2014-11-16 14:19:45
Ένα χρόνο δεν άντεξε μακριά του. Η Μάρθα Αποσκίτη, αγαπημένη σύζυγος και σύντροφος του... Στυλιανού Αλεξίου έφυγε σήμερα το πρωί από τη ζωή, πλήρης ημερών. Το τελευταίο διάστημα είχε ταλαιπωρηθεί από προβλήματα υγείας που μάλιστα δεν της επέτρεψαν να παραστεί στο μνημόσυνο του αγαπημένου της. Και έφυγε για το μεγάλο ταξίδι τώρα που γίνεται το συνέδριο για τον Στ.Αλεξίου
Η κηδεία της θα γίνει αύριο Δευτέρα, στις 11.30 το πρωί, από τον ιερό ναό του Αγίου Τίτου.
Η Μάρθα Αποσκίτη καταγόταν από τη γνωστή οικογένεια πολιτικών της Αρκαδίας και της Ηλείας Πελοποννήσου. Ήρθε στην Κρήτη όταν ο πατέρας της πρόεδρος Πρωτοδικών διορίστηκε στο Ηράκλειο ενώ και η αδερφή της Νάσι παντρεύτηκε στο Ηράκλειο (τον μηχανικό Γ.Χατζάκη)
Κορυφαίο έργο
Η Μάρθα Αποσκίτη ως φιλόλογος άφησε εποχή. Διακρίθηκε για την άρτια επιστημονική και παιδαγωγική της κατάρτιση, την απλότητα, την προσήνεια, την υπομονή και την αγάπη της στα παιδιά.
Υπηρέτησε στη Μέση Εκπαίδευση ως καθηγήτρια στα Γυμνάσια της Μεγαλόπολης, του Λαυρίου, το Α’ Θηλέων Ηρακλείου, ως Γυμνασιάρχης στο Καστέλι Πεδιάδος και στο Ηράκλειο και ως Γενική Επιθεωρήτρια ως το 1983, οπότε παραιτήθηκε. Διηύθυνε επί τρία χρόνια τη Σχολή Επιμόρφωσης Μέσης Εκπαίδευσης στο Ηράκλειο. Δίδαξε επίσης στη Σχολή Ξεναγών και έχει δώσει σειρά διαλέξεων για διάφορα θέματα και έχει κάνει ανακοινώσεις στα Διεθνή Κρητολογικά Συνέδρια.
Συνεργάστηκε με τον Στ. Αλεξίου για την έκδοση της Ερωφίλης, του Ζήνωνος, της Ελευθερωμένης Ιερουσαλήμ και του Κρητικού Πολέμου.
Είχε επιμεληθεί με ικανότητα και ζήλο την έκδοση της τραγωδίας Ροδολίνος και έχει δημοσιεύσει σειρά μελετών σε ποικίλα θέματα. Η χρόνια εξοικείωσή της με την ιταλική αναγεννησιακή λογοτεχνία την οδήγησε σε αρκετές συγκριτικές μελέτες που αφορούν στις επιδράσεις της ιταλικής ποίησης στην Κρητική Λογοτεχνία.
Στις μελέτες της Άγνωστες ιταλικές επιδράσεις στον Κορνάρο και Επιδράσεις της Adriana του Groto στον Ερωτόκριτο επισημαίνει με ευστοχία αναλογίες ανάμεσα στον Ariosto, τον Bojardo,τον Groto και τον Ερωτόκριτο.
Σχετική με τον Ερωτόκριτο είναι η εργασία της Παρεμβάσεις του αφηγητή στον Ερωτόκριτο. Στη μελέτη αυτή εντοπίζει και ερμηνεύει τις παρεμβάσεις του Κορνάρου σε πρώτο πρόσωπο με τις οποίες εκφράζει τη συμπάθειά του ή επικρίνει φιλικά τη συμπεριφορά των ηρώων του.
Στην εξαιρετικής σημασίας και πολύπλευρου ενδιαφέροντος μελέτη Ο ιδεολογικός κόσμος της Ερωφίλης σε σύγκριση με την ιταλική αναγεννησιακή τραγωδία εξετάζονται οι επιδράσεις της Orbecche, προτύπου της Ερωφίλης, καθώς και των Merope (Torelli) και Aminta (Tasso) στον Χορτάτση που σχετίζονται με την επιρροή των ιδεών της αναγεννησιακής τραγωδίας στον Κρητικό ποιητή.
Τα κοινά στοιχεία στην υπόθεση και τα πρόσωπα των έργων του Μολιέρου και της κρητικής κωμωδίας (κυρίως του Φορτουνάτου) αναλύονται στην εκτενή μελέτη της κ. Αποσκίτη Μολιέρος και κρητικό θέατρο. Συμβολή στη συγκριτική μελέτη των αναγεννησιακών λογοτεχνιών.
Πραγματικός άθλος είναι η μετάφραση της εκτενούς ιταλικής πεζής και έμμετρης διασκευής του γαλλικού μυθιστορήματος Πάρις και Βιέννα του Angelo Albani που είναι το πρότυπο του Ερωτόκριτου ως προς την πλοκή.
Οι διαφορές της ιταλικής και κρητικής κωμωδίας καθώς και η επιλογή των ιταλικών μοτίβων που έχει ο Χορτάτσης στον Κατσούρμπο επηρεασμένος από την Cortigiana (Aretino), La Fanteska (Della Rorta) και La Lena (Ariosto) έχουν αναλυθεί στην αξιολογότατη εργασία της Συγκριτικές παρατηρήσεις στην κρητική και ιταλική κωμωδία.
Όλα τα παραπάνω δημοσιεύματα εντάσσουν την Κρητική Λογοτεχνία στο ίδιο αναγεννησιακό κλίμα με τις αναγεννησιακές λογοτεχνίες της Ευρώπης και στον τομέα αυτό η συνεισφορά της κ. Αποσκίτη είναι ανεκτίμητη.
Περιήγηση στην Κρήτη
Το 1983 δημοσιεύτηκε από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Ηρακλείου και το 1996 από το «Μικρό Ναυτίλο» η περιήγηση της Κρήτης του Buondelmonti (1415), μεταφρασμένη και σχολιασμένη από την ίδια.
Η αγάπη της για τα αρχαία ελληνικά κείμενα την οδήγησε σε σειρά μελετών. Η ενασχόλησή της μ’ αυτά εγκαινιάζεται το 1960 με την έκδοση της μελέτης Κρήτη και Όμηρος όπου η προσοχή της εστιάζεται στα σχετικά με τη μυκηναϊκή Κρήτη χωρία του Ομήρου και διατυπώνονται εύστοχες παρατηρήσεις πάνω σ’ αυτά.
Απόρροια της βαθιάς μελέτης του Πλάτωνος είναι το άρθρο Η Κρήτη στον κόσμο του Πλάτωνος. Με τη μελέτη αυτή πλουτίζονται οι γνώσεις που αντλούμε από τα έργα του Πλάτωνα, και ειδικότερα από τους Νόμους, για την Κρήτη.
Η Μ. Αποσκίτη έχει δημοσιεύσει επίσης τη μελέτη Η ζωή στη Μινωική Κρήτη, όπου, στηριζόμενη στα αρχαιολογικά ευρήματα, κατορθώνει να αναπαραστήσει με γλαφυρότητα ολόκληρο τον κόσμο της Κρήτης.
Οι επιρροές που άσκησε η μινωική θρησκεία στις θρησκευτικές αντιλήψεις των Δωριέων εξετάζονται στο δημοσίευμα Επιβιώσεις της προελληνικής θρησκείας και η πνευματική δραστηριότητα στην αρχαία Κρήτη στη μελέτη Η πνευματική ζωή στην αρχαία Κρήτη.
Η πνευματική δραστηριότητα του Ηρακλείου την εποχή του μεσοπολέμου και περισσότερο της δεύτερης δεκαετίας του δίδεται με γλαφυρότητα στην εργασία της Προπολεμικά ηρακλειώτικα φιλολογικά περιοδικά.
Στο δημοσίευμα Κρητοπελοποννησιακά εξετάζει κοινά γλωσσικά στοιχεία της Κρήτης και της ιδιαίτερης πατρίδας της, της Πελοποννήσου.
Έχει εκδώσει επίσης την πολύτιμη συλλογή 34 επιστολών του Νίκου Καζαντζάκη προς το φίλο του Χαρίλαο Στεφανίδη, που σώθηκαν στο διατηρούμενο και ταξινομούμενο από το συμπολίτη μας Δημοσθένη Στεφανίδη αρχείο των Στεφανίδηδων. Από τις επιστολές αυτές δίδονται μοναδικές και άγνωστες βιογραφικές πλευρές του Νίκου Καζαντζάκη που βοηθούν στην κατανόηση της ζωής του. Επίσης επιστολές του Οδυσσέα Ελύτη στον Λευτέρη Αλεξίου.
Έχει ασχοληθεί με τους λογίους του Ηρακλείου, τον Μίνωα τον Καλοκαιρινό, πρώτο ανασκαφέα της Κνωσού, τον ποιητή και θεατρικό συγγραφέα Μιχάλη Αναστασίου, μέλος της συντροφιάς των Αλεξίου στο Κράσι και συνεργάτη του ηρακλειώτικου περιοδικού Νεοελληνικά Γράμματα, και με τον Λασιθιώτη ηθογράφο συγγραφέα Γιώργο Καφετζάκη-Μαράντη.
Επίσης έκανε δημοσίευμα για τις απηχήσεις της Ερωφίλης και του Ερωτόκριτου στη Στέλλα Βιολάντη του Γρηγορίου Ξενόπουλου.
Πηγή
Tromaktiko
Η κηδεία της θα γίνει αύριο Δευτέρα, στις 11.30 το πρωί, από τον ιερό ναό του Αγίου Τίτου.
Η Μάρθα Αποσκίτη καταγόταν από τη γνωστή οικογένεια πολιτικών της Αρκαδίας και της Ηλείας Πελοποννήσου. Ήρθε στην Κρήτη όταν ο πατέρας της πρόεδρος Πρωτοδικών διορίστηκε στο Ηράκλειο ενώ και η αδερφή της Νάσι παντρεύτηκε στο Ηράκλειο (τον μηχανικό Γ.Χατζάκη)
Κορυφαίο έργο
Η Μάρθα Αποσκίτη ως φιλόλογος άφησε εποχή. Διακρίθηκε για την άρτια επιστημονική και παιδαγωγική της κατάρτιση, την απλότητα, την προσήνεια, την υπομονή και την αγάπη της στα παιδιά.
Υπηρέτησε στη Μέση Εκπαίδευση ως καθηγήτρια στα Γυμνάσια της Μεγαλόπολης, του Λαυρίου, το Α’ Θηλέων Ηρακλείου, ως Γυμνασιάρχης στο Καστέλι Πεδιάδος και στο Ηράκλειο και ως Γενική Επιθεωρήτρια ως το 1983, οπότε παραιτήθηκε. Διηύθυνε επί τρία χρόνια τη Σχολή Επιμόρφωσης Μέσης Εκπαίδευσης στο Ηράκλειο. Δίδαξε επίσης στη Σχολή Ξεναγών και έχει δώσει σειρά διαλέξεων για διάφορα θέματα και έχει κάνει ανακοινώσεις στα Διεθνή Κρητολογικά Συνέδρια.
Συνεργάστηκε με τον Στ. Αλεξίου για την έκδοση της Ερωφίλης, του Ζήνωνος, της Ελευθερωμένης Ιερουσαλήμ και του Κρητικού Πολέμου.
Είχε επιμεληθεί με ικανότητα και ζήλο την έκδοση της τραγωδίας Ροδολίνος και έχει δημοσιεύσει σειρά μελετών σε ποικίλα θέματα. Η χρόνια εξοικείωσή της με την ιταλική αναγεννησιακή λογοτεχνία την οδήγησε σε αρκετές συγκριτικές μελέτες που αφορούν στις επιδράσεις της ιταλικής ποίησης στην Κρητική Λογοτεχνία.
Στις μελέτες της Άγνωστες ιταλικές επιδράσεις στον Κορνάρο και Επιδράσεις της Adriana του Groto στον Ερωτόκριτο επισημαίνει με ευστοχία αναλογίες ανάμεσα στον Ariosto, τον Bojardo,τον Groto και τον Ερωτόκριτο.
Σχετική με τον Ερωτόκριτο είναι η εργασία της Παρεμβάσεις του αφηγητή στον Ερωτόκριτο. Στη μελέτη αυτή εντοπίζει και ερμηνεύει τις παρεμβάσεις του Κορνάρου σε πρώτο πρόσωπο με τις οποίες εκφράζει τη συμπάθειά του ή επικρίνει φιλικά τη συμπεριφορά των ηρώων του.
Στην εξαιρετικής σημασίας και πολύπλευρου ενδιαφέροντος μελέτη Ο ιδεολογικός κόσμος της Ερωφίλης σε σύγκριση με την ιταλική αναγεννησιακή τραγωδία εξετάζονται οι επιδράσεις της Orbecche, προτύπου της Ερωφίλης, καθώς και των Merope (Torelli) και Aminta (Tasso) στον Χορτάτση που σχετίζονται με την επιρροή των ιδεών της αναγεννησιακής τραγωδίας στον Κρητικό ποιητή.
Τα κοινά στοιχεία στην υπόθεση και τα πρόσωπα των έργων του Μολιέρου και της κρητικής κωμωδίας (κυρίως του Φορτουνάτου) αναλύονται στην εκτενή μελέτη της κ. Αποσκίτη Μολιέρος και κρητικό θέατρο. Συμβολή στη συγκριτική μελέτη των αναγεννησιακών λογοτεχνιών.
Πραγματικός άθλος είναι η μετάφραση της εκτενούς ιταλικής πεζής και έμμετρης διασκευής του γαλλικού μυθιστορήματος Πάρις και Βιέννα του Angelo Albani που είναι το πρότυπο του Ερωτόκριτου ως προς την πλοκή.
Οι διαφορές της ιταλικής και κρητικής κωμωδίας καθώς και η επιλογή των ιταλικών μοτίβων που έχει ο Χορτάτσης στον Κατσούρμπο επηρεασμένος από την Cortigiana (Aretino), La Fanteska (Della Rorta) και La Lena (Ariosto) έχουν αναλυθεί στην αξιολογότατη εργασία της Συγκριτικές παρατηρήσεις στην κρητική και ιταλική κωμωδία.
Όλα τα παραπάνω δημοσιεύματα εντάσσουν την Κρητική Λογοτεχνία στο ίδιο αναγεννησιακό κλίμα με τις αναγεννησιακές λογοτεχνίες της Ευρώπης και στον τομέα αυτό η συνεισφορά της κ. Αποσκίτη είναι ανεκτίμητη.
Περιήγηση στην Κρήτη
Το 1983 δημοσιεύτηκε από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Ηρακλείου και το 1996 από το «Μικρό Ναυτίλο» η περιήγηση της Κρήτης του Buondelmonti (1415), μεταφρασμένη και σχολιασμένη από την ίδια.
Η αγάπη της για τα αρχαία ελληνικά κείμενα την οδήγησε σε σειρά μελετών. Η ενασχόλησή της μ’ αυτά εγκαινιάζεται το 1960 με την έκδοση της μελέτης Κρήτη και Όμηρος όπου η προσοχή της εστιάζεται στα σχετικά με τη μυκηναϊκή Κρήτη χωρία του Ομήρου και διατυπώνονται εύστοχες παρατηρήσεις πάνω σ’ αυτά.
Απόρροια της βαθιάς μελέτης του Πλάτωνος είναι το άρθρο Η Κρήτη στον κόσμο του Πλάτωνος. Με τη μελέτη αυτή πλουτίζονται οι γνώσεις που αντλούμε από τα έργα του Πλάτωνα, και ειδικότερα από τους Νόμους, για την Κρήτη.
Η Μ. Αποσκίτη έχει δημοσιεύσει επίσης τη μελέτη Η ζωή στη Μινωική Κρήτη, όπου, στηριζόμενη στα αρχαιολογικά ευρήματα, κατορθώνει να αναπαραστήσει με γλαφυρότητα ολόκληρο τον κόσμο της Κρήτης.
Οι επιρροές που άσκησε η μινωική θρησκεία στις θρησκευτικές αντιλήψεις των Δωριέων εξετάζονται στο δημοσίευμα Επιβιώσεις της προελληνικής θρησκείας και η πνευματική δραστηριότητα στην αρχαία Κρήτη στη μελέτη Η πνευματική ζωή στην αρχαία Κρήτη.
Η πνευματική δραστηριότητα του Ηρακλείου την εποχή του μεσοπολέμου και περισσότερο της δεύτερης δεκαετίας του δίδεται με γλαφυρότητα στην εργασία της Προπολεμικά ηρακλειώτικα φιλολογικά περιοδικά.
Στο δημοσίευμα Κρητοπελοποννησιακά εξετάζει κοινά γλωσσικά στοιχεία της Κρήτης και της ιδιαίτερης πατρίδας της, της Πελοποννήσου.
Έχει εκδώσει επίσης την πολύτιμη συλλογή 34 επιστολών του Νίκου Καζαντζάκη προς το φίλο του Χαρίλαο Στεφανίδη, που σώθηκαν στο διατηρούμενο και ταξινομούμενο από το συμπολίτη μας Δημοσθένη Στεφανίδη αρχείο των Στεφανίδηδων. Από τις επιστολές αυτές δίδονται μοναδικές και άγνωστες βιογραφικές πλευρές του Νίκου Καζαντζάκη που βοηθούν στην κατανόηση της ζωής του. Επίσης επιστολές του Οδυσσέα Ελύτη στον Λευτέρη Αλεξίου.
Έχει ασχοληθεί με τους λογίους του Ηρακλείου, τον Μίνωα τον Καλοκαιρινό, πρώτο ανασκαφέα της Κνωσού, τον ποιητή και θεατρικό συγγραφέα Μιχάλη Αναστασίου, μέλος της συντροφιάς των Αλεξίου στο Κράσι και συνεργάτη του ηρακλειώτικου περιοδικού Νεοελληνικά Γράμματα, και με τον Λασιθιώτη ηθογράφο συγγραφέα Γιώργο Καφετζάκη-Μαράντη.
Επίσης έκανε δημοσίευμα για τις απηχήσεις της Ερωφίλης και του Ερωτόκριτου στη Στέλλα Βιολάντη του Γρηγορίου Ξενόπουλου.
Πηγή
Tromaktiko
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Συνέντευξη ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια στην εφημερίδα Καθημερινή της Κυριακής
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Δυτική Ελλάδα: Τα σημεία καρμανιόλες του εθνικού δικτύου
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ