2012-04-20 23:15:52
Σώζονται σε εξαιρετική κατάσταση και είναικατασκευασμένοι από σπουδαίους αρχιτέκτονες
Οι γιοι ή έστω τα εγγόνια των αρχιτεκτόνωνκαι των τεχνιτών που δημιούργησαν το Ερέχθειο ήταν αυτοί, που κατασκεύασαν καιτους δύο χορηγικούς κίονες, που σώζονται στο δυσπρόσιτο τμήμα της νότιαςκλιτύος της Ακρόπολης, ακριβώς κάτω από το τείχος της και ακριβώς, επίσης, πάνωαπό το μνημείο του Θρασύλλου. Γιατί μόνον αυτοί μπορούσε να κατέχουν τιςγνώσεις, την τεχνική ικανότητα και τα εργαλεία των παλαιοτέρων για τέτοια έργα.
Πρόκειται για το συμπέρασμα στο οποίοκατέληξε η επιστημονική μελέτη, που με επικεφαλής τον πολιτικό μηχανικό κ. Κώστα Ζάμπα είχε ως αντικείμενο την διερεύνηση τηςιστορίας των δύο κιόνων, την ανάλυση της σεισμικής συμπεριφοράς τους και τησυσχέτισή της με σεισμούς του παρελθόντος. Στη μελέτη συμμετείχαν ο ακαδημαϊκόςκ.Ν. Αμβράζης με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τηναρχαιοσεισμολογία, ο αρχιτέκτονας κ.Κωνσταντίνος Μπολέτης μελετητής και αναστηλωτής του μνημείου του Θρασύλλου και η γεωλόγος κυρία Ι. Ζάμπα. Πρέπει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένοπρόγραμμα επιλέχθηκε μεταξύ εκατοντάδων άλλων προτάσεων για την χρηματοδότησήτου από το Ιδρυμα Ι. Λάτση στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος«Επιστημονικές Μελέτες» που διανύει ήδη το 5o έτος υλοποίησής του.
Ανισοι σε ύψος αλλά όμοιοι μεταξύ τους, καθώςείναι φανερό ότι ανήκαν στο ίδιο οικοδομικό πρόγραμμα οι δύο κίονες του βράχουτης Ακρόπολης σώζονται σε εξαιρετική κατάσταση παρά τις φυσικές καιανθρωπογενείς καταστροφές που έχουν υποστεί μέσα στους αιώνες. Σε όλες τιςεποχές άλλωστε, όπως λένε οι μελετητές τους λειτούργησαν ως τοπόσημο της νότιαςκλιτύος, λόγω της θέσης και του μεγάλου μεγέθους τους με αποτέλεσμα να έχουναπεικονισθεί ή περιγραφεί από όλους σχεδόν τους πολιορκητές, περιηγητές ήμελετητές της Ακρόπολης. Το γεγονός μάλιστα ότι στέκονται ως σήμερα στη θέσητους «αποτελεί μια μαρτυρία περί της χαμηλήςσεισμικότητας της Ακρόπολης»,αναφέρεται στη μελέτη.
«Οι δύο κίονες κατασκευάστηκαν στα τέλη τηςκλασικής - αρχές της ελληνιστικής εποχής και αποτελούν εξαίρετα έργα τηςαρχαίας ελληνικής τέχνης, τόσο όσον αφορά στον εξαιρετικά πρωτότυπο καιανεπανάληπτο σχεδιασμό τους, όσο και στην υψηλή κατασκευαστική τους ποιότητα» αναφέρεται εξάλλου στο πόρισμα, κάτι σημαντικό αφού ως σήμερα θεωρείτο ότιανήκαν στη Ρωμαϊκή εποχή.
Από τους δύο ο ανατολικός κίονας είναιψηλότερος (10,27) μέτρα, στηρίζεται σε κρηπίδα (2,41μέτρα) και διαθέτεικυματιοφόρο βάση με δυο σπείρες, έξι σπονδύλους και τριγωνικό κιονόκρανοκορινθιακού ρυθμού, το οποίο παρ΄ ότι έχει υποστεί σοβαρά πλήγματα από οβίδεςδιατηρεί την εξαιρετική ομορφιά του και σε κάποια σημεία το αρχικό του χρώμα:γαλάζιο και κόκκινο.
«Το εύρημα είναι πολύ σημαντικό, γιατί ταίχνη της αρχαίας πολυχρωμίας είναι σπανιότατα στα μνημεία της Ακρόπολης, αφούπεριορίζονται σε απειροελάχιστα ίχνη, τα περισσότερα από τα οποία σήμεραεντοπίζονται μόνον με ειδικέςακτινογραφικές μεθόδους», λένε οι μελετητές προσθέτοντας πως: «Η μορφή του κιονόκρανου δεν έχει ιστορικόπροηγούμενο, αλλά και δεν κατασκευάστηκε στην αρχαιότητα άλλο κιονόκρανο που νατο μιμείται.
Μολονότι η κατεργασία του μαρμάρου δεν έχειτην ακρίβεια των δωρικών και ιωνικών κιονόκρανων των μνημείων της Ακρόπολης,ούτε την ακρίβεια που ήδη επισημάναμε στη βάση και τους σπονδύλους του κίονα,στο κιονόκρανο αυτό και το όμοιο του γειτονικού κίονα, έχουμε μια ευφυή,πρωτότυπη και ανεπανάληπτη αρχιτεκτονική σύλληψη, που προκαλεί το θαυμασμό». Ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια εδώ ότι οι μορφές των φυτών που αποδίδονται στοκιονόκρανο θυμίζουν το λυχναράκι ή λουμίνια που φύεται αυτοφυώς στο βράχο τηςΑκρόπολης ακόμα και σήμερα.
Ο δυτικός κίονας εξάλλου με ύψος 8,79 μέτρακαι ύψος της κρηπίδας 1,89 μέτρα αποτελείται από πέντε αρράβδωτους σπονδύλουςμε κιονόκρανο όμοιο με αυτό του ανατολικού κίονα, αλλά μικρότερο Η κατάστασηδιατήρησής του όμως, είναι πολύ καλύτερη του ανατολικού.
Σημαντικά, κατόπιν αυτών είναι τασυμπεράσματα της μελέτης: Και πρώτα απ΄ όλα η«λεπτότατη ένταση των κορμώντων δύο κιόνων, που όμοιά της μόνο στους κίονες του Ερεχθείου επετεύχθη»! Ο ευφυής σχεδιασμός των μοναδικών κορινθιακών κιονόκρανων. Ο πρωτότυπος καιπλούσιος φυτικός διάκοσμος, παρ΄ ότι δεν είναι αυτοσκοπός.
Η έκκεντρη εγκοπή για την υποδοχή ανυψωτικής διάταξης στον ανατολικό κίονα πουείναι παρόμοια με αντίστοιχες εγκοπές στον Παρθενώνα. Η υψηλή ποιότητα εργασίαςστη διαμόρφωση των κρηπίδων με τις λεπτοδουλεμένες βελονισμένες επιφάνειες. Οισύνδεσμοι μορφής διπλού «Τ» που παραπέμπουν τόσο στο Θρασύλλειο όσο και στηστοά του Ασκληπιού. Κατατομή βάσεων, παρόμοια με του Ερεχθείου. Και ακόμη ηεξαιρετική κατεργασία των σπονδύλων.
Αποκαλυπτική ήταν η μελέτη τέλος, όσον αφοράτη σεισμική τους καταπόνηση καθώς διαπιστώθηκε ότι οι κίονες είχαν δεχθεί στοαπώτερο παρελθόν μία τουλάχιστον ισχυρή σεισμική καταπόνηση, η οποία προκάλεσεσημαντική διαταραχή τους, παρ΄ όλα αυτά όμως αυτός ο σεισμός δεν έχεικαταγραφεί από άλλες πηγές, άρα έχουμε ένα νέο δεδομένο για τη σεισμική ιστορίατης Αθήνας.
πηγη:tovima
Οι γιοι ή έστω τα εγγόνια των αρχιτεκτόνωνκαι των τεχνιτών που δημιούργησαν το Ερέχθειο ήταν αυτοί, που κατασκεύασαν καιτους δύο χορηγικούς κίονες, που σώζονται στο δυσπρόσιτο τμήμα της νότιαςκλιτύος της Ακρόπολης, ακριβώς κάτω από το τείχος της και ακριβώς, επίσης, πάνωαπό το μνημείο του Θρασύλλου. Γιατί μόνον αυτοί μπορούσε να κατέχουν τιςγνώσεις, την τεχνική ικανότητα και τα εργαλεία των παλαιοτέρων για τέτοια έργα.
Πρόκειται για το συμπέρασμα στο οποίοκατέληξε η επιστημονική μελέτη, που με επικεφαλής τον πολιτικό μηχανικό κ. Κώστα Ζάμπα είχε ως αντικείμενο την διερεύνηση τηςιστορίας των δύο κιόνων, την ανάλυση της σεισμικής συμπεριφοράς τους και τησυσχέτισή της με σεισμούς του παρελθόντος. Στη μελέτη συμμετείχαν ο ακαδημαϊκόςκ.Ν. Αμβράζης με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τηναρχαιοσεισμολογία, ο αρχιτέκτονας κ.Κωνσταντίνος Μπολέτης μελετητής και αναστηλωτής του μνημείου του Θρασύλλου και η γεωλόγος κυρία Ι. Ζάμπα. Πρέπει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένοπρόγραμμα επιλέχθηκε μεταξύ εκατοντάδων άλλων προτάσεων για την χρηματοδότησήτου από το Ιδρυμα Ι. Λάτση στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος«Επιστημονικές Μελέτες» που διανύει ήδη το 5o έτος υλοποίησής του.
Ανισοι σε ύψος αλλά όμοιοι μεταξύ τους, καθώςείναι φανερό ότι ανήκαν στο ίδιο οικοδομικό πρόγραμμα οι δύο κίονες του βράχουτης Ακρόπολης σώζονται σε εξαιρετική κατάσταση παρά τις φυσικές καιανθρωπογενείς καταστροφές που έχουν υποστεί μέσα στους αιώνες. Σε όλες τιςεποχές άλλωστε, όπως λένε οι μελετητές τους λειτούργησαν ως τοπόσημο της νότιαςκλιτύος, λόγω της θέσης και του μεγάλου μεγέθους τους με αποτέλεσμα να έχουναπεικονισθεί ή περιγραφεί από όλους σχεδόν τους πολιορκητές, περιηγητές ήμελετητές της Ακρόπολης. Το γεγονός μάλιστα ότι στέκονται ως σήμερα στη θέσητους «αποτελεί μια μαρτυρία περί της χαμηλήςσεισμικότητας της Ακρόπολης»,αναφέρεται στη μελέτη.
«Οι δύο κίονες κατασκευάστηκαν στα τέλη τηςκλασικής - αρχές της ελληνιστικής εποχής και αποτελούν εξαίρετα έργα τηςαρχαίας ελληνικής τέχνης, τόσο όσον αφορά στον εξαιρετικά πρωτότυπο καιανεπανάληπτο σχεδιασμό τους, όσο και στην υψηλή κατασκευαστική τους ποιότητα» αναφέρεται εξάλλου στο πόρισμα, κάτι σημαντικό αφού ως σήμερα θεωρείτο ότιανήκαν στη Ρωμαϊκή εποχή.
Από τους δύο ο ανατολικός κίονας είναιψηλότερος (10,27) μέτρα, στηρίζεται σε κρηπίδα (2,41μέτρα) και διαθέτεικυματιοφόρο βάση με δυο σπείρες, έξι σπονδύλους και τριγωνικό κιονόκρανοκορινθιακού ρυθμού, το οποίο παρ΄ ότι έχει υποστεί σοβαρά πλήγματα από οβίδεςδιατηρεί την εξαιρετική ομορφιά του και σε κάποια σημεία το αρχικό του χρώμα:γαλάζιο και κόκκινο.
«Το εύρημα είναι πολύ σημαντικό, γιατί ταίχνη της αρχαίας πολυχρωμίας είναι σπανιότατα στα μνημεία της Ακρόπολης, αφούπεριορίζονται σε απειροελάχιστα ίχνη, τα περισσότερα από τα οποία σήμεραεντοπίζονται μόνον με ειδικέςακτινογραφικές μεθόδους», λένε οι μελετητές προσθέτοντας πως: «Η μορφή του κιονόκρανου δεν έχει ιστορικόπροηγούμενο, αλλά και δεν κατασκευάστηκε στην αρχαιότητα άλλο κιονόκρανο που νατο μιμείται.
Μολονότι η κατεργασία του μαρμάρου δεν έχειτην ακρίβεια των δωρικών και ιωνικών κιονόκρανων των μνημείων της Ακρόπολης,ούτε την ακρίβεια που ήδη επισημάναμε στη βάση και τους σπονδύλους του κίονα,στο κιονόκρανο αυτό και το όμοιο του γειτονικού κίονα, έχουμε μια ευφυή,πρωτότυπη και ανεπανάληπτη αρχιτεκτονική σύλληψη, που προκαλεί το θαυμασμό». Ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια εδώ ότι οι μορφές των φυτών που αποδίδονται στοκιονόκρανο θυμίζουν το λυχναράκι ή λουμίνια που φύεται αυτοφυώς στο βράχο τηςΑκρόπολης ακόμα και σήμερα.
Ο δυτικός κίονας εξάλλου με ύψος 8,79 μέτρακαι ύψος της κρηπίδας 1,89 μέτρα αποτελείται από πέντε αρράβδωτους σπονδύλουςμε κιονόκρανο όμοιο με αυτό του ανατολικού κίονα, αλλά μικρότερο Η κατάστασηδιατήρησής του όμως, είναι πολύ καλύτερη του ανατολικού.
Σημαντικά, κατόπιν αυτών είναι τασυμπεράσματα της μελέτης: Και πρώτα απ΄ όλα η«λεπτότατη ένταση των κορμώντων δύο κιόνων, που όμοιά της μόνο στους κίονες του Ερεχθείου επετεύχθη»! Ο ευφυής σχεδιασμός των μοναδικών κορινθιακών κιονόκρανων. Ο πρωτότυπος καιπλούσιος φυτικός διάκοσμος, παρ΄ ότι δεν είναι αυτοσκοπός.
Η έκκεντρη εγκοπή για την υποδοχή ανυψωτικής διάταξης στον ανατολικό κίονα πουείναι παρόμοια με αντίστοιχες εγκοπές στον Παρθενώνα. Η υψηλή ποιότητα εργασίαςστη διαμόρφωση των κρηπίδων με τις λεπτοδουλεμένες βελονισμένες επιφάνειες. Οισύνδεσμοι μορφής διπλού «Τ» που παραπέμπουν τόσο στο Θρασύλλειο όσο και στηστοά του Ασκληπιού. Κατατομή βάσεων, παρόμοια με του Ερεχθείου. Και ακόμη ηεξαιρετική κατεργασία των σπονδύλων.
Αποκαλυπτική ήταν η μελέτη τέλος, όσον αφοράτη σεισμική τους καταπόνηση καθώς διαπιστώθηκε ότι οι κίονες είχαν δεχθεί στοαπώτερο παρελθόν μία τουλάχιστον ισχυρή σεισμική καταπόνηση, η οποία προκάλεσεσημαντική διαταραχή τους, παρ΄ όλα αυτά όμως αυτός ο σεισμός δεν έχεικαταγραφεί από άλλες πηγές, άρα έχουμε ένα νέο δεδομένο για τη σεισμική ιστορίατης Αθήνας.
πηγη:tovima
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Θα αντικατασταθούν τα παραδοσιακά βιβλία με e-books;
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Χιλιάδες θέσεις εργασίας μόνο για... λαθρομετανάστες!!!
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ