2015-02-13 11:50:15
Αψήφησαν το τσουχτερό κρύο και καρναβαλιστές και Πατρινοί τίμησαν δεόντως τα παραδοσιακά αποκριάτικα δρώμενα, που εξελίχτηκαν το απόγευμα και το βράδυ της Τσικνοπέμπτης με επίκεντρο την Άνω Πόλη, ενώ επεκτάθηκαν και στο κέντρο και στο λιμάνι της πόλης δίνοντας καρναβαλικό χρώμα σε όλη την πόλη.
Το παραδοσιακό έθιμο είχε ως ραχοκοκαλιά τον «Γάμο της Κουλουρούς» , ο οποίος είχε ανατροπή, καθώς ο γέρος Γουίλσον έμεινε στα κρύα του λουτρού και η νύφη προτίμησε ένα νέο παλικάρι.
Ο Γάμος πήρε σάρκα και οστά μέσα από την αναβίωση των λαϊκών εθίμων τα οποία έχουν συνδεθεί με την παραδοσιακή όψη της Αποκριάς και τη μακρόχρονη ιστορία. Παραδοσιακά καρναβαλικά δρώμενα, μουσική, χοροί, ξέφρενο κέφι και εύθυμη αυθεντική σατιρική διάθεση χαρακτήρισαν την πομπή της νύφης που ξεκίνησε από την Αγία Αικατερίνη και περνώντας από την οδό Βότσαρη κατήλθε την Γούναρη και ακολουθώντας τη διαδρομή Κορίνθου, Πατρέως, Αγίου Ανδρέου, Κολοκοτρώνη, ΄Οθωνος Αμαλίας, έφθασε στο αριστερό μέρος της εισόδου της προβλήτας του Μώλου της Αγ. Νικολάου αναμένοντας τον Γουίλσον (γέρο γαμπρό) ο οποίος κατέφθασε… από τη θάλασσα, συνοδευόμενος από φραγκοφορεμένους επίσημους.
Στη γαμήλια πομπή και στα παραδοσιακά δρώμενα συμμετείχαν η νύφη με τους «υπεύθυνους καλλωπισμού της» πάνω σε λεωφορείο, κοπέλες και άνδρες με λαϊκές φορεσιές από το Χορευτικό Τμήμα του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων, παιδιά της Δραματικής Σχολής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, άνδρες ντυμένοι με φουστανέλες και μαύρο σακάκι ή φράκο, μεταμφιεσμένοι ως Ευροβλάχοι και ο νέος γαμπρός (κρυμμένος) σκορπίζοντας παντού την εύθυμη καρναβαλική διάθεση. Την πομπή πλαισίωσε το Μουσικό Άρμα. Το κέφι και τον ενθουσιασμό σκόρπισε η νύφη πετώντας σοκολάτες από το λεωφορείο στον κόσμο κατά την κάθοδο της πομπής στην οδό Κολοκοτρώνη από το ύψος της Κορίνθου ως το ύψος της Αγ. Ανδρέου.
Ο γέρος γαμπρός Ουίλσον αντάμωσε με τη νεαρή νύφη και η πομπή πήρε το δρόμο της επιστροφής μέσω χορών και γλεντιού. Τα νέα της άφιξής του μεταδόθηκαν με τη δέουσα καρναβαλική επισημότητα στην πόλη ακολουθώντας τη διαδρομή ΄Οθωνος Αμαλίας, Ερμού, Κορίνθου, Αγ. Νικολάου, 25ης Μαρτίου, περιμετρικά της πλατείας Γεωργίου από το κάτω μέρος, Γερμανού και καταλήγοντας στην Πλατεία Ταμπαχάνων όπου όλοι μαζί φτάνουν στην Άνω Πόλη. Εκεί, στο πλαίσιο θεατρικού δρώμενου η νεαρή νύφη διώχνει τον γέρο γαμπρό κι εμφανίζει το παληκάρι (νέο γαμπρό). Μετά την απροσδόκητη εξέλιξη της συνάντησης, η πομπή κατηφόρισε τη Γερμανού και όλοι μαζί συμμετείχαν σε λαϊκό γλέντι στην πλατεία Αγίου Γεωργίου.
Η χαρακτηριστική στιχομυθία που ακούστηκε από τους «πρωταγωνιστές» του Γάμου δίνει και το πλαίσιο του μέσα από το τοπικό χρώμα της αυθεντικής αποκριάτικης παράδοσης στην Πάτρα:
Ουίλσον: Ωιμέ! Ολόδροση κοπέλα μου φέρανε να παντρευτώ μια ψαροκασέλα
Νύφη: Το «ναι» δεν θα το πω, στο διάολο οι Αμερικάνοι
παπούτσι απ΄ τον τόπο μου κι ας είναι κι απ΄ το Ζαβλάνι.
Πάμε να φύγουμε από δω, ένας καημός με τρώει,
να πάρω το Φώτη μου, που είν΄ κι απ΄ την Αρόη.
Άιντε και καλό Καρναβάλι!
Σαν Γάμος»
Οι μυρωδιές, η τσίκνα και οι ψητές λιχουδιές, το κρασί και οι ευχές που έδιναν και έπαιρναν, ζέσταναν την ατμόσφαιρα στο παραδοσιακό αυτό συναπάντημα των ανθρώπων με τη μεγάλη γιορτή της Αποκριάς με αφορμή τον ..περιοδεύοντα στην πόλη, υπαίθριο ανατρεπτικό, καρναβαλικό γάμο. Η συναυλία που ακολούθησε στην πλατεία Αγ. Γεωργίου με την Ιόνια Ορχήστρα, μέσα από τα μονοπάτια του τραγουδιού (ρεμπέτικου και λαϊκού) από την εποχή του Βαμβακάρη, του Τσιτσάνη, του Μπαγιαντέρα, του Παπαϊωάννου μέχρι την εποχή του Κορακάκη, του Μάλαμα, του Ανδρεάτου και άλλων γνωστών δημιουργών και ερμηνευτών, δημιουργούσε το κατάλληλο περιβάλλον και συνέτεινε στη γενικότερη ευθυμία.
Η Τσικνοπέμπτη έδωσε μια πολύ καλή ευκαιρία για να ξεφύγουμε από τους συμβατικούς μας ρυθμούς. Η πόλη όλη σε αποκριάτικη εγρήγορση. Ένα μεγάλο ολοήμερο υπαίθριο γλέντι, όπως υπαγορεύει το αναλλοίωτο στο πέρασμα των χρόνων έθιμο, που ειδικά στην Πάτρα λαμβάνει απρόοπτες διαστάσεις.
xespao
Το παραδοσιακό έθιμο είχε ως ραχοκοκαλιά τον «Γάμο της Κουλουρούς» , ο οποίος είχε ανατροπή, καθώς ο γέρος Γουίλσον έμεινε στα κρύα του λουτρού και η νύφη προτίμησε ένα νέο παλικάρι.
Ο Γάμος πήρε σάρκα και οστά μέσα από την αναβίωση των λαϊκών εθίμων τα οποία έχουν συνδεθεί με την παραδοσιακή όψη της Αποκριάς και τη μακρόχρονη ιστορία. Παραδοσιακά καρναβαλικά δρώμενα, μουσική, χοροί, ξέφρενο κέφι και εύθυμη αυθεντική σατιρική διάθεση χαρακτήρισαν την πομπή της νύφης που ξεκίνησε από την Αγία Αικατερίνη και περνώντας από την οδό Βότσαρη κατήλθε την Γούναρη και ακολουθώντας τη διαδρομή Κορίνθου, Πατρέως, Αγίου Ανδρέου, Κολοκοτρώνη, ΄Οθωνος Αμαλίας, έφθασε στο αριστερό μέρος της εισόδου της προβλήτας του Μώλου της Αγ. Νικολάου αναμένοντας τον Γουίλσον (γέρο γαμπρό) ο οποίος κατέφθασε… από τη θάλασσα, συνοδευόμενος από φραγκοφορεμένους επίσημους.
Στη γαμήλια πομπή και στα παραδοσιακά δρώμενα συμμετείχαν η νύφη με τους «υπεύθυνους καλλωπισμού της» πάνω σε λεωφορείο, κοπέλες και άνδρες με λαϊκές φορεσιές από το Χορευτικό Τμήμα του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων, παιδιά της Δραματικής Σχολής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, άνδρες ντυμένοι με φουστανέλες και μαύρο σακάκι ή φράκο, μεταμφιεσμένοι ως Ευροβλάχοι και ο νέος γαμπρός (κρυμμένος) σκορπίζοντας παντού την εύθυμη καρναβαλική διάθεση. Την πομπή πλαισίωσε το Μουσικό Άρμα. Το κέφι και τον ενθουσιασμό σκόρπισε η νύφη πετώντας σοκολάτες από το λεωφορείο στον κόσμο κατά την κάθοδο της πομπής στην οδό Κολοκοτρώνη από το ύψος της Κορίνθου ως το ύψος της Αγ. Ανδρέου.
Ο γέρος γαμπρός Ουίλσον αντάμωσε με τη νεαρή νύφη και η πομπή πήρε το δρόμο της επιστροφής μέσω χορών και γλεντιού. Τα νέα της άφιξής του μεταδόθηκαν με τη δέουσα καρναβαλική επισημότητα στην πόλη ακολουθώντας τη διαδρομή ΄Οθωνος Αμαλίας, Ερμού, Κορίνθου, Αγ. Νικολάου, 25ης Μαρτίου, περιμετρικά της πλατείας Γεωργίου από το κάτω μέρος, Γερμανού και καταλήγοντας στην Πλατεία Ταμπαχάνων όπου όλοι μαζί φτάνουν στην Άνω Πόλη. Εκεί, στο πλαίσιο θεατρικού δρώμενου η νεαρή νύφη διώχνει τον γέρο γαμπρό κι εμφανίζει το παληκάρι (νέο γαμπρό). Μετά την απροσδόκητη εξέλιξη της συνάντησης, η πομπή κατηφόρισε τη Γερμανού και όλοι μαζί συμμετείχαν σε λαϊκό γλέντι στην πλατεία Αγίου Γεωργίου.
Η χαρακτηριστική στιχομυθία που ακούστηκε από τους «πρωταγωνιστές» του Γάμου δίνει και το πλαίσιο του μέσα από το τοπικό χρώμα της αυθεντικής αποκριάτικης παράδοσης στην Πάτρα:
Ουίλσον: Ωιμέ! Ολόδροση κοπέλα μου φέρανε να παντρευτώ μια ψαροκασέλα
Νύφη: Το «ναι» δεν θα το πω, στο διάολο οι Αμερικάνοι
παπούτσι απ΄ τον τόπο μου κι ας είναι κι απ΄ το Ζαβλάνι.
Πάμε να φύγουμε από δω, ένας καημός με τρώει,
να πάρω το Φώτη μου, που είν΄ κι απ΄ την Αρόη.
Άιντε και καλό Καρναβάλι!
Σαν Γάμος»
Οι μυρωδιές, η τσίκνα και οι ψητές λιχουδιές, το κρασί και οι ευχές που έδιναν και έπαιρναν, ζέσταναν την ατμόσφαιρα στο παραδοσιακό αυτό συναπάντημα των ανθρώπων με τη μεγάλη γιορτή της Αποκριάς με αφορμή τον ..περιοδεύοντα στην πόλη, υπαίθριο ανατρεπτικό, καρναβαλικό γάμο. Η συναυλία που ακολούθησε στην πλατεία Αγ. Γεωργίου με την Ιόνια Ορχήστρα, μέσα από τα μονοπάτια του τραγουδιού (ρεμπέτικου και λαϊκού) από την εποχή του Βαμβακάρη, του Τσιτσάνη, του Μπαγιαντέρα, του Παπαϊωάννου μέχρι την εποχή του Κορακάκη, του Μάλαμα, του Ανδρεάτου και άλλων γνωστών δημιουργών και ερμηνευτών, δημιουργούσε το κατάλληλο περιβάλλον και συνέτεινε στη γενικότερη ευθυμία.
Η Τσικνοπέμπτη έδωσε μια πολύ καλή ευκαιρία για να ξεφύγουμε από τους συμβατικούς μας ρυθμούς. Η πόλη όλη σε αποκριάτικη εγρήγορση. Ένα μεγάλο ολοήμερο υπαίθριο γλέντι, όπως υπαγορεύει το αναλλοίωτο στο πέρασμα των χρόνων έθιμο, που ειδικά στην Πάτρα λαμβάνει απρόοπτες διαστάσεις.
xespao
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Τι λέει ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε για το look του Γιάνη Βαρουφάκη;
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Αμφιλοχία: Έχασε τη μάχη για τη ζωή η 42χρονη
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ