2018-12-21 11:26:22
Στην σημερινή εποχή της εκμετάλλευσης και της αναδιοργάνωσης της κυριαρχίας στην παγκόσμια σκακιέρα των οικονομικών συμφερόντων, εκατομμύρια ανθρώπων, από την εφηβική κιόλας ηλικία, αγωνιούν, ανταγωνίζονται και διεκδικούν μια θέση εργασίας που θα τους προσφέρει την πολυπόθητη «οικονομική ελευθερία». Μια «ελευθερία» που έχει χαρακτηριστικά οικονομικής αποκατάστασης και συνεπώς ο οποιοσδήποτε που την κατέχει θα έχει την ικανότητα να «ζήσει» καταναλώνοντας περισσότερες «ανάγκες». Φυσικά όσα εφόδια διαθέτει κάποιος σε μορφωτικό επίπεδο (ουσιαστικά όσα περισσότερα χαρτιά έχει κάποιος) τόση περισσότερη «ελευθερία» θα καρπωθεί από τους άλλους.
Η δουλειά, λοιπόν, σε κάνει «ελεύθερο»!!
Είναι μια αντίληψη που έχει ρίζες από τις αρχαίες περιόδους και εποχές, όπου με το πέρασμα των αιώνων αναδείχτηκε η ωμή και η βίαιη εκμετάλλευση της κυριαρχίας εις βάρος του ανθρώπου, με τα θλιβερά αποτελέσματα των σφαγών, των λεηλασιών, των κατακτήσεων και της σκλαβιάς.
Από την στιγμή που η εργασία χρησιμοποιήθηκε από την τοπική κυριαρχία ως εργαλείο οικονομικής διευθέτησης, κληρονόμησε ταυτόχρονα μέχρι και θρησκευτικές δοξασίες. Δοξασίες που αποτέλεσαν την στερεή βάση της προπαγάνδας του ισχυρού, η οποία προκάλεσε την έξαρση του φανατισμού του πνεύματος της θυσίας, με το πρόσχημα της ευημερίας της «κοινότητας». Εκατομμύρια ανθρώπων είτε σφαγιάστηκαν είτε δούλεψαν μια ολόκληρη ζωή για τα συμφέροντα της κυριαρχίας, μικρών ή μεγάλων δυναστών.
Μια κατάσταση που επικρατεί και σήμερα, με πολύ διαφορετικά χαρακτηριστικά και εκμοντερνισμένες μορφές οικονομικού και κοινωνικού ελέγχου, καταπίεσης, εκβιασμού και εκφοβισμού. Το δόγμα που επιτάσσουν τα κρατικά συστήματα: «καλή δουλειά = κέρδος = κατανάλωση», δικαιολογεί τον ιδρώτα που ρέει στο μέτωπο των ανθρώπων και τους κάνει να νοιώθουν υπερήφανοι γι’ αυτό που καταναλώνουν.
Έχει, επίσης παγιωθεί η νοοτροπία κατά την οποία η καριέρα και οι διαχειριστικές ικανότητες, η εμπειρία του αντικειμένου, η ικανότητα εισαγωγής και η γνώση του κυκλώματος των επιχειρήσεων είναι, κυρίως, για «ώριμους και κοινωνικά υπεύθυνους» ανθρώπους.
Αν σκεφτούμε ότι σε μια διαφορετική πραγματικότητα, αρχέγονη, όπου η κοινωνία αυτοδιαχειρίζεται τις πηγές (πόσιμου νερού και πρώτων υλών) και την καλλιέργεια τής γης, με μοναδικό στόχο την τροφή και την δημιουργία απαραίτητων ειδών, θα επέτρεπε την αυθόρμητη αφοσίωση του ανθρώπου στην εργασία επειδή ακριβώς θα ήταν σε αρμονία με τον φυσικό δεσμό που τον ενώνει με το περιβάλλον και θα ήταν απαλλαγμένος από την χρηματική εξάρτηση.
Αντίθετα σε οικονομικά συστήματα που στηρίζονται στις επιταγές της κυριαρχίας και τα οποία δεν παύουν να είναι συστήματα εμπορευματικά, ο άνθρωπος παραμένει υπόδουλος και εξαναγκάζεται να δουλεύει. Για τους «διαχειριστές» τέτοιων συστημάτων η κοινωνία αποτελεί το πεδίο της βίαιης δράσης τους όπου η δουλικότητα, η εκμετάλλευση και η «εξημέρωση» των ανθρώπων επιβάλλεται ως η μόνη αδιάψευστη πραγματικότητα. Με αυτές τις κοινωνικές συνθήκες η δουλειά είναι η εκμετάλλευση του ανθρώπου από την κυριαρχία η οποία με το πέρασμα των αιώνων ανάδειξε σε ηθική αξία την συνειδητή αφοσίωση του ατόμου στην έμμισθη εργασία, και συνεχώς επιδιώκει σημαντικά πολιτικά και κοινωνικά αποτελέσματα.
Η μισθωτή εργασία εκτός των άλλων έγινε σημαντικό εργαλείο της εξαπάτησης των ανθρώπων, συμβάλλοντας σταθερά στην εκμηδένιση της προσωπικότητας του ατόμου και εισχωρεί στο εσωτερικό της καθημερινής ζωής με στόχο να «προικίσει» τον άνθρωπο με την λογική του εργαζόμενου, την λογική του ανθρώπου μηχανή.
Η επιλογή που θέτει η κυριαρχία στον καθένα είναι να αποφασίσει «να γίνει μέλος της κοινωνίας», ώστε να συμβάλει στην παραγωγή και την οικονομική ανάπτυξη, ή διαφορετικά να απομονωθεί, να χαρακτηριστεί ως κοινωνικό παράσιτο, άρρωστος στο μυαλό, ανατρεπτικό στοιχείο, αντικοινωνικός και όχι άνθρωπος.
Ζούμε σε μια παγκόσμια πραγματικότητα στην οποία αυτός που καταστρέφει την φύση, που εκμεταλλεύεται, που διοικεί, που εξοπλίζεται και καταστέλλει, που διαχειρίζεται την «ελευθερία» των άλλων δικαιώνεται, ενώ αυτός που αντιστέκεται και εξεγείρεται καταδικάζεται.
Σήμερα η ένταξη του ανθρώπου στην οικογένεια, στο σχολείο, στο στρατό και στη δουλειά προβάλλεται ως ηθική αξία .
Το ότι εργάζεται σημαίνει ότι εισχωρεί στους μηχανισμούς της καθημερινής παραγωγής. Στο βάθος αισθάνεται ότι βρίσκεται μέσα σε μια οικογένεια.
Από την μεριά της οικογένειας επιχειρείται να ενταχθούν οι νέοι σε αυτές τις λογικές και να πάρουν μέρος στην διαδικασία της παραγωγής, αφού ξεπεράσουν την «αρρώστια» της εφηβείας (όνειρα, επιθυμία για ελευθερία) με την στρατιωτική θητεία – «θεραπεία», με αποτέλεσμα να παγιώνεται η ιδέα των θεσμών, των απαραίτητων δομών και επομένως η ύπαρξη του κράτους.
Θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος, πως είναι δυνατό να υφίσταται τέτοια ηθική και υλική σκλαβιά; Πως είναι δυνατό να υφίσταται τους καθημερινούς εξευτελισμούς στους παραγωγικούς κρίκους; Αλλά ο φόβος παραμονεύει στον καθένα. Ένας φόβος που έχει να κάνει με την απώλεια της δουλειάς και τις τραγικές συνέπειες της «ανεργίας».
Στο εσωτερικό των εργοστασίων, των επιχειρήσεων και των άλλων εργασιακών χώρων οι ψυχολογικές συνθήκες είναι φοβερές αν και διαφέρουν μεταξύ τους. Από τη δυσκολία του ταμία να περιμένει να ζητήσει την άδεια για να πάει στο μπάνιο, μέχρι τον ηλικιωμένο εργάτη που δέχεται επίπληξη από τον αυθάδη νεότερο μηχανικό στον οποίο υποδείχτηκε να αποκτήσει κάθε μορφή εξουσίας, με κάθε τρόπο, σε οποιαδήποτε κατάσταση, λόγο τις υψηλότερης εργασιακής του βαθμίδας.
Οι τέσσερις θεμελιώδεις βάσεις που φτιάχνουν τον καλό εργαζόμενο, την καλή δουλειά και το καλό προϊόν είναι η ποιότητα, η ασφάλεια, η εμπιστοσύνη, και η «κοινωνική ευαισθησία». Είναι χαρακτηριστικά που πρέπει να μεταδοθούν στον πελάτη, ο οποίος είναι και αυτός εργαζόμενος, μέσω μιας στερεότυπης και χαμογελαστής επικοινωνίας. Όλοι έχουν χάσει την προσωπικότητά τους, τον αυθορμητισμό τους, όλοι ηθοποιοί στο θέατρο που λέγεται «οικονομική ζωή και ανάπτυξη»
Είναι δυνατό να συνειδητοποιήσει κάποιος όλα τα παραπάνω και να εξεγερθεί; Ίσως ναι, ίσως χρειάζεται ακόμα καιρός.
Σε συνθήκες που οι άνθρωποι επιτίθενται αδιάκριτα στους καταραμένους δυνάστες (βιομηχάνους, επιστήμονες, πολιτικούς, στρατοκράτες, πολυεθνικές…), με άσκηση ισχυρής πίεσης συνείδησης και κοινωνικής δράσης, θα μπορέσουν πραγματικά να προκαλέσουν καταποντισμό στο σύστημα και με τις εξεγέρσεις τους θα είναι ικανοί να κερδίσουν μια ζωή που πραγματικά αξίζει να την ζήσουν, μια ζωή απαλλαγμένη από τα ιδιωτικά συμφέροντα, το κέρδος και την εξουσία.
Από την ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, φύλλο 16, Ιούλιος-Αύγουστος 2003
https://anarchypress.wordpress.com/2018/12/20/%ce%b4%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%b5%ce%b9%ce%ac-%ce%bc%ce%af%ce%b1-%ce%b1%ce%ba%cf%8c%ce%bc%ce%b7-%ce%b5%ce%be%ce%b1%cf%80%ce%ac%cf%84%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%ba%cf%85%cf%81%ce%b9%ce%b1/
olalathos
Η δουλειά, λοιπόν, σε κάνει «ελεύθερο»!!
Είναι μια αντίληψη που έχει ρίζες από τις αρχαίες περιόδους και εποχές, όπου με το πέρασμα των αιώνων αναδείχτηκε η ωμή και η βίαιη εκμετάλλευση της κυριαρχίας εις βάρος του ανθρώπου, με τα θλιβερά αποτελέσματα των σφαγών, των λεηλασιών, των κατακτήσεων και της σκλαβιάς.
Από την στιγμή που η εργασία χρησιμοποιήθηκε από την τοπική κυριαρχία ως εργαλείο οικονομικής διευθέτησης, κληρονόμησε ταυτόχρονα μέχρι και θρησκευτικές δοξασίες. Δοξασίες που αποτέλεσαν την στερεή βάση της προπαγάνδας του ισχυρού, η οποία προκάλεσε την έξαρση του φανατισμού του πνεύματος της θυσίας, με το πρόσχημα της ευημερίας της «κοινότητας». Εκατομμύρια ανθρώπων είτε σφαγιάστηκαν είτε δούλεψαν μια ολόκληρη ζωή για τα συμφέροντα της κυριαρχίας, μικρών ή μεγάλων δυναστών.
Μια κατάσταση που επικρατεί και σήμερα, με πολύ διαφορετικά χαρακτηριστικά και εκμοντερνισμένες μορφές οικονομικού και κοινωνικού ελέγχου, καταπίεσης, εκβιασμού και εκφοβισμού. Το δόγμα που επιτάσσουν τα κρατικά συστήματα: «καλή δουλειά = κέρδος = κατανάλωση», δικαιολογεί τον ιδρώτα που ρέει στο μέτωπο των ανθρώπων και τους κάνει να νοιώθουν υπερήφανοι γι’ αυτό που καταναλώνουν.
Έχει, επίσης παγιωθεί η νοοτροπία κατά την οποία η καριέρα και οι διαχειριστικές ικανότητες, η εμπειρία του αντικειμένου, η ικανότητα εισαγωγής και η γνώση του κυκλώματος των επιχειρήσεων είναι, κυρίως, για «ώριμους και κοινωνικά υπεύθυνους» ανθρώπους.
Αν σκεφτούμε ότι σε μια διαφορετική πραγματικότητα, αρχέγονη, όπου η κοινωνία αυτοδιαχειρίζεται τις πηγές (πόσιμου νερού και πρώτων υλών) και την καλλιέργεια τής γης, με μοναδικό στόχο την τροφή και την δημιουργία απαραίτητων ειδών, θα επέτρεπε την αυθόρμητη αφοσίωση του ανθρώπου στην εργασία επειδή ακριβώς θα ήταν σε αρμονία με τον φυσικό δεσμό που τον ενώνει με το περιβάλλον και θα ήταν απαλλαγμένος από την χρηματική εξάρτηση.
Αντίθετα σε οικονομικά συστήματα που στηρίζονται στις επιταγές της κυριαρχίας και τα οποία δεν παύουν να είναι συστήματα εμπορευματικά, ο άνθρωπος παραμένει υπόδουλος και εξαναγκάζεται να δουλεύει. Για τους «διαχειριστές» τέτοιων συστημάτων η κοινωνία αποτελεί το πεδίο της βίαιης δράσης τους όπου η δουλικότητα, η εκμετάλλευση και η «εξημέρωση» των ανθρώπων επιβάλλεται ως η μόνη αδιάψευστη πραγματικότητα. Με αυτές τις κοινωνικές συνθήκες η δουλειά είναι η εκμετάλλευση του ανθρώπου από την κυριαρχία η οποία με το πέρασμα των αιώνων ανάδειξε σε ηθική αξία την συνειδητή αφοσίωση του ατόμου στην έμμισθη εργασία, και συνεχώς επιδιώκει σημαντικά πολιτικά και κοινωνικά αποτελέσματα.
Η μισθωτή εργασία εκτός των άλλων έγινε σημαντικό εργαλείο της εξαπάτησης των ανθρώπων, συμβάλλοντας σταθερά στην εκμηδένιση της προσωπικότητας του ατόμου και εισχωρεί στο εσωτερικό της καθημερινής ζωής με στόχο να «προικίσει» τον άνθρωπο με την λογική του εργαζόμενου, την λογική του ανθρώπου μηχανή.
Η επιλογή που θέτει η κυριαρχία στον καθένα είναι να αποφασίσει «να γίνει μέλος της κοινωνίας», ώστε να συμβάλει στην παραγωγή και την οικονομική ανάπτυξη, ή διαφορετικά να απομονωθεί, να χαρακτηριστεί ως κοινωνικό παράσιτο, άρρωστος στο μυαλό, ανατρεπτικό στοιχείο, αντικοινωνικός και όχι άνθρωπος.
Ζούμε σε μια παγκόσμια πραγματικότητα στην οποία αυτός που καταστρέφει την φύση, που εκμεταλλεύεται, που διοικεί, που εξοπλίζεται και καταστέλλει, που διαχειρίζεται την «ελευθερία» των άλλων δικαιώνεται, ενώ αυτός που αντιστέκεται και εξεγείρεται καταδικάζεται.
Σήμερα η ένταξη του ανθρώπου στην οικογένεια, στο σχολείο, στο στρατό και στη δουλειά προβάλλεται ως ηθική αξία .
Το ότι εργάζεται σημαίνει ότι εισχωρεί στους μηχανισμούς της καθημερινής παραγωγής. Στο βάθος αισθάνεται ότι βρίσκεται μέσα σε μια οικογένεια.
Από την μεριά της οικογένειας επιχειρείται να ενταχθούν οι νέοι σε αυτές τις λογικές και να πάρουν μέρος στην διαδικασία της παραγωγής, αφού ξεπεράσουν την «αρρώστια» της εφηβείας (όνειρα, επιθυμία για ελευθερία) με την στρατιωτική θητεία – «θεραπεία», με αποτέλεσμα να παγιώνεται η ιδέα των θεσμών, των απαραίτητων δομών και επομένως η ύπαρξη του κράτους.
Θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος, πως είναι δυνατό να υφίσταται τέτοια ηθική και υλική σκλαβιά; Πως είναι δυνατό να υφίσταται τους καθημερινούς εξευτελισμούς στους παραγωγικούς κρίκους; Αλλά ο φόβος παραμονεύει στον καθένα. Ένας φόβος που έχει να κάνει με την απώλεια της δουλειάς και τις τραγικές συνέπειες της «ανεργίας».
Στο εσωτερικό των εργοστασίων, των επιχειρήσεων και των άλλων εργασιακών χώρων οι ψυχολογικές συνθήκες είναι φοβερές αν και διαφέρουν μεταξύ τους. Από τη δυσκολία του ταμία να περιμένει να ζητήσει την άδεια για να πάει στο μπάνιο, μέχρι τον ηλικιωμένο εργάτη που δέχεται επίπληξη από τον αυθάδη νεότερο μηχανικό στον οποίο υποδείχτηκε να αποκτήσει κάθε μορφή εξουσίας, με κάθε τρόπο, σε οποιαδήποτε κατάσταση, λόγο τις υψηλότερης εργασιακής του βαθμίδας.
Οι τέσσερις θεμελιώδεις βάσεις που φτιάχνουν τον καλό εργαζόμενο, την καλή δουλειά και το καλό προϊόν είναι η ποιότητα, η ασφάλεια, η εμπιστοσύνη, και η «κοινωνική ευαισθησία». Είναι χαρακτηριστικά που πρέπει να μεταδοθούν στον πελάτη, ο οποίος είναι και αυτός εργαζόμενος, μέσω μιας στερεότυπης και χαμογελαστής επικοινωνίας. Όλοι έχουν χάσει την προσωπικότητά τους, τον αυθορμητισμό τους, όλοι ηθοποιοί στο θέατρο που λέγεται «οικονομική ζωή και ανάπτυξη»
Είναι δυνατό να συνειδητοποιήσει κάποιος όλα τα παραπάνω και να εξεγερθεί; Ίσως ναι, ίσως χρειάζεται ακόμα καιρός.
Σε συνθήκες που οι άνθρωποι επιτίθενται αδιάκριτα στους καταραμένους δυνάστες (βιομηχάνους, επιστήμονες, πολιτικούς, στρατοκράτες, πολυεθνικές…), με άσκηση ισχυρής πίεσης συνείδησης και κοινωνικής δράσης, θα μπορέσουν πραγματικά να προκαλέσουν καταποντισμό στο σύστημα και με τις εξεγέρσεις τους θα είναι ικανοί να κερδίσουν μια ζωή που πραγματικά αξίζει να την ζήσουν, μια ζωή απαλλαγμένη από τα ιδιωτικά συμφέροντα, το κέρδος και την εξουσία.
Από την ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, φύλλο 16, Ιούλιος-Αύγουστος 2003
https://anarchypress.wordpress.com/2018/12/20/%ce%b4%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%b5%ce%b9%ce%ac-%ce%bc%ce%af%ce%b1-%ce%b1%ce%ba%cf%8c%ce%bc%ce%b7-%ce%b5%ce%be%ce%b1%cf%80%ce%ac%cf%84%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%ba%cf%85%cf%81%ce%b9%ce%b1/
olalathos
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Τι κερδίζουν όσοι δεν τρώνε το κλασικό, άσπρο ψωμί
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ