2013-07-21 07:36:35
της Ελίνας Γαληνού
"Καθώς περιπλανιόμουν σε μια από τις ορεινές περιοχές της Κρήτης, είδα έναν άντρα καθισμένο σε βράχο. Είχε τα μάτια του σκεπασμένα με το ένα του χέρι, ενώ στο άλλο βαστούσε μια γκλίτσα. Υπέθεσα ότι ήταν βοσκός. Πλησίασα με διστακτικά βήματα, έχοντας όλο και εντονότερη την αίσθηση ότι με την παρουσία μου, εισέβαλα σε έναν ιδιωτικό χώρο. Πάτησα με προσοχή το κουμπί της φωτογραφικής μου μηχανής και...αυτό ήταν. Η στιγμή εκείνη, είχε ήδη τελειώσει..." Ενα κομμάτι της ταυτότητάς μας, μέσα από εικόνες διαχρονικές που αποπνέουν τη μοναδικότητα του τοπίου και των κατοίκων του. Οπως τα έργα των μεγάλων ποιητών, που παραπέμπουν στις αναλλοίωτες αξίες, τις ανιχνεύσιμες ακόμα και στα πιό ταπεινά φαινόμενα της ζωής και στη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον..
Με τις μαγικές του εικόνες, ο Κωνσταντίνος Μάνος μας καλεί συνοδοιπόρους στα απομακρυσμένα χωριά και νησιά της Ελλάδας του 60΄, όπου άνθρωποι φτωχοί και αγέρωχοι, μέσα σ΄ένα σκηνικό αγροτικής απλότητας και γαλήνης, δίνουν με αξιοπρέπεια τον αγώνα για την επιβίωση
. Ο φακός του αποτυπώνει περίτεχνα την προσήλωσή τους σ΄έναν τρόπο ζωής που έχει μείνει απαράλλακτος για αιώνες...Εφήμερες καθημερινές στιγμές, με λιτό και αυστηρό ύφος, αλλά και με τρυφερότητα, χωρίς ρητορικά σχήματα, μας φέρνει κοντά σ΄έναν κόσμο που αποτελεί κομμάτι από την ύπαρξή μας.
Το πολυβραβευμένο του έργο ως φωτογράφου, απέκτησε με την πάροδο του χρόνου και κυρίως, μετά τις καταλυτικές αλλαγές που επέφερε η ανάπτυξη του τουρισμού τις τελευταίες δεκαετίες, ένα ενδιαφέρον εθνολογικό-ιστορικό. Στην αρχή της δεκαετίας του 60, αποφάσισε να περιηγηθεί τη γή των γονιών του από άκρη σε άκρη, έχοντας ποτιστεί από τα νοσταλγικά συναισθήματα που του μετέδωσε ο πατέρας του για τη φυγή τους από κείνο το χωριό του Μαρμαρά, το μοιραίο 1922.. Μετά την εγκατάστασή τους στην Αμερική, ο Κωνσταντίνος γεννήθηκε στην πόλη Κολούμπια της Νότιας Καρολίνας των ΗΠΑ. Στα δεκατρία του χρόνια, ήρθε σ΄επαφή με τη φωτογραφία και έγινε μέλος της φωτογραφικής λέσχης του σχολείου του. Στο πανεπιστήμιο, ανακάλυψε τον Henri-Cartier-Bresson και το έργο του, από το οποίο επηρεάστηκε έντονα, καθώς ο Bresson θα γίνει μέντοράς του. Οι πρώτες του φωτογραφικές λήψεις, πραγματοποιήθηκαν με την μηχανή Leica σ΄ένα μικρό νησί απέναντι από τα παράλια της Νότιας Καρολίνας, όπου κατοικούσαν απόγονοι σκλάβων που εργάζονταν σε φυτείες. Στα 19 του χρόνια, προσλήφθηκε ως επίσημος φωτογράφος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βοστόνης για το καλοκαιρινό της φεστιβάλ. Η συνεργασία του αυτή τον οδήγησε να εκδώσει το 1961 το πρώτο του βιβλίο με τίτλο Portrait of a Symphony που περιλαμβάνει στιγμιότυπα από πρόβες και παραστάσεις της ορχήστρας στο ωδείο της πόλης.
Οταν αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο με πτυχίο στην αγγλική λογοτεχνία, και αφυπηρέτησε από τον αμερικανικό στρατό, εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη και εργάστηκε ως επαγγελματίας φωτογράφος για διάφορα περιοδικά. Από το 1961 και έπειτα, έζησε στην Ελλάδα. Η συλλογή φωτογραφιών των ελληνικών τοπίων και ανθρώπων, αποτέλεσε το A Greek Portfolio, το οποίο απέσπασε διακρίσεις στο φωτογραφικό φεστιβάλ της Arles και το φεστιβάλ βιβλίου της Λειψίας. Το 1999 επανεκδόθηκε με αφορμή την έκθεση φωτογραφιών του από το Μουσείο Μπενάκη. Με το μουσείο αυτό, ο Μάνος θα αποκτήσει συν τω χρόνω μια στενότερη σχέση, που θα τον οδηγήσει να εμπιστευτεί τη συλλογή του, στο φωτογραφικό αρχείο του μουσείου.
Η σταδιοδρομία του υπήρξε δραστήρια και περιεκτική, καθώς συνεργάστηκε με γνωστά περιοδικά, εκδοτικούς οίκους και προγράμματα παραγωγής πολυμέσων. Εχει εκδώσει βιβλία με φωτογραφικές συλλογές όπως το Bostonians όπου αποτυπώνεται η ποικιλομορφία των κατοίκων της πόλης. Από το 1963 είναι μέλος του διεθνούς πρακτορείου Magnum Photos, ενώ φωτογραφίες του συμπεριλαμβάνονται στις μόνιμες συλλογές σημαντικών ιδρυμάτων όπως του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστόνης, της Εθνικής Βιβλιοθήκης του Παρισιού, του Μουσείου Μπενάκη κ.ά. Από το 1982, πέρασε από την ασπρόμαυρη φωτογραφία στην έγχρωμη Με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από την δημιουργία του A Greek Portfolio, διοργανώθηκε στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη, έκθεση των φωτογραφιών του Μάνου και κάποιες εκδηλώσεις, στις οποίες ο ίδιος μίλησε για το έργο του. Μιλώντας για την Ελλάδα και τους Ελληνες, μας είπε συγκινημένος " Είμαι ευτυχής που δωρίζω στο φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Μπενάκη τη συλλογή αυτή, γιατί πραγματικά δεν μπορούσα να φανταστώ κανένα καλύτερο μέρος που να με εμπνέει. Με το μουσείο αυτό, συνδέθηκα αφ΄ότου το πρωτογνώρισα, γιατί έχει τόσα πολλά κομμάτια από την Ιστορία και τον πολιτισμό μας... Και όσο για το θέμα των φωτογραφιών μου με τα ελληνικά τοπία και τους ανθρώπους της αγροτικής ζωής, πιστεύω ότι είναι διαχρονικά, γιατί τα καλά μας στοιχεία προέρχονται από το χωριό. Εκεί αναπτύσσεται η έννοια της αλληλεγγύης, της φιλοξενίας, του κοινού σκοπού...Γι΄αυτό πρέπει να θυμόμαστε το χωριό..."
Η έκθεση εγκαινιάστηκε στις 22 Μαίου και θα διαρκέσει ως τις 25 Αυγούστου του 2013.
InfoGnomon
"Καθώς περιπλανιόμουν σε μια από τις ορεινές περιοχές της Κρήτης, είδα έναν άντρα καθισμένο σε βράχο. Είχε τα μάτια του σκεπασμένα με το ένα του χέρι, ενώ στο άλλο βαστούσε μια γκλίτσα. Υπέθεσα ότι ήταν βοσκός. Πλησίασα με διστακτικά βήματα, έχοντας όλο και εντονότερη την αίσθηση ότι με την παρουσία μου, εισέβαλα σε έναν ιδιωτικό χώρο. Πάτησα με προσοχή το κουμπί της φωτογραφικής μου μηχανής και...αυτό ήταν. Η στιγμή εκείνη, είχε ήδη τελειώσει..." Ενα κομμάτι της ταυτότητάς μας, μέσα από εικόνες διαχρονικές που αποπνέουν τη μοναδικότητα του τοπίου και των κατοίκων του. Οπως τα έργα των μεγάλων ποιητών, που παραπέμπουν στις αναλλοίωτες αξίες, τις ανιχνεύσιμες ακόμα και στα πιό ταπεινά φαινόμενα της ζωής και στη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον..
Με τις μαγικές του εικόνες, ο Κωνσταντίνος Μάνος μας καλεί συνοδοιπόρους στα απομακρυσμένα χωριά και νησιά της Ελλάδας του 60΄, όπου άνθρωποι φτωχοί και αγέρωχοι, μέσα σ΄ένα σκηνικό αγροτικής απλότητας και γαλήνης, δίνουν με αξιοπρέπεια τον αγώνα για την επιβίωση
Το πολυβραβευμένο του έργο ως φωτογράφου, απέκτησε με την πάροδο του χρόνου και κυρίως, μετά τις καταλυτικές αλλαγές που επέφερε η ανάπτυξη του τουρισμού τις τελευταίες δεκαετίες, ένα ενδιαφέρον εθνολογικό-ιστορικό. Στην αρχή της δεκαετίας του 60, αποφάσισε να περιηγηθεί τη γή των γονιών του από άκρη σε άκρη, έχοντας ποτιστεί από τα νοσταλγικά συναισθήματα που του μετέδωσε ο πατέρας του για τη φυγή τους από κείνο το χωριό του Μαρμαρά, το μοιραίο 1922.. Μετά την εγκατάστασή τους στην Αμερική, ο Κωνσταντίνος γεννήθηκε στην πόλη Κολούμπια της Νότιας Καρολίνας των ΗΠΑ. Στα δεκατρία του χρόνια, ήρθε σ΄επαφή με τη φωτογραφία και έγινε μέλος της φωτογραφικής λέσχης του σχολείου του. Στο πανεπιστήμιο, ανακάλυψε τον Henri-Cartier-Bresson και το έργο του, από το οποίο επηρεάστηκε έντονα, καθώς ο Bresson θα γίνει μέντοράς του. Οι πρώτες του φωτογραφικές λήψεις, πραγματοποιήθηκαν με την μηχανή Leica σ΄ένα μικρό νησί απέναντι από τα παράλια της Νότιας Καρολίνας, όπου κατοικούσαν απόγονοι σκλάβων που εργάζονταν σε φυτείες. Στα 19 του χρόνια, προσλήφθηκε ως επίσημος φωτογράφος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βοστόνης για το καλοκαιρινό της φεστιβάλ. Η συνεργασία του αυτή τον οδήγησε να εκδώσει το 1961 το πρώτο του βιβλίο με τίτλο Portrait of a Symphony που περιλαμβάνει στιγμιότυπα από πρόβες και παραστάσεις της ορχήστρας στο ωδείο της πόλης.
Οταν αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο με πτυχίο στην αγγλική λογοτεχνία, και αφυπηρέτησε από τον αμερικανικό στρατό, εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη και εργάστηκε ως επαγγελματίας φωτογράφος για διάφορα περιοδικά. Από το 1961 και έπειτα, έζησε στην Ελλάδα. Η συλλογή φωτογραφιών των ελληνικών τοπίων και ανθρώπων, αποτέλεσε το A Greek Portfolio, το οποίο απέσπασε διακρίσεις στο φωτογραφικό φεστιβάλ της Arles και το φεστιβάλ βιβλίου της Λειψίας. Το 1999 επανεκδόθηκε με αφορμή την έκθεση φωτογραφιών του από το Μουσείο Μπενάκη. Με το μουσείο αυτό, ο Μάνος θα αποκτήσει συν τω χρόνω μια στενότερη σχέση, που θα τον οδηγήσει να εμπιστευτεί τη συλλογή του, στο φωτογραφικό αρχείο του μουσείου.
Η σταδιοδρομία του υπήρξε δραστήρια και περιεκτική, καθώς συνεργάστηκε με γνωστά περιοδικά, εκδοτικούς οίκους και προγράμματα παραγωγής πολυμέσων. Εχει εκδώσει βιβλία με φωτογραφικές συλλογές όπως το Bostonians όπου αποτυπώνεται η ποικιλομορφία των κατοίκων της πόλης. Από το 1963 είναι μέλος του διεθνούς πρακτορείου Magnum Photos, ενώ φωτογραφίες του συμπεριλαμβάνονται στις μόνιμες συλλογές σημαντικών ιδρυμάτων όπως του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστόνης, της Εθνικής Βιβλιοθήκης του Παρισιού, του Μουσείου Μπενάκη κ.ά. Από το 1982, πέρασε από την ασπρόμαυρη φωτογραφία στην έγχρωμη Με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από την δημιουργία του A Greek Portfolio, διοργανώθηκε στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη, έκθεση των φωτογραφιών του Μάνου και κάποιες εκδηλώσεις, στις οποίες ο ίδιος μίλησε για το έργο του. Μιλώντας για την Ελλάδα και τους Ελληνες, μας είπε συγκινημένος " Είμαι ευτυχής που δωρίζω στο φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Μπενάκη τη συλλογή αυτή, γιατί πραγματικά δεν μπορούσα να φανταστώ κανένα καλύτερο μέρος που να με εμπνέει. Με το μουσείο αυτό, συνδέθηκα αφ΄ότου το πρωτογνώρισα, γιατί έχει τόσα πολλά κομμάτια από την Ιστορία και τον πολιτισμό μας... Και όσο για το θέμα των φωτογραφιών μου με τα ελληνικά τοπία και τους ανθρώπους της αγροτικής ζωής, πιστεύω ότι είναι διαχρονικά, γιατί τα καλά μας στοιχεία προέρχονται από το χωριό. Εκεί αναπτύσσεται η έννοια της αλληλεγγύης, της φιλοξενίας, του κοινού σκοπού...Γι΄αυτό πρέπει να θυμόμαστε το χωριό..."
Η έκθεση εγκαινιάστηκε στις 22 Μαίου και θα διαρκέσει ως τις 25 Αυγούστου του 2013.
InfoGnomon
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Τα καλοκαίρια ήθελα να αφιερώνω χρόνο στην οικογένεια μου»
ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ
Η κραυγή αγωνίας ενός διπλωμάτη
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ