2013-10-29 18:27:07
Φωτογραφία για «Πλυντήρια» αρχαιοτήτων - κύλικες από την Κόρινθο σε οίκο δημοπρασιών - Αρχαία Λιγορτύνου
Παρέμβαση του Λευτέρη Αυγενάκη

Στα «πλυντήρια» κλεμμένων αρχαιοτήτων, το ρόλο των οίκων δημοπρασιών, τα κλεμμένα αρχαία από το Αρχαιολογικό Μουσείο Κορίνθου και τα αρχαιολογικά ευρήματα της Λιγορτύνου που εκτίθενται στο Μουσείο του Λούβρου, αναφέρεται σε κοινοβουλευτική του παρέμβαση ο Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης, προς τον Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Πάνο Παναγιωτόπουλο.

Όπως σημειώνει ο Λευτέρης Αυγενάκης στο έγγραφό του: «Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ» μια συνήθης διαδρομή για τις λεηλατημένες αρχαιότητες είναι αφού κλαπούν, να ξεθάβονται αργά τη νύχτα και παίρνουν τον δρόμο της ξενιτιάς. Κάποιες άλλες είναι «θύματα» πολέμου και ως άλλες «αιχμάλωτες» οδηγούνται στα διεθνή παζάρια. Αφού μείνουν ξεχασμένες για μερικά χρόνια σε αποθήκες, θα βρουν τη θέση τους στους γυαλιστερούς καταλόγους των οίκων δημοπρασιών. Μάλιστα το πλέον σημαντικό για την διάθεσή τους είναι να εφοδιαστούν με μια πλαστή ταυτότητα, με την οποία θα βρουν τον νέο τους ιδιοκτήτη.»


«Ποιος είναι όμως ο ρόλος των οίκων δημοπρασιών; Ο ερευνητής στο Σκωτσέζικο Κέντρο Έρευνας Εγκλημάτων και Δικαιοσύνης του Πανεπιστημίου της Γλασκώβης Νιλ Μπρόντι, επισημαίνει ότι το κλειδί στις περισσότερες περιπτώσεις, είναι η πλαστή ταυτότητα. Τον Δεκέμβριο του 1997 οι Κρίστις της Νέας Υόρκης βγάζουν σε δημοπρασία δύο αττικές κύλικες με την ένδειξη «ανήκουν σε αμερικανό ιδιώτη συλλέκτη». Πολλά από τα αντικείμενα που μπαίνουν στους καταλόγους δημοπρασιών φέρεται ότι ανήκουν σε «ιδιώτη συλλέκτη» ή σε «ευρωπαία κυρία». Σε ορισμένες περιπτώσεις όμως πίσω από την ανωνυμία κρύβεται κάτι ύποπτο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση τα αγγεία προέρχονταν από το Αρχαιολογικό Μουσείο Κορίνθου το οποίο επτά χρόνια νωρίτερα είχε λεηλατηθεί.»

Και μόνο αυτή η υπόθεση είναι αρκετή για να δείξει ξεκάθαρα πώς οι κλεμμένες αρχαιότητες φτάνουν να διατίθενται από μεγάλους και σοβαρούς οίκους δημοπρασιών, οι οποίοι διευκολύνουν τη διαδικασία πώλησης μην αποκαλύπτοντας ακριβείς πληροφορίες για την προέλευση ή το προηγούμενο ιδιοκτησιακό καθεστώς των αρχαιοτήτων.

Και ενώ η υπόθεση της Κορίνθου έληγε, στην ελεύθερη ζώνη της Γενεύης εντοπίζεται η αποθήκη μεγαλέμπορου και οι Αρχές κατάσχουν 3.800 αντικείμενα, 4.000 πολαρόιντ με πρόσφατα κλεμμένες αρχαιότητες και 35.000 έγγραφα ικανά να κάψουν όχι μόνο τον μεγαλέμπορο, αλλά και να ξετυλίξουν το κουβάρι της τριανδρίας που δέσποζε στο παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων, οι οποίοι κρύβονταν πίσω από την γεμάτη αρχαιότητες βίλα της Σχοινούσσας.

Πως λειτουργεί το πλυντήριο; Οι έρευνες αποκαλύπτουν ότι ο συγκεκριμένος μεγαλέμπορος δεν αποτελεί μόνο βασικό προμηθευτή των Sotheby’s, αλλά τους χρησιμοποιεί και ως πλυντήριο, καθώς πουλάει αρχαιότητες που ανήκαν δήθεν σε μια εταιρεία του στον οίκο και τις αγοράζει υπό την επωνυμία μιας άλλης ώστε το πέρασμα από τους Sotheby’s να προσδίδει μιαν αύρα νομιμότητας στο αγνώστου προέλευσης αντικείμενο.

Αρχαία Λιγορτύνου

Όπως αναφέρει ο κ. Λ. Αυγενάκης: «σε απάντηση της ερώτησής μου σχετικά με τον επαναπατρισμό των αρχαιοτήτων που εκλάπησαν από την Λιγόρτυνο, και εκτίθενται στο αρχαιολογικό Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι, έλαβα την απάντηση ότι: «ο Charles Simon Clermont-Ganneau πραγματοποίησε αρχαιολογική αποστολή στην Κρήτη, από την οποία προέρχονται αντικείμενα στο Μουσείο του Λούβρου, το1895, δηλαδή περίοδο που η νήσος τελούσε υπό οθωμανική κυριαρχία. Ως εκ τούτου καθίσταται αδύνατο αν μπορούν τα αναφερόμενα αντικείμενα να διεκδικηθούν νομικά, καθώς μάλιστα έχουν εξαχθεί πριν το 1970, οπότε και υπεγράφη η Διεθνής Σύμβαση της Unesco αναφορικά με τα «ληπτέα μέτρα δια την απαγόρευσιν και παρεμπόδισιν της παρανόμου εισαγωγής, εξαγωγής και μεταβιβάσεως της κυριότητος των πολιτιστικών αγαθών».

Επίσης αναφέρεται ότι, «η διεκδίκηση, στην παρούσα φάση, επαναπατρισμού ελληνικών αρχαιοτήτων που έχουν απομακρυνθεί κατά τον 19ο αιώνα, θα αποδυνάμωνε τα επιχειρήματα της ελληνικής πλευράς και πιθανώς θα καθιστούσε ανέφικτη την εκπλήρωση της βασικής πολιτικής της επιδίωξης, όσον αφορά στην επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα.»

Η αναγνώριση της σημασίας της πολιτισμικής κληρονομιάς και η ενεργοποίηση και ευαισθητοποίηση των πολιτικών ηγεσιών, της διεθνούς κοινότητας και των πολιτών, για τον επαναπατρισμό αρχαιοτήτων, αλλά και την προστασία τους από την παράνομη εμπορία, είναι απόλυτα αναγκαία, σε μια εποχή ριζικών αλλαγών όπως αυτή που διανύουμε. Τα σημαντικά πολιτιστικά αγαθά μιας χώρας είναι ταυτόχρονα συστατικά του πολιτισμού της και οφείλουμε με κάθε τρόπο να διαφυλάξουμε και να ενισχύσουμε κάθε προσπάθεια που συμβάλλει στην διατήρηση και τον επαναπατρισμό της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, γιατί είναι σαφές πως είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την ατομική και συλλογική μας ταυτότητα.

Τέλος, ο Ηρακλειώτης Βουλευτής ερωτά τον αρμόδιο Υπουργό, εάν υπάρχει σαφής καταγραφή όλων των αρχαιοτήτων που έχουν αφαιρεθεί από αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, κλπ τα οποία έχουν παράνομα εξαχθεί στο εξωτερικό και εκτίθενται σε μουσεία ή πωλούνται σε συλλέκτες αρχαιοτήτων, ποια αρχαιολογικά ευρήματα έχουν εντοπισθεί σε μεγάλους οίκους δημοπρασιών, εάν έχει γίνει έλεγχος της νομιμότητας της ταυτότητάς τους και ποιες ενέργειες έχουν γίνει για την διεκδίκησή τους;

Ο κ. Λευτέρης Αυγενάκης ερωτά ακόμη ποια υπηρεσία έχει την αρμοδιότητα του εντοπισμού των αρχαιοτήτων που διακινούνται παράνομα ή με πλαστά έγγραφα, δεδομένου ότι ο Ελλαδικός χώρος είναι γεμάτος με διάσπαρτες αρχαιότητες, ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για τον επαναπατρισμό των αρχαιοτήτων της Λιγορτύνου και εάν γνωρίζει η ηγεσία του Υπουργείου για τις δύο αττικές κύλικες οι οποίες δημοπρατούνταν σε οίκο δημοπρασιών της Νέας Υόρκης, οι οποίες προέρχονταν από το αρχαιολογικό Μουσείου της Κορίνθου και ποιες ενέργειες έχουν γίνει διαχρονικά για την επανάκτησή τους;

Με το επιχείρημα ότι η διεκδίκηση των αρχαιοτήτων της Λιγορτύνου στην παρούσα φάση, θα αποδυνάμωνε τα επιχειρήματα της ελληνικής πλευράς και πιθανώς θα καθιστούσε ανέφικτη την εκπλήρωση της βασικής πολιτικής της επιδίωξης, όσον αφορά στην επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, ο Λευτέρης Αυγενάκης ερωτά, ποιες ενέργειες έχουν γίνει από ελληνικής πλευράς για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, σε ποια φάση βρίσκεται το αίτημα της Ελλάδας και ποια είναι η επίσημη θέση της Κυβέρνησης της Γαλλίας, του αρμοδίου Υπουργείου Πολιτισμού και της Διοίκησης του Μουσείου του Λούβρου;
Tromaktiko
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΑΙΧΜΗΡΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΟΤΕΛΗ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
ΑΙΧΜΗΡΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΟΤΕΛΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ