2013-10-20 00:39:06
Ο Αλβανός συγγραφέας Ισμαήλ Κανταρέ, ο οποίος ζει στο Παρίσι, έδωσε συνέντευξη στο νέο γαλλικό φιλοσοφικό περιοδικό «Noor» όπου αναφέρεται στην ανοχή μεταξύ των θρησκειών στην Αλβανία και στο γεγονός ότι οι Αλβανοί εξισλαμίστηκαν με την κατάκτηση της περιοχής από τους Οθωμανούς.
«Εσείς και οι γονείς σας ήσασταν μουσουλμάνοι Μπεκτασί, πως βλέπατε τη θρησκεία;» ρωτάει ο δημοσιογράφος τον Αλβανό συγγραφέα.
«Μεγάλωσα σε ένα σπίτι διανοουμένων. Δεν πήγα ποτέ σε τζαμί, ούτε οι χριστιανοί φίλοι μου πήγαιναν στην εκκλησία. (Ήταν η περίοδος της αθεΐας στην Αλβανία, επί δικτατορίας του Χότζα).
Ένα στοιχείο της υπερηφάνειάς μας ήταν το σπάνιο φαινόμενο της ειρηνικής συνύπαρξης των τριών θρησκειών. Υπήρχε θρησκευτική ανοχή. Και αυτό δεν ήταν επειδή οι Αλβανοί ήταν πιο φωτισμένοι από τους άλλους λαούς, αλλά ήταν το αποτέλεσμα της σκληρής ζωής που περνούσαν και αναγκαστήκαμε όλοι να καταλάβουμε ότι υπήρχε η ανάγκη της ανοχής.
Πριν από την κατάκτηση της περιοχής από τους Οθωμανούς, στην Αλβανία υπήρχαν μία θρησκεία, η Χριστιανική, με δύο διαφορετικά δόγματα, των Ορθοδόξων και των Καθολικών.
Αργότερα οι θρησκείες έγιναν τρεις με την προσθήκη του Ισλάμ.
Ερώτηση: «Οι Αλβανοί έγιναν μουσουλμάνοι μετά την άφιξη του Οθωμανικού στρατού;»
Σαφώς. Ένα μέρος των φτωχών αλλαξοπίστησαν βίαια. Εξισλαμίστηκαν. Άλλοι άλλαξαν θρησκεία για οικονομικούς λόγους και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό φαινόμενο για τους Αλβανούς, γιατί ως Μουσουλμάνοι είχαν το δικαίωμα να φέρουν οπλισμό μαζί τους.
Αυτό, συγκεκριμένα, ήταν ένα μεγάλο δίλημμα για τους Αλβανούς. Πως θα μπορούσαν να προστατεύσουν την οικογένειά τους χωρίς όπλα;
Αφού οι χριστιανοί απαγορεύονταν να φέρουν όπλα.
Έτσι παρατηρήθηκε το φαινόμενο από την ίδια οικογένεια δύο αδέλφια να έχουν διαφορετική θρησκεία.
Το να ασπαστείς το μουσουλμανισμό σήμαινε τότε ότι εισχωρούσες σε μια άλλη τάξη στην οθωμανική κοινωνία.
Σήμερα, μέσα από τη θρησκεία του Ισλάμ, η Τουρκία προσπαθεί και πάλι να επηρεάσει και να τροποποιήσει την αντίληψή μας για την κοινωνική ζωή. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία επανέρχεται με μια άλλη μορφή.
«Μετά την πτώση της κομμουνιστικής δικτατορίας οι μεγάλες θρησκείες μέσω των απεσταλμένων τους προσπαθούν να εδραιωθούν στην αλβανική κοινωνία;»
Υπάρχουν τάσεις ριζοσπαστικοποίησης (στους μουσουλμάνους), και αυτό δεν είναι καλό πράγμα. Πάνω από 20 χρόνια η αλβανική κοινωνία προσπαθεί να αποκαταστήσει την πολιτιστική της ταυτότητα, την κοινωνική δομή και την πολιτική που της ταιριάζει. Βλέπω να οικοδομούνται πολλά τζαμιά και εκκλησίες, αλλά δεν βλέπω μεταβολή στις συνήθειες των συμπατριωτών μου.
Είναι γεγονός ότι η πολιτική επιδιώκει να επωφεληθεί από όλα τα είδη ριζοσπαστικοποίησης που παρουσιάζονται οπουδήποτε. Tromaktiko
«Εσείς και οι γονείς σας ήσασταν μουσουλμάνοι Μπεκτασί, πως βλέπατε τη θρησκεία;» ρωτάει ο δημοσιογράφος τον Αλβανό συγγραφέα.
«Μεγάλωσα σε ένα σπίτι διανοουμένων. Δεν πήγα ποτέ σε τζαμί, ούτε οι χριστιανοί φίλοι μου πήγαιναν στην εκκλησία. (Ήταν η περίοδος της αθεΐας στην Αλβανία, επί δικτατορίας του Χότζα).
Ένα στοιχείο της υπερηφάνειάς μας ήταν το σπάνιο φαινόμενο της ειρηνικής συνύπαρξης των τριών θρησκειών. Υπήρχε θρησκευτική ανοχή. Και αυτό δεν ήταν επειδή οι Αλβανοί ήταν πιο φωτισμένοι από τους άλλους λαούς, αλλά ήταν το αποτέλεσμα της σκληρής ζωής που περνούσαν και αναγκαστήκαμε όλοι να καταλάβουμε ότι υπήρχε η ανάγκη της ανοχής.
Πριν από την κατάκτηση της περιοχής από τους Οθωμανούς, στην Αλβανία υπήρχαν μία θρησκεία, η Χριστιανική, με δύο διαφορετικά δόγματα, των Ορθοδόξων και των Καθολικών.
Αργότερα οι θρησκείες έγιναν τρεις με την προσθήκη του Ισλάμ.
Ερώτηση: «Οι Αλβανοί έγιναν μουσουλμάνοι μετά την άφιξη του Οθωμανικού στρατού;»
Σαφώς. Ένα μέρος των φτωχών αλλαξοπίστησαν βίαια. Εξισλαμίστηκαν. Άλλοι άλλαξαν θρησκεία για οικονομικούς λόγους και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό φαινόμενο για τους Αλβανούς, γιατί ως Μουσουλμάνοι είχαν το δικαίωμα να φέρουν οπλισμό μαζί τους.
Αυτό, συγκεκριμένα, ήταν ένα μεγάλο δίλημμα για τους Αλβανούς. Πως θα μπορούσαν να προστατεύσουν την οικογένειά τους χωρίς όπλα;
Αφού οι χριστιανοί απαγορεύονταν να φέρουν όπλα.
Έτσι παρατηρήθηκε το φαινόμενο από την ίδια οικογένεια δύο αδέλφια να έχουν διαφορετική θρησκεία.
Το να ασπαστείς το μουσουλμανισμό σήμαινε τότε ότι εισχωρούσες σε μια άλλη τάξη στην οθωμανική κοινωνία.
Σήμερα, μέσα από τη θρησκεία του Ισλάμ, η Τουρκία προσπαθεί και πάλι να επηρεάσει και να τροποποιήσει την αντίληψή μας για την κοινωνική ζωή. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία επανέρχεται με μια άλλη μορφή.
«Μετά την πτώση της κομμουνιστικής δικτατορίας οι μεγάλες θρησκείες μέσω των απεσταλμένων τους προσπαθούν να εδραιωθούν στην αλβανική κοινωνία;»
Υπάρχουν τάσεις ριζοσπαστικοποίησης (στους μουσουλμάνους), και αυτό δεν είναι καλό πράγμα. Πάνω από 20 χρόνια η αλβανική κοινωνία προσπαθεί να αποκαταστήσει την πολιτιστική της ταυτότητα, την κοινωνική δομή και την πολιτική που της ταιριάζει. Βλέπω να οικοδομούνται πολλά τζαμιά και εκκλησίες, αλλά δεν βλέπω μεταβολή στις συνήθειες των συμπατριωτών μου.
Είναι γεγονός ότι η πολιτική επιδιώκει να επωφεληθεί από όλα τα είδη ριζοσπαστικοποίησης που παρουσιάζονται οπουδήποτε. Tromaktiko
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Καλλιστεία ιστορικών αυτοκινήτων από τη ΦΙΛΠΑ στη Μαρίνα Φλοίσβου
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ