2014-06-18 17:03:05
Μία κρυμμένη εικόνα ανακάλυψαν οι επιστήμονες πίσω από το αριστούργημα του Πάμπλο Πικάσο που φέρει τον τίτλο «Το μπλε δωμάτιο» και φιλοτεχνήθηκε το 1901. Πίσω από τον πίνακα, όπως διαπιστώθηκε, βρίσκεται η εικόνα ενός άνδρα που φοράει παπιγιόν και ακουμπά το χέρι του στο πρόσωπό του. Τώρα το ερώτημα που απασχολεί τους ερευνητές είναι η ταυτότητα αυτού του άνδρα. Ποιoς είναι άραγε;
Το νέο αυτό μυστήριο φέρνει και πάλι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος τον πίνακα του 1901 που φιλοτεχνήθηκε στην αρχή της σταδιοδρομίας του Πάμπλο Πικάσο, ενώ εργαζόταν στο Παρίσι στην αρχή της λεγόμενης «μπλε περιόδου».
Κατά την τελευταία πενταετία, ειδικοί από τη συλλογή Φίλιπς, την Εθνική Πινακοθήκη, το Πανεπιστήμιο Κορνέλ και το Μουσείο Ουίντερτουρ μελετούν ενδελεχώς τον πίνακα και απέκτησαν καθαρότερη εικόνα του άνδρα που απεικονίζεται.
Το 2008 η εξελιγμένη για την εποχή τεχνολογία των υπέρυθρων ακτίνων αποκάλυψε για πρώτη φορά το πρόσωπο του γενειοφόρου άνδρα να ακουμπά με το χέρι του το πρόσωπό του
. Φοράει σακάκι και παπιγιόν και στα δάχτυλά του φέρει τρία δαχτυλίδια. Η τεχνική ανάλυση της αποκάλυψης επιβεβαίωσε ότι το κρυμμένο πορτρέτο είναι έργο που ο Πικάσο ζωγράφισε ακριβώς πριν από «Το μπλε δωμάτιο». Οι συντηρητές έργων τέχνης ανέκαθεν υποψιάζονταν ότι κάτω από την επιφάνεια του συγκεκριμένου πίνακα, ο οποίος ανήκει στη συλλογή Φίλιπς από το 1927, κρυβόταν κάτι. Αλλωστε, οι πινελιές πάνω στο έργο δεν ταίριαζαν με τη βασική σύνθεση, που απεικονίζει μία γυναίκα να πλένεται στο εργαστήριο του Πικάσο. Ενας συντηρητής παρατήρησε τις παράξενες πινελιές και αναφέρεται σε αυτές σε επιστολή του το 1954, αλλά μόνο το 1990 η εξέλιξη της τεχνολογίας επέτρεψε στους ειδικούς να προχωρήσουν παραπάνω. Με ακτίνες Χ είδαν ότι κάτω από τον βασικό πίνακα βρισκόταν μια δεύτερη κρυμμένη εικόνα, χωρίς ωστόσο να μπορούν να δουν περισσότερες λεπτομέρειες.
Η έφορος έργων τέχνης Σούζαν Μπερέντς Φρανκ εξηγεί ότι «όταν ερχόταν στον Πικάσο μία ιδέα, έπρεπε να την υλοποιήσει άμεσα. Δεν μπορούσε, όμως, να αγοράζει καινούργιους καμβάδες κάθε φορά που είχε νέα έμπνευση. Πολλές φορές σχεδίαζε σε χαρτόνι, που ήταν πολύ φθηνότερο από τον καμβά».
Τώρα οι επιστήμονες προσπαθούν να βρουν ποιος είναι ο άνδρας και γιατί ο Πικάσο τον ζωγράφισε. Η πιθανότητα να είναι αυτοπροσωπογραφία έχει αποκλειστεί, ενώ πιθανολογείται ότι πρόκειται για τον Παριζιάνο έμπορο έργων τέχνης Αμπρόζ Βιγιάρ, που φιλοξένησε την πρώτη έκθεση του Πικάσο το 1901.
Τώρα οι ερευνητές πρόκειται να χρησιμοποιήσουν πολυφασματική τεχνολογία απεικόνισης και χαρτογράφηση της έντασης της φθορίζουσας ακτινοβολίας με ακτίνες Χ, που θα επιτρέψει στους ειδικούς να δουν τα χρώματα του πίνακα και να τον αναπαραγάγουν ψηφιακά.
Σήμερα ο φημισμένος πίνακας εκτίθεται στη Νότια Κορέα, έως το 2015.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και σε άλλους πίνακες του Πικάσο έχουν βρεθεί κρυμμένες εικόνες, όπως στο έργο «Η γυναίκα που σιδερώνει» που βρίσκεται στο Μουσείο Γκούγκενχαϊμ της Νέας Υόρκης. Tromaktiko
Το νέο αυτό μυστήριο φέρνει και πάλι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος τον πίνακα του 1901 που φιλοτεχνήθηκε στην αρχή της σταδιοδρομίας του Πάμπλο Πικάσο, ενώ εργαζόταν στο Παρίσι στην αρχή της λεγόμενης «μπλε περιόδου».
Κατά την τελευταία πενταετία, ειδικοί από τη συλλογή Φίλιπς, την Εθνική Πινακοθήκη, το Πανεπιστήμιο Κορνέλ και το Μουσείο Ουίντερτουρ μελετούν ενδελεχώς τον πίνακα και απέκτησαν καθαρότερη εικόνα του άνδρα που απεικονίζεται.
Το 2008 η εξελιγμένη για την εποχή τεχνολογία των υπέρυθρων ακτίνων αποκάλυψε για πρώτη φορά το πρόσωπο του γενειοφόρου άνδρα να ακουμπά με το χέρι του το πρόσωπό του
Η έφορος έργων τέχνης Σούζαν Μπερέντς Φρανκ εξηγεί ότι «όταν ερχόταν στον Πικάσο μία ιδέα, έπρεπε να την υλοποιήσει άμεσα. Δεν μπορούσε, όμως, να αγοράζει καινούργιους καμβάδες κάθε φορά που είχε νέα έμπνευση. Πολλές φορές σχεδίαζε σε χαρτόνι, που ήταν πολύ φθηνότερο από τον καμβά».
Τώρα οι επιστήμονες προσπαθούν να βρουν ποιος είναι ο άνδρας και γιατί ο Πικάσο τον ζωγράφισε. Η πιθανότητα να είναι αυτοπροσωπογραφία έχει αποκλειστεί, ενώ πιθανολογείται ότι πρόκειται για τον Παριζιάνο έμπορο έργων τέχνης Αμπρόζ Βιγιάρ, που φιλοξένησε την πρώτη έκθεση του Πικάσο το 1901.
Τώρα οι ερευνητές πρόκειται να χρησιμοποιήσουν πολυφασματική τεχνολογία απεικόνισης και χαρτογράφηση της έντασης της φθορίζουσας ακτινοβολίας με ακτίνες Χ, που θα επιτρέψει στους ειδικούς να δουν τα χρώματα του πίνακα και να τον αναπαραγάγουν ψηφιακά.
Σήμερα ο φημισμένος πίνακας εκτίθεται στη Νότια Κορέα, έως το 2015.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και σε άλλους πίνακες του Πικάσο έχουν βρεθεί κρυμμένες εικόνες, όπως στο έργο «Η γυναίκα που σιδερώνει» που βρίσκεται στο Μουσείο Γκούγκενχαϊμ της Νέας Υόρκης. Tromaktiko
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Περήφανος και αισιόδοξος ο πρόεδρος του Ιράν για την εθνική ομάδα
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ