2013-09-23 03:00:20
-Ταξίδι στο άβατο:
Η πολυαναμενόμενη τελευταία δημιουργία του Stanley Kubrick δίχασε κοινό και κριτικούς ανά την υφήλιο. Και, πώς θα μπορούσε να συμβεί διαφορετικά από τη στιγμή που ο σκηνοθέτης βουτά στο υποσυνείδητο, διασπά κάθε ηθικό φραγμό και εισέρχεται στις πιο μύχιες σκέψεις των ηρώων του.
Από τη στιγμή μάλιστα που αυτές προσεγγίζουν τα σεξουαλικά ένστικτα –που αποτελούν ίσως και το μοναδικό ζωώδες υπόλειμμα στην εξευγενισμένη ύπαρξη του ανθρώπου-, ηταν κάτι περισσότερο από αναμενόμενο τα Μάτια ερμητικά κλειστά να αντιμετωπίσουν τη διχασμένη κριτική που συνοδεύει κάθε ανατρεπτικό δημιούργημα. Και το έργο του Kubrick χαρακτηρίζεται κυρίως απο την έννοια της ανατροπής.
Παρουσιάζοντας μας την πιο ανθρωποκεντρική ταινία του, ο σκηνοθέτης δοκιμάζει τις αξίες του πρωταγωνιστή του μέσα απο τους πειρασμούς της σάρκας σε ενα περιβάλλον που είναι βυθισμένο στις Φροϋδικές αρχές και καθοδηγείται απο τις ορμές των φαντασιώσεων. Σε τόσο έντονο βαθμό μάλιστα, που οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα γίνονται δυσδιάκριτες, ο καθορισμός τους αφήνεται έρμαιο στη σκέψη του θεατή που καλείται να αποφασίσει αν τα διαδραματιζόμενα ειναι προϊόν μιας πορείας στα μονοπάτια του υποσυνειδήτου ή μια διεστραμμένη πραγματικότητα.
-Η τελευταία επιθυμία:
Ο ερωτισμός περιλούζει καθε γωνιά της οθόνης, άλλοτε βαθύς και συναισθηματικός, και άλλοτε ζωώδης και ακατέργαστος Ο Kubrick γίνεται για ακόμη μια φορά άρχοντας ενος πολυεπίπεδου παιχνιδιού, καλεί τον ήρωα του να αναζητήσει τη δική του Ιθάκη μέσα από μια ξενη, αλλότρια γι' αυτόν Οδύσσεια.
Το πνεύμα του ειναι ξανά παρόν, σε μια πορεία ωστόσο όχι προς το κέντρο της ανθρώπινης ύπαρξης, αλλά των αισθήσεων, του πόθου, της επιθυμίας.
Στα χέρια του, το Traumnovelle του Arthur Schniltzer μετατρέπεται σε ενα αργό, επιβλητικό, επώδυνο και προκλητικό ταξίδι στην ονειροχώρα, εκπληρώνοντας την επιθυμία του σκηνοθέτη να δημιουργήσει μια «κομψή γαλάζια» ταινία λίγο πριν το θάνατό του.
Πίσω απο το άρμα της επιθυμίας αυτής, δένει τον Tom Cruise και την Nicole Kidman, αποσπώντας τους δυο εφιαλτικά συμπαγείς, αέρινα ελεύθερες ερμηνείες, συμπληρώνοντας το σκοτεινό εικονοπλαστικό του κάδρο. Ενα αντίο μυστήριο για τη λογική, μαγευτικό για τις αισθήσεις, ιδιοφυώς αντάξιο ενος σκηνοθέτη που εχει σφραγίσει με το έργο του το κινηματογραφικό μας σύμπαν.
Η ταινια με δυο λογια:ειναι αριστουργημα. Ειχα πραγματικα χρονια να απολαυσω ετσι μια ταινια. Ειναι αληθεια οτι βγαινοντας απο τον κινηματογραφο ακουσα αρκετα σχολια ανθρωπων που δεν τους αρεσε. Πιστευω ομως οτι αυτη ειναι μια ταινια για ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ. Απλα χρειαζεται μεγαλο ψυχικο σθενος γα να δεχθει κανεις την ταινια αυτη.
Στεφανος Φωτιου
Πολύ κακό για το τιποτα.Ενα πραγμα δεν καταλαβαινω:Γιατι πρεπει σωνει και καλα να εκθειασουμε μια ταινια μονο και μονο επειδη ο δημιουργος της εχει δωσει πολυ καλα δειγματα στο παρελθον.Ολοι εχουν δικαιωμα να κανουν "αποτυχιες".
Η ταινια σαφως δεν ειναι για τα σκουπιδια αλλα δεν ανταποκρινεται στις προσδοκιες αν οχι ολων τουλαχιστον πολλων απο μας,πολυ περισσοτερο αν αναλογιστει κανεις την "πλυση εγκεφαλου" και τον καταιγισμο διθυραμβικων σχολιων περι "αριστουργηματος" και εξαιρετικου "πολυεπιπεδου" σεναριου που δεχομαστε εδω και μηνες απο τον εντυπο κυριως τυπο αλλα και την τηλεοραση. Η Kidman ειναι επιεικως απαραδεκτη, ο Cruise καταβαλει φιλοτιμη προσπαθεια αλλα δεν του βγαινει και τελος ο Kubrick εχει αδιαμφισβητητα πολυ καλες στιγμες στην ταινια αλλα δεν αρκουν για να την σωσουν.Αραγε το τελικο μονταζ ειναι δικο του;
Δ.Μ.
http://www.cine.gr
Η πολυαναμενόμενη τελευταία δημιουργία του Stanley Kubrick δίχασε κοινό και κριτικούς ανά την υφήλιο. Και, πώς θα μπορούσε να συμβεί διαφορετικά από τη στιγμή που ο σκηνοθέτης βουτά στο υποσυνείδητο, διασπά κάθε ηθικό φραγμό και εισέρχεται στις πιο μύχιες σκέψεις των ηρώων του.
Από τη στιγμή μάλιστα που αυτές προσεγγίζουν τα σεξουαλικά ένστικτα –που αποτελούν ίσως και το μοναδικό ζωώδες υπόλειμμα στην εξευγενισμένη ύπαρξη του ανθρώπου-, ηταν κάτι περισσότερο από αναμενόμενο τα Μάτια ερμητικά κλειστά να αντιμετωπίσουν τη διχασμένη κριτική που συνοδεύει κάθε ανατρεπτικό δημιούργημα. Και το έργο του Kubrick χαρακτηρίζεται κυρίως απο την έννοια της ανατροπής.
Παρουσιάζοντας μας την πιο ανθρωποκεντρική ταινία του, ο σκηνοθέτης δοκιμάζει τις αξίες του πρωταγωνιστή του μέσα απο τους πειρασμούς της σάρκας σε ενα περιβάλλον που είναι βυθισμένο στις Φροϋδικές αρχές και καθοδηγείται απο τις ορμές των φαντασιώσεων. Σε τόσο έντονο βαθμό μάλιστα, που οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα γίνονται δυσδιάκριτες, ο καθορισμός τους αφήνεται έρμαιο στη σκέψη του θεατή που καλείται να αποφασίσει αν τα διαδραματιζόμενα ειναι προϊόν μιας πορείας στα μονοπάτια του υποσυνειδήτου ή μια διεστραμμένη πραγματικότητα.
-Η τελευταία επιθυμία:
Ο ερωτισμός περιλούζει καθε γωνιά της οθόνης, άλλοτε βαθύς και συναισθηματικός, και άλλοτε ζωώδης και ακατέργαστος Ο Kubrick γίνεται για ακόμη μια φορά άρχοντας ενος πολυεπίπεδου παιχνιδιού, καλεί τον ήρωα του να αναζητήσει τη δική του Ιθάκη μέσα από μια ξενη, αλλότρια γι' αυτόν Οδύσσεια.
Το πνεύμα του ειναι ξανά παρόν, σε μια πορεία ωστόσο όχι προς το κέντρο της ανθρώπινης ύπαρξης, αλλά των αισθήσεων, του πόθου, της επιθυμίας.
Στα χέρια του, το Traumnovelle του Arthur Schniltzer μετατρέπεται σε ενα αργό, επιβλητικό, επώδυνο και προκλητικό ταξίδι στην ονειροχώρα, εκπληρώνοντας την επιθυμία του σκηνοθέτη να δημιουργήσει μια «κομψή γαλάζια» ταινία λίγο πριν το θάνατό του.
Πίσω απο το άρμα της επιθυμίας αυτής, δένει τον Tom Cruise και την Nicole Kidman, αποσπώντας τους δυο εφιαλτικά συμπαγείς, αέρινα ελεύθερες ερμηνείες, συμπληρώνοντας το σκοτεινό εικονοπλαστικό του κάδρο. Ενα αντίο μυστήριο για τη λογική, μαγευτικό για τις αισθήσεις, ιδιοφυώς αντάξιο ενος σκηνοθέτη που εχει σφραγίσει με το έργο του το κινηματογραφικό μας σύμπαν.
Η ταινια με δυο λογια:ειναι αριστουργημα. Ειχα πραγματικα χρονια να απολαυσω ετσι μια ταινια. Ειναι αληθεια οτι βγαινοντας απο τον κινηματογραφο ακουσα αρκετα σχολια ανθρωπων που δεν τους αρεσε. Πιστευω ομως οτι αυτη ειναι μια ταινια για ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ. Απλα χρειαζεται μεγαλο ψυχικο σθενος γα να δεχθει κανεις την ταινια αυτη.
Στεφανος Φωτιου
Πολύ κακό για το τιποτα.Ενα πραγμα δεν καταλαβαινω:Γιατι πρεπει σωνει και καλα να εκθειασουμε μια ταινια μονο και μονο επειδη ο δημιουργος της εχει δωσει πολυ καλα δειγματα στο παρελθον.Ολοι εχουν δικαιωμα να κανουν "αποτυχιες".
Η ταινια σαφως δεν ειναι για τα σκουπιδια αλλα δεν ανταποκρινεται στις προσδοκιες αν οχι ολων τουλαχιστον πολλων απο μας,πολυ περισσοτερο αν αναλογιστει κανεις την "πλυση εγκεφαλου" και τον καταιγισμο διθυραμβικων σχολιων περι "αριστουργηματος" και εξαιρετικου "πολυεπιπεδου" σεναριου που δεχομαστε εδω και μηνες απο τον εντυπο κυριως τυπο αλλα και την τηλεοραση. Η Kidman ειναι επιεικως απαραδεκτη, ο Cruise καταβαλει φιλοτιμη προσπαθεια αλλα δεν του βγαινει και τελος ο Kubrick εχει αδιαμφισβητητα πολυ καλες στιγμες στην ταινια αλλα δεν αρκουν για να την σωσουν.Αραγε το τελικο μονταζ ειναι δικο του;
Δ.Μ.
http://www.cine.gr
VIDEO
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Στα σκαριά «αόρατος» ουρανοξύστης
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Σύλληψη αλλοδαπών στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ