2016-06-23 11:44:10
Φωτογραφία για «Η ιδέα του ζωντανού έργου μέσα από μια καλλιτεχνική συνεργασία» της Ιωάννας Ασσάνη
H συμμετοχή στη φετινή Art Athina 2016 είχε ιδιαίτερη σημασία για μένα, αφού σηματοδότησε το ξεκίνημα της δημιουργίας μιας νέας σειράς συνεργατικών έργων. Τις πρώτες απόπειρες σχεδιασμού τέτοιων έργων και συνεργασίας με άλλους καλλιτέχνες είχα εφαρμόσει στα δύο εργαστήρια που πραγματοποίησα το 2010 στο Σύλλογο Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος (Σ.Κ.Ε.T.Β.Ε) και είχαν τίτλο «Κόσμοι Παράλληλοι - από το παραστατικό έργο στο ανεικονικό» (ημέρα Σκίτσου, Κέντρο Πολιτισμού Τούμπας, Μάιος 2010) και «Κόσμοι Παράλληλοι - από το ειδικό έργο στο συνολικό» (CO-ΔΡΑΣΕΙΣ, Σ.Κ.Ε.T.Β.Ε, εκθεσιακός χώρος Κόδρα, Δημήτρια 2010).

H δομή μιας εικόνας και η σύνταξή της, τα μέτρα της στην επιφάνεια, ο τρόπος που κατανέμεται σε αυτήν ο χώρος, προκειμένου να αναπτυχθεί σε μια οποιαδήποτε υπόθεση, είναι τα κύρια στοιχεία που ανιχνεύω στο έργο μου.

Το φετινό έργο συμμετοχής μου αποτελεί το επιστέγασμα της ιδέας των Κόσμων Παράλληλων (όσον αφορά την ατομική και συνεργατική σύνθεση) καθώς και μια εκ νέου απόπειρα πραγματοποίησης κοινού έργου κάτω από τη θεωρητική ιδέα που έδωσε ο επιμελητής Εμμανουήλ Μαυρομμάτης στην ομάδα
. Η εργασία-έρευνα αυτή υλοποιήθηκε με τη συνεργασία της εικαστικού Μαρίας Καραγκουνάκη και παρουσιάστηκε –σε μια πρώτη συνθετική σχέση– στο περίπτερο P6 της ομάδας Αυτοβιογραφικά Συστήματα, στην έκθεση «Η πόλη δεν είναι ένα δέντρο». Η παρουσίαση αποτελεί για εμένα το άνοιγμα προς ένα νέο διερευνητικό καλλιτεχνικό δρόμο.

Πόλις εν δυνάμει / Φύσει εν δυνάμει

Μέθοδος ανάπτυξης εργασίας

Γενικά:

Το συνολικό έργο αποτελείται από οκτώ ανεξάρτητα κομμάτια. Η κάθε μια έχει ζωγραφίσει το δικό της έργο, ανεπτυγμένο σε τέσσερα αυτοδύναμα μέρη. Στο σύνολό τους τα μέρη ακολουθούν έναν, κοινού ρυθμικού αναπτύγματος, σχεδιαστικό σκελετό (ακολουθία Fibonacci), διαφορετικό στην κάθετη από ό,τι στην οριζόντιό του εξέλιξη. Τα δύο έργα κατόπιν ζωγραφίστηκαν ξεχωριστά ακολουθώντας τις θεματικές και εικαστικές επιταγές μας, όπως η προσωπική γραφή και η ανάλογη θεματική επιλογή.

Ειδικά:

Ο τρόπος με τον οποίο μοίρασα τη δυναμική ανάπτυξη των εικόνων στο έργο «Πόλις εν δυνάμει» συνιστά δύο διαφορετικές κατευθύνσεις, διανύοντας δύο διασταυρούμενους δρόμους ανάγνωσης: την οριζόντια και την κάθετη. Η δομή μιας εικόνας και η σύνταξή της, τα μέτρα της στην επιφάνεια, ο τρόπος που κατανέμεται σε αυτήν ο χώρος, προκειμένου να αναπτυχθεί σε μια οποιαδήποτε υπόθεση, είναι τα κύρια στοιχεία που ανιχνεύω στο έργο μου. Ακολουθώντας την αναλογία Fibonacci και ξεκινώντας από την ιδέα ότι η επιφάνεια μπορεί να καταμεριστεί με διαφορετικούς τρόπους δημιουργώντας ανάλογες κάθε φορά οπτικές συνθήκες, εφάρμοσα στο έργο μου τη διπλή σχέση: από αριστερά προς τα δεξιά —› και από πάνω προς τα κάτω ↓. Στα τέσσερα ανεξάρτητα κομμάτια του έργου και στην οριζόντια –το κάθε ένα– σχηματική του διάταξη (1, 2, 3, 5) η ακολουθία της εικονικής καταγραφής μιας πόλης ξεκινά προσθετικά, (όπως κτίζεται μία πολυκατοικία, ή όπως οργανώνονται προσθετικά τα μέρη μιας πόλης), ενώ στην κάθετη σχεδιαστική του διάταξη (1, 2, 3, 5, 3, 2, 1) το μέτρο ανάπτυξης της εικόνας που ακολουθώ είναι από το απλό στο σύνθετο και από το αραιό προς το πυκνό, με τη φορά της δυτικής μορφής ανάγνωσης. Με αυτό τον τρόπο απομακρύνω το βάρος της σύνθεσης από το κέντρο (μέτρο συμμετρίας) ή από άλλες σχέσεις ισορροπίας, και επιδιώκω να τολμήσω μια παράλληλη, διπλή διαδρομή της εικόνας όπου η δομή της να διαφέρει από τη μορφοπλαστική της ανάλυση. Αυτό, εξάλλου, είναι και η πόλη.

Το αποτέλεσμα που επιδιώξαμε, η Μαρία Καραγκουνάκη με το έργο της «Φύση εν δυνάμει» κι εγώ με το έργο μου «Πόλις εν δυνάμει», ήταν να λειτουργήσουν και τα δύο έργα εξίσου καλά και στα δύο επίπεδα: ως δύο αυτόνομα έργα, (με τη δομή, την παραστατικότητα ή μη παραστατικότητά τους, την ατομική γραφή και τον προσωπικό τους χαρακτήρα), αλλά και ως ένα ενιαίο σύνολο επάνω στο οποίο το ατομικό μας έργο θα λειτουργεί με ισορροπία. Τα παραχθέντα έργα έχουν τη δυνατότητα να αναπτυχθούν σε οποιαδήποτε θέση σύνθεσης, κρατώντας στο ακέραιο τα προσωπικά στοιχεία των μερών τους. Στην πλατφόρμα P6 της Art Athina 2016 παρουσιάστηκε η Σχέση Ι των δύο αυτών έργων.

Το αποτέλεσμα που επιδιώξαμε, η Μαρία Καραγκουνάκη με το έργο της «Φύση εν δυνάμει» κι εγώ με το έργο μου «Πόλις εν δυνάμει», ήταν να λειτουργήσουν και τα δύο έργα εξίσου καλά και στα δύο επίπεδα: ως δύο αυτόνομα έργα, αλλά και ως ένα ενιαίο σύνολο επάνω στο οποίο το ατομικό μας έργο θα λειτουργεί με ισορροπία.

Θεσσαλονίκη, 12 Ιουνίου 2016

Το θεωρητικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινηθήκαμε για τη δημιουργία των ατομικών μας έργων δόθηκε ως μανιφέστο από τον επιμελητή της ομάδας Εμμανουήλ Μαυρομμάτη και η θεματική τους ιδέα από τον τίτλο της έκθεσης. Το αποτέλεσμα της συνεργασίας μας πιστεύω πως βρίσκεται εντός του σκεπτικού του και το εγχείρημα θεωρώ πως έχει πετύχει.

Η ομάδα Αυτοβιογραφικά Συστήματα έχει δημιουργηθεί από τον επιμελητή, ιστορικό και κριτικό Τέχνης Εμμανουήλ Μαυρομμάτη από το 2015 και στη φετινή χρονιά πήραν μέρος οι: Βαρβάρα Σπυρούλη, Άγγελος Σκούρτης, Άρτεμις Ποταμιάνου, Θανάσης Πάλλας, Αλεξάνδρα Νασιούλα, Μαρία Καραγκουνάκη, Ειρήνη Γρηγοριάδου και Ιωάννα Ασσάνη.
Πηγή
Tromaktiko
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ