2013-12-04 12:37:23
Η γυναίκα που ανέβηκε στον Όλυμπο και στήθηκε δίπλα στον Απόλλωνα, ενώ είχε το θάρρος να «προσγειώσει» τον μεγάλο Τσώρτσιλ!
Τάσος Κ. Κοντογιαννίδης
[email protected]
Συμπληρώνονται σήμερα, 90 χρόνια από τότε που γεννήθηκε η γυναίκα με την υπέροχη και μοναδική φωνή, το σπάνιο υποκριτικό ταλέντο, την εκρηκτική προσωπικότητα, τον πολυτάραχο βίο. Η Μαρία Κάλλας! Ακούραστη, επίμονη, εργατική, με βαθειά πίστη στην ιδιοφυΐα της, σφράγισε μεταπολεμικά τη ζωή του μουσικού θεάτρου παγκοσμίως.
Οι μεγάλες της επιτυχίες την ανέβασαν στην κορυφή του Ολύμπου, δίπλα στους Θεούς, για να αναδειχθεί η κορυφαία πριμαντόνα του 20ού αιώνα. Δοξάστηκε και δόξασε την Ελλάδα. Την τίμησαν οι ξένοι, όχι όμως όσο έπρεπε κι εμείς … Και για να το διαπιστώσετε, δείτε, σε πόσους δρόμους έδωσαν το όνομα της. Φαίνεται είναι υποδεέστερη από κάποιους με ανύπαρκτη αξία πολιτικούς Μαρία- Αννα- Καικιλία- Σοφία Καλογεροπούλου, ήταν το πραγματικό της όνομα. Γεννήθηκε στις 4-12-1923. Ο πατέρας της Γιώργος Καλογερόπουλος ήταν φαρμακοποιός απο τον Μελιγαλά Μεσσηνίας. Και η μητέρα της Ευαγγελία Δημητριάδου από τη Στυλίδα Φθιώτιδος. Η Μαρία, τρίτο παιδί της οικογένειας, γεννήθηκε τρείς μήνες αφότου η οικογένεια εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη, αναζητώντας καλύτερη τύχη.
Η Βαγγελιώ, πανέξυπνη και φιλόδοξη, διαβλέπει την κλίση της κόρης της στη μουσική, προωθεί με κάθε θυσία τη γρήγορη εξέλιξή της. Με φορτικότητα της ζητεί περισσότερη μελέτη και δεν αργούν οι μικροσυγκρούσεις μάνας και κόρης.
Στην άγουρη ηλικία των 14 ετών, οι γονείς της χωρίζουν και η Μαρία με τη μητέρα της, επιστρέφουν στην Αθήνα. Εγγράφεται στο Εθνικό Ωδείο και δύο δασκάλες, ο Μαρία Τριβέλα και η ισπανίδα Ελβίρα Ιντάλγκο, την βοηθούν να συνειδητοποιήσει την αξία της τέχνης και του ταλέντου της. Προσλαμβάνεται στην Λυρική Σκηνή και αφήνει άριστες εντυπώσεις κάνοντας το ντεπούτο της με την όπερα Βοκκάκιος του Σουπέ στο ρόλο της Βεατρίκης.
Μετά απο λίγο, ηχούν οι σειρήνες του πολέμου και η Μαρία στα 17 της χρόνια θα γνωρίσει την αγωνία του πολέμου και την φρίκη της κατοχής. Τα δύσκολα εκείνα χρόνια τα περνά στο σπίτι τους στην Πατησίων, χωρίς να πεινάσει, αφού η αδελφή της Τζάκυ, ήταν τότε αρραβωνιασμένη με τον ευκατάστατο Μιλτιάδη Εμπειρίκο, γιό του Γεωργίου Εμπειρίκου, υπουργού του Βενιζέλου. Ετσι η Μαρία απο χόμπυ θα πρωταγωνιστήσει επι κατοχής, μπροστά στο περιορισμένο κοινό της Λυρικής, στην «Καβαλιερία Ρουστικάνα», με μεγάλη επιτυχία.
Μετά την απελευθέρωση το 1945, η Μαρία Κάλας με τις τραυματικές εμπειρίες του πολέμου, της κατοχής και των Δεκεμβριανών, ξαναγυρίζει στη Νέα Υόρκη κοντά στον πατέρα της. Η θριαμβευτική της πορεία δεν θα αργήσει. Η μαγευτική της φωνή ξεχύνεται και αντιλαλεί σ΄ όλη τη Νέα Υόρκη, σαγηνεύει τους πάντες ακόμα και τον διάσημο Ιταλό τενόρο Τζιοβάνι Ζενατέλο, που της προτείνει να τραγουδήσει την Τζοκόντα στο Φεστιβάλ της Βερόνα.
Στη Ρώμη, την διάσημη πλέον «Μαρία Κάλλας» υποδέχονται παράγοντες του Φεστιβάλ αλλά και ο λάτρης της όπερας μεγαλοβιομήχανος Τζιοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι. Σύντομα ο μουσικόφιλος με το μεγάλο εργοστάσιο παραγωγής τούβλων στη Βερόνα, γίνεται ο επίσημος συνοδός της και λίγο αργότερα μάνατζερ και σύζυγός της. Για την επιτυχία της, είπε σε μια συνέντευξη: « Ζώ σημαίνει υποφέρω και όποιος τολμά να κρύψει αυτή την αλήθεια απο ένα παιδί, είναι ψεύτης, σκληρός… Αν θέλεις να ζήσεις, πρέπει να παλέψεις!»
Τη ζωή της δίπλα στο Μενεγκίνι χαρακτήριζε η ιδια μονότονη και βαρετή, που έπαυσε να είναι, όταν γνώρισε το 1957 τον Αριστοτέλη Ωνάση, σε πάρτυ της γνωστής κοσμικογράφου και « διεθνούς αρχικουτσομπόλας» Ελσας Μάξγουελ.
Η Μαρία προσγειώνει τον Τσώρτσιλ
Η αριστοκρατική ζωή τη γοητεύει, χωρίς να υποκύπτει, παραμερίζοντας την υπερηφάνειά της. Το έδειξε σε μια κρουαζιέρα με την θαλαμηγό «Χριστίνα» όπου βρισκόταν και ο «πατέρας της νίκης» Ουϊνστων Τσώρτσιλ. « Μαρία» ρώτησε ο Τσώρτσιλ, «θα μας τραγουδήσετε κάτι;» Εκείνη απάντησε ξερά: «Λυπούμαι σέρ που θα σας απογοητεύσω. Ποτέ δεν τραγουδώ κατά παραγγελία!..». Στις 30-3-1960 η Μαρία γεννά νεκρό τον Όμηρο, καρπό του έρωτα της με τον Ωνάση… Στα 53 της πεθαίνει στο Παρίσι (16-9-1977) και την τέφρα της σκόρπισε στις 3-6-1979 στο Αιγαίο, από πλοίο του Στόλου, ο υπουργός πολιτισμού Δημ. Νιάνιας.
InfoGnomon
Τάσος Κ. Κοντογιαννίδης
[email protected]
Συμπληρώνονται σήμερα, 90 χρόνια από τότε που γεννήθηκε η γυναίκα με την υπέροχη και μοναδική φωνή, το σπάνιο υποκριτικό ταλέντο, την εκρηκτική προσωπικότητα, τον πολυτάραχο βίο. Η Μαρία Κάλλας! Ακούραστη, επίμονη, εργατική, με βαθειά πίστη στην ιδιοφυΐα της, σφράγισε μεταπολεμικά τη ζωή του μουσικού θεάτρου παγκοσμίως.
Οι μεγάλες της επιτυχίες την ανέβασαν στην κορυφή του Ολύμπου, δίπλα στους Θεούς, για να αναδειχθεί η κορυφαία πριμαντόνα του 20ού αιώνα. Δοξάστηκε και δόξασε την Ελλάδα. Την τίμησαν οι ξένοι, όχι όμως όσο έπρεπε κι εμείς … Και για να το διαπιστώσετε, δείτε, σε πόσους δρόμους έδωσαν το όνομα της. Φαίνεται είναι υποδεέστερη από κάποιους με ανύπαρκτη αξία πολιτικούς Μαρία- Αννα- Καικιλία- Σοφία Καλογεροπούλου, ήταν το πραγματικό της όνομα. Γεννήθηκε στις 4-12-1923. Ο πατέρας της Γιώργος Καλογερόπουλος ήταν φαρμακοποιός απο τον Μελιγαλά Μεσσηνίας. Και η μητέρα της Ευαγγελία Δημητριάδου από τη Στυλίδα Φθιώτιδος. Η Μαρία, τρίτο παιδί της οικογένειας, γεννήθηκε τρείς μήνες αφότου η οικογένεια εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη, αναζητώντας καλύτερη τύχη.
Η Βαγγελιώ, πανέξυπνη και φιλόδοξη, διαβλέπει την κλίση της κόρης της στη μουσική, προωθεί με κάθε θυσία τη γρήγορη εξέλιξή της. Με φορτικότητα της ζητεί περισσότερη μελέτη και δεν αργούν οι μικροσυγκρούσεις μάνας και κόρης.
Στην άγουρη ηλικία των 14 ετών, οι γονείς της χωρίζουν και η Μαρία με τη μητέρα της, επιστρέφουν στην Αθήνα. Εγγράφεται στο Εθνικό Ωδείο και δύο δασκάλες, ο Μαρία Τριβέλα και η ισπανίδα Ελβίρα Ιντάλγκο, την βοηθούν να συνειδητοποιήσει την αξία της τέχνης και του ταλέντου της. Προσλαμβάνεται στην Λυρική Σκηνή και αφήνει άριστες εντυπώσεις κάνοντας το ντεπούτο της με την όπερα Βοκκάκιος του Σουπέ στο ρόλο της Βεατρίκης.
Μετά απο λίγο, ηχούν οι σειρήνες του πολέμου και η Μαρία στα 17 της χρόνια θα γνωρίσει την αγωνία του πολέμου και την φρίκη της κατοχής. Τα δύσκολα εκείνα χρόνια τα περνά στο σπίτι τους στην Πατησίων, χωρίς να πεινάσει, αφού η αδελφή της Τζάκυ, ήταν τότε αρραβωνιασμένη με τον ευκατάστατο Μιλτιάδη Εμπειρίκο, γιό του Γεωργίου Εμπειρίκου, υπουργού του Βενιζέλου. Ετσι η Μαρία απο χόμπυ θα πρωταγωνιστήσει επι κατοχής, μπροστά στο περιορισμένο κοινό της Λυρικής, στην «Καβαλιερία Ρουστικάνα», με μεγάλη επιτυχία.
Μετά την απελευθέρωση το 1945, η Μαρία Κάλας με τις τραυματικές εμπειρίες του πολέμου, της κατοχής και των Δεκεμβριανών, ξαναγυρίζει στη Νέα Υόρκη κοντά στον πατέρα της. Η θριαμβευτική της πορεία δεν θα αργήσει. Η μαγευτική της φωνή ξεχύνεται και αντιλαλεί σ΄ όλη τη Νέα Υόρκη, σαγηνεύει τους πάντες ακόμα και τον διάσημο Ιταλό τενόρο Τζιοβάνι Ζενατέλο, που της προτείνει να τραγουδήσει την Τζοκόντα στο Φεστιβάλ της Βερόνα.
Στη Ρώμη, την διάσημη πλέον «Μαρία Κάλλας» υποδέχονται παράγοντες του Φεστιβάλ αλλά και ο λάτρης της όπερας μεγαλοβιομήχανος Τζιοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι. Σύντομα ο μουσικόφιλος με το μεγάλο εργοστάσιο παραγωγής τούβλων στη Βερόνα, γίνεται ο επίσημος συνοδός της και λίγο αργότερα μάνατζερ και σύζυγός της. Για την επιτυχία της, είπε σε μια συνέντευξη: « Ζώ σημαίνει υποφέρω και όποιος τολμά να κρύψει αυτή την αλήθεια απο ένα παιδί, είναι ψεύτης, σκληρός… Αν θέλεις να ζήσεις, πρέπει να παλέψεις!»
Τη ζωή της δίπλα στο Μενεγκίνι χαρακτήριζε η ιδια μονότονη και βαρετή, που έπαυσε να είναι, όταν γνώρισε το 1957 τον Αριστοτέλη Ωνάση, σε πάρτυ της γνωστής κοσμικογράφου και « διεθνούς αρχικουτσομπόλας» Ελσας Μάξγουελ.
Η Μαρία προσγειώνει τον Τσώρτσιλ
Η αριστοκρατική ζωή τη γοητεύει, χωρίς να υποκύπτει, παραμερίζοντας την υπερηφάνειά της. Το έδειξε σε μια κρουαζιέρα με την θαλαμηγό «Χριστίνα» όπου βρισκόταν και ο «πατέρας της νίκης» Ουϊνστων Τσώρτσιλ. « Μαρία» ρώτησε ο Τσώρτσιλ, «θα μας τραγουδήσετε κάτι;» Εκείνη απάντησε ξερά: «Λυπούμαι σέρ που θα σας απογοητεύσω. Ποτέ δεν τραγουδώ κατά παραγγελία!..». Στις 30-3-1960 η Μαρία γεννά νεκρό τον Όμηρο, καρπό του έρωτα της με τον Ωνάση… Στα 53 της πεθαίνει στο Παρίσι (16-9-1977) και την τέφρα της σκόρπισε στις 3-6-1979 στο Αιγαίο, από πλοίο του Στόλου, ο υπουργός πολιτισμού Δημ. Νιάνιας.
InfoGnomon
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
«Αναγνώριση της ασσυριακής Γενοκτονίας»
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
ΕΓΙΝΕ... ΚΥΠΡΙΟΣ Ο ΧΟΝΔΡΟΚΟΥΚΗΣ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ