2017-01-16 01:29:07
Μέχρι την Ξάνθη έφτασε η κόντρα του Ταγίπ Ερντογάν με τον Φετουλάχ Γκιουλέν, τον οποίο κατηγορεί ως υποκινητή του αποτυχημένου πραξικοπήματος της 15ης Ιουλίου Από εκείνη την ημέρα και μετά ο Τούρκος Πρόεδρος έχει προχωρήσει σε πογκρόμ κατά χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων, στρατιωτικών και δικαστών ως γκιουλενιστών. Ως υποστηριχτή του Φετουλάχ Γκιουλέν απομάκρυνε από τη θέση του και έναν καθηγητή σε ιδιωτικό μειονοτικό σχολείο της Ξάνθης.
Ειδικότερα, το ιδιωτικό μειονοτικό γυμνάσιο και λύκειο Ξάνθης ιδρύθηκε το 1964 και είναι ένα από τα δύο σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (το δεύτερο στην Κομοτηνή), τα οποία η Ελλάδα δημιούργησε αν και δεν προκύπτει σχετική υποχρέωση από τη Συνθήκη της Λωζάννης και στα οποία η διδασκαλία των μαθημάτων γίνεται κατά 50% στα τουρκικά και κατά 50% στα ελληνικά (σύμφωνα με το σχετικό Πρωτόκολλο που υπογράφτηκε το 1968). Υποχρεωτικά, ο διευθυντής τους είναι μουσουλμάνος και ο υποδιευθυντής τους χριστιανός – και οι δύο, βέβαια, είναι Ελληνες πολίτες.
Ιστορικά, τα δύο αυτά σχολεία έχουν τύχει ιδιαίτερης προσοχής από τους κεμαλιστές στην Τουρκία, καθώς θεωρήθηκαν φορείς μεταλαμπάδευσης των κεμαλικών αρχών στην ελληνική Θράκη. Χαρακτηριστικά, έως και τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 2000 απαγόρευαν, ουσιαστικά, στις μαθήτριες να φορούν μαντίλα. Η ισχυροποίηση του πολιτικού ισλάμ στην Τουρκία είχε αποτέλεσμα να αρχίσουν να εμφανίζονται μαντίλες και στα δύο μειονοτικά γυμνάσια-λύκεια. Οι περισσότεροι απόφοιτοί τους συνεχίζουν τις σπουδές σε ΑΕΙ της Τουρκίας, πολλές φορές με υποτροφίες ιδρυμάτων που ελέγχονται από το τουρκικό κράτος.
Το θέμα με τον εκπαιδευτικό, ο οποίος εργάζεται στο σχολείο της Ξάνθης και διδάσκει μαθηματικά, ανέκυψε στις αρχές της τρέχουσας σχολικής χρονιάς. Από τότε, παρανόμως, ο εκπαιδευτικός βρίσκεται εκτός τάξης, παρότι ο νόμος 4415/2016 προβλέπει ότι οι απολύσεις σε ιδιωτικά σχολεία πρέπει να είναι αιτιολογημένες και η τυχόν καταχρηστικότητά τους κρίνεται από συμβούλιο του υπουργείου Παιδείας. Τέτοια απόφαση συμβουλίου δεν υπάρχει, όπως έχει αναφέρει και η ομοσπονδία ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Και εύλογα, λόγος απόλυσης με αιτιολογία τη θρησκευτική πίστη δεν υφίσταται. Μάλιστα, να τονιστεί ότι το να είναι κάποιος μουσουλμάνος αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να προσληφθεί στο μειονοτικό γυμνάσιο-λύκειο. Από την άλλη, κύκλοι στην Ξάνθη επιχειρούν να δικαιολογήσουν την απόφαση της απόλυσης, λέγοντας ότι υπήρξαν εναντίον του αντιδράσεις γονέων.
Εντύπωση, επίσης, έχει προκαλέσει στην τοπική κοινωνία η σιωπή των μουσουλμάνων βουλευτών (και δη της συμπολίτευσης), οι οποίοι δεν έχουν δείξει ενδιαφέρον για τη δίωξη που υφίσταται ο καθηγητής, καθώς εθεωρείτο ότι η προφανής καταπάτηση του δικαιώματός του στη θρησκευτική ελευθερία αλλά και στην προστασία των εργασιακών του δικαιωμάτων σύμφωνα με τον ελληνικό νόμο, θα τους κινητοποιούσε. Κυβερνητικά στελέχη, μιλώντας χθες στην «Κ», αναδείκνυαν και τις ευρύτερες πτυχές του θέματος, που αφορούν τον ρόλο των τουρκικών αρχών στη λειτουργία των δύο αυτών σχολείων. Tromaktiko
Ειδικότερα, το ιδιωτικό μειονοτικό γυμνάσιο και λύκειο Ξάνθης ιδρύθηκε το 1964 και είναι ένα από τα δύο σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (το δεύτερο στην Κομοτηνή), τα οποία η Ελλάδα δημιούργησε αν και δεν προκύπτει σχετική υποχρέωση από τη Συνθήκη της Λωζάννης και στα οποία η διδασκαλία των μαθημάτων γίνεται κατά 50% στα τουρκικά και κατά 50% στα ελληνικά (σύμφωνα με το σχετικό Πρωτόκολλο που υπογράφτηκε το 1968). Υποχρεωτικά, ο διευθυντής τους είναι μουσουλμάνος και ο υποδιευθυντής τους χριστιανός – και οι δύο, βέβαια, είναι Ελληνες πολίτες.
Ιστορικά, τα δύο αυτά σχολεία έχουν τύχει ιδιαίτερης προσοχής από τους κεμαλιστές στην Τουρκία, καθώς θεωρήθηκαν φορείς μεταλαμπάδευσης των κεμαλικών αρχών στην ελληνική Θράκη. Χαρακτηριστικά, έως και τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 2000 απαγόρευαν, ουσιαστικά, στις μαθήτριες να φορούν μαντίλα. Η ισχυροποίηση του πολιτικού ισλάμ στην Τουρκία είχε αποτέλεσμα να αρχίσουν να εμφανίζονται μαντίλες και στα δύο μειονοτικά γυμνάσια-λύκεια. Οι περισσότεροι απόφοιτοί τους συνεχίζουν τις σπουδές σε ΑΕΙ της Τουρκίας, πολλές φορές με υποτροφίες ιδρυμάτων που ελέγχονται από το τουρκικό κράτος.
Το θέμα με τον εκπαιδευτικό, ο οποίος εργάζεται στο σχολείο της Ξάνθης και διδάσκει μαθηματικά, ανέκυψε στις αρχές της τρέχουσας σχολικής χρονιάς. Από τότε, παρανόμως, ο εκπαιδευτικός βρίσκεται εκτός τάξης, παρότι ο νόμος 4415/2016 προβλέπει ότι οι απολύσεις σε ιδιωτικά σχολεία πρέπει να είναι αιτιολογημένες και η τυχόν καταχρηστικότητά τους κρίνεται από συμβούλιο του υπουργείου Παιδείας. Τέτοια απόφαση συμβουλίου δεν υπάρχει, όπως έχει αναφέρει και η ομοσπονδία ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Και εύλογα, λόγος απόλυσης με αιτιολογία τη θρησκευτική πίστη δεν υφίσταται. Μάλιστα, να τονιστεί ότι το να είναι κάποιος μουσουλμάνος αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να προσληφθεί στο μειονοτικό γυμνάσιο-λύκειο. Από την άλλη, κύκλοι στην Ξάνθη επιχειρούν να δικαιολογήσουν την απόφαση της απόλυσης, λέγοντας ότι υπήρξαν εναντίον του αντιδράσεις γονέων.
Εντύπωση, επίσης, έχει προκαλέσει στην τοπική κοινωνία η σιωπή των μουσουλμάνων βουλευτών (και δη της συμπολίτευσης), οι οποίοι δεν έχουν δείξει ενδιαφέρον για τη δίωξη που υφίσταται ο καθηγητής, καθώς εθεωρείτο ότι η προφανής καταπάτηση του δικαιώματός του στη θρησκευτική ελευθερία αλλά και στην προστασία των εργασιακών του δικαιωμάτων σύμφωνα με τον ελληνικό νόμο, θα τους κινητοποιούσε. Κυβερνητικά στελέχη, μιλώντας χθες στην «Κ», αναδείκνυαν και τις ευρύτερες πτυχές του θέματος, που αφορούν τον ρόλο των τουρκικών αρχών στη λειτουργία των δύο αυτών σχολείων. Tromaktiko
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Γιατί οι Αμερικανοί αγαπούν τόσο πολύ τον Γιάννη;
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ