γιὰ τὴν σπουδαιότητά της ἡ Φιλοκαλία γνώρισε πολλὲς ἐκδόσεις (α’ ἔκδ. τὸ 1782) καὶ μεταφράσεις στὶς κυριότερες εὐρωπαϊκὲς γλῶσσες.
2. ΕΥΕΡΓΕΤΙΝΟΣ. Συλλογὴ ἀποφθεγμάτων καὶ διδασκαλιῶν ὁσίων Πατέρων, κατὰ πρῶτον συναχθέντων ἀπὸ τὸν μοναχὸ Παῦλο τὸν Εὐεργετινό, κτήτορα τῆς Μονῆς τῆς Θεοτόκου τῆς Εὐεργέτιδος. Σκοπὸς τοῦ ἔργου εἶναι οἱ πστοὶ νὰ διδαχθοῦν τὴν ὑπακοή, διάκριση, ὑπομονή, ταπείνωση, εὐσπλαγχνία, μετάνοια, ἐξομολόγηση, ἀγάπη, κάθε χριστιανικὴ ἀρετὴ ἀπαραίτητη γιὰ μία ὀρθόδοξη ζωή. (Α’ ἔκδ. 1783).
3. ΠΕΡΙ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΘΕΙΑΣ ΜΕΤΑΛΗΨΕΩΣ. Σημαντικὸ ἔργο πού προκάλεσε ἔντονες συζητήσεις καὶ ἔριδες, καθὼς ἐπιχειροῦσε μέσα ἀπὸ τοὺς κανόνες καὶ τοὺς Πατέρες νὰ ἀποδείξει τὴν ὀρθότητα τῆς συχνῆς θείας Μεταλήψεως ὅπως καὶ τὴν πνευματικὴ ὠφέλεια γιὰ τοὺς πιστοὺς ἐξ αὐτῆς. Ἀρχικὰ τὸ ἔγραψε ὁ ἅγιος Μακάριος Κορίνθου ὁ Νοταρᾶς καὶ τὸ ἐπεξεργάσθηκε κατόπιν ὁ ἅγιος Νικόδημος. (Α΄ ἔκδ. 1777).
4. ΑΛΦΑΒΗΤΑΛΦΑΒΗΤΟΣ. Ὀνομάσθηκε ἔτσι διότι εἶναι χωρισμένο σὲ 24 κεφάλαια καὶ κάθε κεφάλαιο σὲ 24 παραγράφους, σύμφωνα μὲ τὴν διάταξη τῶν γραμμάτων τοῦ Ἑλληνικοῦ ἀλφαβήτου. Γραμμένο σὲ δεκαπεντασύλλαβο στίχο ἀπὸ τὸν ὅσιο Μελέτιο τὸν Γαλησιώτη τὸν 13ο αἰ. πραγματεύεται θεολογικά, ἀσκητικά, πνευματικὰ καὶ δογματικὰ ζητήματα. Ὁ ἅγιος Νικόδημος ἀντέγραψε τὸ χειρόγραφο, τὸ διόρθωσε ἀπὸ λάθη καὶ τὸ ἑτοίμασε γιὰ ἔκδοση, χωρὶς ὅμως νὰ ἐκδοθεῖ. (Α’ ἔκδ. μόλις τὸ 1928).
5. ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΝ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ. Ὁ ἅγ. Νικόδημος τὸ ἔγραψε κατόπιν ὑποδείξεως τοῦ ἐξαδέλφου του Ἰεροθέου, Ἐπισκόπου Εὐρίπου, καὶ πραγματεύεται τὰ καθήκοντα τῶν Ἀρχιερέων, τὰ ὑψηλὰ πνευματικὰ προσόντα πού πρέπει νὰ διαθέτει ἕνας Ἀρχιερέας. Ἐξετάζει διεξοδικὰ καὶ ἐπισημαίνει τρόπους γιὰ τὴν φυλακὴ τῶν πέντε αἰσθήσεων (ὅραση, ἀκοή, ἁφή, ὄσφρηση, γεύση) καὶ ἀναπτύσσει θέματα σχετικὰ μὲ τὴν χριστιανικὴ ζωὴ καὶ τελειότητα. Κατάλληλο λοιπὸν γιὰ κάθε πιστὸ χριστιανό. (Α’ ἔκδ. 1801).
6. ΣΥΜΕΩΝ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΑΠΑΝΤΑ ΤΑ ΕΥΡΙΣΚΟΜΕΝΑ. Ὁ ἅγ. Νικόδημος μὲ σκοπὸ τὴν ὠφέλεια μοναχῶν καὶ λαϊκῶν προέβη στὴν ἔκδοση αὐτὴ παραφράζοντας σὲ ἁπλὴ ἑλληνικὴ γλῶσσα τὰ γραπτά τοῦ ἁγ. Συμεών, λόγους καὶ ποιήματα τοῦ Ἁγίου πού μὲ μυστικὴ καὶ θεολογικὴ διάθεση ἐξυμνεῖ τὸ ἔργο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος πού ἐπενεργεῖ σὲ ἀνθρώπους καὶ στὴν Ἐκκλησία καὶ τοὺς χορηγεῖ τὴν θεία Χάρη. (Α’ ἔκδ. σὲ 2 τόμους, 1790).
7. ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΤΑΡΙΟΝ. Πρωτότυπο καὶ μοναδικὸ ἔργο, ὁδηγὸς πνευματικὸς γιὰ ἐξομολόγους καὶ ἐξομολογουμένους, ἀναλύει τὸ μυστήριο τῆς ἐξομολογήσεως μὲ πρακτικὸ τρόπο, ἑρμηνεύει τοὺς σχετικοὺς κανόνες τῶν Πατέρων, τὸ εἶδος τῶν ἁμαρτημάτων καὶ τὰ ἐπιτίμια πού ἐπιφέρουν. Πολύτιμο ἕως σήμερα, μὲ πολλαπλὲς ἐκδόσεις, γιὰ μία συνειδητὴ πνευματικὴ ζωὴ μὲ μετάνοια.
8. ΘΕΟΤΟΚΑΡΙΟΝ ΝΕΟΝ, ΗΤΟΙ ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΤΗΣ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ.
Περιέχει 62 ὑμνολογικοὺς ἀσματικοὺς κανόνες γιὰ τὴν Ὑπεραγία Θεοτόκο, γιὰ κάθε μέρα καὶ γιὰ κάθε ἦχο, ἀπὸ παλαιότερες συλλογὲς τοὺς περισευνέλεξε ὁ ἅγ. Νικόδημος γιὰ νὰ ἀποτελέσουν ἕνα ἄνθος εὔοσμο προσευχῆς καὶ ὑμνωδίας γιὰ τὴν Θεοτόκο. (Α’ ἔκδ. 1796).
9. ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ. Ὁ ἅγ. Νικόδημος διδάσκει τοὺς πιστοὺς γιὰ τὸν νοητὸ καὶ ἀόρατο πόλεμο πρὸς τὶς ἀρχές, τὶς ἐξουσίες τοῦ σκότους, πρὸς τὰ πονηρὰ πνεύματα, τὸν συνεχῆ ἀγῶνα ἐναντίον τῶν διαφόρων παθῶν καὶ σαρκικῶν θελημάτων. Βασικὰ ὅπλα στὸν πνευματικὸν αὐτὸν πόλεμο ἀποτελοῦν ἡ προσευχὴ καὶ ἡ συνεχὴς θεία Μετάληψη. Ἔργο μεγάλης πνευματικῆς ἀξίας καὶ σπουδαῖο ἐγχειρίδιο Ὀρθόδοξης πνευματικῆς ζωῆς, μὲ συνεχεῖς ἐκδόσεις. (Α’ ἔκδ. 1796). Ὁ ἅγ. Νικόδημος ἀκολούθησε τὸ ἀνάλογο ἔργο τοῦ Ἰταλοῦ καθολικοῦ Ἰησουΐτη κληρικοῦ Lorenzo Scupoli μὲ τίτλο Combattimento spirituale, τὸ ὁποῖο ἀφοῦ καθάρισε ἀπὸ κάθε δογματικὴ κακοδοξία, τὸ ἐμβάθυνε καὶ τὸ ἐμπλούτισε μὲ πολλὲς ὑποσημειώσεις καὶ πατερικὲς ἀναφορές, ὥστε νὰ μὴν θυμίζει τίποτε ἀπὸ τὸ πρωτότυπο ἰταλικὸ κείμενο. Οὐσιαστικὰ ὁ ἅγ. Νικόδημος μὲ ἀφορμὴ τὸ ἔργο τοῦ Ἰησουΐτη μοναχοῦ συνέθεσε ἕνα νέο ἐντελῶς ἔργο, βαθιὰ ὀρθόδοξο καὶ χρήσιμο ὁδηγὸ πνευματικῆς ζωῆς.
10. ΓΥΜΝΑΣΜΑΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ. Ὅπως καὶ μὲ τὸν ”Ἀόρατο Πόλεμο”, ἔτσι καὶ μὲ τὰ ”Πνευματικά Γυμνάσματα” ὁ ἅγ. Νικόδημος χρησιμοποίησε ἕνα ἀνάλογο ἔργο τοῦ Ἰησουΐτη Ἰγνατίου Λογιόλα μὲ τίτλο ”Πνευματικές Ἀσκήσεις”, τὸ ὁποῖο ὅμως κατόπιν ἀναδιατάξεως τῆς ὕλης καὶ τῆς προσθήκης σημειώσεων καὶ διορθώσεων, διαμορφώθηκε σὲ ἕνα ἐντελῶς διαφορετικό, καθαρὰ ἐγχειρίδιο ὀρθοδόξου πνευματικότητας. Σκοπὸς τοῦ ἔργου εἶναι νὰ γυμνασθοῦν πνευματικὰ καὶ νὰ προετοιμασθοῦν οἱ πιστοὶ νὰ φθάσουν στὴν ἠθικὴ τελείωση καὶ τὴν ὁμοίωση πρὸς τὸν Θεό. Περιέχει σύντομες μελέτες καὶ στοχασμοὺς γιὰ κάθε μέρα σχετικὰ μὲ τὴν ἐν Χριστῷ σωτηρία, τὰ καθήκοντα τοῦ πιστοῦ πρὸς τὸν Θεὸ καὶ πρὸς ἀλλήλους, καὶ γιὰ τὶς χριστιανικὲς ἀρετὲς. (Α’ ἔκδ. 1800).
11. ΑΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ. Ὁ ἅγ. Νικόδημος συνέλεξε ἀπὸ διάφορες βιβλιοθῆκες χειρόγραφα τῶν θεολογικῶν καὶ κατ᾿ ἐξοχὴν ὀρθόδοξων καὶ πνευματικὰ ὠφέλιμων ἔργων τοῦ ἁγ. Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, τοῦ ἐκφραστῆ τοῦ μυστικοῦ καὶ ἡσυχαστικοῦ πνεύματος, καὶ πολλὲς προσθῆκες καὶ ὑποσημειώσεις καὶ ἑρμηνεῖες, σύμφωνα μὲ τὴν συνήθεια τοῦ ἁγ. Νικοδήμου, μὲ σκοπὸ νὰ ἐκδοθοῦν, χωρὶς ὅμως αὐτὸ νὰ καταστεῖ δυνατόν, γεγονὸς πού μεγάλη λύπη προξένησε στὸν Ἅγιο (βλ. ἀναφορὰ μας ἀνωτέρω γιὰ τὰ αἴτια μὴ ἐκδόσεως τοῦ ἔργου αὐτοῦ).
12. ΠΗΔΑΛΙΟΝ. Πρόκειται γιὰ τὴν συλλογὴ τῶν ἱερῶν κανόνων τῆς Ὀρθοδόξου ἐκκλησίας πού τοὺς παραθέτει ὁ ἅγ. Νικόδημος μὲ τὶς ἀντίστοιχες ἑρμηνεῖες βυζαντινῶν κανονολόγων καὶ στὸ τέλος μὲ τὴν προσθήκη τῶν δικῶν του σχολίων, μὲ σκοπὸ ἡ συλλογὴ αὐτὴ νὰ ἀποτελέσει τὸ πηδάλιο (ἐξ οὐ καὶ ὁ τίτλος) πού θὰ κατευθύνει τὸ νοητὸ πλοῖο τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ ἅγ. Νικόδημος προέβη στὴν συλλογὴ αὐτὴ διαπιστώνοντας τὸ κενὸ πού ὑπῆρχε καὶ θέλοντας νὰ δώσει στὸ πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας ἕνα πολύτιμο ὁδηγὸ στὰ ποιμαντικά, διοικητικὰ καὶ πνευματικὰ ζητήματα μὲ βάση τοὺς ἱεροὺς κανόνες τῶν τοπικῶν καὶ Οἰκουμενικῶν Συνόδων καὶ τῶν ἁγίων Πατέρων. (Α΄ ἔκδ. 1800).
13. ΑΙ ΔΕΚΑΤΕΣΣΑΡΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ.
Σὲ τρεῖς τόμους ὁ ἅγ. Νικόδημος ἐξέδωσε τὴν ἑρμηνεία τῶν ἐπιστολῶν τοῦ Παύλου, πού εἶχε κάνει ὁ Θεοφύλακτος Βουλγαρίας, σὲ γλῶσσα ἁπλή, προσθέτοντας προοίμια, σχόλια καὶ ὑποσημειώσεις. (Α’ ἔκδ. 1819).
14. ΝΕΟΝ ΕΚΛΟΓΙΟΝ. Στὸ ἔργο αὐτὸ συνέλεξε ἀπὸ χειρόγραφους κώδικες βίους ἁγίων Πατέρων καὶ Μητέρων γιὰ νὰ τοὺς δώσει ὡς ὑπόδειγμα θεάρεστης ζωῆς στοὺς πιστοὺς γιὰ τὴν πνευματική τους ὠφέλεια καὶ σὲ γλῶσσα ἁπλὴ καὶ κατανοητὴ ἀπὸ ὅλους. ( Α’ ἔκδ. 1803).
15. ΝΕΟΝ ΜΑΡΤΥΡΟΛΟΓΙΟΝ. Περιέλαβε τὸν βίο καὶ τὰ μαρτύρια 85 Νεομαρτύρων τῆς περιόδου 1492-1794, μὲ σκοπὸ νὰ τιμήσει τὴν μνήμη τους καὶ παρακινήσει τοὺς ὑπόδουλους χριστιανοὺς νὰ διατηρήσουν τὴν πίστη καὶ νὰ μὴν φοβηθοῦν μπροστὰ στὸν κίνδυνο νὰ ἀλλαξοπιστήσουν. Ἐνθαρρύνει λοιπὸν τὸ ὑπόδουλο Γένος νὰ ὑπομείνει τὰ βασανιστήρια καὶ τὶς ἀπειλὲς τῶν μουσουλμάνων καὶ νὰ κρατήσει τὴν Ὀρθόδοξη πίστη ὡς τὸ πολυτιμότερο ἀγαθὸ. (Α’ ἔκδ. 1799).
16. ΑΙ ΕΠΤΑ ΚΑΘΟΛΙΚΑΙ ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ. Περιλαμβάνει ἑρμηνεία τῶν ἑπτὰ καθολικῶν ἐπιστολῶν τῆς Κ.Δ., μὲ βάση παλαιότερα ἑρμηνευτικὰ ὑπομνήματα, πού τὰ μεταφέρει σὲ ἁπλοελληνικὴ γλῶσσα, γιὰ νὰ ὠφεληθοῦν καὶ οἱ πιὸ ὀλιγογράμματοι χριστιανοὶ ἀπὸ τὰ βαθιὰ νοήματα πού περιέχουν αὐτὲς. (Α’ ἔκδ. 1806).
17. ΧΡΗΣΤΟΗΘΕΙΑ. Περιέχει 13 λόγους, στοὺς ὁποίους ὁ ἅγ. Νικόδημος ἐξυμνεῖ τὰ χριστιανικὰ ἤθη ἀντλώντας παραδείγματα, ἀποφθέγματα, διδακτικὲς ἱστορίες ἀπὸ τὴν Ἁγία Γραφή, τὴν ἑλληνικὴ φιλοσοφία καὶ τὴν πατερικὴ γραμματεία. Μία σπουδαία ἐργασία, δεῖγμα τῆς εὐρυμάθειας τοῦ ἁγ. Νικοδήμου, μὲ σκοπὸ νὰ χρησιμεύσει ὡς ὑπόδειγμα ἠθικῆς ζωῆς καὶ ὀρθοδόξου πνευματικότητας γιὰ κάθε χριστιανὸ. (Α΄ ἔκδ. 1803).
18. ΕΠΙΤΟΜΗ-ΑΠΑΝΘΙΣΜΑ ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΦΗΤΑΝΑΚΤΟΔΑΒΙΤΙΚΩΝ ΨΑΛΜΩΝ. Ἀποτελεῖ ἕνα ἀπάνθισμα συλλογῆς ἀπὸ στίχους ψαλμικούς τοῦ Δαβὶδ καθὼς κατανυκτικὲς προσευχὲς καὶ λόγους ἁγίων Πατέρων μὲ σκοπὸ νὰ χρησιμεύσει ὡς βοήθημα τῶν χριστιανῶν στὴν προσευχὴ. (Α’ ἔκδ. 1799).
19. ΒΙΒΛΟΣ ΒΑΡΣΑΝΟΥΦΙΟΥ ΚΑΙ ΙΩΑΝΝΟΥ. Ἔργο ὑψηλῆς πνευματικότητας, περιέχει τοὺς βίους τῶν δύο αὐτῶν Ὁσίων ἀσκητῶν, καὶ 838 ἐρωταποκρίσεις, προερχόμενες ἀπὸ διάφορα πρόσωπα Ἀρχιερέων, ἱερέων, μοναχῶν, λαϊκῶν γιὰ διάφορα ζητήματα καὶ πλευρὲς τῆς πνευματικῆς ζωῆς τοῦ πιστοῦ. (Α΄ ἔκδ. 1816).
20. ΨΑΛΤΗΡΙΟΝ ΕΥΘΥΜΙΟΥ ΖΥΓΑΒΗΝΟΥ. Ἀπὸ τὸ ἀρχικὸ ἑρμηνευτικὸ ὑπόμνημα τοῦ Ζυγαβηνοῦ στοὺς 150 Ψαλμοὺς τοῦ Δαβὶδ ὁ ἅγ. Νικόδημος ἐξέδωσε ἕνα τρίτομο ἔργο σὲ παράφραση σὲ πιὸ ἁπλὴ γλῶσσα ἀπὸ τὴν ἀρχικὴ δυσνόητη γραφή, μὲ πολλὲς προσθῆκες, διορθώσεις, ὑποσημειώσεις καὶ ἑρμηνευτικὲς προσεγγίσεις ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν ἅγ. Νικόδημο, ὁ ὁποῖος προσέθεσε ἐπίσης καὶ ἑρμηνευτικὲς ἀπόψεις καὶ ἄλλων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας. Πολύτιμο βοήθημα γιὰ κάθε πιστὸ. (Α’ ἔκδ. 1818).
21. ΚΗΠΟΣ ΧΑΡΙΤΩΝ. Περιέχει πνευματικὲς διδασκαλίες πού μοιάζουν μὲ κῆπο ἀπὸ εὔοσμα ἄνθη (ἐξ οὐ ὁ τίτλος) πού ἀναφέρονται στὶς ἀρετὲς τοῦ Ἁγ. Πνεύματος καθὼς ἑρμηνεύονται οἱ θ’ ὠδὲς τῆς στιχολογίας τῶν κανόνων τῆς Παρακλητικῆς καὶ σὲ διάφορες μνῆμες Ἁγίων. Οἱ ἑρμηνευτικὲς σημειώσεις καὶ παραπομπὲς ἐμβαθύνουν τὴν ἑρμηνεία καὶ τὴν κατοχυρώνουν μὲ ἁγιογραφικὲς καὶ πατερικὲς γνῶμες. (Α΄ ἔκδ. 1819).
22. ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ. Ἔργο σημαντικό. Σὲ τρεῖς τόμους περιλαμβάνει βίους Ἁγίων ὅλου τοῦ ἔτους, τῶν 12 μηναίων, συναξάρια νέων Ἁγίων, ἰαμβικὰ δίστιχα ἀφιερωμένα σὲ Ἁγίους, πανηγυρικοὺς λόγους σὲ Δεσποτικὲς καὶ Θεομητορικὲς ἑορτὲς καὶ μνῆμες Ἁγίων, σὲ ἁπλὴ καὶ κατανοητὴ γλῶσσα γιὰ τὴν ὠφέλεια ὅλων τῶν πιστῶν. Ὁ ἅγ. Νικόδημος συνέταξε τὸ ὀγκῶδες αὐτὸ ἔργο τὰ ἔτη 1805-1807, ὅταν ἤδη οἱ σωματικές του δυνάμεις εἶχαν ἐξασθενήσει σημαντικὰ. (Α΄ ἔκδ. 1819).
23. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΙ ΥΜΝΟΙ, ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ ΚΑΙ ΕΓΚΩΜΙΑ ΑΓΙΩΝ.
Ὁ ἅγ. Νικόδημος διακρίθηκε ἐπίσης καὶ ὡς ὑμνογράφος. Ἐδῶ περιλαμβάνονται νέες ἀκολουθίες σὲ Ἁγίους πού συνέταξε ὁ ἴδιος, συμπληρώσεις ἢ ἀναθεωρήσεις παλαιοτέρων ἀκολουθιῶν, καὶ συλλογὴ ἀσματικῶν ἀκολουθιῶν, κανόνων, τροπαρίων, οἴκων καὶ ἐγκωμιαστικῶν λόγων στοὺς ὁποίους ὁ ἅγ. Νικόδημος προέβη σὲ περιορισμένες διορθώσεις, σχόλια, σημειώσεις, συνθέσεις μεμονωμένων ὕμνων.
24. ΕΟΡΤΟΔΡΟΜΙΟΝ. Περιλαμβάνει ἑρμηνεία στοὺς ἀσματικοὺς κανόνες Δεσποτικῶν καὶ Θεομητορικῶν ἑορτῶν, καθὼς καὶ λόγους ἁγίων Πατέρων ἀφιερωμένων σὲ αὐτὲς τὶς ἑορτές. Μὲ γλῶσσα ἁπλὴ ἑρμηνεύει τὰ ὑψηλὰ θεολογικὰ καὶ δογματικὰ νοήματα τῶν κανόνων τῶν σημαντικότερων ἑορτῶν τοῦ ἔτους. Ἔργο πολύτιμο γιὰ τὴν λειτουργική, ἐννοιολογικὴ καὶ θεολογικὴ κατανόηση τοῦ ἑορτολογίου τῆς Ἐκκλησίας μας, χρήσιμο σὲ κάθε πιστὸ. (Α΄ ἔκδ. 1830).
25. ΝΕΑ ΚΛΙΜΑΞ. Περιλαμβάνει τὶς ἑρμηνεῖες τῶν 75 Ἀναβαθμῶν τῆς Ὀκταήχου, ὅπως τὶς συνέλεξε ὁ ἅγ. Νικόδημος ἀπὸ παλαιότερα χειρόγραφα, στὰ ὁποῖα, κατὰ τὴν συνήθειά του, προσέθεσε δικά του σχόλια, πολλὲς ὑποσημειώσεις, ὥστε στὴν πραγματικότητα νὰ ἀποτελεῖ μία νέα ἐργασία πού φέρει τὴν σφραγίδα τοῦ Ἁγίου. Μία ἐργασία πού ἐπιδιώκει νὰ ἐκλαϊκεύσει τὴν δογματικὴ καὶ ἁγιοπνευματικὴ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας ὅπως αὐτὴ ἐκφράζεται στοὺς Ἀναβαθμοὺς τῆς Ὀκταήχου. (Α’ ἔκδ. 1844).
26. ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΠΙΣΤΕΩΣ. Ὁ ἅγ. Νικόδημος ἔγραψε τὴν ἀπολογία αὐτὴ ὡς ὁμολογία πίστεως ἔναντι ὅσων τὸν κατηγοροῦσαν γιὰ αἱρετικὸ καὶ νεωτεριστὴ ἰδίως γιὰ τὰ θέματα περὶ συνεχοῦς θείας Μεταλήψεως καὶ γιὰ τὴν ἡμέρα τελέσεως τῶν μνημοσύνων (ζήτημα τῶν ”κολλύβων”). Ὁ ἅγ. Νικόδημος συνέταξε τὸ κείμενο αὐτὸ γιὰ νὰ ἀποδείξει ἐπὶ τῇ βάσει τῶν ἱερῶν κανόνων καὶ τῶν πατερικῶν διδασκαλιῶν τὴν ὀρθοδοξία τῶν θέσεών του, γιὰ νὰ δικαιωθεῖ τόσο ἀπὸ τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο, ὅσο καὶ ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Κοινότητα τοῦ Ἁγίου Ὄρους. Τὴν Ὁμολογία Πίστεως συνέταξε τὸ 1805. (Α΄ ἔκδ. 1819).
Ἀναφερθήκαμε λοιπὸν ἐν συντομίᾳ στὰ κύρια ἔργα τοῦ ἁγ. Νικοδήμου μὲ μικρὴ ἀναφορὰ στὸ περιεχόμενο ἑνὸς ἑκάστου, ὥστε νὰ φανεῖ τὸ εὖρος τῶν συγγραφικῶν ἐνδιαφερόντων, ὅσο καὶ ἡ σπουδαιότητα τοῦ ἑρμηνευτικοῦ καὶ ἐκλαϊκευτικοῦ ἔργου τοῦ Ἁγίου μὲ κύριο σκοπὸ πάντοτε τὴν πνευματικὴ ἀφύπνιση καὶ οἰκοδομή τοῦ Ὀρθοδόξου χριστιανικοῦ ποιμνίου. Τὰ ἔργα τοῦ ἁγ. Νικοδήμου ἐδῶ καὶ 200 χρόνια κυκλοφοροῦν σὲ συνεχεῖς ἐπανεκδόσεις καὶ διαβάζονται ἀπὸ πολλούς, γεγονὸς ποὺ ἐπιβεβαιώνει τὴν σπουδαιότητα τῆς προσφορᾶς τοῦ Ἁγίου γιὰ τὸν νεώτερο Ἑλληνισμὸ καὶ τὴν σύγγχρονη Ὀρθοδοξία πάντοτε ἐπὶ τῇ βάσει τῆς διδασκαλίας τῶν ἁγίων Πατέρων, ποὺ ἐπανέφερε ὁ ἅγ. Νικόδημος στὸ προσκήνιο, διασώζοντας πολύτιμους καὶ σπάνιους χειρόγραφους κώδικες καὶ συμβάλλοντας στὴν φιλοκαλικὴ καὶ νεοπατερικὴ ἀναγέννηση τῆς ὀρθοδόξου ἀνατολῆς. Εἴμαστε εὐγνώμονες γιὰ τὸ πλούσιο ἔργο καὶ τὸ ὑπόδειγμα ποὺ μᾶς κατέλιπε ὁ ἅγ. Νικόδημος.
http://www.enromiosini.gr
Τὸ συγγραφικό του ἔργο ἐκπλήσσει μὲ τὴν ἔκταση καὶ τὴν ποικιλία τῶν θεμάτων, τὴν πολυμέρεια καὶ τὸ θεολογικό τους βάθος. ”Ὁ ἅγιος Νικόδημος κατατάσσεται μεταξὺ τῶν λογιωτάτων τοῦ καιροῦ του, πάντων ὑπέρτερος κατὰ τὴν φιλοπονίαν καὶ χαλκέντερος ἀναδειχθείς, τὰ πολυάριθμα αὐτοῦ συγγράμματα οὐκ ὀλίγον συνετέλεσαν εἰς τὴν κραταίωσιν τῆς Ὀρθοδοξίας, ὠφελείας ἀνυπολογίστου τοῦ ἡμετέρου Ἔθνους πρόξενα γενόμενα” (Κ. Σάθας, στὸ ”Νεοελληνική Φιλολογία”, βιογραφίαι τῶν ἐν τοῖς γράμμασι διαλαμψάντων Ἑλλήνων (1453-18210, ἐν Ἀθήναις 1868, σελ. 626). Πραγματικά, ὁμιλοῦμε γιὰ μία μοναδικὰ μελετηρὴ καὶ εὐρυμαθέστατη μορφὴ ἑνὸς Ἁγιορείτου ἀσκητικοῦ μοναχοῦ.
Τὰ ἔργα του διακρίνονται σὲ θεωρητικά, μυστικά, ἠθικὸ-ἀσκητικά, πατρολογικά, δογματικά, ἀπολογητικά, ἑρμηνευτικά, ἁγιολογικά, ποιμαντικά, ὑμνολογικά, ὁμιλητικά, κανονολογικά
Ἡ ἐπιθυμία καὶ ἡ ἐπιδίωξή του ἦταν νὰ συμβάλλει στὴν διαφώτιση καὶ πνευματικὴ οἰκοδομὴ τῶν ὑπόδουλων χριστιανῶν, πολλὲς φορὲς μεταφέροντας ἐκλεκτὰ ἔργα ἁγίων Πατέρων καὶ ἐκκλησιαστικῶν συγγραφέων σὲ ἁπλοελληνικὴ γλῶσσα τῆς ἐποχῆς του ὥστε νὰ γίνουν κατανοητὰ στοὺς πολλοὺς καὶ ὀλιγογράμματους. Ἔτσι, μὲ ἁπλὸ καὶ ἀνεπιτήδευτο λαϊκὸ γλωσσικὸ ὕφος ἀνέπτυσσε ὑψηλὰ θεολογικὰ καὶ πνευματικὰ θέματα πίστεως καὶ ζωῆς, ἀναδεικνυόμενος ὄχι μόνον βαθὺς πνευματικὸς συγγραφέας καὶ σοφὸς θεολόγος, ἀλλὰ καὶ ἱκανὸς χειριστὴς τῆς ἀρχαίας καὶ νεοελληνικῆς γλώσσας, μίας γραφίδας πού χαρακτηρίζεται ἀπὸ καλλιέπεια, ἁπλότητα, γλαφυρότητα. Πέρα ἀπὸ τὴν ἑρμηνευτικὴ καὶ θεολογικὴ ἀκρίβεια διαπραγματεύσεως τῶν θεμάτων του, μὲ ἀπόλυτη προσήλωση στὴν πατερικὴ παράδοση τῆς Ὀρθοδοξίας, τὸ ἔργο του διακρίνεται ἐπίσης ἀπὸ πρακτικότητα. Γράφει μὲ ἀγάπη γιὰ τὸ βασανιζόμενο ὑπόδουλο Γένος, κυρίως γιὰ νὰ τὸ βοηθήσει σὲ πρακτικὰ πνευματικὰ καὶ ἠθικὰ ζητήματα τῆς χριστιανικῆς ζωῆς. Ὡς ἄξιος συνεχιστὴς τῶν μεγάλων πατέρων τῆς Ἐκκλησίας, μὲ τὸ συγγραφικό του ἔργο ἐπαναφέρει καὶ προβάλλει τὴν διδασκαλία τῶν ἁγίων Πατέρων στὴν νεώτερη ἐποχή, ἑρμηνεύοντάς τους Ὀρθόδοξα, παραδοσιακά, ἀλλὰ καὶ μιμούμενος τὸν ἀσκητικό τους βίο.
Ἐν συνεχείᾳ θὰ παρουσιάσουμε σύντομα τὸ περιεχόμενο τῶν ἔργων τοῦ ἁγίου Νικοδήμου, γιὰ τὰ γνωρίσουμε καὶ νὰ ἐκτιμήσουμε τὴν σημαντική του προσφορὰ στὸν νεώτερο Ἑλληνισμὸ καὶ τὴν σύγχρονη Ὀρθοδοξία.
1. ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΝΗΠΤΙΚΩΝ. Συλλογὴ πατερικῶν καὶ ἀσκητικῶν κειμένων γιὰ θέματα πνευματικά, περὶ νοερᾶς προσευχῆς, ὁδηγὸς τῶν πιστῶν γιὰ τὴν καθαρότητα τῆς καρδιᾶς, τὴν νήψη καὶ τὴν κάθαρση τοῦ νοῦ ἀπὸ τοὺς λογισμούς. Συμπυκνώνει τὴν ἀσκητικὴ καὶ πνευματικὴ παράδοση τῆς ὀρθοδόξου ἀνατολῆς, καὶ γιὰ τὴν σπουδαιότητά της ἡ Φιλοκαλία γνώρισε πολλὲς ἐκδόσεις (α’ ἔκδ. τὸ 1782) καὶ μεταφράσεις στὶς κυριότερες εὐρωπαϊκὲς γλῶσσες.
2. ΕΥΕΡΓΕΤΙΝΟΣ. Συλλογὴ ἀποφθεγμάτων καὶ διδασκαλιῶν ὁσίων Πατέρων, κατὰ πρῶτον συναχθέντων ἀπὸ τὸν μοναχὸ Παῦλο τὸν Εὐεργετινό, κτήτορα τῆς Μονῆς τῆς Θεοτόκου τῆς Εὐεργέτιδος. Σκοπὸς τοῦ ἔργου εἶναι οἱ πστοὶ νὰ διδαχθοῦν τὴν ὑπακοή, διάκριση, ὑπομονή, ταπείνωση, εὐσπλαγχνία, μετάνοια, ἐξομολόγηση, ἀγάπη, κάθε χριστιανικὴ ἀρετὴ ἀπαραίτητη γιὰ μία ὀρθόδοξη ζωή. (Α’ ἔκδ. 1783).
3. ΠΕΡΙ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΘΕΙΑΣ ΜΕΤΑΛΗΨΕΩΣ. Σημαντικὸ ἔργο πού προκάλεσε ἔντονες συζητήσεις καὶ ἔριδες, καθὼς ἐπιχειροῦσε μέσα ἀπὸ τοὺς κανόνες καὶ τοὺς Πατέρες νὰ ἀποδείξει τὴν ὀρθότητα τῆς συχνῆς θείας Μεταλήψεως ὅπως καὶ τὴν πνευματικὴ ὠφέλεια γιὰ τοὺς πιστοὺς ἐξ αὐτῆς. Ἀρχικὰ τὸ ἔγραψε ὁ ἅγιος Μακάριος Κορίνθου ὁ Νοταρᾶς καὶ τὸ ἐπεξεργάσθηκε κατόπιν ὁ ἅγιος Νικόδημος. (Α΄ ἔκδ. 1777).
4. ΑΛΦΑΒΗΤΑΛΦΑΒΗΤΟΣ. Ὀνομάσθηκε ἔτσι διότι εἶναι χωρισμένο σὲ 24 κεφάλαια καὶ κάθε κεφάλαιο σὲ 24 παραγράφους, σύμφωνα μὲ τὴν διάταξη τῶν γραμμάτων τοῦ Ἑλληνικοῦ ἀλφαβήτου. Γραμμένο σὲ δεκαπεντασύλλαβο στίχο ἀπὸ τὸν ὅσιο Μελέτιο τὸν Γαλησιώτη τὸν 13ο αἰ. πραγματεύεται θεολογικά, ἀσκητικά, πνευματικὰ καὶ δογματικὰ ζητήματα. Ὁ ἅγιος Νικόδημος ἀντέγραψε τὸ χειρόγραφο, τὸ διόρθωσε ἀπὸ λάθη καὶ τὸ ἑτοίμασε γιὰ ἔκδοση, χωρὶς ὅμως νὰ ἐκδοθεῖ. (Α’ ἔκδ. μόλις τὸ 1928).
5. ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΝ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ. Ὁ ἅγ. Νικόδημος τὸ ἔγραψε κατόπιν ὑποδείξεως τοῦ ἐξαδέλφου του Ἰεροθέου, Ἐπισκόπου Εὐρίπου, καὶ πραγματεύεται τὰ καθήκοντα τῶν Ἀρχιερέων, τὰ ὑψηλὰ πνευματικὰ προσόντα πού πρέπει νὰ διαθέτει ἕνας Ἀρχιερέας. Ἐξετάζει διεξοδικὰ καὶ ἐπισημαίνει τρόπους γιὰ τὴν φυλακὴ τῶν πέντε αἰσθήσεων (ὅραση, ἀκοή, ἁφή, ὄσφρηση, γεύση) καὶ ἀναπτύσσει θέματα σχετικὰ μὲ τὴν χριστιανικὴ ζωὴ καὶ τελειότητα. Κατάλληλο λοιπὸν γιὰ κάθε πιστὸ χριστιανό. (Α’ ἔκδ. 1801).
6. ΣΥΜΕΩΝ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΑΠΑΝΤΑ ΤΑ ΕΥΡΙΣΚΟΜΕΝΑ. Ὁ ἅγ. Νικόδημος μὲ σκοπὸ τὴν ὠφέλεια μοναχῶν καὶ λαϊκῶν προέβη στὴν ἔκδοση αὐτὴ παραφράζοντας σὲ ἁπλὴ ἑλληνικὴ γλῶσσα τὰ γραπτά τοῦ ἁγ. Συμεών, λόγους καὶ ποιήματα τοῦ Ἁγίου πού μὲ μυστικὴ καὶ θεολογικὴ διάθεση ἐξυμνεῖ τὸ ἔργο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος πού ἐπενεργεῖ σὲ ἀνθρώπους καὶ στὴν Ἐκκλησία καὶ τοὺς χορηγεῖ τὴν θεία Χάρη. (Α’ ἔκδ. σὲ 2 τόμους, 1790).
7. ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΤΑΡΙΟΝ. Πρωτότυπο καὶ μοναδικὸ ἔργο, ὁδηγὸς πνευματικὸς γιὰ ἐξομολόγους καὶ ἐξομολογουμένους, ἀναλύει τὸ μυστήριο τῆς ἐξομολογήσεως μὲ πρακτικὸ τρόπο, ἑρμηνεύει τοὺς σχετικοὺς κανόνες τῶν Πατέρων, τὸ εἶδος τῶν ἁμαρτημάτων καὶ τὰ ἐπιτίμια πού ἐπιφέρουν. Πολύτιμο ἕως σήμερα, μὲ πολλαπλὲς ἐκδόσεις, γιὰ μία συνειδητὴ πνευματικὴ ζωὴ μὲ μετάνοια.
8. ΘΕΟΤΟΚΑΡΙΟΝ ΝΕΟΝ, ΗΤΟΙ ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΤΗΣ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ.
Περιέχει 62 ὑμνολογικοὺς ἀσματικοὺς κανόνες γιὰ τὴν Ὑπεραγία Θεοτόκο, γιὰ κάθε μέρα καὶ γιὰ κάθε ἦχο, ἀπὸ παλαιότερες συλλογὲς τοὺς περισευνέλεξε ὁ ἅγ. Νικόδημος γιὰ νὰ ἀποτελέσουν ἕνα ἄνθος εὔοσμο προσευχῆς καὶ ὑμνωδίας γιὰ τὴν Θεοτόκο. (Α’ ἔκδ. 1796).
9. ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ. Ὁ ἅγ. Νικόδημος διδάσκει τοὺς πιστοὺς γιὰ τὸν νοητὸ καὶ ἀόρατο πόλεμο πρὸς τὶς ἀρχές, τὶς ἐξουσίες τοῦ σκότους, πρὸς τὰ πονηρὰ πνεύματα, τὸν συνεχῆ ἀγῶνα ἐναντίον τῶν διαφόρων παθῶν καὶ σαρκικῶν θελημάτων. Βασικὰ ὅπλα στὸν πνευματικὸν αὐτὸν πόλεμο ἀποτελοῦν ἡ προσευχὴ καὶ ἡ συνεχὴς θεία Μετάληψη. Ἔργο μεγάλης πνευματικῆς ἀξίας καὶ σπουδαῖο ἐγχειρίδιο Ὀρθόδοξης πνευματικῆς ζωῆς, μὲ συνεχεῖς ἐκδόσεις. (Α’ ἔκδ. 1796). Ὁ ἅγ. Νικόδημος ἀκολούθησε τὸ ἀνάλογο ἔργο τοῦ Ἰταλοῦ καθολικοῦ Ἰησουΐτη κληρικοῦ Lorenzo Scupoli μὲ τίτλο Combattimento spirituale, τὸ ὁποῖο ἀφοῦ καθάρισε ἀπὸ κάθε δογματικὴ κακοδοξία, τὸ ἐμβάθυνε καὶ τὸ ἐμπλούτισε μὲ πολλὲς ὑποσημειώσεις καὶ πατερικὲς ἀναφορές, ὥστε νὰ μὴν θυμίζει τίποτε ἀπὸ τὸ πρωτότυπο ἰταλικὸ κείμενο. Οὐσιαστικὰ ὁ ἅγ. Νικόδημος μὲ ἀφορμὴ τὸ ἔργο τοῦ Ἰησουΐτη μοναχοῦ συνέθεσε ἕνα νέο ἐντελῶς ἔργο, βαθιὰ ὀρθόδοξο καὶ χρήσιμο ὁδηγὸ πνευματικῆς ζωῆς.
10. ΓΥΜΝΑΣΜΑΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ. Ὅπως καὶ μὲ τὸν ”Ἀόρατο Πόλεμο”, ἔτσι καὶ μὲ τὰ ”Πνευματικά Γυμνάσματα” ὁ ἅγ. Νικόδημος χρησιμοποίησε ἕνα ἀνάλογο ἔργο τοῦ Ἰησουΐτη Ἰγνατίου Λογιόλα μὲ τίτλο ”Πνευματικές Ἀσκήσεις”, τὸ ὁποῖο ὅμως κατόπιν ἀναδιατάξεως τῆς ὕλης καὶ τῆς προσθήκης σημειώσεων καὶ διορθώσεων, διαμορφώθηκε σὲ ἕνα ἐντελῶς διαφορετικό, καθαρὰ ἐγχειρίδιο ὀρθοδόξου πνευματικότητας. Σκοπὸς τοῦ ἔργου εἶναι νὰ γυμνασθοῦν πνευματικὰ καὶ νὰ προετοιμασθοῦν οἱ πιστοὶ νὰ φθάσουν στὴν ἠθικὴ τελείωση καὶ τὴν ὁμοίωση πρὸς τὸν Θεό. Περιέχει σύντομες μελέτες καὶ στοχασμοὺς γιὰ κάθε μέρα σχετικὰ μὲ τὴν ἐν Χριστῷ σωτηρία, τὰ καθήκοντα τοῦ πιστοῦ πρὸς τὸν Θεὸ καὶ πρὸς ἀλλήλους, καὶ γιὰ τὶς χριστιανικὲς ἀρετὲς. (Α’ ἔκδ. 1800).
11. ΑΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ. Ὁ ἅγ. Νικόδημος συνέλεξε ἀπὸ διάφορες βιβλιοθῆκες χειρόγραφα τῶν θεολογικῶν καὶ κατ᾿ ἐξοχὴν ὀρθόδοξων καὶ πνευματικὰ ὠφέλιμων ἔργων τοῦ ἁγ. Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, τοῦ ἐκφραστῆ τοῦ μυστικοῦ καὶ ἡσυχαστικοῦ πνεύματος, καὶ πολλὲς προσθῆκες καὶ ὑποσημειώσεις καὶ ἑρμηνεῖες, σύμφωνα μὲ τὴν συνήθεια τοῦ ἁγ. Νικοδήμου, μὲ σκοπὸ νὰ ἐκδοθοῦν, χωρὶς ὅμως αὐτὸ νὰ καταστεῖ δυνατόν, γεγονὸς πού μεγάλη λύπη προξένησε στὸν Ἅγιο (βλ. ἀναφορὰ μας ἀνωτέρω γιὰ τὰ αἴτια μὴ ἐκδόσεως τοῦ ἔργου αὐτοῦ).
12. ΠΗΔΑΛΙΟΝ. Πρόκειται γιὰ τὴν συλλογὴ τῶν ἱερῶν κανόνων τῆς Ὀρθοδόξου ἐκκλησίας πού τοὺς παραθέτει ὁ ἅγ. Νικόδημος μὲ τὶς ἀντίστοιχες ἑρμηνεῖες βυζαντινῶν κανονολόγων καὶ στὸ τέλος μὲ τὴν προσθήκη τῶν δικῶν του σχολίων, μὲ σκοπὸ ἡ συλλογὴ αὐτὴ νὰ ἀποτελέσει τὸ πηδάλιο (ἐξ οὐ καὶ ὁ τίτλος) πού θὰ κατευθύνει τὸ νοητὸ πλοῖο τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ ἅγ. Νικόδημος προέβη στὴν συλλογὴ αὐτὴ διαπιστώνοντας τὸ κενὸ πού ὑπῆρχε καὶ θέλοντας νὰ δώσει στὸ πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας ἕνα πολύτιμο ὁδηγὸ στὰ ποιμαντικά, διοικητικὰ καὶ πνευματικὰ ζητήματα μὲ βάση τοὺς ἱεροὺς κανόνες τῶν τοπικῶν καὶ Οἰκουμενικῶν Συνόδων καὶ τῶν ἁγίων Πατέρων. (Α΄ ἔκδ. 1800).
13. ΑΙ ΔΕΚΑΤΕΣΣΑΡΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ.
Σὲ τρεῖς τόμους ὁ ἅγ. Νικόδημος ἐξέδωσε τὴν ἑρμηνεία τῶν ἐπιστολῶν τοῦ Παύλου, πού εἶχε κάνει ὁ Θεοφύλακτος Βουλγαρίας, σὲ γλῶσσα ἁπλή, προσθέτοντας προοίμια, σχόλια καὶ ὑποσημειώσεις. (Α’ ἔκδ. 1819).
14. ΝΕΟΝ ΕΚΛΟΓΙΟΝ. Στὸ ἔργο αὐτὸ συνέλεξε ἀπὸ χειρόγραφους κώδικες βίους ἁγίων Πατέρων καὶ Μητέρων γιὰ νὰ τοὺς δώσει ὡς ὑπόδειγμα θεάρεστης ζωῆς στοὺς πιστοὺς γιὰ τὴν πνευματική τους ὠφέλεια καὶ σὲ γλῶσσα ἁπλὴ καὶ κατανοητὴ ἀπὸ ὅλους. ( Α’ ἔκδ. 1803).
15. ΝΕΟΝ ΜΑΡΤΥΡΟΛΟΓΙΟΝ. Περιέλαβε τὸν βίο καὶ τὰ μαρτύρια 85 Νεομαρτύρων τῆς περιόδου 1492-1794, μὲ σκοπὸ νὰ τιμήσει τὴν μνήμη τους καὶ παρακινήσει τοὺς ὑπόδουλους χριστιανοὺς νὰ διατηρήσουν τὴν πίστη καὶ νὰ μὴν φοβηθοῦν μπροστὰ στὸν κίνδυνο νὰ ἀλλαξοπιστήσουν. Ἐνθαρρύνει λοιπὸν τὸ ὑπόδουλο Γένος νὰ ὑπομείνει τὰ βασανιστήρια καὶ τὶς ἀπειλὲς τῶν μουσουλμάνων καὶ νὰ κρατήσει τὴν Ὀρθόδοξη πίστη ὡς τὸ πολυτιμότερο ἀγαθὸ. (Α’ ἔκδ. 1799).
16. ΑΙ ΕΠΤΑ ΚΑΘΟΛΙΚΑΙ ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ. Περιλαμβάνει ἑρμηνεία τῶν ἑπτὰ καθολικῶν ἐπιστολῶν τῆς Κ.Δ., μὲ βάση παλαιότερα ἑρμηνευτικὰ ὑπομνήματα, πού τὰ μεταφέρει σὲ ἁπλοελληνικὴ γλῶσσα, γιὰ νὰ ὠφεληθοῦν καὶ οἱ πιὸ ὀλιγογράμματοι χριστιανοὶ ἀπὸ τὰ βαθιὰ νοήματα πού περιέχουν αὐτὲς. (Α’ ἔκδ. 1806).
17. ΧΡΗΣΤΟΗΘΕΙΑ. Περιέχει 13 λόγους, στοὺς ὁποίους ὁ ἅγ. Νικόδημος ἐξυμνεῖ τὰ χριστιανικὰ ἤθη ἀντλώντας παραδείγματα, ἀποφθέγματα, διδακτικὲς ἱστορίες ἀπὸ τὴν Ἁγία Γραφή, τὴν ἑλληνικὴ φιλοσοφία καὶ τὴν πατερικὴ γραμματεία. Μία σπουδαία ἐργασία, δεῖγμα τῆς εὐρυμάθειας τοῦ ἁγ. Νικοδήμου, μὲ σκοπὸ νὰ χρησιμεύσει ὡς ὑπόδειγμα ἠθικῆς ζωῆς καὶ ὀρθοδόξου πνευματικότητας γιὰ κάθε χριστιανὸ. (Α΄ ἔκδ. 1803).
18. ΕΠΙΤΟΜΗ-ΑΠΑΝΘΙΣΜΑ ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΦΗΤΑΝΑΚΤΟΔΑΒΙΤΙΚΩΝ ΨΑΛΜΩΝ. Ἀποτελεῖ ἕνα ἀπάνθισμα συλλογῆς ἀπὸ στίχους ψαλμικούς τοῦ Δαβὶδ καθὼς κατανυκτικὲς προσευχὲς καὶ λόγους ἁγίων Πατέρων μὲ σκοπὸ νὰ χρησιμεύσει ὡς βοήθημα τῶν χριστιανῶν στὴν προσευχὴ. (Α’ ἔκδ. 1799).
19. ΒΙΒΛΟΣ ΒΑΡΣΑΝΟΥΦΙΟΥ ΚΑΙ ΙΩΑΝΝΟΥ. Ἔργο ὑψηλῆς πνευματικότητας, περιέχει τοὺς βίους τῶν δύο αὐτῶν Ὁσίων ἀσκητῶν, καὶ 838 ἐρωταποκρίσεις, προερχόμενες ἀπὸ διάφορα πρόσωπα Ἀρχιερέων, ἱερέων, μοναχῶν, λαϊκῶν γιὰ διάφορα ζητήματα καὶ πλευρὲς τῆς πνευματικῆς ζωῆς τοῦ πιστοῦ. (Α΄ ἔκδ. 1816).
20. ΨΑΛΤΗΡΙΟΝ ΕΥΘΥΜΙΟΥ ΖΥΓΑΒΗΝΟΥ. Ἀπὸ τὸ ἀρχικὸ ἑρμηνευτικὸ ὑπόμνημα τοῦ Ζυγαβηνοῦ στοὺς 150 Ψαλμοὺς τοῦ Δαβὶδ ὁ ἅγ. Νικόδημος ἐξέδωσε ἕνα τρίτομο ἔργο σὲ παράφραση σὲ πιὸ ἁπλὴ γλῶσσα ἀπὸ τὴν ἀρχικὴ δυσνόητη γραφή, μὲ πολλὲς προσθῆκες, διορθώσεις, ὑποσημειώσεις καὶ ἑρμηνευτικὲς προσεγγίσεις ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν ἅγ. Νικόδημο, ὁ ὁποῖος προσέθεσε ἐπίσης καὶ ἑρμηνευτικὲς ἀπόψεις καὶ ἄλλων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας. Πολύτιμο βοήθημα γιὰ κάθε πιστὸ. (Α’ ἔκδ. 1818).
21. ΚΗΠΟΣ ΧΑΡΙΤΩΝ. Περιέχει πνευματικὲς διδασκαλίες πού μοιάζουν μὲ κῆπο ἀπὸ εὔοσμα ἄνθη (ἐξ οὐ ὁ τίτλος) πού ἀναφέρονται στὶς ἀρετὲς τοῦ Ἁγ. Πνεύματος καθὼς ἑρμηνεύονται οἱ θ’ ὠδὲς τῆς στιχολογίας τῶν κανόνων τῆς Παρακλητικῆς καὶ σὲ διάφορες μνῆμες Ἁγίων. Οἱ ἑρμηνευτικὲς σημειώσεις καὶ παραπομπὲς ἐμβαθύνουν τὴν ἑρμηνεία καὶ τὴν κατοχυρώνουν μὲ ἁγιογραφικὲς καὶ πατερικὲς γνῶμες. (Α΄ ἔκδ. 1819).
22. ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ. Ἔργο σημαντικό. Σὲ τρεῖς τόμους περιλαμβάνει βίους Ἁγίων ὅλου τοῦ ἔτους, τῶν 12 μηναίων, συναξάρια νέων Ἁγίων, ἰαμβικὰ δίστιχα ἀφιερωμένα σὲ Ἁγίους, πανηγυρικοὺς λόγους σὲ Δεσποτικὲς καὶ Θεομητορικὲς ἑορτὲς καὶ μνῆμες Ἁγίων, σὲ ἁπλὴ καὶ κατανοητὴ γλῶσσα γιὰ τὴν ὠφέλεια ὅλων τῶν πιστῶν. Ὁ ἅγ. Νικόδημος συνέταξε τὸ ὀγκῶδες αὐτὸ ἔργο τὰ ἔτη 1805-1807, ὅταν ἤδη οἱ σωματικές του δυνάμεις εἶχαν ἐξασθενήσει σημαντικὰ. (Α΄ ἔκδ. 1819).
23. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΙ ΥΜΝΟΙ, ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ ΚΑΙ ΕΓΚΩΜΙΑ ΑΓΙΩΝ.
Ὁ ἅγ. Νικόδημος διακρίθηκε ἐπίσης καὶ ὡς ὑμνογράφος. Ἐδῶ περιλαμβάνονται νέες ἀκολουθίες σὲ Ἁγίους πού συνέταξε ὁ ἴδιος, συμπληρώσεις ἢ ἀναθεωρήσεις παλαιοτέρων ἀκολουθιῶν, καὶ συλλογὴ ἀσματικῶν ἀκολουθιῶν, κανόνων, τροπαρίων, οἴκων καὶ ἐγκωμιαστικῶν λόγων στοὺς ὁποίους ὁ ἅγ. Νικόδημος προέβη σὲ περιορισμένες διορθώσεις, σχόλια, σημειώσεις, συνθέσεις μεμονωμένων ὕμνων.
24. ΕΟΡΤΟΔΡΟΜΙΟΝ. Περιλαμβάνει ἑρμηνεία στοὺς ἀσματικοὺς κανόνες Δεσποτικῶν καὶ Θεομητορικῶν ἑορτῶν, καθὼς καὶ λόγους ἁγίων Πατέρων ἀφιερωμένων σὲ αὐτὲς τὶς ἑορτές. Μὲ γλῶσσα ἁπλὴ ἑρμηνεύει τὰ ὑψηλὰ θεολογικὰ καὶ δογματικὰ νοήματα τῶν κανόνων τῶν σημαντικότερων ἑορτῶν τοῦ ἔτους. Ἔργο πολύτιμο γιὰ τὴν λειτουργική, ἐννοιολογικὴ καὶ θεολογικὴ κατανόηση τοῦ ἑορτολογίου τῆς Ἐκκλησίας μας, χρήσιμο σὲ κάθε πιστὸ. (Α΄ ἔκδ. 1830).
25. ΝΕΑ ΚΛΙΜΑΞ. Περιλαμβάνει τὶς ἑρμηνεῖες τῶν 75 Ἀναβαθμῶν τῆς Ὀκταήχου, ὅπως τὶς συνέλεξε ὁ ἅγ. Νικόδημος ἀπὸ παλαιότερα χειρόγραφα, στὰ ὁποῖα, κατὰ τὴν συνήθειά του, προσέθεσε δικά του σχόλια, πολλὲς ὑποσημειώσεις, ὥστε στὴν πραγματικότητα νὰ ἀποτελεῖ μία νέα ἐργασία πού φέρει τὴν σφραγίδα τοῦ Ἁγίου. Μία ἐργασία πού ἐπιδιώκει νὰ ἐκλαϊκεύσει τὴν δογματικὴ καὶ ἁγιοπνευματικὴ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας ὅπως αὐτὴ ἐκφράζεται στοὺς Ἀναβαθμοὺς τῆς Ὀκταήχου. (Α’ ἔκδ. 1844).
26. ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΠΙΣΤΕΩΣ. Ὁ ἅγ. Νικόδημος ἔγραψε τὴν ἀπολογία αὐτὴ ὡς ὁμολογία πίστεως ἔναντι ὅσων τὸν κατηγοροῦσαν γιὰ αἱρετικὸ καὶ νεωτεριστὴ ἰδίως γιὰ τὰ θέματα περὶ συνεχοῦς θείας Μεταλήψεως καὶ γιὰ τὴν ἡμέρα τελέσεως τῶν μνημοσύνων (ζήτημα τῶν ”κολλύβων”). Ὁ ἅγ. Νικόδημος συνέταξε τὸ κείμενο αὐτὸ γιὰ νὰ ἀποδείξει ἐπὶ τῇ βάσει τῶν ἱερῶν κανόνων καὶ τῶν πατερικῶν διδασκαλιῶν τὴν ὀρθοδοξία τῶν θέσεών του, γιὰ νὰ δικαιωθεῖ τόσο ἀπὸ τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο, ὅσο καὶ ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Κοινότητα τοῦ Ἁγίου Ὄρους. Τὴν Ὁμολογία Πίστεως συνέταξε τὸ 1805. (Α΄ ἔκδ. 1819).
Ἀναφερθήκαμε λοιπὸν ἐν συντομίᾳ στὰ κύρια ἔργα τοῦ ἁγ. Νικοδήμου μὲ μικρὴ ἀναφορὰ στὸ περιεχόμενο ἑνὸς ἑκάστου, ὥστε νὰ φανεῖ τὸ εὖρος τῶν συγγραφικῶν ἐνδιαφερόντων, ὅσο καὶ ἡ σπουδαιότητα τοῦ ἑρμηνευτικοῦ καὶ ἐκλαϊκευτικοῦ ἔργου τοῦ Ἁγίου μὲ κύριο σκοπὸ πάντοτε τὴν πνευματικὴ ἀφύπνιση καὶ οἰκοδομή τοῦ Ὀρθοδόξου χριστιανικοῦ ποιμνίου. Τὰ ἔργα τοῦ ἁγ. Νικοδήμου ἐδῶ καὶ 200 χρόνια κυκλοφοροῦν σὲ συνεχεῖς ἐπανεκδόσεις καὶ διαβάζονται ἀπὸ πολλούς, γεγονὸς ποὺ ἐπιβεβαιώνει τὴν σπουδαιότητα τῆς προσφορᾶς τοῦ Ἁγίου γιὰ τὸν νεώτερο Ἑλληνισμὸ καὶ τὴν σύγγχρονη Ὀρθοδοξία πάντοτε ἐπὶ τῇ βάσει τῆς διδασκαλίας τῶν ἁγίων Πατέρων, ποὺ ἐπανέφερε ὁ ἅγ. Νικόδημος στὸ προσκήνιο, διασώζοντας πολύτιμους καὶ σπάνιους χειρόγραφους κώδικες καὶ συμβάλλοντας στὴν φιλοκαλικὴ καὶ νεοπατερικὴ ἀναγέννηση τῆς ὀρθοδόξου ἀνατολῆς. Εἴμαστε εὐγνώμονες γιὰ τὸ πλούσιο ἔργο καὶ τὸ ὑπόδειγμα ποὺ μᾶς κατέλιπε ὁ ἅγ. Νικόδημος.
http://www.enromiosini.gr
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Ήπειρος: Το θανάσιμο μυστικό του Μάριαν Kόλα και τα τελευταία του λόγια!
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Γιορτή υιοθεσίας στο Ηράκλειο Κρήτης
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ