2014-10-15 19:00:24
«Δίκαιο» χαρακτηρίζει τον επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα η νεόνυμφη δικηγόρος ανθρωπίνων δικαιωμάτων Αμάλ Κλούνεϊ, σε συνέντευξή της στην βρετανική Guardian. Για «πολιτιστικό βανδαλισμό» από το Βρετανικό Μουσείο κάνει λόγο ο συνάδελφός της Τζέφρι Ρόμπερτσον, ο οποίος παραθέτει τα νομικά επιχειρήματα που θα θέσουν στην υπηρεσία της ελληνικής κυβέρνησης.
«Κατά την άποψη μου ο επαναπατρισμός των γλυπτών του Παρθενώνα είναι δίκαιος», τονίζει στην συνέντευξή της στο βρετανικό μέσο η 36χρονη δικηγόρος, η οποία δόθηκε κατά την πρώτη ημέρα της επίσκεψής της στην Αθήνα.
«Ελπίζω πως μπορεί να βρεθεί μια συμβιβαστική λύση στο θέμα, δεδομένης της μακρόχρονης φιλίας μεταξύ Ελλάδας και Βρετανίας», αναφέρει η κα Κλούνεϊ προσθέτοντας ότι η πρώτη προσέγγιση από τις ελληνικές αρχές προς την ίδια και τους συναδέλφους της, Τζέφρι Ρόμπερτσον και Νόρμαν Πάλμερ, είχε γίναι πριν από τρία χρόνια.
«Αλλά πιστεύω ότι είναι συνετό για την ελληνική κυβέρνηση να αναζητήσει νομική συμβουλή – συμπεριλαμβανομένων και των συνεχιζόμενων προσπαθειών συμμετοχής σε αυτό και της UNESCO- και φυσικά να καθορίσει τα επόμενα βήματά της, υπό το πρίσμα του νομικού αυτού πλαισίου».
«H Αμάλ Κλούνεϊ ευελπιστεί ότι θα επιτευχθεί μια συμβιβαστική λύση στο θέμα της διεκδίκησης των μαρμάρων, ωστόσο η Βρετανία μέχρι στιγμής έχει αποτύχει να ανταποκριθεί στις εκκλήσεις για διαμεσολάβηση», παραδέχεται σχολιάζοντας η βρετανική Guardian.
«Αλαζονικός πολιτισμικός βανδαλισμός» η στάση του Βρετανικού Μουσείου
«Σε μια πρόγευση των επιχειρημάτων που θα μπορούσε να αναπτύξει η Ελλάδα εάν η υπόθεση φτάσει στα δικαστήρια είναι αυτό που λέει ο Τζέφρι Ρόμπερτσον, ο επικεφαλής της ομάδας των νομικών που έφτασε στην Αθήνα, ότι τα Μάρμαρα του Παρθενώνα είναι μια μοναδική περίπτωση και ως εκ τούτου, δεν θα έθετε σε κίνδυνο τις συλλογές του Βρετανικού Μουσείου», αναφέρει το δημοσίευμα.
«Η ζωφόρος του Παρθενώνα είναι ένα καταπληκτικό και μοναδικό στιγμιότυπο του ανθρώπινου πολιτισμού πριν από 2.500 χρόνια. Δεν απεικονίζει πόλεμο, αλλά μια χαρούμενη σκηνή πολιτισμένων συνευρέσεων ενός από τους πρώτους πολιτισμένους λαούς. Το μισό από αυτό το στιγμιότυπο είναι στην Αθήνα κάτω από το γαλάζιο του ουρανού πάνω από την Ακρόπολη. Το άλλο μισό είναι σε μια αποστειρωμένη γκαλερί, σαν σε κρεβάτι νοσοκομείου σε ένα μουσείο». Ο ίδιος χαρακτηρίζει την άρνηση του Βρετανικού Μουσείου να επιστρέψει τα Μάρμαρα ως έναν «αλαζονικό πολιτισμικό βανδαλισμό».
Ακόμη χειρότερα, λέει ο Ρόμπερτσον, το βρετανικό Μουσείο έχει πράξει το προπατορικό αμάρτημα της καταστροφής των Γλυπτών χρησιμοποιώντας αμφιλεγόμενες μέσα για τον καθαρισμό τους στα σχεδόν 200 χρόνια από τότε που τα απέκτησε.
«Η επανένωση των Μαρμάρων του Παρθενώνα είναι ένα μεγάλο έργο, όχι για την Ελλάδα αλλά και για όλο τον κόσμο, να τα δούμε καθαρά εκεί που τα χάραξε ο Φειδίας, να αντιπαραθέσουμε την αρχή του ανθρώπινου πολιτισμού με την απειλή που θέτει σήμερα η ISIS», πρόσθεσε ο δικηγόρος, αναφερόμενος στις βάρβαρες τακτικές που χρησιμοποιούνται από τους ισλαμιστές τρομοκράτες στα ανατολικά της Ελλάδας.
«Είναι αλαζονικός πολιτιστικός βανδαλισμός του Βρετανικού Μουσείου να επιμένει ότι αυτό το πιο σημαντικό κειμήλιο του πολιτισμού μας, πρέπει να σπάσει στα δύο. Το διεθνές δίκαιο έχει εξελιχθεί σε σημείο όπου ένα μοναδικό, και το τονίζω μοναδικό, πολιτιστικό έργο τέχνης πρέπει να αποκατασταθεί».
Ο Ρόμπερτσον ο οποίος μαζί με τον Πάλμερ εξασφάλισαν την επιστροφή των σορών των Αβοριγίνων της Τασμανίας από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου στην Αυστραλία, αρνήθηκε ότι ο επαναπατρισμός των έργων θα ανοίξει τις πύλες σε παρόμοιες απαιτήσεις. «Η υπόθεση αυτή δεν θα δημιουργήσει ένα προηγούμενο, το Βρετανικό Μουσείο μπορεί να κρατήσει τις μούμιες του αλλά όχι μάρμαρα που ενωμένα, ανήκουν στον κόσμο».
Πρωτοσέλιδο στους Times του Λονδίνου
Μετά την αρχική τους σιωπή, τα βρετανικά ΜΜΕ αναγκάστηκαν να στρέψουν το βλέμα στην Ελλάδα και στη διεκδίκηση των μαρμάρων του Παρθενώνα με αφορμή την άφιξη της νεόνυμφης κυρίας Κλούνεϊ.
Η φωτογραφία της θελκτικής δικηγόρου, η οποία μετά το γάμο της με τον διάσημο ηθοποιό άλλαξε το επώνυμό της, κοσμεί το πρωτοσέλιδο των Times του Λονδίνου. Οι βρετανοί αναγνώστες ενημερώνονται ότι η προασπίστρια των ανθρωπίνων δικαιωμάτων βρίσκεται από τη Δευτέρα το βράδυ στην ελληνική πρωτεύουσα για να συμβουλέψει την Αθήνα πώς θα διεκδικήσει την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα. Η εφημερίδα εκφράζει την υπόθεση ότι η κα Κλούνεϊ με τον συνάδελφό της Τζόφρεϊ Ρόμπερτσον θα προτείνουν στην Αθήνα να διεκδικήσει το αίτημά της μέσω του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης και όχι μέσω διαπραγματεύσεων με τη Βρετανία.
Ενδιαφέρον έχει πάντως και το σχόλιο με τον τίτλο «Να μην χαθούν τα μάρμαρα», το οποίο φιλοξενεί η εφημερίδα. Ο σχολιαστής επιχειρηματολογεί: «Η απάντηση που θα πρέπει να δώσει η όποια βρετανική κυβέρνηση είναι ότι η απόφαση αφορά τη διοίκηση του μουσείου, και η διοίκηση θα πρέπει να πει, φιλικά αλλά πειστικά, όχι. Τα γλυπτά αφαιρέθηκαν από τον λόρδο Έλγιν, μεταξύ 1801 και 1805, όταν ήταν πρέσβης στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Εκτίθενται συνεχώς από το 1817 στο Βρετανικό Μουσείο, καλύτερος χώρος δεν θα μπορούσε να υπάρξει». Ο αρθογράφος διασαφηνίζει ότι η κίνηση του βρετανού πρέσβη δεν είναι προϊόν βανδαλισμού, αλλά ενθουσιασμού για την αρχαία Ελλάδα και καταλήγει: «Τα μάρμαρα δεν ανήκουν πλέον στη σύγχρονη Ελλάδα, όπως δεν ανήκει και στη βασίλισσα η πρώτη έκδοση του έργου του Σαίξπηρ το 1623, 7 χρόνια μετά τον θάνατό του, η οποία βρίσκεται στη Ουάσιγκτον, στη Folger Library. Και τα δύο ανήκουν στην παγκόσμια ιστορία του πολιτισμού».
Πηγή: ethnos
xespao
«Κατά την άποψη μου ο επαναπατρισμός των γλυπτών του Παρθενώνα είναι δίκαιος», τονίζει στην συνέντευξή της στο βρετανικό μέσο η 36χρονη δικηγόρος, η οποία δόθηκε κατά την πρώτη ημέρα της επίσκεψής της στην Αθήνα.
«Ελπίζω πως μπορεί να βρεθεί μια συμβιβαστική λύση στο θέμα, δεδομένης της μακρόχρονης φιλίας μεταξύ Ελλάδας και Βρετανίας», αναφέρει η κα Κλούνεϊ προσθέτοντας ότι η πρώτη προσέγγιση από τις ελληνικές αρχές προς την ίδια και τους συναδέλφους της, Τζέφρι Ρόμπερτσον και Νόρμαν Πάλμερ, είχε γίναι πριν από τρία χρόνια.
«Αλλά πιστεύω ότι είναι συνετό για την ελληνική κυβέρνηση να αναζητήσει νομική συμβουλή – συμπεριλαμβανομένων και των συνεχιζόμενων προσπαθειών συμμετοχής σε αυτό και της UNESCO- και φυσικά να καθορίσει τα επόμενα βήματά της, υπό το πρίσμα του νομικού αυτού πλαισίου».
«H Αμάλ Κλούνεϊ ευελπιστεί ότι θα επιτευχθεί μια συμβιβαστική λύση στο θέμα της διεκδίκησης των μαρμάρων, ωστόσο η Βρετανία μέχρι στιγμής έχει αποτύχει να ανταποκριθεί στις εκκλήσεις για διαμεσολάβηση», παραδέχεται σχολιάζοντας η βρετανική Guardian.
«Αλαζονικός πολιτισμικός βανδαλισμός» η στάση του Βρετανικού Μουσείου
«Σε μια πρόγευση των επιχειρημάτων που θα μπορούσε να αναπτύξει η Ελλάδα εάν η υπόθεση φτάσει στα δικαστήρια είναι αυτό που λέει ο Τζέφρι Ρόμπερτσον, ο επικεφαλής της ομάδας των νομικών που έφτασε στην Αθήνα, ότι τα Μάρμαρα του Παρθενώνα είναι μια μοναδική περίπτωση και ως εκ τούτου, δεν θα έθετε σε κίνδυνο τις συλλογές του Βρετανικού Μουσείου», αναφέρει το δημοσίευμα.
«Η ζωφόρος του Παρθενώνα είναι ένα καταπληκτικό και μοναδικό στιγμιότυπο του ανθρώπινου πολιτισμού πριν από 2.500 χρόνια. Δεν απεικονίζει πόλεμο, αλλά μια χαρούμενη σκηνή πολιτισμένων συνευρέσεων ενός από τους πρώτους πολιτισμένους λαούς. Το μισό από αυτό το στιγμιότυπο είναι στην Αθήνα κάτω από το γαλάζιο του ουρανού πάνω από την Ακρόπολη. Το άλλο μισό είναι σε μια αποστειρωμένη γκαλερί, σαν σε κρεβάτι νοσοκομείου σε ένα μουσείο». Ο ίδιος χαρακτηρίζει την άρνηση του Βρετανικού Μουσείου να επιστρέψει τα Μάρμαρα ως έναν «αλαζονικό πολιτισμικό βανδαλισμό».
Ακόμη χειρότερα, λέει ο Ρόμπερτσον, το βρετανικό Μουσείο έχει πράξει το προπατορικό αμάρτημα της καταστροφής των Γλυπτών χρησιμοποιώντας αμφιλεγόμενες μέσα για τον καθαρισμό τους στα σχεδόν 200 χρόνια από τότε που τα απέκτησε.
«Η επανένωση των Μαρμάρων του Παρθενώνα είναι ένα μεγάλο έργο, όχι για την Ελλάδα αλλά και για όλο τον κόσμο, να τα δούμε καθαρά εκεί που τα χάραξε ο Φειδίας, να αντιπαραθέσουμε την αρχή του ανθρώπινου πολιτισμού με την απειλή που θέτει σήμερα η ISIS», πρόσθεσε ο δικηγόρος, αναφερόμενος στις βάρβαρες τακτικές που χρησιμοποιούνται από τους ισλαμιστές τρομοκράτες στα ανατολικά της Ελλάδας.
«Είναι αλαζονικός πολιτιστικός βανδαλισμός του Βρετανικού Μουσείου να επιμένει ότι αυτό το πιο σημαντικό κειμήλιο του πολιτισμού μας, πρέπει να σπάσει στα δύο. Το διεθνές δίκαιο έχει εξελιχθεί σε σημείο όπου ένα μοναδικό, και το τονίζω μοναδικό, πολιτιστικό έργο τέχνης πρέπει να αποκατασταθεί».
Ο Ρόμπερτσον ο οποίος μαζί με τον Πάλμερ εξασφάλισαν την επιστροφή των σορών των Αβοριγίνων της Τασμανίας από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου στην Αυστραλία, αρνήθηκε ότι ο επαναπατρισμός των έργων θα ανοίξει τις πύλες σε παρόμοιες απαιτήσεις. «Η υπόθεση αυτή δεν θα δημιουργήσει ένα προηγούμενο, το Βρετανικό Μουσείο μπορεί να κρατήσει τις μούμιες του αλλά όχι μάρμαρα που ενωμένα, ανήκουν στον κόσμο».
Πρωτοσέλιδο στους Times του Λονδίνου
Μετά την αρχική τους σιωπή, τα βρετανικά ΜΜΕ αναγκάστηκαν να στρέψουν το βλέμα στην Ελλάδα και στη διεκδίκηση των μαρμάρων του Παρθενώνα με αφορμή την άφιξη της νεόνυμφης κυρίας Κλούνεϊ.
Η φωτογραφία της θελκτικής δικηγόρου, η οποία μετά το γάμο της με τον διάσημο ηθοποιό άλλαξε το επώνυμό της, κοσμεί το πρωτοσέλιδο των Times του Λονδίνου. Οι βρετανοί αναγνώστες ενημερώνονται ότι η προασπίστρια των ανθρωπίνων δικαιωμάτων βρίσκεται από τη Δευτέρα το βράδυ στην ελληνική πρωτεύουσα για να συμβουλέψει την Αθήνα πώς θα διεκδικήσει την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα. Η εφημερίδα εκφράζει την υπόθεση ότι η κα Κλούνεϊ με τον συνάδελφό της Τζόφρεϊ Ρόμπερτσον θα προτείνουν στην Αθήνα να διεκδικήσει το αίτημά της μέσω του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης και όχι μέσω διαπραγματεύσεων με τη Βρετανία.
Ενδιαφέρον έχει πάντως και το σχόλιο με τον τίτλο «Να μην χαθούν τα μάρμαρα», το οποίο φιλοξενεί η εφημερίδα. Ο σχολιαστής επιχειρηματολογεί: «Η απάντηση που θα πρέπει να δώσει η όποια βρετανική κυβέρνηση είναι ότι η απόφαση αφορά τη διοίκηση του μουσείου, και η διοίκηση θα πρέπει να πει, φιλικά αλλά πειστικά, όχι. Τα γλυπτά αφαιρέθηκαν από τον λόρδο Έλγιν, μεταξύ 1801 και 1805, όταν ήταν πρέσβης στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Εκτίθενται συνεχώς από το 1817 στο Βρετανικό Μουσείο, καλύτερος χώρος δεν θα μπορούσε να υπάρξει». Ο αρθογράφος διασαφηνίζει ότι η κίνηση του βρετανού πρέσβη δεν είναι προϊόν βανδαλισμού, αλλά ενθουσιασμού για την αρχαία Ελλάδα και καταλήγει: «Τα μάρμαρα δεν ανήκουν πλέον στη σύγχρονη Ελλάδα, όπως δεν ανήκει και στη βασίλισσα η πρώτη έκδοση του έργου του Σαίξπηρ το 1623, 7 χρόνια μετά τον θάνατό του, η οποία βρίσκεται στη Ουάσιγκτον, στη Folger Library. Και τα δύο ανήκουν στην παγκόσμια ιστορία του πολιτισμού».
Πηγή: ethnos
xespao
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Γκέκας:"Ισως χρειαστεί να πάει και μια διοργάνωση στράφι"
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ