2012-12-20 15:44:03
Φόρο θα πληρώνουν από το 2013 οι ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν έδρα στην Ελλάδα για τα πλοία που έχουν υπό ξένη σημαία. Η κυβέρνηση μέσω νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου βρήκε τον τρόπο να φέρει μπροστά στα κρατικά ταμεία το 75% των ελληνικών συμφερόντων πλοίων που είναι εγγεγραμμένα σε ξένα νηολόγια τροποποιώντας το άρθρο 26 του νόμου 27/1975, με το οποίο απαλλάσσονταν από κάθε φόρο τα συγκεκριμένα πλοία.
Με τον τρόπο αυτό αναμένεται να συνεισφέρει η ελληνική πλοιοκτησία στην προσπάθεια του κράτους να αυξήσει τα έσοδά του.
Το θέμα της συμβολής του ελληνικού εφοπλισμού στην αύξηση των φορολογικών εσόδων της Ελλάδας αποτέλεσε και αντικείμενο διαλόγου ανάμεσα στην Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών τόσο με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά όσο και με τον Αλέξη Τσίπρα.
Ο πρόεδρος της Ενωσης, Θόδωρος Βενιάμης, είχε δηλώσει στη συνάντηση με τον πρωθυπουργό ότι « ο εφοπλιστικός κόσμος συναισθανόμενος την κρισιμότητα των στιγμών, αλλά και τη μοναδική ευκαιρία που έχει η χώρα να ανακάμψει και να αναπτυχθεί, ανταποκρίνεται πλήρως στις προκλήσεις, δηλώνει παρών και συμβάλλει στην προσπάθεια μέσα από τα φορολογικά έσοδα που τόσο έχει ανάγκη ο τόπος».
Σύμφωνα με έρευνα της Petrofin SA μειώθηκε ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν έδρα την Ελλάδα. Δραστηριοποιούνται πλέον 718 εταιρείες , που είναι κατά 44 λιγότερες σε σύγκριση με το 2011, ποσοστό μείωσης 5,77%.
Η οικονομική κρίση που πλήττει τα περισσότερα κράτη και τη ναυτιλιακή οικονομία αυτών έχει ως αποτέλεσμα σύμφωνα με τους θεωρητικούς της οικονομίας να συγκεντρώνεται η ναυτιλιακή βιομηχανία σε λιγότερα χέρια.
Από το 2005 και μετά οι ναυτιλιακές εταιρείες αυξήθηκαν από 690 στις 762 το 2011 απόρροια της καλής ναυλαγοράς.
Φέτος σημειώθηκε η τέταρτη μεγαλύτερη σε αριθμό μείωση ναυτιλιακών εταιρειών. Ο αριθμός των εταιρειών έπεσε στο επίπεδο του 2006 ενώ ο αριθμός των μικρών εταιρειών στο επίπεδο του 2004.
Περισσότερο «κτυπήθηκαν» από την κρίση οι μικρές εταιρείες που είχαν 1 με 2 πλοία. Μειώθηκαν κατά 38 τον αριθμό, ποσοστό 10,86% καταδεικνύοντας ότι η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία είχε αναπτυχθεί υπέρμετρα. Επίσης οι μικρές εταιρείες συνετρίβησαν εγκλωβισμένες ανάμεσα στην κακή αγορά και στην έλλειψη χρηματοδότησης. Από τη μία δεν είχαν ναύλα να λειτουργήσουν τα πλοία τους και να βγάλουν τα έξοδά τους και από την άλλη οι τράπεζες έχουν σταματήσει να τις χρηματοδοτούν κάνοντας στροφή μόνο σε μεγάλους στόλους.
Οι εταιρείες με στόλο από 9 έως 15 πλοία μειώθηκαν κατά 16,9%. Οι μεσαίου μεγέθους εταιρείες είτε ανέβηκαν κατηγορία αποκτώντας περισσότερα πλοία είτε έπεσαν κατηγορία.
Ο ελληνόκτητος στόλος μειώθηκε κατά 3% και αριθμεί 137 πλοία λιγότερα από πέρυσι
Τον Οκτώβριο του 2012, αριθμούσε 4.577 πλοία, έναντι 4.714 πλοίων το 2011 και 4.655 πλοίων το 2010.
Η φορολόγηση
Όσο αφορά στη φορολόγηση των υπό ξένη σημαία πλοίων στο άρθρο 26 του νομοσχεδίου αναφέρεται ότι «ο φόρος υπολογίζεται με τα ίδια κριτήρια, συντελεστές και κλιμάκια που ισχύουν σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου και τις εκδιδόμενες, δυνάμει του άρθρου 13 του νόμου 2687/1953, πράξεις, για τα πλοία που νηολογήθηκαν υπό ελληνική σημαία κατά το προηγούμενο έτος από το έτος επιβολής του φόρου του παρόντος άρθρου». Η ισχύς του μέτρου αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου 2013.
Σε περίπτωση που η πλοιοκτήτρια εταιρεία αλλάξει τη διαχειρίστρια εταιρεία, στην οποία έχει αναθέσει τη διαχείριση του υπό ξένη σημαία πλοίου της, η διαχειρίστρια εταιρεία ευθύνεται για τη καταβολή του φόρου που αναλογεί στο χρονικό διάστημα κατά το οποίο ασκούσε τη διαχείριση του συγκεκριμένου πλοίου.
Από το ποσό του φόρου για τα πλοία με ξένη σημαία εκπίπτει ο φόρος χωρητικότητας (tonnage tax) η οποιαδήποτε παρόμοια επιβάρυνση που αποδεδειγμένα καταβλήθηκε για το πλοίο υπό ξένη σημαία και μέχρι του ποσού του φόρου που οφείλεται στην Ελλάδα.
Ο φόρος «βαρύνει τους αλλοδαπούς πλοιοκτήτες ή πλοιοκτήτριες εταιρείες για τα πλοία υπό ξένη σημαία, τα οποία έχουν τεθεί υπό τη διαχείριση ημεδαπών ή αλλοδαπών εταιρειών, οι οποίες είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα, οι οποίες είναι αλληλέγγυα υπόχρεες με τις πλοιοκτήτριες εταιρείες για τη καταβολή του εν λόγω φόρου».
Στις διατάξεις του άρθρου 26 προβλέπεται ότι ο συγκεκριμένος φόρος εξαντλεί κάθε υποχρέωση της αλλοδαπής εταιρείας πλοιοκτήτριας υπό ξένη σημαία, το οποίο τελεί υπό την εκμετάλλευση ή διαχείριση ημεδαπής ή αλλοδαπής εταιρείας εγκατεστημένης στην Ελλάδα.
Επίσης, απαλλάσσονται από το φόρο κληρονομιών οι μεταβιβάσεις πλοίων, μετοχές ή μερίδια ημεδαπών εταιρειών που έχουν στην ιδιοκτησία τους πλοία υπό ελληνική ή ξένη σημαία άνω των 1.500 κόρων ολικής χωρητικότητας, καθώς και οι μετοχές ή μερίδια εταιρειών χαρτοφυλακίου που κατέχουν άμεσα ή μέσω ενδιάμεσων εταιρειών χαρτοφυλακίου τις μετοχές ή τα μερίδια των ως άνω πλοιοκτητριών εταιρειών.
Πηγή: protothema
Με τον τρόπο αυτό αναμένεται να συνεισφέρει η ελληνική πλοιοκτησία στην προσπάθεια του κράτους να αυξήσει τα έσοδά του.
Το θέμα της συμβολής του ελληνικού εφοπλισμού στην αύξηση των φορολογικών εσόδων της Ελλάδας αποτέλεσε και αντικείμενο διαλόγου ανάμεσα στην Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών τόσο με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά όσο και με τον Αλέξη Τσίπρα.
Ο πρόεδρος της Ενωσης, Θόδωρος Βενιάμης, είχε δηλώσει στη συνάντηση με τον πρωθυπουργό ότι « ο εφοπλιστικός κόσμος συναισθανόμενος την κρισιμότητα των στιγμών, αλλά και τη μοναδική ευκαιρία που έχει η χώρα να ανακάμψει και να αναπτυχθεί, ανταποκρίνεται πλήρως στις προκλήσεις, δηλώνει παρών και συμβάλλει στην προσπάθεια μέσα από τα φορολογικά έσοδα που τόσο έχει ανάγκη ο τόπος».
Σύμφωνα με έρευνα της Petrofin SA μειώθηκε ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν έδρα την Ελλάδα. Δραστηριοποιούνται πλέον 718 εταιρείες , που είναι κατά 44 λιγότερες σε σύγκριση με το 2011, ποσοστό μείωσης 5,77%.
Η οικονομική κρίση που πλήττει τα περισσότερα κράτη και τη ναυτιλιακή οικονομία αυτών έχει ως αποτέλεσμα σύμφωνα με τους θεωρητικούς της οικονομίας να συγκεντρώνεται η ναυτιλιακή βιομηχανία σε λιγότερα χέρια.
Από το 2005 και μετά οι ναυτιλιακές εταιρείες αυξήθηκαν από 690 στις 762 το 2011 απόρροια της καλής ναυλαγοράς.
Φέτος σημειώθηκε η τέταρτη μεγαλύτερη σε αριθμό μείωση ναυτιλιακών εταιρειών. Ο αριθμός των εταιρειών έπεσε στο επίπεδο του 2006 ενώ ο αριθμός των μικρών εταιρειών στο επίπεδο του 2004.
Περισσότερο «κτυπήθηκαν» από την κρίση οι μικρές εταιρείες που είχαν 1 με 2 πλοία. Μειώθηκαν κατά 38 τον αριθμό, ποσοστό 10,86% καταδεικνύοντας ότι η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία είχε αναπτυχθεί υπέρμετρα. Επίσης οι μικρές εταιρείες συνετρίβησαν εγκλωβισμένες ανάμεσα στην κακή αγορά και στην έλλειψη χρηματοδότησης. Από τη μία δεν είχαν ναύλα να λειτουργήσουν τα πλοία τους και να βγάλουν τα έξοδά τους και από την άλλη οι τράπεζες έχουν σταματήσει να τις χρηματοδοτούν κάνοντας στροφή μόνο σε μεγάλους στόλους.
Οι εταιρείες με στόλο από 9 έως 15 πλοία μειώθηκαν κατά 16,9%. Οι μεσαίου μεγέθους εταιρείες είτε ανέβηκαν κατηγορία αποκτώντας περισσότερα πλοία είτε έπεσαν κατηγορία.
Ο ελληνόκτητος στόλος μειώθηκε κατά 3% και αριθμεί 137 πλοία λιγότερα από πέρυσι
Τον Οκτώβριο του 2012, αριθμούσε 4.577 πλοία, έναντι 4.714 πλοίων το 2011 και 4.655 πλοίων το 2010.
Η φορολόγηση
Όσο αφορά στη φορολόγηση των υπό ξένη σημαία πλοίων στο άρθρο 26 του νομοσχεδίου αναφέρεται ότι «ο φόρος υπολογίζεται με τα ίδια κριτήρια, συντελεστές και κλιμάκια που ισχύουν σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου και τις εκδιδόμενες, δυνάμει του άρθρου 13 του νόμου 2687/1953, πράξεις, για τα πλοία που νηολογήθηκαν υπό ελληνική σημαία κατά το προηγούμενο έτος από το έτος επιβολής του φόρου του παρόντος άρθρου». Η ισχύς του μέτρου αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου 2013.
Σε περίπτωση που η πλοιοκτήτρια εταιρεία αλλάξει τη διαχειρίστρια εταιρεία, στην οποία έχει αναθέσει τη διαχείριση του υπό ξένη σημαία πλοίου της, η διαχειρίστρια εταιρεία ευθύνεται για τη καταβολή του φόρου που αναλογεί στο χρονικό διάστημα κατά το οποίο ασκούσε τη διαχείριση του συγκεκριμένου πλοίου.
Από το ποσό του φόρου για τα πλοία με ξένη σημαία εκπίπτει ο φόρος χωρητικότητας (tonnage tax) η οποιαδήποτε παρόμοια επιβάρυνση που αποδεδειγμένα καταβλήθηκε για το πλοίο υπό ξένη σημαία και μέχρι του ποσού του φόρου που οφείλεται στην Ελλάδα.
Ο φόρος «βαρύνει τους αλλοδαπούς πλοιοκτήτες ή πλοιοκτήτριες εταιρείες για τα πλοία υπό ξένη σημαία, τα οποία έχουν τεθεί υπό τη διαχείριση ημεδαπών ή αλλοδαπών εταιρειών, οι οποίες είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα, οι οποίες είναι αλληλέγγυα υπόχρεες με τις πλοιοκτήτριες εταιρείες για τη καταβολή του εν λόγω φόρου».
Στις διατάξεις του άρθρου 26 προβλέπεται ότι ο συγκεκριμένος φόρος εξαντλεί κάθε υποχρέωση της αλλοδαπής εταιρείας πλοιοκτήτριας υπό ξένη σημαία, το οποίο τελεί υπό την εκμετάλλευση ή διαχείριση ημεδαπής ή αλλοδαπής εταιρείας εγκατεστημένης στην Ελλάδα.
Επίσης, απαλλάσσονται από το φόρο κληρονομιών οι μεταβιβάσεις πλοίων, μετοχές ή μερίδια ημεδαπών εταιρειών που έχουν στην ιδιοκτησία τους πλοία υπό ελληνική ή ξένη σημαία άνω των 1.500 κόρων ολικής χωρητικότητας, καθώς και οι μετοχές ή μερίδια εταιρειών χαρτοφυλακίου που κατέχουν άμεσα ή μέσω ενδιάμεσων εταιρειών χαρτοφυλακίου τις μετοχές ή τα μερίδια των ως άνω πλοιοκτητριών εταιρειών.
Πηγή: protothema
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Iraq's Jalal Talabani transferred to Germany for treatment
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Με Λεβάντε ο Ολυμπιακός
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ