2014-06-28 16:10:13
Φωτογραφία για Φαίη Ξυλά: «Όλες οι επιλογές έχουν το τίμημα τους»
 Φαίη Ξυλά, κηρύσσει την έναρξη των συνεντεύξεων στο Οutnow. Ο ορισμός της ομορφιάς. Η Φαίη Ξυλά, μια ηθοποιός που όσο τέλεια ομορφιά έχει, άλλα τόσο “φως” φέρει σαν άνθρωπος και κάθε της ερμηνεία δεν περνά απαρατήρητη. Σε μια συζήτηση εφ΄όλης της ύλης που ακολουθεί.

Συνέντευξη στο Γιώργο Παπανικολάου

Φέτος το καλοκαίρι πρωταγωνιστείς στις “Θεσμοφοριάζουσες”. Ποιες είναι οι αρετές αυτού του έργου του Αριστοφάνη που έχεις εκτιμήσει;

Νομίζω, πως είναι ένα έργο του Αριστοφάνη , που με τη πρώτη ματιά δεν φαίνεται πόσο πολιτικό έργο είναι. Θίγει τη σχέση άνδρα-γυναίκας, θίγει την ομοφοβία. Και σίγουρα, πέραν αυτού είναι μια πολιτική καυστική σάτιρα. Το ότι ο Γιώργος Κιμούλης μαζί με το Πιτσιρίκο, έχουν κάνει τη διασκευή πάνω στη μετάφραση του Κ.Χ.Μύρη είναι ένας τέλειος συνδυασμός γιατί κατάφεραν να αναδείξουν όλα όσα παρέχει αυτό το δυνατό έργο.

Η εξουσία είναι γυναίκα;


…Θα έπρεπε! (γέλια) Μέσα από το έργο θίγουμε ότι η γυναίκα ζει σε ένα ανδρικό χώρο, αλλά έχει και αυτή μερίδιο ευθύνης. Αυτή είναι η μάνα που γεννά και μεγαλώνει τους άνδρες, όπως τους μεγαλώνει. Είναι και ένα φεμινιστικό έργο, πέραν όλων των άλλων. Τα “Θεσμοφόρια” είναι μια καθαρά γυναικεία γιορτή όπου συμμετέχουν μόνο γυναίκες.

Στις μέρες μας, η γυναίκα στη κοινωνία έχει τη θέση που της αρμόζει;

Είναι σαφώς καλύτερα τα πράγματα, σε σχέση με παλαιότερα. Μιλάμε πάντα για τη χώρα μας. Και για την Ευρώπη, όπου οι χώρες έχουν έναν άλφα πολιτισμό. Δεν είναι σε όλες τις χώρες, η θέση της γυναίκας αυτή που πρέπει. Βλέπουμε και χώρες που λόγω θρησκείας ή διαφόρων άλλων δικαιολογιών υποβιβάζουν τη γυναίκα. Είναι σε καλύτερο επίπεδο η θέση της γυναίκας. Αλλά δεν παύει να ζει σε ένα κόσμο που είναι φτιαγμένος από άντρες με ανδρικούς κανόνες. Η γυναίκα προσπαθεί να προσαρμοστεί σε αυτούς τους ανδρικούς κώδικες και να επιβιώσει.

Στην Ελλάδα μιλώντας, η γυναίκα δεν θέλησε να πάρει παραπάνω πράγματα από τον άντρα και λίγο μπερδεύτηκαν τα θέματα και οι ρόλοι;

Το κακό ξεκινά όταν ο ένας δεν σέβεται τη διαφορετικότητα του άλλου. Και η γυναίκα προσπαθώντας να επιβιώσει και να επιβληθεί, σε ένα αντρικό κόσμο, υιοθετεί αντρικούς κώδικες, δίχως να κρατήσει τους δικούς της θηλυκούς. Ίδιο δεν υπάρχει τίποτα στη φύση. Όλα είναι διαφορετικά. Να δέχεται ο ένας τη διαφορετικότητα του άλλου, τα χαρίσματα του άλλου και τις ιδιαιτερότητες του άλλου. Το έργο θίγει πάρα πολλά ζητήματα, όπως το ρατσισμό. Έχει να κάνει με τη σεξουαλική προτίμηση, με το φύλο. Θεωρώ ότι στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια δυστυχώς, έχουμε φαινόμενα ρατσισμού. Που οφείλονται στην ανασφάλεια και το φόβο των ανθρώπων. Αυτά θίγονται στο έργο με πολύ χιούμορ και πολύ λοξό τρόπο.

Υπήρξε κάτι που να σε δυσκόλεψε στις πρόβες;

Όταν αναμετριέσαι με κάτι καινούργιο πάντα έχεις δυσκολίες. Ήταν τόσο ευχάριστες και δημιουργικές οι πρόβες, οπότε χαλάλι όλη η κούραση.

Δεύτερη φορά συνεργάζεσαι με το Γιώργο Κιμούλη. Τι έχεις εκτιμήσει σε εκείνον;

Πέραν του ότι τον θαυμάζω σα σκηνοθέτη, ηθοποιό και διασκευαστή, μου ταιριάζει ο τρόπος του, γιατί είναι πολύ ευθύς, πολύ απαιτητικός και ειλικρινής. Με κάνει να νιώθω ασφάλεια, μέσα στην ανασφάλειά μου. Διότι ο ηθοποιός δεν έχει ποτέ ασφάλεια! Μου δημιουργεί ένα σταθερό έδαφος, να πατήσω σε αυτό και να κάνω αυτό που νομίζω και φαντάζεται ως σκηνοθέτης μου.

Πρώτη φορά είστε θεατρικά μαζί με το σύζυγό σου Κωνσταντίνο Γιαννακόπουλο, μετά τα τηλεοπτικά “Μυστικά της Εδέμ”. Έχει διαφορά να παίζεις μαζί του;

Θεατρικά, πρώτη φορά, όντως! Όχι δεν έχει διαφορά. Έχουμε δοκιμαστεί σαν συνεργάτες. Στα “Μυστικά της Εδέμ” για πολλά χρόνια καθημερινά. Και νωρίτερα, στον “Γιούγκερμαν”. Οπότε, δεν μας φάνηκε περίεργο, ή παράξενο ή κάπως. Για μένα, είναι πάντα ευχάριστο και σημαντικό να βρίσκομαι με πολύ δικούς μου ανθρώπους στη δουλειά. Μακάρι να μου συνέβαινε πάντα! Δίχως να είναι απαραίτητη προυπόθεση!

Θα θέλατε να συμπράξετε και σε άλλα έργα σε χειμωνιάτικη σεζόν, για παράδειγμα;

Ναι. Για μένα είναι χαρά μου, και πέρα από τον άντρα μου, και με τους φίλους μου να συνεργάζομαι. Διότι εκ των πραγμάτων υπάρχει καλή επικοινωνία και εμπιστοσύνη.

“Καλές Δουλειές” το σήριαλ της Ρένας Ρίγγα, που κάνατε με το Πέτρο Φιλιππίδη στον Antenna, τελείωσε στα 9 επεισόδια. Σε στεναχωρεί όταν κάτι δεν πάει καλά;

Εγώ δεν θεωρώ ότι δεν πήγε καλά η δουλειά. Το feedback που παίρνω από το κόσμο είναι πολύ θετικό. Το ευχάριστο για μένα ήταν που το κανάλι δεν έκοψε τη σειρά στον αέρα, αλλά η δουλειά ολοκληρώθηκε σεναριακά. Και δεν σταμάτησε απότομα-είναι πολύ σημαντικό για μένα αυτό. Θα μου φαινόταν πολύ άκομψο οτιδήποτε άλλο. Σα να μη σέβεσαι και τους τηλεθεατές που παρακολουθούν τη σειρά. Αλλά τουλάχιστον ολοκληρώθηκε. Όχι στα 12, αλλά στα 9 επεισόδια. Για μένα, εφόσον δεν υπήρξαν επεισόδια που γυρίστηκαν και δεν παίχτηκαν είναι ακόμη καλύτερο. Με την έννοια πως ότι γυρίσαμε παίχτηκε. Από εκεί και πέρα, το κάθε κανάλι για διάφορους λόγους μπορεί να ολοκληρώσει μια σειρά, τους οποίους ούτε θα κρίνω, και ούτε θα κατακρίνω. Για να το κάνει, είχε κάποιους λόγους. Δεν μπορώ όμως να ξέρω ακριβώς αυτούς τους λόγους.

Είσαι από τους ηθοποιούς που προσπαθείς όσο γίνεται να μη κάνεις τηλεόραση και θέατρο ταυτόχρονα. Επιλέγεις πολύ προσεκτικά το κάθετι. Αυτό δεν έχει τίμημα;

Τα πάντα έχουν τίμημα. Όλες οι επιλογές έχουν το τίμημα τους. Πέρα του οικονομικού, μου είναι σημαντικό να κάνω ωραία πράγματα. Και προσέχω πάντα τους συνεργάτες μου. Αν σκεφτείς ότι κάθε έξι μήνες αλλάζουμε δουλειά, μπορεί να κάνουμε δουλειές επιτυχημένες ή μη. Αυτό δεν σημαίνει ότι εσύ δεν ήσουν καλός σε αυτή. Το αποτέλεσμα είναι συνολικό. Ο ηθοποιός βάζει το λιθαράκι του σε αυτό. Δεν είσαι όλο.

Το ένστικτο πριν ξεκινήσεις δεν μετρά;

Βέβαια. Για να είμαι ειλικρινής, υπήρξα πολύ τυχερή στις δουλειές μου. Οι δουλειές που έχω κάνει πήγαν από μέτρια, αρκετά καλά, έως εξαιρετικά οι περισσότερες εξ αυτών.

Όντως, δεν σου έχει τύχει καμία στραβή.

Μα, και στραβή να σου συμβεί, ο καλλιτέχνης έχει δικαίωμα και στην αποτυχία. Κάθε έξι ή τρεις μήνες κάνουμε μια νέα παράσταση. Αυτή δεν σημαίνει ότι μπορεί να μην είναι καλή, αλλά να μην ήταν σωστό το timing. Υπάρχουν εξαιρετικά καλλιτεχνικά αποτελέσματα που δεν ήταν η στιγμή τους να επικοινωνήσουν με το κόσμο. Είναι συνισταμένη πολλών πραγμάτων. Και εμπεριέχει το ρίσκο. Το καλό είναι πως οι ηθοποιοί είμαστε εκπαιδευμένοι σε αυτό.

Το χειμώνα θα είσαι για δεύτερη χρονιά στο “Φον Δημητράκη” του Ψαθά, στο πλάι του Πέτρου Φιλιππίδη.

Ναι. Είναι μια παράσταση που μίλησε, σαφώς, με το κοινό. Είναι πολύ ωραίο ελληνικό, και κατά κάποιο τρόπο πολιτικό έργο.

Τι αποκόμισες από το πρώτο χειμώνα συνεργασίας με το Πέτρο Φιλιππίδη;

Ο Πέτρος είναι ένα αιώνιο παιδί. Γι αυτό τον αγαπάω! Οι καλλιτέχνες είναι πάντα παιδιά, γιατί έρχονται μονίμως σε επαφή με τη παιδικότητά τους. Και αν δεν έχουν παιδικότητα, δεν είναι καλοί ηθοποιοί. Τον θαυμάζω, έχουμε καλή χημεία.

Η “Εύα” από τα “Μυστικά της Εδέμ” έχει γίνει μια διαχρονική τηλεοπτική επιτυχία. Το έχεις σαν αίσθηση;

Το έχω σίγουρα σαν αίσθηση! “Τα Μυστικά της Εδέμ” ήταν μια προσεγμένη δουλειά με χημεία σε σεναριογράφους, ηθοποιούς και σκηνοθέτες. Δέσαμε πολύ και είχαμε πολύ καλό σενάριο (που είναι άκρως σημαντικό!) να πατήσουμε σε αυτό. ΄Ήταν ένα καθημερινό, καλύτερο από εβδομαδιαίο. Με προδιαγραφές εβδομαδιαίου, γρήγορες ταχύτητες και δίχως έκπτωση στη ποιότητα.

Κάτι που κρατάς σα συμβουλή από κάποιο δάσκαλό σου, στη σχολή;

Αυτό που μου είπε η δασκάλα μου, Αντιγόνη Βαλάκου. “Πάντα να σκέφτεσαι σε κάθε δουλειά, πως ένιωσες όταν ξεκίνησες σε αυτή τη δουλειά. Να μη το ξεχνάς ποτέ, να μη το αφήνεις ποτέ πίσω. Και πάντα να επαναπροσδιορίζεσαι σύμφωνα με αυτό”.
outnow.gr
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ