2015-09-24 05:02:10
Και οι δυο αποτύπωσαν τους δικούς τους δαίμονες στον καμβά Έζησαν σύγχρονοι, δημιούργησαν τα έργα τους την ίδια περίοδο, επηρέασαν από κοινού τη σύγχρονη ζωγραφική. Όμως ακόμη και αν περπατούσαν στους ίδιους δρόμους του Παρισιού, την ίδια περίοδο (το 1880), δεν συναντήθηκαν τελικά ποτέ. Τώρα, οι Έντβαρντ Μουνχ και Βίνσεντ Βαν Γκογκ θα βρεθούν για πρώτη φορά δίπλα δίπλα στην έκθεση που κάνει εγκαίνια την Παρασκευή στο περίφημο Μουσείο Βαν Γκογκ της Ολλανδίας.
Με την αντιπαράθεση έργων όπως "Η Κραυγή" του Μουνχ —ο γνωστότερος πίνακάς του με θέμα μια βασανισμένη ψυχή— με τη "Γέφυρα της Τρινκετάιγ" του Βαν Γκογκ, οι οργανωτές της έκθεσης προσπαθούν να εξερευνήσουν τις ομοιότητες στο όραμά τους για τη ζωή.
Και οι δύο ζωγράφοι απομακρύνθηκαν από το παραδοσιακό στυλ της ζωγραφικής και υιοθέτησαν τα βαθιά, στροβιλιζόμενα χρώματα ή τις πυκνές πινελιές.
"Μέσω των εμπειριών τους, της οδύνης και του πόνου που βίωσαν αλλά και της ικανότητάς τους να βλέπουν την ομορφιά ακόμη και στα μικρότερα πράγματα, μπόρεσαν να μεταφέρουν αυτήν την προσωπική εμπειρία στην τέχνη τους" είπε η έφορος του Μουσείου Βαν Γκογκ, Μάιτε βαν Ντάικ.
Οι ιστορικοί τέχνης αλλά και το κοινό ανέκαθεν συνέκριναν τα έργα τους όμως η έκθεση αυτή, που χρειάστηκαν έξι χρόνια για να γίνει πραγματικότητα, προσφέρει την πρώτη ευκαιρία για μια επίσημη, συγκριτική μελέτη τους.
Ο Βαν Γκογκ, που παρέμεινε σχετικά άγνωστος μέχρι τον θάνατό του, επηρέασε τον Μουνχ ο οποίος αναφερόταν στον Ολλανδό μεταϊμπρεσιονιστή στα ημερολόγιά του, που θα εκτεθούν επίσης στο Μουσείο. "Σκεφτόμουν και επιθυμούσα, όπως και εκείνος, να μην επιτρέψω στη φλόγα μου να σβήσει και με το φλεγόμενο πινέλο μου να ζωγραφίζω μέχρι το τέλος" έγραφε ο Μουνχ για τον Βαν Γκογκ το 1933.
Στην έκθεση περιλαμβάνεται και η πρώτη εκδοχή της "Κραυγής" που θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην Ολλανδία, ως δάνειο από το Μουσείο Μουνχ του Όσλο. Μέχρι το 1910 ο Έντβαρντ Μουνχ ζωγράφισε τέσσερις εκδοχές του έργου αυτού, οι τρεις εκ των οποίων εκτίθενται στη Νορβηγία. Ο τέταρτος πίνακας πουλήθηκε το 2012 για κάτι λιγότερο από 120 εκατομμύρια δολάρια, σε μια από τις ακριβότερες αγοραπωλησίες έργου τέχνης μέχρι και σήμερα.
Μεταξύ άλλων, η έκθεση θα παρουσιάσει την επιρροή του Ολλανδού στον Νορβηγό, φέρνοντας κοντά την "Έναστρη Νύχτα" του Μουνχ, που ζωγραφίστηκε το 1922 και την "Έναστρη Νύχτα στον Ροδανό" που ζωγράφισε ο Βαν Γκογκ το 1888. Καταδεικνύει επίσης πώς και οι δύο επικεντρώνονταν σε βασικά θέματα και πώς ανακάλυψαν τη θρησκεία στη φύση. Αποσπάσματα από επιστολές και ημερολόγια δείχνουν τις ομοιότητες στις ταραχώδεις προσωπικές ζωές τους: και οι δύο υπέφεραν από κατάθλιψη και οργή, συναισθήματα που αποτύπωσαν στους πίνακές τους.
Η έκθεση, που περιλαμβάνει και άλλους σπάνιους πίνακες του Μουνχ όπως "Το άρρωστο παιδί" και τη "Μαντόνα", παρουσιάστηκε στο Όσλο από τον Μάιο μέχρι τον Σεπτέμβριο και το Μουσείο Μουνχ έσπασε ρεκόρ επισκεπτών, με 170.000 εισιτήρια. Στο Άμστερνταμ αναμένεται να ξεπεράσει κάθε προηγούμενο αφού το Μουσείο Βαν Γκογκ μόνο πέρσι προσέλκυσε 1,6 εκατομμύρια επισκέπτες. Tromaktiko
Με την αντιπαράθεση έργων όπως "Η Κραυγή" του Μουνχ —ο γνωστότερος πίνακάς του με θέμα μια βασανισμένη ψυχή— με τη "Γέφυρα της Τρινκετάιγ" του Βαν Γκογκ, οι οργανωτές της έκθεσης προσπαθούν να εξερευνήσουν τις ομοιότητες στο όραμά τους για τη ζωή.
Και οι δύο ζωγράφοι απομακρύνθηκαν από το παραδοσιακό στυλ της ζωγραφικής και υιοθέτησαν τα βαθιά, στροβιλιζόμενα χρώματα ή τις πυκνές πινελιές.
"Μέσω των εμπειριών τους, της οδύνης και του πόνου που βίωσαν αλλά και της ικανότητάς τους να βλέπουν την ομορφιά ακόμη και στα μικρότερα πράγματα, μπόρεσαν να μεταφέρουν αυτήν την προσωπική εμπειρία στην τέχνη τους" είπε η έφορος του Μουσείου Βαν Γκογκ, Μάιτε βαν Ντάικ.
Οι ιστορικοί τέχνης αλλά και το κοινό ανέκαθεν συνέκριναν τα έργα τους όμως η έκθεση αυτή, που χρειάστηκαν έξι χρόνια για να γίνει πραγματικότητα, προσφέρει την πρώτη ευκαιρία για μια επίσημη, συγκριτική μελέτη τους.
Ο Βαν Γκογκ, που παρέμεινε σχετικά άγνωστος μέχρι τον θάνατό του, επηρέασε τον Μουνχ ο οποίος αναφερόταν στον Ολλανδό μεταϊμπρεσιονιστή στα ημερολόγιά του, που θα εκτεθούν επίσης στο Μουσείο. "Σκεφτόμουν και επιθυμούσα, όπως και εκείνος, να μην επιτρέψω στη φλόγα μου να σβήσει και με το φλεγόμενο πινέλο μου να ζωγραφίζω μέχρι το τέλος" έγραφε ο Μουνχ για τον Βαν Γκογκ το 1933.
Στην έκθεση περιλαμβάνεται και η πρώτη εκδοχή της "Κραυγής" που θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην Ολλανδία, ως δάνειο από το Μουσείο Μουνχ του Όσλο. Μέχρι το 1910 ο Έντβαρντ Μουνχ ζωγράφισε τέσσερις εκδοχές του έργου αυτού, οι τρεις εκ των οποίων εκτίθενται στη Νορβηγία. Ο τέταρτος πίνακας πουλήθηκε το 2012 για κάτι λιγότερο από 120 εκατομμύρια δολάρια, σε μια από τις ακριβότερες αγοραπωλησίες έργου τέχνης μέχρι και σήμερα.
Μεταξύ άλλων, η έκθεση θα παρουσιάσει την επιρροή του Ολλανδού στον Νορβηγό, φέρνοντας κοντά την "Έναστρη Νύχτα" του Μουνχ, που ζωγραφίστηκε το 1922 και την "Έναστρη Νύχτα στον Ροδανό" που ζωγράφισε ο Βαν Γκογκ το 1888. Καταδεικνύει επίσης πώς και οι δύο επικεντρώνονταν σε βασικά θέματα και πώς ανακάλυψαν τη θρησκεία στη φύση. Αποσπάσματα από επιστολές και ημερολόγια δείχνουν τις ομοιότητες στις ταραχώδεις προσωπικές ζωές τους: και οι δύο υπέφεραν από κατάθλιψη και οργή, συναισθήματα που αποτύπωσαν στους πίνακές τους.
Η έκθεση, που περιλαμβάνει και άλλους σπάνιους πίνακες του Μουνχ όπως "Το άρρωστο παιδί" και τη "Μαντόνα", παρουσιάστηκε στο Όσλο από τον Μάιο μέχρι τον Σεπτέμβριο και το Μουσείο Μουνχ έσπασε ρεκόρ επισκεπτών, με 170.000 εισιτήρια. Στο Άμστερνταμ αναμένεται να ξεπεράσει κάθε προηγούμενο αφού το Μουσείο Βαν Γκογκ μόνο πέρσι προσέλκυσε 1,6 εκατομμύρια επισκέπτες. Tromaktiko
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ