2014-02-08 10:18:39
Φωτογραφία για Περί πατρολογίας του MIGNE
του Νέστορα Νικηφορίδη

Η δομή και το περιεχόμενο της Ελληνικής Πατρολογίας εκδόσεως Migne, που χρόνια τώρα διαβαζόταν από σοβαρούς δυτικούς μελετητές και η γνώμη τους διαχεόταν και διαχέεται σε όλη την κοινωνία, ως γνώμη των ειδικών, αποτέλεσμα είχε και έχει  την περιθωριοποίηση της πολιτισμικής συνεισφοράς των Ελλήνων Ορθοδόξων Πατέρων στα της Εκκλησίας,  στα της Ευρώπης και στα του πολιτισμού! Διότι:

α) Η σειρά των κειμένων είναι Ρωμαιοκεντρική βλ. παποκεντρική, δηλαδή προτιμάται αντί της χρονολογικής σειράς, η γεωγραφική και από την Ρώμη αρχή των κειμένων, με έμφαση σε ό,τι σχετικώς λίγα λατινικά κείμενα των Ελλήνων Πατέρων έχουν βρεθεί.

β) Παραλείπεται δε, στη συνέχεια, ΠΟΛΥ μεγάλος όγκος κειμένων Ελλήνων πατέρων της Εκκλησίας (ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς φυσικά σχεδόν αγνοείται και υπερτονίζονται κείμενα ενωτικών συγγραφέων που για τους παπικούς είναι κείμενα "πατέρων τους"), έτσι ώστε να εμφανίζεται περίπου ισοδύναμη η συμβολή της λατινικής γραμματείας με την Ελληνική και τούτο ακόμη και μέσα στην Πατρολογία "Γκρέκα"! "(διότι από όσο λίγο ξέρω, υπάρχει και χωριστή Πατρολογία Λατίνα).


Έτσι, ακόμη και ο γνώστης της λατινικής δυτικοευρωπαίος σχημάτιζε και σχηματίζει την εντύπωση ότι στο περιθώριο της Λατινόγλωσσης Θεολογικής γραμματείας με κέντρο τη Ρώμη, αναπτύχθηκαν και κάποιοι αξιόλογοι θεολόγοι στην ανατολή, που μιλούσαν ως τρόπον τινά περιθωριακή πλέον γλώσσα του κόσμου, εκεί "στην ανατολή", τα Ελληνικά. Αναποδογύρισμα δηλαδή της ιστορικής πραγματικότητας. Και θεολογικής και πολιτισμικής.

γ) Στις μεταφράσεις από τα Ελληνικά στην Λατινική, σε σημαντικά σημεία εντόπισα από λάθη έως συστηματικό εξοβελισμό της ορθοδοξίας. Π.χ. η λέξη απείθεια προς τον Θεό, πού λέγει ο ψαλμωδός,, άρα και ο προσευχόμενος προς τον Θεό, ως κέντρο της αυτοσυνειδησίας του, αποδίδεται με τον όρο απιστία-διότι φυσικά ο συνεπής ρωμαιοκαθολικός εχει την συναίσθηση και αυταπάτη ότι πειθαρχεί στο θέλημα "της Εκκλησίας" άρα και του Θεού.  Είναι πάρα πολλά τα λάθη και οι επιλογές στην ερμηνεία που υψώνουν ένα τείχος στον αναγνώστη, να μην δεί την ορθοδοξία. Θα χρειαζόταν μεγάλη έρευνα θεολόγων για να τεκμηριωθεία αυτό επιστημονικά. Πάντως τούτο είναι σαφώς η εντύπωσή μου.

δ)  Πολλές φορές, ακόμη, στις ελληνικές λέξεις, επειδή υπάρχουν πολλές γραφές σε διάφορα  χειρόγραφα του ιδίου κειμένου, και πρέπει να επιλεχθεί μία, επιλέγεται όχι η ορθόδοξη αλλά μία άλλη, ακόμη και άστοχη ή που κάνει το κείμενο δυσνόητο, ενώ η σωστή γραφή του κειμένου, αυτή δηλαδή που βγάζει νόημα και δη πνευματικό, και ωφέλεια της ψυχής, βρίσκεται στην υποσημείωση (πράγμα που δείχνει όχι δόλο αλλά έλλειψη επαρκούς εμβαθύνσεως και βαθυτέρας πνευματικής ζωής του λατινόγλωσσου μελετητή).

ε) ΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ είναι ότι έχουν περιληφθεί στην Πατρολογία και κείμενα χρονογράφων του Βυζαντίου, με πρόδηλο στόχο ή έστω αποτέλεσμα τον μόνιμο διασυρμό μας. Τα κείμενα αυτά εκφράζουν γνώμες περί των ψυχικών καταστάσεων των δρώντων προσώπων και μάλλον είναι κάτι σαν εφημερίδα της εποχής. Δεν είναι ιστορικές πραγματείες ή αναλύσεις. Και φυσικά εμφανίζουν όλες τις εμπάθειες των ανθρώπων, πολλές φορές μεγενθυμένα, από την επιτιμητική σκοπιά του χρονογράφου.  Στην νοοτροπία τώρα των δυτικοευρωπαίων, τέτοιες υποκειμενικές παρουσιάσεις από υποτιθέμενους..." Έλληνες Πατέρες" (!!), τόσων ανθρώπων του Βυζαντίου, φανερά εμπαθών και διψασμένων για δόξα ή χρήμα ή ηδονές, φαίνονται όχι ως γενική κατάσταση του πεπτωκότος ανθρώπου όπως και πράγματι είναι, αλλά ως γενικευμένη βαρβαρότητα δική μας ! Και τούτο, διότι 1) δεν υπάρχουν σε μας οι αναστολές του αναπτυγμένου υπό την φεουδαρχία καθωσπρεπισμού, όπου όλοι εμφανίζονται επιμελώς έντιμοι ενώ οι  ύπουλες παρεκβάσεις ακόμη και του χειρίστου είδους γίνονται με πλήρη επιφανειακό σεβασμό των κανόνων του παιχνιδιού, - 2) μην ξεχνάμε ότι  οι δυτικοευρωπαίοι και οι αμερικάνοι όχι μόνο δεν έχουν καταλάβει τίποτα  από Ορθοδοξία, άρα ούτε από μετάνοια, αλλά δεν έχουν καταλάβει και τίποτα από την ανθρώπινη εμπάθεια, η οποία όμως και τους ίδιους χαρακτηρίζει (αυτό  δεν θέλουν να το ξέρουν), και  - 3)  για εμάς, που μας βλέπουν έτσι εύκολα να ομολογούμε ευθέως και δημοσίως τα χάλια ημών και των άλλων συμπολιτών ή αρχόντων μας, σχηματίζουν την χειρότερη γνώμη, ότι δηλαδή είμαστε τόσο παληάνθρωποι ώστε να μην  μπορούμε πλέον να παριστάνουμε  εαυτούς και αλλήλους, μεταξύ μας και προς τα έξω, ως εντίμους (όπως πράττουν εκείνοι υποκριτικώς, αλλά δεν ξέρουν ότι εμείς την βλέπουμε την υποκρισία).

Συμπέρασμα πρώτο: Η Πατρολογία είναι χρήσιμη πολύ, διότι από αλλού δεν θα είχαμε τόσα πολύτιμα κείμενα δικά μας. Ωστόσο, πρέπει να διαβάζεται προσοχή και με "ορθόδοξη επιφύλαξη",  ιδίως για να διαγιγνώσκονται σχετικά εύκολα, τα  σημεία στα οποία έχουν γίνει λάθος επιλογές γραφής σε ελληνικές λέξεις, οπότε η σωστή λέξη έχει τεθεί στην υποσημείωση. Η χρησιμότητά της δεν έγκειται μόνο στην "οικοδομή στην Ορθοδοξία", αλλά και στην εμβάπτιση στην Ορθόδοξη χριστιανική ερμηνευτική, που από μόνη της είναι σαν ιαματικό λουτρό που θεραπεύει την ψυχή, την κοινωνία  και την επικοινωνία , τουλάχιστον από την βαρβαρότητα.

Δεύτερο συμπέρασμα, επίκαιρο πάλι: ΚΑΙ να μην ξεχνάμε ότι οι δυτικοευρωπαίοι και οι αμερικάνοί ειδήμονες, μη γνωρίζοντας Ελληνικά και γνωρίζοντας τυχόν Λατινικά, από την Πατρολογία αυτή αντλούν θαυμασμό για ορισμένους μεγάλους  Έλληνες Πατέρες, ως άτομα , αλλά και μεγάλη αηδία για τους "εμπαθέστατους"και "βάρβαρους"  Έλληνες  που δεν θέλουν να αποβάλουν το "αποκρουστικό ήθος" των "Βυζαντινών". Αυτή τη γνώμη των δυτικοευρωπαίων για εμάς, είναι ημιμάθεια και χειρίστη εμπάθεια, προδοτική θα έλεγα, να προσπαθεί κανείς να την εισαγάγει εντός της Ελλάδας για να την χρησιμοποιήσει  εναντίον του εαυτού μας.  Καλλίτερα ας διαβάσει τους Ορθοδόξους πατέρες της Εκκλησίας πρώτα. Και αν κάπου νομίζει ότι έσφαλαν και σφάλουμε και μεις ας το πεί, αλλοιώς "να μην βαράει".  -------------------------

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

ΠΑΤΡΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ MIGNE(όλοι οι τόμοι σε πολυτονικό, δωρεάν downloading) και καταλογος συγγραφέων ανα τόμο - και ο Ευεργετινός.

π.χ. από : http://greekdownloads.wordpress.com/2013/01/19/%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CF%80%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF%CE%B1-patrologia-graeca-j-p-migne-pg/

(Eγώ χρησιμοποίησα τον καταλογο Νο 5, που απαιτεί  τυπική εγγαφή στο scribd, που γίνεται στο ανωτέρω σάητ, και κατεβάζει φωτοαντίγραφα της Ελληνικής Πατρολογίας  του Migne αλλά ψηφιοποιημένα σε pdf ήτοι πρόγραμμα "Άκροβατ-ρήδερ")

Τόμος 1ος http://www.scribd.com/doc/46098332/PG-001 Κλήμεντος Ρώμης Α

Τόμος 3ος_   http://www.scribd.com/doc/46098332/PG-003 Αγίου Διονυσίου Αεροπαγίτου

Τόμος 4ος _ http://www.scribd.com/doc/46098838/PG-004  Σχόλια στον Αγιο Διονύσιο τον Αεροπαγίτη από Αγιο Μάξιμο τον ομολογητή

Τόμος 5ος _ http://www.scribd.com/doc/46098838/PG-005 Ιγνατίου Αντιοχείας Επιστολαι κλπ

Τόμος 6ος _ http://www.scribd.com/doc/46098838/PG-006  ...Τατιανος κατα Ελλήνων (εμπαθέστατο κείμενο_με πολλές πληροφορίες από ό,τι ιστορικό γνώριζαν τότε)

Τόμος 7ος _ http://www.scribd.com/doc/46098838/PG-007  ;? -.

Τόμος 8ος  http://www.scribd.com/doc/46100375/PG-008

Tomos 10os  http://www.scribd.com/doc/46096277/PG-010

KAIο'" ΕΥΕΡΓΕΤΙΝΟΣ"

http://greekdownloads2.files.wordpress.com/2013/10/euergetinos-tomos-deuteros.pdf

http://greekdownloads2.files.wordpress.com/2013/10/euergetinos-tomos-tritos.pdf

Ελληνική Πατρολογία, Patrologia Graeca (PG) J.P.Migne. Κατάλογος συγγραφέων ανά τόμο απο την ίδια πρώτη ως άνω ιστοσελίδα .

§  Τόμος 1: Κλήμης Πάπας Ρώμης

§  Τόμος 2: Κλήμης Πάπας Ρώμης, Βαρνάβας Απόστολος, Ματθίας Απόστολος, Βαρθολομαίος Απόστολος, Ανάκλητος Πάπας Ρώμης, Ερμάς, Διαθήκαι των ΙΒ’ Πατριαρχών, Επιστολή προς Διόγνητον

§  Τόμοι 3-4: Διονύσιος Αρεοπαγίτης και (στον τόμο 4) οι σχολιαστές του Μάξιμος Ομολογητής (βλέπε και τόμους 90-91) και Γεώργιος Παχυμέρης (βλέπε και τόμο 143)

§  Τόμος 5: Ιγνάτιος ο Θεοφόρος, Πολύκαρπος Σμύρνης, Ευάρεστος Πάπας Ρώμης, Αλέξανδρος Α’ Πάπας Ρώμης, Σίξτος Α’ Πάπας Ρώμης, Τελεσφόρος Πάπας Ρώμης, Υγίνος Πάπας Ρώμης, Πίος Α’ Πάπας Ρώμης, Aνίκητος Α’ Πάπας Ρώμης, Σωτήρ Πάπας Ρώμης, Ελευθέριος Πάπας Ρώμης, Μελίτων Σάρδεων, Παπίας Ιεραπόλεως, Κοδράτος Αθηνών, Αριστείδης ο Αθηναίος, Αγρίππας Κάστωρ, Αρίστων ο Πελλαίος, Κλαύδιος Απολινάριος Ιεραπόλεως, Ηγήσιππος, Πάνταινος, Ρόδων, Μάξιμος Ιεροσολύμων, Πολυκράτης Εφέσου, Θεόφιλος Καισαρείας Παλαιστίνης, Σεραπίων Αντιοχείας, Απολλώνιος Εφέσου, Βίκτωρ Πάπας Ρώμης, Αρχαίος επίσκοπος Αφρικής

§  Τόμος 6: Ιουστίνος ο φιλόσοφος και μάρτυς, Τατιανός Ασσύριος, Αθηναγόρας, Θεόφιλος Αντιοχείας, Ερμείας

§  Τόμος 7: Ειρηναίος Λουγδούνου

§  Τόμοι 8-9: Κλήμης Αλεξανδρεύς

§  Τόμος 10: Ζεφυρίνος πάπας Ρώμης, Γάιος πρεσβύτερος Ρωμαίος, Ιούλιος Αφρικανός, Κάλλιστος Α’ πάπας Ρώμης, Ουρβανός πάπας Ρώμης, Ποντιανός πάπας Ρώμης, Ανθηρός πάπας Ρώμης, Φαβιανός πάπας Ρώμης, Αλέξανδρος Ιεροσολύμων, Ανατόλιος Λαοδικείας, Θεόγνωστος, Πιέριος, Μαλχίων πρεσβύτερος Αντιοχείας, Ιππόλυτος Πόρτου, Γρηγόριος Νεοκαισαρείας, Διονύσιος Αλεξανδρείας, Μακάριος Μάγνης, Αρχέλαος Μεσοποταμίας, Πάμφιλος μάρτυς, Φιλέας Θμούεως, Θεωνάς Αλεξανδρείας

§  Τόμοι 11-17: Ωριγένης

§  Τόμος 18: Μεθόδιος Πατάρων, Αλέξανδρος Λυκοπόλεως, Πέτρος Α΄ Αλεξανδρείας, Αλέξανδρος Αλεξανδρείας, Ευστάθιος Αντιοχείας, Τίτος Βόστρων, Μάρκελλος Αγκύρας, Θεόδωρος Ηρακλείας

§  Τόμοι 19-24: Ευσέβιος Παμφίλου

§  Τόμοι 25-28: Αθανάσιος Αλεξανδρείας

§  Τόμοι 29-32: Βασίλειος Καισαρείας ο Μέγας

§  Τόμος 33: Κύριλλος Α΄ Ιεροσολύμων, Πέτρος Β’ Αλεξανδρείας, Τιμόθεος Αλεξανδρείας, Απολλινάριος Λαοδικείας, Ισαάκ εξ Ιουδαίων, Διόδωρος Ταρσού

§  Τόμος 34: Μακάριος Αιγύπτιος και Μακάριος Αλεξανδρέας, Λαυσαϊκόν Παλλαδίου Ελενουπόλεως

§  Τόμος 35-37: Γρηγόριος Ναζιανζηνός. Στον τόμο 36 περιλαμβάνονται και οι σχολιαστές του Ηλίας Κρήτης (βλέπε και στον τόμο 97), Νικήτας Σερρών ( βλέπε και στον τόμο 127), Νόννος Πανοπολίτης ( βλέπε και στον τόμο 43), Βασίλειος Καισαρείας ο νεώτερος (βλέπε και στον τόμο 111) και ένας ανώνυμος.

§  Τόμος 38: Γρηγόριος Ναζιανζηνός και οι σχολιαστές του Κοσμάς Ιεροσολυμίτης (βλέπε και στον τόμο 98), Νικήτας Παφλαγών (ή Νικήτας Δαυΐδ (βλέπε και στον τόμο 105) και ένας ανώνυμος, Καισάριος

§  Τόμος 39: Αμφιλόχιος Ικονίου, Δίδυμος Αλεξανδρεύς, Νεκτάριος Κωνσταντινουπόλεως

§  Τόμος 40: Φίλων Καρπασίου, Αστέριος Αμασείας, Νεμέσιος Εμέσης, Ιερώνυμος Ιεροσολυμίτης, Ωρσίσιος, Σεραπίων Θμούεως, Παχώμιος, Άγιος Αντώνιος ο Μέγας, Θεόδωρος αββάς, Ησαΐας αββάς, Ευάγριος Ποντικός

§  Τόμοι 41-42: Επιφάνιος Σαλαμίνας Κύπρου

§  Τόμος 43: Επιφάνιος Σαλαμίνας Κύπρου και Νόννος Πανοπολίτης (βλέπε και στον τόμο 36)

§  Τόμοι 44-46: Γρηγόριος Νύσσης

§  Τόμοι 47-63: Ιωάννης ο Χρυσόστομος

§  Τόμος 64: Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Μελέτιος μοναχός

§  Τόμος 65: Σεβηριανός Γαβάλων, Θεόφιλος ο Αλεξανδρείας, Παλλάδιος Ελενουπόλεως, Φιλοστόργιος, Αττικός Κωνσταντινουπόλεως, Πρόκλος Κωνσταντινουπόλεως, Φλαβιανός Κωνσταντινουπόλεως, Μάρκος Ερημίτης, Μάρκος Διάδοχος Φωτικής, Μάρκος διάκονος

§  Τόμος 66: Θεόδωρος Μοψουεστίας, Συνέσιος Πτολεμαΐδος, Αρσένιος Ερημίτης

§  Τόμος 67: Σωκράτης Σχολαστικός, Ερμείας Σωζόμενος Σαλαμίνιος

§  Τόμοι 68-76: Κύριλλος Αλεξανδρείας

§  Τόμος 77: Κύριλλος Αλεξανδρείας, Θεόδοτος Αγκύρας, Παύλος Εμέσης, Ακάκιος Βερροίας, Ιωάννης Αντιοχείας, Μέμνων Εφέσου, Ακάκιος Μελιτηνής, Βαβύλας Εδέσσης, Φίρμος Καισαρείας Καππαδοκίας, Αμφιλόχιος Σίδης

§  Τόμος 78: Ισίδωρος ο Πηλουσιώτης

§  Τόμος 79: Νείλος αββάς, Υπερέχιος αββάς

§  Τόμοι 80-84: Θεοδώρητος Κύρου

§  Τόμος 85: Βασίλειος Σελευκείας, Ευθάλιος διάκονος, Ιωάννης Καρπάθιος, Ευδοκία Αυγούστα, Αινείας Γαζαίος, Ζαχαρίας Μυτιλήνης, Γελάσιος Κυζικηνός, Θεότιμος Τόμιος ο νεώτερος, Αμμώνιος πρεσβύτερος Αλεξανδρείας, Ανδρέας Σαμοσάτων, Γεννάδιος Κωνσταντινουπόλεως, Κυντιανός Αρκουλιανών, Κάνδιδος Ίσαυρος, Αντίπατρος Βόστρων, Δαλμάτιος Κυζίκου, Τιμόθεος Βηρυτού, Ευστάθιος Βηρυτού

§  Τόμος 86Α: Τιμόθεος Κωνσταντινουπόλεως, Ιωάννης Μαξέντιος, Θεόδωρος Αναγνώστης, Προκόπιος πρεσβύτερος Τύρου, Θεόδωρος Σκυθοπόλεως, Τιμόθεος πρεσβύτερος Ιεροσολύμων, Τιμόθεος πρεσβύτερος Αντιοχείας, Τιμόθεος Γ’ Αλεξανδρείας, Θεοδόσιος Αλεξανδρείας, Ευσέσιος Αλεξανδρείας, Ευσέβιος Εμέσης, Γρηγέντιος Ταφάρ, Επιφάνιος Κωνσταντινουπόλεως, Επιφάνιος Κύπρου ο νεώτερος, Ισαάκ Νινευΐ ο Σύρος, Βαρσανούφιος αββάς, Ευστάθιος μοναχός, Ιουστινιανός αυτοκράτωρ, Αγαπητός διάκονος Κωνσταντινουπόλεως, Λεόντιος Βυζάντιος

§  Τόμος 86Β: Λεόντιος Βυζάντιος, Εφραίμ Αντιοχείας, Παύλος Σιλεντάριος, Ευτύχιος Κωνσταντινουπόλεως, Ευάγριος Σχολαστικός, Ευλόγιος Αλεξανδρείας, Συμεών ο Θαυμαστορείτης. Ζαχαρίας Ιεροσολύμων, Μόδεστος Ιεροσολύμων, Ιόβιος μοναχός, Ερέχθιος Αντιοχείας της Πισιδίας, Πέτρος Λαοδικείας

§  Τόμος 87Α-Β: Προκόπιος ο Γαζαίος

§  Τόμος 87Γ: Προκόπιος ο Γαζαίος, Αλέξανδρος μοναχός. Ιωάννης Μόσχος, Σωφρόνιος Ιεροσολύμων

§  Τόμος 88: Κοσμάς Ινδικοπλεύστης, Κωνσταντίνος διάκονος Κωνσταντινουπόλεως, Διάλεκτοι Φωτεινού μανιχαίου και Παύλου χριστιανού, Ιωάννης της Κλίμακος, Αγαθίας Μυριναίος, Δωρόθεος αρχιμανδρίτης, Γρηγόριος Αντιοχείας, Ιωάννης Κωνσταντινουπόλεως ο Νηστευτής

§  Τόμος 89: Αναστάσιος Σιναΐτης Αντιοχείας, Αναστάσιος Αντιοχείας ο νεώτερος, Αναστάσιος Θεουπόλεως. Αναστάσιος αββάς, Αναστάσιος Δ’ Αντιοχείας, Αναστάσιος πρεσβύτερος, Αντίοχος μοναχός

§  Τόμος 90: Μάξιμος ο Ομολογητής (βλέπε και τόμο 4)

§  Τόμος 91: Μάξιμος ο Ομολογητής (βλέπε και τόμο 4), Θαλάσσιος o Λίβυς, Θεόδωρος Ραϊθηνός

§  Τόμος 92: Χρονικόν Πασχάλιον, Γεώργιος Πισίδης

§  Τόμος 93: Ολυμπιόδωρος, Ησύχιος Ιεροσολύμων, Λεόντιος Νεαπόλεως, Λεόντιος Δαμασκηνός

§  Τόμοι 94-95: Ιωάννης Δαμασκηνός

§  Τόμος 96: Ιωάννης Δαμασκηνός, Ιωάννης Κωνσταντινουπόλεως, Ιωάννης Νικαίας, Ιωάννης Ευροίας

§  Τόμος 97: Ηλίας Κρήτης (βλέπε και στον τόμο 36), Θεόδωρος Αβουκάρας. Ιωάννης Μαλάλας, Ανδρέας Κρήτης, Γρηγόριος Ακραγαντίνων.

§  Τόμος 98: Γερμανός Κωνσταντινουπόλεως, Κοσμάς Ιεροσολυμίτης (βλέπε και στον τόμο 38), ανώνυμος, Πανταλέων διάκονος Κωνσταντινουπόλεως, Αδριανός συγγραφεύς, Επιφάνιος διάκονος Κατάνης, Παχώμιος μοναχός, Φιλόθεος μοναχός, Ταράσιος Κωνσταντινουπόλεως

§  Τόμος 99: Θεόδωρος Στουδίτης

§  Τόμος 100: Νικηφόρος Κωνσταντινουπόλεως, Στέφανος διάκονος Κωνσταντινουπόλεως, Προκόπιος διάκονος και χαρτοφύλαξ, Γρηγόριος Δεκαπολίτης, Χριστοφόρος Αλεξανδρείας, Μεθόδιος Κωνσταντινουπόλεως, Γεώργιος Νικομηδείας

§  Τόμοι 101-103: Φώτιος Κωνσταντινουπόλεως

§  Τόμος 104: Φώτιος Κωνσταντινουπόλεως, Πέτρος Σικελιώτης, Βαρθολομαίος Εδεσηνός

§  Τόμος 105: Νικήτας Παφλαγών (ή Νικήτας Δαυΐδ – βλέπε και στον τόμο 38), Νικήτας Βυζάντιος, Θεόγνωστος μοναχός, ανώνυμος, Ιωσήφ υμνογράφος

§  Τόμος 106: Ιώσηπος χριστιανός, Νικηφόρος φιλόσοφος, Ανδρέας Καισαρείας Καππαδοκίας, Αρέθας Καισαρείας Καππαδοκίας, Ιωάννης γεωμέτρης, Κοσμάς βεστίτωρ, Λέων πατρίκιος, Αθανάσιος Κορίνθου

§  Τόμος 107: Λέων αυτοκράτωρ

§  Τόμος 108: Θεοφάνης Ομολογητής, ανώνυμος, Λέων γραμματικός (βλέπε και στον τόμο 120), Αναστάσιος βιβλιοθηκάριος

§  Τόμος 109: ανώνυμος Συνεχιστής Θεοφάνους, Ιωάννης Ιεροσολυμίτης, Ιωάννης Καμηνιάτης, Δημήτριος Κυδώνης, Συμεών μάγιστρος και λογοθέτης, Γεώργιος μοναχός (βλέπε και στον τόμο 111), Ιωσήφ Γενέσιος

§  Τόμος 110: Γεώργιος μοναχός ο αμαρτωλός

§  Τόμος 111: Νικόλαος Κωνσταντινουπόλεως, ανώνυμος, Βασίλειος Νέων Πατρών, Βασίλειος Καισαρείας ο νεώτερος (βλέπε και στον τόμο 36), Γρηγόριος πρεσβύτερος Καισαρείας, ανώνυμος, Λέων γραμματικός, ανώνυμος, Μωυσής Βαρ-Σεφάς, Θεόδωρος Δαφνοπάτης, Νικηφόρος πρεσβύτερος Κωνσταντινουπόλεως, Ευτύχιος Αλεξανδρείας, Γεώργιος μοναχός (βλέπε και στον τόμο 109)

§  Τόμος 112: Κωνσταντίνος πορφυρογέννητος

§  Τόμος 113: Κωνσταντίνος πορφυρογέννητος, Ιεροκλής γραμματικός, Δέξιππος Αθηναίος, Ευνάπιος Σαρδιανός, Πέτρος Πατρίκιος, Πρίσκος ρήτωρ και σοφιστής, Μάλχος Φιλαδελφεύς, Μένανδρος προτίκτωρ, Θεοφύλακτος, Άγιος Νίκων, Θεοδόσιος μοναχός

§  Τόμος 114-6: Συμεών ο Μεταφραστής

§  Τόμος 117: Βασίλειος πορφυρογέννητος ο νέος, Λέων διάκονος, Νικηφόρος Φωκάς βασιλεύς, Ιππόλυτος Θηβαίος, Ιωάννης Γεωργίδης, Ιγνάτιος διάκονος, Νείλος έπαρχος, Χριστοφόρος ασηκρίτης, Μιχαήλ αμαρτωλός, ανώνυμος, Σουΐδας

§  Τόμος 118: Οικουμένιος Τρίκκης

§  Τόμος 119: Οικουμένιος Τρίκκης, Κανονικόν Εκκλησιαστικόν Δίκαιον των Γραικο-Ρωμαίων (συνοδικές και πατριαρχικές αποφάσεις και διατάξεις των Πατριαρχών Κωνσταντινουπόλεως (4ος-14ος αιώνας): Νεκταρίου, Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Γενναδίου, Ταρασίου, Νικηφόρου, Νικολάου Α’, Σισινίου, Σεργίου, Αλεξίου, Μιχαήλ Α’ Κηρουλαρίου, Ιωάννου Η’ Ξιφιλίνου, Ευστρατίου, Νικολάου Γ’, Λέοντος Στυπή, Αρσενίου, Νικολάου Δ’ Μουζάλωνος, Θεοδότου Β’, Κωνσταντίνου Δ’ Λειχούδη, Λουκά του Χρυσοβέργη, Μιχαήλ Γ’ Θεοδοσίου Α’, Γεωργίου Β’ Ξιφιλίνου, Ιωάννου Ι’ Καματηρού, Γερμανού Β’, Μανουήλ Β’, Φιλοθέου και αγνώστων, και άλλων επισκόπων και συγγραφέων: Βασιλείου Αχριδηνού, Νικήτα Ηρακλείας, Δημητρίου Χωματειανού, Ιωάννου Κίτρου, Ηλιού Κρήτης, Νικηφόρου χαρτοφύλακος, Νικήτα Θεσσαλονίκης, Ιωάννου Ζωναρά, Θεοδώρου Βαλσαμώνος, Πέτρου χαρτοφύλακος, Δημητρίου Κυζίκου, Βασιλείου Θεσσαλονίκης, Ματθαίου μοναχού, Μιχαήλ Χούμνου Θεσσαλονίκης)

§  Τόμος 120: ανώνυμος, Θεόδωρος Ικονίου, Λέων πρεσβύτερος, Λέων γραμματικός (βλέπε και στον τόμο 108), Ιωάννης πρεσβύτερος, Επιφάνιος μοναχός και πρεσβύτερος, Αλέξιος Κωνσταντινουπόλεως, Δημήτριος Κυζίκου, Συμεών ο νέος θεολόγος, Νικήτας χαρτοφύλαξ, Μιχαήλ Κηρουλάριος, Σαμωνάς Γάζης, Λέων Αχρίδων, Νικήτας Στηθάτος, Ιωάννης Ευχαΐτων, Ιωάννης Ξιφιλίνος, Ιωάννης διάκονος Κωνσταντινουπόλεως

§  Τόμος 121: Γεώργιος Κεδρηνός

§  Τόμος 122: Γεώργιος Κεδρηνός, Ιωάννης Σκυλίτζης κουροπαλάτης, Μιχαήλ Ψελλός

§  Τόμοι 123-6: Θεοφύλακτος Βουλγαρίας

§  Τόμος 127: Νικηφόρος Βρυέννιος, Κωνσταντίνος Μανασσής, Νικόλαος Γ’ Γραμματικός, Λουκάς αββάς Κρυπτοφέρρης, Νίκων μοναχός, Αναστάσιος Καισαρείας Παλαιστίνης, Νικήτας Σερρών (βλέπε και στον τόμο 36), Ιάκωβος μοναχός. Φίλιππος Σολιτάριος, Ιώβ μοναχός, Πέτρος Χρυσολάνος, Αλέξιος Κομνηνός αυτοκράτωρ, Ειρήνη Αυγούστα, Ηλίας πρεσβύτερος, Νικηφόρος Βοτανειάτης, Νικήτας Σίδης

§  Τόμος 128-130: Ευθύµιος Ζιγαβηνός

§  Τόμος 131: Ευθύµιος Ζιγαβηνός, Άννα Κομνηνή

§  Τόμος 132: Θεοφάνης Κεραμεύς, Νείλος Δοξαπατρής, Ιωάννης Αντιοχείας, Ιωάννης Β’ ο Κομνηνός, Ισαάκ καθολικός Αρμενίας

§  Τόμος 133: Αρσένιος Φιλοθεΐτης, Θεωριανός, Ιωάννης Κίνναμος, Μανουήλ Κομνηνός αυτοκράτωρ, Αλέξιος Κομνηνός ο Β’ αυτοκράτωρ, Ανδρόνικος Κομνηνός αυτοκράτωρ, Ιωάννης φωκάς, Επιφάνιος ο Αγιοπολίτης, Περδίκος πρωτονοτάριος, ανώνυμος, Θεόδωρος Πρόδρομος

§  Τόμος 134: Ιωάννης Ζωναράς

§  Τόμος 135: Ιωάννης Ζωναράς, Γεώργιος Ξιφιλίνος, Ισαάκιος Β’ Άγγελος αυτοκράτωρ, Νεόφυτος ο έγκλειστος, Ιωάννης Χηλάς, Νικόλαος Μεθώνης, Ευστάθιος Θεσσαλονίκης

§  Τόμος 136: Ευστάθιος Θεσσαλονίκης, Αντώνιος μοναχός (Μέλισσα)

§  Τόμοι 137-8: Θεόδωρος Βαλσαμών

§  Τόμος 139: Ισίδωρος Θεσσαλονίκης, Νικήτας Θεσσαλονίκης, Ιωάννης Κίτρου, Μάρκος Αλεξανδρείας, Ιωήλ χρονογράφος, Νικήτας Χωνιάτης (Ακομινάτος)

§  Τόμος 140: Νικήτας Χωνιάτης, Ανώνυμος Έλληνας, Μιχαήλ Ακομινάτος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, Θεόδωρος Αλανίας, Μανουήλ μέγας ρήτωρ, Πανταλέων διάκονος, Μανουήλ Χαριτόπουλος, Γερμανός Β’ Κωνσταντινουπόλεως, Μανουήλ Β’ Κωνσταντινουπόλεως, Μιχαήλ Χούμνος, Θεόδωρος Δούκας Λάσκαρις, Μεθόδιος μοναχός, Νικηφόρος Β’ Κωνσταντινουπόλεως, Κωνσταντίνος Ακροπολίτης, Αρσένιος Αυτωρειανός, Γεώργιος Ακροπολίτης, Θεόδωρος Β΄ Λάσκαρης, Νικηφόρος Χούμνος

§  Τόμος 141: Ιωάννης Βέκκος, Κωνσταντίνος Μελιτηνιώτης, Γεώργιος Μετοχίτης

§  Τόμος 142: Γρηγόριος Κωνσταντινουπόλεως ο Κύπριος, Αθανάσιος Κωνσταντινουπόλεως, Νικηφόρος Βλεμμύδης

§  Τόμος 143: Εφραίμιος χρονογράφος, Θεόληπτος Φιλαδελφείας, Γεώργιος Παχυμέρης (βλέπε και τόμο 4)

§  Τόμος 144: Γεώργιος Παχυμέρης (βλέπε και τόμο 4), Θεόδωρος Μετοχίτης, Ματθαίος Βλάσταρις

§  Τόμος 145: Ματθαίος Βλάσταρις, Θωμάς μάγιστρος, Νικηφόρος Κάλλιστος Ξανθόπουλος

§  Τόμος 146: Νικηφόρος Κάλλιστος Ξανθόπουλος

§  Τόμος 147: Νικηφόρος Κάλλιστος Ξανθόπουλος, Κάλλιστος πατριάρχης, Κάλλιστος Τηλικούδης, Κάλλιστος Καταφυγιώτης, Νικηφόρος μοναχός, Μάξιμος Πλανούδης

§  Τόμος 148: Νικηφόρος Γρηγοράς

§  Τόμος 149: Νικηφόρος Γρηγοράς, Νείλος Καβάσιλας, Θεόδωρος Μελιτηνιώτης, Γεώργιος Λαπιθάς

§  Τόμος 150: Κωνσταντίνος Αρμενόπουλος, Μακάριος Χρυσοκέφαλος, Ιωάννης Καλέκας, Θεοφάνης Νικαίας, Νικόλαος Καβάσιλας, Γρηγόριος Παλαμάς

§  Τόμος 151: Γρηγόριος Παλαμάς, Γρηγόριος Ακίνδυνος, Βαρλαάμ Καλαβρός

§  Τόμος 152: Μανουήλ Καλέκας, Ιωάννης Κυπαρισσιώτης, Ματθαίος Ασάνης Καντακουζηνός, συνοδικές και πατριαρχικές αποφάσεις και διατάξεις των Πατριαρχών Κωνσταντινουπόλεως (1310-1372): Ιωάννου του Γλυκέος, Ησαΐου, Ιωάννου Καλέκα, Ισιδώρου, Καλλίστου και Φιλοθέου

§  Τόμος 153: Ιωάννης Στ’ Καντακουζηνός

§  Τόμος 154: Ιωάννης Στ’ Καντακουζηνός, Φιλόθεος Κόκκινος, Δημήτριος Κυδώνης, Μάξιμος Χρυσοβέργης, Φιλόθεος Σηλυβρίας

§  Τόμος 155: Συμεών Θεσσαλονίκης

§  Τόμος 156: Μανουήλ Χρυσολωράς, Ιωάννης Κανανός, Μανουήλ Β΄ Παλαιολόγος, Ιωάννης αναγνώστης, Γεώργιος Φραντζής

§  Τόμος 157: Γεώργιος Κωδηνός Κουροπαλάτης, Ιωάννης Δούκας

§  Τόμος 158: Μιχαήλ Γλυκάς, Ιωάννης διάκονος Αδριανουπόλεως, Ησαΐας Κύπριος, Ιλαρίων μοναχός, Ιωάννης Αργυρόπουλος, Θεόδωρος Αγαλλιανός, Ιωσήφ Β’ Κωνσταντινουπόλεως, Ιώβ αμαρτωλός, Βαρθολομαίος Ιαννός, Νικόλαος Βάρβαρος, ανωνύμου Διήγησις περί του βίου του Μωάμεθ

§  Τόμος 159: Λαόνικος Χαλκοκονδύλης, Λεονάρδος Χίος, Ισίδωρος καρδινάλιος, Ιωάννης Πλουσιαδηνός, Ιωσήφ Μεθώνης

§  Τόμος 160: Γρηγόριος Μελισσηνός, Γεννάδιος Σχολάριος, Γεώργιος Γεμιστός ή Πλήθων, Ματθαίος Καμαριώτης, Μάρκος ευγενικός Εφέσου, Νικόλαος Ε’ πάπας Ρώμης

§  Τόμος 161: Βησσαρίων Νικαίας, Γεώργιος Τραπεζούντιος, Κωνσταντίνος Λάσκαρις, Θεόδωρος Γαζής, Ανδρόνικος Κάλλιστος, Νεαραί διατάξεις αυτοκρατόρων (1220-1451), Θεόδωρος Α’ Λάσκαρις, Ιωάννης Γ’ Δούκας Βατάτζης, Μιχαήλ Η’ Παλαιολόγος, Ανδρόνικος Β’ Παλαιολόγος, Ανδρόνικος Γ’ Παλαιολόγος, Ιωάννης Ε’ Παλαιολόγος, Ιωάννης Στ’ Καντακουζηνός, Μανουήλ Β’ Παλαιολόγος, Κωνσταντίνος ΙΑ’ Παλαιολόγος
InfoGnomon
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ