2012-03-10 11:24:05
Η βροχερή Θεσσαλονίκη καλωσόρισε το βράδυ της Παρασκευής στον κινηματογράφο Ολύμπιον, το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ που διοργανώνεται στην πόλη Κόσμος πολύς γέμισε την αίθουσα, κινηματογραφιστές, δημοσιογράφοι, σινεφίλ, παραγωγοί, άνθρωποι του σινεμά από κάθε άποψη, εθελοντές που βοήθησαν στη διοργάνωση αλλά και η αφοσιωμένη ομάδα του Φεστιβάλ, ήταν όλοι εκεί. Φασαρία, κουβέντες, χαμόγελα μέχρι να σβήσουν τα φώτα και να ανέβουν στη σκηνή του Ολύμπιον ένα-ένα τα μέλη της ομάδας κρουστών «Κρούση» γεμίζοντας σεμνή ένταση και ρυθμό την αίθουσα. Ο κόσμος χειροκροτά απλόχερα.
Έτσι απλά, με έναν σύντομο χαιρετισμό από τον διευθυντή – ιδρυτή του θεσμού, Δημήτρη Εϊπίδη και με έναν μικρό πρόλογο που διάβασε ο Σπ. Πέγκας, αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης, - καθώς ο δήμαρχος κ.Μπουτάρης, δεν κατάφερε να παρευρεθεί λόγω υποχρεώσεων – το Φεστιβάλ άνοιξε αυλαία με την ταινία «Indignados» (Αγανακτισμένοι), του Τόνι Γκατλίφ.
Το ντοκιμαντέρ, όπως τόνισε και ο κ.Εϊπίδης στην εναρκτήρια ομιλία του, δείχνει τον κόσμο με καθαρή ματιά και, την ίδια στιγμή, αποτελεί ένα ταξίδι σε γνωστές και άγνωστες γωνιές του κόσμου και της ιστορίας, όπως αναφέρθηκε στο κείμενο του δημάρχου Θεσσαλονίκης, ειδικά στην εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία που βιώνουμε.
O Τόνι Γκατλίφ, εμπνεόμενος ακριβώς από αυτήν τη συγκυρία, μάς δίνει με τους «Αγανακτισμένους» του, ένα ντοκιμαντέρ για τους πολίτες που βγαίνουν στους δρόμους και κατασκηνώνουν στις πλατείες, για τα κοινωνικοπολιτικά κινήματα που αναδύονται στις μέρες μας, εμπνευσμένος από ένα κείμενο του 93χρονου Γάλλου διπλωμάτη και συγγραφέα, Στεφάν Εσέλ με τίτλο Indignez-vous, δηλαδή «Αγανακτήστε!».
Η ταινία μάς βυθίζει στην έντονη πραγματικότητα της Ευρώπης που εξεγείρεται. Από την Ισπανία στην Ελλάδα, στη Βόρεια Αφρική αλλά και στους δρόμους του Παρισιού, ο Γκατλίφ και η κάμερά του, διεισδύουν στο πλήθος των αγανακτισμένων που αντιδρούν και τους κινηματογραφεί σε πραγματικό χρόνο. Στο επίκεντρο των γεγονότων, ανακαλύπτουμε μέσα από τα μάτια της Μπέτι, μιας νέας, παράνομης μετανάστριας από την Αφρική, άντρες και γυναίκες να ορθώνουν το ανάστημά τους στο σύστημα.
Εικόνες δυνατές, με έμφαση στη μουσική και την κουλτούρα κάθε τόπου, όπου γυρίζει τις σκηνές του ντοκιμαντέρ του, ο Γκατλίφ άλλοτε καταγράφει τα τόσο δυνατά, εκφραστικά βλέμματα των ανθρώπων, άλλοτε τους δείχνει με τα μάτια κλειστά, ώστε να μην αποκαλύπτεται η ταυτότητά τους. Θέλοντας να καταδείξει το θέμα των χιλιάδων αστέγων του Παρισιού, δείχνει τα στρώματα στα οποία κοιμούνται, αντί για τα πρόσωπά τους. Καταγράφει πλήθος συνθημάτων, σε τοίχους και σε πανό ανά την Ευρώπη.
«Δεν θέλω τίποτα για μένα, θέλω τα πάντα για όλους»
«Ζωή πλούσια, όχι εμπλουτισμένη»
«Εκλέξατε τον τραπεζίτη σας;» και πολλά άλλα συνθήματα, μαζί με αυτά και το δικό μας
«Οι κάμερες και η Δημοκρατία δεν πάνε μαζί».
Και όμως, κινηματογραφώντας την πραγματικότητα, σε μια τόσο σπάνια ιστορική στιγμή της, ο Γκατλίφ αποδεικνύει ότι μπορούν να υπάρξουν και δημοκρατικές κάμερες, όταν καταγράφουν την πραγματικότητα για να αφυπνίσουν και όχι για να αποκοιμίσουν Επιλεκτική Φιλμογραφία του Τόνι Γκατλίφ
1975 La Tete en ruines (μυθοπλασία)
1983 Les princes (μυθοπλασία)
1993 Latcho Drom/Λάτσο Ντρομ
1997 Gadgo Dilo/Υπάρχουν ακόμα γελαστοί τσιγγάνοι (μυθοπλασία)
1999 Je suis ne d’une cigogne/Children of the Stork (μυθοπλασία)
2000 Vengo
2004 Exils/Εξόριστοι/Exiles
2011 Indignados
Να προσθέσουμε ότι φέτος, το πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, περιλαμβάνει ταινίες τεκμηρίωσης από όλο τον κόσμο (190 ταινίες από 92 χώρες, 60 ελληνικές ταινίες, 14 ταινίες στα Αφιερώματα, 470 ταινίες στην Αγορά). Επίσης, φέτος το Φεστιβάλ επισκέπτονται 40 δημοσιογράφοι από το εξωτερικό, 50 σκηνοθέτες και παραγωγοί, 20 φοιτητές από το Columbia University της Νέας Υόρκης και 15 ακόμη από Πανεπιστήμιο της Βουλγαρίας.
Το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης:
Πραγματοποιεί αφιέρωμα σε δύο σημαντικούς δημιουργούς, τον πολυβραβευμένο εκπρόσωπο του πολιτικού ντοκιμαντέρ από το Ισραήλ, Εγιάλ Σιβάν, και τον Έλληνα Άγγελο Αμπάζογλου.
Αναδεικνύει ντοκιμαντέρ πρόσφατης παραγωγής από τα Βαλκάνια και τη Δανία.
Περιλαμβάνει spotlights: «Συναντήσεις με Αξιοσημείωτους Ανθρώπους» σε σκηνοθεσία Μενέλαου Καραμαγγιώλη και “Docville”, που αναδεικνύει αφανείς όψεις της πόλης.
Masterclasses και εργαστήρια.
Διεθνές Συνέδριο Ντοκιμαντέρ.
Εβδομάδα Γαλλοφωνίας.
Το θεσμό «Κουβεντιάζοντας», φόρουμ επικοινωνίας μεταξύ των δημιουργών και
Συνεχίζει το επιτυχημένο εγχείρημα Ντοκιμαντέρ σε Ταυτόχρονη Ψηφιακή Μετάδοση, ώστε κάποιες ταινίες να ταξιδεύουν σε 4 πόλεις της Ελλάδας.
Για πρώτη φορά η Αγορά Ντοκιμαντέρ διοργανώνει το Docs in Progress: 12 ταινίες από τα Βαλκάνια, τη Μεσόγειο και την Κεντρική Ευρώπη παρουσιάζονται στους παραγωγούς πωλήσεων, διανομείς και εκπροσώπους φεστιβάλ.
Το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πραγματοποιείται από τις 9 έως τις 18 Μαρτίου. 24wro
Έτσι απλά, με έναν σύντομο χαιρετισμό από τον διευθυντή – ιδρυτή του θεσμού, Δημήτρη Εϊπίδη και με έναν μικρό πρόλογο που διάβασε ο Σπ. Πέγκας, αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης, - καθώς ο δήμαρχος κ.Μπουτάρης, δεν κατάφερε να παρευρεθεί λόγω υποχρεώσεων – το Φεστιβάλ άνοιξε αυλαία με την ταινία «Indignados» (Αγανακτισμένοι), του Τόνι Γκατλίφ.
Το ντοκιμαντέρ, όπως τόνισε και ο κ.Εϊπίδης στην εναρκτήρια ομιλία του, δείχνει τον κόσμο με καθαρή ματιά και, την ίδια στιγμή, αποτελεί ένα ταξίδι σε γνωστές και άγνωστες γωνιές του κόσμου και της ιστορίας, όπως αναφέρθηκε στο κείμενο του δημάρχου Θεσσαλονίκης, ειδικά στην εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία που βιώνουμε.
O Τόνι Γκατλίφ, εμπνεόμενος ακριβώς από αυτήν τη συγκυρία, μάς δίνει με τους «Αγανακτισμένους» του, ένα ντοκιμαντέρ για τους πολίτες που βγαίνουν στους δρόμους και κατασκηνώνουν στις πλατείες, για τα κοινωνικοπολιτικά κινήματα που αναδύονται στις μέρες μας, εμπνευσμένος από ένα κείμενο του 93χρονου Γάλλου διπλωμάτη και συγγραφέα, Στεφάν Εσέλ με τίτλο Indignez-vous, δηλαδή «Αγανακτήστε!».
Η ταινία μάς βυθίζει στην έντονη πραγματικότητα της Ευρώπης που εξεγείρεται. Από την Ισπανία στην Ελλάδα, στη Βόρεια Αφρική αλλά και στους δρόμους του Παρισιού, ο Γκατλίφ και η κάμερά του, διεισδύουν στο πλήθος των αγανακτισμένων που αντιδρούν και τους κινηματογραφεί σε πραγματικό χρόνο. Στο επίκεντρο των γεγονότων, ανακαλύπτουμε μέσα από τα μάτια της Μπέτι, μιας νέας, παράνομης μετανάστριας από την Αφρική, άντρες και γυναίκες να ορθώνουν το ανάστημά τους στο σύστημα.
Εικόνες δυνατές, με έμφαση στη μουσική και την κουλτούρα κάθε τόπου, όπου γυρίζει τις σκηνές του ντοκιμαντέρ του, ο Γκατλίφ άλλοτε καταγράφει τα τόσο δυνατά, εκφραστικά βλέμματα των ανθρώπων, άλλοτε τους δείχνει με τα μάτια κλειστά, ώστε να μην αποκαλύπτεται η ταυτότητά τους. Θέλοντας να καταδείξει το θέμα των χιλιάδων αστέγων του Παρισιού, δείχνει τα στρώματα στα οποία κοιμούνται, αντί για τα πρόσωπά τους. Καταγράφει πλήθος συνθημάτων, σε τοίχους και σε πανό ανά την Ευρώπη.
«Δεν θέλω τίποτα για μένα, θέλω τα πάντα για όλους»
«Ζωή πλούσια, όχι εμπλουτισμένη»
«Εκλέξατε τον τραπεζίτη σας;» και πολλά άλλα συνθήματα, μαζί με αυτά και το δικό μας
«Οι κάμερες και η Δημοκρατία δεν πάνε μαζί».
Και όμως, κινηματογραφώντας την πραγματικότητα, σε μια τόσο σπάνια ιστορική στιγμή της, ο Γκατλίφ αποδεικνύει ότι μπορούν να υπάρξουν και δημοκρατικές κάμερες, όταν καταγράφουν την πραγματικότητα για να αφυπνίσουν και όχι για να αποκοιμίσουν Επιλεκτική Φιλμογραφία του Τόνι Γκατλίφ
1975 La Tete en ruines (μυθοπλασία)
1983 Les princes (μυθοπλασία)
1993 Latcho Drom/Λάτσο Ντρομ
1997 Gadgo Dilo/Υπάρχουν ακόμα γελαστοί τσιγγάνοι (μυθοπλασία)
1999 Je suis ne d’une cigogne/Children of the Stork (μυθοπλασία)
2000 Vengo
2004 Exils/Εξόριστοι/Exiles
2011 Indignados
Να προσθέσουμε ότι φέτος, το πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, περιλαμβάνει ταινίες τεκμηρίωσης από όλο τον κόσμο (190 ταινίες από 92 χώρες, 60 ελληνικές ταινίες, 14 ταινίες στα Αφιερώματα, 470 ταινίες στην Αγορά). Επίσης, φέτος το Φεστιβάλ επισκέπτονται 40 δημοσιογράφοι από το εξωτερικό, 50 σκηνοθέτες και παραγωγοί, 20 φοιτητές από το Columbia University της Νέας Υόρκης και 15 ακόμη από Πανεπιστήμιο της Βουλγαρίας.
Το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης:
Πραγματοποιεί αφιέρωμα σε δύο σημαντικούς δημιουργούς, τον πολυβραβευμένο εκπρόσωπο του πολιτικού ντοκιμαντέρ από το Ισραήλ, Εγιάλ Σιβάν, και τον Έλληνα Άγγελο Αμπάζογλου.
Αναδεικνύει ντοκιμαντέρ πρόσφατης παραγωγής από τα Βαλκάνια και τη Δανία.
Περιλαμβάνει spotlights: «Συναντήσεις με Αξιοσημείωτους Ανθρώπους» σε σκηνοθεσία Μενέλαου Καραμαγγιώλη και “Docville”, που αναδεικνύει αφανείς όψεις της πόλης.
Masterclasses και εργαστήρια.
Διεθνές Συνέδριο Ντοκιμαντέρ.
Εβδομάδα Γαλλοφωνίας.
Το θεσμό «Κουβεντιάζοντας», φόρουμ επικοινωνίας μεταξύ των δημιουργών και
Συνεχίζει το επιτυχημένο εγχείρημα Ντοκιμαντέρ σε Ταυτόχρονη Ψηφιακή Μετάδοση, ώστε κάποιες ταινίες να ταξιδεύουν σε 4 πόλεις της Ελλάδας.
Για πρώτη φορά η Αγορά Ντοκιμαντέρ διοργανώνει το Docs in Progress: 12 ταινίες από τα Βαλκάνια, τη Μεσόγειο και την Κεντρική Ευρώπη παρουσιάζονται στους παραγωγούς πωλήσεων, διανομείς και εκπροσώπους φεστιβάλ.
Το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πραγματοποιείται από τις 9 έως τις 18 Μαρτίου. 24wro
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Θρίλερ οι υπογραφές για Βενιζέλο και Παπουτσή!
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Τα φανάρια του αυτοκινήτου
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ