2014-05-17 13:09:05
Τις εκτιμήσεις του για τις εκλογές και το πώς θα επηρεάσουν τις πολιτικές εξελίξεις στο μέλλον, διατύπωσε ο πρόεδρος του... ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος, με συνέντευξη την οποία παραχώρησε στην εκπομπή “Πρωινή Ενημέρωση” της τηλεόρασης του Alpha, και στους δημοσιογράφους Σπύρο Χαριτάτο και Γιάννη Πιτταρά.
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος αναφέρθηκε στις Κάννες, τα εσωκομματικά του ΠΑΣΟΚ και στον ΣΥΡΙΖΑ.
Ακολουθεί το κείμενο της συνέντευξης του Ευάγγελου Βενιζέλου:
Σπ. Χαριτάτος: Πρόεδρε καλημέρα κι ευχαριστούμε για τη φιλοξενία.
Ευ. Βενιζέλος: Εγώ ευχαριστώ.
Σπ. Χαριτάτος: Λίγο πριν φτάσει ο ψηφοφόρος, κυρίως ο αναποφάσιστος ψηφοφόρος, μπροστά από την κάλπη, μετράτε στιγμές και για την Ελιά και για την προσωπική σας πορεία στο ΠΑΣΟΚ, με τις επιλογές σας και τα διλήμματα των τελευταίων ωρών. Ώρα περίσκεψης για σας ή είστε πλέον αποφασισμένος και για την επόμενη μέρα;
Ευ. Βενιζέλος: Κατ’ αρχήν να μιλήσουμε λίγο απλά: Είμαστε λίγο πριν από τον πρώτο γύρο των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών, άρα αυτό που θα κάνουν οι πολίτες την Κυριακή είναι να διαλέξουν τον καλύτερο Δήμαρχο, τον καλύτερο Περιφερειάρχη, τον πιο προοδευτικό, τον πιο άξιο, τον πιο αποτελεσματικό. Εμείς σεβόμαστε την Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν έχουμε δώσει κομματικά χρίσματα, η παράταξή μας έχει μεγάλο αριθμό καταξιωμένων στελεχών, είναι παρούσα πολύ δυναμικά και στους Δήμους και στις Περιφέρειες, αλλά εμείς σεβόμαστε τη βούληση των τοπικών κοινωνιών και όλους τους αντιπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αυτό θα γίνει αύριο.
Την επόμενη εβδομάδα πάλι έχουμε το δεύτερο γύρο των δημοτικών και περιφερειακών, πάλι με τον ίδιο τρόπο και τα ίδια κριτήρια και έχουμε και τις ευρωπαϊκές εκλογές. Άρα δεν κρίνεται το ΠΑΣΟΚ και η Ελιά, κρίνεται και το ΠΑΣΟΚ και η Ελιά μαζί με όλα τ’ άλλα κόμματα, κρίνεται το δικό μας κόμμα σε συνδυασμό με όλα τ’ άλλα κόμματα και σίγουρα δεν κρίνομαι εγώ. Κρίνομαι κι εγώ όπως κρίνονται όλοι οι πολιτικοί αρχηγοί, όχι διαφορετικά από τους άλλους πολιτικούς αρχηγούς. Άλλωστε πολύ μικρή σημασία έχει το προσωπικό ζήτημα του καθενός. Αυτό που κρίνεται όμως είναι ο τόπος, η σταθερότητα, η ηρεμία, η αποτελεσματικότητα της δουλειάς μας που είναι μια εθνική δουλειά.
Άρα εγώ αυτό που λέω είναι ότι ενώ πηγαίνουμε να κάνουμε τρεις εκλογές ειδικού σκοπού -δημοτικές, περιφερειακές, ευρωπαϊκές- ενώ ακόμη και ο ΣΥΡΙΖΑ ξέχασε τη λογική των εκλογών-δημοψηφίσματος, τη λογική της εφόδου, η αλήθεια είναι ότι το βράδυ της άλλης Κυριακής, 25 Μαΐου, όλοι θα βγάζουν πολιτικά συμπεράσματα γύρω από ένα ερώτημα: «Άντεξε η κυβέρνηση; Συνεχίζουμε στην ίδια στρατηγική; Ή μπαίνουμε σε κρίση και αμφισβήτηση με αρνητικές επιπτώσεις για την οικονομία και τη χώρα»;
Επειδή λοιπόν αυτό πρόκειται να συζητηθεί μετά τις εκλογές, λέμε στους πολίτες, αντί να το συζητούν ερήμην σας, αναλυτές, δημοσιογράφοι, πολιτικοί, μετά τις εκλογές, σκεφτείτε το, συζητείστε το και αποφασίστε πριν τις εκλογές. Τόσο απλά. Ότι για να έχουμε σταθερότητα και να ολοκληρώσουμε το εθνικό αυτό έργο με θυσίες δραματικές, των Ελλήνων πολιτών, γιατί έχουμε απέναντί μας πολύ δύσκολους συσχετισμούς ευρωπαϊκούς και διεθνείς, πρέπει να έχουμε σταθερότητα.
Για να έχουμε σταθερότητα, χρειάζεται η κυβέρνηση όχι γενικά κι αόριστα, με προοδευτικό πρόσημο, άρα οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και της Ελιάς, που είναι συν 2 γιατί τώρα έχουμε και τον Ανδρέα Λοβέρδο και το Χρήστο Αηδόνη, 29 Βουλευτές είναι καθοριστικός παράγοντας για να υπάρχει κυβέρνηση.
Και λέω και κάτι άλλο: Δε μπορώ να δεχθώ εγώ δυο τύπους πολιτικών συμπεριφορών, έναν που λέει «εσείς παιδιά του ΠΑΣΟΚ και της Ελιάς είστε ήρωες, σηκώνετε μεγάλο βάρος, σας εκτιμούμε, σας θαυμάζουμε, πληρώνετε κόστος, είμαστε με την κυβέρνηση, θέλουμε σταθερότητα, ψηφίζουμε ΝΔ όμως γιατί πρέπει να δούμε τι γίνεται με το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ». Δεν υπάρχει κυβέρνηση της ΝΔ, υπάρχει κυβέρνηση συνεργασίας η οποία χωρίς ισχυρή προοδευτική παρουσία δεν υπάρχει.
Και υπάρχει και ο άλλος τρόπος συμπεριφοράς που λέει «εμείς δημοκράτες είμαστε, προοδευτικοί, εκσυγχρονιστές, ανανεωτικοί, θέλουμε να ολοκληρωθεί το έργο της κυβέρνησης, υπάρχουν συνταγματικές προθεσμίας, κανείς δε θέτει θέμα πρόωρων εκλογών, αλλά ας ψηφίσουμε χαλαρά, ας ψηφίσουμε κάτι καινούργιο, χωρίς βάρη, το οποίο καινούργιο δεν έχει τίποτα συγκεκριμένο, δεν έχει ευθύνη, δεν έχει βουλευτές, δεν πληρώνει κόστος… Δε γίνεται έτσι. Διότι την επομένη των εκλογών, το βράδυ των εκλογών, της άλλης Κυριακής, πρέπει να κάνουμε έναν λογαριασμό εθνικό και να ενώσουμε το έθνος για να βγούμε από την κρίση και να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος.
Γ. Πιτταράς: Από το 2012 έχει πει ο κόσμος ότι θέλει κυβερνήσεις συνεργασίας όμως, δεν το λέει πρώτη φορά.
Ευ. Βενιζέλος: Βεβαίως. Είναι πολύ ωραία η παρατήρησή σας.
Γ. Πιτταράς: Άρα πρέπει κάποιος να έρθει να πει την επομένη αυτών των ευρωεκλογών, ποιο θα είναι το σχήμα που μπορεί να συνεχίσει για να υπάρχει αυτή η σταθερότητα;
Ευ. Βενιζέλος: Το λέτε πολύ ωραία. Κατ’ αρχάς κάνετε πάρα πολύ καλά που θυμίζετε ότι εδώ υπάρχουν οι εκλογές του 2012. Γιατί κάποιοι νομίζουν ότι βαδίζουμε επί τη βάση των εκλογών του 2009 όταν ο κόσμος δεν ήξερε περί κρίσης ούτε το πολιτικό σύστημα δεν ήξερε, ούτε οι δημοσιογράφοι δεν ήξεραν και μετά από 5-6 μήνες βρεθήκαμε αντιμέτωποι με την κατάρρευση της χώρας, το μνημόνιο, δραματικά μέτρα.
Εκεί μπορεί ο καθένας να πει «κοιτάξτε παιδιά, εγώ υπό άλλες συνθήκες ψήφισα σε άλλες βρέθηκα». Εντάξει, αλλά δυο χρόνια μετά, το Μάιο και τον Ιούνιο του 2012 ξαναψήφισε ο λαός, γνωρίζοντας τα πάντα. Το πρόγραμμα, τα μέτρα, τις θυσίες, τις δυσκολίες, εναλλακτικές λύσεις που δεν υπάρχουν. Και ψήφισε. Ξέρετε, χωρίς καμία πλειοψηφική λογική παλιά, μοίρασε τις δυνάμεις πάρα πολύ, αλλά αθροιστικά ψήφισε τη λογική αυτή. Τη λογική της προσπάθειας μέσα στην Ευρώπη με ασφάλεια, γιατί κατάλαβε ότι δεν υπάρχει Σχέδιο Β.
Και όταν ήταν και η ΔΗΜΑΡ μέσα είχαμε πλειοψηφία εκλογική 48%, όταν έφυγε η ΔΗΜΑΡ έχουμε 42,5%. Έχω πει πολλές φορές, λίγες κυβερνήσεις στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή έχουν πλειοψηφία εκλογική 42,5%.
Γ. Πιτταράς: Εντάξει, κανείς δεν αμφισβητεί το μοντέλο αυτό που περιγράφετε, διότι το έχει αποφασίσει κατ’ αρχήν ο κόσμος. Έχει περάσει στο μυαλό σας ότι αυτό το μοντέλο ενδεχομένως μπορεί να εφαρμοστεί την επομένη των ευρωεκλογών με άλλο πρόσωπο επικεφαλής; Να μην είναι ο κ. Σαμαράς.
Ευ. Βενιζέλος: Με συγχωρείτε, αυτό είναι ένας εισοδισμός, μια παρέμβαση στα κόμματα που μπορεί να γίνει μόνο αν το θέλουν τα κόμματα. Αλλιώς είναι αμφισβήτηση του ρόλου του αρχηγού του κόμματος και του Πρωθυπουργού που θυμίζει αποστασία. Δηλαδή ο κ. Παπανδρέου, σε καμία περίπτωση δεν έπρεπε να φύγει από Πρωθυπουργός το 2011, εάν δεν το ήθελε ο ίδιος.
Σπ. Χαριτάτος: Το ήθελε ο ίδιος Πρόεδρε;
Ευ. Βενιζέλος: Προφανώς, το ήθελε από τον Ιούνιο του 2011.
Σπ. Χαριτάτος: Τότε γιατί σήμερα δηλώνει παρών;
Ευ. Βενιζέλος: Δε νομίζω ότι δηλώνει σε τίποτα παρών. Προσπαθεί να βοηθήσει. Εν πάση περιπτώσει, βουλευτής του ΠΑΣΟΚ είναι, ενεργός και είναι από άνθρωπος στην Ελλάδα..
Σπ. Χαριτάτος: Ενεργός προς όφελος της Ελιάς και του ΠΑΣΟΚ;
Ευ. Βενιζέλος: Θα έρθουμε σ’ αυτό, κρατήστε το λίγο. Θα έρθουμε σ’ αυτό. Να σας πω κάτι το οποίο είναι θεσμικά πάρα πολύ σημαντικό: Ο κ. Παπανδρέου πήρε την πρωτοβουλία πριν τον ανασχηματισμό του Ιουνίου που με επιστράτευσε να γίνω Υπουργός Οικονομικών, να κάνει κυβέρνηση συνεργασίας με τον κ. Σαμαρά, λέγοντας «δέχομαι και άλλον Πρωθυπουργό». Γιατί είχε πλειοψηφία το ΠΑΣΟΚ.
Και στη συνέχεια, μετά το δεύτερο πρόγραμμα και την περιπέτεια των κανόνων, ο ίδιος συμφώνησε με τον κ. Σαμαρά ξανά και τον κ. Καρατζαφέρη, να πάνε σε κυβέρνηση συνεργασίας με άλλον Πρωθυπουργό επειδή ο ίδιος το δέχτηκε. Θα μπορούσε και να μην το δεχθεί. Κανείς δεν του είπε να το δεχθεί. Και πρέπει να σας πω ότι σίγουρα εγώ δεν του το είπα και δε θα του έλεγα ποτέ σε καμία περίπτωση, για λόγους θεσμικούς και συνταγματικούς.
Και διάλεξε αυτόν που ήθελε. Διάλεξε στην αρχή τον κ. Κακλαμάνη, μετά τον κ. Πετσάλνικο, τελικά τον κ. Παπαδήμο, όχι επειδή του το είπε ο κ. Σαμαράς ή ο κ. Καρατζαφέρης που μπορεί να είχαν προτιμήσεις, ή επειδή του το είπαν πολλά στελέχη του ΠΑΣΟΚ ή επειδή του το έλεγαν δημοσιογράφοι, επιχειρηματίες, η κοινή γνώμη, πάντως σίγουρα όχι επειδή του το είπε κάποιος από έξω. Επειδή ο ίδιος στάθμισε εσωτερικά την κατάσταση και έκρινε ότι πρέπει να κάνει αυτή την επιλογή.
Αν δεν το σταθμίσει ο αρχηγός του κόμματος, είναι εξαιρετικά επικίνδυνο να πας στη λογική του μακαρίτη Τζανή Τζανετάκη, τότε που η Αριστερά έψαχνε πρόσχημα να κάνει κυβέρνηση το ’89 για να στείλει τον Ανδρέα Παπανδρέου στο Ειδικό Δικαστήριο, δε δεχόταν υποτίθεται τον κ. Μητσοτάκη ως Πρωθυπουργό, έβαλαν τον κ. Τζανετάκη ως πρόσχημα -το μακαρίτη Τζανετάκη, συμπαθέστατο, αξιοπρεπή άνθρωπο- ως πρόσχημα αλλά κυβερνούσαν ο κ. Μητσοτάκης με το μακαρίτη Φλωράκη. Και στη συνέχεια όταν έγινε οικουμενική κυβέρνηση ήταν ο Ζολώτας και κυβερνούσαν οι αρχηγοί των κομμάτων. Άρα λοιπόν, δεν είναι το θέμα μας αυτό. Το θέμα μας είναι άλλο, θα μου επιτρέψετε να πω.
Σπ. Χαριτάτος: Το θέμα είναι γιατί δε διάλεξε εσάς και διάλεξε το σεβαστό κ. Κακλαμάνη, το πρόσωπο του κ. Πετσάλνικου. Δεν έφτασε σ’ εσάς για τη θέση του Πρωθυπουργού.
Ευ. Βενιζέλος: Θα δούμε.. Μπορεί να μην ξέρετε όλα τα γεγονότα. Δεν είναι τώρα η ώρα.
Σπ. Χαριτάτος: Πότε θα έρθει αυτή η ώρα;
Ευ. Βενιζέλος: Εγώ μιλάω επί τη βάση των δημοσίως γνωστών πραγμάτων. Ο κ. Παπανδρέου έκανε την επιλογή που ήθελε. Και έτσι έπρεπε να γίνει. Διότι αυτό είναι το συνταγματικά σωστό. Και πρέπει να σας πω ότι την προηγούμενη είχε πάρει και ψήφο εμπιστοσύνης η κυβέρνησή του. Άρα διέθεσε μόνος του αυτό το θεσμικό ρόλο.
Σπ. Χαριτάτος: Ήθελε βιώσιμο Πρωθυπουργό από το ΠΑΣΟΚ Πρόεδρε ο κ. Παπανδρέου;
Ευ. Βενιζέλος: Αυτό είναι ένα πολιτικό ερώτημα, αλλά πιο σημαντικό είναι το άλλο.
Σπ. Χαριτάτος: Γιατί δεν επέλεξε εσάς από την αρχή;
Ευ. Βενιζέλος: Δεν το ξέρω, ρωτήστε αυτόν. Εμένα θα ρωτήσετε γι’ αυτό; Έχετε σχηματίσει την εντύπωση ότι διεκδικώ αξιώματα;
Σπ. Χαριτάτος: Όχι Ευ. Βενιζέλος: Εγώ προσπαθούσα να κάνω τη δουλειά και με συγχωρείτε, αλλά έκανα ένα τεράστιο χαμαλίκι ως Υπουργός Οικονομικών και Αντιπρόεδρος σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες και στην κυβέρνηση Παπανδρέου και στην κυβέρνηση Παπαδήμου.
Λέω τώρα: Το Μάιο του 2012 και τον Ιούνιο του 2012, αλλά τα πράγματα ήταν πολύ καλύτερα το Μάιο γιατί το Μάιο η ΝΔ είχε 18%, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε 16,5%, εμείς 13,5%, τότε είχαμε πει να κάναμε μια κυβέρνηση που να είναι όλες οι φιλοευρωπαϊκές υπεύθυνες δυνάμεις, αν ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρούσε τον εαυτό του τέτοια δύναμη, άρα και ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ και ΔΗΜΑΡ και ΠΑΣΟΚ. Αλλά δεν έγινε δεκτό. Γιατί ήθελαν όλοι να πάνε να πολώσουν τα πράγματα, εις βάρος του ΠΑΣΟΚ.
Πήγαμε στον Ιούνιο, άντεξε το ΠΑΣΟΚ στις εκλογές και τους ξαναείπαμε και ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ και ΔΗΜΑΡ και ΠΑΣΟΚ. Δέχτηκε μόνο η ΔΗΜΑΡ και κάθισε μέσα στην ευθύνη της κυβέρνησης ένα χρόνο, έχοντας το Υπουργείο Δημόσιας Διοίκησης, το Υπουργείο Δικαιοσύνης, δηλαδή όλο το κράτος. Αλλά δεν ψήφισε τα μέτρα του Νοεμβρίου. Τα μέτρα του Νοεμβρίου τα διαπραγματεύθηκε η κυβέρνηση αλλά τα ψήφισε η ΝΔ πριν το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜΑΡ ψήφισε παρόν, δηλαδή κατά. Αλλά έμειναν, με τους Υπουργούς κτλ.
Και έφυγε με αφορμή την ΕΡΤ… Δε μπορείς να σταθμίσεις το πολύ σοβαρό θέμα που λέγεται ΕΡΤ με την εθνική ύπαρξη που λέγεται ολοκλήρωση της προσπάθειας για την έξοδο από την κρίση. Ιδίως όταν ο κ. Σαμαράς έχει υποχωρήσει και έχει δεχθεί το 85% των όσων έχουμε ζητήσει για το θέμα της ΕΡΤ.
Γ. Πιτταράς: Η κα Μέρκελ, επειδή αναφερθήκατε στον κ. Σαμαρά, στο περίφημο ραντεβού της με τον κ. Μπαρόζο, απ’ αυτά που λένε τουλάχιστον οι Financial Times..
Ευ. Βενιζέλος: Οι Financial Times δεν είναι και η εφημερίδα που συμπαθεί την Ελλάδα, δεν είναι και η εφημερίδα που συμπαθεί την Ευρωζώνη, μην το ξεχνάτε.
Γ. Πιτταράς: Απλά δεν έχουν διαψευσθεί κιόλας..
Ευ. Βενιζέλος: Πρόκειται για μια βρετανική εφημερίδα, η οποία έχει και μια οπτική γωνία που είναι εναντίον της ηπειρωτικής Ευρώπης.
Γ. Πιτταράς: Απλά το αναφέρω γιατί εσείς έχετε βάλει ένα δραματικό δίλημμα γι’ αυτές τις εκλογές, για το τι μπορεί να σημαίνει αυτό μετά…
Ευ. Βενιζέλος: Η κα Μέρκελ πού μπαίνει; Δεν κατάλαβα τώρα…
Γ. Πιτταράς: Το παρακάμπτω επειδή θέλετε να το παρακάμψουμε. Απλά θέλω να ξεκαθαρίσετε λίγο αυτό το δίλημμα, ποια είναι η μορφή του. Γιατί αυτό θα πρέπει ν’ αποτυπωθεί και πρακτικά.
Ευ. Βενιζέλος: Δεν υπάρχει κανένα δίλημμα.
Γ. Πιτταράς: Επιμένω γιατί υπάρχει το πρόσφατο παρελθόν που έχει δείξει ότι τέλος πάντων μπορεί να υπάρξει μια άλλη μορφή κυβέρνησης, έστω και από την παρούσα Βουλή. Και αν αυτό το πράγμα είναι μέσα στο μυαλό σας.
Ευ. Βενιζέλος: Εμένα μέσα στο μυαλό μου είναι να ενωθεί το έθνος και να σταματήσει αυτός ο συμβολικός εμφύλιος πόλεμος ο οποίος υπάρχει. Γιατί εδώ η αντιπολίτευση δεν έχει καμία επαφή με την κυβέρνηση. Μας κατηγορεί, χυδαιολογεί, μας απειλεί. Δεν προχωράει έτσι η χώρα. Κάνει εξωτερική πολιτική μόνη της.
Πήγε στη Μόσχα ο κ. Τσίπρας χωρίς να συνεννοηθεί με την κυβέρνηση… Αυτά συμβαίνουν στη συριακή αντιπολίτευση. Η συριακή αντιπολίτευση λέει «δε δέχομαι το καθεστώς Άσαντ, κάνω εξωτερική πολιτική μόνη μου να με αναγνωρίσουν οι κυβερνήσεις». Έχετε δει εσείς κανέναν Ευρωπαίο αρχηγό αντιπολίτευσης να πάει χωρίς τον Πρέσβη, να πάει χωρίς συνεννόηση με το Υπουργείο Εξωτερικών; Αφού είναι πολιτειακός παράγων. Είναι σα να επισκέπτεται κανονικά ένας Υπουργός, ένας Πρόεδρος της Βουλής κτλ. Το ίδιο πράγμα ακριβώς.
Σπ. Χαριτάτος: Υπάρχει χαλαρή ευρωπαϊκή αντίληψη;
Ευ. Βενιζέλος: Όχι, δεν υπάρχει χαλαρή ευρωπαϊκή αντίληψη, υπάρχει πάνω στις πλάτες μας, επειδή εμείς σηκώνουμε το βάρος, τραβάμε το κουπί, πληρώνουμε το κόστος, έχει οικοδομηθεί μια δημαγωγία «αντιμνημονιακή» που έχει φτάσει στο ταβάνι και τώρα υπάρχει ένας εκνευρισμός γιατί βλέπουν ότι βγαίνουμε από το μνημόνιο και σου λέει «πού πάτε ρε παιδιά; Στο μνημόνιο μέσα, όλα ψέματα είναι. Ούτε το χρέος είναι βιώσιμο, ούτε οι αγορές σας δίνουν καλά επιτόκια, το μνημόνιο δίνει καλύτερα, ούτε πρωτογενές πλεόνασμα έχετε, ψέματα στατιστικά λέτε, ούτε είναι αλήθεια ότι δε θα πάρετε νέα μέτρα».
Κι όταν τους λες «παιδιά, κάνετε λάθος, ούτε νέα μέτρα θα υπάρξουν ούτε πρόβλημα με τη βιωσιμότητα έχουμε και οι αγορές μας υποδέχθηκαν πάρα πολύ καλά και τα επιτόκια που πήραμε είναι συγκρίσιμα με τα επιτόκια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, μην κοιτάς τα ευρωπαϊκά τα οποία είναι κάτω από 1%, δες του ΔΝΤ τα επιτόκια, θα μπορούμε να πάρουμε λεφτά από την αγορά να ξεπληρώσουμε το ΔΝΤ με τα ίδια επιτόκια, 25 δισεκατομμύρια μόνο έχουμε πάρει από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο σε σχέση με τα 240 τα συνολικά».
Λοιπόν, αυτοί τρελαίνονται τώρα επειδή βλέπουν ότι μπορεί να βγούμε από το μνημόνιο, βγαίνουμε, οπότε σου λέει «ριξ’ τα όλα, ρίξε όλο το κάρβουνο στη μηχανή». Αυτό όμως δημιουργεί μια ένταση. Γιατί ο κόσμος τώρα θέλει να αισιοδοξήσει, ν’ αγωνιστεί, να κάνει τη μικροεπένδυσή του, να βρει τη δουλειά του, να προστατεύσει το εισόδημά του, ν’ αποκτήσουν ξανά αξία τα ακίνητά του, να προστατευθούν οι καταθέσεις του.
Και του δημιουργείται η εντύπωση, η ψευδαίσθηση «μήπως κερδίσω και τίποτα» -ιδίως στο χώρο των δημοσίων υπαλλήλων και των εργαζομένων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όχι του ιδιωτικού τομέα, όχι των επιχειρήσεων, αλλά στο χώρο του δημόσιου τομέα και της Δημόσιας Διοίκησης- σου λέει, «μήπως γίνει καμία κυβέρνηση ας πούμε Τσίπρα, Καμένου, Πολύδωρα, και μου δώσει ξανά αυτά που στερήθηκα»; Και κακώς τα στερήθηκαν οι άνθρωποι, αλλά το κράτος πρέπει να έχει προϋπολογισμό και έσοδα για να πληρώνει.
Αυτό είναι μια ψευδαίσθηση, δεν πρόκειται να γίνει ποτέ. Διότι όταν είσαι μέσα στην Ευρώπη, είσαι μέσα σ’ ένα πλαίσιο αλληλοεπιτήρησης που δεν έχει καμία σχέση με την τρόικα και εμείς επιτηρούμε τη Γαλλία και τη Γερμανία.
Σπ. Χαριτάτος: Πρόεδρε, έχετε πει ότι υπάρχει «ψαχνό» στην ελληνική κοινωνία του ΠΑΣΟΚ.
Ευ. Βενιζέλος: Ότι είναι το ΠΑΣΟΚ παρόν.
Σπ. Χαριτάτος: Είναι παρόν. Λέτε «διεκδικούμε Δήμους, Περιφέρειες»..
Ευ. Βενιζέλος: Δεν το βλέπετε εσείς;
Σπ. Χαριτάτος: Με μια δυναμική πολύ κομβική και στους φορείς και στα Συνδικάτα..
Ευ. Βενιζέλος: Ναι, δείτε τ’ αποτελέσματα τι γίνεται..
Σπ. Χαριτάτος: Το έχουμε δει..
Ευ. Βενιζέλος: Σωματεία, Σύλλογοι, Συνδικάτα, Ομοσπονδίες, Επιμελητήρια, Επιστημονικοί Σύλλογοι. Και τώρα Δήμοι και Περιφέρειες.
Σπ. Χαριτάτος: Αναρωτιέται όμως κανείς γιατί αυτό δε βγαίνει δημοσκοπικά και στην Ελιά εφ’ όσον φαίνεται ότι υπάρχουν πρόσωπα τα οποία γοητεύουν πολύ. Επίσης, σε μια λογική κυβέρνησης συνεργασίας γιατί δε μπορούν να συνεργαστούν κόμματα της Αριστεράς τη στιγμή που υπάρχει η άποψη ότι αυτοί που κυβερνούν, η ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, υπάρχει μια συγκυβέρνηση όπου η ΝΔ αιφνιδιάζει κι έρχεται το ΠΑΣΟΚ μ’ ένα βέτο.. Ξέρετε πόσα βέτο έχετε θέσει ως ΠΑΣΟΚ για να σώσετε και εικόνα και προσχήματα και επί της ουσίας πράγματα;
Ευ. Βενιζέλος: Θα σας πω. Ωραία το θέσατε. Να σας πω γιατί θέσατε τρία διαφορετικά πράγματα.
Σπ. Χαριτάτος: Είστε συγκυβέρνηση κι ένα κομμάτι, ο αιφνιδιασμός και το βέτο. Αυτή είναι η κυβέρνηση.
Ευ. Βενιζέλος: Θέσατε τρία διαφορετικά πράγματα, ήταν πυκνή η ερώτησή σας. Να τη χωρίσουμε σε τρία μέρη γιατί κάνατε τρεις ερωτήσεις σημαντικές ταυτόχρονα.
Η πρώτη είναι σε σχέση με την παρουσία του ΠΑΣΟΚ στην κοινωνία και τις επιδόσεις της Ελιάς. Η παράταξη είναι παρούσα, φαίνεται, είναι πολύ ισχυρή σε όλο τον κοινωνικό χώρο και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ένα μέρος όμως και ιδίως, όπως σας είπα και προηγουμένως, ο κόσμος του ευρύτερου δημόσιου τομέα, είναι δυσαρεστημένος, λες κι εμείς θέλαμε να του κόψουμε μισθούς και συντάξεις, λες κι εμείς θέλαμε να τον βάλουμε σε περιπέτεια. Δεν είχαμε καλύτερη λύση.
Η άλλη λύση είναι η απόλυτη καταστροφή. Εμείς θέλαμε να γίνουμε αντιπαθείς; Εμείς είχαμε τους δημοφιλέστερους πολιτικούς στην Ελλάδα. Ποτέ κανείς δεν έφτασε στα επίπεδα αυτά. Να μου επιτρέψετε ν’ αναφέρω άλλα ονόματα, όχι το δικό μου, αλλά εντάξει, ήμουν κι εγώ μέσα στους πολύ δημοφιλείς πολιτικούς τις εποχές τις καλές. Μετά υπέστημεν το κόστος κι εγώ προσωπικά μπήκα στη φωτιά εκ των υστέρων, έτσι; Δηλαδή ένα χρόνο μετά, για να μείνει η χώρα όρθια και η παράταξη.
Δεν είχαμε άλλη λύση. Άρα λοιπόν, το ΠΑΣΟΚ είναι παρόν κοινωνικά, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι παράταξη, είναι ένα όχημα διαμαρτυρίας, ψηφίζουν δικοί μας άνθρωποι σε πολύ μεγάλο βαθμό ΣΥΡΙΖΑ. Μπορεί να ψηφίζουν Ποτάμι. Άρα θέλουμε να τους πείσουμε να το ξανασκεφτούν. Αυτό που νομίζουν ότι μπορεί να βρουν ως αποκατάσταση, θα το βρουν μόνο μέσα από τον ασφαλή συγκεκριμένο τρόπο που τους έχουμε πει με ειλικρίνεια, γιατί στις εκλογές του 2012 τα είπαμε όλα πολύ καθαρά και με κάθε ειλικρίνεια.
Γ. Πιτταράς: Καλά, μπορεί να μην πείθονται τώρα επειδή το ΠΑΣΟΚ έχει κρυφτεί στο κουφάρι της Ελιάς.
Ευ. Βενιζέλος: Σιγά..
Γ. Πιτταράς: Γιατί το λέτε έτσι; Δεν το έχετε ακούσει;
Ευ. Βενιζέλος: Η Ελιά είναι ένα σχήμα ευρύτερο. Το ΠΑΣΟΚ είναι ο κορμός της Ελιάς, και το ΠΑΣΟΚ αγωνίζεται μέσα στην Ελιά. Γιατί, ο Ανδρέας Παπανδρέου δεν είχε κάνει τη Δημοκρατική Συμπαράταξη;
Γ. Πιτταράς: Την είχε κάνει.
Ευ. Βενιζέλος: Άρα; Εμείς δε μπορούμε να κάνουμε δηλαδή; Γιατί να μην κάνουμε; Να νιώθουν όλοι ότι είμαστε απομονωμένοι; Αυτοί θέλουν να κάνουν σχήματα συνεργασίας, εμείς δε μπορούμε να κάνουμε.. Πρώτη ερώτηση αυτή.
Δεύτερη ερώτηση: Δε μπορούμε να κάνουμε συνεργασία με προοδευτικές δυνάμεις; Πώς δε μπορούμε; Και μπορούμε και πρέπει και θέλουμε. Στη Βουλή αυτή όμως αυτή δεν έφταναν οι ψήφοι ούτε φτάνουν χωρίς τη ΝΔ. Δε μπορείς να κάνεις χωρίς τη ΝΔ που είναι το πρώτο κόμμα. Πρέπει να ήμαστε όλοι μέσα σε μια κυβέρνηση εθνικής ενότητας, με άλλες ισορροπίες. Αν δεχόταν ο ΣΥΡΙΖΑ απ’ την αρχή και δεν έφευγε η ΔΗΜΑΡ, για σκεφτείτε τι ισορροπία θα είχε η κυβέρνηση και τι εθνική ομάδα διαπραγμάτευσης θα είχαμε. Άρα εμείς το προτείναμε και πάντα το προτείνουμε. Άλλοι το έχουν αρνηθεί. Δεν είπαμε ποτέ εμείς να μείνουμε με τη ΝΔ. Σε κατάσταση ανάγκης είμαστε.
Και τρίτον, λέτε είναι δύσκολη η σχέση με τη ΝΔ. Πώς να μην είναι δύσκολη; Εδώ είναι δύσκολη η σχέση σε χώρες που είναι υπό συνθήκες απολύτως φυσιολογικές ανόδου. Είναι δύσκολη η σχέση μεταξύ SPD και Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος στη Γερμανία. Είναι εύκολη η σχέση της κας Μέρκελ με τον κ. Γκάμπριελ; Εβδομάδες έκαναν διαπραγμάτευση και κάθε λίγο και λιγάκι διαφωνούν. Ακόμη και σε θέματα μεγάλα, θεμελιώδη θέματα για την πορεία της γερμανικής οικονομίας. Είναι δύσκολη η σχέση στην Αγγλία που έχουμε ένα δεξιό κι ένα φιλελεύθερο κόμμα που συγκυβερνούν. Είναι δύσκολη η σχέση στην Ολλανδία που δεν έχει και μεγάλα προβλήματα, όπου κυβερνούν οι Φιλελεύθεροι και οι Εργατικοί.
Σπ. Χαριτάτος: Όπως η δική σας με τον Φώτη Κουβέλη.
Ευ. Βενιζέλος: Αυτό δεν είναι το κρίσιμο, το κρίσιμο είναι η δική μας με τη ΝΔ. Ναι, φυσικά, η ΝΔ θα ήθελε να είναι μόνη και πολλές φορές ενεργεί σα να είναι μόνη. Αλλά εμείς λέμε, προγραμματική σύμβαση, διαπραγμάτευση, θετικό πρόσημο, δε θα περάσει το ένα, δε θα περάσει το άλλο..
Σπ. Χαριτάτος: Ναι, αλλά στα τηλεοπτικά σποτ αυτό βγαίνει προς τα έξω από τη Νέα Δημοκρατία, ότι τα έχει κάνει όλα μόνη της.
Ευ. Βενιζέλος: Καλά, εντάξει.. Αυτό είναι ανακριβές και άδικο. Θα έρθω σ’ αυτό.
Σπ. Χαριτάτος: Τα σποτ παίζουν όμως Πρόεδρε.
Ευ. Βενιζέλος: Παίζουν, εντάξει. Ο άλλος δεν καταλαβαίνει; Πού απευθύνεται; Δηλαδή δεν είναι προφανές ότι η ΝΔ πέρασε μια αντιμνημονιακή φάση, πήγε στην πλατεία Συντάγματος με τους αγανακτισμένους και ξαφνικά έκανε τη μεγάλη στροφή και είπε «τώρα γίνομαι κόμμα ευθύνης και αποδέχομαι τις επιλογές που έκανε το ΠΑΣΟΚ»; Δεν το ξέρουμε αυτό;
Η δημοσιονομική προσαρμογή για την οποία όλοι λέμε ότι είναι σημαντική, το πρωτογενές πλεόνασμα και όλα αυτά, είχε επιτευχθεί κατά 85% μέχρι τις εκλογές του Μαΐου του 2012. Από το Μάιο του 2012 μέχρι σήμερα έχουμε κάνει το υπόλοιπο 15%. Θα μου πεις, δύσκολο είναι γιατί σωρεύεται κόπος, σωρεύονται θυσίες, κάθε βήμα γίνεται και πιο βαρύ και πιο δύσκολο. Εντάξει, αλλά είχαμε κάνει μόνοι μας το 85%.
Η ΝΔ μιλούσε για ισοδύναμα, για το Ζάππειο, είχε τις λύσεις. Κατάλαβε κι αυτή ότι δεν υπάρχουν λύσεις. Και η ΔΗΜΑΡ μιλούσε για εναλλακτικές λύσεις κτλ. Μετά μπήκε στην κυβέρνηση. Μετά είδε ότι είναι βαρύ να είσαι στην κυβέρνηση γιατί έχει κόστος.
Σπ. Χαριτάτος: Σας χτυπάει η ΔΗΜΑΡ.
Ευ. Βενιζέλος: Εντάξει, μας χτυπάει η ΔΗΜΑΡ μ’ έναν τρόπο ο οποίος, το έχω πει πολλές φορές, δυστυχώς πάει να πάρει τώρα ψίχουλα από το ΠΑΣΟΚ. Και δεν είναι ότι μας χτυπάει πολιτικά -αυτό που λέω εγώ παρασιτικά λειτουργεί- είναι ότι υιοθετεί και ενθαρρύνει τυχοδιωκτικές συμπεριφορές, συμπεριφορές πολιτικά ανήθικες. Δηλαδή άνθρωποι οι οποίοι φτιάχτηκαν από το ΠΑΣΟΚ διορισμένοι και ξαναδιορισμένοι σε επίζηλες καλά αμειβόμενες θέσεις, τελευταία στιγμή λένε «όχι, είμαι ΔΗΜΑΡ» και η ΔΗΜΑΡ γίνεται μηχανισμός εκλογικής στήριξης ανθρώπων που προέρχονται από το ΠΑΣΟΚ. Το παλιό ΠΑΣΟΚ, το ΠΑΣΟΚ του χθες. Η ΔΗΜΑΡ που συνεργάζεται με το ΠΑΣΟΚ του χθες αλλά αδυνατεί να συνεργαστεί με το ΠΑΣΟΚ του σήμερα. Καταπληκτικό, έτσι;
Γ. Πιτταράς: Αυτά θα πείτε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας όταν θα πάτε στις 26 Μαΐου; Τι έχετε κατά νου να του πείτε; Γιατί ακόμα κι αυτό που έχετε πει έχει αφήσει κάτι, ότι κάτι περιμένουμε μετά..
Ευ. Βενιζέλος: Στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας θα πάω ούτως ή άλλως διότι το αποτέλεσμα κατά τη γνώμη μου θα είναι καλό, η χώρα θα ψηφίσει υπεύθυνα και με διορατικότητα. Θα πάω στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας γιατί ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι ρυθμιστής του πολιτεύματος και σύμβολο της εθνικής ενότητας.
Άλλοι πήγαν και του έριχναν βρισιές και γιαούρτια στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου του 2011. Ο εκάστοτε Πρόεδρος της Δημοκρατίας -αφήστε που ο συγκεκριμένος είναι ένας άνθρωπος με αγωνιστική διαδρομή και περγαμηνές- αλλά ο εκάστοτε, όποιος και να’ ναι, ο θεσμός, είναι το σύμβολο της εθνικής ενότητας. Εμείς πρέπει να ενώσουμε το έθνος. Και θυμάστε ότι εγώ από το Μάιο του 2012, τον Ιούνιο, που δε μπήκε ο ΣΥΡΙΖΑ μέσα, έλεγα επίμονα δυο πράγματα:
Το πρώτο, να κάνουμε εθνική ομάδα διαπραγμάτευσης και με την αντιπολίτευση, για ν’ αντιμετωπίσουμε ενιαία την τρόικα. Ούτε φωνή ούτε ακρόαση. Ούτε και η ΝΔ το πολυήθελε. Ούτε η ΔΗΜΑΡ διερρήγνυε τα ιμάτιά της για το θέμα αυτό.
Δεύτερον, προσέξτε το φαινόμενο της Χρυσής Αυγής, το ναζιστικό μόρφωμα και ελάτε να συνεργαστούμε όλες οι δυνάμεις του συνταγματικού τόξου. Πολύ πέρα από τις δυνάμεις τις προοδευτικές, πολύ πέρα από τις δυνάμεις τις φιλοευρωπαϊκές. Το συνταγματικό τόξο. Και έπρεπε να περιμένουμε να φτάσουμε στη δολοφονία του αδικοχαμένου Φύσσα, για να ευαισθητοποιηθούν.
Λοιπόν, έχουμε ξεχαστεί, κανείς δεν ξέρει τι έχουμε κάνει. Τον αγώνα μας, όλο τον αγώνα των βουλευτών μας οι οποίοι έχουν φτύσει αίμα για το μακροοικονομικό πλαίσιο της διαπραγμάτευσης. Για τα σχέδια ανάσχεσης της ανεργίας, για την πλήρη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη μακροχρονίως ανέργων και ανασφάλιστων, επιχειρηματιών, υπερήλικων, ώστε κανείς να μην είναι ανασφάλιστος στον τομέα υγείας. Για το γάλα, για τον πλειστηριασμό πρώτης κατοικίας, για τις εμπορικές μισθώσεις, για την αγροτική πολιτική, για την κατανομή του πρωτογενούς πλεονάσματος όπως αποφασίσαμε να γίνει η κατανομή του πλεονάσματος, για το φόρο ακινήτων.
Και πληρώνουμε εμείς τώρα το κόστος. Και προσωπικά το πληρώνω εγώ, για το χαράτσι του Σεπτεμβρίου του 2011 που ήταν 2 δισ. ευρώ όταν τα μέτρα του Νοεμβρίου του 2012, ήταν 14 δισ. ευρώ. Και όταν πήγαμε να κάνουμε τον ενιαίο φόρο ακινήτων, όποιοι είχαν εντιμότητα και θάρρος, έλεγαν «ρε παιδιά, το ειδικό τέλος ακινήτων μέσω της ΔΕΗ είναι καλύτερο, απλούστερο, δικαιότερο, καλύτερο». Ξέρετε όμως πώς το πλήρωσα εγώ αυτό;
Σπ. Χαριτάτος: Δε θεωρείτε δηλαδή ότι το χαράτσι ήταν ένα μέτρο που σόκαρε την ελληνική κοινωνία;
Ευ. Βενιζέλος: Τη σόκαρε την ελληνική κοινωνία επειδή υπήρχε ένας άλλος μηχανισμός. Η επιβάρυνση σε σχέση με άλλες επιβαρύνσεις φορολογικές των τελευταίων 5 ετών είναι τίποτα. Η έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης είναι μεγαλύτερη. Και έλεγαν όλοι «θα κοπεί το ρεύμα». Κανένα ρεύμα δεν κόπηκε σε κανένα νοικοκυριό για το χαράτσι. Κανένα. Και το κοινωνικό τιμολόγιο της ΔΕΗ αυτή τη στιγμή είναι σε 550.000 νοικοκυριά και το πρόγραμμά μας προβλέπει επέκταση σε 750.000 νοικοκυριά.
Σπ. Χαριτάτος: Πρόεδρε είδατε τον Αλέξη Τσίπρα στο γνωστό debate;
Ευ. Βενιζέλος: Δυστυχώς όχι, ήμουν σε μια εκδήλωση του ΠΑΣΟΚ και δε μπόρεσα.
Σπ. Χαριτάτος: Δεν έχετε έναν απόηχο;
Ευ. Βενιζέλος: Έχω απόηχο από δεύτερο χέρι, δε θέλω να κάνω σχόλια.
Γ. Πιτταράς: Πάντως το θέμα δημοψηφίσματος το έβαλε και στον κ. Γιουνκέρ..
Ευ. Βενιζέλος: Απάντηση δεν πήρε βέβαια. Δεν νομίζω ότι πήρε σε κανένα θέμα διότι ο διάλογος γίνεται με άλλον τρόπο στην Ευρώπη.
Σπ. Χαριτάτος: Το έβαλε όμως το θέμα, πρέπει να το αναγνωρίσουμε αυτό.
Ευ. Βενιζέλος: Ωραία, καλά έκανε. Ο κ. Τσίπρας έχει κάνει το εξής καταπληκτικό, θέλω να σας το περιγράψω πολύ συνοπτικά: Λέει ο κ. Τσίπρας: 10 Ιουνίου του 2011 στη Βουλή, στο Γιώργο Παπανδρέου: «Είσαι Πινοσέτ». Πριν γίνει ανασχηματισμός. Μετά, κάνουμε τη μεγάλη επιτυχία 27/10/2011 και παίρνουμε το δεύτερο πακέτο. Την επόμενη μέρα ο ΣΥΡΙΖΑ πρωτοστατεί στα επεισόδια κατά των εκπροσώπων της κυβέρνησης στην παρέλαση και κατά του Προέδρου της Δημοκρατίας στη Θεσσαλονίκη.
Δημιουργείται ένταση, λέει ο Γιώργος Παπανδρέου «δημοψήφισμα». Λέει ο κ. Τσίπρας: «Άθλια πρόταση, φθηνό τέχνασμα, εναντίον αυτής της απατηλής πρότασης». Μετά αρχίζει η κρίση ν’ αλλάζει τα δεδομένα, ν’ ανεβαίνει ο ΣΥΡΙΖΑ, υιοθετεί όλους τους βουλευτές που μπορούσε και τους υπουργούς ακόμη, οι οποίοι είχαν χτυπήσει την κυβέρνηση Παπανδρέου και ήθελαν να τη ρίξουν, βουλευτές εκλεγμένοι με το ΠΑΣΟΚ. Η κα Σακοράφα, ο κ. Κουρουπλής, μέχρι και η κα Κατσέλη. Δηλαδή η πρωτοκλασάτη υπουργός Οικονομίας του Παπανδρέου που ήταν επί ένα χρόνο υπουργός, είτε Οικονομίας, Ανάπτυξης, είτε Εργασίας. Δηλαδή στα πρώτα υπουργεία. Και τους υιοθετεί αυτούς όλους οι οποίοι καταψήφισαν την κυβέρνηση Παπανδρέου, η οποία πήρε ψήφο εμπιστοσύνης.
Κι έρχεται τώρα, αφού τα έκανε όλα αυτά και λέει: Μα είναι δυνατόν, οι ξένοι, ο Μπαρόζο, να αμφισβητούν το νόμιμο Πρωθυπουργό και την κυβέρνηση; Δηλαδή μας δουλεύει. Δηλαδή πρόκειται για μια προσβολή στη νοημοσύνη, τη λογική και την ευαισθησία του ελληνικού λαού. Δεν είναι καταπληκτικό; Τι ρωτούσε τον κ. Γιουνκέρ; Τι να του πει ο κ. Γιουνκέρ;
Γ. Πιτταράς: Προφανώς για παρασκήνιο, γιατί έχουν ακουστεί πολλά.
Ευ. Βενιζέλος: Ναι, ο Γιουνκέρ ήταν παρών και βοήθησε. Θ’ αποδειχθεί πώς βοήθησε με τη στάση του, όχι με τα λόγια που είπε, αλλά με τις ενέργειές του.
Γ. Πιτταράς: Εσείς με τον κ. Μπαρόζο δεν είχατε κάποια συνομιλία.
Ευ. Βενιζέλος: Να σας πω κάτι; Αυτά είναι αστεία. Ξέρετε τι σημαίνει να είναι παρών ο Σαρκοζί και η Μέρκελ; Πιστεύετε ότι παρόντος του Σαρκοζί και της Μέρκελ υπάρχει περιθώριο να παρέμβουν οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου; Έχετε αίσθηση των συσχετισμών; Και εν πάση περιπτώσει, ο κ. Μπαρόζο ανήκει στο κόμμα που ανήκει ο κ. Σαμαράς και είναι ομόλογος του Πρωθυπουργού, δεν είναι ομόλογος του Υπουργού Οικονομικών ή του Υπουργού Εξωτερικών.
Δεν παίζει ο άνθρωπος τέτοιο ρόλο, να βοηθήσει ήθελε. Παρ’ ό,τι βέβαια το ΠΑΣΟΚ είχε ταχθεί εναντίον του, εναντίον της επιλογής του ξανά ως Προέδρου της Επιτροπής μετά τις ευρωπαϊκές εκλογές του 2009 κατά τρόπο σφοδρό, εναντίον. Δεν είχε δηλαδή κανένα λόγο να έχει και καμία ιδιαίτερη πολιτική συμπάθεια στους ανθρώπους του ΠΑΣΟΚ.
Σπ. Χαριτάτος: Πρόεδρε βλέπουμε σήμερα σε πρωτοσέλιδο στη Real News, λόγια του Χάρη Καστανίδη για το παρασκήνιο στις Κάννες και λόγια βαριά, που μιλούν για κοινοβουλευτικό πραξικόπημα. Κάτι που στο παρελθόν έχει ξαναπεί ο κ. Καστανίδης, χωρίς να έχουν γίνει πρωτοσέλιδο αυτές οι δηλώσεις. Σήμερα όμως γίνατε πρωτοσέλιδο στη Real News.
Ευ. Βενιζέλος: Κατ’ αρχάς ο κ. Καστανίδης, όπως λέτε κι εσείς, έχει πει κατά καιρούς τα ίδια πράγματα σε διάφορα μέσα ενημέρωσης, δεξιά αριστερά. Η αλήθεια είναι ότι το νέο γεγονός είναι η υπερβολική προβολή, πρωτοσέλιδη προβολή σε ένα κυριακάτικο έντυπο αυτών των ειπωμένων ήδη από το παρελθόν θέσεων. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αξιολογηθεί.
Και εν πάση περιπτώσει ξέρουμε ποια έντυπα και ποιοι δημοσιογράφοι είναι αυτοί οι οποίοι προσπαθούν συστηματικά να ευτελίσουν και να υπονομεύσουν τον κ. Παπανδρέου προσωπικά και επίσης ξέρουμε πάρα πολύ καλά, επειδή είμαστε γνωστοί σε μια μικρή χώρα όπου ζούμε, ποιοι είναι οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, ακόμη και πρωτοκλασάτοι υπουργοί του ΠΑΣΟΚ, που τιμήθηκαν από την παράταξη και τον κ. Παπανδρέου και τελικά τον εγκατέλειψαν και θα μου επιτρέψετε να πω ότι τον πρόδωσαν, γιατί ψήφισαν εναντίον της κυβέρνησής του, ή εναντίον των νομοσχεδίων της κυβέρνησής του και τον ανάγκασαν να τους διαγράψει από το ΠΑΣΟΚ, ή αποχώρησαν πανηγυρικά οι ίδιοι από το ΠΑΣΟΚ. Kαι λίγοι είχαν την εντιμότητα, πάρα πολύ λίγοι, ελάχιστοι, να παραιτηθούν και να αφήσουν τις έδρες τους. Όπως συνέβη με το Γιώργο Φλωρίδη, ή με τον Έκτορα Νασιώκα.
Και επειδή πρέπει να σας πω κ. Χαριτάτο, ότι δεν πρέπει να κρυβόμαστε μεταξύ μας, το 2007 υπήρξαν στελέχη του ΠΑΣΟΚ που τάχθηκαν μαζί μου. Η μεγάλη πλειονότητα των στελεχών, τάχθηκε με τον Γιώργο Παπανδρέου. Χάσαμε από το 2009 έως το 2012 περίπου 25 βουλευτές, οι οποίοι με τον έναν ή τον άλλο τρόπο από το Μάιο του 2010 διαφοροποιήθηκαν.
Οι βουλευτές αυτοί είναι στη συντριπτική τους πλειονότητα άνθρωποι του στενού κύκλου του κ. Παπανδρέου. Δεν είναι υποστηριχτές δικοί μου του 2007. Και εάν κάποιος στήριξε το Γιώργο Παπανδρέου μέχρι τελευταίας στιγμής με τεράστιο κόστος, με ανυπολόγιστο προσωπικό κόστος, θα μου επιτρέψετε να πω ότι είμαι εγώ.
Δεν έφυγα το 2007 από το ΠΑΣΟΚ και διασφάλισα την ενότητα. Αγωνίστηκα να γίνει πρωθυπουργός το 2009 ως κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος με μεγάλες μάχες στη Βουλή, έκανα τη δουλειά μου στο Υπουργείο Εθνικής Αμύνης, βοηθώντας στην εκτέλεση του προγράμματος στήριξης και ανέλαβα την ηλεκτρική καρέκλα του Υπουργού Οικονομικών γιατί δεν υπήρχε άλλη λύση.
Και στις Κάννες πήγα ενώ διαφωνούσα με το δημοψήφισμα και το έχω πει αυτό γραπτά στον κ. Παπανδρέου και έπεσα από τα σύννεφα όταν κατάλαβα ότι δεν είχε γίνει συνεννόηση με Σαρκοζί, Μέρκελ, με κανέναν. Στήριξα δημόσια για να μην διχαστεί το ΠΑΣΟΚ, για να μείνει σταθερή η κυβέρνηση. Προσπάθησα να βοηθήσω, να βοηθήσω και τον ίδιο και τη χώρα στις τραγικές συνθήκες των Καννών, γιατί εκεί μας ζητούσαν ρέστα επειδή δεν είχαν ειδοποιηθεί και μας ζητούσαν να κάνουμε ενέργειες προστασίας της χώρας μας και του ευρώ, αλλά πρωτίστως της χώρας μας. Και στη συνέχεια δέχτηκα να μείνω και στην κυβέρνηση Παπαδήμου ως υπουργός Οικονομικών επειδή με ζητούσαν, όχι επειδή είχα καμία επιθυμία. Επειδή δεν υπήρχε άλλη λύση. Κάποιος έπρεπε να συνεχίσει αυτό που έγινε.
Αλλά ο κ. Καστανίδης καταψήφισε το δεύτερο πρόγραμμα που τώρα σώζει τη χώρα. Η κα Κατσέλη, η υπουργός Ανάπτυξης και Εργασίας καταψήφισε και πηγαίνανε στο ΣΥΡΙΖΑ και ήταν ταλαντευόμενος ο κ. Καστανίδης μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΔΗΜΑΡ. Και για θυμηθείτε ποιοι ήταν αυτοί που ξεκίνησαν αυτό το χορό του Ζαλόγγου. Ο κ. Βουδούρης επιλεγμένος από τον κ. Παπανδρέου; Ο κ. Κουρουμπλής; Η κα Σακοράφα; Ο κ. Βαγγέλης Παπαχρήστος, προσωπικός του φίλος; Για να φτάσουμε στον κ. Καστανίδη και την κα Κατσέλη.
Έλεος με αυτά. Τέρμα. Το τι έγινε στις Κάννες το ξέρουμε πάρα πολύ καλά όσοι ήμασταν παρόντες. Και ο κ. Παπανδρέου θα μιλήσει γιατί οφείλει ιστορικά να μιλήσει. Και θα πούμε όλη την αλήθεια, αλλά δεν θέλω παιδαριώδεις αφέλειες και αθλιότητες του τύπου «ο Μπαρόζο, οι Αμερικάνοι, ο Ομπάμα, η CIA, οι κακοί Γερμανοί, επέβαλαν την αλλαγή της κυβέρνησης».
Πρότεινα το Μάιο του 2010 να ζητήσουμε αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών για να θέσουμε τη ΝΔ προ των ευθυνών της. Για να μην υπάρχει αντιμνημονιακό μέτωπο δεξιάς και αριστεράς. Απερρίφθη η πρότασή μου, επειδή στελέχη κοντά στον κ. Παπανδρέου τον έπεισαν ότι πρέπει να σηκώσουμε μόνοι μας το βάρος γιατί θα βγούμε σε λίγους μήνες από το πρόγραμμα και να πάρουμε εμείς τη δόξα. Κατάλαβε ο ίδιος ήδη από τις αρχές Ιουνίου 2011 ότι χρειάζεται συνεργασία και δέχτηκε με γενναιοδωρία να φύγει από Πρωθυπουργός. Το πρότεινε.
Μετά, επειδή δεν έγινε αυτό εφικτό και δεν έπρεπε να γίνει εκείνη τη στιγμή, δοκιμάσαμε ξανά με τις δυνάμεις του ΠΑΣΟΚ. Και μετά τις Κάννες, ο ίδιος πήρε την πρωτοβουλία ευρύτερης συσπείρωσης. Και με τον κ. Σαμαρά και με τον κ. Καρατζαφέρη.
Και σας ξαναλέω ότι αυτός διάλεξε τον Πρωθυπουργό της επιλογής του. Πρώτη επιλογή ήταν ο κ. Κακλαμάνης, η δεύτερη ο κ. Πετσάλνικος, η τρίτη πραγματική επιλογή -γιατί υπήρξαν και επιλογές που λεγόντουσαν, αλλά δεν ήταν πραγματιικές επιλογές, δεν τις πίστευε κανείς- ήταν τελικά ο κ. Παπαδήμος. Ποιος τον είπε τον Παπαδήμο; Τον είπε ο Μπαρόζο; Τον είπαν ποιοι; Τον είπαν οι μυστικοί πράκτορες; Τον είπαν οι τραπεζίτες; Τον έλεγαν στελέχη του ΠΑΣΟΚ, ενεργά στελέχη, υπουργοί, βουλευτές. Τον έλεγαν τα μέσα ενημέρωσης. Τον λέγατε εσείς οι δημοσιογράφοι στα σχόλιά σας. Τον έλεγε ο επιχειρηματικός κόσμος ο οποίος ήθελε να υπάρξει μια κυβέρνηση με κάποιον ο οποίος παρέχει κάποια εχέγγυα εγκυρότητας ιδίως στο εξωτερικό, λόγω της ιδιότητας που είχε πριν. Κι έτσι φτάσαμε εκεί που φτάσαμε.
Τώρα κάποιοι δίνουν τα ρέστα τους στο όνομα του κόμματος της δραχμής. Θεωρούν ότι χτυπώντας το ΠΑΣΟΚ και την Ελιά, χτυπούν την κυβέρνηση, χτυπούν την πορεία εξόδου της χώρας από την κρίση. Δεν έχουν εγκαταλείψει την επιθυμία τους να ρίξουν στα τάρταρα τη χώρα. Θα διαψευστούν.
Και υπάρχουν και κάποιοι Ηρακλείς του στέμματος, οι οποίοι ερήμην του κ. Παπανδρέου διαχειρίζονται υποτίθεται το όνομά του και βυσσοδομούν κατά του ΠΑΣΟΚ και της παράταξης, εναντίον μου επειδή τυχαίνει να είμαι τώρα πρόεδρος της παράταξης, για να οδηγήσουν την παράταξη σε κακά αποτελέσματα, για να χτυπήσουν τη χώρα, την πολιτική εξόδου από την κρίση, να υπηρετήσουν εξ αντικειμένου την άθλια πολιτική της δραχμής.
Τι ρεβάνς θέλουν να πάρουν και στο όνομα ποιου; Στο όνομα του Παπανδρέου που είναι ο πρώτος Έλληνας που θέλει να πετύχει η πολιτική αυτή για να δικαιωθεί και ο ίδιος για τις δύσκολες επιλογές που έκανε;
Σπ. Χαριτάτος: Σας πεισμώνει ή σας προβληματίζει αυτός ο τίτλος; «έτσι έριξε το Γιώργο ο Βενιζέλος»;
Ευ. Βενιζέλος: Έχου Tromaktiko
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος αναφέρθηκε στις Κάννες, τα εσωκομματικά του ΠΑΣΟΚ και στον ΣΥΡΙΖΑ.
Ακολουθεί το κείμενο της συνέντευξης του Ευάγγελου Βενιζέλου:
Σπ. Χαριτάτος: Πρόεδρε καλημέρα κι ευχαριστούμε για τη φιλοξενία.
Ευ. Βενιζέλος: Εγώ ευχαριστώ.
Σπ. Χαριτάτος: Λίγο πριν φτάσει ο ψηφοφόρος, κυρίως ο αναποφάσιστος ψηφοφόρος, μπροστά από την κάλπη, μετράτε στιγμές και για την Ελιά και για την προσωπική σας πορεία στο ΠΑΣΟΚ, με τις επιλογές σας και τα διλήμματα των τελευταίων ωρών. Ώρα περίσκεψης για σας ή είστε πλέον αποφασισμένος και για την επόμενη μέρα;
Ευ. Βενιζέλος: Κατ’ αρχήν να μιλήσουμε λίγο απλά: Είμαστε λίγο πριν από τον πρώτο γύρο των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών, άρα αυτό που θα κάνουν οι πολίτες την Κυριακή είναι να διαλέξουν τον καλύτερο Δήμαρχο, τον καλύτερο Περιφερειάρχη, τον πιο προοδευτικό, τον πιο άξιο, τον πιο αποτελεσματικό. Εμείς σεβόμαστε την Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν έχουμε δώσει κομματικά χρίσματα, η παράταξή μας έχει μεγάλο αριθμό καταξιωμένων στελεχών, είναι παρούσα πολύ δυναμικά και στους Δήμους και στις Περιφέρειες, αλλά εμείς σεβόμαστε τη βούληση των τοπικών κοινωνιών και όλους τους αντιπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αυτό θα γίνει αύριο.
Την επόμενη εβδομάδα πάλι έχουμε το δεύτερο γύρο των δημοτικών και περιφερειακών, πάλι με τον ίδιο τρόπο και τα ίδια κριτήρια και έχουμε και τις ευρωπαϊκές εκλογές. Άρα δεν κρίνεται το ΠΑΣΟΚ και η Ελιά, κρίνεται και το ΠΑΣΟΚ και η Ελιά μαζί με όλα τ’ άλλα κόμματα, κρίνεται το δικό μας κόμμα σε συνδυασμό με όλα τ’ άλλα κόμματα και σίγουρα δεν κρίνομαι εγώ. Κρίνομαι κι εγώ όπως κρίνονται όλοι οι πολιτικοί αρχηγοί, όχι διαφορετικά από τους άλλους πολιτικούς αρχηγούς. Άλλωστε πολύ μικρή σημασία έχει το προσωπικό ζήτημα του καθενός. Αυτό που κρίνεται όμως είναι ο τόπος, η σταθερότητα, η ηρεμία, η αποτελεσματικότητα της δουλειάς μας που είναι μια εθνική δουλειά.
Άρα εγώ αυτό που λέω είναι ότι ενώ πηγαίνουμε να κάνουμε τρεις εκλογές ειδικού σκοπού -δημοτικές, περιφερειακές, ευρωπαϊκές- ενώ ακόμη και ο ΣΥΡΙΖΑ ξέχασε τη λογική των εκλογών-δημοψηφίσματος, τη λογική της εφόδου, η αλήθεια είναι ότι το βράδυ της άλλης Κυριακής, 25 Μαΐου, όλοι θα βγάζουν πολιτικά συμπεράσματα γύρω από ένα ερώτημα: «Άντεξε η κυβέρνηση; Συνεχίζουμε στην ίδια στρατηγική; Ή μπαίνουμε σε κρίση και αμφισβήτηση με αρνητικές επιπτώσεις για την οικονομία και τη χώρα»;
Επειδή λοιπόν αυτό πρόκειται να συζητηθεί μετά τις εκλογές, λέμε στους πολίτες, αντί να το συζητούν ερήμην σας, αναλυτές, δημοσιογράφοι, πολιτικοί, μετά τις εκλογές, σκεφτείτε το, συζητείστε το και αποφασίστε πριν τις εκλογές. Τόσο απλά. Ότι για να έχουμε σταθερότητα και να ολοκληρώσουμε το εθνικό αυτό έργο με θυσίες δραματικές, των Ελλήνων πολιτών, γιατί έχουμε απέναντί μας πολύ δύσκολους συσχετισμούς ευρωπαϊκούς και διεθνείς, πρέπει να έχουμε σταθερότητα.
Για να έχουμε σταθερότητα, χρειάζεται η κυβέρνηση όχι γενικά κι αόριστα, με προοδευτικό πρόσημο, άρα οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και της Ελιάς, που είναι συν 2 γιατί τώρα έχουμε και τον Ανδρέα Λοβέρδο και το Χρήστο Αηδόνη, 29 Βουλευτές είναι καθοριστικός παράγοντας για να υπάρχει κυβέρνηση.
Και λέω και κάτι άλλο: Δε μπορώ να δεχθώ εγώ δυο τύπους πολιτικών συμπεριφορών, έναν που λέει «εσείς παιδιά του ΠΑΣΟΚ και της Ελιάς είστε ήρωες, σηκώνετε μεγάλο βάρος, σας εκτιμούμε, σας θαυμάζουμε, πληρώνετε κόστος, είμαστε με την κυβέρνηση, θέλουμε σταθερότητα, ψηφίζουμε ΝΔ όμως γιατί πρέπει να δούμε τι γίνεται με το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ». Δεν υπάρχει κυβέρνηση της ΝΔ, υπάρχει κυβέρνηση συνεργασίας η οποία χωρίς ισχυρή προοδευτική παρουσία δεν υπάρχει.
Και υπάρχει και ο άλλος τρόπος συμπεριφοράς που λέει «εμείς δημοκράτες είμαστε, προοδευτικοί, εκσυγχρονιστές, ανανεωτικοί, θέλουμε να ολοκληρωθεί το έργο της κυβέρνησης, υπάρχουν συνταγματικές προθεσμίας, κανείς δε θέτει θέμα πρόωρων εκλογών, αλλά ας ψηφίσουμε χαλαρά, ας ψηφίσουμε κάτι καινούργιο, χωρίς βάρη, το οποίο καινούργιο δεν έχει τίποτα συγκεκριμένο, δεν έχει ευθύνη, δεν έχει βουλευτές, δεν πληρώνει κόστος… Δε γίνεται έτσι. Διότι την επομένη των εκλογών, το βράδυ των εκλογών, της άλλης Κυριακής, πρέπει να κάνουμε έναν λογαριασμό εθνικό και να ενώσουμε το έθνος για να βγούμε από την κρίση και να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος.
Γ. Πιτταράς: Από το 2012 έχει πει ο κόσμος ότι θέλει κυβερνήσεις συνεργασίας όμως, δεν το λέει πρώτη φορά.
Ευ. Βενιζέλος: Βεβαίως. Είναι πολύ ωραία η παρατήρησή σας.
Γ. Πιτταράς: Άρα πρέπει κάποιος να έρθει να πει την επομένη αυτών των ευρωεκλογών, ποιο θα είναι το σχήμα που μπορεί να συνεχίσει για να υπάρχει αυτή η σταθερότητα;
Ευ. Βενιζέλος: Το λέτε πολύ ωραία. Κατ’ αρχάς κάνετε πάρα πολύ καλά που θυμίζετε ότι εδώ υπάρχουν οι εκλογές του 2012. Γιατί κάποιοι νομίζουν ότι βαδίζουμε επί τη βάση των εκλογών του 2009 όταν ο κόσμος δεν ήξερε περί κρίσης ούτε το πολιτικό σύστημα δεν ήξερε, ούτε οι δημοσιογράφοι δεν ήξεραν και μετά από 5-6 μήνες βρεθήκαμε αντιμέτωποι με την κατάρρευση της χώρας, το μνημόνιο, δραματικά μέτρα.
Εκεί μπορεί ο καθένας να πει «κοιτάξτε παιδιά, εγώ υπό άλλες συνθήκες ψήφισα σε άλλες βρέθηκα». Εντάξει, αλλά δυο χρόνια μετά, το Μάιο και τον Ιούνιο του 2012 ξαναψήφισε ο λαός, γνωρίζοντας τα πάντα. Το πρόγραμμα, τα μέτρα, τις θυσίες, τις δυσκολίες, εναλλακτικές λύσεις που δεν υπάρχουν. Και ψήφισε. Ξέρετε, χωρίς καμία πλειοψηφική λογική παλιά, μοίρασε τις δυνάμεις πάρα πολύ, αλλά αθροιστικά ψήφισε τη λογική αυτή. Τη λογική της προσπάθειας μέσα στην Ευρώπη με ασφάλεια, γιατί κατάλαβε ότι δεν υπάρχει Σχέδιο Β.
Και όταν ήταν και η ΔΗΜΑΡ μέσα είχαμε πλειοψηφία εκλογική 48%, όταν έφυγε η ΔΗΜΑΡ έχουμε 42,5%. Έχω πει πολλές φορές, λίγες κυβερνήσεις στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή έχουν πλειοψηφία εκλογική 42,5%.
Γ. Πιτταράς: Εντάξει, κανείς δεν αμφισβητεί το μοντέλο αυτό που περιγράφετε, διότι το έχει αποφασίσει κατ’ αρχήν ο κόσμος. Έχει περάσει στο μυαλό σας ότι αυτό το μοντέλο ενδεχομένως μπορεί να εφαρμοστεί την επομένη των ευρωεκλογών με άλλο πρόσωπο επικεφαλής; Να μην είναι ο κ. Σαμαράς.
Ευ. Βενιζέλος: Με συγχωρείτε, αυτό είναι ένας εισοδισμός, μια παρέμβαση στα κόμματα που μπορεί να γίνει μόνο αν το θέλουν τα κόμματα. Αλλιώς είναι αμφισβήτηση του ρόλου του αρχηγού του κόμματος και του Πρωθυπουργού που θυμίζει αποστασία. Δηλαδή ο κ. Παπανδρέου, σε καμία περίπτωση δεν έπρεπε να φύγει από Πρωθυπουργός το 2011, εάν δεν το ήθελε ο ίδιος.
Σπ. Χαριτάτος: Το ήθελε ο ίδιος Πρόεδρε;
Ευ. Βενιζέλος: Προφανώς, το ήθελε από τον Ιούνιο του 2011.
Σπ. Χαριτάτος: Τότε γιατί σήμερα δηλώνει παρών;
Ευ. Βενιζέλος: Δε νομίζω ότι δηλώνει σε τίποτα παρών. Προσπαθεί να βοηθήσει. Εν πάση περιπτώσει, βουλευτής του ΠΑΣΟΚ είναι, ενεργός και είναι από άνθρωπος στην Ελλάδα..
Σπ. Χαριτάτος: Ενεργός προς όφελος της Ελιάς και του ΠΑΣΟΚ;
Ευ. Βενιζέλος: Θα έρθουμε σ’ αυτό, κρατήστε το λίγο. Θα έρθουμε σ’ αυτό. Να σας πω κάτι το οποίο είναι θεσμικά πάρα πολύ σημαντικό: Ο κ. Παπανδρέου πήρε την πρωτοβουλία πριν τον ανασχηματισμό του Ιουνίου που με επιστράτευσε να γίνω Υπουργός Οικονομικών, να κάνει κυβέρνηση συνεργασίας με τον κ. Σαμαρά, λέγοντας «δέχομαι και άλλον Πρωθυπουργό». Γιατί είχε πλειοψηφία το ΠΑΣΟΚ.
Και στη συνέχεια, μετά το δεύτερο πρόγραμμα και την περιπέτεια των κανόνων, ο ίδιος συμφώνησε με τον κ. Σαμαρά ξανά και τον κ. Καρατζαφέρη, να πάνε σε κυβέρνηση συνεργασίας με άλλον Πρωθυπουργό επειδή ο ίδιος το δέχτηκε. Θα μπορούσε και να μην το δεχθεί. Κανείς δεν του είπε να το δεχθεί. Και πρέπει να σας πω ότι σίγουρα εγώ δεν του το είπα και δε θα του έλεγα ποτέ σε καμία περίπτωση, για λόγους θεσμικούς και συνταγματικούς.
Και διάλεξε αυτόν που ήθελε. Διάλεξε στην αρχή τον κ. Κακλαμάνη, μετά τον κ. Πετσάλνικο, τελικά τον κ. Παπαδήμο, όχι επειδή του το είπε ο κ. Σαμαράς ή ο κ. Καρατζαφέρης που μπορεί να είχαν προτιμήσεις, ή επειδή του το είπαν πολλά στελέχη του ΠΑΣΟΚ ή επειδή του το έλεγαν δημοσιογράφοι, επιχειρηματίες, η κοινή γνώμη, πάντως σίγουρα όχι επειδή του το είπε κάποιος από έξω. Επειδή ο ίδιος στάθμισε εσωτερικά την κατάσταση και έκρινε ότι πρέπει να κάνει αυτή την επιλογή.
Αν δεν το σταθμίσει ο αρχηγός του κόμματος, είναι εξαιρετικά επικίνδυνο να πας στη λογική του μακαρίτη Τζανή Τζανετάκη, τότε που η Αριστερά έψαχνε πρόσχημα να κάνει κυβέρνηση το ’89 για να στείλει τον Ανδρέα Παπανδρέου στο Ειδικό Δικαστήριο, δε δεχόταν υποτίθεται τον κ. Μητσοτάκη ως Πρωθυπουργό, έβαλαν τον κ. Τζανετάκη ως πρόσχημα -το μακαρίτη Τζανετάκη, συμπαθέστατο, αξιοπρεπή άνθρωπο- ως πρόσχημα αλλά κυβερνούσαν ο κ. Μητσοτάκης με το μακαρίτη Φλωράκη. Και στη συνέχεια όταν έγινε οικουμενική κυβέρνηση ήταν ο Ζολώτας και κυβερνούσαν οι αρχηγοί των κομμάτων. Άρα λοιπόν, δεν είναι το θέμα μας αυτό. Το θέμα μας είναι άλλο, θα μου επιτρέψετε να πω.
Σπ. Χαριτάτος: Το θέμα είναι γιατί δε διάλεξε εσάς και διάλεξε το σεβαστό κ. Κακλαμάνη, το πρόσωπο του κ. Πετσάλνικου. Δεν έφτασε σ’ εσάς για τη θέση του Πρωθυπουργού.
Ευ. Βενιζέλος: Θα δούμε.. Μπορεί να μην ξέρετε όλα τα γεγονότα. Δεν είναι τώρα η ώρα.
Σπ. Χαριτάτος: Πότε θα έρθει αυτή η ώρα;
Ευ. Βενιζέλος: Εγώ μιλάω επί τη βάση των δημοσίως γνωστών πραγμάτων. Ο κ. Παπανδρέου έκανε την επιλογή που ήθελε. Και έτσι έπρεπε να γίνει. Διότι αυτό είναι το συνταγματικά σωστό. Και πρέπει να σας πω ότι την προηγούμενη είχε πάρει και ψήφο εμπιστοσύνης η κυβέρνησή του. Άρα διέθεσε μόνος του αυτό το θεσμικό ρόλο.
Σπ. Χαριτάτος: Ήθελε βιώσιμο Πρωθυπουργό από το ΠΑΣΟΚ Πρόεδρε ο κ. Παπανδρέου;
Ευ. Βενιζέλος: Αυτό είναι ένα πολιτικό ερώτημα, αλλά πιο σημαντικό είναι το άλλο.
Σπ. Χαριτάτος: Γιατί δεν επέλεξε εσάς από την αρχή;
Ευ. Βενιζέλος: Δεν το ξέρω, ρωτήστε αυτόν. Εμένα θα ρωτήσετε γι’ αυτό; Έχετε σχηματίσει την εντύπωση ότι διεκδικώ αξιώματα;
Σπ. Χαριτάτος: Όχι Ευ. Βενιζέλος: Εγώ προσπαθούσα να κάνω τη δουλειά και με συγχωρείτε, αλλά έκανα ένα τεράστιο χαμαλίκι ως Υπουργός Οικονομικών και Αντιπρόεδρος σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες και στην κυβέρνηση Παπανδρέου και στην κυβέρνηση Παπαδήμου.
Λέω τώρα: Το Μάιο του 2012 και τον Ιούνιο του 2012, αλλά τα πράγματα ήταν πολύ καλύτερα το Μάιο γιατί το Μάιο η ΝΔ είχε 18%, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε 16,5%, εμείς 13,5%, τότε είχαμε πει να κάναμε μια κυβέρνηση που να είναι όλες οι φιλοευρωπαϊκές υπεύθυνες δυνάμεις, αν ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρούσε τον εαυτό του τέτοια δύναμη, άρα και ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ και ΔΗΜΑΡ και ΠΑΣΟΚ. Αλλά δεν έγινε δεκτό. Γιατί ήθελαν όλοι να πάνε να πολώσουν τα πράγματα, εις βάρος του ΠΑΣΟΚ.
Πήγαμε στον Ιούνιο, άντεξε το ΠΑΣΟΚ στις εκλογές και τους ξαναείπαμε και ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ και ΔΗΜΑΡ και ΠΑΣΟΚ. Δέχτηκε μόνο η ΔΗΜΑΡ και κάθισε μέσα στην ευθύνη της κυβέρνησης ένα χρόνο, έχοντας το Υπουργείο Δημόσιας Διοίκησης, το Υπουργείο Δικαιοσύνης, δηλαδή όλο το κράτος. Αλλά δεν ψήφισε τα μέτρα του Νοεμβρίου. Τα μέτρα του Νοεμβρίου τα διαπραγματεύθηκε η κυβέρνηση αλλά τα ψήφισε η ΝΔ πριν το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜΑΡ ψήφισε παρόν, δηλαδή κατά. Αλλά έμειναν, με τους Υπουργούς κτλ.
Και έφυγε με αφορμή την ΕΡΤ… Δε μπορείς να σταθμίσεις το πολύ σοβαρό θέμα που λέγεται ΕΡΤ με την εθνική ύπαρξη που λέγεται ολοκλήρωση της προσπάθειας για την έξοδο από την κρίση. Ιδίως όταν ο κ. Σαμαράς έχει υποχωρήσει και έχει δεχθεί το 85% των όσων έχουμε ζητήσει για το θέμα της ΕΡΤ.
Γ. Πιτταράς: Η κα Μέρκελ, επειδή αναφερθήκατε στον κ. Σαμαρά, στο περίφημο ραντεβού της με τον κ. Μπαρόζο, απ’ αυτά που λένε τουλάχιστον οι Financial Times..
Ευ. Βενιζέλος: Οι Financial Times δεν είναι και η εφημερίδα που συμπαθεί την Ελλάδα, δεν είναι και η εφημερίδα που συμπαθεί την Ευρωζώνη, μην το ξεχνάτε.
Γ. Πιτταράς: Απλά δεν έχουν διαψευσθεί κιόλας..
Ευ. Βενιζέλος: Πρόκειται για μια βρετανική εφημερίδα, η οποία έχει και μια οπτική γωνία που είναι εναντίον της ηπειρωτικής Ευρώπης.
Γ. Πιτταράς: Απλά το αναφέρω γιατί εσείς έχετε βάλει ένα δραματικό δίλημμα γι’ αυτές τις εκλογές, για το τι μπορεί να σημαίνει αυτό μετά…
Ευ. Βενιζέλος: Η κα Μέρκελ πού μπαίνει; Δεν κατάλαβα τώρα…
Γ. Πιτταράς: Το παρακάμπτω επειδή θέλετε να το παρακάμψουμε. Απλά θέλω να ξεκαθαρίσετε λίγο αυτό το δίλημμα, ποια είναι η μορφή του. Γιατί αυτό θα πρέπει ν’ αποτυπωθεί και πρακτικά.
Ευ. Βενιζέλος: Δεν υπάρχει κανένα δίλημμα.
Γ. Πιτταράς: Επιμένω γιατί υπάρχει το πρόσφατο παρελθόν που έχει δείξει ότι τέλος πάντων μπορεί να υπάρξει μια άλλη μορφή κυβέρνησης, έστω και από την παρούσα Βουλή. Και αν αυτό το πράγμα είναι μέσα στο μυαλό σας.
Ευ. Βενιζέλος: Εμένα μέσα στο μυαλό μου είναι να ενωθεί το έθνος και να σταματήσει αυτός ο συμβολικός εμφύλιος πόλεμος ο οποίος υπάρχει. Γιατί εδώ η αντιπολίτευση δεν έχει καμία επαφή με την κυβέρνηση. Μας κατηγορεί, χυδαιολογεί, μας απειλεί. Δεν προχωράει έτσι η χώρα. Κάνει εξωτερική πολιτική μόνη της.
Πήγε στη Μόσχα ο κ. Τσίπρας χωρίς να συνεννοηθεί με την κυβέρνηση… Αυτά συμβαίνουν στη συριακή αντιπολίτευση. Η συριακή αντιπολίτευση λέει «δε δέχομαι το καθεστώς Άσαντ, κάνω εξωτερική πολιτική μόνη μου να με αναγνωρίσουν οι κυβερνήσεις». Έχετε δει εσείς κανέναν Ευρωπαίο αρχηγό αντιπολίτευσης να πάει χωρίς τον Πρέσβη, να πάει χωρίς συνεννόηση με το Υπουργείο Εξωτερικών; Αφού είναι πολιτειακός παράγων. Είναι σα να επισκέπτεται κανονικά ένας Υπουργός, ένας Πρόεδρος της Βουλής κτλ. Το ίδιο πράγμα ακριβώς.
Σπ. Χαριτάτος: Υπάρχει χαλαρή ευρωπαϊκή αντίληψη;
Ευ. Βενιζέλος: Όχι, δεν υπάρχει χαλαρή ευρωπαϊκή αντίληψη, υπάρχει πάνω στις πλάτες μας, επειδή εμείς σηκώνουμε το βάρος, τραβάμε το κουπί, πληρώνουμε το κόστος, έχει οικοδομηθεί μια δημαγωγία «αντιμνημονιακή» που έχει φτάσει στο ταβάνι και τώρα υπάρχει ένας εκνευρισμός γιατί βλέπουν ότι βγαίνουμε από το μνημόνιο και σου λέει «πού πάτε ρε παιδιά; Στο μνημόνιο μέσα, όλα ψέματα είναι. Ούτε το χρέος είναι βιώσιμο, ούτε οι αγορές σας δίνουν καλά επιτόκια, το μνημόνιο δίνει καλύτερα, ούτε πρωτογενές πλεόνασμα έχετε, ψέματα στατιστικά λέτε, ούτε είναι αλήθεια ότι δε θα πάρετε νέα μέτρα».
Κι όταν τους λες «παιδιά, κάνετε λάθος, ούτε νέα μέτρα θα υπάρξουν ούτε πρόβλημα με τη βιωσιμότητα έχουμε και οι αγορές μας υποδέχθηκαν πάρα πολύ καλά και τα επιτόκια που πήραμε είναι συγκρίσιμα με τα επιτόκια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, μην κοιτάς τα ευρωπαϊκά τα οποία είναι κάτω από 1%, δες του ΔΝΤ τα επιτόκια, θα μπορούμε να πάρουμε λεφτά από την αγορά να ξεπληρώσουμε το ΔΝΤ με τα ίδια επιτόκια, 25 δισεκατομμύρια μόνο έχουμε πάρει από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο σε σχέση με τα 240 τα συνολικά».
Λοιπόν, αυτοί τρελαίνονται τώρα επειδή βλέπουν ότι μπορεί να βγούμε από το μνημόνιο, βγαίνουμε, οπότε σου λέει «ριξ’ τα όλα, ρίξε όλο το κάρβουνο στη μηχανή». Αυτό όμως δημιουργεί μια ένταση. Γιατί ο κόσμος τώρα θέλει να αισιοδοξήσει, ν’ αγωνιστεί, να κάνει τη μικροεπένδυσή του, να βρει τη δουλειά του, να προστατεύσει το εισόδημά του, ν’ αποκτήσουν ξανά αξία τα ακίνητά του, να προστατευθούν οι καταθέσεις του.
Και του δημιουργείται η εντύπωση, η ψευδαίσθηση «μήπως κερδίσω και τίποτα» -ιδίως στο χώρο των δημοσίων υπαλλήλων και των εργαζομένων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όχι του ιδιωτικού τομέα, όχι των επιχειρήσεων, αλλά στο χώρο του δημόσιου τομέα και της Δημόσιας Διοίκησης- σου λέει, «μήπως γίνει καμία κυβέρνηση ας πούμε Τσίπρα, Καμένου, Πολύδωρα, και μου δώσει ξανά αυτά που στερήθηκα»; Και κακώς τα στερήθηκαν οι άνθρωποι, αλλά το κράτος πρέπει να έχει προϋπολογισμό και έσοδα για να πληρώνει.
Αυτό είναι μια ψευδαίσθηση, δεν πρόκειται να γίνει ποτέ. Διότι όταν είσαι μέσα στην Ευρώπη, είσαι μέσα σ’ ένα πλαίσιο αλληλοεπιτήρησης που δεν έχει καμία σχέση με την τρόικα και εμείς επιτηρούμε τη Γαλλία και τη Γερμανία.
Σπ. Χαριτάτος: Πρόεδρε, έχετε πει ότι υπάρχει «ψαχνό» στην ελληνική κοινωνία του ΠΑΣΟΚ.
Ευ. Βενιζέλος: Ότι είναι το ΠΑΣΟΚ παρόν.
Σπ. Χαριτάτος: Είναι παρόν. Λέτε «διεκδικούμε Δήμους, Περιφέρειες»..
Ευ. Βενιζέλος: Δεν το βλέπετε εσείς;
Σπ. Χαριτάτος: Με μια δυναμική πολύ κομβική και στους φορείς και στα Συνδικάτα..
Ευ. Βενιζέλος: Ναι, δείτε τ’ αποτελέσματα τι γίνεται..
Σπ. Χαριτάτος: Το έχουμε δει..
Ευ. Βενιζέλος: Σωματεία, Σύλλογοι, Συνδικάτα, Ομοσπονδίες, Επιμελητήρια, Επιστημονικοί Σύλλογοι. Και τώρα Δήμοι και Περιφέρειες.
Σπ. Χαριτάτος: Αναρωτιέται όμως κανείς γιατί αυτό δε βγαίνει δημοσκοπικά και στην Ελιά εφ’ όσον φαίνεται ότι υπάρχουν πρόσωπα τα οποία γοητεύουν πολύ. Επίσης, σε μια λογική κυβέρνησης συνεργασίας γιατί δε μπορούν να συνεργαστούν κόμματα της Αριστεράς τη στιγμή που υπάρχει η άποψη ότι αυτοί που κυβερνούν, η ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, υπάρχει μια συγκυβέρνηση όπου η ΝΔ αιφνιδιάζει κι έρχεται το ΠΑΣΟΚ μ’ ένα βέτο.. Ξέρετε πόσα βέτο έχετε θέσει ως ΠΑΣΟΚ για να σώσετε και εικόνα και προσχήματα και επί της ουσίας πράγματα;
Ευ. Βενιζέλος: Θα σας πω. Ωραία το θέσατε. Να σας πω γιατί θέσατε τρία διαφορετικά πράγματα.
Σπ. Χαριτάτος: Είστε συγκυβέρνηση κι ένα κομμάτι, ο αιφνιδιασμός και το βέτο. Αυτή είναι η κυβέρνηση.
Ευ. Βενιζέλος: Θέσατε τρία διαφορετικά πράγματα, ήταν πυκνή η ερώτησή σας. Να τη χωρίσουμε σε τρία μέρη γιατί κάνατε τρεις ερωτήσεις σημαντικές ταυτόχρονα.
Η πρώτη είναι σε σχέση με την παρουσία του ΠΑΣΟΚ στην κοινωνία και τις επιδόσεις της Ελιάς. Η παράταξη είναι παρούσα, φαίνεται, είναι πολύ ισχυρή σε όλο τον κοινωνικό χώρο και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ένα μέρος όμως και ιδίως, όπως σας είπα και προηγουμένως, ο κόσμος του ευρύτερου δημόσιου τομέα, είναι δυσαρεστημένος, λες κι εμείς θέλαμε να του κόψουμε μισθούς και συντάξεις, λες κι εμείς θέλαμε να τον βάλουμε σε περιπέτεια. Δεν είχαμε καλύτερη λύση.
Η άλλη λύση είναι η απόλυτη καταστροφή. Εμείς θέλαμε να γίνουμε αντιπαθείς; Εμείς είχαμε τους δημοφιλέστερους πολιτικούς στην Ελλάδα. Ποτέ κανείς δεν έφτασε στα επίπεδα αυτά. Να μου επιτρέψετε ν’ αναφέρω άλλα ονόματα, όχι το δικό μου, αλλά εντάξει, ήμουν κι εγώ μέσα στους πολύ δημοφιλείς πολιτικούς τις εποχές τις καλές. Μετά υπέστημεν το κόστος κι εγώ προσωπικά μπήκα στη φωτιά εκ των υστέρων, έτσι; Δηλαδή ένα χρόνο μετά, για να μείνει η χώρα όρθια και η παράταξη.
Δεν είχαμε άλλη λύση. Άρα λοιπόν, το ΠΑΣΟΚ είναι παρόν κοινωνικά, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι παράταξη, είναι ένα όχημα διαμαρτυρίας, ψηφίζουν δικοί μας άνθρωποι σε πολύ μεγάλο βαθμό ΣΥΡΙΖΑ. Μπορεί να ψηφίζουν Ποτάμι. Άρα θέλουμε να τους πείσουμε να το ξανασκεφτούν. Αυτό που νομίζουν ότι μπορεί να βρουν ως αποκατάσταση, θα το βρουν μόνο μέσα από τον ασφαλή συγκεκριμένο τρόπο που τους έχουμε πει με ειλικρίνεια, γιατί στις εκλογές του 2012 τα είπαμε όλα πολύ καθαρά και με κάθε ειλικρίνεια.
Γ. Πιτταράς: Καλά, μπορεί να μην πείθονται τώρα επειδή το ΠΑΣΟΚ έχει κρυφτεί στο κουφάρι της Ελιάς.
Ευ. Βενιζέλος: Σιγά..
Γ. Πιτταράς: Γιατί το λέτε έτσι; Δεν το έχετε ακούσει;
Ευ. Βενιζέλος: Η Ελιά είναι ένα σχήμα ευρύτερο. Το ΠΑΣΟΚ είναι ο κορμός της Ελιάς, και το ΠΑΣΟΚ αγωνίζεται μέσα στην Ελιά. Γιατί, ο Ανδρέας Παπανδρέου δεν είχε κάνει τη Δημοκρατική Συμπαράταξη;
Γ. Πιτταράς: Την είχε κάνει.
Ευ. Βενιζέλος: Άρα; Εμείς δε μπορούμε να κάνουμε δηλαδή; Γιατί να μην κάνουμε; Να νιώθουν όλοι ότι είμαστε απομονωμένοι; Αυτοί θέλουν να κάνουν σχήματα συνεργασίας, εμείς δε μπορούμε να κάνουμε.. Πρώτη ερώτηση αυτή.
Δεύτερη ερώτηση: Δε μπορούμε να κάνουμε συνεργασία με προοδευτικές δυνάμεις; Πώς δε μπορούμε; Και μπορούμε και πρέπει και θέλουμε. Στη Βουλή αυτή όμως αυτή δεν έφταναν οι ψήφοι ούτε φτάνουν χωρίς τη ΝΔ. Δε μπορείς να κάνεις χωρίς τη ΝΔ που είναι το πρώτο κόμμα. Πρέπει να ήμαστε όλοι μέσα σε μια κυβέρνηση εθνικής ενότητας, με άλλες ισορροπίες. Αν δεχόταν ο ΣΥΡΙΖΑ απ’ την αρχή και δεν έφευγε η ΔΗΜΑΡ, για σκεφτείτε τι ισορροπία θα είχε η κυβέρνηση και τι εθνική ομάδα διαπραγμάτευσης θα είχαμε. Άρα εμείς το προτείναμε και πάντα το προτείνουμε. Άλλοι το έχουν αρνηθεί. Δεν είπαμε ποτέ εμείς να μείνουμε με τη ΝΔ. Σε κατάσταση ανάγκης είμαστε.
Και τρίτον, λέτε είναι δύσκολη η σχέση με τη ΝΔ. Πώς να μην είναι δύσκολη; Εδώ είναι δύσκολη η σχέση σε χώρες που είναι υπό συνθήκες απολύτως φυσιολογικές ανόδου. Είναι δύσκολη η σχέση μεταξύ SPD και Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος στη Γερμανία. Είναι εύκολη η σχέση της κας Μέρκελ με τον κ. Γκάμπριελ; Εβδομάδες έκαναν διαπραγμάτευση και κάθε λίγο και λιγάκι διαφωνούν. Ακόμη και σε θέματα μεγάλα, θεμελιώδη θέματα για την πορεία της γερμανικής οικονομίας. Είναι δύσκολη η σχέση στην Αγγλία που έχουμε ένα δεξιό κι ένα φιλελεύθερο κόμμα που συγκυβερνούν. Είναι δύσκολη η σχέση στην Ολλανδία που δεν έχει και μεγάλα προβλήματα, όπου κυβερνούν οι Φιλελεύθεροι και οι Εργατικοί.
Σπ. Χαριτάτος: Όπως η δική σας με τον Φώτη Κουβέλη.
Ευ. Βενιζέλος: Αυτό δεν είναι το κρίσιμο, το κρίσιμο είναι η δική μας με τη ΝΔ. Ναι, φυσικά, η ΝΔ θα ήθελε να είναι μόνη και πολλές φορές ενεργεί σα να είναι μόνη. Αλλά εμείς λέμε, προγραμματική σύμβαση, διαπραγμάτευση, θετικό πρόσημο, δε θα περάσει το ένα, δε θα περάσει το άλλο..
Σπ. Χαριτάτος: Ναι, αλλά στα τηλεοπτικά σποτ αυτό βγαίνει προς τα έξω από τη Νέα Δημοκρατία, ότι τα έχει κάνει όλα μόνη της.
Ευ. Βενιζέλος: Καλά, εντάξει.. Αυτό είναι ανακριβές και άδικο. Θα έρθω σ’ αυτό.
Σπ. Χαριτάτος: Τα σποτ παίζουν όμως Πρόεδρε.
Ευ. Βενιζέλος: Παίζουν, εντάξει. Ο άλλος δεν καταλαβαίνει; Πού απευθύνεται; Δηλαδή δεν είναι προφανές ότι η ΝΔ πέρασε μια αντιμνημονιακή φάση, πήγε στην πλατεία Συντάγματος με τους αγανακτισμένους και ξαφνικά έκανε τη μεγάλη στροφή και είπε «τώρα γίνομαι κόμμα ευθύνης και αποδέχομαι τις επιλογές που έκανε το ΠΑΣΟΚ»; Δεν το ξέρουμε αυτό;
Η δημοσιονομική προσαρμογή για την οποία όλοι λέμε ότι είναι σημαντική, το πρωτογενές πλεόνασμα και όλα αυτά, είχε επιτευχθεί κατά 85% μέχρι τις εκλογές του Μαΐου του 2012. Από το Μάιο του 2012 μέχρι σήμερα έχουμε κάνει το υπόλοιπο 15%. Θα μου πεις, δύσκολο είναι γιατί σωρεύεται κόπος, σωρεύονται θυσίες, κάθε βήμα γίνεται και πιο βαρύ και πιο δύσκολο. Εντάξει, αλλά είχαμε κάνει μόνοι μας το 85%.
Η ΝΔ μιλούσε για ισοδύναμα, για το Ζάππειο, είχε τις λύσεις. Κατάλαβε κι αυτή ότι δεν υπάρχουν λύσεις. Και η ΔΗΜΑΡ μιλούσε για εναλλακτικές λύσεις κτλ. Μετά μπήκε στην κυβέρνηση. Μετά είδε ότι είναι βαρύ να είσαι στην κυβέρνηση γιατί έχει κόστος.
Σπ. Χαριτάτος: Σας χτυπάει η ΔΗΜΑΡ.
Ευ. Βενιζέλος: Εντάξει, μας χτυπάει η ΔΗΜΑΡ μ’ έναν τρόπο ο οποίος, το έχω πει πολλές φορές, δυστυχώς πάει να πάρει τώρα ψίχουλα από το ΠΑΣΟΚ. Και δεν είναι ότι μας χτυπάει πολιτικά -αυτό που λέω εγώ παρασιτικά λειτουργεί- είναι ότι υιοθετεί και ενθαρρύνει τυχοδιωκτικές συμπεριφορές, συμπεριφορές πολιτικά ανήθικες. Δηλαδή άνθρωποι οι οποίοι φτιάχτηκαν από το ΠΑΣΟΚ διορισμένοι και ξαναδιορισμένοι σε επίζηλες καλά αμειβόμενες θέσεις, τελευταία στιγμή λένε «όχι, είμαι ΔΗΜΑΡ» και η ΔΗΜΑΡ γίνεται μηχανισμός εκλογικής στήριξης ανθρώπων που προέρχονται από το ΠΑΣΟΚ. Το παλιό ΠΑΣΟΚ, το ΠΑΣΟΚ του χθες. Η ΔΗΜΑΡ που συνεργάζεται με το ΠΑΣΟΚ του χθες αλλά αδυνατεί να συνεργαστεί με το ΠΑΣΟΚ του σήμερα. Καταπληκτικό, έτσι;
Γ. Πιτταράς: Αυτά θα πείτε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας όταν θα πάτε στις 26 Μαΐου; Τι έχετε κατά νου να του πείτε; Γιατί ακόμα κι αυτό που έχετε πει έχει αφήσει κάτι, ότι κάτι περιμένουμε μετά..
Ευ. Βενιζέλος: Στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας θα πάω ούτως ή άλλως διότι το αποτέλεσμα κατά τη γνώμη μου θα είναι καλό, η χώρα θα ψηφίσει υπεύθυνα και με διορατικότητα. Θα πάω στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας γιατί ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι ρυθμιστής του πολιτεύματος και σύμβολο της εθνικής ενότητας.
Άλλοι πήγαν και του έριχναν βρισιές και γιαούρτια στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου του 2011. Ο εκάστοτε Πρόεδρος της Δημοκρατίας -αφήστε που ο συγκεκριμένος είναι ένας άνθρωπος με αγωνιστική διαδρομή και περγαμηνές- αλλά ο εκάστοτε, όποιος και να’ ναι, ο θεσμός, είναι το σύμβολο της εθνικής ενότητας. Εμείς πρέπει να ενώσουμε το έθνος. Και θυμάστε ότι εγώ από το Μάιο του 2012, τον Ιούνιο, που δε μπήκε ο ΣΥΡΙΖΑ μέσα, έλεγα επίμονα δυο πράγματα:
Το πρώτο, να κάνουμε εθνική ομάδα διαπραγμάτευσης και με την αντιπολίτευση, για ν’ αντιμετωπίσουμε ενιαία την τρόικα. Ούτε φωνή ούτε ακρόαση. Ούτε και η ΝΔ το πολυήθελε. Ούτε η ΔΗΜΑΡ διερρήγνυε τα ιμάτιά της για το θέμα αυτό.
Δεύτερον, προσέξτε το φαινόμενο της Χρυσής Αυγής, το ναζιστικό μόρφωμα και ελάτε να συνεργαστούμε όλες οι δυνάμεις του συνταγματικού τόξου. Πολύ πέρα από τις δυνάμεις τις προοδευτικές, πολύ πέρα από τις δυνάμεις τις φιλοευρωπαϊκές. Το συνταγματικό τόξο. Και έπρεπε να περιμένουμε να φτάσουμε στη δολοφονία του αδικοχαμένου Φύσσα, για να ευαισθητοποιηθούν.
Λοιπόν, έχουμε ξεχαστεί, κανείς δεν ξέρει τι έχουμε κάνει. Τον αγώνα μας, όλο τον αγώνα των βουλευτών μας οι οποίοι έχουν φτύσει αίμα για το μακροοικονομικό πλαίσιο της διαπραγμάτευσης. Για τα σχέδια ανάσχεσης της ανεργίας, για την πλήρη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη μακροχρονίως ανέργων και ανασφάλιστων, επιχειρηματιών, υπερήλικων, ώστε κανείς να μην είναι ανασφάλιστος στον τομέα υγείας. Για το γάλα, για τον πλειστηριασμό πρώτης κατοικίας, για τις εμπορικές μισθώσεις, για την αγροτική πολιτική, για την κατανομή του πρωτογενούς πλεονάσματος όπως αποφασίσαμε να γίνει η κατανομή του πλεονάσματος, για το φόρο ακινήτων.
Και πληρώνουμε εμείς τώρα το κόστος. Και προσωπικά το πληρώνω εγώ, για το χαράτσι του Σεπτεμβρίου του 2011 που ήταν 2 δισ. ευρώ όταν τα μέτρα του Νοεμβρίου του 2012, ήταν 14 δισ. ευρώ. Και όταν πήγαμε να κάνουμε τον ενιαίο φόρο ακινήτων, όποιοι είχαν εντιμότητα και θάρρος, έλεγαν «ρε παιδιά, το ειδικό τέλος ακινήτων μέσω της ΔΕΗ είναι καλύτερο, απλούστερο, δικαιότερο, καλύτερο». Ξέρετε όμως πώς το πλήρωσα εγώ αυτό;
Σπ. Χαριτάτος: Δε θεωρείτε δηλαδή ότι το χαράτσι ήταν ένα μέτρο που σόκαρε την ελληνική κοινωνία;
Ευ. Βενιζέλος: Τη σόκαρε την ελληνική κοινωνία επειδή υπήρχε ένας άλλος μηχανισμός. Η επιβάρυνση σε σχέση με άλλες επιβαρύνσεις φορολογικές των τελευταίων 5 ετών είναι τίποτα. Η έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης είναι μεγαλύτερη. Και έλεγαν όλοι «θα κοπεί το ρεύμα». Κανένα ρεύμα δεν κόπηκε σε κανένα νοικοκυριό για το χαράτσι. Κανένα. Και το κοινωνικό τιμολόγιο της ΔΕΗ αυτή τη στιγμή είναι σε 550.000 νοικοκυριά και το πρόγραμμά μας προβλέπει επέκταση σε 750.000 νοικοκυριά.
Σπ. Χαριτάτος: Πρόεδρε είδατε τον Αλέξη Τσίπρα στο γνωστό debate;
Ευ. Βενιζέλος: Δυστυχώς όχι, ήμουν σε μια εκδήλωση του ΠΑΣΟΚ και δε μπόρεσα.
Σπ. Χαριτάτος: Δεν έχετε έναν απόηχο;
Ευ. Βενιζέλος: Έχω απόηχο από δεύτερο χέρι, δε θέλω να κάνω σχόλια.
Γ. Πιτταράς: Πάντως το θέμα δημοψηφίσματος το έβαλε και στον κ. Γιουνκέρ..
Ευ. Βενιζέλος: Απάντηση δεν πήρε βέβαια. Δεν νομίζω ότι πήρε σε κανένα θέμα διότι ο διάλογος γίνεται με άλλον τρόπο στην Ευρώπη.
Σπ. Χαριτάτος: Το έβαλε όμως το θέμα, πρέπει να το αναγνωρίσουμε αυτό.
Ευ. Βενιζέλος: Ωραία, καλά έκανε. Ο κ. Τσίπρας έχει κάνει το εξής καταπληκτικό, θέλω να σας το περιγράψω πολύ συνοπτικά: Λέει ο κ. Τσίπρας: 10 Ιουνίου του 2011 στη Βουλή, στο Γιώργο Παπανδρέου: «Είσαι Πινοσέτ». Πριν γίνει ανασχηματισμός. Μετά, κάνουμε τη μεγάλη επιτυχία 27/10/2011 και παίρνουμε το δεύτερο πακέτο. Την επόμενη μέρα ο ΣΥΡΙΖΑ πρωτοστατεί στα επεισόδια κατά των εκπροσώπων της κυβέρνησης στην παρέλαση και κατά του Προέδρου της Δημοκρατίας στη Θεσσαλονίκη.
Δημιουργείται ένταση, λέει ο Γιώργος Παπανδρέου «δημοψήφισμα». Λέει ο κ. Τσίπρας: «Άθλια πρόταση, φθηνό τέχνασμα, εναντίον αυτής της απατηλής πρότασης». Μετά αρχίζει η κρίση ν’ αλλάζει τα δεδομένα, ν’ ανεβαίνει ο ΣΥΡΙΖΑ, υιοθετεί όλους τους βουλευτές που μπορούσε και τους υπουργούς ακόμη, οι οποίοι είχαν χτυπήσει την κυβέρνηση Παπανδρέου και ήθελαν να τη ρίξουν, βουλευτές εκλεγμένοι με το ΠΑΣΟΚ. Η κα Σακοράφα, ο κ. Κουρουπλής, μέχρι και η κα Κατσέλη. Δηλαδή η πρωτοκλασάτη υπουργός Οικονομίας του Παπανδρέου που ήταν επί ένα χρόνο υπουργός, είτε Οικονομίας, Ανάπτυξης, είτε Εργασίας. Δηλαδή στα πρώτα υπουργεία. Και τους υιοθετεί αυτούς όλους οι οποίοι καταψήφισαν την κυβέρνηση Παπανδρέου, η οποία πήρε ψήφο εμπιστοσύνης.
Κι έρχεται τώρα, αφού τα έκανε όλα αυτά και λέει: Μα είναι δυνατόν, οι ξένοι, ο Μπαρόζο, να αμφισβητούν το νόμιμο Πρωθυπουργό και την κυβέρνηση; Δηλαδή μας δουλεύει. Δηλαδή πρόκειται για μια προσβολή στη νοημοσύνη, τη λογική και την ευαισθησία του ελληνικού λαού. Δεν είναι καταπληκτικό; Τι ρωτούσε τον κ. Γιουνκέρ; Τι να του πει ο κ. Γιουνκέρ;
Γ. Πιτταράς: Προφανώς για παρασκήνιο, γιατί έχουν ακουστεί πολλά.
Ευ. Βενιζέλος: Ναι, ο Γιουνκέρ ήταν παρών και βοήθησε. Θ’ αποδειχθεί πώς βοήθησε με τη στάση του, όχι με τα λόγια που είπε, αλλά με τις ενέργειές του.
Γ. Πιτταράς: Εσείς με τον κ. Μπαρόζο δεν είχατε κάποια συνομιλία.
Ευ. Βενιζέλος: Να σας πω κάτι; Αυτά είναι αστεία. Ξέρετε τι σημαίνει να είναι παρών ο Σαρκοζί και η Μέρκελ; Πιστεύετε ότι παρόντος του Σαρκοζί και της Μέρκελ υπάρχει περιθώριο να παρέμβουν οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου; Έχετε αίσθηση των συσχετισμών; Και εν πάση περιπτώσει, ο κ. Μπαρόζο ανήκει στο κόμμα που ανήκει ο κ. Σαμαράς και είναι ομόλογος του Πρωθυπουργού, δεν είναι ομόλογος του Υπουργού Οικονομικών ή του Υπουργού Εξωτερικών.
Δεν παίζει ο άνθρωπος τέτοιο ρόλο, να βοηθήσει ήθελε. Παρ’ ό,τι βέβαια το ΠΑΣΟΚ είχε ταχθεί εναντίον του, εναντίον της επιλογής του ξανά ως Προέδρου της Επιτροπής μετά τις ευρωπαϊκές εκλογές του 2009 κατά τρόπο σφοδρό, εναντίον. Δεν είχε δηλαδή κανένα λόγο να έχει και καμία ιδιαίτερη πολιτική συμπάθεια στους ανθρώπους του ΠΑΣΟΚ.
Σπ. Χαριτάτος: Πρόεδρε βλέπουμε σήμερα σε πρωτοσέλιδο στη Real News, λόγια του Χάρη Καστανίδη για το παρασκήνιο στις Κάννες και λόγια βαριά, που μιλούν για κοινοβουλευτικό πραξικόπημα. Κάτι που στο παρελθόν έχει ξαναπεί ο κ. Καστανίδης, χωρίς να έχουν γίνει πρωτοσέλιδο αυτές οι δηλώσεις. Σήμερα όμως γίνατε πρωτοσέλιδο στη Real News.
Ευ. Βενιζέλος: Κατ’ αρχάς ο κ. Καστανίδης, όπως λέτε κι εσείς, έχει πει κατά καιρούς τα ίδια πράγματα σε διάφορα μέσα ενημέρωσης, δεξιά αριστερά. Η αλήθεια είναι ότι το νέο γεγονός είναι η υπερβολική προβολή, πρωτοσέλιδη προβολή σε ένα κυριακάτικο έντυπο αυτών των ειπωμένων ήδη από το παρελθόν θέσεων. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αξιολογηθεί.
Και εν πάση περιπτώσει ξέρουμε ποια έντυπα και ποιοι δημοσιογράφοι είναι αυτοί οι οποίοι προσπαθούν συστηματικά να ευτελίσουν και να υπονομεύσουν τον κ. Παπανδρέου προσωπικά και επίσης ξέρουμε πάρα πολύ καλά, επειδή είμαστε γνωστοί σε μια μικρή χώρα όπου ζούμε, ποιοι είναι οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, ακόμη και πρωτοκλασάτοι υπουργοί του ΠΑΣΟΚ, που τιμήθηκαν από την παράταξη και τον κ. Παπανδρέου και τελικά τον εγκατέλειψαν και θα μου επιτρέψετε να πω ότι τον πρόδωσαν, γιατί ψήφισαν εναντίον της κυβέρνησής του, ή εναντίον των νομοσχεδίων της κυβέρνησής του και τον ανάγκασαν να τους διαγράψει από το ΠΑΣΟΚ, ή αποχώρησαν πανηγυρικά οι ίδιοι από το ΠΑΣΟΚ. Kαι λίγοι είχαν την εντιμότητα, πάρα πολύ λίγοι, ελάχιστοι, να παραιτηθούν και να αφήσουν τις έδρες τους. Όπως συνέβη με το Γιώργο Φλωρίδη, ή με τον Έκτορα Νασιώκα.
Και επειδή πρέπει να σας πω κ. Χαριτάτο, ότι δεν πρέπει να κρυβόμαστε μεταξύ μας, το 2007 υπήρξαν στελέχη του ΠΑΣΟΚ που τάχθηκαν μαζί μου. Η μεγάλη πλειονότητα των στελεχών, τάχθηκε με τον Γιώργο Παπανδρέου. Χάσαμε από το 2009 έως το 2012 περίπου 25 βουλευτές, οι οποίοι με τον έναν ή τον άλλο τρόπο από το Μάιο του 2010 διαφοροποιήθηκαν.
Οι βουλευτές αυτοί είναι στη συντριπτική τους πλειονότητα άνθρωποι του στενού κύκλου του κ. Παπανδρέου. Δεν είναι υποστηριχτές δικοί μου του 2007. Και εάν κάποιος στήριξε το Γιώργο Παπανδρέου μέχρι τελευταίας στιγμής με τεράστιο κόστος, με ανυπολόγιστο προσωπικό κόστος, θα μου επιτρέψετε να πω ότι είμαι εγώ.
Δεν έφυγα το 2007 από το ΠΑΣΟΚ και διασφάλισα την ενότητα. Αγωνίστηκα να γίνει πρωθυπουργός το 2009 ως κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος με μεγάλες μάχες στη Βουλή, έκανα τη δουλειά μου στο Υπουργείο Εθνικής Αμύνης, βοηθώντας στην εκτέλεση του προγράμματος στήριξης και ανέλαβα την ηλεκτρική καρέκλα του Υπουργού Οικονομικών γιατί δεν υπήρχε άλλη λύση.
Και στις Κάννες πήγα ενώ διαφωνούσα με το δημοψήφισμα και το έχω πει αυτό γραπτά στον κ. Παπανδρέου και έπεσα από τα σύννεφα όταν κατάλαβα ότι δεν είχε γίνει συνεννόηση με Σαρκοζί, Μέρκελ, με κανέναν. Στήριξα δημόσια για να μην διχαστεί το ΠΑΣΟΚ, για να μείνει σταθερή η κυβέρνηση. Προσπάθησα να βοηθήσω, να βοηθήσω και τον ίδιο και τη χώρα στις τραγικές συνθήκες των Καννών, γιατί εκεί μας ζητούσαν ρέστα επειδή δεν είχαν ειδοποιηθεί και μας ζητούσαν να κάνουμε ενέργειες προστασίας της χώρας μας και του ευρώ, αλλά πρωτίστως της χώρας μας. Και στη συνέχεια δέχτηκα να μείνω και στην κυβέρνηση Παπαδήμου ως υπουργός Οικονομικών επειδή με ζητούσαν, όχι επειδή είχα καμία επιθυμία. Επειδή δεν υπήρχε άλλη λύση. Κάποιος έπρεπε να συνεχίσει αυτό που έγινε.
Αλλά ο κ. Καστανίδης καταψήφισε το δεύτερο πρόγραμμα που τώρα σώζει τη χώρα. Η κα Κατσέλη, η υπουργός Ανάπτυξης και Εργασίας καταψήφισε και πηγαίνανε στο ΣΥΡΙΖΑ και ήταν ταλαντευόμενος ο κ. Καστανίδης μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΔΗΜΑΡ. Και για θυμηθείτε ποιοι ήταν αυτοί που ξεκίνησαν αυτό το χορό του Ζαλόγγου. Ο κ. Βουδούρης επιλεγμένος από τον κ. Παπανδρέου; Ο κ. Κουρουμπλής; Η κα Σακοράφα; Ο κ. Βαγγέλης Παπαχρήστος, προσωπικός του φίλος; Για να φτάσουμε στον κ. Καστανίδη και την κα Κατσέλη.
Έλεος με αυτά. Τέρμα. Το τι έγινε στις Κάννες το ξέρουμε πάρα πολύ καλά όσοι ήμασταν παρόντες. Και ο κ. Παπανδρέου θα μιλήσει γιατί οφείλει ιστορικά να μιλήσει. Και θα πούμε όλη την αλήθεια, αλλά δεν θέλω παιδαριώδεις αφέλειες και αθλιότητες του τύπου «ο Μπαρόζο, οι Αμερικάνοι, ο Ομπάμα, η CIA, οι κακοί Γερμανοί, επέβαλαν την αλλαγή της κυβέρνησης».
Πρότεινα το Μάιο του 2010 να ζητήσουμε αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών για να θέσουμε τη ΝΔ προ των ευθυνών της. Για να μην υπάρχει αντιμνημονιακό μέτωπο δεξιάς και αριστεράς. Απερρίφθη η πρότασή μου, επειδή στελέχη κοντά στον κ. Παπανδρέου τον έπεισαν ότι πρέπει να σηκώσουμε μόνοι μας το βάρος γιατί θα βγούμε σε λίγους μήνες από το πρόγραμμα και να πάρουμε εμείς τη δόξα. Κατάλαβε ο ίδιος ήδη από τις αρχές Ιουνίου 2011 ότι χρειάζεται συνεργασία και δέχτηκε με γενναιοδωρία να φύγει από Πρωθυπουργός. Το πρότεινε.
Μετά, επειδή δεν έγινε αυτό εφικτό και δεν έπρεπε να γίνει εκείνη τη στιγμή, δοκιμάσαμε ξανά με τις δυνάμεις του ΠΑΣΟΚ. Και μετά τις Κάννες, ο ίδιος πήρε την πρωτοβουλία ευρύτερης συσπείρωσης. Και με τον κ. Σαμαρά και με τον κ. Καρατζαφέρη.
Και σας ξαναλέω ότι αυτός διάλεξε τον Πρωθυπουργό της επιλογής του. Πρώτη επιλογή ήταν ο κ. Κακλαμάνης, η δεύτερη ο κ. Πετσάλνικος, η τρίτη πραγματική επιλογή -γιατί υπήρξαν και επιλογές που λεγόντουσαν, αλλά δεν ήταν πραγματιικές επιλογές, δεν τις πίστευε κανείς- ήταν τελικά ο κ. Παπαδήμος. Ποιος τον είπε τον Παπαδήμο; Τον είπε ο Μπαρόζο; Τον είπαν ποιοι; Τον είπαν οι μυστικοί πράκτορες; Τον είπαν οι τραπεζίτες; Τον έλεγαν στελέχη του ΠΑΣΟΚ, ενεργά στελέχη, υπουργοί, βουλευτές. Τον έλεγαν τα μέσα ενημέρωσης. Τον λέγατε εσείς οι δημοσιογράφοι στα σχόλιά σας. Τον έλεγε ο επιχειρηματικός κόσμος ο οποίος ήθελε να υπάρξει μια κυβέρνηση με κάποιον ο οποίος παρέχει κάποια εχέγγυα εγκυρότητας ιδίως στο εξωτερικό, λόγω της ιδιότητας που είχε πριν. Κι έτσι φτάσαμε εκεί που φτάσαμε.
Τώρα κάποιοι δίνουν τα ρέστα τους στο όνομα του κόμματος της δραχμής. Θεωρούν ότι χτυπώντας το ΠΑΣΟΚ και την Ελιά, χτυπούν την κυβέρνηση, χτυπούν την πορεία εξόδου της χώρας από την κρίση. Δεν έχουν εγκαταλείψει την επιθυμία τους να ρίξουν στα τάρταρα τη χώρα. Θα διαψευστούν.
Και υπάρχουν και κάποιοι Ηρακλείς του στέμματος, οι οποίοι ερήμην του κ. Παπανδρέου διαχειρίζονται υποτίθεται το όνομά του και βυσσοδομούν κατά του ΠΑΣΟΚ και της παράταξης, εναντίον μου επειδή τυχαίνει να είμαι τώρα πρόεδρος της παράταξης, για να οδηγήσουν την παράταξη σε κακά αποτελέσματα, για να χτυπήσουν τη χώρα, την πολιτική εξόδου από την κρίση, να υπηρετήσουν εξ αντικειμένου την άθλια πολιτική της δραχμής.
Τι ρεβάνς θέλουν να πάρουν και στο όνομα ποιου; Στο όνομα του Παπανδρέου που είναι ο πρώτος Έλληνας που θέλει να πετύχει η πολιτική αυτή για να δικαιωθεί και ο ίδιος για τις δύσκολες επιλογές που έκανε;
Σπ. Χαριτάτος: Σας πεισμώνει ή σας προβληματίζει αυτός ο τίτλος; «έτσι έριξε το Γιώργο ο Βενιζέλος»;
Ευ. Βενιζέλος: Έχου Tromaktiko
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
ΕΠΙΤΥΧΗΣ ΔΙΑΣΩΣΗ 26 ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΑΝΟΙΧΤΑ ΤΗΣ ΚΑΛΥΜΝΟΥ
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
ΕΤΟΙΜΑΖΕΙ ΒΑΛΙΤΣΕΣ ΓΙΑ... ΜΑΝΤΣΕΣΤΕΡ Ο ΣΑΝΙΑ!
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ