2015-11-27 23:43:51
Η έκθεση του Μιχάλη Βασιλόπουλου με τίτλο “Από το Άγιον Όρος…”, παρουσιάστηκε ήδη στην Αθήνα και τώρα φιλοξενείται στη Θεσσαλονίκη
Της Κυριακής Τσολάκη
“Σπάει” το άβατο του Αγίου Όρους... Ο Μιχάλης Βασιλόπουλος “χτίζει” τις είκοσι μονές της αθωνικής πολιτείας δίνοντας την ευκαιρία, ακόμη και σε όσους δεν μπορούν να επισκεφθούν τον ιερό τόπο, να θαυμάσουν από κοντά τους αρχιτεκτονικούς θησαυρούς του με όλες τους τις λεπτομέρειες. Υλικό του; Το πιο ελαφρύ ξύλο στον κόσμο.
Η αθωνική πολιτεία, ένα σύμβολο της παγκόσμιας πνευματικότητας, άβατη για ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού, έχει μια μοναδική ατμόσφαιρα, που λένε, πως δύσκολα μπορεί να μεταφέρει όποιος την έχει επισκεφθεί. Ωστόσο, υπάρχει ένας τρόπος για όσους το θέλουν να… ταξιδέψουν εκεί και να παρατηρήσουν από κοντά σε όλο τους το μεγαλείο τις είκοσι ιερές μονές της. Είναι η έκθεση του Μιχάλη Βασιλόπουλου με τίτλο “Από το Άγιον Όρος…”, που παρουσιάστηκε ήδη στην Αθήνα και τώρα φιλοξενείται στη Θεσσαλονίκη.
Ο καλλιτέχνης στις κατασκευές του, με διαστάσεις κατά μέσο όρο τα 70Χ70 εκατοστά σε μήκος-πλάτος και τα 40 εκατοστά σε ύψος, επιχειρεί να αποτυπώσει την αρχιτεκτονική δομή των μοναστηριών αυτών, όπως ακριβώς είναι τοποθετημένα στο φυσικό τους χώρο. Έτσι, χειροποίητα, τα είκοσι κτίσματα χωροθετούνται στο τρίτο πόδι της Χαλκιδικής, όπου βρίσκονται πάνω στην τραχιά χερσόνησο του Άθω, σε μια θεματική ενότητα. “Οι κατασκευές είναι τοποθετημένες πάνω σε ένα, κατά κάποιον τρόπο, στιλιζαρισμένο πόδι που ζήτησα να μου φτιάξουν”, λέει στη “ΜτΚ” ο καλλιτέχνης.
Η ιδέα να ασχοληθεί με τα κτίσματα αυτά του γεννήθηκε από πολύ παλιά. “Το 1995 η αδελφή μου διοργάνωσε μια έκθεση στην Αθήνα σχετικά με τα γεγονότα του πολέμου της Σερβίας και την κατεδάφιση των βυζαντινών ναών της περιοχής. Συμμετείχα φτιάχνοντας τρεις εκκλησίες.
Μετά παρασύρθηκα από κάποιο βιβλίο, όπου είδα μια φωτογραφία της μονής Σίμωνος Πέτρα. Κατασκευάζοντας το ένα μοναστήρι, μου δημιουργήθηκε η επιθυμία να φτιάξω και τα άλλα. Μου άρεσε πάρα πολύ όλη αυτή η διαδικασία. Φανταστείτε, ότι άρχιζα τη δουλειά ξημερώματα στις 3 π.μ. και 4 π.μ. και τελείωνα την άλλη μέρα. Όλο αυτό με ξεκούραζε πολύ”, τονίζει.
Ωστόσο, για να δημιουργήσει τις κατασκευές αυτές δεν επισκέφθηκε από κοντά την περιοχή, αλλά ανέτρεξε κυρίως στο Ιντερνετ, απ’ όπου ξεσήκωσε όψεις και κατόψεις, ενώ πήρε πολλά στοιχεία από αεροφωτογραφίες που βρήκε στο Διαδίκτυο. Έτσι, προέκυψαν οι συνολικά είκοσι μονές, κάποιες από τις οποίες εκτίθενται ολόκληρες και κάποιες από τις οποίες παρουσιάζονται απλώς αποσπασματικά.
ΤΟ ΕΥΛΥΓΙΣΤΟ ΜΠΑΛΣΑ
Ο Μιχάλης Βασιλόπουλος δεν ασχολείται μόνο με το Άγιον Όρος, αλλά κατασκευάζει μακέτες πολλών κτηρίων σε όλο τον κόσμο, τα οποία με έναν παρόμοιο τρόπο τα αποδίδει πιστά χωρίς να τα έχει επισκεφθεί ποτέ. Στην έκθεση της Θεσσαλονίκης επέλεξε να εντάξει και κάποια επιτοίχια έργα του, που αποδίδουν εμβληματικά μνημεία της πόλης, όπως ο Άγιος Δημήτριος, η αψίδα του Γαλερίου κ.ά.
Την τέχνη και την τεχνική της μακέτας την έμαθε και την εφήρμοσε από πολύ παλιά, όταν ο ίδιος εργαζόταν ως διαμορφωτής καταστημάτων και οικιών. “Όταν πήγαινα σε έναν πελάτη και του έδειχνα απλώς σχέδια δεν μπορούσε να καταλάβει επακριβώς αυτό που εννοούσα. Δεν γνωρίζουν όλοι πώς να αποκωδικοποιούν τα σχέδια. Έτσι, έφτιαχνα ένα σπίτι ή ένα μαγαζί σε μια μακέτα και ο πελάτης μπορούσε να δει και να καταλάβει την πιστή αναπαράσταση του δαπέδου, του τζακιού, της πόρτας, του παράθυρου κ.ά. Έφτιαχνα δηλαδή τον χώρο προοπτικό και απέφευγα τις κατόψεις. Συνήθως, όταν μια ιδέα μου την έβγαζα σε μακέτα έπαιρνα και τη δουλειά”, θυμάται ο καλλιτέχνης.
Από τότε που κατασκεύαζε μακέτες γι’ αυτούς τους χρηστικούς λόγους, μέχρι και σήμερα, που εκφράζεται πλέον μέσα από αυτές καλλιτεχνικά και εικαστικά, χρησιμοποιεί το υλικό μπάλσα για να υλοποιήσει τις ιδέες του. Πρόκειται για το πιο ελαφρύ ξύλο στον κόσμο, το οποίο προέρχεται από ένα φυλλοβόλο δέντρο που φύεται σε τροπικά δάση του Αμαζονίου, στα βόρεια του Νότιου Μεξικού. Οι κάτοικοι της Νότιας Αμερικής το χρησιμοποιούσαν για να φτιάχνουν σχεδίες, ενώ στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου οι Βρετανοί κατασκεύασαν απ’ αυτό ένα ελαφρύ και γρήγορο ανιχνευτικό αεροπλάνο. Αμέτρητα κομμάτια από μπάλσα μήκους μερικών μόνο χιλιοστών, κολλημένα το ένα δίπλα στο άλλο με προσοχή και ακρίβεια, συνθέτουν τις κατασκευές του Μιχάλη Βασιλόπουλου. “Είναι ένα υλικό ευλύγιστο, κατατάσσεται στα σκληρά ξύλα και με μια έννοια συμβολίζει μια ισορροπία φυσικών ιδιοτήτων, η οποία αξιοποιείται για τις ανθρώπινες ανάγκες. Διαμορφώνεται πολύ ωραία ακόμη και με γυαλόχαρτο, δίνει άλλες μορφές αναλόγως πώς θα το κόψεις, ενώ κόβεται με ξυραφάκι. Δούλευα με αυτό από τότε που ήμουν ακόμη μαθητής του Πέτρου Ζουμπουλάκη”, τονίζει ο ίδιος.
Η έκθεση πραγματοποιείται με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 100 χρόνων από την ενσωμάτωση του Αγίου Όρους στην Ελληνική Πολιτεία και έχει τεθεί υπό την αιγίδα του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμου Β’.
Info
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Διάρκεια έκθεσης: έως 31 Ιανουαρίου
Τιμές εισιτηρίων: 3ευρώ (γενική είσοδος), 2ευρώ (για σχολεία)
Πληροφορίες για σχολεία: 2310-895882, [email protected]
Δημοσιεύτηκε στη «Μακεδονία της Κυριακής» 22 Νοεμβρίου 2015
http://www.makthes.gr
Σχετικό: 7441 - Μακέτες των Μονών του Αγίου Όρους, γνωριμία με την τέχνη «μπάλσα» agioritikesmnimes
Της Κυριακής Τσολάκη
“Σπάει” το άβατο του Αγίου Όρους... Ο Μιχάλης Βασιλόπουλος “χτίζει” τις είκοσι μονές της αθωνικής πολιτείας δίνοντας την ευκαιρία, ακόμη και σε όσους δεν μπορούν να επισκεφθούν τον ιερό τόπο, να θαυμάσουν από κοντά τους αρχιτεκτονικούς θησαυρούς του με όλες τους τις λεπτομέρειες. Υλικό του; Το πιο ελαφρύ ξύλο στον κόσμο.
Η αθωνική πολιτεία, ένα σύμβολο της παγκόσμιας πνευματικότητας, άβατη για ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού, έχει μια μοναδική ατμόσφαιρα, που λένε, πως δύσκολα μπορεί να μεταφέρει όποιος την έχει επισκεφθεί. Ωστόσο, υπάρχει ένας τρόπος για όσους το θέλουν να… ταξιδέψουν εκεί και να παρατηρήσουν από κοντά σε όλο τους το μεγαλείο τις είκοσι ιερές μονές της. Είναι η έκθεση του Μιχάλη Βασιλόπουλου με τίτλο “Από το Άγιον Όρος…”, που παρουσιάστηκε ήδη στην Αθήνα και τώρα φιλοξενείται στη Θεσσαλονίκη.
Ο καλλιτέχνης στις κατασκευές του, με διαστάσεις κατά μέσο όρο τα 70Χ70 εκατοστά σε μήκος-πλάτος και τα 40 εκατοστά σε ύψος, επιχειρεί να αποτυπώσει την αρχιτεκτονική δομή των μοναστηριών αυτών, όπως ακριβώς είναι τοποθετημένα στο φυσικό τους χώρο. Έτσι, χειροποίητα, τα είκοσι κτίσματα χωροθετούνται στο τρίτο πόδι της Χαλκιδικής, όπου βρίσκονται πάνω στην τραχιά χερσόνησο του Άθω, σε μια θεματική ενότητα. “Οι κατασκευές είναι τοποθετημένες πάνω σε ένα, κατά κάποιον τρόπο, στιλιζαρισμένο πόδι που ζήτησα να μου φτιάξουν”, λέει στη “ΜτΚ” ο καλλιτέχνης.
Η ιδέα να ασχοληθεί με τα κτίσματα αυτά του γεννήθηκε από πολύ παλιά. “Το 1995 η αδελφή μου διοργάνωσε μια έκθεση στην Αθήνα σχετικά με τα γεγονότα του πολέμου της Σερβίας και την κατεδάφιση των βυζαντινών ναών της περιοχής. Συμμετείχα φτιάχνοντας τρεις εκκλησίες.
Μετά παρασύρθηκα από κάποιο βιβλίο, όπου είδα μια φωτογραφία της μονής Σίμωνος Πέτρα. Κατασκευάζοντας το ένα μοναστήρι, μου δημιουργήθηκε η επιθυμία να φτιάξω και τα άλλα. Μου άρεσε πάρα πολύ όλη αυτή η διαδικασία. Φανταστείτε, ότι άρχιζα τη δουλειά ξημερώματα στις 3 π.μ. και 4 π.μ. και τελείωνα την άλλη μέρα. Όλο αυτό με ξεκούραζε πολύ”, τονίζει.
Ωστόσο, για να δημιουργήσει τις κατασκευές αυτές δεν επισκέφθηκε από κοντά την περιοχή, αλλά ανέτρεξε κυρίως στο Ιντερνετ, απ’ όπου ξεσήκωσε όψεις και κατόψεις, ενώ πήρε πολλά στοιχεία από αεροφωτογραφίες που βρήκε στο Διαδίκτυο. Έτσι, προέκυψαν οι συνολικά είκοσι μονές, κάποιες από τις οποίες εκτίθενται ολόκληρες και κάποιες από τις οποίες παρουσιάζονται απλώς αποσπασματικά.
ΤΟ ΕΥΛΥΓΙΣΤΟ ΜΠΑΛΣΑ
Ο Μιχάλης Βασιλόπουλος δεν ασχολείται μόνο με το Άγιον Όρος, αλλά κατασκευάζει μακέτες πολλών κτηρίων σε όλο τον κόσμο, τα οποία με έναν παρόμοιο τρόπο τα αποδίδει πιστά χωρίς να τα έχει επισκεφθεί ποτέ. Στην έκθεση της Θεσσαλονίκης επέλεξε να εντάξει και κάποια επιτοίχια έργα του, που αποδίδουν εμβληματικά μνημεία της πόλης, όπως ο Άγιος Δημήτριος, η αψίδα του Γαλερίου κ.ά.
Την τέχνη και την τεχνική της μακέτας την έμαθε και την εφήρμοσε από πολύ παλιά, όταν ο ίδιος εργαζόταν ως διαμορφωτής καταστημάτων και οικιών. “Όταν πήγαινα σε έναν πελάτη και του έδειχνα απλώς σχέδια δεν μπορούσε να καταλάβει επακριβώς αυτό που εννοούσα. Δεν γνωρίζουν όλοι πώς να αποκωδικοποιούν τα σχέδια. Έτσι, έφτιαχνα ένα σπίτι ή ένα μαγαζί σε μια μακέτα και ο πελάτης μπορούσε να δει και να καταλάβει την πιστή αναπαράσταση του δαπέδου, του τζακιού, της πόρτας, του παράθυρου κ.ά. Έφτιαχνα δηλαδή τον χώρο προοπτικό και απέφευγα τις κατόψεις. Συνήθως, όταν μια ιδέα μου την έβγαζα σε μακέτα έπαιρνα και τη δουλειά”, θυμάται ο καλλιτέχνης.
Από τότε που κατασκεύαζε μακέτες γι’ αυτούς τους χρηστικούς λόγους, μέχρι και σήμερα, που εκφράζεται πλέον μέσα από αυτές καλλιτεχνικά και εικαστικά, χρησιμοποιεί το υλικό μπάλσα για να υλοποιήσει τις ιδέες του. Πρόκειται για το πιο ελαφρύ ξύλο στον κόσμο, το οποίο προέρχεται από ένα φυλλοβόλο δέντρο που φύεται σε τροπικά δάση του Αμαζονίου, στα βόρεια του Νότιου Μεξικού. Οι κάτοικοι της Νότιας Αμερικής το χρησιμοποιούσαν για να φτιάχνουν σχεδίες, ενώ στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου οι Βρετανοί κατασκεύασαν απ’ αυτό ένα ελαφρύ και γρήγορο ανιχνευτικό αεροπλάνο. Αμέτρητα κομμάτια από μπάλσα μήκους μερικών μόνο χιλιοστών, κολλημένα το ένα δίπλα στο άλλο με προσοχή και ακρίβεια, συνθέτουν τις κατασκευές του Μιχάλη Βασιλόπουλου. “Είναι ένα υλικό ευλύγιστο, κατατάσσεται στα σκληρά ξύλα και με μια έννοια συμβολίζει μια ισορροπία φυσικών ιδιοτήτων, η οποία αξιοποιείται για τις ανθρώπινες ανάγκες. Διαμορφώνεται πολύ ωραία ακόμη και με γυαλόχαρτο, δίνει άλλες μορφές αναλόγως πώς θα το κόψεις, ενώ κόβεται με ξυραφάκι. Δούλευα με αυτό από τότε που ήμουν ακόμη μαθητής του Πέτρου Ζουμπουλάκη”, τονίζει ο ίδιος.
Η έκθεση πραγματοποιείται με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 100 χρόνων από την ενσωμάτωση του Αγίου Όρους στην Ελληνική Πολιτεία και έχει τεθεί υπό την αιγίδα του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμου Β’.
Info
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Διάρκεια έκθεσης: έως 31 Ιανουαρίου
Τιμές εισιτηρίων: 3ευρώ (γενική είσοδος), 2ευρώ (για σχολεία)
Πληροφορίες για σχολεία: 2310-895882, [email protected]
Δημοσιεύτηκε στη «Μακεδονία της Κυριακής» 22 Νοεμβρίου 2015
http://www.makthes.gr
Σχετικό: 7441 - Μακέτες των Μονών του Αγίου Όρους, γνωριμία με την τέχνη «μπάλσα» agioritikesmnimes
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Φούσκωσαν τα ποτάμια στα Τρίκαλα [photos]
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ